kleedt
caravan-
beurs uit
Wrangier: relikwie van oer-Jeep
Slappe markt leidt volgende week tot een flauwe show
Motorshow in Essen
Goedkopere Fiat Ulysse
Coupé Fiat: mini-Ferrari
Nieuwe versie Palio
de stem
Testcase
Nieuwe trend
Handelsmerk
SURPLUS
E3
arsenaal
Ides de beste; zij blijven
in een braadpan de olie
nten dicht. Wanneer je
ee porties. Laat het vuur
snipperde grote ui over
den in het braadvet, zet
chil de gemberwortel en
(heel om en laat het vlees
tussentijds zonodig wat
te groente, zoals brocco-
am) in kleine stukjes en
■etlepels olie. Voeg na een
n eventueel een verkrui
ten is de groente beetgaar
sen en moet flink uitlek-
Roerbak de spinazie op
linuten is voldoende. De
komkommersalade erbij
De Kip Kompact.
De Tabbert Kornett.
9 De Holtkamper Astro Eocpedition, ingeklapt.
FOTO CREART
:muskaat
;ract)
RAI
In de tentoonstellingshallen in Essen, net over de grens met
Duitsland, wordt van vrijdag 29 november tot en met zondag 8
december de Motor Show Essen gehouden. Met motoren, acces
soires en kleding, klassieke auto's, veel shows met auto's uit de
film en auto's waar James Bond mee gereden heeft.
Verder zijn er krachtpatsers uit de trekker treksport, de beroem
de VW Kever uit de film Herbie, een tweezits sportwagen die uit
Legostenen opgebouwd is, dubbelgangers van beroemde filmster
ren als Marilyn Monroe, Charlie Chaplin en Humphrey Bogart,
een oldtimerwedstrijd en een tentoonstelling van klassieke Puchs.
Op donderdag 5 december zijn de kakelverse Miss World en we
reldkampioen Formule 1 Damon Hill te gast in Essen.
De show is elke dag open van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag
en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. Vorig jaar trok de Motor Show
Essen 370.000 bezoekers.
n. Leg het gehakt in een
n santen fijn. Voeg dit bij
ngredienten, behalve pan-
het gehakt goed door. Leg
n lage, open ovenschaal,
n verdeel enkele klontjes
aal in het midden van de
kt in 45 minuten gaar met
laatste 7 minuten de grill
maar in dit geval zou ik
stomen. Gehakt half-
gemaakt. Hayo Reinders van de
RAI: „De afgelopen jaren zijn heel
wat publiekstentoonstellingen bij
ons op een andere leest geschoeid.
Iets minder showroom en veel
meer evenement. Dat is kennelijk
voor de kampeerbranche allemaal
wat te rap gegaan. Vandaar deze
tussenoplossing. Toch moeten an
dere wegen ingeslagen worden als
je verder vooruit kijkt."
Naar verluidt wordt er gedacht
over een tweejaarlijks evenement.
Dat dan veel breder wordt opge
zet. Niet alleen de hardware, maar
de software staan daarbij cen
traal. Wat kun je met je caravan of
vouwwagen doen? Vakantie en
vrije tijd worden dan toch weer
centraal.
De komende uitgeklede versie van
de Kampeer en Caravan RAI is
duidelijk een testcase. Dat bete
kent overigens niet dat er in Am
sterdam niets te zien is. Er zullen
heel wat modellen ontbreken,
maar kijken en vergelijken kan
natuurlijk best. En dat is belang
rijk, want de Kampeer RAI is zo'n
beetje de laatst overgebleven ver
kooptentoonstelling in Amster
dam.
Maar valt er op de diverse stands
ook nieuws te melden? Zeker. Zo
probeert een groot aantal merken
vers bloed in de caravanwereld te
krijgen met heel betaalbare in
stapmodellen. En lanceren andere
produkten met een opvallend
avontuurlijk tintje. Een goed
voorbeeld van die laatste trend is
de nieuwe Astra Expedition
vouwwagen van Holtkamper.
Vooral in de caravanhoek zijn er
opvallende nieuwelingen. Zoals
de Tabbert Kornett. Een nieuw
model dat nu eens niet in beige en
goud is uitgevoerd, maar in wit.
Tabbert mikt op nieuwe kopers.
Aan het andere eind van het spec
trum vinden we instapmodellen
als de Sterckeman Sunstar. Met
een prijs van even boven de 12
mille.
De Kip Orbit kost weinig meer.
En zet wellicht zelfs een nieuwe
trend in. Hij is namelijk ontwor
pen voor zomers gebruik op de
moderne camping. Een 12 volt-
systeem ontbreekt. Net als helaas
een koelkast. Minstens even inte
ressant is de Kip Kompakt, waar
in een geheel nieuwe constructie
techniek met verlijmde panelen is
gebruikt. Een trend die ook elders
opduikt. Ook caravans als de
nieuwe Eifelland Holiday, de ge
heel nieuwe en voor Caravelair
opvallend luxe Odyssea, de rela
tief bescheiden Polar 470 en de
nagelnieuwe Swift Silhouette zijn
zeker de moeite waard.
