Een uitzonderlijk leven van een gedreven dichteres Een werelddeel van overlevers Lichtvoetige schetsen van eigenaardig Italië DE STEM GIDS DËSTEM Henriette Roland Holst, 4 de bruid der ideeën die brandden in mijn hart'. Liefdevolle verhalen van Lieve Joris uit West-Afrika DINSDAG 12 NOVEMBER 1996 NEDERLAND 1 Door Bert van Polen Vijftig jaar geleden gold ze algemeen als een groot dich teres. Ook anderszins werd ze geacht en geëerd. Als be vlogen religieus-socialiste vertolkte zij voor brede krin gen in de samenleving een gezagvolle stem die opkwam voor een ethische politiek van rechtvaardigheid, more le zuiverheid en menselijke waarden. Bijna dertig jaar was zij het geweten van de natie. Henriette Roland Holst (1869 - 1952) was een levend monument in de samenleving. Vergeten waren de roerige tij den in 1918 toen zij, strijdbaar marxiste, langer dan Troelstra voorop liep bij een poging de re volutie in Nederland uit te roe pen, een gebeurtenis in Amster dam waarbij vier doden geval len waren. Zo nodigde koningin Wilhelmina haar kort na de Tweede Wereldoorlog uit voor de lunch. 'Een noenmaal van twee vorstinnen', kenschetste Adriaan Roland Holst, een aan getrouwde neef, de ontmoeting. Maar wie, van de jongere gene ratie, kent Henriette Roland Holst-Van der Schalk vandaag de dag nog? Ze wordt allang niet meer ge zien als de grootste dichteres van Nederland. Een voorbeeld. Gerrit Komrij heeft in 1979 niet meer dan drie verzen van haar waardig bevonden voor de eer ste druk van zijn bekende bloemlezing De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw. Drie van de duizend en enige gedichten uit twee'eeuwen - het is niet veel voor een dich teres van wie de befaamde cul tuurhistoricus Johan Huizinga in de jaren dertig gezegd heeft dat mensen over de hele wereld eeuwen later nog Nederlands zouden leren, speciaal om haar te kunnen lezen. Retorisch De journaliste Elsbeth Etty, die een biografie van Henriette Ro land Holst geschreven heeft, on der de mooie titel Liefde is heel het leven niet vindt de omslag in de waardering voor de dichteres helemaal niet vreemd. Veel van haar verzen kenmerken zich im mers door 'geëxalteerde en reto rische taal'. Alleen gedichten waarin Henriette Roland Holst 'niets vertegenwoordigde dan zichzelf' ontroeren nog, vindt zij. Sterker, ze meent dat Albert Verwey, de Tachtiger, op lange termijn gelijk gekregen heeft met zijn al in een vroeg stadium geuite opvatting dat Henriette Roland Holst zichzelf met haar drang tot profeteren als dichte res zou vermoorden. 'Haar drang om de poezië als politieke spreekbuis te gebruiken, heeft haar werk schade berokkend'. Vandaar dat de biografe, die on langs op haar studie is gepro moveerd aan de Universiteit van Utrecht, minder aandacht geschonken heeft aan de poëzie dan aan de politieke activiteiten van de dichteres. Daar kwam nog iets bij. Volgens de biografe is de rol van Henriette Roland Holst in de geschiedschrijving van de vroege arbeidsbeweging onderschat. Ze noemt haar te recht een vrouw van internatio nale allure; Nederland heeft er weinige gehad, voeg ik eraan toe. Die rol heeft de biografe sterker willen belichten en dat is haar overtuigend gelukt. Overigens heeft Etty leven en werk van Henriette Roland Holst integraal onderzocht. Ze heeft heel de mens beschouwd. Henriette