Nauw contact tussen KLM en Garuda cd~f« STER is de grote verliezer in concurrentieslag tv-reclame Meer concerns uit Korea bij toekomst Fokker betrokken I iii Partnerkeuze KLM wordt steeds actueler Verzekeringsgiganten Frankrijk gaan samen pAirlK Canada trekt zich op aan de VS Meeste Nederlanders zijn tegen nepehocola bestem London City Airport. Dichterbij kunnen wij u niet brengen. Economie VS voorspoedig A6 ECONOMIE A7 Over verdere samenwerking Gasunie praat met Tsjechië over contract ECONOMIE KORT Akkoord overname DAF door Paccar Werkloosheid Europese Unie stabiel Fiets niet meer in trein naar buitenland NMS Spaarbank slaat vleugels uit VEB wil inlichtingen van Endemol Brabantse Kwaüteitsprijs ingesteld Ongeveer 37 miljoen sanering kottervloot EMBER 1996 all Street lied signal er.brands mer.tel.tel moco corp sarcoinc. ~an company thl. steel oeing co rlington sfe n.pacific evron iquita rysler ticorp ns.edison gitequipm. pont nemours w chemical stman kodak on corp rd motor n. electric n. motors odyear wlett-pack. t. bus.mach. industries Im airlines pn "donnell erck co. bil oil ce vd grinten mega financ. hilips oyal dutch ars roebuck ell tr. xaco inc. avelers nilever nv nited techn. estinghouse hitman corp oolworth 11/11 54'/, 63 63'/, 71 49'/, 37/, 75/, 25'/, 36 8'/. 93 13 32/, 1015/, 29 30 94'/, 80'/, 82/, 90 31/, 102'/, 55 48/, 47 134'/, 23 25/, 37/, 55/j 81 117/ 109/, 33/, 36/, 165'/; 50 98/, 97/. 59 164 134 20 23/, 22/. 12/11 54/, 38/, 75'/, 26/ 36/, 914 91'/, 85'/, 26'/, 65'/, 13/, 33 102'/, 29 30 95 82 83 89 31ft 101 55/, 47/, 47 133/, 23'/. 25'/, 37'/, 55/, 79/, 118'/, 110 33 3sy, 163 50/, 97 164'/. 134/, 20'/, advieskoers k vorige koers k s/otkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan /bieden gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 781 1311 881 670 483 579 740 647 1677 994 497 1025 1589 4612 1100 1198 462 650 770 782 1798 1532 529 646 557 572 640 1297 703 625 651 1637 1108 500 955 950 1047 1117 1390 660 497 1230 898 767 665 728 551 519 1,50 1,30 4,10 4,10 3^80 1,80 3,80 32.60 32,30 15,30 15,20 0,10 0,10 7,90 8,40 4,60 5,00 33,00 33,50 18,00 18,60 7,90 8,30 a 4,10 4,30 a 2,00 1.70 0,70 0,70 9,70 9,90 a 26,90 27,30 20,00 20,00 0,80 0,40 1,30 0.90 2,70 2,00 5,40 4,70 5,00 4,70 12,00 II,20 0,80 1,00 3,70 3,80 2,30 2,20 4,40 a 4,30 3,10 3,10 2,10 2,00 a 1,20 1,30 3,70 3,60 13,70 13,60 9,10 9,10 a 9,30 9,10 2,40 2,40 3,00 a 3,00 3,50 3,70 2,70 2,60 3,80 3,80 a 1,40 1,80 0,30 0,40 2,10 2,40 1,20 1,40 11,60 12,20 6,50 6,70 0,80 0,60 1.30 1,10 2,10 b 1,80 0,30 0,70 s zelfs de knapste Dankzij de Actie krant. i de deelnemende ten goede aan de van io landelijke ing krijgen. Dat is 11 WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996 imsterdam (anp) - De recla- i-bestedingen via de STER zijn in de eerste drie kwarta- envan dit jaar met 30 procent afgenomen tot 355 miljoen gulden. Dit concludeert het Ldia-adviesbureau Media Exposure op basis van gege vens van het Media Instituut ia Amsterdam. Media Exposure schrijft de da ling toe aan een vermindering van de reclametijd op Nederland 1, 2 en 3 met 32 procent. Daar stond een verhoging van de ge middelde omzet per reclamese conde van 262 naar 267 gulden tegenover. Op het eerste gezicht heeft de grootste concurrent van de STER, IP, een omzetstijging van 11 procent geboekt. Dat cijfer geeft echter een vertekend beeld, omdat IP Veronica als klant heeft binnengehaald, waardoor de re clametijd toenam met 54 procent. De opbrengst per seconde zakte bij IP van 