Geneeskrachtige werking geeft impuls aan omzet cranberries Een wereldproject: de Maas op cd-rom ins hig bv Terschelling koestert zijn natuurproduct Wetenschappers vaak maar kort op reis I Galileo dichter dan ooit bij Jupiter-maan Leven ontstond mogelijk 300 miljoen jaar eerder IE STEM Mercari koopt uw huis. ut - Breda Irderij wTBraat Onzichtbaar en onbemand Record diepte voor duikboot Passagiers in vleermuis LIJF LEVEN E3 05. 503 31 82. 18 41. 42 99 99. 15) 47 27 10. Ontdekking Toeristen Aromatischer Voorsprong Containervaart Politiek Vertraging MOE OF LUSTELOOS? Söfus WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996 MÉÉk •ste autootje ter wereld is i automaat-uitvoering. Suzuki-dealer. Dat is dan uken én uw huidige auto et alleen scherpe inruil- aarmee u fikse kortingen FEEL SUZUKI d strekt Dinerbonnenboek ont- einenoord. Tel. (0186) 607 707 4ft 1.0 GL T GROEP en woonruimte VOOR VERHUURDER!! E> 2 2 0 5 6 5 ROTS-VAST GROEP Etages mg.g.v va. 650,-. App, Centr Breda 1.050,-. Schrijf je nu in! of bel: 076-5220565 Academiesingel 40, Breda. Een Koop Kleintje plaatsen: resultaten boeken. Wij kopen zelf. Bel voor het beste bod. MERCARI 0168-48.34.52. ETTEN-LEUR centr. gel. mid.won.+gar. 275.000,- k.k. 076-5036077.- Een KLEINTJE nu nog TREFZEKERDER dan voor heen. Istopping industrie- en gevelreinigin9> 1 aanbrengen van anti-gra"11 en, repareren en vernieuwen jkonderhoud van kantoren e buwen. ioon wil leven. >0/076-5717171 Sinterklaas^^ Sint en Piet vergeten uw kinderen niei als u even belt naar 0161-434099-_^~ Te HUUR: nieuw Sint^- klaaspalgJeL_O165^608^. sringen icht 35, Breda, 076-514151 jet is weer de tijd van de vers- eplukte originele Terschellin- er cranberries. Deze ooit uit urrerika aangespoelde wilde ieenbes van eigen bodem moet iet opnemen tegen de ge bekte massaproductie uit »e VS en Canada en de veel oedkopere vossenbessen uit jost-Europa die vaak valse- jjjt als cranberry worden ge- esenteerd. Skylge bv maakt p werk van de Terscheliinger ekkernij in heel ons land te rerkopen. Als vrucht, als sap, ils jam. joor Albert Eikenaar ïehendig chauffeert Cor Mast jjn vierwiel aangedreven ter- ■einwagen in het mulle zand ach- s de duinen. Voor een glooiing, rol met stug helmgras, stopt hij ie jeep. „Wat je nu ziet, is ons mdste productieveld. Maar het tost veel geld, tijd en moeite dat te houden. Aan het eind van iet seizoen moeten we het heie naal schoonwieden, anders wor- ien de cranberrystruikjes over woekerd". tide verte zijn vijf mannen druk loende de ongewenste 'vergras- jg' met de hand te bestrijden. Spriet voor spriet, als het ware. ,We mogen absoluut geen kunst middelen gebruiken of moderne bachinale technieken. Alles moet lier puur natuur blijven. Voor schrift van Staatsbosbeheer" Zes jaar geleden nam de Terschel iinger recreatie-ondernemer Mast (bungalows, kampeerterreinen, hotels) het minuscule lokale be- drijfje Skylge over, dat op het ei land van staatswege het alleen recht heeft om de cranberries te oogsten, te bewerken en te verko pen. De stuitergrote Amerikaanse veenbes groeit in Europa in het wild alleen op Terschelling. Bij de ontdekking - in de vorige eeuw - dachten botanici dat het ging om de wederopstanding van een in heemse heidesoort. Na studie bleek die conclusie niet te klop pen. Sindsdien luidt de verkla ring dat ooit een vat met bessen op het strand aanspoelde en dat ze zich daarna natuurlijk voort plantten. Toevallig bood Ter schelling