iatro Week nd Luchthavens ERS (m/v) De kleinere vliegvelden kunnen geen alternatief voor Schiphol vormen IHBi r. Norm ATIEF (ST)ER PEREN EKKINGEN B.V NGEN B.V. OOR ZUNDERT .J.M. de Lepper en C.M. Boemaars Notarissen ER (M/V) ;ue equipment Creyf-s Interim E3 Vliegveld Beek/Maastricht: een heel klein beetje nachtvluchten. Zestienhoven/Rotterdam: nu nog geen limiet aan de nachtvluchten, maar in de praktijk 'zo weinig mogelijk'; gemeentebestuur en gemeenteraad willen nachtvluchten helemaal weren. Welschap/Eindhoven: geen nachtvluchten. Eelde/Groningen: geen nachtvluchten. Twente: geen nachtvluchten. Teuge: geen nacht vluchten. Op de regionale vliegvelden is en blijft het Stille Nacht, Heilige Nacht. Beter benutten Groei Dinteloord - -j i 65,4824 AT Breda 420611, 426601 ttreding een and kunnen werken u richten aan: >id, enthousiasme, zelf- eid rekend zijn voor onze -niveau (management, ielast worden met werk- ide zaak afdeling en een de chef de bureau over- is vereist. antoor aan de Meirse- geautomatiseerd. ftelijke sollicitaties aan: us 14880 AA Zundert. Rescue Equipment be- dse Holding, met vesti- U.S.A. en Singapore. Zij en verkoopt hydrauli- n voor de brandweer, dustriële bedrijven over rtdurend wordt geïnves- ontwikkeling van nieuwe iemethoden. Wereldwijd en ais specialist in hoge- echnologisch hoogwaar- en alom gerekend tot de ste verkoopteam voor de eer is plaats voor een erker, voor wie klant vanzelfsprekendheid is. jn communicatieve vaar- h en schriftelijk) uitste- 'jn. Ons produktenpakket chnische affiniteit. Erva- n WordPerfect en Lotus opleiding op het niveau aangevuld met enkele respondentie (met name ijk geacht. Leeftijd 23-28 dere inlichtingen verkrij- erritsen. Uw schriftelijke ten binnen een week na blad aan de afd. Perso- AA Raamsdonksveer fax. 0162 - 522482 abant. ling is gebaseerd op bij kwaliteit, dynamiek yf's is een beursgenoteerde tigingen in Noord-Brabant, ing op H.B.O.-niveau. jaar ervaring binnen de itverlening. stekende communicatieve ende ervaring in een soortgelijke 'erantwoordel ijkheid. d inwerkprogramma. en, nodigen wij u uit te Vinnen 10 dagen richten aan. Vooraan, dat is de plaats waar Nederland staat. Tolerant, redelijk en liberaal zoals geen enkele natie. Poëzie in een trein naar Zoetermeer, een schrijver, A. Moonen, die met publiekelijk inge vette billen een zelfmoordact vertoont en ho moseksuelen die tot in het parlement voor hun geaardheid uit kunnen komen. Dat kan alle maal in Nederland en alleen in Nederland. Dat denkt de goede vaderlander althans. De vreemdeling heeft een andere mening. Dat beweert de jonge medische promovendus Van Doornick tenminste. In de laatste stelling bij zijn Rotterdamse proefschrift daagt hij Neder land uit het geïdealiseerde beeld van tolerantie m redelijkheid t -oortreffelijk ge te toetsen aan de indruk die de georganis «er werkende buitenlanders maakt. Wie dat aniseerde bureaucratie op doet, schrikt vanzelfsprekend, maar het is een oneigenlijke vergelijking. Want zet de keizerlij ke en Koninklijke bureaucratie van Oostenrijk bijvoorbeeld eens af tegen de daar geldende ideeën van verdraagzaamheid. Afgelopen zondag was het landelijke homo-en lesbodag in Dornbirn. De manifestatie was we ken tevoren aangekondigd. Vroeg genoeg vóór de bisschop om zijn gelovigen op bezon ken wijze te waarschuwen. Oppassen moesten ze voor 'Schwulen' en 'Lesben' hield de goede herder zijn schaapjes in een veertien pagina's lang betoog voor. Homoseksuelen vergrijpen zich eerder en vaker aan kinderen dan hetero pedofielen, tegennatuurlijkheid en