Uitvoer sigaren groeit Amsterdam wil call center-stad blijven Da 's heel erg hoor, om je eigen schip naar de sloop te varen 'Nederland wordt de afvalbak van Europa' DE STEM ECONOMIE Brabantse industrie floreert Voorgehouden worst püSTEM scheepvaartberichten llli Unilever houdt Dair Wall Street boekt ah 1111 ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 A7 Van onze redactie economie Amsterdam - Amsterdam gaat er in samenwerking met PTT Telecom alles aan doen om zijn leidende positie in Euro pa als vestigingsplaats voor call centers te behouden. Sa menwerking tussen stadsbe stuur en telecombedrijf moet garanderen dat Amsterdam concurrenten als Londen en Dublin vóór blijft. Maar ook in eigen land trekken meerdere steden aan hetzelfde touw: Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht profileren zich - naar hoofdstedelijk model - eveneens als ideaal vestigings oord voor call centers. Uit een deze week gepresenteerd onderzoek van het Bureau voor Economische Argumentatie, een onderdeel van KPMG, blijkt dat Nederland ongeveer tweehon derd call centers telt. Call centers zijn de laatste jaren sterk in op komst. Het zijn 'telefoonkanto ren' waar klanten vragen en klachten kwijt kunnen bij leve ranciers van uiteenlopende pro ducten en diensten. De regio rond de hoofdstad, met Amsterdam Teleport als hart, telt ongeveer dertig van de vijfenze ventig in Nederland gevestigde pan-europëse call centers voor leveranciers als Microsoft, IBM, Unisys waar klanten uit verschil lende Europese landen in hun ei gen taal worden bediend. Ook herbergt Amsterdam de Europese boekingcentrale van Holiday Inn. Verspreid over het hele land zit ten call centers van onder meer ABN AMRO (Nijmegen), Packard Bell (Wijchen) en Libertel (Maastricht). Ook Albert Heijn heeft in Zaandam een eigen call center waar klanten vragen en opmerkingen over producten kwijt kunnen. Call centers is een snel groeiend fenomeen in industrie en dienst verlening. „Het is bezig een volwassen in dustrie te worden. Eenschone manier van dienstverlening, een schone bedrijfstak die heel veel werkgelegenheid genereert", meent Frans Trouwen, general manager Call Center Solutions van PTT Telecom. Dit concern is zeer gebrand op de inkomsten die de 'telefoontikken' van call cen ters opleveren. Het is duister om hoeveel het gaat, want 'Der Feind hort mit', maar dat het om meer dan hon derd miljoen gaat wil PTT Tele com wel kwijt. Pikant genoeg verdient PTT Telecom, als aan deelhouder in het Ierse telefoon bedrijf, ook aan de 'telefoontik ken' die concurrerende call cen ters in Dublin noteren. Samen met Londen is Dublin - mede dankzij fiscale lokkertjes - goed voor de helft van de nieuwe ba nen die paneuropese call centers dit jaar opleveren. Werkgelegenheid maken call centers voor Amsterdam met zijn naar verhouding hoge werkloos heid aantrekkelijk. „Als zich hier een call center ves tigt kan dat betekenen dat ande re bedrijven er achter aan ko men", zegt wethouder Paulien Krikke. Momenteel zijn de call centers in Amsterdam goed voor 1.250 full time banen, die kunnen groeien naar 3500 a 5000, indien het aan tal paneuropese call centers de verwachte groei van tien procent per jaar waarmaakt. Door Bas Bierkens Eindhoven - Ooit was Eindhoven de sigarenstad ('1a ville fumée') van Nederland. En Zuidoost-Brabant het centrum van de Nederlandse sigarenindustrie. Het eerste is volstrekt verleden tijd: Eindhoven telt geen siga renfabrieken meer. Ter vergelij king: in 1950 bevonden er zich nog 45 binnen de stadsgrenzen. Alleen al bij de twee grootste, Karei I en