Tfc wil dat de lezer mee verzint De andere logica van de Italiaanse auteur Alessandro Baricco DE STEM Radionieuws viert het 60-jarig jubileum met gelegenheidslezers 3 Documentaire Honigmann opening van filmfestival Pascale Roze wint Franse boekenprijs Headz Leah Andreone Cheikh Lö Michael Katon DE STEM „In de plaats van actie-thrillers komen er meer hoeken over misdaad die plaatsvindt in een kantooromgeving." Michael Ridpath, schrijver Sü Hl Gids WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996 Dl Wonderlijke romans zijn het, de twee boeken van de Italiaanse schrijver Alessandro Baricco die inmiddels in het Nederlands vertaald zijn. Zowel Oceano mare als Castelli di rabbia laten je na lezing achter met een mengeling van verwondering en vervreemding. Het is alsof je een boek lang in een realiteit hebt verkeerd, waarin een andere logica geldt. De in 1958 geboren en uit Turijn afkomstige schrijver Alessandro Baricco (klemtoon op de eerste lettergreep) is inmiddels een ge lauwerd man. Zijn debuutroman Oceano mare, vorig jaar in het Nederlands bij De Geus versche nen als Oceaan van een zee, kreeg in 1993 in Italië de Premio Viar- reggio voor de beste vertelkunst. Castelli di rabbia, dat onlangs bij De Geus uitkwam als Land van glas, werd vorig jaar in Frankrijk met de Prix Médicis Etranger, de prijs voor de beste buitenlandse roman. Oceaan van een zee en Land van Glas zijn inderdaad hele bijzon dere boeken. Baricco toont zich beide keren een buitengewoon verteller van welhaast surrea listische verhalen. Maar hoe fan tasierijk zijn verhalen ook zijn, ze raken wel degelijk aan de essen tie van het menselijk bestaan. Onlangs was Baricco in Breda voor promotiewerk in het Neder landse taalgebied. Bij die gele genheid sprak ik met hem over zijn werk. Onschuld Wat opvalt aan zowel Oceaan van een zee als aan Land van Glas, is dat ze zich in een niet ge definieerde tijd ergens in de tweede helft van de vorige eeuw lijken af te spelen in landen die al evenmin met name genoemd wor den. Zo denk je van Land van glas eigenlijk tot op de laatste bladzijde dat het zich ergens in de jonge Verenigde Staten af speelt. De slotzin meldt echter dat een van de hoofdpersonen dan pas naar Amerika vertrekt. Heeft Baricco zelf bepaalde lan den voor ogen gehad bij het schrijven? Alessandro Baricco: „Ik heb dat bewust in het midden gelaten. In Land van glas is het een menge ling van landschappelijke sferen. Het is een beetje Amerika, een beetje Engeland, maar er zit ook iets van Sicilië in. Ik vind het be langrijk dat de lezer niet het ge voel krijgt dat het zich ergens op een bepaalde plek afspeelt. Voor de verhalen is het ook al niet be langrijk waar ze zich afspelen. Misschien is het wel in een soort Disneyland. Je moet mijn boeken niet lezen als historische romans, met een feitelijk juiste geschiede nis. Ik ontdoe mijn boeken juist van die werkelijkheid. In Land Door Wim van Leest van glas heb ik het bijvoorbeeld over de eerste spoorwegen, maar dan gaat het om denkbeeldige eerste spoorwegen en niet om de Engelse of de Italiaanse. Het gaat om het idee van de spoorwegen zelf. Ik gooi er de historische re ferenties uit om op die manier het beeld en de verbeelding zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen." „In het algemeen is afstand in staat om verhalen charisma mee te geven. Daardoor ben je meer gefascineerd door verhalen die van ver komen. Afstand, of dat nou in tijd of in ruimte is, maakt de ziel van het verhaal zuiverder. Je verhaal wordt helderder als het niet verstoord wordt door concrete werkelijkheid. Die leidt alleen maar af. Die tijdsafstand maakt mijn personages ook on schuldiger, onbevangener tegen over het