Nauw contact
tussen KLM
en Garuda
cd~f«
STER is de grote verliezer in concurrentieslag tv-reclame
Meer concerns uit
Korea bij toekomst
Fokker betrokken
I iii
Partnerkeuze KLM wordt steeds actueler
Verzekeringsgiganten
Frankrijk gaan samen
pAirlK
Canada trekt zich op aan de VS
Meeste Nederlanders
zijn tegen nepehocola
bestem
London City Airport.
Dichterbij kunnen wij u niet brengen.
Economie VS voorspoedig
A6
ECONOMIE
A7
Over verdere samenwerking
Gasunie praat
met Tsjechië
over contract
ECONOMIE KORT
Akkoord overname DAF door Paccar
Werkloosheid Europese Unie stabiel
Fiets niet meer in trein naar buitenland
NMS Spaarbank slaat vleugels uit
VEB wil inlichtingen van Endemol
Brabantse Kwaüteitsprijs ingesteld
Ongeveer 37 miljoen sanering kottervloot
EMBER 1996
all Street
lied signal
er.brands
mer.tel.tel
moco corp
sarcoinc.
~an company
thl. steel
oeing co
rlington sfe
n.pacific
evron
iquita
rysler
ticorp
ns.edison
gitequipm.
pont nemours
w chemical
stman kodak
on corp
rd motor
n. electric
n. motors
odyear
wlett-pack.
t. bus.mach.
industries
Im airlines
pn
"donnell
erck co.
bil oil
ce vd grinten
mega financ.
hilips
oyal dutch
ars roebuck
ell tr.
xaco inc.
avelers
nilever nv
nited techn.
estinghouse
hitman corp
oolworth
11/11
54'/,
63
63'/,
71
49'/,
37/,
75/,
25'/,
36
8'/.
93
13
32/,
1015/,
29
30
94'/,
80'/,
82/,
90
31/,
102'/,
55
48/,
47
134'/,
23
25/,
37/,
55/j
81
117/
109/,
33/,
36/,
165'/;
50
98/,
97/.
59
164
134
20
23/,
22/.
12/11
54/,
38/,
75'/,
26/
36/,
914
91'/,
85'/,
26'/,
65'/,
13/,
33
102'/,
29
30
95
82
83
89
31ft
101
55/,
47/,
47
133/,
23'/.
25'/,
37'/,
55/,
79/,
118'/,
110
33
3sy,
163
50/,
97
164'/.
134/,
20'/,
advieskoers
k vorige koers
k s/otkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
ex dividend
gedaan /bieden
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
781
1311
881
670
483
579
740
647
1677
994
497
1025
1589
4612
1100
1198
462
650
770
782
1798
1532
529
646
557
572
640
1297
703
625
651
1637
1108
500
955
950
1047
1117
1390
660
497
1230
898
767
665
728
551
519
1,50
1,30
4,10
4,10
3^80
1,80
3,80
32.60
32,30
15,30
15,20
0,10
0,10
7,90
8,40
4,60
5,00
33,00
33,50
18,00
18,60
7,90
8,30 a
4,10
4,30 a
2,00
1.70
0,70
0,70
9,70
9,90 a
26,90
27,30
20,00
20,00
0,80
0,40
1,30
0.90
2,70
2,00
5,40
4,70
5,00
4,70
12,00
II,20
0,80
1,00
3,70
3,80
2,30
2,20
4,40 a
4,30
3,10
3,10
2,10
2,00 a
1,20
1,30
3,70
3,60
13,70
13,60
9,10
9,10 a
9,30
9,10
2,40
2,40
3,00 a
3,00
3,50
3,70
2,70
2,60
3,80
3,80 a
1,40
1,80
0,30
0,40
2,10
2,40
1,20
1,40
11,60
12,20
6,50
6,70
0,80
0,60
1.30
1,10
2,10 b
1,80
0,30
0,70
s zelfs de knapste
Dankzij de Actie
krant.
i de deelnemende
ten goede aan de
van io landelijke
ing krijgen. Dat is
11
WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996
imsterdam (anp) - De recla-
i-bestedingen via de STER
zijn in de eerste drie kwarta-
envan dit jaar met 30 procent
afgenomen tot 355 miljoen
gulden. Dit concludeert het
Ldia-adviesbureau Media
Exposure op basis van gege
vens van het Media Instituut
ia Amsterdam.