Mignot De Block, werkten respectievelijk 449 en 431 arbeiders. Dat is bijna tien procent van het totale aantal werknemers in de sigarenindus trie destijds: 14.000. Het tweede blijft echter onver minderd van toepassing: de regio Eindhoven, met name de Kem pen, geldt nog immer als de har de kern van de Nederlandse si garenindustrie. Sterker nog: geen land ter we reld exporteert meer sigaren dan Nederland (ruim 1,5 miljard, met een waarde van ruim 350 miljoen gulden) en het overgrote deel hiervan is afkomstig uit Zuidoost-Brabant. In feite komt dit op het conto van vier bedrij ven die de dans ontsprongen hebben en nu furore maken met hun moderne fabrieken: Ebas, Agio, Cadena en Wintermans. Samen hebben ze anno 1996 tweederde van het totale aantal werknemers in de Nederlandse sigarenindustrie in dienst: onge veer 700. Handenarbeid Zij trekken daarmee de lijn door die in het begin van deze eeuw werd uitgezet. Vanuit Amster dam en Duitsland ging de siga renindustrie op zoek naar ar beidskrachten die thuis goed koop konden produceren. De fa bricage van sigaren berustte destijds immers nog helemaal op handenarbeid. De kostprijs werd voor een groot deel bepaald door het arbeidsloon. Na Kampen (rond 1900) zakten de werkge vers af naar de Veluwe, waar zich tot op de dag van heden de twee andere grote Nederlandse sigarenfabrieken hebben weten te handhaven: Ritmeester in Veenendaal en Schimmelpen- ninck in Wageningen. Vervolgens kwam Oost-Brabant in beeld, met name de arme zandgronden in de afgelegen Kempen waar de katholieke ge zinnen met hun grote kinder scharen konden voorzien in de behoefte aan goedkope arbeids krachten. Net als de weverij leende de sigarenmakerij zich voor thuiswerk. Zo werd in het begin van deze eeuw de sigarennijverheid de be langrijkste tak van bedrijvigheid in de Kempen. Na Eindhoven vormde ook Valkenswaard een middelpunt van activiteiten die zich over heel de streek van de Acht Zaligheden uitbreidden. Willem II en Hofnar waren als merknaam al vroeg bekend. Zo ook Jasneva, Gijrath en Van Best (in Valkenswaard), Henri Win termans (in Eersel), Derk de Vries (Bladel), Claassen Cigars (Hapert), Due George (Zeelst), Eén werkneemster in de fabriek van Ebas in Houthalen (België) kan tegenwoordig vier machines bedienen, dieper stuk 20.000 'bos jes' per dag van een dekblad voorzien. foto patricia jansen Velasques (Meerveldhoven) en later Agio (Duizel). Van deze fraai klinkende namen leeft er nog steeds een aantal voort. Ze wisten zich te handha ven, ook al ging de Nederlander gemiddeld steeds minder sigaren roken: in 1991 nog 32 stuks per jaar, vorig jaar 29 en dat aantal lijkt zich nu te stabiliseren. Wat de fabrieken in eigen land aan omzet inleverden (ook door de trend van grote naar kleine sigaren), wisten ze over de grens ruim te compenseren. Terwijl toch ook daar de consumptie per inwoner daalde. „De sigarenin dustrie heeft heel positieve voor uitzichten", is de overtuiging van ir. Marcel Crijnen, voorzit ter van de Nederlandse Vereni ging voor de Sigarenindustrie die - niet geheel toevallig - kantoor houdt in Eindhoven. „De fabrieken hebben allemaal hun eigen specialiteiten ontwik keld en eigen segmenten gevon den. De export groeit nog steeds." Tot de echt heel groten op de markt behoort zeker de huidige Ebas Group Eindhoven, met zijn hoofdkantoor bij Eindhoven Airport. Grand old lady Elisa beth Bas verkeert hier onder één dak met La Paz, Willem II, In- dios, Heeren van Ruysdael, Jus tus van Maurik, Karei I, Wings en (sinds kort) Montague. Deze merken bestrijken samen bijna de helft van