Tfc wil dat
de lezer
mee verzint
De andere logica van de Italiaanse auteur Alessandro Baricco
DE STEM
Radionieuws viert het
60-jarig jubileum met
gelegenheidslezers
3
Documentaire Honigmann
opening van filmfestival
Pascale Roze wint Franse boekenprijs
Headz
Leah Andreone
Cheikh Lö
Michael Katon
DE STEM
„In de plaats van actie-thrillers komen
er meer hoeken over misdaad die
plaatsvindt in een kantooromgeving."
Michael Ridpath, schrijver
Sü Hl
Gids
WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996 Dl
Wonderlijke romans zijn het, de
twee boeken van de Italiaanse
schrijver Alessandro Baricco die
inmiddels in het Nederlands
vertaald zijn. Zowel Oceano mare
als Castelli di rabbia laten je
na lezing achter met een
mengeling van verwondering en
vervreemding.
Het is alsof je een boek lang in een
realiteit hebt verkeerd, waarin een
andere logica geldt.
De in 1958 geboren en uit Turijn
afkomstige schrijver Alessandro
Baricco (klemtoon op de eerste
lettergreep) is inmiddels een ge
lauwerd man. Zijn debuutroman
Oceano mare, vorig jaar in het
Nederlands bij De Geus versche
nen als Oceaan van een zee, kreeg
in 1993 in Italië de Premio Viar-
reggio voor de beste vertelkunst.
Castelli di rabbia, dat onlangs bij
De Geus uitkwam als Land van
glas, werd vorig jaar in Frankrijk
met de Prix Médicis Etranger, de
prijs voor de beste buitenlandse
roman.
Oceaan van een zee en Land van
Glas zijn inderdaad hele bijzon
dere boeken. Baricco toont zich
beide keren een buitengewoon
verteller van welhaast surrea
listische verhalen. Maar hoe fan
tasierijk zijn verhalen ook zijn, ze
raken wel degelijk aan de essen
tie van het menselijk bestaan.
Onlangs was Baricco in Breda
voor promotiewerk in het Neder
landse taalgebied. Bij die gele
genheid sprak ik met hem over
zijn werk.
Onschuld
Wat opvalt aan zowel Oceaan
van een zee als aan Land van
Glas, is dat ze zich in een niet ge
definieerde tijd ergens in de
tweede helft van de vorige eeuw
lijken af te spelen in landen die al
evenmin met name genoemd wor
den. Zo denk je van Land van
glas eigenlijk tot op de laatste
bladzijde dat het zich ergens in
de jonge Verenigde Staten af
speelt. De slotzin meldt echter
dat een van de hoofdpersonen
dan pas naar Amerika vertrekt.
Heeft Baricco zelf bepaalde lan
den voor ogen gehad bij het
schrijven?
Alessandro Baricco: „Ik heb dat
bewust in het midden gelaten. In
Land van glas is het een menge
ling van landschappelijke sferen.
Het is een beetje Amerika, een
beetje Engeland, maar er zit ook
iets van Sicilië in. Ik vind het be
langrijk dat de lezer niet het ge
voel krijgt dat het zich ergens op
een bepaalde plek afspeelt. Voor
de verhalen is het ook al niet be
langrijk waar ze zich afspelen.
Misschien is het wel in een soort
Disneyland. Je moet mijn boeken
niet lezen als historische romans,
met een feitelijk juiste geschiede
nis. Ik ontdoe mijn boeken juist
van die werkelijkheid. In Land
Door Wim van Leest
van glas heb ik het bijvoorbeeld
over de eerste spoorwegen, maar
dan gaat het om denkbeeldige
eerste spoorwegen en niet om de
Engelse of de Italiaanse. Het gaat
om het idee van de spoorwegen
zelf. Ik gooi er de historische re
ferenties uit om op die manier het
beeld en de verbeelding zoveel
mogelijk tot hun recht te laten
komen."
