De KastKeuken als 'ei van Columbus' 'Nederland gaat weer knippen, vouwen en plakken' e Kerstman. Kims's Escort n ondeugend lilderwerken lildersbedrijf Echtscheiding ~-| jbSTBM SURPLUS E4 lint aTpièT 'us en Zo B.opz :n Bel me thuis VERNIEUWD Clubs Club Barbarella Erotische massages EDA 076-5428315 176-571 77 61 Rosa Service 076-5421370 0162-688084 Privé Rosanne PRIVÉ 99 Breda rwerken Loodgieter Bel Ad Timmermans Broeders B.V. Sinterklaas Te huur of te koop: Sint en Piet Kleintje Handzame keuken als eigenwijs element in het interieur VRIJDAG 15 NOVEMBER 1996 uoor pers. en betaaih [hulp de U.J.G. 03n >2905 gev. in Ehoy0„ vergeet ze niet Kostuums te huur bij tel. 0164-254044 bok bezoek aan huis Wij verhuren ook kostuums voor Ie Mandy glipt stiekem stal inIZe doet het ech t dat b!1gm 0632032818 erlijk opwindendë~ltoèr pzen willen jou verwen 0056.91.5190 (4gn_mT 06-96.80 (ca. 1 qnmt le snel Grieks! Geen orspel gelijk achterlanqs D5pm Staat die all -9505 Vluggiel. f wrijft jezelf lekker, zij ver- It wat ze bij je doet en kom je! De lekkerste li- sexllgpm 06-320320B5 orschakelsex! 53 dames ye voor 'n heet gesprek' ppm 06-9779 ïelsex! Hier liggen ze i te komen.Je mag 5 min et haar 06-9838 pm1g iM-Live! Laat je Live ver deren door de meesteres 06-96.26. EXOPROEPEN van de eetste vrouwen (20-59 ir| 6-350.442.93 (75 cpm) itadsexdating: vrouwen uil uw stad willen sex! i-9502 (80cpm). Met spoed gevr. gastvrouwen. Vervoer intern mogelijk Tel. 0113-221802. Thaise schuim- en bodymassages. Breda 076-5222333 Eindhoven 040-2127799 Mannelijke stripper.Ass.gew. een dame met style, op otel. DAME GEVRAAGD. Escort. Dames va 18 jaar. SM Grieks Striptease Escortservice INTIEM Tel. 076-5142627 Nieuwe meisjes welkom! 06-54792620 ooie meiden van slaan 60. 076-5811733 te, Maxime, Melissa, Rachel, 11-24 u. Escort/ophaalserv. KARIN Breda ontv. u in een discr. rom. sfeer. 7 dg. p.w. 10.30-23.00u 076-5211197. ROOSENDAAL strikt privé Ma. t/m vrij. van 12.00 tot 22.00 u. Tel. 0165-555968. Breda - R'daal A58. Ass.gevr. Tel. 0165-341241 Roosendaal*"*pret in BED met Wendy en Nicolett fotoboek*""**0165-556410. Amanda 19, Jeanette 21, Tamara 22 ontv. U privé tel.076-5221051 jterkorting 65,- p.d. p.m. b.g.g. 0653365382. .orden en kunstschilder. 6-5217330 of 06-5478661 Voor reparatie of vernieuw en van dakbedekking, 9°' ten, CV, sanitair en andere loodgieterswerkz.heden. 076-5147767 of 5614873_ Sint, Piet en Kerstman- kleding. Te Bevragen: Hiep Hiep Hiep, de winkel w" feestpret. Haagdijk 54, 076-5215490. vergeten uw kinderen niet als u even belt naar 0161-434099. plaatsen: resultaten boeken. [n de jaren vijftig en zestig werden er honderdduizenden van verkocht; de enige echte Veritas-bouwplaten. prie avonden knippen, vouwen, plakken en je had het vliegkampschip Karei Doorman, de passagiersreus Nieuw-Amsterdam, kasteel Drakensteyn of een Dafje 66 op het dres soir staan. Mooi op schaal, keurig geschilderd en als je écht netjes had gewerkt zeker zo mooi als de plastic concurrentie. Meer dan dertig jaar later begint de karton nen bouwplaat van Veri- j, bedacht door de in 1977 overleden Arnhem se kunstschilder Jan Berfelo, aan een tweede leven. Zoon Koen Berfelo heeft zojuist twee torpedoboot jagers aan de nieuwe Veritas-collectie toegevoegd. Door onze verslaggever Mocht iemand nog twijfelen aan de glorieuze terugkeer van de al oude bouwplaat; de Amsterdam Arena is sinds kort ook in karton Koen Berfelo met twee in elkaar gezette bouwplaten. FOTO JAN WAMEUNK Hoezo oubollig? i Werelds mooiste bouwwerken worden steeds vaker in karton vereeuwigd en menig bedrijf ziet een bouwplaat-uitvoering van zijn nieuwbouw zelfs als het ul tieme relatiegeschenk. ,De komst van de plastic bouw- nodellen was destijds de