de Nederlandse markt. Totale omzet: 200 miljoen gulden. Het merk Agio is van oudsher gekoppeld aan de siga renfabriek in Duizel. Maar deze firma levert ook Panter, Balmo ral en De Huifkar. Omzet: ruim 120 miljoen. De naam Wintermans leeft nog voort als merknaam op honder den miljoenen doosjes die jaar lijks de 'Henri Wintermans Ci- gars'-fabriek in Eersel verlaten. Daar wordt ook 's werelds meest geëxporteerde sigarenmerk ge maakt, Café Crème, alsmede Ve lasques en Chambord. Verreweg de kleinste (met 28 werknemers en een productie van 'slechts' 45 miljoen sigaren per jaar) van de vier 'overleven den' is Cadena Claassen in Reu- sel, dat ook de merken Carl Up- mann en Acht Zaligheden op de markt brengt en daarnaast vele sigarenhandelaren van hun huismerk (private label) voor ziet. Buitenlands De eerlijkheid gebiedt hier op te merken.dat een gedeelte van de productie in het buitenland ge beurt. Zo heeft Ebas naast de vestigingen in Eindhoven en Valkenswaard productiebedrij ven in België (Houthalen en Overpelt); Agio en Henri Winter mans zijn ook in Geel terug te vinden. De echt arbeidsintensie ve activiteiten zijn overgebracht naar lage-lonenlanden zoals Sri Lanka (Agio), Indonesië (Ebas), de Dominicaanse Republiek (Agio en Wintermans); 'Henri Wintermans' zit met een vesti ging ook in Ierland, Ebas heeft een grote fabriek in Duitsland. In totaal hebben de vier in het buitenland bijna drieduizend mensen in dienst. In eigen land blijft het aantal arbeidskrachten geleidelijk afnemen: vorige maand waren het er negenhon derd, dus ruim dertig minder dan in 1995 en bijna honderd minder dan in 1994. Daarbij komt dat het eigendom van de bedrijven in de meeste gevallen in buitenlandse handen is: dé Ebas Group valt onder Swedish Match (voorheen on derdeel van Volvo AB); Henri Wintermans Cigars maakt deel uit van het concern Britisch American Tobacco en Theo van Delft verkocht Cadena Claassen in juli van dit jaar aan Imperial Tobacco Limited in Engeland. Alleen de Agio-fabrieken in Duizel zijn nog in Nederlandse, particuliere handen: die van twee kleinzoons (Jack en Ad) van de oorspronkelijke oprich ters, Jacques en Harrie Winter- De sanering van de binnenvaart komt onherroepelijk dichterbij, maar de schippers zien niets in het vrije-markt- denken van de overheid. „Noem mij een land waar de binnenvaartvloot zo groot en gevarieerd is als in Nederland? Die situatie is er dank zij de schippers- beurs." Door Wido Smeets Maasbracht - Onaangeroerd door regen en wind liggen de schepen in de Maasbrachtse haven. Zon der vracht, zegt schipper Pieter Koerts met spijt in de stem. Terwijl op de weg de nationale spits regel matig tot 300 kilometer aan files herbergt. Koerts: „En wij liggen hier in de haven, zonder werk.Ne derland noemt zich Distributieland, maar met het vervoer over water gaat het niet goed. Zijn leven lang heeft Pieter Koerts (63) gevaren. „Ik werd schipper omdat mijn vader het was." Zo niet zijn zonen. Die wonen en werken op de wal. „De binnenvaart is niks meer", zegt Koerts, „dat zien zij net zo goed als ik." Samen met zijn vrouw heeft hij de knoop doorgehakt. Ze stoppen ermee. Dat er geen opvolgers waren, maakte de keuze gemakkelij ker. Maar toch: „Het is erg hoor, om een schip naar de sloop te brengen dat achttien jaar lang je leven heeft bepaald." Volgend jaar zal Koerts de Mardeka (608 ton, bouwjaar 1928) eigenhandig naar de slo per varen. Hij is een de 700 schippers (van wie meer dan de helft uit Nederland) die zich hebben aange meld voor een Europese sloopregeling waar Brussel 400 miljoen gulden voor