leven." Verweven De verhalen die Alessandro Ba ricco vertelt, zijn vaak zo won derlijk dat ze wel ontsproten moeten zijn aan fantasie van de schrijver. Of niet? Alessandro Baricco: „Het groot ste deel zijn bestaande verhalen die ik ken en die zich hebben ver weven met wat ik te vertellen heb. In Land van glas heb je bij voorbeeld het personage van Pe- kiesch die zich bezig houdt met het maken van onhoorbare mu ziek. Pekiesch is gemodelleerd op de Amerikaanse componist Char les Ives. De vader van die Charles Ives was een muzikaal genie, maar hij verdiende gewoon de kost als smid of zoiets. Met zijn kinderen deed die vader Ives exmperimenten met kwarttonen, halve tonen, tonen die niet be staan. Hij nam zijn kinderen bij voorbeeld mee naar een steen houwerij om ze daar te laten luis teren naar de muziek die hamers en beitels op steen maakten. Zoon Charles werd later een pro fessioneel musicus en in zijn mu ziek kwamen veel van de ideeën van zijn vader terug. Charles Ives heeft bijvoorbeeld een compositie geschreven voor een opgedeeld, bewegend orkest dat vanuit ver schillende lokaties vertrok. Mijn figuur Pekiesch is bij de vader van Ives vertrokken, maar uiter aard is hij in het boek iemand heel anders geworden." „Een ander verhaal in Land van glas is dat van Meneer Rail die, als hij van een van zijn vele rei zen thuiskomt, een paar dagen tevoren zijn terugkeer aankon digt door zijn vrouw Jun een doosje te sturen met daarin een juweel. Uiteindelijk blijkt dat het steeds dezelfde doos gaat met de zelfde juweel erin. Dat verhaal is gebaseerd op mijn opa. Die maakte vroeger één keer per jaar een reis en kort voor zijn terug keer arriveerde dan altijd een doosje met een juweel erin." Lot De personages die Alessandro Baricco in zijn boeken neerzet worden vaak gedreven door een soort van bezetenheid. Ze lijken het onmogelijke mogelijk te wil len maken. Alessandro Baricco: „Dat is exact waar het in mijn boeken om draait. In bijna al mijn verhalen doet het lot dat met dé persona ges. Ook in andere boeken die hier nog niet vertaald zijn. Dat is belangrijk, dat het technisch ge sproken verkeerd afloopt. Ie mand zet bijvoorbeeld alles op alles om een spoorlijn aan te leg gen, maar raakt in de schulden en uiteindelijk wordt het een fiasco. Op zich is dat een mislukking, maar ik denk en ik hoop dat je dat terugvindt in mijn boeken, dat als je de gedachte hebt om een kaarsrechte spoorlijn aan te leggen op een plek waar nog geen spoor is, dan heb je eigenlijk al gewonnen. Als je een Crystal Palace, een gebouw compleet van klas bedenkt, dan heb je eigenlijk alles al gerealiseerd, dan maakt het niet meer uit of je het nou bouwt of niet. Geen van die per sonages in mijn boeken is door mislukkingen echt verslagen. Hun leven draait om die te al dan niet te verwezenlijken droom. In het dagelijkse leven komen ze te genslagen tegen, maar geestelijk zijn ze ongebroken." „Ik wil eigenlijk vertellen dat het leven dromen niet onmogelijk kan maken. Ik hoop dat de bete kenis van deze boeken is dat je verder kunt gaan dan je denkt te kunnen gaan. Dat je je niets van de werkelijkheid hoeft aan te trekken." Alessandro Baricco schrijft over de onontkoombaarheid van het lot. Toch lijken er personages in zijn boek aan dat lot te ontsnap pen door een geheel andere keuze Amsterdam (anp) - De Nederlandse documentaire 0 Amot Natural van Heddy Honigmann is de openingsfilm Van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (ID. FA). Staatssecretaris Nuis van cultuur verricht op 28 no- vember de in Amsterdam de officiële opening. Het IDFA duurt tot en met 5 december. De negende editie biedt twee nieuwe programma's. Platform '98 waarin filmmakers uit de Derde