de juiste voedingsbo dem: vochtige, kalkarme grond. Skylge-manager Joop van Urk: „Scheepslieden hadden de vruchtjes met hun vitamine C vroeger aan boord als middel te gen scheurbuik. Bovendien werd er druk gehandeld in cranberries tussen Amerika en Engeland. De Engelsen toonden zich er ware liefhebbers van. Dat er een lading overboord raakte en op deze plek terechtkwam, lijkt niet zo eeuwwisse- A1 tijdens de vorige Plukkers van cranberries bezig ling ontdekten tuinders de moge lijkheid om de gezonde bes te ex ploiteren. Een lucratieve com merciële bedrijvigheid werd het echter nooit. Pogingen om in het Drentse veengebied 'cranberry plantages' te ontwikkelen liepen op niets uit. Na de oorlog bleef Skylge als enige pachter-produ cent over. De twee broers die de firma marginaal uitbaatten, ver handelden de opbrengst recht streeks aan Engelse jamfabrikan ten. Van Urk: „Toen de eigenaren te oud waren geworden, deden ze Skylge van de hand. Mast vroeg mij de orginele Terscheliinger cranberry in Nederland nieuw le ven in te blazen". Dat lukte. Van Urk volgde met Skylge (de Friese naam van Terschelling) een uitge kookte strategie. Over geld voor promotie beschikte hij nauwe lijks. In het begin was hij aange wezen op gratis mond-tot-mond- reclame. „Eerst lokte ik de toeris ten naar demonstraties om ze te laten zien wat je met cranberries met de oogst. kunt doen. Dat sloeg aan. Ieder een nam na zo'n vertoning een zakje, een potje of een flesje mee. Het duurde niet lang of er volg den nabestellingen. „Toen de vraag bij het publiek eenmaal goed op gang was geko men, zocht ik contact met gros siers. Ze leveren onze bessen nu voorverpakt of vers aan winkels, groenteboeren, supermarkten en reformzaken". Verder kweekte Van Urk meer afzet door verbre ding van het assortiment. Dat be staat inmiddels uit wijn, likeur, siroop, kruidenbitter, jam, saus, compote, azijn en thee. Maar de hit is het pure ongezoete zure bessensap. „Dat drinken de mensen niet voor de lekkerheid, maar omdat ze aan een nier- of blaaskwaal lijden. Het drankje helpt hen er van af". De genees krachtige werking van de bitter- zure veenbes kreeg onlangs een wetenschappelijke onderbouwing door toedoen van Israëlische ge leerden. Urologen van het Catha- rina Ziekenhuis in Eindhoven doen onderzoek dat die Israëli sche bevinding zou kunnen be vestigen. Van Urk: „Toen dat be richt in de kranten stond, gaf dat onze omzet ineens een geweldige stimulans. Momenteel leven we vooral van het sap. Dat geeft ons de rust om de marketing van de andere variaties aan te pakken". Voorlopig wil Van Urk zich met Skylge concentreren op de ver koop van compote en vooral de losse cranberries. „Op de Neder landse markt kon je tot voor kort alleen de Amerikaanse soorten krijgen. Die worden op cultures geteeld. Ze smaken minder krachtig. De onze vind ik aroma tischer., Ze liggen bij de Amerika nen in het schap". Van Urk tracht vooral restau rants die thans wild op de kaart aanbieden voor de echte Ter scheliinger cranberry te winnen. „Als de koks ze gaan gebruiken, komen ze vanzelf onder de aan dacht van de consument". Vaak worden goedkope, zoetere vossenbessen of Preiselbeeren uit Scandinavië of Oost-Europa ge presenteerd als cranberries. Soms gebeurt dat uit onwetendheid. Zelfs keukenchefs kennen het verschil doorgaans niet. Tot nu toe waagde Van Urk het niet op grote schaal de vaderland se horeca-branche op de Ter scheliinger duinvrucht