over heeft. De warme sanering die deze week is ingegaan, is niet de enige maatregel die de binnenvaart weer ge zond moet maken. Het vrachtverdelingssysteem, in 1975 en 1993 nog inzet van massale blokkades, wordt afgeschaft. De schippersbeurzen, waar de vrachten bij toerbeurt worden verdeeld, gaan over drie jaar definitief dicht. De maatregelen moeten de overcapaciteit in de bin nenvaart terugdringen. Maar of dat nog nodig is? Het binnenlands vrachtvervoer daalde tussen 1990 en 1995 van 85 miljoen ton naar 77 miljoen ton. Over de grenzen heen daalde het tonnage van 202 naar 197 miljoen. „De overheid laat ons in de steek", vindt Koerts. „Als de schippersbeurs verdwijnt, worden de vrachten nog goedkoper. De beurs is als een CAO: een garantie voor een redelijk inkomen." De Euro pese Commissie houdt echter vast aan de vrije markt waar vraag en aanbod de prijs bepalen. Ook Toon van den Oever van de schippersbeurs in Maasbracht betwijfelt of de binnenvaart zonder het beurssysteem beter af is. Het einde van de toerbeurt betekent volgens hem het einde van de kleine schip- Schippers Pieter Koerts (l) en Berend Menting: „De overheid heeft ons in de steek gelaten. foto annemiek mommers per. „In Duitsland zijn door de vrije markt de sche pen onder de 1000 ton vrijwel verdwenen." Er is op de Maasbrachtse schippersbeurs geen schipper te vinden die de sanering van de binnen vaart ziet zitten. De sloopregeling, de afschaffing (in 2000) van het toerbeurtsysteem: de bonkige mannen aan de formica-tafeitjes schudden mis troostig hun hoofd. „Varen, er is niets meer aan", zegt de een. „Het is een klotenzooi", zegt de ander. „Ze hebben het moede hoofd in de schoot gelegd", zegt Toon van de Oever met gevoel voor understate ment. „Ze hebben geen vertrouwen meer in de toe komst. Dat leidt tot een vlucht in de sloopregeling." Veel van de schippers die zich voor de sloopregeling hebben aangemeld, doen dat niet uit overtuiging dat de branche er beter van wordt. Integendeel. „Ik was er anders toch wel uitgestapt", zegt Berend Menting (63). „We hebben hier een huisje aan de wal. We kunnen er zo in." De 644 ton metende Réalité (bouwjaar 1904) van Menting gaat volgend jaar naar de sloop. Niet dat het schip daar aan toe zou zijn, maar het is onver koopbaar. Menting: „Er is geen bank die zo'n oud schip nog wil financieren." Opvolgers in de familie zijn er niet. De Mentings hebben twee dochters: een werkt, de ander studeert. Geen van beiden ziet een toekomst op het water. Naast de Réalité ligt de Mardeka aangemeerd, van Pieter Koerts. Ook klaar voor de sloop. Koerts, die met vijftien vrachten per jaar al aan het afbouwen is, heeft nog geprobeerd het schip te verkopen. Ook bij hem gaven de banken niet thuis. „Ze geven lie- LUIE JAGERS laten fa zanten en ander wild steevast op dezelfde plek voeren. Tijdens de jacht hoeven ze dan slechts platge treden paden te bewandelen om hun prooi te vinden. In beurskringen wordt ook graag op dezelfde plek gevoederd. Al jaren gaat de discussie over beschermingsconstructies, de macht van commissarissen en meer zeggenschap voor de aandeelhouder. Afgelopen week schoffelde een commissie onder leiding van voormalig Aegon-topman Peters het fazantenpad nog maar eens aan. Aandeelhou ders moeten meer greep en zeggenschap krijgen op de ver gadering van aandeelhouders, luidde het advies. Niet alleen loopt de commissie met deze aanbeveling over een platge walst pad, maar ook lijkt ze met losse flodders te schieten. Beter had de vraag beant woord kunnen worden of de belegger nog wel geïnteres seerd is in zeggenschap