dood steek voor de kartonnen bouw plaat," zegt Koen Berfelo. „Ze waren ineens ouderwets en ach terhaald. Maar de ware liefheb kers hebben ze altijd kunnen waarderen. In Duitsland zijn ze steeds razendpopulair en ik of dat Nederland ook weer zin krijgt in knippen, vouwen en plakken." Koen Berfelo (35) uit Arnhem ziet nieuwe mogelijkheden voor de nalatenschap van zijn vader Jan, de bedenker en ontwerper van de beroemde Veritas-bouw platen waarmee generaties Ne derlanders zich na de oorlog avondenlang amuseerden. In die tijd werd de gehele vaderlandse marinevloot uit karton opgetrok- kregen beroemde oceaan stomers een ereplaats op de Tweede jeugd voor Veritas-bouwplaat schoorsteenmantel en kon het Veritas-model van de Renault 4 wedijveren met zijn Dinky Toy- tegenhanger. Koen: „Mijn vader was eigenlijk kunstschilder. Hij had de kunst academie gedaan en kon erg goed tekenen. Hij begon na de oorlog met bouwplaten om wat bij te verdienen. Zijn eerste was die van de Renault 4, want dat was ook zijn eerste auto. Hij vroeg fo to's en tekeningen van de garage, ging alles precies passen en me ten en tekenede het op papier he lemaal uit." Jan Berfelo had, weet zoon Koen, een bijzonder inzicht. „Hij kon driedimensio nale dingen als gebouwen, sche pen, vliegtuigen en auto's plat op papier krijgen. Dat was heel moeilijk. Hij moest daarbij reke ning houden met rondingen, on derlinge afstanden en berekende alles zó dat je uiteindelijk bij het in elkaar zetten weer precies de gewenste vorm kreeg. We vonden dat heel knap. Alles moest, vond mijn vader, 'waarheidsgetrouw' zijn, vandaar de naam 'Veritas'. Hij nam geen genoegen met een vage gelijkenis. Elke ronde boeg van elk schip moest exact wor den nagemaakt, de afmetingen moesten exact in verhouding zijn en elk detail moest kloppen." In de hoogtijdagen van de grote oceaanstomers van de Holland Amerika Lijn maakte Jan Berfe lo bouwplaten van de machtige 'Rotterdam', de 'Statendam' of de 'Nieuw Amsterdam'. Ook elke Fokker kreeg een kar tonnen mini-replica en zelfs de marine, en de luchtmacht ver leenden alle medewerking aan de Arnhemse bouwplaat-ontwer per. „Mijn vader kreeg van elk schip of vliegtuig waarvan hij een bouwplaat wilde maken de origi nele bouwtekeningen met alle specificaties. Daar deed niemand moeilijk over. Hij mocht ook al tijd foto's maken van de marine schepen in Den Helder, of zelfs op de marinewerven." Tussen '55 en '65 waren de Veri tas-bouwplaten in Nederland zó populair dat Jan Berfelo met de opbrengst van de ontwerpen zijn gezin kon onderhouden. „Hij maakte altijd eerst proef modellen en voorstudies om te kijken of het geplakte model ook de goede vorm kreeg," herinnert Koen zich. Hij koestert nog steeds een kartonnen probeersel van het beroemde passagiers schip 'France'. „Een uniek exem plaar," zegt hij. Met engelengeduld, uitputtende research en hulp van de familie - Koen heeft in zijn jonge jaren heel wat afgeplakt - heeft Jan Berfelo in totaal meer dan hon derd bouwplaten ontworpen. „Ze werden gekocht door de ech te hobbyisten, maar ook elke op varende wilde wel een bouw plaat van zijn marineschip. En als iemand een reis met de 'Rot terdam' had gemaakt, dan was een bouwplaat van het schip na tuurlijk een prachtig souvenir." Pronkstukken van Veritas zijn nog altijd het passagiersschip M.S Willem Ruys - later omge doopt tot de beroemde (eerst ge kaapte en later gezonken) Achil- le Lauro -, het vliegkampschip Karei Doorman en de kruiser De Ruyter. Koen Berfelo heeft deze bouwplaten, aangevuld met twee onderzeebootjagers, inmiddels opnieuw uitgebracht. „Onlangs ben ik nog naar een reünie geweest van marinemen sen die op de Doorman hebben gevaren. Je krijgt dan geweldige reacties." Met karton prutsen