Roland Holst: 'Het leed der menschheid laat mij vaak niet slapen'. Het was, zo kan geconcludeerd worden, een uitzonderlijk leven van een gedreven, verscheurde, eenzame vrouw. Dweperig Ze was, het zal niet verbazen, eerzuchtig. In haar jeugd voelde zij zich, hoogbegaafd en gevoe lig van aard als ze was, onbegre pen, miskend en eenzaam. Ze had een dweperige bewondering voor onafhankelijke vrijheids strijders als George Washington en Garibaldi. Die dweepziekte voor helden zou ze altijd hou den. Van feminisme was ze af kerig. Verering van mannelijke helden was voor haar een middel tot zelfbevrijding, meent de biogra fe. Daarbij ontkende zij haar vrouw-zijn. Opgegroeid in een deftig con- servatief-liberaal milieu, waar in zij als het ware in een geeste lijk keurslijf leefde, kwam ze via Albert Verwey en diens vrouw in een andere wereld. Ze trouwde met Rik Roland Holst, een beeldend kunstenaar, die later directeur van de Rijksaca demie van Beeldende Kunsten in Amsterdam zou worden. Kloos noemde haar na haar de buut al meteen de grootste dich teres van dat moment. Ideaal Herman Gorter leerde haar de beginselen van het marxisme. Het sprak haar aan. Ze had be hoefte aan een ideaal als levens beginsel. Zo kwam ze, net als Gorter, binnen de Sociaal-De mocratische Arbeiders Partij (SDAP) van Pieter Jelles Troel stra terecht. Met haar grote gel dingsdrang duldde ze geen con currentie van seksegenoten, zo als de eerste vrouw van Troel stra, de schrijfster Nienke Af- ke's Tiental) van Hichtum, moest ondervinden. Met haar eigen huwelijk ging het niet zo goed. 'Vrijwel zeker foto archief de stem is Rik zijn hele huwelijsleven impotent geweest', aldus de bio grafe. Wel was hij een char meur. Dertig jaar lang hield hij er een dierbare vriendin op. Be halve onder de driehoeksver houding leed Henriette Roland Holst onder haar kinderloos heid. Nee, liefde was voor Hen riette Roland Holst heel het le ven niet. Manisch Ze slaagde erin haar gedwongen kuisheid te zien als een offer aan haar ideaal - de biografe legt uitvoerig uit hoe dat psy chologisch mechanisme in el kaar steekt. Ondertussen ont plooide ze welhaast manische activiteiten, als politica en als kunstenares. Ze streefde doel bewust naar internationaal aanzien. Zo leerde ze kopstuk ken kennen als Rosa Luxem burg, Karl Kautsky, Lenin, Trotski, met wie ze bevriend raakte. In het socialisme had de dichte res een doel gevonden 'voor de trillende pijlen der liefde', zoals ze eens dichtte. Ze werd 'de bruid der ideeën die brandden in mijn hart'. Politiek vertaald heette dat: 'Kom vrouw, eeuwig begeerend wezen, eeuwig ge schonden en onvoldaan: laat u door het Ideaal bevruchten'. Roofbouw Henriette Roland Holst worstel de sinds haar jeugd met zwakke zenuwen. De aanslagen die ze daarop pleegde waren groot. Het was roofbouw, stelt de bio grafe, verwijzend naar al haar andere'activiteiten, als spreek beurten, vergaderingen en jour nalistiek werk. Eigenlijk was ze permanent overspannen, met name in tijdens van crises, zoals in de jaren voor 1927 toen zij uiteindelijk met het communis me brak. Maar ook in de jaren dertig, toen het maatschappelijk aan zien van de 'monsterlijke pétro- leuse', de sociale stokebrand, de oproerkraaister, allang geste gen was, raakte ze vaak fysiek en mentaal uitgeput. 