en in spraak. Of wil deze juist ren dement zonder bemoeienis? Aandelen blijven tot de mooi ste vindingen van de financiële geschiedenis behoren. Risico en eigendom in een onderne ming konden plotseling niet al leen gelimiteerd worden, maar ook in brokjes verhandeld worden. De koper kreeg een stukje eigendomsrecht en ge lijktijdig een evenredige aan spraak op het financiële resul taat. Wonderlijk genoeg hebben deze twee elementen zich in de wereld uiteenlopend ontwik keld. In Europa en Japan ligt het zwaartepunt bij het deelge noot zijn. Aandelen dienen primair om greep te krijgen op de onderneming. Zo is in Italië een kwart van alle aandelen in handen van de staat. In Frank rijk en België worden via aan delen kruisverbanden met an dere ondernemingen aange houden en in Duitsland spelen de banken een hoofdrol. Voor een betere controle op hun kredieten bezitten deze om vangrijke aandelenpakketten. Het aandeel symboliseert in deze omgeving vooral macht en zeggenschap. In de raden van commissarissen van de 85 grootste ondernemingen zaten recent nog 54 bankiers. In de VS en Groot-Brittannië is het accent juist komen te lig gen bij het rendementsaspect. Daar wordt in de beleving van de belegger de tucht binnen de onderneming vooral afge dwongen door de zweep van de kapitaalmarkt. Voldoet het management niet, dan stappen beleggers massaal op, de koers keldert en de onderneming wordt een prooi voor vijande lijke overname. Van controle en toezicht door bijvoorbeeld een raad van commissarissen is nauwelijks sprake. Sterker nog. In principe willen beleg gers geen enkele bemoeienis met de onderneming om ge zien de strengere wetgeving niet van voorkennis beticht te worden. Tot voor kort sloot de Nederlandse situatie nog aan bij het Duitse model. Inmid dels domineert de Angelsaksi sche opvatting. Die verschui ving hangt nauw samen met de veranderende aard van het vermogen. Als een van de wei nige landen in Europa reserve ren we op voorhand steeds meer geld voor onze pensioe nen. Dat hebben we met de VS en Groot-Brittannië gemeen. Dit vermogen heeft slechts tot taak om in afwachting van die pensioenaanspraken zo hoog mogelijk te renderen. Op zoek naar de hoogste op brengst verschuift het geld ra zendsnel tussen obligaties, aandelen, vastgoed of liquidi teiten. Rendement is nog het enige motief voor de beheer der om in aandelen te gaan. Hij heeft ook steeds minder behoefte om betrokken te zijn bij het toezicht om zijn risico's in te dammen. Dat kan, omdat het risicobeheer van beleggin gen steeds geavanceerder wordt. Er komen voortdurend verfijndere financiële instru menten die het beleggingsrisi co ontkoppelen van het be drijfsrisico. Denk bijvoorbeeld aan opties. Met de nieuwe in strumenten kan hij zelfs ver dienen aan zeperds van de on derneming. Zolang hij maar goed geïnformeerd wordt, kan hij zich tegen elk denkbaar ge vaar indekken. Het behalen van dividend en koerswinst is het enige wat de belegger nog bindt aan de on derneming. Inspraak of zeg genschap - zoals de commis sie-Peters voorstelt - be schouwt hij als ballast. Dat is ook elders zichtbaar. In Groot-Brittannië maken insti tutionele beleggers slechts mondjesmaat gebruik van hun rechten. In de VS moest de oyerheid de pensioenfondsen dwingen het eigendomsaspect van het aandeel niet langer te verwaarlozen door het benut ten van het stemrecht verplicht te stellen. Vanuit deze optiek heeft de commissie-Peters weinig nut tigs aangedragen. Wat voorzin heeft het beleggers een nieuwe worst van zeggenschap en in spraak voor te houden als ze de oude niet eens