Media Exposure schrijft de da
ling toe aan een vermindering
van de reclametijd op Nederland
1, 2 en 3 met 32 procent. Daar
stond een verhoging van de ge
middelde omzet per reclamese
conde van 262 naar 267 gulden
tegenover.
Op het eerste gezicht heeft de
grootste concurrent van de
STER, IP, een omzetstijging van
11 procent geboekt. Dat cijfer
geeft echter een vertekend beeld,
omdat IP Veronica als klant heeft
binnengehaald, waardoor de re
clametijd toenam met 54 procent.
De opbrengst per seconde zakte
bij IP van 302 gulden in de eerste
negen maanden van vorig jaar tot
217 gulden in de overeenkom
stige periode van het lopende
jaar.
STER-directeur A. Vinju noemt
de daling 'niet onverwacht'. Ver
onica heeft het publieke bestel
verlaten en SBS6 is aangetreden
als nieuwe concurrent. „Dat ver
klaart verreweg het grootste deel
van de daling van de reclamebe
stedingen." De STER zou'het wel
beter kunnen doen bij de jeugd,
meent de STER-directeur. „Maar
het is een bewuste keuze geweest
van de publieke omroepen om te
rughoudend te zijn met reclame
rond jeugdprogramma's."
SBS6 haalt een bruto omzet per
reclameseconde van 131 gulden,
goed voor 118 miljoen gulden in
de eerste negen maanden. Sport7
haalde dit jaar tot eind septem
ber 5,5 miljoen gulden binnen,
een gemiddelde opbrengst van
112 gulden per reclameseconde.
In oktober van dit jaar haalde de
STER op Nederland 1,2 en 3 bru
to 49,7 miljoen gulden aan recla
me-inkomsten tegen 59,5 miljoen
vorig jaar. IP zat op 106 miljoen
gulden tegen tegen 115,1 miljoen
vorig jaar oktober. De reclame
zendtijd lag voor de STER in ok
tober acht procent lager dan vo
rig jaar. IP boekte 25 procent
meer reclamezendtijd.
Amsterdam (anp) - De KLM praat met Garuda over de aan
staande privatisering van de Indonesische luchtvaartmaat
schappij in 1998. Over een belang van de KLM in Garuda is
volgens de Nederlandse maatschappij nog niet gesproken. De
twee maatschappijen werken nu al op diverse gebieden samen.
We hebben regelmatig contact.
Dan komt natuurlijk ook de pri
vatisering in algemene zin ter
sprake," aldus een woordvoerder
van de KLM. „Garuda ziet een
Groningen (anp) - De Gasunie is
met Tsjechië in gesprek over de
levering van grote hoeveelheden
Hollands aardgas. De Tsjechen
willen een langlopend contract
sluiten voor 1 a 2 miljard kubieke
meter gas per jaar, zo heeft een
woordvoerder van de Gasunie
gisteren bevestigd.
De zegsman wijst er echter op dat
er nog kapers op de kust zijn. Met
name Noorwegen spant zich in
om de Tsjechische order binnen
te halen. Volgens de Gasunie
staat er 'nog geen letter op pa
pier' en wordt er nog volop on
derhandeld. Het contract met de
Tsjechen heeft een looptijd van
minstens tien jaar en levert de
Nederlandse overheid enkele
honderden miljoenen guldens per
jaar aan aardgasbaten op. Tsje
chië betrekt nu nog al het aard
gas uit Rusland. Het voormalige
Oostblokland zoekt echter meer
dere leveranciers om zo zekerder
te zijn van de leveranties en om
lagere prijzen te bedingen.
rol weggelegd voor een andere
maatschappij, maar zolang ze
niet hebben bepaald hoe ze de
privatisering ter hand nemen, is
deelname door ons niet aan de or
de."
Garuda stelde begin oktober al
dat zowel de KLM als British
Airways en Lufthansa interesse
hadden getoond in de komende
privatisering. „We bestuderen de
voorstellen om uit te maken met
welke maatschappij we een stra
tegische alliantie willen aan
gaan," aldus de commercieel di
recteur van Garuda, Sudarso
Wirjono.