'Het leed der menschheid laat mij vaak niet slapen', luidt een beroemde dichtregel van haar. In de woor den van de biografe: 'Ze heeft zich mede-verantwoordelijk ge voeld voor zowel de opkomst als de neergang van het socialis tisch ideaal en voor de terreur die vooral in de Sovjet-Unie uit naam van dat ideaal is bedre ven'. Anorexia Haar man, jaloers op het artis tieke succes van zijn vrouw, liet haar vaak kuren, maar zelfs dan kon ze haar vaak vlijmscherpe pen niet altijd neerleggen. Ge durende een lange periode liet haar man haar zelfs in feite on der curatele stellen. Volgens hem was ze aan het dementeren. Hij voorzag dat ze - volgens de biografe mogelijk lijdend aan anorexia nervosa - spoedig zou sterven. Een schromelijke ver gissing. Rik Roland Holst over leed veertien jaar eerder dan zijn vrouw. Ze leefde uiterst sober. Ze stond zich geen enkele luxe toe. Ze be zuinigde op alles. Wel bracht ze veel tijd door op het landgoed de Buissche Heide bij Zundert, een familiebezit van moeders kant. Maar ook daar klaagden gasten over haar zuinigheid. Niet dat ze gierig was, integen deel. In 1939 schonk ze al haar geld en goederen, behalve het landgoed, aan de religieus-so cialistische Arbeidersgemeen schap der Woodbrookers van ds. Willem Banning, later een van de oprichters van de PvdA. De Buissche Heide schonk ze na haar dood aan Natuurmonu menten. Een gecompliceerde vrouw? Zeker. Zo heeft zij ja renlang een aandelenpakket be zeten waarvan zij de koersen, blijkens een anecdote, scherp in de gaten liet houden. De biografie die Elsbeth Etty met vakbekwame pen geschre ven heeft is zeer gedegen. Zoals al eerder opgemerkt ligt de na druk op het politieke werk van Henriette Roland Holst. Dan verdwijnt Henriette Roland Holst als persoon wel eens ach ter de feiten. Dan krijgt de bio grafie wel eens al te nadrukke lijk het karakter van een gron dig studieboek. Je zou kunnen zeggen dat Henriette Roland Holst het daar naar gemaakt heeft, politiek gezwalkt als zij heeft. Maar het blijft wel hoogst inte ressant. Henriette Roland Holst was een belangrijke vrouw in de sociale geschiedenis van Neder land. Het zijn waardevolle in zichten die Elsbeth Etty, heel afstandelijk, in een kapitaal stukje van het verleden geeft. Elsbeth Etty: 'Liefde is heel het leven niet. Henriette Roland Holst 1869-1952'. Uitg. Balans, prijs 85,00 Door Ben Ackermans Lieve Joris houdt van mensen. Het is af te le zen aan de manier waarop de Amsterdam se schrijfster van Vlaamse origine haar le zers tegemoet treedt, wanneer ze na het ver schijnen van een nieuw boek het land intrekt voor tekst en uitleg. Ge duldig, open, geïnteres seerd. Maar meer nog blijkt het uit de personages die de hoofdrol spelen in haar verhalen. Het is bijna voelbaar dat die worden neergezet op een wijze die hun recht doet, en dat echte interesse in hun wederwaardigheden daaraan ten grondslag ligt. Dat was zo met de hoofdperso nen in Joris' eerdere boeken, die net als het nieuwe Mali blues voortvloeiden uit lange reizen. Tekenend is dat bij voorbeeld de Poolse priester die wegkwijnde in de binnen landen van Zaïre (uit Terug naar Kongo) en de in politieke problemen verkerende Syri sche Hala (uit De poorten van Damascus) nog met regelmaat haar pad kruisen. „Mensen die ik tien jaar geleden heb ont moet zijn er nog steeds. Heel veel personages neem ik mijn verdere leven mee", zei de schrijfster vorige week tijdens zo'n lezing in de provincie. De venter in dit geval. Met de hoofdpersonen in Mali blues zal het vermoedelijk niet anders zijn. Opnieuw merk je dat Joris niet uit is geweest op een snel verhaal, maar flink heeft geïnvesteerd in de men sen over wie ze wilde schrijven.