DE STEM 'De sport is de verliez 'Ik wil mijn carrière langzaam opbouwen' ERS M/V Franse avond te veel van hetzelfde Mart Smeets over verloedering en overvoering op de televisie D1 ^AN HOOF en selectie |TV8 is er voor u Nieuwe Steenbergenaar Arno Kolenbrander over zijn toekomst in de showbizz: Gelders Orkest te gast in HBO-serie Chassé Kunstenaars en nieuwe media Jack Biyong is zowel football-speler als model ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 16 NOVEMBER 1996 'erworven in administratieve relevante ervaring opgedaan lint programmeren in een •eft dan wel grondige kennis sturingssystemen zijn voor u [f Windows-applicaties is een togen en goede contactuele i bent woonachtig in Noord- breng; astperspectieven; ersmaatschappij Nten zoals: lijkheden in de ikkeling vereist, bij duw met i niveaus contacten kan orn, manager weekbladen, ploitatie, tel. 076-5312418, fc. neel Organisatie t.a.v. de vrijdag 29 november 1996. oor Theo Vaessen [art Smeets, groot, breed i de schouders, gezonde pint, bijna 50, zit deze dag reurig in het pak. Blauw [ostuum, scherpe vouw in je broek, fleurige stropdas. )e outfit waarin hij later p de dag in Arnhem een ezing zal geven voor ma- lagers met als onderwerp: Hoe kom ik tot succes?' horen die mensen graag, oewel ze me een vreemde vogel inden." Hij houdt zijn gehoor an voor dat een goede voorberei- Sng, rust in de tent en de neuzen a dezelfde richting belangrijk ijn om tot succes te komen. „Ik it als bekende Nederlander al Uiige tijd in het sprekerscircuit laar praat alleen over sport, port is een mooie voorbeeldfunc- ie voor de rest van de maatschap- mes in zijn carrière als inter- iewer, commentator, presentator d schrijver kan hem niet worden ntzegd. Eind deze maand ver- chijnt al zijn tiende boek - 'ik chrik er zelf ook van' - met de ti- ïl Hoezo bezeten?. Elke week chrijft hij een column voor touw en Nieuwe Revu. Elke ;eek maakt hij een twee uur du- end muziekprogramma voor de ■adio dat na middernacht wordt atgezonden. lijn dagen zijn derhalve goed ge tild. Werken is voor hem geen westie van zelfopoffering. Het is oor hem het enige leven dat hij Ie moeite waard vindt, zijn reden ut gezond te blijven en zijn car- ière nog niet te beëindigen. ,Want het blijkt dat presentato- en, mits ze zich goed conserve- en, nog een tijdje meegaan. Zie loos Postema." Waarop Smeets neen bulderende lach schiet. lenva lij nam dit jaar slechts vijf va- antiedagen op. „De laatste twin- ig jaar ben ik nooit op vakantie eiveest zoals de doorsnee Neder- ander. Ik heb altijd iets gedaan lis ik weg was. Bijvoorbeeld een eportage gemaakt in Kenya. Als daar rondkijkt, is het niet meer o belangrijk of Ajax 4-2-4 speelt. In in mijn eentje, in een fantas- ischelange galop van 's ochtends dit tot 's nachts twee, de Austra- ian Open gedaan. Totdat de laat- te Nederlander was uitgescha- :eld. Toen hoefde het niet meer. Episch Nederlands, hoewel ik, (ADVERTENTIE) 8 is de regionale nieuws- B®idervoor Brabant. 8 is 24 uur per dag in de udit. De dagelijkse nieuwsuit- «ndingisvan 18.00-18.30 uur ?n wordt de hele avond her- i Raid. Zodat u het nieuws van - I dichtbij - huis kunt bekijken wanneer het u uitkomt. elke keer als ik op Schiphol land, vind dat ons land deugt. Als de Amerikanen roepen, wij zijn de besten, de machtigsten en de grootsten van de hele wereld, dan zeg ik: kom eens even bij ons langs. Dan weet je pas wat demo cratie is. Hoewel we daarin ook zijn doorgeschoten en we zullen daar dan ook rap op terugko men." Zeventig- tot tachtigurige werk weken maakt hij niet meer. „Ik was in juli in Atlanta en kreeg me na drie dagen toch een ram. Kon niet meer slapen." Vandaar dat hij niet meer als een gek door het land crosst voor een interviewtje hier en een portretje daar. „Ik heb een heel bewuste mix mogen ma ken van