Garuda is een staatsmaatschap-
pij, die in de eerste helft van dit
jaar nog met verlies draaide. In
de tweede helft van dit jaar ver
wacht de onderneming echter uit
de rode cijfers te komen. Bij een
ingrijpende reorganisatie wil
Garuda de komende vijf jaar het
personeelsbestand verminderen
van ruim veertienduizend tot cir
ca tienduizend.
Ook Iberia lonkt opnieuw naar de
KLM, De nieuwe topman van de
Spaanse maatschappij, X. de Ira-
la, heeft in een vraaggesprek met
een Spaanse financiële krant ge
zegd dat besprekingen met de
KLM over samenwerking in een
vergevorderd stadium zijn. De
onderhandelingen zouden binnen
enkele maanden kunnen worden
afgerond.
De KLM weigerde commentaar:
„We hebben nog niets te mel
den."
Rotterdam (anp) - De onderhandelingen rond Fokker tussen
Samsung Aerospace, de ministerie van Economische Zaken in
Den Haag en de Fokker-curatoren lijken steeds complexer te
worden. Naast Samsung blijken nu ook enkele andere con
cerns, zoals Hyundai Space and Aircraft en Daewoo Heavy In
dustries, bij de gesprekken betrokken.
De deelname van Hyundai en
Daewoo heeft een woordvoerder
ran Economische Zaken beves
tigd. „Wij hebben de indruk dat
Zli erook bij betrokken zijn. For
meel weten we dat niet. De twee
spelen een rol binnen het conglo
meraat Samsung."
fan de eventuele deelname van
nog een andere partijKorean Air
Lines, was EZ niets gebleken,
«aar alle waarschijnlijkheid
aeeft de Zuid-Koreaanse over
bad de nieuwe partijen binnen
gebracht. Die heeft, zoals vorige
Week vrijdag al bleek, ook nog
eens de hulp ingeroepen van het
Amerikaans adviesbureau, Bain
«Co.
fóór het faillissement van Fok-
er heeft dat bureau al eens een
Positief oordeel gegeven over het
orstart-scenario van de cura-
oren, toentertijd bewindvoer
ders.
.kbns op een snel resultaat
R°kker is allang verkeken,
danks dat er al een akkoord op
hoofdlijnen ligt tussen de Neder
landse partijen enerzijds en het
Samsung-concern anderszijds.
Vrijdag berichtten de curatoren
dat een onderhandelingsresultaat
nog wel 'enige weken' op zich kan
laten wachten. En het kabinet
bleek 'in toenemende mate be
zorgd' over de vertraging.
Het ministerie van Economische
Zaken onderstreepte de ernst van
de situatie vrijdag nog eens met
een eigen persbericht.
Allerlei rekensommen moeten als
gevolg van de vertraging op
nieuw worden gemaakt, zo
klaagde EZ, In het businessplan
gingen de partijen uit van 1 no
vember als startdatum van een
nieuw Fokker.
Bij een start op die datum zag het
ernaar uit dat de vliegtuigbouwer
dan op termijn met winst zou
kunnen gaan draaien. „Nu moet
opnieuw worden berekend wat
de gevolgen zijn van de vertra
ging," aldus een EZ-woordvoer-
der.
t
>■■1
Ji*ï"
KLM is naarstig op zoek naar een Europese partner.
Door Paul Verlinden
DAT DE KLM een Europese partner no
dig heeft, is klip en klaar. Pieter Bouw,
president-directeur van de KLM, wond
daar vorige week bij de presentatie van
de halfjaarcijfers geen doekjes om.
Maar op de vraag wie voor de samen
werking in aanmerking komt, hield hij
zijn lippen stijf op elkaar.
Heel wat loslippiger over samenwerking in
de Europese luchtvaart was deze week top
man Xabier de Irala van de Spaanse lucht
vaartmaatschappij Iberia. In een interview
met een Spaanse krant zegt hij dat Iberia
onderhandelingen met de KLM voert. Ster
ker nog, Iberia praat met meer potentiële
kandidaten, 'maar de gesprekken met de
KLM zijn het verstgevorderd'.
Op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen
wil men niet reageren op de woorden van De
Irala. „Wij hebben nog niets te melden."