drugs- of drankzucht zijn vrijwel synoniem en nichten en potten zijn wandelende virusbommen. Het HIV-Aids-verhaal had dat weliswaar reeds be wezen, maar de ernst van het gevaar was door de goegemeente niet voldoende onderkend. Wat er ook maar aan virus of bacterie is, het huist massaal in homoseksuelen. Op afstand houden dus. Op straffe van zware besmetting. Het is sowieso beter om niet te dicht in de buurt van deze afwijkelingen te komen. Ze knoeien onder elkaar en verleiden onschuldige heteroseksuelen, ze zijn depressiever en ge stoorder dan de normale burger en ze doen aanzienlijk meer zelfmoordpogingen dan de oppassende Oostenrijker. Wie niet op slechte gedachten komen wil, hoede zich dus voor contact. Dat is ook de lijn van een hoofdredactioneel, commentaar in de grootste Oostenrijkse krant na de bijeenkomst. Natuurlijk hebben lesbo's en homo's recht op tolerantie, liever nog op ac ceptatie, maar moeten ze zelf niet veeleer be ginnen met het aanvaarden van de rest der maatschappij? Oostenrijkers zijn zeer bereid af wijkend gedrag te aanvaarden. Zo lang het maar niet zichtbaar is en de andersgeaarden zich niet provocerend opstellen. Een kwestie van verdraagzaamheid en goede smaak. Normen zijn bijna wetten in Oostenrijk. Wie er zich niet aan houdt, wordt buiten geworpen. Ook in homoseksuele kring. Schuin tegenover het Freudmuseum, het vroegere woon- en werkhuis van de Weense magiër aan de Berg- gasse, is een befaamd nichtenkoffiehuis. Licht, metalig en modieus. Wie er als buitenstaander toevallig verdwaalt, raakt verbaasd. Op de ta feltjes bordjes dat deze plaatsen gereserveerd zijn voor stamgasten van zwoele en lesbische signatuur en op de verantwoord vormgegeven buisstoelen uitsluitend leer. Zelfs 's ochtends om half elf. Alsof een colonne motorduivels op excursie hier zijn eerste koffie- en Sachertorte- stop gemaakt heeft. Het blijkt een vergissing. Zodra iemand opstaat, zet hij een zwarte Hel- mut-Schmidt-Oostzeepet op het hoofd. Kerels blijken hier uitsluitend gewenst. Oostenrijkers van stavast, zoals de berghistorie die met dui zenden opgeleverd heeft. Want krijgshaftig is het Habsburgse verleden. In de Academie voor Beeldende Kunsten is een enorme tentoonstelling aan de gang: 'De droom van geluk'. Historiserende kunst van eeuwen. Kilometers uitstalling van authentieke lelijkheid, Martiale snorren, trotse gewijen en heldhaftige jachtbuit, getransformeerd in schoonheid en gebruiksvoorwerpen. Alles voor en door moedige jagers, geharde berggidsen, mannen van het ruige, feodale leven. Maar wei met een hoffelijke signatuur. Dat is immers de andere norm. Het zwakke hoort beschermd, het liefelijke met kushandjes gekoesterd en het Hübsche aan de deur voorrang verleend. De Oostenrijker weet dat er meer bestaat dan Lederhosen-alpenwei- den-cultuur. Hij wordt er echter in de open baarheid niet graag aan herinnerd. Oostenrijk is in wezen niet anders dan Neder land. Vol vooroordeel, maar niet in openheid bediscussieerd. Nichten mogen, maar in het af- geslotene van hun kostschool. Wat in Neder- iand onder dekmantel van liberale waarden op straat wordt gegooid, blijft in Oostenrijk in de dark room. Wat naar buiten moet treden, wordt gedoogd, maar dan wel - en dat is het 9'ote verschil met Nederland - omzwachteld met verzachtende traditie van wellevendheid b" hoofse hoofelijkheid. ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 Door Rinze Brandsma Is het niet beter eerst eens een nationale discussie te voeren over wat we willen met onze regionale vliegvelden? Eerst kijken wat die vliegvelden kunnen betekenen om de explosieve groei van Schiphol op te vangen, vooral wat betreft de nachtvluchten.' PvdA-fractieleider Wallage vroeg zich dat af, toen de politiek nog aan zat te hikken tegen het besluit over eventuele nachtvluchten op 'Beek'. En daarna viel het besluit over Beek, richtte alle aandacht zich op het vliegen 'aan de ran den van de nacht' in Zuid-Limburg, op de chartermaatschappijen die er niets in zien, de Limburgse teleurstelling over het 'blij maken met een dooie mus'. Over de andere regionale luchthavens bleef het stil. Maar weten we, eigenlijk wel wat we .willen met die luchthavens? Wat moeten de Airports Eindhoven, Maastricht/Aachen, Groningen, Twente, Rotterdam en Den Helder met de suggestie die minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat onlangs deed in een toespraak op Schiphol, dat het 80-jarig bestaan vierde: 'Ontlast Schiphol; laat de chartermaatschap pijen uitwijken naar de regionale vliegvelden om Schiphol binnen de krappe milieugrenzen te laten blijven'? En wat kunnen, op termijn, de nog kleinere vliegvelden als Lelystad, Teu ge en de rest van de zestien vliegveldjes en luchtvaartterreinen betekenen? Weinig. Dat is de enige duidelijke conclusie na een rondgang langs ministerie, weten schappers en de vliegvelden in kwestie. 'Alles hing op Beek', hoor je steeds. Maar wat voor beleid nu gevoerd moet worden blijft steken in een warrige discussie. Die lijkt bijna exclu sief te draaien om Schiphol, eventueel in combinatie met een dependance en/of satel liet-banen en om een Tweede Nationale Luchthaven. En omdat de NV Luchthaven Schiphol zélf participeert in steeds meer re gionale vliegvelden - of die zelfs al helemaal runt - houdt Mainport Schiphol ook nog eens de toekomstverkenning naar een nationaal luchtvaartbeleid, met de regionale vliegvel den als inzet, in een stevige greep. Bestaat er eigenlijk wei een landelijk, ruimte lijk luchtvaartbeleid? Met aandacht voor een eerlijke, leefbare verdeling van de. overlast voor nachtrust en milieu? Er is de Nota Relus, over de regionale luchthavenstrategie. Die was klaar in december 1992, maar mocht nooit uit een diepe la van de minister van Verkeer en Waterstaat. Politiek was de nota te gevoelig: struikelblokken waren destijds de te nemen besluiten over (de nachtvluchten op) Beek en over een eventuele verplaatsing van Zestienhoven. Het ministerie wil nu het stof van de Nota Relus afblazen, die actuali seren en alsnog uitbrengen voor politieke dis cussie en besluitvorming. 'Over niet al te lan ge tijd', verwacht de minister. „Ik heb het gevoel dat tot nu toe in de discus sie over Schiphol en een Tweede Nationale Luchthaven te weinig gekeken is naar de re gionale luchthavens," meent dr.ir.Rob van der Heijden, hoogleraar transport en logistiek aan de Delftse Technische Universiteit. Hij vindt dat te snel geroepen wordt: doe maar een tweede grote luchthaven. „Terwijl de bestaande infrastructurele capaciteit beter gebruikt kan worden." Minder snel de asfaltmachine laten rollen voor nieuwe start- en landingsbanen. Meer de bestaande vliegvelden gebruiken, in nauwe combinatie met andere vormen van vervoer en het beter scheiden van vracht- en passa giersstromen. In de Randstad liggen volgens de Delftse hoogleraar vooral mogelijkheden voor Zestienhoven en Lelystad als dependan ces of filialen van Schiphol, als feeders, aan- voerhavens, via supersnelle railverbindingen met magneetbanen en tunnels. Net zoals een nog aan te leggen vliegveld-schiereiland voor de kust van IJmuiden ('IJpoort') Schiphols vollopend