- Vier verhalen telt de bundel. Ze spelen zich af in Senegal, Mau ritanië en Mali. De schrijfster bracht lange tijd in deze West- Afrikaanse landen door, en dat resulteerde in een prachtig boek. Recupereren In Deventer vertelde Lieve Jo ris dat ze zeer onder de indruk is van hoe de West-Afrikanen in het leven staan. Ze roemde hun 'enorme levenskracht'. „Hun vermogen tot recupere ren is veel sterker dan het on ze", zei ze. In Mali Blues ontbreekt van dergelijke uitspraken elk spoor. Het is geen boek dat conclusies of antwoorden wil presenteren. Het vertelt 'slechts' de dagelijkse levens en de persoonlijke geschiedenis van mensen, en het doet dat mooi. De lezer die meer wil, een sociaal-geografische uitvergro ting, vindt de lijnen vanzelf wel. Hij komt dan bijvoorbeeld uit op de constatering dat West-Afrika een regio in bewe ging is. Landsgrenzen stellen weinig voor. Op zoek naar wel vaart schuiven mensen van het ene land naar het andere, en weer terug. Een tweede con stante is de eigen West-Afri kaanse mix van moderniteit en traditie. Als ieder ander willen ze vooruit in het leven, maar tussen droom en daad staat veel in de weg: de woorden van een maraboet (religieus leider met magische kracht), een nieuwe regering, sterke fami liebanden. En een derde rode draad is, in derdaad, de grote menselijke veerkracht. Die spreekt uit alle vier verhalen in Mali blues. Het meest pregnant gebeurt dat echter in het ontroerende titel- Lieve Joris verhaal. 'Blues' heeft hier e dubbele betekenis. Het ver- L wijst naar de soort muziek die 1 de hoofdpersoon, de Mali zanger/gitarist Boubacar Tn I oré, maakt. Maar met evenvet recht is de term van toepas op de muzikant zelf. Het Iel I vensverhaal van Kar Kar is e I namelijk een van toppen en da-1 len. Roem en anonimiteit 1 gen in zijn geval dicht bij el I kaar, vreugde en diepe droefe-1 nis eveneens. Groot waren zijn omzwernin.l gen. Van de brousse naar de hoofdstad, van Mali naar Parijs (niet als muzikant, maar ais bouwvakker) en weer terug. En nu de muziek zijn naam overde wereld heeft verspreid kan hij naar Oost-Afrika, Europa, Amerika. Maar zijn thuis ligtin het stof en de hitte van Bama ko, waar la grande familie on de haverklap bij hem aanklopt en een schaap hem vergezelt. Kar Kar zag mooie dromen vervliegen, en hoopt op nieuw succes.- Abderrahmane was als jongeman een rebel en moest vluchten. Hij keerde naar Mali terug toen de politieke wind was gedraaid en is nu een res pectabel cineast. De Mauri- taanse socioloog Sass studeer de in Parijs en zou verder kun nen uitvliegen, maar de woes tijn laat hem niet los. Alle hoofdpersonen in het boek hebben een verleden dat meer dere levens tegelijk lijkt te om vatten. En allemaal zijn ze overlevers. Gelouterd, door schade en schande wijs. Ze ac cepteren, maar blijven voor zichzelf vechten. Lieve Joris geeft hun geschie denissen, en die van hun fami lies, op een bewonderenswaar dige manier door. Flemerij is haar vreemd, maar haar be trokkenheid zie je aan de ver halen af. Zo is nu eenmaal haar werkwijze, zei ze in Deventer „Teruggaan naar mensen, steeds weer. Vertrouwen win nen. Daar probeer ik steeds aan te denken: dat ik de verhalen van die mensen niet steel." Kar Kar deed gekscherend over het feit dat ze zoveel noteerde. 