Wereld hun films tonen en een debutantenprogramma met documentaires van jong talent. Tijdens het festival zijn ruim 150 documentaires te zien. Honig, manns wereldpremière is gebaseerd op de erotische poëzie van de Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade (1902-1987) één van de grootste Zuid-Amerikaanse dichters van deze eeuw. IDFA bevat een groot aantal jaarlijks terugkerende onderdelen, De Noordse landen staan dit jaar centraal. Jan Vrijman stelt de toptien samen. Aan het eind van het festival reikt de jury de Joris Ivens Award uit, die voor het eerst uit 25.000 gulden bestaat. Tot dusver kreeg de beste documentairemaker een bedrag van 10.000 gulden. Hilversum (anp) - Het radionieuws in Nederland bestaat op 28 november zestig jaar. De NOS wil dit jubileum op ludieke wij. ze vieren. Bekende Nederlanders die normaal gesproken zelf ii het nieuws zijn, lezen die dag de nieuwsbulletins, aldus hoofd redacteur Henk van Hoorn van het NOS-radionieuws. „Afstand, of dat nou in tijd of in ruimte is, maakt de ziel van het verhaal zuiverder. Je verhaal wordt helderder als het niet verstoord wordt door concrete werkelijkheid.foto de stem /johan van gurp te maken dan je logischerwijs op grond van het menselijk lot'zou verwachten. „Ja, maar toch is dat niet meer dan uitstellen van je lot. Wat het lot betreft, gaat het eigenlijk maar om een ogenblik, ook al duurt het jaren. Er gebeurt in die tussenliggende periode wel van alles, maar het lot voltrekt zich uiteindelijk rechtlijnig. Dat vind ik een leuk gegeven, dat mensen zich aan hun lot trachten te ont trekken, maar er uiteindelijk toch weer bij terug te komen." Sympathiek Opvallend is dat je in de boeken van Baricco geen onsympathieke karakters tegenkomt. De perso nages die hij daadwerkelijk uit werkt worden steeds met een ze kere tederheid beschreven. „Dat is een tekortkoming van mijn boeken. Ik slaag er niet om mensen negatief af te schilderen. In Land van glas komt een me neer Bonetti voor. Hij is in begin sel een negatief persoon, ik heb hem zelfs de naam gegeven van iemand in Italië aan wie ik een hekel heb, omdat-ie me ooit ont slagen heeft. Maar al schrijvend is ook Bonetti toch weer sympa thiek geworden. Ik zou wel men sen willen beschrijven die intens gemeen zijn, maar het is voor mij als schrijver moeilijk om lang met zo'n personage samen te le ven. Het slechte van de mens en de mensheid voel je wel in mijn boeken, maar het is er op afstand, pas om de volgende bocht. Het is ook moeilijk om als verteller ie mand héér'té zétten die honderd procent slecht is. Hoe meer je hem beschrijft, hoe meer mense lijke trekken hij krijgt." De boeken van Alessandro Baric co zijn bijzonder van structuur. Hij stelt de lezer op de proef met tijdsprongen, stijlwijzigingen, perpectiefveranderingen en uit weidingen die soms pagina's in beslag nemen. „Ik bekijk zo'n verhaal van alle kanten. Al schrijvend reis ik er als het ware omheen, met iedere keer ander oogpunt en dus een andere taal. Als lezer wil ik ei genlijk graag hetzelfde doen. In mijn nieuwe boek Seta heb ik wel met één taal, en één verhaallijn gewerkt en eigenlijk is dat een triest boek geworden. Er komt tenminste weinig vrolijkheid in voor." Geen gezichten Baricco's boeken zijn zo geschre ven dat er veel in de verhalen on uitgesproken blijft. Soms zijn het ruwe schetsen, soms vage sugges ties. Altijd word je als lezer min of meer gedwongen je fantasie te gebruiken. „Ik wil dat de lezer mee verzint. Ik zet contouren neer met mijn verhalen. Ik zet de eerste stap, de eerste helft van een gebaar of een handeling. De lezer mag dat af maken. Ik schrijf ook nooit hoe het uiterlijk van mensen is. In Land van glas beschrijf ik bij