De Holtkamper Astro Expedition, met de voortent opgebouwd.
we vondsten, rariteiten, hebbedin-
es, de winkels worden overspoeld
nieuwe producten. Zinvol of zin-
dat is de vraag. Angelique Spaninks
It wekelijks een artikel uit de vitrine
robeert een antwoord te vinden.
Deze Puch 125 SVS dateert uit 1958. De tweetakt motor
bracht het tot 8 pk.
Ze zijn veelzijdig en comfortabel en heel veel mensen dromen over
de aanschaf ervan. Een ruimtewagen, MPV of 'minivan'. Ze zijn
tegelijkertijd ook erg duur. Fiat heeft daarom besloten de MPV
Ulysse uit te breiden met een versie met 1.8 benzinemotor. De
prijs van die auto is vastgesteld op 49.500 gulden. En dat is toch
vijf mille minder dan de huidige Ulysse met 2.0 krachtbron moet
kosten.
De 1.8 motor heeft 100 pk en mag 1300 kilo (geremd) aanhangge-
wicht trekken. De standaard uitrusting omvat stuurbekrachti
ging, een airbag, centrale vergrendeling, anti-diefstal startblok
kering, dakrails, getint glas en in hoogte verstelbaar stuur.
maal thuis eens even probe-
Is het flesje opengedraaid,
verspreidt zich meteen een
I gnante odeur. Een beetje te
s, amigo, meer neigend naar
rlak, Tolett Airia of zelfs het
esverzengende oosterse
chouli. Moet dit voor een
genaam welriekende huiska-
.r zorgen, vraag ik mij al wat
nder enthousiast af. Maar dit
mt natuurlijk omdat de zuive-
geurnoot zich nog niet met
wat smerige
S Jfe- nicotinedam-
heeit
btt kunnen ver-
|Pf mengen.
Daarom hei
prrgestoken,
r-Tabacco dat zeker
ok draai aan de regelaar die het
llemaal op smaak moet bre
■en, de geur die zich versPre',
lijft van een irriterende kun
atige frisheid. Kwalijke as
iaties ploppen op, van ordma
Uesverhullende after shave
et wondermerk Paco Raban
voor een prikkie op de ma
ekocht - tot afvoerontstopp
iet 'frisse citroengeur' spee'
oor open-keuken-huishou
an toch liever een lichte
akslucht waarmee ook hen
ingen aan een gezellige a
nder vrienden binnendw
en. Ambi-Pur After-Taba<*°
en goede reden om me
nieuw te beginnen met roke
Door Rien van der Steen
Hij dateert uit de Tweede Wereldoorlog. Wil-
ly's-Overland maakte voor het Amerikaanse
leger een voertuig, dat ingezet kon worden
voor General Purposevanalles dus. De be
ginletters GP stonden voor de titel voor dit
bijzondere legervoertuig, dat als Jeep niet al
leen de oorlog, maar ook vele decennia erna
zou overleven. De naam zou ook afkomstig
kunnen zijn van een tesrijder, die het verken
ningsvoertuig in 1940 noemde naar 'Eugene
the Jeep', een kwajongensachtig beestje uit
een Popey-stripverhaal van E.C. Segar uit
1936.
Hoe dan ook, de Jeep bestaat nog steeds. Niet
meer van Willy's, want die onderneming werd
in 1953 gekocht door Henry Kaiser, die het
bedrijf in 1970 overdeed aan American Mo
tors Corporation. En AMC viel in 1987 in
handen van Chrysler.
Volgens generaal George Marshall was de
Jeep 'de belangrijkste Amerikaanse bijdrage
aan de moderne oorlogsvoering'. Ze werden
gebruikt in Normandië, in de Ardennen, in de
Afrikaanse woestijn en vele Nederlanders
zullen zich de Jeeps herinneren als voertuigen
van de bevrijders.
Chrysler heeft er een handelsmerk van ge
maakt. De Jeeps heten tegenwoordig Chero
kee of Wrangier, maar vooral de laatste heeft
nog het meest weg van het eenvoudige vier-
wielaangedreven voertuigje, dat meer dan
vijftig jaar geleden duizenden militairen door
modder en onbegaanbaar terrein zeulde om
de Duitsers te bestrijden. Na de CJ5, CJ7, de
Scrambler, de Comanche en de Gladiator in
troduceerde AMC in 1986 de Wrangier, zoals
de oer-Jeep na tien jaar nog altijd heet. Een
van de weinige automobielen waar in meer
dan vijftig jaar tijds in feite weinig aan ver
nieuwd werd.
