1^1 CIS
'Therapeuten zijn net als jij en ik'
m
-'riJkS
Revianen willen 'De Avonden' redden
DE STEM
Brits soapinstituut 'Eastenders' kiest voor Amerikaans tempo
|llilJ|!ll!llt
jfsfe
Advies legt sterke en
zwakke kanten
Brabants Orkest
bij
bloot
Van Abbe-museum in
2000 weer open
'Opera in Ahoy' gaat
ook naar Antwerpen
Renée Fokker over serie 'Consult' en de kunst van het liegen
jESTBM
Manuscript gaat op 26 november onder de hamer in Haarlem
nederland 2
rt
nederland 3
ve
belgië frans 1
belgië frans 2
duitsland 1
„Ik behoor nog tot die ouderwètse men
sen die het leuk vinden om iemand
fluitend over straat te zien lopen."
Henk Westbroek, presentator
HS
Door Bob van Huët
Londen - In de voortdurende kij
kersslag tussen Britse soaps heeft
EastEnders plotseling flinke afstand
genomen van Coronation Street.
Liefst 22.7 miljoen Britten keken vo
rige week naar de verwikkelingen
rond Albert Square, het fictieve
BBC-plein in het populaire East End
van Londen. Het waren vier miljoen
kijkers meer dan Coronation Street,
de eveneens fictieve Manchesterse
straat van het commerciële net ITV.
De serie is elke donderdagavond te
zien op BBC 1.
EastEnders geniet weer de voorkeur in
het soapgekke Groot-Brittannië. Er is
momenteel zoveel aan de hand. De natie
smult van het meervoudige overspel van
rokkenjager en tweedehandsautoverko
per David Wicks, huivert om de moord
aanslag op Ian Beale en de niet-toevalli-
ge vlucht van diens vrouw Cindy, schudt
het hoofd om het alcoholprobleem van
Phil of de problematische homoseksuali
teit van ex-etcdealer Tony, het myste
rieuze vaderschap van Grant en ga zo
nog maar even door. Binnen een paar
weken draafden er tussen de gebruikelij
ke personages een huurmoordenaar, een
sekteleider en een Griekse gigolo. Alle
maal kwamen ze voor een pint naar de
centrale pub, The Queen Vic.
Hoe onwaarschijnlijk sommige verwik
kelingen ook mogen lijken; EastEnders
is na twaalf seizoenen populairder dan
ooit en de verreweg de best bekeken serie
op de Britse buis.
Geïnspireerd door het succes en het
tempo van Amerikaanse soaps als ER
en NYPD Blues zijn de makers van Eas
tEnders bewust afgestapt van het wat
gezapige 'do-you-want-a-cuppa-tea-
luv'-tempo. In plaats van de gebruike
lijke vijftien en twintig scenes per uit
zending ondergaat de kijker er sinds
kort 35 met dynamisch camerawerk. En
met de introductie van veel nieuwe en
jonge personages blijkt het een schot in
de roos.
Volgens Jane Harris was het onvermij
delijk dat zelfs een zo Brits tv-instituut
als EastEnders op de snelle, Ameri
kaanse, tour zou gaan: „Veel jonge kij
kers zijn bioscoopgangers. Ze verwach
ten ook op de tv meer actie en wisselen
de lokaties". Waar in het traditionele
Coronation Street (36 jaar non stop op
de Britse buis) de hoek van de straat zo
ongeveer het einde van de wereld is
daar beleefden de personages van Eas
tEnders al avonturen in Amsterdam,
Parijs, Mallorca en het Caraïbische
gebied.
De makers van Coronation Street zeg
gen de snelle verwikkelingen rond Al-
bert Square te kunnen weerstaan.
„EastEnders moet het hebben van in
triges, wij hebben de sterkere persoon
lijkheden", meent Kat Partick, co-pro
ducer van The Street. Onder hen is de
onverslijtbare Ken Barlow (acteur Wil
liam Roache), de laatst overgebleven fi
guur uit de glorieuze begintijd met Ena
Sharpies en Elsie Tanner.'