voorbeeld enkel de lippen van het personage Jun. Alle andere ge zichten laat ik onbesproken. Ik heb er zelf öök een h'ékel aan als ik een boek fysieke beschrijvin gen lees. Hoe personen in boeken uiterlijk ogen, wil ik aan de ver beelding van de lezer overlaten." Als je Oceaan van een zee of Land, van glas hebt gelezen, heb je meteen de neiging om het te herlezen, omdat je het idee hebt dat het niet in één keer te bevat ten is. „Dat hoor ik vaker en ik vat dat op als een groot compliment. Aan de ene kant word je als lezer ge dwongen om snel door te lezen om toch vooral maar niets van het verhaal te missen, maar aan de andere kant heb je het gevoel dat je iets mist, dat je eigenlijk terug in het verhaal moet om het verband terug te vinden. Dat ef fect is belangrijk, voor mij bete kent dat dat mijn boek geslaagd is." „Maar er zit geen boodschap in mijn boeken. Het zijn verhalen en elk verhaal vertelt volgens mij een manier om tegen de wereld aan te kijken. Ik zeg niet wat de juiste manier of de goede filosofie is, dat moet de lezer zelf maar uit de verhalen halen. De betekenis van een boek vertellen is voor mij net zoiets als iemand een cadeau tje geven, waaraan het prijs kaartje nog hangt. Je laat dan geen ruimte voor de eigen ver beelding. Vooral de jongeren in Italië vragen me wat mijn bood schap is. Ik weiger dat te vertel len, want dan zou ik die verhalen niet hoeven te schrijven." Enkele gelegenheidslezers die op 20 november aantreden zijn staatssecretaris Aad Nuis (OCW), Anton Geesink, WD-leider Bol- kestein, cabaretier Paul de Leeuw, Ellen van Langen, Sonja Barend, Herman Finkers, Kees Jansma en zanger Guus Meeuwis. Ieder van hen leest één bulletin. In geval van rampen houdt de NOS de eigen nieuwslezers ach ter de hand. Het is op 20 november precies zestig jaar geleden dat de grote omroepen met het Algemeen Ne derlands Persbureau (ANP) een contract afsloten voor de levering van het radionieuws: de Radio nieuwsdienst verzorgd door het ANP. De vier grote omroepen van toen (AVRO, KRO, NCRV en VARA) betaalden elk 20.000 gul den per jaar voor een nieuws dienst die twee uitzendingen in de avonduren verzorgde, de eer ste om acht uur, de tweede om tien uur. De laatste jaren leefde bij de omroepen steeds meer de gedachte het radionieuws zelf te gaan maken. De bedenkingen van de NOS tegen de bindingen van het ANP met commerciële zenders zoals Sky Radio droegen daartoe ook bij. Eind 1994 hak ten de publieke omroepen de knoop door. Met als resultaat dat sinds 1995 de NOS de radiobulle tins zelf produceert. Het ANP is nog wel een van de leveranciers van het nieuws. Het radionieuws is zeer populair bij de luisteraar. Bijna alle radioluisteraars (94 procent) luisteren wel eens naar het radionieuws, zo bleek uit een onderzoek in 1994. Een op de tien luisteraars stemt meer dan zeven Anton Geesink foto de stem/benSTEFfB Guus Meeuwis foto DIJKSTRA keer per dag op een nieuwsbulle tin af. Mannen luisteren vaka dan vrouwen, ouderen vaker dal jongeren. Een meerderheid ln- oordeelde de radionieuwsdiensl als betrouwbaar, objectief prettig om naar te luisteren. Parijs (rtr) - De Franse schrijfster Pascale Roze heeft gisteren vu»! haar roman Chasseur Zéro de Prix Goncourt gewonnen, de mees! prestigieuze literaire prijs in Frankrijk. De prijs voor fictie in het Frans wordt elk jaar uitgereikt tijdens eer lunch van tien prominenten in de literaire wereld in Parijs. Chasse Zéro gaat over het onderzoek van een vrouw naar de dood van haar vader die in handen was gevallen van een Japanse kamikazepiloot. Z" wordt tijdens haar zoektocht geleidelijk aan krankzinnig. Roze won de prijs in een derde stemmingsronde nipt van Rhapsou Cubaine van de in