tv, radio en schrijven. Wat de televisie betreft kun je.dat ook nog onderverdelen in presen teren, commentaar geven en re portages maken. Ik ben dus een hartstikke rijk mens. Bezoeken van voetbalwedstrijden doet hij al lang niet meer. „Ik vind het gewoon levensgevaarlijk. Ik ben al eenmaal aangevallen. En het verbale geweld van de harde kernen ten opzichte van bekende televisiehoofden is vaak zó ge meen, dat durf je niet eens op te schrijven. Van Gelder en Jansma lijden daar ook onder." Balans Na bij De Tijd-Maasbode als free lancer het vak te hebben geleerd, begon Smeets 25 jaar geleden, on der de hoede van Bob Spaak, zijn spraakmakende carrière bij de televisie. Spaak vormde hem tot wat hij nu is. „Hij zei altijd: 'Je mag in dit vak nooit heel erg po pulair worden. Je moet de juiste balans weten te vinden. En dat probeer ik nog steeds." Uit eigen ervaring leerde Smeets dat hij meer te weten kon komen door zich zo eenvoudig mogelijk voor te doen en nooit te koop te lopen met zijn bekende gezicht. Hij is vrien delijk, spontaan en communica tief gebleven. „Gistermiddag zaten we met een groepje aan deze tafel en vroegen ons af: Waarom doen we dit, waarom laten we dat zien? Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Juist dergelijke zelfonderzoeken doen we veel te weinig. We kwamen er niet uit. De conclusie was: er is te veel en wij, de media, hebben het voetbal en de voetballers ver schrikkelijk belangrijk gemaakt. De transfer van een reserve-mid denvelder wordt opgeblazen als iets geweldigs." Diepgang Niettemin bekent hij zich happy te voelen bij Studio Sport. „Ik hoop hier op een redelijke manier mijn laatste tien arbeidsjaren door te komen. Want ik ben nog lang niet klaar." Hij droomt ervan reportages te maken met enige diepgang en eigen ideeën. Een goed programma, vindt Smeets, moet een rustpunt zijn en sport moet je op een nette manier bren gen! „Het is onze primaire taak de kijker zich op z'n gemak te laten voelen bij een programma. De presentator, de commentator en de beelden moeten in orde zijn. Hoeveel mensen zijn sinds de komst van Sport7 op posities te recht gekomen waarvan je denkt: 'Kunnen ze dat wel?' Maar de vraag is groter dan het aanbod. Ik heb veel nieuwe jonge collega's gekregen, van wie het grootste deel binnen een half jaar én wil presenteren én de Tour verslaan. Want dat is het non plus ultra. Maar zo werkt dat niet. Iedereen roept maar: die Nelissen, die ou wehoert maar wat. Hallo, roep ik dan, noem mij één Nederlandse journalist die van wielrennen weet wat hij weet! Daar zitten ja ren en jaren van investeren in." Als Smeets zegt dat voetbal nu een monster met vijf koppen is ge worden, is dat een harde conclusie van een man die sportminded is. Maar leedvermaak over de slechte rapportcijfers van Sport7 heeft hij niet. „Zo zit ik niet in elkaar." Hij zet zich evenmin af tegen sportka- naal. „We zijn te gemakkelijk over deze zender heengewalst. Alleen zij die de zender zijn begonnen, hebben een denkfout gemaakt. Sport7 heeft naar ESPN, de grootste sportzender in Amerika, gekeken. Dat station zendt 24 uur per dag alles uit wat met sport te maken heeft, maar werd vijftien jaar lang door iedereen met de nek aangegeken. Gooi maar vol, was het credo. Nu is dit station abso luut geaccepteerd in Amerika." Naar zijn mening moet een pro gramma sport ademen, leven, voe len. „Sport is de belangrijkste ne venzaak van de wereld, zeg ik al tijd. Maar in deze razende tijd is ze een wegwerpprodukt gewor den. Helaas. Ik had in september een degelijk interview met Gullit. Klopte aan alle kanten. Toch kon het niet- in het programma, want er moest ook nog Spaans voetbal in. Spaans voetbal? Wié in he melsnaam zit te wachten op Com- postella-Tenerife? Niemand. Maar we hebben de rechten ge kocht en elke wedstrijd, maar dan ook