Daarbij blijkt inmiddels dat ook in
soaps de Engelse noord-zuidtegenstei-
ling is aangescherpt. Voor veel noor
derlingen is al het tumult in Londen
een allemaal beetje te veel van het goe
de. Hun favoriete pub heet duidelijk
Rovers Return. Coronation Street
hoopt vanaf 24 november terug te kun
nen slaan met een vierde uitzending per
week.
Het nieuwe tempo dat wordt opgelegd
met EastEnders heeft andere Britse
soaps als Brookside (Liverpools woon
erf), Take the High Road (Schots dorp)
en Emmerdale (ergens in Yorkshire)
onder druk gezet. Brookside werd on
langs op de vingers getikt door het
Britse Commissariaat van de Media
wegens 'ongeschikte' scenes op het
vroege avonduur. De zender Channel 4
kreeg vele klachten over een incestaf
faire tussen broer en zus die elkaar uit
voerig kusten en samen in bed lagen.
Door Marcel Frost
Het lijkt wel of werken
voor Renée Fokker heel
belangrijk is. Zou een an
dere actrice een vakantie
aangrijpen om even uit te
blazen, Renée Fokker
neemt nog gauw een speel
film op in acht dagen tijd:
Blind Date. Bovendien
kreeg ze voor haar rol in de
film ook nog een Gouden
Kalf. „Ik vind het heel fijn
om te werken, maar ik ben
geen workaholic", zegt
Fokker. „Ik had net een
paar dagen vrij van Con
sult."
Renée Fokker speelt in het der
tiendelige Tros-drama de rol van
therapeute Anne van Heul. Sa
men met Derk Steggerda (Mare
Klein Essink), Marleen van Bu
ren (Alice Reys) en Will Derksen
(Joan Nederlof) runt zij een psy
chotherapeutische praktijk.
„Ik ben wel blij met het Gouden
Kalf, want zo zie je dat ook een
film die in acht dagen achter el
kaar is opgenomen van goede
kwaliteit kan zijn." Ook over de
nieuwe Tros-reeks, waarvan
donderdag de tweede uitzending
is, is zij zeer te spreken. „Er zit
ten veel verrassingen in. Dat
maakt het spannend. Ondertus
sen proberen de therapeuten de
klant zo goed mogelijk te hel
pen."
Recalcitrant
Ze schetst een vrij compleet
beeld van het personnage dat zij
in Consult speelt. „Anne van
Heul is gescheiden en gaat heel
erg voor haar werk. Ze kreeg op
vrij jonge leeftijd een dochter,
maar daar ligt ze voortdurend
mee overhoop. Het meisje is in
de puberteit, maakt haar eerste
avontuurtjes mee, terwijl moe
der vooral de school belangrijk
vindt. Daarbij is het een vrij re-
Mlt"
A Ai
Renée Fokker:
zelf.
.Als je iemand begrijpt, kun je haar ook spelen. Als ik nu haar kleren aantrek, ga ik lopen als Anne, ze verschijnt van-
toto dijkstra
calcitrante dochter en dat breekt
Anne soms op. Toch streeft ze in
alles naar het perfectionisme."
De werklust van Anne lijkt ook
in Renée te zitten. „Ik ben wel
heel erg toegewijd, dat klopt,
maar niet koste van alles,. Ik ben
geen workaholic. Het is ook
heerlijk om niets te doen, thuis
zijn, tijd nemen voor je gezin.
Verder ook lekker eten en reizen,
nee hoor, ik hoef niet altijd bezig
te zijn."
Toch speelt Renée Anne alsof ze
het is. „Tja, daar doe je je huis
werk voor. Je moet weten wat de
persoon die je speelt heeft ge
daan voor jij jaar leerde kennen.