banenstelsel kan ontlasten. „De Markerwaard alsnog inpolderen en daar een tweede Nationale Luchthaven? Politiek een lastige, omstreden locatie. Op de Maasvlakte? Gezien de toenemende congestie in de Rand stad is dat ook niet zo slim." Prof. Van der Heijden voelt eventueel meer voor een nieuw begin met een groot vliegveld 'ergens in het oosten van Nederland'. „Mis schien in Oost-Brabant, of in het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Dichter op de Europese vervoersmarkt. Veel beter dan een of andere kustlokatie. Weg uit de volle Randstad." Regionale vliegvelden die de overloop van Schiphol opvangen? Stel je daar maar bijzon der weinig van voor, zegt op zijn beurt dr. Hugo Roos, hoogleraar vervoerseconomie aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Als ruimtelijk econoom vindt hij de vraag 'wel een heel afgeleide discussie'. Een tamelijk zinloze discussie. Schiphol groeit al vier jaar wat betreft ver werkte aantallen passagiers met zo'n tien procent. Dit jaar verwacht de luchthaven 27 miljoen passagiers. „Als alle Nederlandse re gionale vliegvelden één jaartje de groei van Schiphol opvangen zitten ze meteen tot hun nek toe vol." Daar komt bij dat de luchtvaart maatschappijen helemaal niet - of nauwelijks - van Schiphol weg willen. Prof.Roos: „Dan hebben ze op meer luchthavens dure infra structuur nodig. Dat zullen ze alleen overwe gen als ze elders flexibeler kunnen werken. Met nachtvluchten dus. Beek en andere regio nale luchthavens zijn 's nachts op slot, of moeten bestaande mogelijkheden voor nacht vluchten mogelijk verder beperken. Geen flexibiliteit dus." De maatschappijen zijn daar al lang voor het besluit over nachtvluchten op Beek heel dui delijk over geweest. Zowel de KLM als de chartermaatschappijen voelen hooguit iets voor IJpoort als dependance van Schiphol. Ze hebben zelfs gedreigd met schadeclaims als ze op Schiphol niet méér ruimte krijgen. In de vakantieperiode is er enig toeristisch chartervervoer van Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Groningen en Twente. Dat alles is maar een heel klein percentage op het totale charterverkeer. De bulk gaat via Schiphol, en dat blijft zo. Transavia, medio september: „Alleen het charterverkeer via Beek zal nog wat groeien, maar blijft ook relatief gering. Wel ontstaat een lichte voorkeur van reizigers om dichter bij huis in te kunnen stappen en de vaak lan ge wachttijden op Schiphol te vermijden. Maar de markt van touroperators vraagt niet om meer vluchten van regionale vliegvelden. En om wat de markt wil draait het bij ons." Ook de Vereniging van Nederlandse Lucht havens bevestigt die blijvend geringe rol van de regionale vliegvelden. In die vereniging zitten alle vliegvelden van heel klein tot heel groot. De voorzitter, H.Bos, directeur van vliegveld Eindhoven, noemt de groei van de burgerluchtvaart in de regio's 'verwaarloos baar'. Een alternatief voor Schiphol kunnen de kleinere vliegvelden niet vormen, het blijft een zaak van enkele procenten. Daarvoor zit ten die vliegvelden zelf ook te veel ingeklemd tussen woonwijken. Volgens de Rotterdamse prof. Roos is in het verleden alleen over Eindhoven, Rotterdam en Beek - en, in een grijzer verleden, een loca tie in de polders bij Dinteloord in West-Bra bant - gesproken als groei-luchthaven met meer dan regionale betekenis. „Die luchtha vens hebben ambitie getoond. Ook de regio's wilden wel. Maar zoals je bij Beek ziet krijgen ze de pin op de neus. Het mag niet." Achter de schermen van Verkeer en Water staat gonst het wel. Er loopt onderzoek naar