Staatsbedrijf
Het staatsbedrijf Iberia wordt rijp gemaakt
voor privatisering. De overheid wil een deel
van haar belang verkopen aan een buiten
landse partner. Samenwerking met een Eu
ropese luchtvaartmaatschappij is noodza
kelijk om de gewenste schaalgrootte te krij
gen. Bovendien krijgt Iberia zo de belangrij
ke aansluiting met een Amerikaanse part
ner, want bijna alle grote West-Europese
maatschappijen hebben banden met bran
che-genoten in de VS.
In de visie van de Iberia-topman is, er in de
toekomst plaats voor vier krachtige clusters
in de Europese luchtvaart. Drie van de vier
worden gedomineerd door respectievelijk
Lufthansa, British Airways (BA) en Air
France. De vierde groep zou kunnen bestaan
uit diverse partners: met name KLM, Alita
lia en Swissair.
De Irala sluit niet uit dat Iberia tot een van
de eerste drie groepen toetreedt. Maar hij
vindt de optie om met de KLM binnen een
cluster terecht te komen erg interessant. Hij
ziet voor Iberia zelfs een leidende rol wegge
legd in zo'n combinatie.
Iberia is dus duidelijk in haar opties. De
KLM doet daar een stuk moeilijker over.
Topman Bouw heeft in het recente verleden
dan ook aan den lijve ondervonden dat het
zoeken van een goede partner op veel pro
blemen stuit. Zo mislukten in 1992 bespre
kingen met BA en vond het Alcazar-project
(KLM met Swissair, SAS en Austrian) in
1993 evenmin doorgang.
Marktaandeel
Feit blijft dat KLM een marktaandeel van
tien a vijftien procent in Europa nastreeft.
Nu is dat aandeel circa zes procent. Op ei
gen kracht een verdubbeling bereiken is uit
gesloten. Dus er zal samengewerkt moeten
worden.
Wie zijn voor de KLM dan de potentiële
partners? In luchtvaartkringen circuleren
diverse opties, waarbij de namen Swissair,
Iberia, BA en TAP het vaakst opduiken.
TAP is de Portugese maatschappij, die
openlijk lonkt naar de KLM. Maar TAP is te
klein, zodat daar toch nog minstens een der
de partner bij moet komen.
Iberia is in meer opzichten aantrekkelijk
voor de KLM. Iberia is sterk op de routes
naar Zuid-Amerika. Dat zou een goede aan
vulling op het netwerk van de KLM zijn.
Iberia beschikt ook over een grote Spaanse
thuismarkt. Nadeel is dat Iberia in de rest
van Europa minder goed vertegenwoordigd
is.
Een sterk Europees cluster krijgt de KLM
wel door met de combinatie Swissair/Au-
stria/Sabena in zee te gaan. Daarmee komt
het oude Alcazar-project weer in beeld, met
die opmerking dat SAS (dat een alliantie is
aangegaan met Lufthansa) is vervangen
door Sabena.
Alcazar strandde destijds omdat de KLM en
Swissair het niet eens konden worden over
de Amerikaanse partner. De KLM had een
band met Northwest Airlines, terwijl Swis
sair er een had met Delta. Geen van beiden
wilde zijn Amerikaanse partner loslaten.
Die banden zijn nog steeds een obstakel.
Maar het is een publiek geheim dat KLM en
Northwest forse meningsverschillen heb
ben. En voor Swissair lijkt Delta niet meer
heilig, omdat die maatschappij ook in zee is
gegaan met de grotë concurrent Air France.
'Grote drie'
Iberia en/of TAP zouden zich eventueel bij
dat KLM/Swissair-cluster aan kunnen slui
ten. Die.groep kan het zeker opnemen tegen
de 'grote drie': BA, Lufthansa en Air France.
Iberia-topman De Irala noemt ook Alitalia
als partner in die combinatie. Maar daar zal
de KLM niet zo blij mee zijn. Een KLM-ma-
nager die de Italiaanse markt goed kent, he
kelde laatst nog de organisatie van Alitalia.
„Ik zou de KLM absoluut afraden om met
Alitalia in zee te gaan," aldus de manager.
Een optie die ook nog altijd boven de markt
hangt, is de samenwerking tussen de KLM
en BA. Die bedrijven hebben grote overeen
komsten en zouden makkelijk samen kun
nen opereren. Nadeel blijft echter het
krachtsverschil, waar de fusie enkele jaren
terug op vastliep.