„In het algemeen is afstand in
staat om verhalen charisma mee
te geven. Daardoor ben je meer
gefascineerd door verhalen die
van ver komen. Afstand, of dat
nou in tijd of in ruimte is, maakt
de ziel van het verhaal zuiverder.
Je verhaal wordt helderder als
het niet verstoord wordt door
concrete werkelijkheid. Die leidt
alleen maar af. Die tijdsafstand
maakt mijn personages ook on
schuldiger, onbevangener tegen
over het leven."
Verweven
De verhalen die Alessandro Ba
ricco vertelt, zijn vaak zo won
derlijk dat ze wel ontsproten
moeten zijn aan fantasie van de
schrijver. Of niet?
Alessandro Baricco: „Het groot
ste deel zijn bestaande verhalen
die ik ken en die zich hebben ver
weven met wat ik te vertellen
heb. In Land van glas heb je bij
voorbeeld het personage van Pe-
kiesch die zich bezig houdt met
het maken van onhoorbare mu
ziek. Pekiesch is gemodelleerd op
de Amerikaanse componist Char
les Ives. De vader van die Charles
Ives was een muzikaal genie,
maar hij verdiende gewoon de
kost als smid of zoiets. Met zijn
kinderen deed die vader Ives
exmperimenten met kwarttonen,
halve tonen, tonen die niet be
staan. Hij nam zijn kinderen bij
voorbeeld mee naar een steen
houwerij om ze daar te laten luis
teren naar de muziek die hamers
en beitels op steen maakten.
Zoon Charles werd later een pro
fessioneel musicus en in zijn mu
ziek kwamen veel van de ideeën
van zijn vader terug. Charles Ives
heeft bijvoorbeeld een compositie
geschreven voor een opgedeeld,
bewegend orkest dat vanuit ver
schillende lokaties vertrok. Mijn
figuur Pekiesch is bij de vader
van Ives vertrokken, maar uiter
aard is hij in het boek iemand
heel anders geworden."
„Een ander verhaal in Land van
glas is dat van Meneer Rail die,
als hij van een van zijn vele rei
zen thuiskomt, een paar dagen
tevoren zijn terugkeer aankon
digt door zijn vrouw Jun een
doosje te sturen met daarin een
juweel. Uiteindelijk blijkt dat het
steeds dezelfde doos gaat met de
zelfde juweel erin. Dat verhaal is
gebaseerd op mijn opa. Die
maakte vroeger één keer per jaar
een reis en kort voor zijn terug
keer arriveerde dan altijd een
doosje met een juweel erin."
Lot
De personages die Alessandro
Baricco in zijn boeken neerzet
worden vaak gedreven door een
soort van bezetenheid. Ze lijken
het onmogelijke mogelijk te wil
len maken.
Alessandro Baricco: „Dat is exact
waar het in mijn boeken om
draait. In bijna al mijn verhalen
doet het lot dat met dé persona
ges. Ook in andere boeken die
hier nog niet vertaald zijn. Dat is
belangrijk, dat het technisch ge
sproken verkeerd afloopt. Ie
mand zet bijvoorbeeld alles op
alles om een spoorlijn aan te leg
gen, maar raakt in de schulden en
uiteindelijk wordt het een fiasco.
Op zich is dat een mislukking,
maar ik denk en ik hoop dat je
dat terugvindt in mijn boeken,
dat als je de gedachte hebt om
een kaarsrechte spoorlijn aan te
leggen op een plek waar nog geen
spoor is, dan heb je eigenlijk al
gewonnen. Als je een Crystal
Palace, een gebouw compleet van
klas bedenkt, dan heb je eigenlijk
alles al gerealiseerd, dan maakt
het niet meer uit of je het nou
bouwt of niet. Geen van die per
sonages in mijn boeken is door
mislukkingen echt verslagen.
Hun leven draait om die te al dan
niet te verwezenlijken droom. In
het dagelijkse leven komen ze te
genslagen tegen, maar geestelijk
zijn ze ongebroken."