een nationaal luchtvaart- en luchthavenbe- leid. Voor het ministerie is Rand Corporation -gehuisvest bij de faculteit technische be stuurskunde van de Technische Universiteit Delft - bezig met een studie. Doel is een stra tegische visie op de toekomst van de lucht vaart in Nederland, de 'TNLI-nota'. Dat moet uitmonden in een fundamentele discussie over Nut en Noodzaak van de luchtvaart. Een nationaal debat, nadat het kabinet er komend voorjaar een standpunt over zal hebben be paald. Bij de volgende kabinetsformatie (1998) zal wat Kok betreft een besluit moeten vallen. Bij de opening van het nieuwe World Trade Centre op Schiphol gaf premier Kok vorige week een voorzetje. Hij vroeg zich af of het - in plaats van een tweede nationale luchtha ven - niet beter is te opteren voor één Schip hol met satelliet (zoals IJpoort) samen met een 'conglomeraat van regionale luchtha vens'. Eerder noemde hij drie plaatsen voor een tweede nationale luchthaven: Marker waard, Maasvlakte of kustlocatie IJmuiden. Intussen is dat conglomeraat van Kok stille tjes al aan het ontstaan. Schiphol exploiteert Zestienhoven en Lelystad. Onderhandelingen over exploitatie en eventuele deelname lopen met Eindhoven/Welschap. Onder voorwaar den wil Schiphol ook wel een meerderheids belang in Maastricht/Beek. Met alle regiona le luchthavens is Schiphol gesprekken begon nen over samenwerking in chartervervoer en afhandeling van luchtvracht. Er is geen landelijk planologisch beleid rond om de vliegvelden, meent Jan Fransen van de Stichting Natuur en Milieu. „Maar regionale luchthavens kunnen ook geen rol van beteke nis spelen. Voor nachtvluchten is daar ge woon geen ruimte." Geen probleem, vindt hij. „De Hoge Snelheidstrein komt er, voor de middellange afstanden in Europa. Juist op die bestemmingen wordt vanaf de regionale luchthavens gevlogen. Met de snelle treinen zal die rol van de kleinere vliegvelden dus nog minder worden. DEN HELDER/ DE KOOY 1995: 25 miljoen passagiers 1996: 27 miljoen (prognose) Nachtvluchten: Ja Groei: Sinds vier jaar meer dan 10% Uitbreiding: Ja, vijfde baan Limiet (kabinet): 330.000 vliegbe wegingen en 44 miljoen passag- 1995: 481.000 passagiers Vliegbewegingen 1995: 119.000 Nachtvluchten: Ja, 600 per jaar Groei 1995: 24% t.o.v. 1994 Winst: 1,5 miljoen (maakt als enige van de regionale luchtha vens winst) Veel zakenvluchten. Vliegveld wil nacht tussen 23 en 7 uur zo veel mogelijk stil houden. Rotter dam wil liefst nachtvluchten ge heel weren, maximaal 20.000 vliegbewegingen per jaar. Exploi tatie door Schiphol. Voorlopig is afgezien van plan verplaatsing I45.000 EELDE/ GRONINGEN Q Noordoostpolder IJpoort Amsterdam SCHIPHOLffi< 25.000.0001 ©Markerwaard (JjLELYSTAD TEUGE Apeldoorn K TWENTE möD® Enschede Oen Haag Utrecht Maasvlakte <0F Goeree Q (rPK 480.000 I ROTTERDAM/ ZESTIENHOVEN Q Leerdam 's-Hertogenbosch Tilburg I214.000X=P) EINDHOVEN - ]213.00Ó>fB MAASTRICHT/ Sticht ÉiH EINDHQVE 1995: 214.000 passagiers Vliegbewegingen 1995: 12.000 Nachtvluchten: Nee Verlies 1995: 2 miljoen Limiet (gemeenten): 15.500 vlieg bewegingen per jaar Combinatie met militair vlieg veld. Snelle groei. Plan voor uit breiden lijnvluchten en charters tot ruim 300.000 (20.000 vliegbe wegingen) jaarlijks. Onderhande lingen met Schiphol over deel name in exploitatie. Volgend jaar FRANKRIJK I Aantal passagiers in 1995~Y+) BESTAANDE LUCHTHAVEN Onderzochte locatie voor nieuwe luchthaven MAASTRICHT/AACHEN/BEEK Verlies 1995: 5 miljoen Groei naar internationale vrach tluchthaven voorlopig gestuit, groei aantal charters kan wel