Cuba geboren schrijver Eduardo Manet. De Gor- court-prijs, die in 1903 werd ingesteld, brengt nog geen twintig guld® op, maar de winnaar is verzekerd van hoge boekverkopen. HET EERSTE Headz-project van het platenlabel Mo'Wax le verde in 1994 al een indruk wekkend document op. Het mo de-woord triphop was toen nog geen gemeengoed, zodat de mu ziek op dit dubbelalbum, ge vuld door diverse groepen, als ondertitel 'a soundtrack of ex perimental hiphop jams' kreeg. Nu doet Mo'Wax het Headz- project nog eens over. En niet zo zuinig ook! Er zijn liefst twee dubbel-cd's verschenen: Headz II-part A en Headz II- part B, met in totaal ruim vijf uur muziek, verdeeld over 54 nummers. Headz II is ook in vy- nil-vorm te krijgen, maar dan krijg je acht lp's. Waar het vori ge Headz-album vooral hip hop-jams liet horen, is de basis op de nieuwe albums verbreed. Dit keer is een mengsel aan hip hop, triphop, techno en drum 'n' bass te bewonderen. Toch is de sfeer niet wezenlijk anders dan op de vorige cd: ook nu gaat het om de beats, die de ene keer loom en de andere keer donderend of knetterend de ba sis vormen voor nummers die verder opgebouwd zijn uit een breed scala aan klanken. Het levert variaties op als zwoele triphop, funkende hiphop, lichtvoetige drumm 'n' bass en natuurlijk veel avantgardisti- che muziek die niet in hokje in te delen is. De lijst van arties ten die mee hebben gedaan aan de twee albums is lang en in drukwekkend. Bekende namen zijn onder andere The Dust Brothers, Beastie Boys, Stereo MC's, DJ Krush, Massive At tack, U.N.K.L.E., Cool Breeze, Black Dog en The Jungle Brot hers. Daarnaast doet nog een hele trits aan mindere bekende artiesten mee, die niettemin vaak juweeltjes van nummers af hebben geleverd. De vier cd's van samen 5.05,22 uur zijn meer dan avondvullend te noe men. Dat is inderdaad érg lang en er staan ook wel wat minde re nummers op. Dat neemt niet weg dat deze Headz-albums es sentiële documenten zijn, die op een prachtige manier de mo derne muziek van nu én van de toekomst weergeven. (Mo'Wax/PIAS) PAUL VERLINDEN SOMS HEEFT het recenseren van platen wel iets weg van het moeten afnemen van een ko ninklijk défilé op Paleis Soest- dijk. Er wordt je een heleboel goedbedoelde rommel aangebo den, die je als de maker niet meer in zicht is, achteloos op de stapel overbodig kiepert. Want zo is het natuurlijk wel met veel popmuziek, iedere keer zijn er weer mensen die opnieuw het wiel proberen uit te vinden en die uiteindelijk voor de dag komen met produk- ten die er eigenlijk allang zijn. Maar op zo'n moment heeft de platenfirma al geld geroken en er dus geld in gestoken en is de machinerie al in werking gezet. Als die machinerie een beetje goed geolied is en je weet de juiste mensen voor je te winnen, dan is er al gauw sprake van een bijzonder debuut of een nieuw veelbelovend talent. In het geval van Leah Androne en haar debuut-cd Veiled neig ik naar de constatering dat we hier met een overbodige plaat te maken hebben. Leah komt aanzetten met muziek en zang die ergens het midden houdt tussen Tori Amos, The Bangles en Sheryl Crow, zonder dat je bij nadere beluistering op we zenlijke, oorspronkelijke ideeën stuit. Leah heeft goed geluisterd en geleerd hoe je popmuziek moet maken. Veiled is een plaat geworden die alles in zich lijkt te hebben om aan de hedendaagse opper vlakkige criteria voor succes te voldoen. Het geluid is immers toegankelijk, de stem is opmer kelijk en er staan best aardige nummers op de plaat. Maar vol gens mij is het eén volstrekt voorbedachte plaat en mis schien alleen al daarom een heel bedenkelijk produkt. (RCA) WIM VAN LEEST HET IS een raar verschijnsel in de popmuziek. Zolang een ar