alsculi nair bijgerecht attent te maken. „De productie was te beperkt om aan grotere vraag ook werkelijk te voldoen. Intussen bouwden we een buffervoorraad op, groot ge noeg om nu wél geregelde afzet bij restaurants te garanderen. We hoeven geen nee te verkopen". Op dit moment ligt Skylge met de prijzen onder die van de Ameri kaanse massa- concurrenten. De nieuwe oogst uit Amerika is nog per zeecontainer onderweg. De primeurs moeten per vliegtuig worden aangevoerd en kosten na venant veel geld. „Dat geeft ons even een voorsprong," stelt Van Urk tevreden vast. Een ander plan is om volgend jaar te proberen met de cranberry los te komen van het winterse wild- seizoen. „Je kunt de bes bij alle FOTO SKYLGE BV vleesgerechten eten. De Amerika nen nemen ze bij een biefstuk en T-bone. In Alkmaar leveren we een steakhouse jaarlijks twee ton compote. Daar mengen ze er een cranberry-mosterdsaus van". Grote zorg van Skylge-eigenaar Cor Mast blijft de continuïteit van de fabriek die tegenwoordig een omzet van 2,2 miljoen gulden heeft. Hij wijst op een paar belemme ringen. De vraag naar de eetbare knikkertjes groeit, maar het pro ductie-areaal wordt elk jaar klei ner door het oprukkende helm gras. Van ooit 150 hectaren liep het te rug tot 48 hectaren vandaag de dag, een sluipend proces dat Skylge ondanks het handmatige wieden niet kan bijhouden, laat staan stoppen. Staatsbosbeheer wenst geen ingrepen in de natuur. „Verder zijn we afhankelijk van de groeizaamheid van het weer. De oogst verschilt elk jaar in smaak, omvang en kwaliteit. Bij sturen zonder het milieu aan te tasten vind ik nodig om een tradi tie van de ondergang te redden". De aanpak van de Maas in Limburg trekt wereldwijd aandacht. Een nog nooit ver toond project, ongelooflijk ge ïmpliceerd, zowel in water bouwkundige als in juridische zin. boor Twan Mientjes «bit China zijn ze al hier ge- jeest. Delegaties uit Taiwan, uit Bangladesh, uit Egypte. Ze ko- 5® allemaal kijken hoe wij hier e ™aas... eh... temmen, inder- Nergens in Europa is ooit pakt"™1 Z°'n sc^aab aan8e" ^ojectmanager Hans Fastenau j! een rondleiding op de twee- verdieping van een kantoorge- uw op Randwyck, Maastricht, er coördineert Rijkswaterstaat et grootste waterproject in Ne- «and sinds de bouw van de rscheldedam': verdieping verbreding van de Maas, ge dineerd met natuurontwik- 0 1 j?en zand- en grindwinning. im p j~ en woensdagen komen PKandwyck circa zestig weten- «tappers en ambtenaren van swaterstaat, ingenieursbu- fer/v de Provincie Limburg t»i Tl sciluiven achter kaar- beeldschermen, computers. 'NF0RMATIE V nadere informatie wil omtrent «Melen in deze bijlage, kan f)7K cl.-fntooruren Lellen naar: "'6-5312344 of 076-5312272. uï'^'ïk reageren kan ook. et adres daarvoor is: "Tractie Lijf Leven, ««229,4800 MB Breda, dactie: René van der Velden. En vergaderen samen. Over stroomprofielen, over grindaf- gravingen, over slibdeponies. Over pijpleidingen, onteigenin gen, golfslag en sluizen. „Het lijkt misschien een beetje chao tisch hier," zegt Fastenau volko men overbodig. Een half jaar nu ligt het Maas project achter op schema. „Deze zaak is ingewikkelder dan de he le Betuwelijn en Hoge Snelheids lijn. Een autoweg of spoorlijn is zus breed en zo lang. Maar een ri vier verleg je niet zo maar. Die is dynamisch en moet over een eeuw ook nog beheersbaar zijn. Hoeveel bodem en oever moeten of mogen we afgraven? Waar ont wikkelen we wel natuur, waar niet? Verdiepen