doorgaan. Nieuwe oost-west-baan van 3,5 km moet klaar zijn in 2004. Wens van 1500 nachtvluch ten getorpedeerd door kabinets besluit; 950 vluchten aan de ran den van de nacht toegestaan. Schiphol wil onder voorwaarden BfüSfR- - i 1995: 45.000 passagiers Verlies: ruim 3 miljoen. Nachtvluchten: Incidenteel (wei nig behoefte) Baan wordt in 1999 verlengd van 1800 naar 2500 meter t.b.v. charter- en vrachtverkeer met middelgrote toestellen (als Boeing 737 en Airbus). Veel lesvluchten, door luchtvaartscholen KLM en 1995: 23.600 passagiers Nachtvluchten: nee Combinatie met militair vlieg veld, baan 3 kilometer. Kleinste regionaal vliegveld. Be halve 's zomers nu ook winter- charters, sinds jaren lichte groei charters en vracht. Licht verlies. Gesprekken met Schiphol over sa menwerking in afhandeling DEN HELDER/DE KOOY Civiel gebruik marinevliegkamp. Nog geen officiële status regio naal vliegveld. Vooral t.b.v. off shore groeiend belang, nu nog m.n. helikopters. Korte baan, ef fectief 1 km, spoorweg zit in de weg. Studie naar recreatieve charters in weekeinde op Enge- 1995: 120.000 vliegbewegingen Nachtvluchten: Nee Nog geen status regionale luchthaven, maar klein/groen luchtvaartterrein, exploitatie door Schiphol. Na Schiphol wel vlieg veld met de meeste vliegbewegin gen van Nederland, door groot aantal les-, zaken-, recreatie- en ultralight-vluchten. In 1994 door regering aangewezen als depend ance Schiphol voor zakenvluchten, ter ontlasting Schiphol-Oost. Baan 1250 meter wordt voor 2000 ver lengd naar 1800 meter en verz waard, voor kleine verkeersvlieg tuigen van 20 ton, categorie Fok ker 50. Nog geen lijndiensten of charterverkeer. Rond 2015 moge lijk ook baan 3,5 km voor grote vliegtuigen. Gedoemd 'eeuwige strategische reserve' te blijven: niet meer genoemd als mogelijke Infographic Julius Wintermans, Research Rinze Brandsma Nachtvluchten: nee In maart 1996 gaf Den Haag toestemming voor verlenging en verharding baan 1200 m, t.b.v. zakenvluchten. Productie lawaai en aantal heli-vluchten moeten sterk terug. Gevoelig aan rand Ve- ONDERZOCHTE LOCATIES VOOR NIEUWE LUCHTHAVENS MARKERWAARD Alsnog (gedeeltelijk) in te pol deren, al decennia lang genoemd als uitwijk Schiphol. Laatste jaren opnieuw ter sprake als mogelijke locatie tweede nationale luchtha ven. Milieubeweging is daar fel tegen, provinciebestuur Flevoland Al heel lang genoemd als moge lijke locatie tweede nationale luchthaven, of voor groot vrachtv liegveld. Problemen met dichtslib bende wegen in regio, veiligheids risico's voor (petro-)-chemische in dustrie Europoort/Rijnmond. Pas denkbaar op (nog niet geplande IJPOORT Plan baggeraar Boskalis en Bre dase ingenieursbureau Lievense voor kunstmatig eiland in zee bij IJmuiden, met alleen start- en lan dingsbanen, 'zesde en zevende baan Schiphol' met supersnelle verbinding magneettrein en tun nels. Door politiek steeds hart stochtelijker omarmde, aantrekke lijke optie. Onzekerheid over ge- WOENSDRECHT Beperkt gebruikt militair vlieg veld met medegebruik onder houdsdienst Fokker. Geen plan nen uitbreiding of lijndiensten. DINTELOORD Voormalige locatie voor tweede nationale luchthaven (sterk gepro pageerd door ir.Frits Philips). LEERDAM, GOEREE, NOORDOOSTPOLDER In jaren '70 zijn deze locaties nog genoemd als locatie 'Schiphol LAARBRUCH Plan uitbouw vliegbasis Britse luchtmacht in Euregio Arnhem- Nijmegen-Venlo na sluiting in 1999 tot Rijn-Maas-Airport, vooral voor luchtvracht. Milieu-minister De Boer: ombouw niet gewenst i.v.m. lawaai-overlast.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 37