Je maakt een dagboek voor haar,
een karakterschets. Ik probeer te
begrijpen waarom Anne bepaal
de stappen in haar leven heeft
gedaan. Als je iemand begrijpt,
kun je haar ook spelen. Als ik nu
haar kleren aantrek, ga ik lopen
als Anne, ze verschijnt vanzelf."
Dat Fokker moeiteloos in de
huid van anderen kruipt, bewees
zij onder meer in De Zomer van
'45. Zij speelde de rol van Maria,
een katholiek meisje dat in de
bevrijdingsdagen een keer de
liefde deelde met een hitsige Ca
nadees. „Ik voel wat Maria
voelt", zei zij indertijd over die
rol. „Toen was ik totaal iemand
anders", zegt ze nu, „maar de in
tensiteit van spelen is wel het
zelfde. Dat is overigens de enige
vergelijking die opgaat; de rol,
het verhaal en de opzet waren
compleet anders. Weet je wat ik
raar vind? De meeste mensen
leggen in mijn werk nooit de link
met een rol die ik daarvoor heb
gespeeld, ze kennen me niet te
rug."
Op zich een voordeel, want me
nige acteur wordt tot aan zijn le
venseinde achtervolgd met de
vertolking van een bepaalde rol:
het Swiebertje-effect. „Ik zie het
Door Peter van Vlerken
Een groep verontruste liefhebbers
van het werk van Gerard Reve wil
voorkomen dat het manuscript van
De Avonden, dat op 26 november
wordt geveild, verloren gaat.
De Revianen, tot nu toe zo'n 30 in getal
onder aanvoering van de Leidse anti
quair en Reve-kenner Piet van Winden,
vrezen verdwijning van het manuscript
naar een buitenlandse bieder. Ook be
staat de kans dat het niet, of niet in zijn
geheel voor het publiek beschikbaar
komt. „Dat zou een enorme ramp zijn",
zegt Van Winden.
De richtprijs voor het manuscript, dat
ter veiling wordt aangeboden bij het
Haarlemse veilinghuis Bubb Kuyper, be
draagt 160 tot 180 duizend gulden. Van
Winden denkt dat hij en zijn mede-Revi
anen over zo'n twee ton moeten kunnen
beschikken om het te verwerven. „Als er
één bieder is, zijn er meer, zo leert de er
varing. Bovendien moeten de veilingkos-
ten ook worden betaald."
Veilige plaats
De 'aandeelhouders' rond Van Winden
hebben flinke bedragen toegezegd, aldus
de antiquaar, „maar we komen nog niet
aan dat bedrag en dat moet wel het geval
zijn, willen we met opgestoken vinger
kunnen afreizen naar Haarlem".
Als Van Windens missie slaagt, is het de
bedoeling dat het manuscript op een vei
lige plaats wordt bewaard en ter be
schikking staat voor studie. „Dat is het
Reve's levenspartner Joop Schafthuizen met het manuscript van 'De Avonden'
bij veilinghuis Bubb Kuyper in Haarlem. foto klaas koppe
hoogste doel." Van Winden: „Voor het
schrijverschap van Reve is De Avonden
van groot belang geweest. Maar een fat
soenlijk literair onderzoek naar de bete
kenis ervan is nooit gedaan. Er is nooit
iemand op gepromoveerd."
Mochten de Reve-bewonderaars er niet
in slagen de hoogste bieder te worden,
dan hoopt Van Winden met zijn actie de
Nederlandse overheid wakker geschud
te hebben. „De minister 'zou er gewoon
het geld voor uit moeten trekken." Als
het rijk in de buidel wil tasten zal het
manuscript waarschijnlijk naar het Let
terkundig Museum in Den Haag gaan.
Komt het bij de verzamelde Revianen te
recht, dan is dat niet helemaal zeker.