luistert nauw, zegt Berfelo-ju- nior. „Je moet heel zorgvuldig te werk gaan. Eén keer verkeerd knippen en het is gebeurd. Die plastic modellen kun je nog repa reren, maar met karton gaat dat moeilijk. De onderdelen zijn vaak ook erg klein en kwetsbaar. Je moet dus gewoon heel veel ge duld hebben. Bij die bijeenkomst van Doorman-opvarenden heb ik ook gemerkt dat oudere mensen niet meer aan dat priegelwerk beginnen. Die krijgen zo'n bouw plaat niet meer in elkaar. Het zou daarom misschien ook wel de moeite waard zijn om voor die mensen kant-en-klare modellen te maken." Met de opkomst van de plastic concurrentie uit Japan, kwam eind jaren zestig de klad in de bouwplaten-handel. Jan Berfelo had zich toen al toegelegd op de maquettebouw. „Hij kreeg regel matig opdrachten om karton modellen te maken. Bijvoorbeeld van de Amsterdamse schouw burg. Bedrijven als Shell en Hei- demij klopten ook regelmatig bij hem aan. Zeker tijdens de olie crisis toen plastic erg duur werd en karton een goedkoop alterna tief was," vertelt Koen. Toen Jan in 1977 overleed, ver dween zijn nalatenschap naar de zolder. Veritas-bouwplaten wa ren hier en daar nog wel te krij gen, maar de strijd met het plas tic leek definitief verloren. Trou wens, wie had er nog zin om avonden lang met karton en lijm te knoeien? Dat zoon Koen het nu nog 'n keer met karton wil proberen, is voor al te danken aan een enthousias te ex-marineman die hem ervan heeft weten te overtuigen dat de bouwplaten-markt nog niet dood is. Koen: „Eigenlijk zijn de karton nen bouwplaten nooit helemaal weg geweest. Je ziet ze weer steeds vaker. Weliswaar een stuk duurder dan vroeger (een Veri tas-bouwplaat kostte ooit 'n paar gulden, terwijl nu enkele tientjes moeten worden betaald -red.), maar nog steeds op dezelfde ma nier gemaakt. En eenmaal in el kaar gezet, zijn ze nauwelijks van de plastic modellen te onder scheiden." Van een glorieuze terugkeer van de Veritas-bouwplaat is nog geen sprake. Koen heeft op kleine schaal vijf bouwplaten van zijn vader laten herdrukken, maar de verkoop wil hij voorlopig nog in eigen hand houden. „Ik heb zo'n gevoel dat er weer vraag naar is. Het is een 'winterprodukt' bij uitstek en een goed alternatief voor een avondje televisiesleur. Het is eigenlijk een stapje terug in de tijd." Voorlopig kan Berfelo nog voor uit met het archief dat zijn vader heeft achtergelaten. „Alles is be waard gebleven. Alle foto's, te keningen en originele bouwpla ten." Of Veritas ook nieuwe bouwpla ten op de markt brengt is nog niet zeker. Koen: „Voor mij is het nu alleen maar een hobby. Ik doe het vooral uit nostalgische over wegingen. Maar als dit aanslaat en ik nieuwe wil maken, dan hoop ik dat ik hetzelfde inzicht heb als mijn vader." Tijdens zijn opleiding aan de Akademie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven kreeg Jack van Dijk de opdracht een duurzame keuken te ontwerpen. Het opvallende resultaat wekte de interesse van keukenproducent Almat, die overweegt zijn ontwerp in productie te nemen. Door Paul Geerts hij houdt van koken en aaarom regelmatig in de keu- Ken verblijft, heeft er iets mee te maken. Jack van Dijk (26) is met zijn LUI) meter behoorlijk uit de luiten gewassen. En daar zijn e meeste keukens niet op afge stemd. 