302 gulden in de eerste negen maanden van vorig jaar tot 217 gulden in de overeenkom stige periode van het lopende jaar. STER-directeur A. Vinju noemt de daling 'niet onverwacht'. Ver onica heeft het publieke bestel verlaten en SBS6 is aangetreden als nieuwe concurrent. „Dat ver klaart verreweg het grootste deel van de daling van de reclamebe stedingen." De STER zou'het wel beter kunnen doen bij de jeugd, meent de STER-directeur. „Maar het is een bewuste keuze geweest van de publieke omroepen om te rughoudend te zijn met reclame rond jeugdprogramma's." SBS6 haalt een bruto omzet per reclameseconde van 131 gulden, goed voor 118 miljoen gulden in de eerste negen maanden. Sport7 haalde dit jaar tot eind septem ber 5,5 miljoen gulden binnen, een gemiddelde opbrengst van 112 gulden per reclameseconde. In oktober van dit jaar haalde de STER op Nederland 1,2 en 3 bru to 49,7 miljoen gulden aan recla me-inkomsten tegen 59,5 miljoen vorig jaar. IP zat op 106 miljoen gulden tegen tegen 115,1 miljoen vorig jaar oktober. De reclame zendtijd lag voor de STER in ok tober acht procent lager dan vo rig jaar. IP boekte 25 procent meer reclamezendtijd. Amsterdam (anp) - De KLM praat met Garuda over de aan staande privatisering van de Indonesische luchtvaartmaat schappij in 1998. Over een belang van de KLM in Garuda is volgens de Nederlandse maatschappij nog niet gesproken. De twee maatschappijen werken nu al op diverse gebieden samen. We hebben regelmatig contact. Dan komt natuurlijk ook de pri vatisering in algemene zin ter sprake," aldus een woordvoerder van de KLM. „Garuda ziet een Groningen (anp) - De Gasunie is met Tsjechië in gesprek over de levering van grote hoeveelheden Hollands aardgas. De Tsjechen willen een langlopend contract sluiten voor 1 a 2 miljard kubieke meter gas per jaar, zo heeft een woordvoerder van de Gasunie gisteren bevestigd. De zegsman wijst er echter op dat er nog kapers op de kust zijn. Met name Noorwegen spant zich in om de Tsjechische order binnen te halen. Volgens de Gasunie staat er 'nog geen letter op pa pier' en wordt er nog volop on derhandeld. Het contract met de Tsjechen heeft een looptijd van minstens tien jaar en levert de Nederlandse overheid enkele honderden miljoenen guldens per jaar aan aardgasbaten op. Tsje chië betrekt nu nog al het aard gas uit Rusland. Het voormalige Oostblokland zoekt echter meer dere leveranciers om zo zekerder te zijn van de leveranties en om lagere prijzen te bedingen. rol weggelegd voor een andere maatschappij, maar zolang ze niet hebben bepaald hoe ze de privatisering ter hand nemen, is deelname door ons niet aan de or de." Garuda stelde begin oktober al dat zowel de KLM als British Airways en Lufthansa interesse hadden getoond in de komende privatisering. „We bestuderen de voorstellen om uit te maken met welke maatschappij we een stra tegische alliantie willen aan gaan," aldus de commercieel di recteur van Garuda, Sudarso Wirjono. Garuda is een staatsmaatschap- pij, die in de eerste helft van dit jaar nog met verlies draaide. In de tweede helft van dit jaar ver wacht de onderneming echter uit de rode cijfers te komen. Bij een ingrijpende reorganisatie wil Garuda de komende vijf jaar het personeelsbestand verminderen van ruim veertienduizend tot cir ca tienduizend. Ook Iberia lonkt opnieuw naar de KLM, De nieuwe topman van de Spaanse maatschappij, X. de Ira- la, heeft in een vraaggesprek met een Spaanse financiële krant ge zegd dat besprekingen met de KLM over samenwerking