Stemmen in de groep-Van Winden zeg
gen dat het uit wraak over die misplaats
te zuinigheid maar elders moet worden
ondergebracht.
Fondswerving
Directeur Anton Korteweg wil bevesti
gen noch ontkennen of zijn Letterkundig
Museum gaat bieden op De Avonden. Hij
is bang voor prijsopdrijving. Niet alleen
nu, maar ook later. Als een groot bedrag
voor Reve zou worden uitgetrokken,
zouden andere schrijvers ook wel eens
meer geld voor hun handschriften kun
nen eisen. Kortewegs aankoopbudget
bedraagt 75.000 gulden per jaar, een be
drag dat hij kan aanvullen door fonds
werving. Hij wil niet zeggen of hij dat
voor deze veiling gaat doen. Hij zou het
jammer vinden als De Avonden elders
onderdak zou vinden. „Als nationaal
museum zijn wij de aangewezen plaats."
Volgens de catalogus van het veilinghuis
is het manuscript van De Avonden com
pleet en in al zijn stadia van ontstaan
overgeleverd. Het bestaat uit 13 bladen
met aantekeningen, 348 bladen manu
script en 174 bladen al dan niet met de
pen verbeterd typoscript. De kroontjes
pennen waarmee het manuscript ge
schreven is, zitten erbij, alsmede een
'originele contemporaine pasfoto' van de
auteur.
NEDERLAND 1
MAANDAG 11 NOVEMBER 1996
niet herkend worden als een
compliment. Bijkomend voor
deel is dat je ook niet op straat
wordt herkend, heerlijk. Waar
het vandaan komt, weet ik niet,
het zit er gewoon in. Het is de
kunst van het goed kunnen lie
gen. Vergelijk het met crimine
len: die liegen ook zo veel bij el
kaar dat ze heel ver komen, denk
ik weieens."
Schamen
Niet alleen de persoon vereist
het nodige voorwerk. Fokker
heeft zich degelijk ingewerkt in
de psychiatrie. „Psychothera
peute Annette Heffels heeft Ti
neke Beishuizen bij het schrijven
van de serie geadviseerd. In het
verleden maakte Heffels al een
serie In Therapie. Die heb ik ter
voorbereiding helemaal beke
ken. Verder heb ik met een be
vriende psychiater enkele ge
sprekken gevoerd."
De publieke opinie is de laatste
jaren aan het veranderen ten
gunste van de psychotherapie,
denkt Fokker.
„Je hoeft je er volgens mij nu
niet meer voor te schamen.
Vrienden en kennissen krijgen er
begrip voor. Gelukkig maar. Er
is toch ook niets mis met het be
zoeken van een therapeut, als
het bijvoorbeeld in je relatie niet
zo goed gaat. Deskundigen kun
nen je helpen om uit de knoop te
komen, in plaats van dat het he
lemaal misloopt."
„Consult maakt ook duidelijk
dat therapeuten mensen zijn zo
als jij en ik, dezelfde sores mee
maken als een journalist of een
actrice. Zij proberen anderen te
helpen, terwijl hun eigen leven
een zooitje is. Ik ken iemand die
psychiater is, maar als ik hem
zie kan ik me dat eigenlijk niet
voorstellen. De serie kan wel
licht iets veranderen in het ver
keerde beeld dat sommige men
sen nog steeds hebben van psy
chologen en psychiaters. Of ik
zelf in therapie zou gaan? Als
dat nodig mocht zijn, jawel,
waarom niet?"