„Ik wil eigenlijk vertellen dat het
leven dromen niet onmogelijk
kan maken. Ik hoop dat de bete
kenis van deze boeken is dat je
verder kunt gaan dan je denkt te
kunnen gaan. Dat je je niets van
de werkelijkheid hoeft aan te
trekken."
Alessandro Baricco schrijft over
de onontkoombaarheid van het
lot. Toch lijken er personages in
zijn boek aan dat lot te ontsnap
pen door een geheel andere keuze
Amsterdam (anp) - De Nederlandse documentaire 0 Amot
Natural van Heddy Honigmann is de openingsfilm Van het
International Documentary Filmfestival Amsterdam (ID.
FA). Staatssecretaris Nuis van cultuur verricht op 28 no-
vember de in Amsterdam de officiële opening. Het IDFA
duurt tot en met 5 december.
De negende editie biedt twee nieuwe programma's. Platform '98
waarin filmmakers uit de Derde Wereld hun films tonen en een
debutantenprogramma met documentaires van jong talent.
Tijdens het festival zijn ruim 150 documentaires te zien. Honig,
manns wereldpremière is gebaseerd op de erotische poëzie van de
Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade (1902-1987)
één van de grootste Zuid-Amerikaanse dichters van deze eeuw.
IDFA bevat een groot aantal jaarlijks terugkerende onderdelen,
De Noordse landen staan dit jaar centraal. Jan Vrijman stelt de
toptien samen. Aan het eind van het festival reikt de jury de Joris
Ivens Award uit, die voor het eerst uit 25.000 gulden bestaat. Tot
dusver kreeg de beste documentairemaker een bedrag van 10.000
gulden.
Hilversum (anp) - Het radionieuws in Nederland bestaat op 28
november zestig jaar. De NOS wil dit jubileum op ludieke wij.
ze vieren. Bekende Nederlanders die normaal gesproken zelf ii
het nieuws zijn, lezen die dag de nieuwsbulletins, aldus hoofd
redacteur Henk van Hoorn van het NOS-radionieuws.
„Afstand, of dat nou in tijd of in ruimte is, maakt de ziel van het verhaal zuiverder. Je verhaal wordt
helderder als het niet verstoord wordt door concrete werkelijkheid.foto de stem /johan van gurp
te maken dan je logischerwijs op
grond van het menselijk lot'zou
verwachten.
„Ja, maar toch is dat niet meer
dan uitstellen van je lot. Wat het
lot betreft, gaat het eigenlijk
maar om een ogenblik, ook al
duurt het jaren. Er gebeurt in die
tussenliggende periode wel van
alles, maar het lot voltrekt zich
uiteindelijk rechtlijnig. Dat vind
ik een leuk gegeven, dat mensen
zich aan hun lot trachten te ont
trekken, maar er uiteindelijk
toch weer bij terug te komen."
Sympathiek
Opvallend is dat je in de boeken
van Baricco geen onsympathieke
karakters tegenkomt. De perso
nages die hij daadwerkelijk uit
werkt worden steeds met een ze
kere tederheid beschreven.
„Dat is een tekortkoming van
mijn boeken. Ik slaag er niet om
mensen negatief af te schilderen.
In Land van glas komt een me
neer Bonetti voor. Hij is in begin
sel een negatief persoon, ik heb
hem zelfs de naam gegeven van
iemand in Italië aan wie ik een
hekel heb, omdat-ie me ooit ont
slagen heeft. Maar al schrijvend
is ook Bonetti toch weer sympa
thiek geworden. Ik zou wel men
sen willen beschrijven die intens
gemeen zijn, maar het is voor mij
als schrijver moeilijk om lang
met zo'n personage samen te le
ven. Het slechte van de mens en
de mensheid voel je wel in mijn
boeken, maar het is er op afstand,
pas om de volgende bocht. Het is
ook moeilijk om als verteller ie
mand héér'té zétten die honderd
procent slecht is. Hoe meer je
hem beschrijft, hoe meer mense
lijke trekken hij krijgt."