in een vergevorderd stadium zijn. De onderhandelingen zouden binnen enkele maanden kunnen worden afgerond. De KLM weigerde commentaar: „We hebben nog niets te mel den." Rotterdam (anp) - De onderhandelingen rond Fokker tussen Samsung Aerospace, de ministerie van Economische Zaken in Den Haag en de Fokker-curatoren lijken steeds complexer te worden. Naast Samsung blijken nu ook enkele andere con cerns, zoals Hyundai Space and Aircraft en Daewoo Heavy In dustries, bij de gesprekken betrokken. De deelname van Hyundai en Daewoo heeft een woordvoerder ran Economische Zaken beves tigd. „Wij hebben de indruk dat Zli erook bij betrokken zijn. For meel weten we dat niet. De twee spelen een rol binnen het conglo meraat Samsung." fan de eventuele deelname van nog een andere partijKorean Air Lines, was EZ niets gebleken, «aar alle waarschijnlijkheid aeeft de Zuid-Koreaanse over bad de nieuwe partijen binnen gebracht. Die heeft, zoals vorige Week vrijdag al bleek, ook nog eens de hulp ingeroepen van het Amerikaans adviesbureau, Bain «Co. fóór het faillissement van Fok- er heeft dat bureau al eens een Positief oordeel gegeven over het orstart-scenario van de cura- oren, toentertijd bewindvoer ders. .kbns op een snel resultaat R°kker is allang verkeken, danks dat er al een akkoord op hoofdlijnen ligt tussen de Neder landse partijen enerzijds en het Samsung-concern anderszijds. Vrijdag berichtten de curatoren dat een onderhandelingsresultaat nog wel 'enige weken' op zich kan laten wachten. En het kabinet bleek 'in toenemende mate be zorgd' over de vertraging. Het ministerie van Economische Zaken onderstreepte de ernst van de situatie vrijdag nog eens met een eigen persbericht. Allerlei rekensommen moeten als gevolg van de vertraging op nieuw worden gemaakt, zo klaagde EZ, In het businessplan gingen de partijen uit van 1 no vember als startdatum van een nieuw Fokker. Bij een start op die datum zag het ernaar uit dat de vliegtuigbouwer dan op termijn met winst zou kunnen gaan draaien. „Nu moet opnieuw worden berekend wat de gevolgen zijn van de vertra ging," aldus een EZ-woordvoer- der. t >■■1 Ji*ï" KLM is naarstig op zoek naar een Europese partner. Door Paul Verlinden DAT DE KLM een Europese partner no dig heeft, is klip en klaar. Pieter Bouw, president-directeur van de KLM, wond daar vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers geen doekjes om. Maar op de vraag wie voor de samen werking in aanmerking komt, hield hij zijn lippen stijf op elkaar. Heel wat loslippiger over samenwerking in de Europese luchtvaart was deze week top man Xabier de Irala van de Spaanse lucht vaartmaatschappij Iberia. In een interview met een Spaanse krant zegt hij dat Iberia onderhandelingen met de KLM voert. Ster ker nog, Iberia praat met meer potentiële kandidaten, 'maar de gesprekken met de KLM zijn het verstgevorderd'. Op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen wil men niet reageren op de woorden van De Irala. „Wij hebben nog niets te melden." Staatsbedrijf Het staatsbedrijf Iberia wordt rijp gemaakt voor privatisering. De overheid wil een deel van haar belang verkopen aan een buiten landse partner. Samenwerking met een Eu ropese luchtvaartmaatschappij is noodza kelijk om de gewenste schaalgrootte te krij gen. Bovendien krijgt Iberia zo de belangrij ke aansluiting met een Amerikaanse part ner, want bijna alle grote West-Europese maatschappijen hebben banden met bran che-genoten in de VS. In de visie van de Iberia-topman is, er in de toekomst