Van onze verslaggever
Eindhoven - „De crisissituatie waarin Het Brabants Orkest!i
thans verkeert heeft een complexe achtergrond, die gedurende 025 Netwerk, actualiteitenrubriek
een reeks van jaren gegroeid is." Dat schrijven de twee doos 0^59 Weeroverzicht
staatssecretaris Nuis aangestelde raadgevers in hun advies.
journaal
Tekenfilmfestival
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture (herh)
Ook dat nog (herh)
Kruispunt (herh)
Voor elkaar! (herh, tot 11.49)
Passie voor wijnen, reportage
serie (herh)
525 Kookgek (herh)
r'41 'n Goeiedag met Minoesch Jo-
rissen
635 Cosby Show, comedy
Alles kits, kindermagazine
Roseanne, comedy
Get the Picture, quiz
Willem Wever
Wak u waku, spelletje
Journaal
De problemen rond de dirigenten
Mare Soustrot en Jaap van Zwe
den, het ontslag van de interim-di
recteur en het uittreden van een
aantal bestuursleden, waren
'slechts' de aanleiding voor de cri
sis.
Van Veldhoven en Hierck, respec
tievelijk bestuursvoorzitter van de
Katholieke Universiteit Brabant
en zendercoördinator van Radio 4,
vinden de benoeming van een
nieuw bestuur, maar ook andere
veranderingen binnen het HBO,
noodzakelijk om de sterke punten
van het HBO tot hun recht te laten
komen.
Als sterke punten noemen zij de
goede kwaliteit van de musici en
de ambitie en motivatie van het
orkest en de dirigenten. Het alge
mene gevoelen bij de betrokkenen
die het adviseursduo heeft gespro
ken is dat „het orkest veel kan en
tot nog meer in staat is". Er is mo
tivatie en optimisme ondanks alle
spanning en frustraties.
Zwak bij het HBO is de onhelder
gedefinieerde rol van het bestuur,
dat door het orkest als 'regentesk'
werd ervaren. Van Veldhoven en
Hierck constateren bij het HBO
een 'voorzitters-cultuur' die al ja
ren bestaat. Achtereenvolgende
voorzitters zijn 'dominant' ge
weest en hebben sterk de neiging
gehad zich ook op het terrein van
de directie te begeven. Overigens
krijgt het oude bestuur onder
voorzitter C. Baan ook een pluim.
Het heeft extra geld binnenge
bracht en de interne organisatie en
communicatie verbeterd. Maar de
wijze waarop de verschillende be
sluiten zijn genomen, o.a. in de
kwestie-Van Zweden, zijn niet al
tijd gelukkig geweest. Door de ma
nier waarop hij zijn voorzittersrol
vervulde werd Baan 'zondebok'.
Overigens doen Van Veldhoven en
Hierck geen uitspraak over de
schuldvraag in het dirigentencon
flict. Wel bevelen zij voor de toe
komst een bestuur aan dat op af
stand en op grote lijnen bestuurt.
In het rapport wordt de door Baan
heengezonden directeur H. van
Werkhoven, wiens dienstverband
overigens formeel nog steeds niet
is beëindigd, bij alle verdiensten
die hij had, 'metaalmoeheid' ver
weten. Ook verkeerde hij in een
isolement. Daardoor heeft de 'cru
ciale as bestuur/directie aan
kracht ingeboet'. Interim-direc
teur A. Sytsma, die eveneens door
Baan werd weggestuurd, heeft
geen verbetering bewerkstelligd.
1.05
Op korte termijn moet er
ke directeur komen van wie e®
zuiverende werking moet uitga®
Debet aan de crisis bij het HBO
zijn volgens de adviseurs ook
•véle conflicten die er in het vet
den met dirigenten zijn gewe®
De positie van Soustrot en V®
Zweden noemen zij moment#]
sterk door de steun van het orkest,
maar is het te hopen dat de sap
port bij orkest, directie en besta®
zo blijft als de dirigenten impopt-
laire maatregelen moeten nemei
Het orkest moet streven naare#
langdurige verbintenis met
vaste dirigent, luidt het advies.