werkelijk elke, wordt uitge molken en herhaald. Toen Staat- sen in al zijn oprechtheid, want daar geloof ik nog wel in, zakelijk denkend, riep: 'We gaan iets nieuws doen', heeft hij zich nooit gerealiseerd dat te veel nu een maal te veel is. Alleen de NOS al maakt 31 verschillende sportuit- zendingen per week. Ga er maar aanstaan." Moeilijk Hij hoopt dat Sport7 beter wordt gestructureerd en de wind mee krijgt. Daar is, vindt hij, de sport zelf het meeste mee gediend. „Uit de kijkcijfers van oktober blijkt dat op zondagavond, als je de twee zenders optelt, één miljoen mensen minder naar sport kijken dan verleden jaar oktober. Met andere woorden: Sport7 en de NOS hebben het allemaal zó moeilijk gemaakt dat een miljoen mensen besluiten niet meer te kij ken naar sport. De kijker is niet gek. Die wacht nu tot kwart over negen zodat hij wat langer op het terras of in de kroeg kan blijven zitten. Het familieleven zal een stuk rustiger geworden zijn, maar de sport is de verliezer." Smeets waarschuwt voor over voering. En hij citeert Spaak op nieuw: 'Het moet ergens om gaan'. Binnenkort begint het voetbal aan een lange winterstop. „Hoe wij en Sport7 dat gat gaan vullen? Ik voorspel je nu al: met Rintje Rits- ma. Wat denk je wat die jongen te wachten staat? En ik zie zaalvoet baltoernooien in Duitsland voor me waar Roda speelt tegen Biele feld. Ook daar is geen hond in geïnteresseerd. Maar het is voet bal en het zit in het contract. Club X gaat overwinteren op Tenerife. Hup, camera's in het vliegtuig en neem de oefenwedstrijd ook nog maar mee. Of het belangrijk is, vraagt niemand zich af. Nee, de zender moet gevuld worden. Hoe, dat maakt niet uit. Je kon de afge lopen vijf jaar geen station opzet ten of je zag wel ergens een ten niswedstrijd. Waar het om ging wist niemand. Nu rollen, ik zeg rollen, 365 dagen per jaar tennis, voetbal en golf over je scherm. Wie vraagt zich af of de kijkers het leuk vinden als ze op maandag voor en de trainingen van de diverse clubs onwaar schijnlijke antwoorden krijgen op onwaarschijnlijke vragen als: speelt Pietje wel en hoe is het met de teenblessure van Robbie? En dat gaat zo maar door. Dinsdag, woensdag, inclusief de hele reeks wedstrijden, donderdag. En op vrijdag likken we weer de wonden voor het komende weekeinde. Maar je moet wèl mee. Want als de NOS de sublicentie van Sport7 niet had gekocht, dan hadden we vandaag niet in dit'lokaal geze ten." Mart Smeets: twintig jaar niet op vakantie geweest foto willem middelkoop Door Henk den Ridder De kamer oogt kaal. Twee gróte vissen houden een gla zen blad op salontafel-hoog te. Het pakje Camel Filter dat daarop ligt wordt regelmatig aangesproken. „René Froger rookt toch ook? Trouwens, wie niet?" Arno Kolenbrander (23) is dol blij met zijn nieuwe huis in Steenbergen. Weg uit druk Rot terdam, zijn geboorteplaats. „En dan wonen wij nog in een vrij rustige buurt in Rotterdam. Maar hier is het ideaal; veel rus tiger en gratis parkeren in het centrum." De verbazing van een jeugdige stedeling. De jonge artiest ('Da's wel een groot woord') woonde nog steeds bij zijn ouders, net als zijn vriendin met wie hij al ze ven jaar samen is. „Tot vandaag woon ik bij mijn ouders. Nu ga ik samenwonen met mijn vrien din. Alles zal wel anders zijn... We zullen beiden consessies moeten doen. Maar we staan er allebei helemaal achter.' Arno Kolenbrander stond vorig jaar voor het eerst in de schijn werpers tijdens de Joop van den Endes Soundmix Show. Hij won de jaarfinale met zijn vertolking van Why God Why van Chris Bowman uit de musical Miss Saigon. Deelname aan de eerste Europese Soundmix Finale was zekergesteld. „Ik ben vierde geworden. He laas, ik was liever eerste. Maar... wel vierde van Europa! Een Duits meisje dat Céline Dion zong, won. Goeie zangeres. De verwachte reacties uit