De boeken van Alessandro Baric
co zijn bijzonder van structuur.
Hij stelt de lezer op de proef met
tijdsprongen, stijlwijzigingen,
perpectiefveranderingen en uit
weidingen die soms pagina's in
beslag nemen.
„Ik bekijk zo'n verhaal van alle
kanten. Al schrijvend reis ik er
als het ware omheen, met iedere
keer ander oogpunt en dus een
andere taal. Als lezer wil ik ei
genlijk graag hetzelfde doen. In
mijn nieuwe boek Seta heb ik wel
met één taal, en één verhaallijn
gewerkt en eigenlijk is dat een
triest boek geworden. Er komt
tenminste weinig vrolijkheid in
voor."
Geen gezichten
Baricco's boeken zijn zo geschre
ven dat er veel in de verhalen on
uitgesproken blijft. Soms zijn het
ruwe schetsen, soms vage sugges
ties. Altijd word je als lezer min
of meer gedwongen je fantasie te
gebruiken.
„Ik wil dat de lezer mee verzint.
Ik zet contouren neer met mijn
verhalen. Ik zet de eerste stap, de
eerste helft van een gebaar of een
handeling. De lezer mag dat af
maken. Ik schrijf ook nooit hoe
het uiterlijk van mensen is. In
Land van glas beschrijf ik bij
voorbeeld enkel de lippen van het
personage Jun. Alle andere ge
zichten laat ik onbesproken. Ik
heb er zelf öök een h'ékel aan als
ik een boek fysieke beschrijvin
gen lees. Hoe personen in boeken
uiterlijk ogen, wil ik aan de ver
beelding van de lezer overlaten."
Als je Oceaan van een zee of
Land, van glas hebt gelezen, heb
je meteen de neiging om het te
herlezen, omdat je het idee hebt
dat het niet in één keer te bevat
ten is.
„Dat hoor ik vaker en ik vat dat
op als een groot compliment. Aan
de ene kant word je als lezer ge
dwongen om snel door te lezen
om toch vooral maar niets van
het verhaal te missen, maar aan
de andere kant heb je het gevoel
dat je iets mist, dat je eigenlijk
terug in het verhaal moet om het
verband terug te vinden. Dat ef
fect is belangrijk, voor mij bete
kent dat dat mijn boek geslaagd
is."
„Maar er zit geen boodschap in
mijn boeken. Het zijn verhalen en
elk verhaal vertelt volgens mij
een manier om tegen de wereld
aan te kijken. Ik zeg niet wat de
juiste manier of de goede filosofie
is, dat moet de lezer zelf maar uit
de verhalen halen. De betekenis
van een boek vertellen is voor mij
net zoiets als iemand een cadeau
tje geven, waaraan het prijs
kaartje nog hangt. Je laat dan
geen ruimte voor de eigen ver
beelding. Vooral de jongeren in
Italië vragen me wat mijn bood
schap is. Ik weiger dat te vertel
len, want dan zou ik die verhalen
niet hoeven te schrijven."
Enkele gelegenheidslezers die op
20 november aantreden zijn
staatssecretaris Aad Nuis (OCW),
Anton Geesink, WD-leider Bol-
kestein, cabaretier Paul de
Leeuw, Ellen van Langen, Sonja
Barend, Herman Finkers, Kees
Jansma en zanger Guus Meeuwis.
Ieder van hen leest één bulletin.
In geval van rampen houdt de
NOS de eigen nieuwslezers ach
ter de hand.
Het is op 20 november precies
zestig jaar geleden dat de grote
omroepen met het Algemeen Ne
derlands Persbureau (ANP) een
contract afsloten voor de levering
van het radionieuws: de Radio
nieuwsdienst verzorgd door het
ANP. De vier grote omroepen
van toen (AVRO, KRO, NCRV en
VARA) betaalden elk 20.000 gul
den per jaar voor een nieuws
dienst die twee uitzendingen in
de avonduren verzorgde, de eer
ste om acht uur, de tweede om
tien uur. De laatste jaren leefde
bij de omroepen steeds meer de
gedachte het radionieuws zelf te
gaan maken. De bedenkingen
van de NOS tegen de bindingen
van het ANP met commerciële
zenders zoals Sky Radio droegen
daartoe ook bij. Eind 1994 hak
ten de publieke omroepen de
knoop door. Met als resultaat dat
sinds 1995 de NOS de radiobulle
tins zelf produceert. Het ANP is
nog wel een van de leveranciers
van het nieuws. Het radionieuws
is zeer populair bij de luisteraar.