lusten? ver een jong stel met een jong schip een lening van een miljoen, dan dat ze een ton lenen op een ouder schip als dit." „Economische redenen, noemen ze dat", zegt Men ting. Zijn woorden blinken van ironie. „De ING Bank houdt hier elk jaar een open dag. Dan komen van die economen en die leggen ons dat allemaal uit. Jawel, ik ga er altijd weer naar toe. Om een pils je te drinken. En het koud buffet is ook in orde." Niet iedereen komt naar de beurs voor een vracht. De schippersbeurs is een ontmoetingspunt: voor ge pensioneerden, voor schippers die niet meer varen. Van een hectische ontmoeting tussen vraag en aan bod is geen sprake. Het aanbod komt trouwens via telefoon en fax - steeds minder trouwens. De schip persbeurs, in 1933 opgericht om het door de crisis sterk geslonken aanbod zo eerlijk mogelijk te ver delen, lijkt een aflopende zaak. De Nederlandse binnenvloot vervoert elk jaar minder vracht. Vol gens het CBS daalde het aantal schippers met een eigen (motor)schip de laatste vijf van 5.074 naar 4.439. Nico Seine is voorzitter van de Onafhankelijke Ne derlandse Schippersbond (ONS) en werd landelijk bekend als actieleider van de blokkades in 1993. Min of meer toevallig ligt hij met zijn Jentina S. (1900 ton) in Maasbracht. „Mijn schoonfamilie woont hier, en ik moest er toch zijn voor de verlo ving van mijn zoon." Seine wordt - nog steeds - ziedend als hij het over de gevolgen van 'het desas treuze beleid van de overheid' heeft. De teloorgang van de beurs schrijft hij toe aan het vrije-marktden- ken van de overheid. „Steeds meer contracten gaan nu buiten de beurs om." Dat de overheid de binnen vaartvloot wil saneren omdat er een overcapaciteit zou bestaan, vindt Seine een misrekening. Overca paciteit is trouwens het verkeerde woord: „De beurs dient enerzijds als bescherming voor de schippers, en zorgt anderzijds voor restcapaciteit. Daardoor zijn we in staat onmiddellijk te vervoeren als de verlader dat wil. Noem mij een land waar de bin nenvaartvloot zo groot en gevarieerd is als in Ne derland? Die situatie is er dank zij de beurs." Seine maakt zich weinig illusies wat er gebeurt als de beurs dicht gaat. „Het vervoer wordt niet min der, maar de omzet wordt wel lager. We moeten dus meer aan varen voor dezelfde omzet. Dat betekent dat we meer uren moeten maken en het materiaal sneller slijt." Het meest stoort de ONS-voorzitter zich nog aan het argument van de vrije markt, dat de overheid steeds hanteert. „We worden belazerd. Onder het motto 'laat de markt vrij' vormen zich steeds meer grote bedrijven die de dienst uitmaken. Hoeveel banken zijn er nog? Verzekeringsmaat schappijen? Supermarkten? Oliemaatschappijen? En ze maken allemaal prijsafspraken. Bij elke pomp betaal je toch hetzelfde voor een liter benzine?" Van onze verslaggever Eindhoven - „Nederland wordt het vuilnisvat van Europa. Het is doodzonde dat een succesvol Nederlands beleid voor een schoner autopark nu om zeep wordt geholpen." De Bovag-woordvoerder reageert met deze woorden op de toegeno men massale import van Duitse auto's zonder katalysator. De import neemt met sprongen toe omdat met ingang van 1 ja nuari 1997 in Duitsland extra be lasting wordt geheven op auto's zonder katalysator. Met name oudere snelle auto's (ouder dan 8 jaar en vier maanden) worden ge kocht omdat deze BPM-vrij (in voerheffing) kunnen worden in gevoerd. Gedumpt „We hebben net al onze oude au to's naar Polen en Rusland ver zonden en nu worden oude auto's uit Duitsland massaal gedumpt op onze markt." Jan Mensinck van autohandel Mensinck in Steensel meent