kleedt caravan- beurs uit Wrangier: relikwie van oer-Jeep Slappe markt leidt volgende week tot een flauwe show Motorshow in Essen Goedkopere Fiat Ulysse Coupé Fiat: mini-Ferrari Nieuwe versie Palio de stem Testcase Nieuwe trend Handelsmerk SURPLUS E3 arsenaal Ides de beste; zij blijven in een braadpan de olie nten dicht. Wanneer je ee porties. Laat het vuur snipperde grote ui over den in het braadvet, zet chil de gemberwortel en (heel om en laat het vlees tussentijds zonodig wat te groente, zoals brocco- am) in kleine stukjes en ■etlepels olie. Voeg na een n eventueel een verkrui ten is de groente beetgaar sen en moet flink uitlek- Roerbak de spinazie op linuten is voldoende. De komkommersalade erbij De Kip Kompact. De Tabbert Kornett. 9 De Holtkamper Astro Eocpedition, ingeklapt. FOTO CREART :muskaat ;ract) RAI In de tentoonstellingshallen in Essen, net over de grens met Duitsland, wordt van vrijdag 29 november tot en met zondag 8 december de Motor Show Essen gehouden. Met motoren, acces soires en kleding, klassieke auto's, veel shows met auto's uit de film en auto's waar James Bond mee gereden heeft. Verder zijn er krachtpatsers uit de trekker treksport, de beroem de VW Kever uit de film Herbie, een tweezits sportwagen die uit Legostenen opgebouwd is, dubbelgangers van beroemde filmster ren als Marilyn Monroe, Charlie Chaplin en Humphrey Bogart, een oldtimerwedstrijd en een tentoonstelling van klassieke Puchs. Op donderdag 5 december zijn de kakelverse Miss World en we reldkampioen Formule 1 Damon Hill te gast in Essen. De show is elke dag open van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. Vorig jaar trok de Motor Show Essen 370.000 bezoekers. n. Leg het gehakt in een n santen fijn. Voeg dit bij ngredienten, behalve pan- het gehakt goed door. Leg n lage, open ovenschaal, n verdeel enkele klontjes aal in het midden van de kt in 45 minuten gaar met laatste 7 minuten de grill maar in dit geval zou ik stomen. Gehakt half- gemaakt. Hayo Reinders van de RAI: „De afgelopen jaren zijn heel wat publiekstentoonstellingen bij ons op een andere leest geschoeid. Iets minder showroom en veel meer evenement. Dat is kennelijk voor de kampeerbranche allemaal wat te rap gegaan. Vandaar deze tussenoplossing. Toch moeten an dere wegen ingeslagen worden als je verder vooruit kijkt." Naar verluidt wordt er gedacht over een tweejaarlijks evenement. Dat dan veel breder wordt opge zet. Niet alleen de hardware, maar de software staan daarbij cen traal. Wat kun je met je caravan of vouwwagen doen? Vakantie en vrije tijd worden dan toch weer centraal. De komende uitgeklede versie van de Kampeer en Caravan RAI is duidelijk een testcase. Dat bete kent overigens niet dat er in Am sterdam niets te zien is. Er zullen heel wat modellen ontbreken, maar kijken en vergelijken kan natuurlijk best. En dat is belang rijk, want de Kampeer RAI is zo'n beetje de laatst overgebleven ver kooptentoonstelling in Amster dam. Maar valt er op de diverse stands ook nieuws te melden? Zeker. Zo probeert een groot aantal merken vers bloed in de caravanwereld te krijgen met heel betaalbare in stapmodellen. En lanceren andere produkten met een opvallend avontuurlijk tintje. Een goed voorbeeld van die laatste trend is de nieuwe Astra Expedition vouwwagen van Holtkamper. Vooral in de caravanhoek zijn er opvallende nieuwelingen. Zoals de Tabbert Kornett. Een nieuw model dat nu eens niet in beige en goud is uitgevoerd, maar in wit. Tabbert mikt op nieuwe kopers. Aan het andere eind van het spec trum vinden we instapmodellen als de Sterckeman Sunstar. Met een prijs van even boven de 12 mille. De Kip Orbit kost weinig meer. En zet wellicht zelfs een nieuwe trend in. Hij is namelijk ontwor pen voor zomers gebruik op de moderne camping. Een 12 volt- systeem ontbreekt. Net als helaas een koelkast. Minstens even inte ressant is de Kip Kompakt, waar in een geheel nieuwe constructie