'Lieve schrijft zelfs nog als ze op één been staat'. Maar de le zer mag er blij om zijn, wan neer het zulke warme, onge kunstelde en indringende ver halen als in Mali blues ople- vert. Lieve Joris: 'Mali blues'. Uitg. Meulenhoff, prijs 39,90. Biografe Elsbeth Etty: nadruk op de politieke kant foto balans Door Wim van Leest Onno te Rijdt verblijft al een paar jaar als hockey-coach in het Noord-Italiaanse Padua. Zijn er varingen daar vormen de basis voor de roman Ciao Padua. Ei genlijk is roman een te groot woord om het boekwerk van Te Rijdt mee te kwalificeren, Ciao Padua lijkt soms meer weg te hebben van een aantal opeenvol gende columns dan van een heus literair werk. Dat neemt niet weg dat Ciao Pa dua een heel leuk boekje is ge worden. Te Rijdt slaagt er name lijk bij voortduring in om typi sche Italiaanse eigenaardigheden voor de Nederlandse lezer inzich telijk te maken. Het gegeven voor Ciao Padua is tamelijk dun. Te Rijdt laat zijn Nederlandse hoofdpersoon als vreemde kostganger in huis trek ken bij een Italiaanse familie. Dat levert lichtvoetige schetsen op van het Italiaanse familiele ven en van de Italiaanse samenle ving. De door Te Rijdt beschre ven taferelen roepen soms herin neringen op aan scènes uit Felli- ni-films en bij voortduring weet hij de met Italië bekende lezer journaal Tekenfilmfestival Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en 8. journaal; 7.47 en 8.14 Sportjoi naai nqno Journaal m Get the Picture (herh) 'n Goeiedag met Minoesch rissen 07.00 07.07 07.29 I 09.05 09.34 10.24 Taxi roTOAijj H 23.50 Tussen kunst en kitsch u.u, (PP): CD (tot 12.12) 1516 Zo vader, zo zoon (herh) 15 43 'n Goeiemiddag met Jos Brink The Cosby Show Alles kits met Dog City; 17.35 SI to Shore 1806 Roseanne, comedy 18.33 Get the Picture 19 04 Lieve Martine ,9.50 (PP): AOV 2000 Journaal 2025 Netwerk, actualiteiten 21 04 Zwarte sneeuw, serie (slot) 22 02 Rondom tien, praatprogramma 2243 Close up: Parklane Serenade, jaar Metropole Orkest 23 39 Beeldenstorm, kunstmagazine The House, serie over The Rot Opera House in Londen (slot, 00.39) 11.18 12.09 16.37 17.06 een glimlach van herkenning bezorgen. Ronduit vermakelijk is ;.»i dua op de momenten dat Te H'l I de Italiaanse man met tel®®® (een draagbare telefoon) l schrijft. Nergens ter wereld is j apparaatje zo tot statussyffl" verheven als in Italië en neig? -I wordt er zo te pas en te onpas8 bruik van gemaakt als juist claar i Ook heel leuk is Te Rijdts kij de Italiaanse tv-stations aan I hand van de boezems van I meest prominente presenta t - op de diverse zenders. AlsI Rijdt mogen geloven, noen I Italiaanse man alleen maa 1 betreffende decolleté te ziei te weten naar welke zend 'l kijkt. t .