tiest in verstaanbaar Engels over zijn god zingt, dan wordt hij niet serieus genomen. Zelfs een Bob Dylan wordt op zulke momenten afgeschreven als een geschifte reli-freak. Het wordt al anders als er in de moeilijk verstaanbare Jamai- caanse variant van het Engels over Jah wordt gezongen. Dan worden er bij de uitgedragen boodschap geen vraagtekens geplaatst, maar wordt het zwoele ritme zonder al te veel hoofdbrekens als lekker om armd. Als er in een volstrekt onver staanbare Afrikaanse taal de lof over Allah wordt gezongen, dan zijn er helemaal geen ratio nele bedenkingen meer. Dan doen alleen de ritmische mu ziek en het meeslepende stem geluid ter zake. Bedenkingen krijg je dan hooguit als je de in het Engels vertaalde teksten in het cd-boekje leest. De cd Né la thiass van de Sene galese muzikant Cheikh Lö is in de teksten één groot eerbetoon aan de geestelijk leider van een islamitische sekte. Maar omdat je als Westerling die teksten niet verstaat, hoor je schitterde West-Afrikaanse muziek, waarin bijvoorbeeld aloude high-life gemengd wordt met Zuid-Amerikaanse ritmen en Portugese saudade. Je hoort een zanger die op welhaast ingeto gen wijze een zekere betovering in zijn voordracht weet te leg gen. Cheikh Lö is een protégé van Youssou N'Dour en op Né la thiass is N'Dours invloed zo nu en dan duidelijk hoorbaar. Te gelijkertijd moet je constateren dat Cheikh Lö N'Dour qua mu zikaliteit ruimschoots over treft. Zijn nummers zijn geva rieerder, zijn instrumentaties zijn subtieler en zijn stem is in nemender. Vergeleken met andere heden daagse Afrikaanse muzikanten is Cheikh Lö iemand die zeer hoog aangeslagen moet worden. Met Ali Farka Toure is hij mo menteel een van de weinigen die de ingezakte belangstelling voor muziek uit dat continent uit het dal kan helpen. Né la thiass is een pure plaat met misschien wel de aller mooiste muziek die ik ooit uit Afrika gehoord heb. Ik ga er maar vanuit dat juist die reli gieuze inspiratie deze artiest in staat heeft gesteld om zo'n wondermooie plaat te maken. Dat kan als uiterste, merk waardige consequentie hebben dat Cheikh Lö straks door een Westers concertpubliek wordt bejubeld dat aan zijn teksten geen boodschap heeft. (World Circuit, Munich Records) WVL MICHAEL KATON maakt een zeer productieve periode door. Een paar maanden geleden bracht hij het studio-album RUB uit. En nu ligt de opvolger Bustin Up The Joint-live! in de cd-winkels. De titel zegt het al, een echt li ve-album dat eerder dit jaar opgenomen is in Club H., een roadhouseclub in Bowling Green, een dorpke in de staat Ohio. De man uit Heil klinkt in de studio al lekker ruig, maar live gaat hij helemaal uit zijn bol. Op Bustin Up The Joint staat 'ouder werk' van Katon. Maar ook drie nieuwe nummers, zo als het langzame en meeslepen de bluesnummer Two Angds Flyin'. Katon treedt vaak op in Club H, hij voelt zich er thuis. Dat heeft geresulteerd in een heftig® maar aan de andere kant toch ook relaxte cd. Geen opgefokt gedoe, gewoon lekker uit je dak gaan. Katon en vrienden (bas sist Gary Rasmussen en drum mer Jon Eppinga) weten hoe dat moet. En ze hebben goed naar ene Hendrix geluisterd. (Provogue) PETER VIERENHALM NEDERLAND 1 07.00 07.07 07.29 09.00 09.05 09.34 10.24 11.22 14.48 15.36 16.30 16.59 17.57 18.27 18.56 19.28 20.00 20.25 21.00 21.07 21.57 22.46 23.32 journaal Tekenfilmfestival Ontbijt-TV journaal Get the Picture ■n Goeiedag met Jos Brink Close-Up Een gedroomd debuut (tot 11.51) Lieve Martine (herh) 'n Goeiedag met Jos Brink The Cosby Show, comedy (herh) Alles kits, kindermagazine Roseanne, comedy Get the Picture, quiz Bedevaarten in Europa, docu mentaire-serie ledereen aan tafel, speciale af levering Willie en