Bijna alle radioluisteraars (94
procent) luisteren wel eens naar
het radionieuws, zo bleek uit een
onderzoek in 1994. Een op de tien
luisteraars stemt meer dan zeven
Anton Geesink
foto de stem/benSTEFfB
Guus Meeuwis
foto DIJKSTRA
keer per dag op een nieuwsbulle
tin af. Mannen luisteren vaka
dan vrouwen, ouderen vaker dal
jongeren. Een meerderheid ln-
oordeelde de radionieuwsdiensl
als betrouwbaar, objectief
prettig om naar te luisteren.
Parijs (rtr) - De Franse schrijfster Pascale Roze heeft gisteren vu»!
haar roman Chasseur Zéro de Prix Goncourt gewonnen, de mees!
prestigieuze literaire prijs in Frankrijk.
De prijs voor fictie in het Frans wordt elk jaar uitgereikt tijdens eer
lunch van tien prominenten in de literaire wereld in Parijs. Chasse
Zéro gaat over het onderzoek van een vrouw naar de dood van haar
vader die in handen was gevallen van een Japanse kamikazepiloot. Z"
wordt tijdens haar zoektocht geleidelijk aan krankzinnig.
Roze won de prijs in een derde stemmingsronde nipt van Rhapsou
Cubaine van de in Cuba geboren schrijver Eduardo Manet. De Gor-
court-prijs, die in 1903 werd ingesteld, brengt nog geen twintig guld®
op, maar de winnaar is verzekerd van hoge boekverkopen.
HET EERSTE Headz-project
van het platenlabel Mo'Wax le
verde in 1994 al een indruk
wekkend document op. Het mo
de-woord triphop was toen nog
geen gemeengoed, zodat de mu
ziek op dit dubbelalbum, ge
vuld door diverse groepen, als
ondertitel 'a soundtrack of ex
perimental hiphop jams' kreeg.
Nu doet Mo'Wax het Headz-
project nog eens over. En niet
zo zuinig ook! Er zijn liefst
twee dubbel-cd's verschenen:
Headz II-part A en Headz II-
part B, met in totaal ruim vijf
uur muziek, verdeeld over 54
nummers. Headz II is ook in vy-
nil-vorm te krijgen, maar dan
krijg je acht lp's. Waar het vori
ge Headz-album vooral hip
hop-jams liet horen, is de basis
op de nieuwe albums verbreed.
Dit keer is een mengsel aan hip
hop, triphop, techno en drum
'n' bass te bewonderen. Toch is
de sfeer niet wezenlijk anders
dan op de vorige cd: ook nu
gaat het om de beats, die de ene
keer loom en de andere keer
donderend of knetterend de ba
sis vormen voor nummers die
verder opgebouwd zijn uit een
breed scala aan klanken. Het
levert variaties op als zwoele
triphop, funkende hiphop,
lichtvoetige drumm 'n' bass en
natuurlijk veel avantgardisti-
che muziek die niet in hokje in
te delen is. De lijst van arties
ten die mee hebben gedaan aan
de twee albums is lang en in
drukwekkend. Bekende namen
zijn onder andere The Dust
Brothers, Beastie Boys, Stereo
MC's, DJ Krush, Massive At
tack, U.N.K.L.E., Cool Breeze,
Black Dog en The Jungle Brot
hers. Daarnaast doet nog een
hele trits aan mindere bekende
artiesten mee, die niettemin
vaak juweeltjes van nummers
af hebben geleverd. De vier cd's
van samen 5.05,22 uur zijn
meer dan avondvullend te noe
men. Dat is inderdaad érg lang
en er staan ook wel wat minde
re nummers op. Dat neemt niet
weg dat deze Headz-albums es
sentiële documenten zijn, die
op een prachtige manier de mo
derne muziek van nu én van de
toekomst weergeven.