techniek met verlijmde panelen is gebruikt. Een trend die ook elders opduikt. Ook caravans als de nieuwe Eifelland Holiday, de ge heel nieuwe en voor Caravelair opvallend luxe Odyssea, de rela tief bescheiden Polar 470 en de nagelnieuwe Swift Silhouette zijn zeker de moeite waard. De Holtkamper Astro Expedition, met de voortent opgebouwd. we vondsten, rariteiten, hebbedin- es, de winkels worden overspoeld nieuwe producten. Zinvol of zin- dat is de vraag. Angelique Spaninks It wekelijks een artikel uit de vitrine robeert een antwoord te vinden. Deze Puch 125 SVS dateert uit 1958. De tweetakt motor bracht het tot 8 pk. Ze zijn veelzijdig en comfortabel en heel veel mensen dromen over de aanschaf ervan. Een ruimtewagen, MPV of 'minivan'. Ze zijn tegelijkertijd ook erg duur. Fiat heeft daarom besloten de MPV Ulysse uit te breiden met een versie met 1.8 benzinemotor. De prijs van die auto is vastgesteld op 49.500 gulden. En dat is toch vijf mille minder dan de huidige Ulysse met 2.0 krachtbron moet kosten. De 1.8 motor heeft 100 pk en mag 1300 kilo (geremd) aanhangge- wicht trekken. De standaard uitrusting omvat stuurbekrachti ging, een airbag, centrale vergrendeling, anti-diefstal startblok kering, dakrails, getint glas en in hoogte verstelbaar stuur. maal thuis eens even probe- Is het flesje opengedraaid, verspreidt zich meteen een I gnante odeur. Een beetje te s, amigo, meer neigend naar rlak, Tolett Airia of zelfs het esverzengende oosterse chouli. Moet dit voor een genaam welriekende huiska- .r zorgen, vraag ik mij al wat nder enthousiast af. Maar dit mt natuurlijk omdat de zuive- geurnoot zich nog niet met wat smerige S Jfe- nicotinedam- heeit btt kunnen ver- |Pf mengen. Daarom hei prrgestoken, r-Tabacco dat zeker ok draai aan de regelaar die het llemaal op smaak moet bre ■en, de geur die zich versPre', lijft van een irriterende kun atige frisheid. Kwalijke as iaties ploppen op, van ordma Uesverhullende after shave et wondermerk Paco Raban voor een prikkie op de ma ekocht - tot afvoerontstopp iet 'frisse citroengeur' spee' oor open-keuken-huishou an toch liever een lichte akslucht waarmee ook hen ingen aan een gezellige a nder vrienden binnendw en. Ambi-Pur After-Taba<*° en goede reden om me nieuw te beginnen met roke Door Rien van der Steen Hij dateert uit de Tweede Wereldoorlog. Wil- ly's-Overland maakte voor het Amerikaanse leger een voertuig, dat ingezet kon worden voor General Purposevanalles dus. De be ginletters GP stonden voor de titel voor dit bijzondere legervoertuig, dat als Jeep niet al leen de oorlog, maar ook vele decennia erna zou overleven. De naam zou ook afkomstig kunnen zijn van een tesrijder, die het verken ningsvoertuig in 1940 noemde naar 'Eugene the Jeep', een kwajongensachtig beestje uit een Popey-stripverhaal van E.C. Segar uit 1936. Hoe dan ook, de Jeep bestaat nog steeds. Niet meer van Willy's, want die onderneming werd in 1953 gekocht door Henry Kaiser, die het bedrijf in 1970 overdeed aan American Mo tors Corporation. En AMC viel in 1987 in handen van Chrysler. Volgens generaal George Marshall was de Jeep 'de belangrijkste Amerikaanse bijdrage aan de moderne oorlogsvoering'. Ze werden gebruikt in Normandië, in de Ardennen, in de Afrikaanse woestijn en vele Nederlanders zullen zich de Jeeps herinneren als voertuigen van de bevrijders. Chrysler heeft er een handelsmerk van ge maakt. De Jeeps heten tegenwoordig Chero kee of Wrangier, maar vooral de laatste heeft nog het meest weg van het eenvoudige vier- wielaangedreven voertuigje, dat meer dan vijftig jaar geleden duizenden militairen door modder en onbegaanbaar terrein zeulde om de Duitsers te bestrijden. Na de CJ5, CJ7, de Scrambler, de Comanche en de Gladiator in troduceerde AMC in 1986 de Wrangier, zoals de oer-Jeep na tien jaar nog altijd heet. Een van de weinige automobielen waar in meer dan vijftig jaar tijds in feite weinig aan ver nieuwd