we sluizen, of verhogen we het waterpeil daar in?" Juli 1997 hoopt Rijkswaterstaat de Trajectnota/Mer voor de Maas te presenteren: een aantal alter natieven voor een Maas die bij hoge waterafvoer vrijwel geen overlast meer veroorzaakt, die moderne en grootschalige contai nervaart mogelijk maakt, en die aantrekkelijke natuurlijke oevers heeft. Projectmanager Fastenau trekt een serie rimpels in zijn voor hoofd. Wat 'ze' in Den Haag niet allemaal verzinnen. „Sinds het gedoe rond de Betuwelijn is de tracé-wet ontwikkeld. Bij dit Maasproject wordt die voor het eerst voor een waterweg toege past. Alle procedures en inspraak opeengepropt, zodat alles niet meer zo lang duurt." Fastenau haalt een halve meter dikke map tevoorschijn. Alle re gels waar het Maasproject mee te maken krijgt. „Zo ongelooflijk De Maas in Limburg, vanaf de brug bij Gennep. veel regels, dat we een speciaal computerprogramma hebben la ten ontwikkelen dat voor ons de kortste weg door de procedures zoekt." Maar dat is nog niet alles. Iets soortgelijks wil Rijkswaterstaat laten ontwikkelen voor de burge rij, die straks moet kunnen in spreken. Dat zal onder meer via Internet en cd-rom gebeuren. Ambtenaren die de eenvoudige boer in Gennep via knopdruk na knopdruk door een beeldscherm naar de grondwaterstand op zijn akkertje voeren. „De Trajectnota levert een vorkheftruc met een pallet vol papier op. Hoe maak je die stapel inzichtelijk voor in sprekers? Daar heeft niemand in FOTO JAN SUYS Den Haag bij stilgestaan toen ze de tracéwet bedachten." De bouw van de dam in de Oos- terschelde kostte 7,5 miljard. Verbreding en verdieping van de Maas in Limburg gaat ergens tus sen een half en vier miljard gul den kosten, verwacht projectma- De Jupiter-sonde Galileo is de ze maand dichter dan ooit over Jupiter-maan Callisto gevlo gen. Volgens het Amerikaanse ruimtevaartbureau Nasa scheerde het ruimtevaartuig op slechts 1100 kilometer hoogte over. De sonde heeft eerder de mogelijkheid van vloeibaar water op het maantje ontdekt. Galileo moet wetenschappers gegevens verstrekken teneinde de vraag te kunnen beantwoor den waarom deze maan zo ver schilt van de andere manen van de reuzenplaneet, aldus Tor- rence Johnson van het Ameri kaanse ruimtevaartbureau. Galileo Galilei heeft Callisto in de zestiende eeuw ontdekt. Het oppervlak van de maan is vol kraters van meteoren. Het he mellichaam zou een vaste kern hebben, omgeven door ijs. Cal listo heeft een diameter van 4840 kilometer en is daarmee de op één na grootste van de zestien Jupitermanen. De waarnemingen van Galileo worden in de komende weken naar de aarde doorgestuurd, In 1979 maakten Amerikaanse Voyager-sondes de eerste foto's van de Jupitermaan. Begin sep tember scheerde Galileo ook dichter dan ooit voorbij Gany- medes, de grootste satelliet van de enorme gasbol die Jupiter is. Dat was op een afstand van nauwelijks 262 kilometer. De onderzoekers kijken intus sen met spanning uit naar de passage van de maan Europa in december. Zij willen vooral na gaan of er werkelijk vloeibaar water is op het hemellichaam. Dat zou eventueel leven moge lijk maken. De sonde ontdekte eerder al dat er water zou kun nen zijn op Europa. De Jupiter-verkenner werd op 18 oktober 1989 gelanceerd met het Amerikaanse ruimte veer Atlantis. In december '95 kwam Galileo in een baan rond de reuzenplaneet, en zette toen een babysonde uit die de atmo sfeer van Jupiter onderzocht. Galileo's jarenlange