Europa bleven echter uit." Kolenbran der tuurt in zijn appelsap. Internationaal Dan scherpt hij zijn ogen op de cd, die zijn naam en foto draagt. Europees mag het dan nog niet gelukt zijn, de cd ligt er toch maar mooi. Made at last... My first album is reality! heeft hij op het hoesboekje geschreven. In'het Engels, want het repertoi re is op de internationale markt gericht. „Het mooie van die cd is, dat al les live is ingespeeld. Met een echt orkest en zo. De platen maatschappij heeft er anderhal ve-ton in geïnvesteerd. Als ze geen vertrouwen in me zouden hebben gehad, dan hadden ze de muziek wel uit een computertje gehaald, denk ik." Producer Peter de Wijn heeft het album inderdaad een inter nationale klankkleur gegeven. En het plaatje is door Sony uit gebracht. Eén memootje en de cd wordt wereldwijd gedistri bueerd. Joop van den Ende - want bij hem staat Kolenbran der onder contract - heeft dus vertrouwen in zijn pupil. Maar vooralsnog hebben Kolen brander en Van den Ende geen haast. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Bijna had de Rotterdamse zanger een hoofd rol gekregen in de musical Miss Saigon, die op 28 november in première gaat. Een gebrek aan acteertalent nekte hem. „Ik had zes acteerlessen gehad. Kom je een grote zaal binnen, zit daar d? grote Andrew Lloyd Webber!! Wees eens boos... loop eens als een veertje... en als een blok beton. Ik moest alleen maar lachen. Ik ben nog niet he lemaal van die géne af. Ik denk nog te vaak: sta ik niet voor gek? Doe ik het niet fout? Ik moet nog het gevoel krijgen, dat ik het niet fout kan doen. Da's- niet makkelijk. Wel leuk." Tranen hebben na de afwijzing niet gevloeid. „Ik wil mijn car rière langzaam opbouwen en standhouden. Dat is beter dan snel en kort. Hé kijk, de kat van de buren," roept hij naar buiten wijzend, alsof hij nog nooit een rode kater heeft gezien. „De pest voor je tuin." Meisjes Arno Kolenbrander begint al een echte bekende Nederlander te worden. Toen hij via de krant in Steenbergen terecht kwam om naar een paar huizen te kij ken, sjokte een groepje meisjes achter hem aan. En toen hij vo rige week bij de kaakchirurg was voor een kaakontsteking, sprak iedereen hem aan. De zanger werkt hard aan zijn carrière. „Ik treed dertien, veer tien keer per maand op. Da's niet slecht voor een beginnend artiest! Marco Borsato staat meer dan vijftig keer per maand Arno Kolenbrander: „Ik denk nog te vaak: sta ik niet voor gek? Doe ik het niet fout?" foto de stem dick de boer op de bühne, maar verpestte zo wel zijn stem. Hij mocht een aantal weken niet zingen." Joop van den Ende Artiesten- management zoekt leuke optre dens voor de Rotterdammer uit. „Niet meer in kleine cafeetjes. Niet dat ik dat niet wil, maar Joop zoekt mooie optredens uit; grote dorpsfeesten, grote be drijfsfeesten enzo." Al die in spanningen hebben tot nu toe geresulteerd in een verkoop van zevenduizend exemplaren van zijn debuut-album. Hoe zijn loopbaan zich verder zal ontwikkelen, weet hij niet. Het kan best zijn, dat de musical zijn stiel wordt. Dat zullen de acteerlessen bij Lucia Marthas uitwijzen. Aan de andere kant, als de cd een grote hit oplevert, richt hij zich op de zangcarrière. Lee Towers Van den Ende investeert bin nenkort in twee nieuwe theaters bij de Amsterdam ArenA. „Dan heeft hij drie theaters, waar drie musicals moeten draaien. Daar zijn heel veel mensen voor no dig. Ik heb gehoord dat Joop be zig is met De Drie Musketiers en met Grease. Maar ik weet niet of dat waar is." Het repertoire van Kolenbran der heeft iets weg van wat Lee Towers op de lessenaar heeft. De twee blijken dik te zijn. „Ik heb al vier keer met Leen in Ahoy' mogen staan! Sindsdien hebben we, regelmatig contact. Ik ben met hem naar Atlanta ge weest. Leen herkent veel van zichzelf in mij. We zijn op de zelfde