„je I Om Ciao Padua enige afl» diepgang te geven heeft 1 l er een omkoopschandaal l vlochten, maar veel veri een oppervlakkige uitw komt die verhaallijn met. Erg is dat niet. Te r ;eis vooral bedoeld om de le I van de Italianen te laten gjjl pen. In dat opzicht is Ciao I NEDERLAND 2 „3.00 New Reports. Afl. 1 t/m 4 11.00 De Spaanse Armada (tot 11.25 1230 De specialist: De vaatchirurg 13.00 Het pakhuis (herh) 13.27 Radar (herh) 14.00 Het vragenuurtje 15.00 Spreekuur 16.00 Journaal 16.08 Alleen op de wereld 16.35 The Waltons, serie 17.22 Gospelclip 17.29 2Vandaag, actualiteiten 17.30 en 18.00 Journaal, 18, Sportjournaal en 18.51 Hoofdpi ten uit het nieuws 18.59 Als je durft, praatprogramr voor jongeren 19.25 Jong, extreme gebeurtenissen het leven van jongeren 19.55 Ik weet het beter, spelletje 20.24 Het oudste bos van Engelan the New Forest 21.14 Wereld van verschil, bijbelstuc voor jongeren 21.45 Nederland zingt 22.12 Reality: geloofsverdediging 22.42 Human Resource Managemer 23.15 Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om 12 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.08 Van gewest tot gewest (herh) 13.33 Lingo (herh) 13.59 Zembla (herh) 14.42 Laat: Zeeman met boeken (herh 15.32 Het Tweede Kamer bedr (herh) 16.00 Journaal 16.05 Wat doe jij nou? (Herh) 16.40 Alle kinderen zingen (herh) BELGIË FRANS 1 12,45 Nieuws (tot 13.15) 16.40 Dr Marl Merthin, serie 17.30 Charlie's Angels, rr daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Car sur table, magazine 19.10 Le quotidien sports 19.30 Nieuws 20.10 La neuvième se, amusement 21.40 Les pieds dans le pl documentaire over het democratische stel 23.00 TéLéCiNéMa 23.50 Niet 00.20 Les chrétiens dans la vie sociale 00.30) BELGIË FRANS 2 16.10 lei Bla bla 17.05 Parcours, golfmai zine 18.05 lei Bla bla, kindermagazij 19.00 Du bout des ailes, magazine 19. Nieuws 20.00 Paardensport: Jumping Bruxelles 21.30 Cheval passion, paarde sportmagazine 22.20 Nieuws. Aansl.: pergoal.Herh 22.30 Champions '96, au sportmagazine (tot 22.55) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesscl 09.03 Dallas (herh) 09.45 Tele-Gym Tagesschau 10.03 Auslandsjournal "to Gesundheit 11.00 Tagesschau Lass Dich überraschen (herh) 12.35 is n 12,55 Presseschau 13.00 Tagessct «■05 Mittagsmagazin 13.45 Wirtscha ®gramm 14.00 Tagesschau 14.03 haus in der Toscane, serie. Aansl.: Kap olaubar 15.00 Tagesschau 15.03 Julian a, talkshow 16.00 Tagesschau i'ege, talkshow 17.00 Tagesschau "sant, magazine 17.40 Regionale ini atie 17,50 Tagesschau-Telegramm 17 verbotene Liebe, serie 18.25 (S) Marien! ie 18.49 Tagesschau-Telegramm 18 wwstadtrevier, serie 20.00 Tagesscl si n! Ac'e"1eitl U™1 ihre Mörder, ml Iei,en' Pech und pannen, n 10. 10. i 11 l 16. 17 inl s< arm m. ics.ii unu rminen, dim ™"1 rond homevideo's 21.35 Globus, n Qazinp nc aiii 02 mil" «2,°5 Mit einem Bein im Graf. Rn .ml0 Ta9«themen 23,00 Boulev hl ow 24'00 Elle". comedy 00 Srhfi f a9fin °°'45 Johann« "nd dia NarH 9innen, speelfilm Nachtmagazin (tot 02.35) DUITSLAND 2 Mph! k6 Duits'and 1 13.45 Gesundh m a llm,a93zine14'10 Bob Morrison KjrL Theos Geburtstagsecke 1 Pinorrt? I L°9°' ieu9djournaal 1 16 wi u° h) 15,30 Da||i 7 1 bum (kkl616,05 ZweiMün ntï'17,00 Heute 17. Wd u i"ainer Huno|d-cy bnser l oh (herh) 19'00 Soon Doktor sPKht, K^met Voetbal 3e 2230 „?yern München-W ^3.00^rVr°UWenmiShal tal n8Cht 00'15 Str ri 'fPtekken 00.30 'smaki-cydus; Rosso, Dalli, spell MünchnerinH '.15 Abend dus: WieP Heute 15 serie 20 ronde DFB' -Werder Brer ..ouwenmishar zwei (herh) 2' i Strassenbekanntsd 130 Kaurismaki R speelfilm 01.45 Hs

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20