De KLM zou een ondergeschikte rol spelen
in die combinatie. Niet alleen is BA veel
groter, ook de Amerikaanse BA-partner
American Airlines, is beduidend sterker dan
KLM's partner Northwest.
Intussen kijkt de KLM ook verder dan Eu
ropa. Met name Azië is een markt waar
groeimogelijkheden liggen. De KLM doet al
veel dingen samen met de Indonesische
staatsmaatschappij Garuda. Omdat Garuda
in 1998 wil privatiseren, is het niet uitgeslo
ten dat de KLM een belang neemt in die
maatschappij en zo een bruggenhoofd ves
tigt in Azië. Volgens een KLM-woordvoer-
ster wordt er inderdaad gepraat met Garuda
over de privatisering. „Maar een deelname
is voorlopig nog niet aan de orde."
Cuiemborg (anp) - Zeker 60 procent van de Nederlanders
wil echte chocolade. Ze willen niet dat de cacaoboter in
chocola wordt vervangen door andere, goedkope plantaar
dige vetten.
Deze uitkomst van een onder
zoek van het NIPO grijpen het
Cacao Comité en de Novib aan
om de Tweede Kamer op te roe
pen zich te keren tegen een mo
gelijke vervanging.
Het comité, waarin verschil
lende organisaties zitten, en de
Novib hebben daartoe gisteren
in diverse kranten een adver
tentie geplaatst en een oproep
gedaan aan ondervoorzitter
Bukman van de Kamercom
missie Buitenlandse Zaken in
Den Haag.
Een van de bezwaren is dat de
vervanging leidt tot een inko
mensverlies voor de cacaopro-
ducenten in de Derde Wereld
Uit onderzoek blijkt dat deze
landen er jaarlijks zo'n 450
miljoen dollar bij inschieten als
in alle EU-lidstaten cacaoboter
wordt vervangen.
De Europese Commissie wil
dat EU-landen voortaan zelf
kunnen bepalen of zij cacaobo
ter vervangen door andere vet
ten tot een maximum van 5
procent.
In een aantal lidstaten is dat al
toegestaan. De Nederlandse re
gering is officieel tegen vervan
ging, maar het Cacao Comité
vreest dat dit standpunt wan
kelt.
Eindhoven - DAF Trucks heeft met de bonden overeenstemming
bereikt over een pakket van afspraken rond de voorgenomen
overname door het Amerikaanse Paccar. Het akkoord wordt on
derschreven door de Industriebonden FNV en CNV, De Unie en de
VHP en de centrale ondernemingsraad van DAF Trucks.
In het convenant zijn de eerder door Paccar gedane toezeggingen
over de toekomstige positie van DAF Trucks vastgelegd. Het gaat
daarbij om de afspraak dat DAF onder de eigen merknaam blijft
opereren en dat de bestaande faciliteiten voor productie en ont
wikkeling in Eindhoven worden gehandhaafd. De bestaande re
gelingen over de arbeidsvoorwaarden blijven ook 'onverkort van
toepassing'. Voor wat de werkgelegenheid betreft zijn geen af
spraken gemaakt over een bepaald vast aantal arbeidsplaatsen.
Brussel - De werkloosheid in de Europese Unie bedroeg in sep
tember voor de vierde achtereenvolgende maand 10,8 procent.
Vorig jaar september lag het cijfer op 10,7 procent, aldus het Eu
ropees bureau voor statistiek Eurostat.In nagenoeg alle lidstaten
is de werkloosheid stabiel. In de hele EU zitten ruim achttien mil
joen mensen zonder werk.
Woerden - Vanaf komende zomer stoppen de NS met het vooruit
zenden van fietsen naar het buitenland. Vooral voor fietsers die
naar Frankrijk willen, is de maatregel een strop, weet de Fietsers
bond ENFB. Voor deze peddeiaars is geen alternatief, omdat zelf
meenemen van de fiets in treinen naar Frankrijk niet mag. NS
zeggen dat de hoge kosten en de afnemende vraag aan haar be
sluit ten grondslag liggen. Verder verlengen steeds minder bui
tenlandse spoorwegen de vervoerscontracten.