De luxe klasse wordt gevormd door de Jeep
Cherokee, zij die van eenvoud en een stoer ui
terlijk houden kiezen voor de Wrangier.
Die wordt nog steeds gemaakt in Toledo,
Ohio, waar in 1941 ook de eerste Jeep in el
kaar gesleuteld werd, Maar ze worden ook ge
assembleerd in China, Egypte, Indonesië,
Oostenrijk en bijvoorbeeld Thailand.
Dingen veranderen alsmaar. Maar kijkend
naar de Jeep Wrangier lijkt het toch ook of
veel hetzelfde blijft. O.a. de prijs: het ver
nieuwde model kost net geen vijftig mille.
Toch is de nieuwste Jeep volgens Chrysler in
grijpender gewijzigd dan in de 50 jaar daar
voor. Zo zou 77 procent van de onderdelen
nieuw zijn. De starre assen zijn niet meer af-
geveerd door schonkige bladveren, maar
schroefveren. Dat geeft meer bodemvrijheid,
een grotere veerweg en zorgt voor betere ter
reincapaciteiten.
De motorisering bestaat uit een 2.5i/118 pk
viercilinder of de gangbaarder en bijna vier
mille duurdere 4.0i/177 pk zescilinder. Al rij
dend kan er van twee- naar vierwielaandrij-
ving geschakeld worden. Verder zijn er zo
waar twee airbags en zelfs ventilatieroosters
voor oude of warme lucht in het dashboard.
Aan de buitenkant hebben de 'foute' recht
hoekige koplampen gelukkig plaats gemaakt
voor ronde en de achterlichten zijn heel ei
genwijs nog steeds niet in de carrosserie
opgenomen.
Fiat heeft van de Coupé een soort mini-Ferrari gemaakt. Daar
zullen ze bij Ferrari ook niet veel van zeggen, want Fiat deelt in
Maranello de lakens uit. Voor de Coupé zijn twee nieuwe vijfcilin-
der motoren ontwikkeld met een inhoud van twee liter. De gewo
ne 2.0 20V levert 146 pk, de turboversie brengt het tot 220 pk. De
gewone Coupé met de enkele maanden geleden geïntroduceerde
1.8/130 pk motor blijft gewoon in het programma.
De nieuwe vijfcilinders bieden deze snelste Fiats een overdadig
vermogen. De turbo accelereert in 6,5 sec. van 0 naar 100 km/h.
De topsnelheid van de auto bedraagt 250 km/h. Tegelijk met de
nieuwe motoren is de Coupé zowel in- als exterieur enigszins aan
gepast.
Fiat is in de buurt van het Braziliaanse Belo Horizonte gestart
met de productie van een stationcar-versie van de Palio, de we
reldauto van het merk. De Palio Weekend wordt vanaf volgend
jaar geleverd.
De nieuwste uitvoering van de Palio stond vorige week op de au
tosalon van Sao Paulo in Brazilië. De auto is ontworpen door Fiat
in Turijn, samen met het befaamde designhuis Idea.
De eerste Palio rolde in april van dit jaar in Brazilië van de band.
Uiteindelijk zullen er vijf varianten zijn: een drie- en vijfdeurs
hatchback, vierdeurs sedan, een stationwagon, pick-up en een be
stelwagen. Het voertuig is bestand tegen 'een minder verfijnd we
gennet', zuinig in het gebruik en eenvoudig in onderhoud. 'Euro
pese kwaliteit ten dienste van de hele wereld', aldus Fiat. De auto
mikt op de snel groeiende automarkten in Zuid-Amerika en Azië.
Want de Palio wordt in elk geval in Brazilië, Argentinië, Polen,
Venezuela, Marokko en Zuid-Afrika worden. Er bestaan ook
plannen in China te produceren.
Een auto maken voor de wereldmarkt is niet nieuw. Ford begon er
in de jaren zestig al mee. Fiat had vorig jaar een marktaandeel
van bijna 31 in Brazilië. De markt in Zuid-Amerika wordt door
de auto-industrie algemeen gezien als zeer veelbelovend. Fiat wil
naar een jaarproductie van een miljoen Palio's, gemaakt in Brazi
lië, Venezuela, Polen, Turkije, Marokko, Zuid-Afrika, India en
China. Op die manier wil de Turijnse constructeur met GM, Ford
en Toyota als voorgangers doorstoten naar de top vier van autofa
brikanten. En dus Volkswagen inhalen.
De Jeep Wrangier heeft nog het meeste van de oer-Jeep van Willy's Overland in 1941. Een eenvoudige auto zonder watervrees, meer
dan welke concurrent ook geschapen voor het terrein. foto pink wetselaar
I/EMBER
1996 E2
VRIJDAG 15 NOVEMBER 1996