manier begonnen. Ik kan met al mijn vragen bij hem te recht." Nu Arno Kolenbrander beneden de Moerdijk woont, zal hij on- vérmijdbaar kennismaken met carnaval. „Ja? Leeft dat hier in Steenbergen ook? Dat wil ik wel eens meemaken.". De Strienes- tad is ongetwijfeld trots op de nieuwe plaatsgenoot. Zeker als hij zegt: „Als ze me zouden vra gen om hier in het dorpshuis op te treden, zal ik dat wel doen." Breda - Chassé Theater (Mid denzaal). Het Gelders Orkest met eem Milhaud, Poulenc- programma. (HBO serie A-2). Dirigent: Roberto Benzi. So list: pianist Pascal Rogé. Ge hoord op 14 november. Door Frans Baljeu Terwijl Het Brabants Orkest in de grote zaal van hét Chassé Theater de begeleiding van Puccini's opera Tosca verzorgde, speelde in de middenzaal het Gelders Orkest als gastorkest in de concertserie 96- 97. Drie van de vier composities van hun programma met Franse muziek uit de eerste helft van deze eeuw waren eigenlijk theaterstuk ken. Nu kennen de meeste luisteraars de Milhaud-balletten La bréation du monde en Salade (Le carnaval d'Aix) alsmede het Poulenc-ballet Les biches uitsluitend, als concert- zaalmuziek. Toch'werd door het weglaten van het visuele element' bij drie stukken op één avond de muziek dusdanig op zich zelf te ruggeworpen, dat ze soms een beetje door de mand viel. Wanneer ik een van deze werken apart hoor, is er altijd het plezier in de luchthartigheid, de humor, en het soms wat ballorige van de ze muziek. De optelsom van die pleziertjes bleek echter te veel van hetzelfde. Een helder klinkend Gelders Orkest deed er onder Ro berto Benzi heel wat aan om dit te voorkomen, maar kon ook niet de hele avond de opgeklopte zwierig heid opbrengen. Milhauds visie op de schepping van de wereld beviel me nog het best. In deze muziek, die eigenlijk een van de aardigste voorbeelden is van de intergratie van jazzele menten in de Westerse kunstmu ziek, doseerden de musici myste rieuze en rauwe elementen in goe de verhoudingen. De uitvoering van de jazzelementen bleef echter ook in dit symfonieorkest te clean van klank. Na een laconiek opgeloste ko misch werkende vergissing van verkeerde partituren op de lesse naars van dirigent en pianist klonken de bitonale geintjes, tede re kleurtjes en Latijns Ameri kaanse ritmen van Milhauds Car naval d'Aix in een wat plichtma tig overkomend geheel. De Nederlandse componist Louis Toebosch zei over Poulenc ooit: dat is muziek als een dig-serie, telkens verschijnt in zijn muziek een volgend plaatje dat vaak een geheel nieuw beeld toont. De serie die Poulenc in zijn pianoconcert uit 1949 schoot, bevalt me heel wat minder dan de enthousiaste jeugdserie uit zijn frivole ballet Les biches. Ook een veerfaachtig spelende pianosolist als Pascal Rogé kon niet meer waarheid in dit piano concert naar boven brengen dan er in zat en dat zelfde gold voor het Gelders Orkest. Les biches werd niet de gehoopte uitsmijter. De vaak zeer sugges tieve lichaamsbewegingen van Roberto Benzi werden niet vol doende geeffectueerd in een pun tig, kittig klankbeeld. De zaal, die dankzij de aanwezigheid 250 zeer gedisciplineerde Pabostudenten uit Gouda behoorlijk gevuld was, reageerde navenant. Amsterdam (anp) - Acteurs en dansers uit de hele wereld zijn bang dat opnamen van hun prestaties misbruikt worden via nieuwe media als In ternet en cd-rom. De nieuwe technieken maken immers ook allerlei nieuwe vormen van exploitatie en manipulatie mogelijk, aldus een woordvoerder van de Kunstenbond FNV vrijdag. Organisaties van podiumartiesten in diverse landen deden gisteren een oproep aan hun regeringen om hun rechten in de nieuwe tijd zo goed mogelijk te beschermen. Volgende maand komen diplomaten bijeen in Genève om zich over het probleem te buigen en verdragen op te stellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29