(Mo'Wax/PIAS)
PAUL VERLINDEN
SOMS HEEFT het recenseren
van platen wel iets weg van het
moeten afnemen van een ko
ninklijk défilé op Paleis Soest-
dijk. Er wordt je een heleboel
goedbedoelde rommel aangebo
den, die je als de maker niet
meer in zicht is, achteloos op de
stapel overbodig kiepert.
Want zo is het natuurlijk wel
met veel popmuziek, iedere
keer zijn er weer mensen die
opnieuw het wiel proberen uit
te vinden en die uiteindelijk
voor de dag komen met produk-
ten die er eigenlijk allang zijn.
Maar op zo'n moment heeft de
platenfirma al geld geroken en
er dus geld in gestoken en is de
machinerie al in werking gezet.
Als die machinerie een beetje
goed geolied is en je weet de
juiste mensen voor je te winnen,
dan is er al gauw sprake van
een bijzonder debuut of een
nieuw veelbelovend talent.
In het geval van Leah Androne
en haar debuut-cd Veiled neig
ik naar de constatering dat we
hier met een overbodige plaat
te maken hebben. Leah komt
aanzetten met muziek en zang
die ergens het midden houdt
tussen Tori Amos, The Bangles
en Sheryl Crow, zonder dat je
bij nadere beluistering op we
zenlijke, oorspronkelijke
ideeën stuit. Leah heeft goed
geluisterd en geleerd hoe je
popmuziek moet maken.
Veiled is een plaat geworden
die alles in zich lijkt te hebben
om aan de hedendaagse opper
vlakkige criteria voor succes te
voldoen. Het geluid is immers
toegankelijk, de stem is opmer
kelijk en er staan best aardige
nummers op de plaat. Maar vol
gens mij is het eén volstrekt
voorbedachte plaat en mis
schien alleen al daarom een
heel bedenkelijk produkt.
(RCA)
WIM VAN LEEST
HET IS een raar verschijnsel in
de popmuziek. Zolang een ar
tiest in verstaanbaar Engels
over zijn god zingt, dan wordt
hij niet serieus genomen. Zelfs
een Bob Dylan wordt op zulke
momenten afgeschreven als een
geschifte reli-freak.
Het wordt al anders als er in de
moeilijk verstaanbare Jamai-
caanse variant van het Engels
over Jah wordt gezongen. Dan
worden er bij de uitgedragen
boodschap geen vraagtekens
geplaatst, maar wordt het
zwoele ritme zonder al te veel
hoofdbrekens als lekker om
armd.
Als er in een volstrekt onver
staanbare Afrikaanse taal de
lof over Allah wordt gezongen,
dan zijn er helemaal geen ratio
nele bedenkingen meer. Dan
doen alleen de ritmische mu
ziek en het meeslepende stem
geluid ter zake. Bedenkingen
krijg je dan hooguit als je de in
het Engels vertaalde teksten in
het cd-boekje leest.
De cd Né la thiass van de Sene
galese muzikant Cheikh Lö is in
de teksten één groot eerbetoon
aan de geestelijk leider van een
islamitische sekte. Maar omdat
je als Westerling die teksten
niet verstaat, hoor je schitterde
West-Afrikaanse muziek,
waarin bijvoorbeeld aloude
high-life gemengd wordt met
Zuid-Amerikaanse ritmen en
Portugese saudade. Je hoort een
zanger die op welhaast ingeto
gen wijze een zekere betovering
in zijn voordracht weet te leg
gen.