Amsterdam - De NMS Spaarbank gaat uitbreiden. De ING-doch-
ter wil van haar spaarbankuitstraling af en het aantal kantoren
binnen twee a drie jaar opvoeren van vijfhonderd naar maximaal
zeshonderd. De bank herdoopt zich in Regiobank. Die nieuwe
naam moet deze dwerg in bankenland het imago geven van de lo
kale bank om de hoek.
Den Haag - De Vereniging van Effectenbezitters VEB wil ophel
dering van Endemol over diens positie bij de sportzender Sport7.
In het prospectus van de beursgang van het amusementsconcern
stond vermeld dat Endemol, voor bijna 20 procent aandeelhouder
in Sport7, een risico liep van 39 miljoen gulden. In het afgelopen
weekeinde kwam naar buiten dat de sportzender wellicht te ma
ken krijgt met 175 miljoen gulden extra aanloopkosten. Wat de
gevolgen voor aandeelhouders zijn, is niet duidelijk.
Eindhoven - Om het midden- en kleinbedrijf aan te zetten tot het
toepassen van integrale kwaliteitszorg heeft het Kwaliteitsplat
form Brabant besloten tot het instellen van de Brabantse Kwali
teitsprijs. Gedeputeerde mevrouw W. Huijbregts van Economi
sche Zaken en Werkgelegenheid heeft dat gisteren bekendge
maakt tijdens de regionale kwaliteitsdag 'winnen door kwaliteit'
in het Evoluon in Eindhoven. Uit onderzoek dat het platform (on
der meer Kamers van Koophandel, innovatiecentra, hogescholen
en kwaliteitskringen) heeft laten uitvoeren onder Brabantse be
drijven blijkt dat kleinere bedrijven in mindere mate bezig zijn
met kwaliteitszorg dan grotere ondernemingen.
Den Haag - Het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Visse
rij heeft 28,5 miljoen beschikbaar gesteld voor het uit de vaart ne
men van Nederlandse viskotters. Bovenop dat bedrag komt onge
veer 8,5 miljoen als bijdrage van de Europese Unie.
De saneringsregeling is opgesteld naar aanleiding van de lage vis
quota voor 1996. Met het beschikbare geld kunnen naar verwach
ting bijna veertig van de ongeveer vierhonderd in aanmerking ko
mende boten uit de vaart worden genomen. De Europese Commis
sie heeft de regeling goedgekeurd. De uitkoopregeling maakt het
mogelijk een bijdrage te leveren aan de definitieve onttrekking
van vissersvaartuigen (vooral kotters) uit de wateren van de Eu
ropese Unie, aldus het ministerie van Visserij. Voor de overblij
vende boten blijft er dan meer te vangen over.
(ADVERTENTIES)
Snel naar
Amsterdam?
Eindhoven Airport!
6x per dag
Met voordelig doorverbindingstarief wereldwijd
ook rechtstreeks naar
ii andere bestemmingen
gratis nieuwe dienstregeling:
bel oj,o 2524255
aÜb 1
Door Wilko Voordouw
Parijs - AXA en UAP, de twee grootste Franse verzekeringsbe
drijven, gaan volgend voorjaar fuseren. Het bedrijf dat dan
ontstaat, maakt een omzet van honderd miljard gulden en is
daarmee het grootste verzekeringsbedrijf ter wereld.
Air UK brengt u vanaf 28 oktober drie keer
per dag van Rotterdam Airport naar London
City Airport, dicht-
bij het financiële
hart van Londen. En
Van Rotterdam én Amsterdam
naar London City Airport.
met ingang van 28 oktober niet drie keer
maar zelfs vier keer per dag vanaf Schiphol.
Air UK is partner van de KLM/Northwest
Alliance. Daarom profiteert u ook op al onze
vluchten van het
Flying Dutchman-
programma. 2?a
Vraag uw reisbureau naar Air UK of
bel ons rechtstreeks: (020) 648 71 02.
Efficiently yours
De plannen van topmannen
Claude Bébéar (AXA) en Jacques
Friedmann (UAP) zijn gisteren
goedgekeurd door de raden van
bestuur van de ondernemingen.
In feite wordt UAP overgenomen
door AXA. De aandeelhouders
van het in mei 1994 geprivati
seerde UAP krijgen voor iedere
tien waardepapieren vier aande
len AXA aangeboden. Daarbij
krijgen ze de garantie dat halver
wege 1999 hun aandelen geen
verlies hebben geleden, sterker
nog, dat ze 33 procent in waarde
zijn gestegen. Zoniet, dan betaalt
AXA een vergoeding.