Ook de Ondernemingsraad en i
Artistieke Commissie worden ii
het rapport niet gespaard,
re Ondernemingsraden - de
dige stelt zich coöperatiever op, a
wordt geconstateerd, maar word
niet door iedereen geaccepteerd
waren een „staat binnen de staat"
Er was sprake van ongewenste in
vloeden en krachtenvelden. De Ar
tistieke Commissie mist gezag es
is onderwerp van „machinaties"
De rol van de AC binnen de orgs
nisatie moet duidelijker worden ei
ook wie er zitting in moeten
gen.
Het HBO-Managementeam
man) is te groot en te log en heelt
in de praktijk geen autoriteit ol
functie. Opheffen, is de bod
schap.
Al is er nog steeds sprake van#
doende niveau, de adviseurs ra
zen dat bij niet ingrijpen de steil
te bedrijfscultuur ook de muzikale
uitvoeringen zal aantasten. Teke
nen daarvan zijn de grote toleran
tie en vrijblijvendheid wat werk
discipline van de musici betreft.
van buiten het orkest geïnspireer
de roddel, achterklap en anoniem
brieven gehekeld. De spa:
tussen artistieke aspiraties i
nanciële mogelijkheden vraagt on
der meer om lange termijn-af
ken met de kapitaalkrachtige
Stichting Vrienden van Het
bants Orkest. De adviseurs rr
dat een krachtenbundeling ffl!
Opera Zuid en het Limburgs Sym
fonie Orkest, waarop door staats
secretaris Nuis al eerder is a;
drongen, 'tot een in financieel, ar
tistiek en logistiek opzicht gezon
der en minder kwetsbaar to
komstperspectief kunnen leiden'
Ondertussen is een een nieuw inte
rim-bestuur ingesteld onder voor
zitterschap van burgemeester C.
Rutten van Breda.
Eindhoven (anp) - Pas medio 2000 is de eerste tentoonstelling
te zien in het vernieuwde Van Abbe-museum in Eindhoven. D'
verbouwing had volgens de oorspronkelijk plannen al in sep
tember klaar moeten zijn.
Verkoper van het manuscript is Joop
Schafthuizen, levenspartner van de te
genwoordig in Vlaanderen woonachtige
Gerard Reve. Tot begin jaren 80 was in
het bezit van de vader van de dichter
Hans Lodeizen. Hij kreeg het van Reve
in ruil voor studiereizen naar Engeland.
In zijn testament bepaalde Lodeizen dat
het na zijn dood terug moest naar de
schrijver. Schafthuizen wil van de op
brengst zijn verzameling Polynesische
kunstvoorwerpen uitbreiden.
„Het pak papier ligt maar in de kast, ik
kijk liever tegen iets moois aan", zei hij.
Gerard Reve, toen nog Simon van het
Reve, publiceerde De Avonden in no
vember 1947. Het boek geeft een beeld
van tien dagen uit het bestaan van
hoofdpersonage Frits van Egters in een
troosteloos en burgerlijk milieu. Reve
kreeg er de Reina Prinsen Geerligsprijs
voor. De reacties op het boek waren ex
treem uiteenlopend. Sommigen, zoals
Hermans en Blaman waren uitgesproken
lovend, anderen, zoals Bomans en Gres-
hoff maakten het met de grond gelijk.
Het boek kreeg aanvankelijk zes druk
ken, maar in de jaren zestig ging het
plotseling hard met de oplage. Tot nu toe
verschenen 42 drukken.
In de veilingcatalogus staat een voor
woord van Reve. Hij schrijft onder meer:
„Wie zal van dit even beroemde als on
vervangbare literaire kleinood de geluk
kige eigenaar of eigenaresse worden? Het
zoude mij niet verbazen als het naar de
gene gaat die het hoogste bod heeft ge
daan."
Het zit het museum niet mee. Het
had dit jaar graag zijn 60-jarig ju-
blileum in het vernieuwde gebouw
willen vieren. Maar het duurt nog
twee jaar voordat de verbouwing
begint. Voorlopig huist Van Abbe
in een vroegere winkel voor Phi-
lips-personeel. Dat gebouw moet
nog voor 2,5 ton lekdicht worden
gemaakt. Een eerste ontwerp voor
de verbouwing van architect A.