Cheikh Lö is een protégé van
Youssou N'Dour en op Né la
thiass is N'Dours invloed zo nu
en dan duidelijk hoorbaar. Te
gelijkertijd moet je constateren
dat Cheikh Lö N'Dour qua mu
zikaliteit ruimschoots over
treft. Zijn nummers zijn geva
rieerder, zijn instrumentaties
zijn subtieler en zijn stem is in
nemender.
Vergeleken met andere heden
daagse Afrikaanse muzikanten
is Cheikh Lö iemand die zeer
hoog aangeslagen moet worden.
Met Ali Farka Toure is hij mo
menteel een van de weinigen
die de ingezakte belangstelling
voor muziek uit dat continent
uit het dal kan helpen.
Né la thiass is een pure plaat
met misschien wel de aller
mooiste muziek die ik ooit uit
Afrika gehoord heb. Ik ga er
maar vanuit dat juist die reli
gieuze inspiratie deze artiest in
staat heeft gesteld om zo'n
wondermooie plaat te maken.
Dat kan als uiterste, merk
waardige consequentie hebben
dat Cheikh Lö straks door een
Westers concertpubliek wordt
bejubeld dat aan zijn teksten
geen boodschap heeft. (World
Circuit, Munich Records)
WVL
MICHAEL KATON maakt een
zeer productieve periode door.
Een paar maanden geleden
bracht hij het studio-album
RUB uit. En nu ligt de opvolger
Bustin Up The Joint-live! in de
cd-winkels.
De titel zegt het al, een echt li
ve-album dat eerder dit jaar
opgenomen is in Club H., een
roadhouseclub in Bowling
Green, een dorpke in de staat
Ohio.
De man uit Heil klinkt in de
studio al lekker ruig, maar live
gaat hij helemaal uit zijn bol.
Op Bustin Up The Joint staat
'ouder werk' van Katon. Maar
ook drie nieuwe nummers, zo
als het langzame en meeslepen
de bluesnummer Two Angds
Flyin'.
Katon treedt vaak op in Club H,
hij voelt zich er thuis. Dat heeft
geresulteerd in een heftig®
maar aan de andere kant toch
ook relaxte cd. Geen opgefokt
gedoe, gewoon lekker uit je dak
gaan. Katon en vrienden (bas
sist Gary Rasmussen en drum
mer Jon Eppinga) weten hoe
dat moet. En ze hebben goed
naar ene Hendrix geluisterd.
(Provogue)
PETER VIERENHALM
NEDERLAND 1
07.00
07.07
07.29
09.00
09.05
09.34
10.24
11.22
14.48
15.36
16.30
16.59
17.57
18.27
18.56
19.28
20.00
20.25
21.00
21.07
21.57
22.46
23.32
journaal
Tekenfilmfestival
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture
■n Goeiedag met Jos Brink
Close-Up
Een gedroomd debuut (tot
11.51)
Lieve Martine (herh)
'n Goeiedag met Jos Brink
The Cosby Show, comedy (herh)
Alles kits, kindermagazine
Roseanne, comedy
Get the Picture, quiz
Bedevaarten in Europa, docu
mentaire-serie
ledereen aan tafel, speciale af
levering Willie en Nellie in kader
Kerken in Aktie-campagne leder
een aan Tafel
journaal
Netwerk, actualiteitenrubriek
Weeroverzicht
De rijdende rechter
Filmfront '96, serie filmprojec
ten van jonge cineasten rond het
thema Liefde. Afl. 1
Achter een lachend gezicht,
documentaire over ouderen die
lijden aan depressies
TeeVee Studio. Gast: Cri Stell-
weg/Sarah Burgerhardt (tot
00.07)
NEDERLAND 2
09.00
09.30
12.30
13.00
13.27
13.57
14.27
15.00
15.54
16.00
16.36
17.01
17.29
18.59
19.28
19.56
20.30
21.55
22.25
22.45
23.15
Koekeloere (tot 09.15)
Brazilië 2000 (tot 09.50)
Aquarelleren. Afl. 1
Ik weet het beter (herh)