„Het is een grandioze mogelijk
heid om onze bedrijven nog ver
der te ontwikkelen," aldus Clau
de Bébéar, die de topman van de
verzekeringsmastodont wordt.
„We vullen elkaar uitstekend
aan." Dat laatste geldt zeker
waar het gaat om de verovering
van de buitenlandse markten.
UAP is met zijn omzet van bijna
54 miljard gulden de grootste
Franse verzekeraar. Maar het
gaat niet goed met het bedrijf,
dat in mei 1994 werd geprivati
seerd. Vorig jaar leed UAP een
verlies van 700 miljoen gulden,
vooral als gevolg van de instor
tende onroerend goedmarkt in
Parijs. Dat is het bedrijf nu een
blok aan het been. Veertig pro
cent van de omzet wordt in
Frankrijk gerealiseerd, maar
UAP is aanwezig in Duitsland, de
Noord-Europese landen en in
Groot-Brittannië. AXA - dat ver
liezen op de onroerend goed
markt voorkwam door de meeste
eigendommen in 1990 te verko
pen - haalde vorig jaar een omzet
van 47 miljard gulden en is veel
intemationaler georiënteerd.
Parijs (anp) - De economie
van Canada, die vanaf 1994
in slechts een matig tempo
groeit, kan dit en volgend
jaar in een versnelling raken.
Oorzaak is voornamelijk het
aantrekken van de economische
groei in de Verenigde Staten,
waar Canada nauw mee is ver
bonden.
Dit staat in het jaarlijkse rap
port over Canada van de OESO,
de Organisatie voor Economi
sche Samenwerking en Ontwik
keling.
De toename van de export naar
de VS heeft de Canadese econo
mie een oppepper gegeven die in
het derde kwartaal van dit jaar
al merkbaar was. Dit jaar zal
het groeipercentage nog een
weinig overtuigende 1,6 bedra
gen, maar voor volgend jaar
houdt de OESO het op 3,3 pro
cent. Vorig jaar bedroeg de
groei 2,3 procent.
De basis voor het aantrekken
van de economie was al gelegd.
De inflatie zit aan de lage kant
van de marge van 1 a 3 procent
die de regering zich stelde en de
tekorten bij de overheden zijn
een stuk kleiner geworden.
Sommige provincies hebben
zelfs een begrotingsoverschot.
Al met al groeide het vertrou
wen op de financiële markten
en was het wachten op een gele
genheid om de positieve facto
ren kansen te geven. Die kansen
zijn er met het aantrekken van
de Amerikaanse economie nu
gekomen. Toch kan de OESO er
weer niet omheen om wat sla
gen om de arm te houden.
De onzekere factor zit in het
vertrouwen van de consument,
zo schrijft de organisatie. De
reactie van de huishoudens op
de lagere rente - in de vorm van
meer uitgaven - kan nog wel
enige tijd op zich laten wachten.
Dat komt onder meer doordat
de particuliere schulden betrek
kelijk groot zijn.
Ook betwijfelen veel Canadezen
of ze hun baan wel kunnen hou
den, nu veel bedrijven aan het
herstructureren zijn en het
overheidsapparaat kleiner
wordt. De OESO laat bovendien
weten dat een plotselinge om
mekeer in de economische gang
van zaken in de VS direct gevol
gen zal hebben voor de Canade
se volkshuishouding.
Parijs (anp) - De economie van de Verenigde Staten blijft zich voor
lopig gunstig ontwikkelen.
De productie zal zeker tot eind 1997 verder toenemen in een gema
tigd tempo dat nauwelijks inflatiegevaar meebrengt. De werkloos
heid kan wel iets oplopen, maar blijft internationaal gezien op een
laag niveau van ongeveer 5,5 procent van de beroepsbevolking.
Dat voorspelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en
Ontwikkeling (OESO).
Volgens de OESO zal de Amerikaanse economie dit jaar groeien met
2,4 procent en volgend jaar met 2,1 procent. Zowel de consumenten
bestedingen, de investeringen als de export zullen daaraan bijdra
gen.