Nellie in kader Kerken in Aktie-campagne leder een aan Tafel journaal Netwerk, actualiteitenrubriek Weeroverzicht De rijdende rechter Filmfront '96, serie filmprojec ten van jonge cineasten rond het thema Liefde. Afl. 1 Achter een lachend gezicht, documentaire over ouderen die lijden aan depressies TeeVee Studio. Gast: Cri Stell- weg/Sarah Burgerhardt (tot 00.07) NEDERLAND 2 09.00 09.30 12.30 13.00 13.27 13.57 14.27 15.00 15.54 16.00 16.36 17.01 17.29 18.59 19.28 19.56 20.30 21.55 22.25 22.45 23.15 Koekeloere (tot 09.15) Brazilië 2000 (tot 09.50) Aquarelleren. Afl. 1 Ik weet het beter (herh) Wereld van verschil (herh) Van Henegouwen VPP (herh) Reality (herh) Spreekuur PP: Uitzending WD Journaal Shingalana, de kleine jager, jeugdserie. Afl. 1 Gevonden voorwerpen 'White Fang, jeugdserie 2Vandaag, actualiteiten Licht op groen, milieumagazine Ik weet het beter, spelletje Kwintessens Studio Sport Tijdsein, actualiteiten Aap, noot, Mies, reportage Eurofraude, reportage Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 Onverwachte natuur (herh) 13.33 Lingo (herh) 13.58 Villa Achterwerk (herh) 16.00 Journaal 16.08 Oppassen 16.35 Twaalf steden, dertien onge lukken BELGIË FRANS 1 12.45 Nieuws (tot 13.15) 17.30 Charlie's Angels, misdaadserie 18.30 Regions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.25 Droit de cité, cultureel magazine 21.40 Backtrack, Amerikaanse thriller uit 1989 23.20 Coup de film, magazine 23.50 Laat ste nieuws (tot 00.10) BELGIË FRANS 2 16.00 lei Bla bla, kindermagazine 17.00 la pensée et les hommes 17.35 Cheval passion, paardensportmagazine 18.05 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30 Nieuws 20.00 Diableries, magazine over de Rode Duivels 20.30 Mémoire de diables, portret Michel Preud'homme 22,00 Nieuws. Aansl.: Supergoal 22.30 Foot mondial, voetbalmagazine (tot 22.55) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele-Gym 10.00 Tagesschau 10.03 cinfach abgehauen, reportage 10.35 Tips end trends, magazine 11.00 Tagesschau 11.04 (ZW) The Fuzzy Pink Nightgown, Amerikaanse speelfilm uit 1957 12.30 Umschau 12.55 Presseschau 13.00 Ta gesschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45 wirtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau 14.03 Ein Haus in der Toscane, serie. Aan- Kapt'n Blaubar 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane Andrea, talkshow 16.00 agesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 tagesschau 17.10 Brisant, boulevardma- 9Mne 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie 18.54 Der Fahn- eer, serie 20.00 Tagesschau 20.15 Wilde erzen: Frauen sind was Wunderbares, tv- m 21.45 Die Zeiss-Story, reportage over eze 150 jaar oude firma, bekend door 'ln optische instrumenten voor weten- en industrie 22.30 Tagesthemen -00 Wilde Herzen: Probefahrt ins Para- JV- lm 00.25 Nachtmagazin 00.45 ndmii s of the Gods, politieke thriller Weel 2/slot, tot 02.15) DUITSLAND 2 °»0 2ie Duitsland 113.45 Gesundheitl, nrS ma9«ine 14.10 Bob Morrison, 14 1?-30 Ttleos Geburtstagsecke l Frech wie Rudi, poppenserie 14.55 «90,jeugdjournaal 15.05 Pinocchio, te- Ifinn u6rie 15-30 Dalli Dal|i. spelletje u' ute 16-05 Zwei Münchner in 2Ur9'.Serie 17-00 Heute 17.15 Ab- aurh <gafn 17-55 Der Monci scheint 14k a,Untermieter, serie 19.00 Heute u,Alarmcode 112, serie 20.15 Acht- mivta j Tiere!- talkshow waarin kaak fnJn de maatschappij aan de manJ D Worden 21-00 Gesundheits- zeXnno 21-45 Heute 2215 Kenn' KU|i magazine 23.00 Hinter den 23 m n V°n, Rosa RotFl: 'Nirgendwohin' naiht misdaadserie 00.10 Heute 00 an Strassenbekanntschaften All'nm propos Musik. magazine 01.10 9 non troppo, animatiefilm (tot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22