plaats voor vier krachtige clusters in de Europese luchtvaart. Drie van de vier worden gedomineerd door respectievelijk Lufthansa, British Airways (BA) en Air France. De vierde groep zou kunnen bestaan uit diverse partners: met name KLM, Alita lia en Swissair. De Irala sluit niet uit dat Iberia tot een van de eerste drie groepen toetreedt. Maar hij vindt de optie om met de KLM binnen een cluster terecht te komen erg interessant. Hij ziet voor Iberia zelfs een leidende rol wegge legd in zo'n combinatie. Iberia is dus duidelijk in haar opties. De KLM doet daar een stuk moeilijker over. Topman Bouw heeft in het recente verleden dan ook aan den lijve ondervonden dat het zoeken van een goede partner op veel pro blemen stuit. Zo mislukten in 1992 bespre kingen met BA en vond het Alcazar-project (KLM met Swissair, SAS en Austrian) in 1993 evenmin doorgang. Marktaandeel Feit blijft dat KLM een marktaandeel van tien a vijftien procent in Europa nastreeft. Nu is dat aandeel circa zes procent. Op ei gen kracht een verdubbeling bereiken is uit gesloten. Dus er zal samengewerkt moeten worden. Wie zijn voor de KLM dan de potentiële partners? In luchtvaartkringen circuleren diverse opties, waarbij de namen Swissair, Iberia, BA en TAP het vaakst opduiken. TAP is de Portugese maatschappij, die openlijk lonkt naar de KLM. Maar TAP is te klein, zodat daar toch nog minstens een der de partner bij moet komen. Iberia is in meer opzichten aantrekkelijk voor de KLM. Iberia is sterk op de routes naar Zuid-Amerika. Dat zou een goede aan vulling op het netwerk van de KLM zijn. Iberia beschikt ook over een grote Spaanse thuismarkt. Nadeel is dat Iberia in de rest van Europa minder goed vertegenwoordigd is. Een sterk Europees cluster krijgt de KLM wel door met de combinatie Swissair/Au- stria/Sabena in zee te gaan. Daarmee komt het oude Alcazar-project weer in beeld, met die opmerking dat SAS (dat een alliantie is aangegaan met Lufthansa) is vervangen door Sabena. Alcazar strandde destijds omdat de KLM en Swissair het niet eens konden worden over de Amerikaanse partner. De KLM had een band met Northwest Airlines, terwijl Swis sair er een had met Delta. Geen van beiden wilde zijn Amerikaanse partner loslaten. Die banden zijn nog steeds een obstakel. Maar het is een publiek geheim dat KLM en Northwest forse meningsverschillen heb ben. En voor Swissair lijkt Delta niet meer heilig, omdat die maatschappij ook in zee is gegaan met de grotë concurrent Air France. 'Grote drie' Iberia en/of TAP zouden zich eventueel bij dat KLM/Swissair-cluster aan kunnen slui ten. Die.groep kan het zeker opnemen tegen de 'grote drie': BA, Lufthansa en Air France. Iberia-topman De Irala noemt ook Alitalia als partner in die combinatie. Maar daar zal de KLM niet zo blij mee zijn. Een KLM-ma- nager die de Italiaanse markt goed kent, he kelde laatst nog de organisatie van Alitalia. „Ik zou de KLM absoluut afraden om met Alitalia in zee te gaan," aldus de manager. Een optie die ook nog altijd boven de markt hangt, is de samenwerking tussen de KLM en BA. Die bedrijven hebben grote overeen komsten en zouden makkelijk samen kun nen opereren. Nadeel blijft echter het krachtsverschil, waar de fusie enkele jaren terug op vastliep. De KLM zou een ondergeschikte rol spelen in die combinatie. Niet alleen is BA veel groter, ook de Amerikaanse BA-partner American Airlines, is beduidend sterker dan KLM's partner Northwest. Intussen kijkt de KLM ook verder dan Eu ropa. Met name Azië is een markt