dat Nederland een nieuw probleem in huis haalt. „Jarenlang hebben we geprofi teerd van de Poolse markt maar sinds daar de invoerrechten te hoog zijn is dat afgelopen. Nu moet Duitsland zijn oude auto's kwijt en zijn wij de 'dump plaats'." Volgens de ANWB is de kwaliteit van deze oudere auto's vaak slecht. Met zekere regelmaat ('toch wel een paar keer per week') keurt de Eindhovense chef Keurmeester van de ANWB, Artz, net ingevoerde Duitse au to's. „Van zo'n geïmporteerde au to is de voorgeschiedenis niet be kend. Het feit dat een Nederlands kenteken wordt afgegeven wil niet zeggen dat deze goedgekeurd is. Tweederde van de kopers laten hun auto pas na aanschaf keuren en worden dan vaak geconfron teerd met kosten. Zo'n auto is goedkoop ingekocht, goedkoop opgelapt en wordt toch voor de normale prijs verkocht. De koper heeft bij een niet-gerenommeerde handelaar vaak geen garantie en draait zelf op voor de reparatie kosten", zegt keurmeester Artz. Snelle oudere Volgens Jan Mensinck uit Steen sel komen er nu teveel 'snelle oudere' auto's op de markt. „De ze trekken met name jonge rij ders aan. Als zij de keuze hebben tussen een Golf GTI en een Opel Kadett voor bijna eenzelfde prijs, kiezen ze voor de oudere maar wel snellere Volkswagen. Een Volkswagen Cabriolet van zeven jaar oud bracht zo'n vier jaar ge leden nog zo'n 20.000 gulden op. Nu kost een dergelijke zeven jaar oude auto nog 12.500 gulden. De markt is aan het verzadigen. Sommige garagehouders klagen over omzetdaling. Bij de bran che-organisatie Bovag regent he klachten hierover vanuit oe grensstreken. Volgens de Bovag overspoelen dit jaar 60.000 Duit se auto's de markt in Nederland. Import-hausse Ruud van Engelen van de Val- kenswaardse garage Van Eng® zegt nauwelijks last te hebben import-hausse. „Je kunt stee - minder auto's vinden in de stree net over de Nederlandse gren En het is voor de handel niet re - dabei om ver Duitsland in trekken. Garagehouders hebD« volgens mij niet zo'n last van import. We ondervinden mee hinder van de verlegging van bestedingspatroon. De Nederl der koopt geen nieuwe auto mee hij spaart liever. Met name sparen, de huizenmarkt en duurdere vakanties zijn concurrenten. Men geeft het g gewoon niet meer uit aan nieuwe auto." .„□ai ENGRACHT 8 40 no Travemunde A0 amANDA-1 7 400 o New Foundlanc nerife nr Weipa, AMSTERDAM 7 te Vlis Sf /wJELIERSGRACHT 7 380 no M--"J si0?,'„ nr Southampton, APODY 7 40 o Manil; Ami Gare bnrManaüs, ARMADA SPRI oCSnA TRADER 7 te Rotterdam, ARTISQ ARWt .rHT 8 400 o Washington nr Kem Kift R te Dundee, BARENTZGRACHT 8 90 UNS'vfozo Wight nr Eleusis, BICKERSG k" .aut 8 20 n Puerto Cabello nr Baie Co Ik--pool, BROUWERSGRACHT 8 35 nu n,Monfe'. £^P!A7^130_n Curacao rneu den nh.m'"cÖRAL MEANDRA 8 te Hazira, "WpXPRESS-U 8 260 n Jakarta nr Sint 'u „rBaltimore, DUTCH MARINER 8 pas U9h n.r,:!l« nr Santander, DUTCH SAILO nf M°,?,enCOLDSTREAM 7 9 nw Pto Cori Te,n - Alicante, CORAL ACROPORA 7 te l ',l' -wnAl MCAMnDA 0»„ t 20 o AHcante^ - nr Belfast, EDAMGRACHT 8 520 o Gib Sow nr Dublin, EEMSGRACHT 7 1="- K EENDRACHT 8 200 o Cape Pa: kr.be nr Brisbane, EUROGRACHT 8 te yn:" FENJA 7 vn Hamburg nr gothenbi FLINTERLAND 7 10 w Civita Vecc KtERZIJL 8 te Farsud, FRANCESCA-S 7 nw Esbjerg nr Helsingborg, GAASTBOR 7 4 n Juist nr Amsterdam, GELRE 7 1 i. 1170 zw Nantes nr Tilbury, GEULBORC D „and Pu, HAPPY BUCCANEER 7 405 zc ono St Helena nr Kaapstad, HEERENC Terschelling nr Rotterdam, HOLSTEIN EX ïniJTMANüRACHT 7 te Mobile, HUMBER •r i ISSELBORG 8 60 nw Porto nr Farsur bM nw Guadeloupe nr Aruba, JEHAN 8 firan Canaria nr