Cahen riep veel weerstand op bij
een aantal inwoners van Eindho
ven en verdween van tafel. Het
tastte het karakter van het oor
spronkelijke gebouw uit 193611
veel aan. Middels de rechter hid
den ze de verbouwing toen tegen
Nu tekent dezelfde Cahen
nieuw plan. Dat moet weer goes
keuring krijgen en voordat vervol
gens de eerste bouwvakker ver
schijnt, is het twee jaar later.
De gemeente Eindhoven heeft no]
onderzocht of het monument»'
Kropholler-gebouw in de
schikt zou zijn voor exposi
Maar dat kostte jaarlijks een
miljoen gulden en dat vond M
stadsbestuur te gortig.
Rotterdam (anp) - Het evenement 'Opera in Ahoy', dat volg®'
jaar zijn eerste lustrum viert, zal dan ook voor het eerst buit®
het Rotterdamse Ahoy' te zien zijn. De productie gaat opre,!
naar Antwerpen. Dat heeft de organisatie van het evenem®
producent The Companions, bekendgemaakt.
'Opera in Ahoy' ziet er tijdens de
viering van het eerste lustrum wat
anders uit dan in de vier voor
gaande jaren. Vanwege de verbou
wing van Ahoy' kon er geen gehele
opera worden opgevoerd. The
Companions heeft dan ook beslo
ten hoogtepunten uit te voeren uit
de opera's van voorgaande jaren.
Ook zullen er minder voorstellin
gen zijn dan de afgelopen jaren:
drie in plaats van vijf tot zeven.
Daar komt dan vyel de uitvoering
in Antwerpen bij. De jubileum
concerten zijn op 24, 25 en 26 ja
nuari in Rotterdam, en op
bruari in Antwerpen. Pervooi
ling in Ahoy' zijn 5000 kaarten De-
schikbaar.
'Opera in Ahoy' trok in de ee®j
vier jaar van zijn bestaan in tow
ongeveer 150.000 bezoekers-
Ahoy' werden Nabucco (1993),
valleria Rusticana en
(1994), Carmen (1995) en
(1996) opgevoerd. Welke oper
1998 naar Rotterdam komt, w
nu nog niet bekendgemaakt.
de finale van het jubileumcon
zal uit die opera komen.
Taxi, opmerkelijke gesprekken in
een taxi
Tussen kunst en kitsch
Dokument: Eindpunt Hoogvliet,
3-delige documentaire (slot)
Miniatuur. Vandaag: Max Vel-
thuijs
Murder One, rechtbankserie
(herh, tot 00.30)
3.00
Kijk op taal II (tot 09.20)
17.00
I.30
Zig Zag: Willem Barendtsz (tot
17.05
09.50)
0.00
Huisje Boompje Beestje
(tot
18.30
10.20)
19.00
0.30
Sybe satellyt (tot 10.50)
19.30
1.00
Politieke besluitvorming
(tot
20.00
11.20)
2.30
Moshi, Moshi. Japans voor begin
20.30
ners
21.30
3.00
Studio Sport
22.00
5.00
Spreekuur
23.00
5.54
PP: GPV
23.45
6.00
Journaal
00.35
6.08
De ark van Stekeltje
01.20
6.36
The Waltons, serie
2.23
Gospelclip
7.29
2Vandaag, actualiteiten
1.59
Het pakhuis, serie over verzame
16.25
laars
1.28
Radar, consumentenrubriek
16.50
1.03
Clouseau, muziekspecial rond de
17.35
ze Vlaamse popgroep
18.05
1.39
TV Show op reis naar het Tus-
19.00
chinski Theater
19.30
1.20
Space Tech, populair-wetenschap-
20.30