waar groeimogelijkheden liggen. De KLM doet al veel dingen samen met de Indonesische staatsmaatschappij Garuda. Omdat Garuda in 1998 wil privatiseren, is het niet uitgeslo ten dat de KLM een belang neemt in die maatschappij en zo een bruggenhoofd ves tigt in Azië. Volgens een KLM-woordvoer- ster wordt er inderdaad gepraat met Garuda over de privatisering. „Maar een deelname is voorlopig nog niet aan de orde." Cuiemborg (anp) - Zeker 60 procent van de Nederlanders wil echte chocolade. Ze willen niet dat de cacaoboter in chocola wordt vervangen door andere, goedkope plantaar dige vetten. Deze uitkomst van een onder zoek van het NIPO grijpen het Cacao Comité en de Novib aan om de Tweede Kamer op te roe pen zich te keren tegen een mo gelijke vervanging. Het comité, waarin verschil lende organisaties zitten, en de Novib hebben daartoe gisteren in diverse kranten een adver tentie geplaatst en een oproep gedaan aan ondervoorzitter Bukman van de Kamercom missie Buitenlandse Zaken in Den Haag. Een van de bezwaren is dat de vervanging leidt tot een inko mensverlies voor de cacaopro- ducenten in de Derde Wereld Uit onderzoek blijkt dat deze landen er jaarlijks zo'n 450 miljoen dollar bij inschieten als in alle EU-lidstaten cacaoboter wordt vervangen. De Europese Commissie wil dat EU-landen voortaan zelf kunnen bepalen of zij cacaobo ter vervangen door andere vet ten tot een maximum van 5 procent. In een aantal lidstaten is dat al toegestaan. De Nederlandse re gering is officieel tegen vervan ging, maar het Cacao Comité vreest dat dit standpunt wan kelt. Eindhoven - DAF Trucks heeft met de bonden overeenstemming bereikt over een pakket van afspraken rond de voorgenomen overname door het Amerikaanse Paccar. Het akkoord wordt on derschreven door de Industriebonden FNV en CNV, De Unie en de VHP en de centrale ondernemingsraad van DAF Trucks. In het convenant zijn de eerder door Paccar gedane toezeggingen over de toekomstige positie van DAF Trucks vastgelegd. Het gaat daarbij om de afspraak dat DAF onder de eigen merknaam blijft opereren en dat de bestaande faciliteiten voor productie en ont wikkeling in Eindhoven worden gehandhaafd. De bestaande re gelingen over de arbeidsvoorwaarden blijven ook 'onverkort van toepassing'. Voor wat de werkgelegenheid betreft zijn geen af spraken gemaakt over een bepaald vast aantal arbeidsplaatsen. Brussel - De werkloosheid in de Europese Unie bedroeg in sep tember voor de vierde achtereenvolgende maand 10,8 procent. Vorig jaar september lag het cijfer op 10,7 procent, aldus het Eu ropees bureau voor statistiek Eurostat.In nagenoeg alle lidstaten is de werkloosheid stabiel. In de hele EU zitten ruim achttien mil joen mensen zonder werk. Woerden - Vanaf komende zomer stoppen de NS met het vooruit zenden van fietsen naar het buitenland. Vooral voor fietsers die naar Frankrijk willen, is de maatregel een strop, weet de Fietsers bond ENFB. Voor deze peddeiaars is geen alternatief, omdat zelf meenemen van de fiets in treinen naar Frankrijk niet mag. NS zeggen dat de hoge kosten en de afnemende vraag aan haar be sluit ten grondslag liggen. Verder verlengen steeds minder bui tenlandse spoorwegen de vervoerscontracten. Amsterdam - De NMS Spaarbank gaat uitbreiden. De ING-doch- ter wil van haar spaarbankuitstraling af en het aantal kantoren binnen twee a drie jaar opvoeren van vijfhonderd naar maximaal zeshonderd. De bank herdoopt zich in Regiobank. Die nieuwe naam moet deze dwerg in bankenland het imago geven van de