Wereld van verschil (herh)
Van Henegouwen VPP (herh)
Reality (herh)
Spreekuur
PP: Uitzending WD
Journaal
Shingalana, de kleine jager,
jeugdserie. Afl. 1
Gevonden voorwerpen
'White Fang, jeugdserie
2Vandaag, actualiteiten
Licht op groen, milieumagazine
Ik weet het beter, spelletje
Kwintessens
Studio Sport
Tijdsein, actualiteiten
Aap, noot, Mies, reportage
Eurofraude, reportage
Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Onverwachte natuur (herh)
13.33 Lingo (herh)
13.58 Villa Achterwerk (herh)
16.00 Journaal
16.08 Oppassen
16.35 Twaalf steden, dertien onge
lukken
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws (tot 13.15) 17.30 Charlie's
Angels, misdaadserie 18.30 Regions soir
18.50 Cartes sur table, magazine 19.05 Le
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.25
Droit de cité, cultureel magazine 21.40
Backtrack, Amerikaanse thriller uit 1989
23.20 Coup de film, magazine 23.50 Laat
ste nieuws (tot 00.10)
BELGIË FRANS 2
16.00 lei Bla bla, kindermagazine 17.00
la pensée et les hommes 17.35 Cheval
passion, paardensportmagazine 18.05 lei
Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine
19.30 Nieuws 20.00 Diableries, magazine
over de Rode Duivels 20.30 Mémoire de
diables, portret Michel Preud'homme
22,00 Nieuws. Aansl.: Supergoal 22.30
Foot mondial, voetbalmagazine (tot
22.55)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap
09.45 Tele-Gym 10.00 Tagesschau 10.03
cinfach abgehauen, reportage 10.35 Tips
end trends, magazine 11.00 Tagesschau
11.04 (ZW) The Fuzzy Pink Nightgown,
Amerikaanse speelfilm uit 1957 12.30
Umschau 12.55 Presseschau 13.00 Ta
gesschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45
wirtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau
14.03 Ein Haus in der Toscane, serie. Aan-
Kapt'n Blaubar 15.00 Tagesschau
15.03 Juliane Andrea, talkshow 16.00
agesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00
tagesschau 17.10 Brisant, boulevardma-
9Mne 17.55 Verbotene Liebe, serie
18.25 Marienhof, serie 18.54 Der Fahn-
eer, serie 20.00 Tagesschau 20.15 Wilde
erzen: Frauen sind was Wunderbares, tv-
m 21.45 Die Zeiss-Story, reportage over
eze 150 jaar oude firma, bekend door
'ln optische instrumenten voor weten-
en industrie 22.30 Tagesthemen
-00 Wilde Herzen: Probefahrt ins Para-
JV- lm 00.25 Nachtmagazin 00.45
ndmii s of the Gods, politieke thriller
Weel 2/slot, tot 02.15)
DUITSLAND 2
°»0 2ie Duitsland 113.45 Gesundheitl,
nrS ma9«ine 14.10 Bob Morrison,
14 1?-30 Ttleos Geburtstagsecke
l Frech wie Rudi, poppenserie 14.55
«90,jeugdjournaal 15.05 Pinocchio, te-
Ifinn u6rie 15-30 Dalli Dal|i. spelletje
u' ute 16-05 Zwei Münchner in
2Ur9'.Serie 17-00 Heute 17.15 Ab-
aurh <gafn 17-55 Der Monci scheint
14k a,Untermieter, serie 19.00 Heute
u,Alarmcode 112, serie 20.15 Acht-
mivta j Tiere!- talkshow waarin
kaak fnJn de maatschappij aan de
manJ D Worden 21-00 Gesundheits-
zeXnno 21-45 Heute 2215 Kenn'
KU|i magazine 23.00 Hinter den
23 m n V°n, Rosa RotFl: 'Nirgendwohin'
naiht misdaadserie 00.10 Heute
00 an Strassenbekanntschaften
All'nm propos Musik. magazine 01.10
9 non troppo, animatiefilm (tot