Vlissingen, JO CEDAR nNN 8 te Kaohsiung, JO MAPLE 7 120 nv Christmas Island nr Yokohama, KATJA Ravenna, KEIZERSGRACHT 8 225 no M I. ia Spezia, LADON 8 50 z Finisterre r ui nr Angra dos Reis, LENNEBORG 8 r-DACHT 7 pass Ouessant nr Pireaus, LIBR/ nr Amsterdam, LINDENGRACHT 7 75 Tenprife nr Agadir, MAASBORG 8 20 nw H. ivsrw te Suez, MAGDALENA 8 40 nw Liss lewFoundland nr Portsmouth, MARGRIE' i cixoes, MARJOLEIN 9 verw te IJmuide MIGHTY SERVANT-1 7 550 zzw Bali nr Havana nr Corpus Christi, MIGHTY SERV, UOMTERREY 7 280 o Kao Shiung nr Vancc Stockholm, MUSIC 7 100 zw Brest nr Cot »CA 7 400 zzo Socotra nr Suez, NEDLL AS i COLOMBO 7 420 zzw Male nr Singapore dEDLL HOORN 7 220 nw Djeddah nr Sing; .otra nr Suez, NEDLL MAAS 7 ta Mauritius Port Said, NOBLESSE 8 100 zzw Landsend Amsterdam, NORTHERN EXPLORER 7 300 Tthv Pentland nr Odda, NOVA GALICIA 7 -a 7 te Rauma, OLIVIER 8 5 w Hanstholm r 'nchin nr Singapore, OOCL GERMANY 7 iRACHT 8 te Bluff, PARKGRACHT 7 30 nw ozo Washington nr Almeria, PIETERSGRAt 'IJLGRACHT 8 vn Nagoya nr Yokohama, ;EAS 7 53 ono Barcelona nr Turbo, PROTC BORG 8 te Malta, RHINE TRADER 8 10 z Gi jurg nr Vlissingen, ROYAL KLIPPER 8 60 zv luessant nr Rotterdam, SCHOENER 8 te P SEA MAAS 7 pass Fos sur Mer nr Gre gor. nr Singapore, SIDELIA 8 te Hamburg, f I0TTERDAM 8 150 nw Kaapstad nr Las F lang rlr Nagoya, SPRING BEAR 7 60 z Bonr 'almas nr Port Vendres, SPRING PANDA jER 7 330 no Azoren nr Newport, STEADY 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 woensdag donder Amsterdam (anp) - Unilever was vrijdi tenbeurs. Dankzij de uitstekende kwar delenconcem hield het Damrak goed i De Amsterdam EOE-index steeg 4,11 p De hogere kwartaalwinst van Unilevei gende start. De beursgraadmeter spec het record van 21 oktober (597,80 punt middeld zo'n drie dubbeltjes en de la; dags echter roet in het eten. Unilever, de afgelopen weken nogal or gere kwartaalwinst van f 1,28 miljard. delaar. De koers explodeerde onmidd procent hoger op f 275,20. Er verwiss; keer zoveel als normaal. Met name de gunstige gang van zaker van het interimdividend met 50 procen in als koek. Niet helemaal terecht, mee impulsief. Maar zij vergaten dat dit ten In het kielzog van Unilever floreerde oi Wessanen, goed voor een voor dit fon delen, volgde grote broer Unilever op d tailhandelsaandelen deden het goed. 7 dnx f 1,10 naar f 70,40. Dissonant binne 93,70. Verder lag Rodamco gevraagd. Het vas komende boekjaar 1997/98 voor het i Wig cent naar f47,50. Elders in de markt excelleerde IHC L offshoremateriaal boekte opnieuw eer '3,30stijgen naar f99,40. Jew York (krf/anp) - De effectenbeurs a8 van de week toch nog een record an9e tijd in de min stond, wist in de loo; sen w'nst van veertien punten te finish Wgramma's waren verantwoordelijk v I?„?asnSBdlr ""foanse gld j*»tehe dlr «MrklIOOI j'Weteiir dn!"56 kroon hoo) «rama.knoo, •"wise pond f6,'k"noi edMI00> lnrseponddlr,1O0) j^lÏÏooo, IPsnse 1,0.000) Sm™ ?ndse dlr oonon 0011 "°°l P0rh!„ 1,1 l'OOI s„. "Sese esc(ioo) snl dlr '-'êirtto"1,001 e,^esef'Ml00) i wisselmarkt 07-11 1,69125-1,69375 0,93750-0,96750 I,3220-1,3320 5,4405-5,4455 1,26675-1,26925 29,145-29,195 112,145-112,195 2,7745-2,7795 33,135-33,185 0,6610-0,7610 21,725-21,975 2,7770-1,7870 II,135-11,185 151,250-151,350 1,1880-1,1980 26,665-26,715 15,9390-15,9490 1,0890-1,1290 1,3270-1,3370 0,3500-0,3700 25,625-25,675 133,625-133,675 2,1440-2,1490 08-1 1,6 0,941 1,33 5,441 I,271 29,1! 112, 2,79 33,1! 0,66 21,7 2,79 II,1! 151,! 1,201 26,71 15,9; 1,0f 1,20 1,32 0,35 25,5 133,1 2,14^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8