lo kale bank om de hoek. Den Haag - De Vereniging van Effectenbezitters VEB wil ophel dering van Endemol over diens positie bij de sportzender Sport7. In het prospectus van de beursgang van het amusementsconcern stond vermeld dat Endemol, voor bijna 20 procent aandeelhouder in Sport7, een risico liep van 39 miljoen gulden. In het afgelopen weekeinde kwam naar buiten dat de sportzender wellicht te ma ken krijgt met 175 miljoen gulden extra aanloopkosten. Wat de gevolgen voor aandeelhouders zijn, is niet duidelijk. Eindhoven - Om het midden- en kleinbedrijf aan te zetten tot het toepassen van integrale kwaliteitszorg heeft het Kwaliteitsplat form Brabant besloten tot het instellen van de Brabantse Kwali teitsprijs. Gedeputeerde mevrouw W. Huijbregts van Economi sche Zaken en Werkgelegenheid heeft dat gisteren bekendge maakt tijdens de regionale kwaliteitsdag 'winnen door kwaliteit' in het Evoluon in Eindhoven. Uit onderzoek dat het platform (on der meer Kamers van Koophandel, innovatiecentra, hogescholen en kwaliteitskringen) heeft laten uitvoeren onder Brabantse be drijven blijkt dat kleinere bedrijven in mindere mate bezig zijn met kwaliteitszorg dan grotere ondernemingen. Den Haag - Het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Visse rij heeft 28,5 miljoen beschikbaar gesteld voor het uit de vaart ne men van Nederlandse viskotters. Bovenop dat bedrag komt onge veer 8,5 miljoen als bijdrage van de Europese Unie. De saneringsregeling is opgesteld naar aanleiding van de lage vis quota voor 1996. Met het beschikbare geld kunnen naar verwach ting bijna veertig van de ongeveer vierhonderd in aanmerking ko mende boten uit de vaart worden genomen. De Europese Commis sie heeft de regeling goedgekeurd. De uitkoopregeling maakt het mogelijk een bijdrage te leveren aan de definitieve onttrekking van vissersvaartuigen (vooral kotters) uit de wateren van de Eu ropese Unie, aldus het ministerie van Visserij. Voor de overblij vende boten blijft er dan meer te vangen over. (ADVERTENTIES) Snel naar Amsterdam? Eindhoven Airport! 6x per dag Met voordelig doorverbindingstarief wereldwijd ook rechtstreeks naar ii andere bestemmingen gratis nieuwe dienstregeling: bel oj,o 2524255 aÜb 1 Door Wilko Voordouw Parijs - AXA en UAP, de twee grootste Franse verzekeringsbe drijven, gaan volgend voorjaar fuseren. Het bedrijf dat dan ontstaat, maakt een omzet van honderd miljard gulden en is daarmee het grootste verzekeringsbedrijf ter wereld. Air UK brengt u vanaf 28 oktober drie keer per dag van Rotterdam Airport naar London City Airport, dicht- bij het financiële hart van Londen. En Van Rotterdam én Amsterdam naar London City Airport. met ingang van 28 oktober niet drie keer maar zelfs vier keer per dag vanaf Schiphol. Air UK is partner van de KLM/Northwest Alliance. Daarom profiteert u ook op al onze vluchten van het Flying Dutchman- programma. 2?a Vraag uw reisbureau naar Air UK of bel ons rechtstreeks: (020) 648 71 02. Efficiently yours De plannen van topmannen Claude Bébéar (AXA) en Jacques Friedmann (UAP) zijn gisteren goedgekeurd door de raden van bestuur van de ondernemingen. In feite wordt UAP overgenomen door AXA. De aandeelhouders van het in mei 1994 geprivati seerde UAP krijgen voor iedere tien waardepapieren vier aande len AXA aangeboden. Daarbij krijgen ze de garantie dat halver wege 1999 hun aandelen geen verlies hebben geleden, sterker nog, dat ze 33 procent in waarde zijn gestegen. Zoniet, dan betaalt AXA een vergoeding. „Het is een