tocht door de ruimte wordt vergeleken met een reis naar het begin van de tijd omdat Jupiters atmo sfeer het minst zou zijn veran derd van alle planeten. Leven op aarde ontstond ver moedelijk 300 miljoen jaar eer der dan wetenschappers tot dus ver aannemen. Amerikaanse on derzoekers ontdekten in een 3,8 miljard oud gesteente uit Groen land chemische sporen die het bestaan van een bacterie-achtig wezen doen vermoeden. De Californische wetenschapper Gustaf Arrhenius van het Scripps-instituut voor oceano grafie in La Jolla publiceerde de vondst in de jongste uitgave van het Britse vakblad Nature. De tot dusver oudste sporen van leven op aarde dateren van 3,5 miljard geleden en zijn aange troffen in Australisch gesteente. Het gaat om verschillende sedi- mentatielagen die algen en bac teriën achterlieten en die in de loop der tijden versteenden. De ontdekking in Groenland be staat uit zuivere koolstof, inge sloten in apatiet-kristallen. Vol gens de eerste analyses gaat het om lichte koolstof, waarin de isotoop koolstof-12 de overhand heeft op koolstof-13. De verhou ding tussen beide isotopen komt overeen met de verhouding die men thans nog terugvindt in het organisch materiaal van planten en bacteriën. De ontdekking van de wetenschappers werpt ook een nieuw licht op de stelling dat de aarde in de periode waarin de Groenlandse vondst ontstond, getroffen is door een regen van meteorieten. Tot dusver namen wetenschappers aan dat deze al le sporen van vroeg leven had uitgewist. Het lijkt nu dat som mige levensvormen, onder meer in Groenland, aan het bombar dement van meteorieten zijn ontkwamen. nager Herman Fastenau. Toch trekt het Limburgse project (nog) amper aandacht van media en politiek. „Ik heb me ook afgevraagd hoe dat komt. Betuwelijn en Hoge Snelheidslijn komen wel uitvoe rig in beeld. Nou ja, iedereen staat in de file. De verbindingen tussen wereldhaven Rotterdam en het achterland zijn van belang voor de economie. Dus de belang stelling daarvoor is logisch. De Maas, die heeft alleen politiek tu mult veroorzaakt toen ze over stroomde. Nu de kades klaar zijn, ebt de interesse weg. Niemand die zich realiseert dat er na de bouw van de kades nog giganti sche rivierwerken zullen volgen." Eind 2005 moet de Maas zo ver zijn uitgediept en verbreed, dat ze na hevige regenval of het smel ten van sneeuw weinig water overlast meer veroorzaakt. In 2010 moeten de overige werken in en langs de Maas gereed zijn: nieuwe natuurgebieden, ver hoogde bruggen, verbrede of ver diepte sluizen voor de scheep vaart. Als volgend jaar juli de Traject nota/Mer wordt gepresenteerd, heeft projectmanager Fastenau er bijna twee jaar van voorberei dend werk op zitten. Dat daar een half jaar vertraging in zit, hoeft niet erg te zijn, vindt hij. „Alles heeft met alles te maken. Het ene project grijpt op het an dere in. Ik hoop dat we dat straks goed overzichtelijk kunnen pre senteren. Dat de trajectnota dus eigenlijk geen verrassingen ople vert, en dat dit vervolgens héél wat verzet en procedures scheelt. Dan is de vertraging uiteindelijk aleen maar tijdwinst," Wetenschappers gaan vaker op reis maar zijn snel weer thuis. Zij gaan liever naar het buitenland om onderzoek te doen dan om on derwijs te geven en technische wetenschappers reizen aanzien lijk meer dan sociale. Sylvia van de Bunt komt tot die conclusies in haar studie Acade mie Pilgrims, waarop zij onlangs aan de Katholieke Universiteit Brabant