pelijk magazine over toepassingen
22.15
voor de ruimtetechnologie
23.00
1.47
De specialist
23.30
1.20
Het elfde uur
24.00
1.15
Studio NOS (tot 23.55)
12.00
Journaal
07.00
2.07
MiddagEditie
16.00
1.00
Journaal
16.30
1.07 Veldpost (herh)
17.55
1.37
Per seconde wijzer (herh)
18.50
1.02
Reiziger in muziek (herh)
19.25
i.02
Coconino County (herh)
20.00
i.00
Journaal
20.30
i.05
De plantage
21.05
.05
Heartbreak High, jeugdserie
21.40
.52
PP: Uitzending Unie 55+
22.25
!.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, ma-
zine 13.45 Pachamana, documentaire
er twee Boliviaanse jongens die negen-
n jaar geleden zijn geadopteerd door
n Belgisch echtpaar en nu op zoek gaan
ar hun wortels 14.45 Les Steenfort,
aitres de l'orge, miniserie. Afl. 1 (herh)
-25 Tour de France, film 16.40 Die
hwarzwaldklinik, serie 17.30 Charlie's
'9els, misdaadserie 18.30 Régions soir
'-.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le
lotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10
'tran témoin: II grande cocomero, Itali-
ns-Franse speelfilm uit 1993 21.55 L'é-
an témoin: Débat, discussie n.a.v. de hier-
°r uitgezonden film over jongeren en
jchiatrie 23.15 Nieuws 23.40 Javas
irh) 23.50 La pensee et les hommes, filo-
i'sch magazine
•15 Parcours, golfmagazine 14.10 Paar-
nsport Jumping de Bruxelles 16.10 lei
t bla 17.10 Autosport oldtimerrace Ral
des Alpes en de 24 uur karting van Luik
Top motos (herh) 18.05 lei Bla bla
■00 Du bout des ailes, magazine 19.30
euws 20.10 L'écran témoin: II grande co-
Nero, Italiaans-Franse speelfilm uit 1993
■00 Nieuws 22.20 Javas (herh) 22.30
71' weekmagazine 23.05 Les chré-
ns dans la vie sociale, politieke uitzen-
9 23.30 Personal Upgrade, cursus auto-
bering (tot 24.00)
tl?r90nma9azin °9'00 Ta9esscbau
•«LMona Lisa, vrouwenmagazine
- ie 5 Harmonys, ochtendgymnastiek
AA- ,v,7'i '-'v.iuciiuyyiiiiiaiiieA
•00 Tagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45
- in Deutschland 11.00 Tagesschau
h?,, „mun9' amusement 12.35 Um-
ncM Presseschau 13.00 Tagesschau
Mittagsmagazin 13.45 Wirtschafts-
9 mm 14-°0 Tagesschau 14.03 Ein
S hs Toscana'serie- Aansl.: Kapt'n
ia!!» T?9esschau 15.03 Sport-
rnini< h3: 2'lveren schaal aan
-ta ie (In 90uden medaillewinnaars At-
l ,™Iagesschau16-°3Fliege,talk-
zIÏ't 9esschau 17'10 Brisant' ma
ft Mari L yerbotene Liebe, serie 18.25
ird enh,°f' Serie 18'54 den
Bonen™ Tagesschau 20.15 Expe-
™n ins Tierreich:
mÊÊÊÊÊÊÊÊÊm
- "cneiui; walvissen 21.00
i Fra,a9a2lne Z1'40 7we' Manner und
00 t6,"' ser'e 77-80 Tagesthemen
chtman np0litiesei'ie (herh' 00-3°
tespeS °(ZW)AftertheThin
I Duitsland 2
T (herh) 1 13-45 Wetten- dass
li 15 nn 5,45 Tierportrat: de zadeljak-
Imbu'ra (heUM 16-05 Zwei Münchner in
f rg (herb) 17.00 Heute 17.15 Ab-