grandioze mogelijk heid om onze bedrijven nog ver der te ontwikkelen," aldus Clau de Bébéar, die de topman van de verzekeringsmastodont wordt. „We vullen elkaar uitstekend aan." Dat laatste geldt zeker waar het gaat om de verovering van de buitenlandse markten. UAP is met zijn omzet van bijna 54 miljard gulden de grootste Franse verzekeraar. Maar het gaat niet goed met het bedrijf, dat in mei 1994 werd geprivati seerd. Vorig jaar leed UAP een verlies van 700 miljoen gulden, vooral als gevolg van de instor tende onroerend goedmarkt in Parijs. Dat is het bedrijf nu een blok aan het been. Veertig pro cent van de omzet wordt in Frankrijk gerealiseerd, maar UAP is aanwezig in Duitsland, de Noord-Europese landen en in Groot-Brittannië. AXA - dat ver liezen op de onroerend goed markt voorkwam door de meeste eigendommen in 1990 te verko pen - haalde vorig jaar een omzet van 47 miljard gulden en is veel intemationaler georiënteerd. Parijs (anp) - De economie van Canada, die vanaf 1994 in slechts een matig tempo groeit, kan dit en volgend jaar in een versnelling raken. Oorzaak is voornamelijk het aantrekken van de economische groei in de Verenigde Staten, waar Canada nauw mee is ver bonden. Dit staat in het jaarlijkse rap port over Canada van de OESO, de Organisatie voor Economi sche Samenwerking en Ontwik keling. De toename van de export naar de VS heeft de Canadese econo mie een oppepper gegeven die in het derde kwartaal van dit jaar al merkbaar was. Dit jaar zal het groeipercentage nog een weinig overtuigende 1,6 bedra gen, maar voor volgend jaar houdt de OESO het op 3,3 pro cent. Vorig jaar bedroeg de groei 2,3 procent. De basis voor het aantrekken van de economie was al gelegd. De inflatie zit aan de lage kant van de marge van 1 a 3 procent die de regering zich stelde en de tekorten bij de overheden zijn een stuk kleiner geworden. Sommige provincies hebben zelfs een begrotingsoverschot. Al met al groeide het vertrou wen op de financiële markten en was het wachten op een gele genheid om de positieve facto ren kansen te geven. Die kansen zijn er met het aantrekken van de Amerikaanse economie nu gekomen. Toch kan de OESO er weer niet omheen om wat sla gen om de arm te houden. De onzekere factor zit in het vertrouwen van de consument, zo schrijft de organisatie. De reactie van de huishoudens op de lagere rente - in de vorm van meer uitgaven - kan nog wel enige tijd op zich laten wachten. Dat komt onder meer doordat de particuliere schulden betrek kelijk groot zijn. Ook betwijfelen veel Canadezen of ze hun baan wel kunnen hou den, nu veel bedrijven aan het herstructureren zijn en het overheidsapparaat kleiner wordt. De OESO laat bovendien weten dat een plotselinge om mekeer in de economische gang van zaken in de VS direct gevol gen zal hebben voor de Canade se volkshuishouding. Parijs (anp) - De economie van de Verenigde Staten blijft zich voor lopig gunstig ontwikkelen. De productie zal zeker tot eind 1997 verder toenemen in een gema tigd tempo dat nauwelijks inflatiegevaar meebrengt. De werkloos heid kan wel iets oplopen, maar blijft internationaal gezien op een laag niveau van ongeveer 5,5 procent van de beroepsbevolking. Dat voorspelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Volgens de OESO zal de Amerikaanse economie dit jaar groeien met 2,4 procent en volgend jaar met 2,1 procent. Zowel de consumenten bestedingen, de investeringen als de export zullen daaraan bijdra gen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7