5 -Alle keukens zijn te laag," ®erkte hij proefondervindelijk. '1 de meeste ontwerpen ont- fleribilHT Volgens hem aan Joen Van Dijk tijdens zijn stu- e aan de Akademie voor In dustriële Vormgeving in Eind- ven de opdracht kreeg een urzame keuken te ontwer- £®Lwas flexibiliteit dan ook jtèt steekwoord. «anDijk achter de te- Ver Jl PlSatSnam' beZOcht hij verschillende keukenfabrikan- ten. Het aanbod verraste hem nauwelijks. „Als het om mate rialen en kleuren gaat, voldoen keukens volledig aan de trend. Er is niemand die er echt uit springt." Ook merkte de jonge ontwerper op dat duurzaamheid langzaam terrein wint. „Fabrikanten bie den steeds vaker flexibele sys temen aan, onder andere keu kens met frontjes die vervangen kunnen worden. Ik vind ook dat fabrikanten - en niet de consu ment - daartoe de aanzet moe ten geven." Een keuken die nauwelijks aan slijtage onderhevig is, die trends overleeft en die aanpas baar is. Het waren de belang rijkste uitgangspunten van Van Dijk. „Als je nu in een rolstoel belandt, moet je meteen een nieuwe keuken aanschaffen," verklaart Van Dijk het streven naar aanpasbaarheid. Het re sulteerde in de Plug-In Keuken. Dankzij een modulair wandsys- teem kan de keuken mee groeien. De hoogte van werkblad en spoelbak kan worden versteld. Daarnaast zijn in de achter wand openingen aangebracht, zodat de apparatuur kan wor den aangesloten. Aan beide zij kanten bevinden zich twee kas ten, waarmee de keuken volle dig aan het zicht onttrokken kan worden. Voor het oorspronkelijk ont werp koos Van Dijk voor roest vrij staal. „Een gemiddelde keuken gaat zo'n vijftien jaar mee," weet de ontwerper. „Ik heb me afge vraagd hoe je levensduur kunt verlengen. Roestvrij staal is nauwelijks aan slijtage onder hevig." Ook de flexibiliteit moet de le vensduur verlengen. „Niet de keuken, maar de kasten zijn beelddragend." Daarin schuilt een belangrijk verschil met conventionele keu kens. „Wat me eigenlijk nog het meest opviel, was dat keuken fabrikanten eigenlijk kastjes makers zijn," aldus Van Dijk. „Dat idee is al jarenlang niet veranderd. Ik wilde dat veran deren, wat overigens niet auto matisch verbeteren is. Maar ik heb bewust gekozen voor een De KastKeuken is een ontwerp van Jack van Dijk. Niet alleen een open, maar ook gesloten is het een opvallend element in het inte rieur. ontwerp zonder keukenkast jes." Dankzij een eerdere op dracht kwam Van Dijk in con tact met Almat Keukens in Oisterwijk. „Ik heb mijn ont werp vrijblijvend aan de direc teur laten zien. Het sloot aan bij zijn visie op de toekomst van de keuken." Vervolgens werd het oorspronkelijke ont werp aangepast aan de moge lijkheden. Van Dijk heeft ge probeerd het concept overeind te houden. „Maar de keuken moet ook produceerbaar zijn en tegemoet komen aan de wensen van de consument." In de uit eindelijke Almat KastKeuken zijn ideeën uit het oorspronke lijk ontwerp vertaald naar de markt. In plaats van roestvrij staal is gebruik gemaakt van mdf en essenhout. De kasten aan weerszijden, waarmee het keukenblok aan het zicht onttrokken kan wor den, zijn behouden. Begin oktober werd de Kast Keuken gepresenteerd tijdens de Woonbeurs in Amsterdam. De reacties van het publiek wa ren positief. „Veel mensen merkten op dat het ontwerp geschikt is voor kleinbehuisden, maar waarom zou je in een grote woning een grote keuken plaatsen?" Het ei van Columbus. Zo beti telden verschillende beurszoe- kers het ontwerp van Van Dijk. „Bijna alle huizen zijn tegen woordig voorzien van een open keuken, maar lang niet ieder een wil een open keuken. Van daar die reactie." Praktisch is ook dat de keuken moeiteloos kan worden ver huisd. Maar helaas staan de re gels dat niet toe. „De keuken is een architecto nisch onderdeel van de woning. Een nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met keuken. Vaak wordt die meteen weer gesloopt en wordt er een nieuwe ge plaatst. Het zou goed zijn als op dat vlak de regels veranderen." Of zijn ontwerp in productie wordt genomen, weet Van Dijk niet. Op de KastKeuken is modelbe scherming aangevraagd. Almat Keukens onderzoekt nog of er voldoende belangstelling voor het ontwerp is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15