promoveerde. „Een wis kundige kan eerder in Peru te recht dan een socioloog. De taal van algebra is internationaal," zegt Van de Bunt. Het blijkt moeilijk te zijn om in het onderwijs voor vervanging te zorgen. Jonge onderzoekers vin den buitenlandse reizen belang rijk voor hun loopbaan, maar denken dat een lange afwezig heid ten koste gaat van hun net werk in Nederland. Naar mate de leeftijd van de wetenschappers vordert, willen zij de academi sche trip meer combineren met een recreatief gedeelte. Zeven procent van de Nederland se wetenschappers gaat in zijn loopbaan meer dan negen keer naar het buitenland. Bijna de helft komt twee tot vier keer over de grens. Twintig procent be zoekt voor het werk nooit het buitenland. Van de Bunt trok een steekproef van 1700 wetenschappers in vas te dienst bij Nederlandse univer siteiten, behoudens Nijenrode en de Open Universiteit. Bijna dui zend wetenschappers (56 pro cent) vulden de vragenlijst in. Volgens Van de Bunt, die zitting had in een adviesraad voor de Europese Commissie, gaat het om het eerste onderzoek in Europa naar de reizende wetenschapper. Waren tot voor kort onbemande verkenningsvliegtuigen nog een rariteit, tegenwoordig worden ze meer en meer gebruikt. De voor delen zijn groot, het toestel is minder kostbaar, want het hoeft de vlieger geen overlevingskans te bieden. De piloot blijft met beide benen op de grond, gaat er iets mis dan is er geen mensenleven verloren. Het nieuwe onbemande vliegtuig de 'Global Hawk' heeft een span wijdte van veertig meter en is on zichtbaar voor radar. Tegenover de vele voordelen van de onbemande vliegtuigen staat dat ze nogal kwetsbaar voor ra ketten zijn. De Amerikaanse fa brikant Lockheed heeft daarom een nieuw toestel ontworpen met Stealth-eigenschappen (onzicht baar voor radar). De Hawk is niet alleen opvallend stil om lage verkenningsvluchten uit te voeren, maar kan desnoods Japanse onderzoekers hebben met een speciale duikboot een diepte bereikt van 10.911 meter in de Stille Oceaan. De Kaiko was tijdens de recordpoging via een kabel verbonden aan de moe derduikboot. De grote duikboot is eveneens via een kabel aan het oppervlakte schip verbonden. Tijdens de diepe duik constateer den wetenschappers dat er zelfs op 10.000 meter diep nog leven is. Iets wat tot nu toe voor onmoge lijk werd gehouden. dagen blijven vliegen. Het toestel wordt dan bijgetankt door een onbemand tankervliegtuig. De Amerikaanse vliegtuigfabri kant McDonnell Douglas gaat een vliegend prototype bouwen van een nieuw soort passagiers vliegtuig. Het model krijgt een spanwijdte van zo'n tien meter en ziet er uit als een gigantische vleermuis. Het model moet aan tonen dat een dergelijk ontwerp goed vliegt en in staat is om meer vracht en passagiers te vervoeren dan een conventioneel ontwerp. Het echte toestel heeft straks een spanwijdte van 60 meter en de romp zit geheel in de vleugel. Naar verwachting zal het model over enige maanden vliegen. (ADVERTENTIE) Soms kon ons lichaam een extra steuntje gebruiken, in de vorm van natuurlijke vitaminen, mineralen en vooral ijzer!! Dan is FLORADIX VITA KRUIDENELIXER de oplos sina. Dat bevat al deze voedings stoffen, foliumzuur en kruiden. Het is geschikt voor het hele gezin. Vraag uw reformzaak, drogist of bel voor meer informa tie: Salus-Nederland tel. 0184-661570. Reigerjir. 27, 2964 CS Graal Ammers Tel 0184-661576

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15