werd. De luxe klasse wordt gevormd door de Jeep Cherokee, zij die van eenvoud en een stoer ui terlijk houden kiezen voor de Wrangier. Die wordt nog steeds gemaakt in Toledo, Ohio, waar in 1941 ook de eerste Jeep in el kaar gesleuteld werd, Maar ze worden ook ge assembleerd in China, Egypte, Indonesië, Oostenrijk en bijvoorbeeld Thailand. Dingen veranderen alsmaar. Maar kijkend naar de Jeep Wrangier lijkt het toch ook of veel hetzelfde blijft. O.a. de prijs: het ver nieuwde model kost net geen vijftig mille. Toch is de nieuwste Jeep volgens Chrysler in grijpender gewijzigd dan in de 50 jaar daar voor. Zo zou 77 procent van de onderdelen nieuw zijn. De starre assen zijn niet meer af- geveerd door schonkige bladveren, maar schroefveren. Dat geeft meer bodemvrijheid, een grotere veerweg en zorgt voor betere ter reincapaciteiten. De motorisering bestaat uit een 2.5i/118 pk viercilinder of de gangbaarder en bijna vier mille duurdere 4.0i/177 pk zescilinder. Al rij dend kan er van twee- naar vierwielaandrij- ving geschakeld worden. Verder zijn er zo waar twee airbags en zelfs ventilatieroosters voor oude of warme lucht in het dashboard. Aan de buitenkant hebben de 'foute' recht hoekige koplampen gelukkig plaats gemaakt voor ronde en de achterlichten zijn heel ei genwijs nog steeds niet in de carrosserie opgenomen. Fiat heeft van de Coupé een soort mini-Ferrari gemaakt. Daar zullen ze bij Ferrari ook niet veel van zeggen, want Fiat deelt in Maranello de lakens uit. Voor de Coupé zijn twee nieuwe vijfcilin- der motoren ontwikkeld met een inhoud van twee liter. De gewo ne 2.0 20V levert 146 pk, de turboversie brengt het tot 220 pk. De gewone Coupé met de enkele maanden geleden geïntroduceerde 1.8/130 pk motor blijft gewoon in het programma. De nieuwe vijfcilinders bieden deze snelste Fiats een overdadig vermogen. De turbo accelereert in 6,5 sec. van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid van de auto bedraagt 250 km/h. Tegelijk met de nieuwe motoren is de Coupé zowel in- als exterieur enigszins aan gepast. Fiat is in de buurt van het Braziliaanse Belo Horizonte gestart met de productie van een stationcar-versie van de Palio, de we reldauto van het merk. De Palio Weekend wordt vanaf volgend jaar geleverd. De nieuwste uitvoering van de Palio stond vorige week op de au tosalon van Sao Paulo in Brazilië. De auto is ontworpen door Fiat in Turijn, samen met het befaamde designhuis Idea. De eerste Palio rolde in april van dit jaar in Brazilië van de band. Uiteindelijk zullen er vijf varianten zijn: een drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, een stationwagon, pick-up en een be stelwagen. Het voertuig is bestand tegen 'een minder verfijnd we gennet', zuinig in het gebruik en eenvoudig in onderhoud. 'Euro pese kwaliteit ten dienste van de hele wereld', aldus Fiat. De auto mikt op de snel groeiende automarkten in Zuid-Amerika en Azië. Want de Palio wordt in elk geval in Brazilië, Argentinië, Polen, Venezuela, Marokko en Zuid-Afrika worden. Er bestaan ook plannen in China te produceren. Een auto maken voor de wereldmarkt is niet nieuw. Ford begon er in de jaren zestig al mee. Fiat had vorig jaar een marktaandeel van bijna 31 in Brazilië. De markt in Zuid-Amerika wordt door de auto-industrie algemeen gezien als zeer veelbelovend. Fiat wil naar een jaarproductie van een miljoen Palio's, gemaakt in Brazi lië, Venezuela, Polen, Turkije, Marokko, Zuid-Afrika, India en China. Op die manier wil de Turijnse constructeur met GM, Ford en Toyota als voorgangers doorstoten naar de top vier van autofa brikanten. En dus Volkswagen inhalen. De Jeep Wrangier heeft nog het meeste van de oer-Jeep van Willy's Overland in 1941. Een eenvoudige auto zonder watervrees, meer dan welke concurrent ook geschapen voor het terrein. foto pink wetselaar I/EMBER 1996 E2 VRIJDAG 15 NOVEMBER 1996

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13