iatro
Week nd
Luchthavens
ERS (m/v)
De kleinere vliegvelden kunnen geen alternatief voor Schiphol vormen
IHBi
r.
Norm
ATIEF
(ST)ER
PEREN
EKKINGEN B.V
NGEN B.V.
OOR ZUNDERT
.J.M. de Lepper
en
C.M. Boemaars
Notarissen
ER (M/V)
;ue equipment
Creyf-s Interim
E3
Vliegveld Beek/Maastricht: een heel klein beetje nachtvluchten.
Zestienhoven/Rotterdam: nu nog geen limiet aan de nachtvluchten,
maar in de praktijk 'zo weinig mogelijk'; gemeentebestuur en
gemeenteraad willen nachtvluchten helemaal weren.
Welschap/Eindhoven: geen nachtvluchten. Eelde/Groningen: geen
nachtvluchten. Twente: geen nachtvluchten. Teuge: geen nacht
vluchten. Op de regionale vliegvelden is en blijft het Stille Nacht,
Heilige Nacht.
Beter benutten
Groei
Dinteloord
- -j i
65,4824 AT Breda
420611,
426601
ttreding een
and kunnen werken
u richten aan:
>id, enthousiasme, zelf-
eid
rekend zijn voor onze
-niveau (management,
ielast worden met werk-
ide zaak afdeling en een
de chef de bureau over-
is vereist.
antoor aan de Meirse-
geautomatiseerd.
ftelijke sollicitaties aan:
us 14880 AA Zundert.
Rescue Equipment be-
dse Holding, met vesti-
U.S.A. en Singapore. Zij
en verkoopt hydrauli-
n voor de brandweer,
dustriële bedrijven over
rtdurend wordt geïnves-
ontwikkeling van nieuwe
iemethoden. Wereldwijd
en ais specialist in hoge-
echnologisch hoogwaar-
en alom gerekend tot de
ste verkoopteam voor de
eer is plaats voor een
erker, voor wie klant
vanzelfsprekendheid is.
jn communicatieve vaar-
h en schriftelijk) uitste-
'jn. Ons produktenpakket
chnische affiniteit. Erva-
n WordPerfect en Lotus
opleiding op het niveau
aangevuld met enkele
respondentie (met name
ijk geacht. Leeftijd 23-28
dere inlichtingen verkrij-
erritsen. Uw schriftelijke
ten binnen een week na
blad aan de afd. Perso-
AA Raamsdonksveer
fax. 0162 - 522482
abant.
ling is gebaseerd op
bij kwaliteit, dynamiek
yf's is een beursgenoteerde
tigingen in Noord-Brabant,
ing op H.B.O.-niveau.
jaar ervaring binnen de
itverlening.
stekende communicatieve
ende ervaring in een
soortgelijke
'erantwoordel ijkheid.
d inwerkprogramma.
en, nodigen wij u uit te
Vinnen 10 dagen richten aan.
Vooraan, dat is de plaats waar Nederland staat.
Tolerant, redelijk en liberaal zoals geen enkele
natie. Poëzie in een trein naar Zoetermeer, een
schrijver, A. Moonen, die met publiekelijk inge
vette billen een zelfmoordact vertoont en ho
moseksuelen die tot in het parlement voor hun
geaardheid uit kunnen komen. Dat kan alle
maal in Nederland en alleen in Nederland. Dat
denkt de goede vaderlander althans.
De vreemdeling heeft een andere mening. Dat
beweert de jonge medische promovendus Van
Doornick tenminste. In de laatste stelling bij
zijn Rotterdamse proefschrift daagt hij Neder
land uit het geïdealiseerde beeld van tolerantie
m redelijkheid t
-oortreffelijk ge
te toetsen aan de indruk die de
georganis
«er werkende buitenlanders maakt. Wie dat
aniseerde bureaucratie op
doet, schrikt vanzelfsprekend, maar het is een
oneigenlijke vergelijking. Want zet de keizerlij
ke en Koninklijke bureaucratie van Oostenrijk
bijvoorbeeld eens af tegen de daar geldende
ideeën van verdraagzaamheid.
Afgelopen zondag was het landelijke homo-en
lesbodag in Dornbirn. De manifestatie was we
ken tevoren aangekondigd. Vroeg genoeg
vóór de bisschop om zijn gelovigen op bezon
ken wijze te waarschuwen. Oppassen moesten
ze voor 'Schwulen' en 'Lesben' hield de goede
herder zijn schaapjes in een veertien pagina's
lang betoog voor. Homoseksuelen vergrijpen
zich eerder en vaker aan kinderen dan hetero
pedofielen, tegennatuurlijkheid en drugs- of
drankzucht zijn vrijwel synoniem en nichten en
potten zijn wandelende virusbommen. Het
HIV-Aids-verhaal had dat weliswaar reeds be
wezen, maar de ernst van het gevaar was door
de goegemeente niet voldoende onderkend.
Wat er ook maar aan virus of bacterie is, het
huist massaal in homoseksuelen. Op afstand
houden dus. Op straffe van zware besmetting.
Het is sowieso beter om niet te dicht in de
buurt van deze afwijkelingen te komen. Ze
knoeien onder elkaar en verleiden onschuldige
heteroseksuelen, ze zijn depressiever en ge
stoorder dan de normale burger en ze doen
aanzienlijk meer zelfmoordpogingen dan de
oppassende Oostenrijker. Wie niet op slechte
gedachten komen wil, hoede zich dus voor
contact.
Dat is ook de lijn van een hoofdredactioneel,
commentaar in de grootste Oostenrijkse krant
na de bijeenkomst. Natuurlijk hebben lesbo's
en homo's recht op tolerantie, liever nog op ac
ceptatie, maar moeten ze zelf niet veeleer be
ginnen met het aanvaarden van de rest der
maatschappij? Oostenrijkers zijn zeer bereid af
wijkend gedrag te aanvaarden. Zo lang het
maar niet zichtbaar is en de andersgeaarden
zich niet provocerend opstellen. Een kwestie
van verdraagzaamheid en goede smaak.
Normen zijn bijna wetten in Oostenrijk. Wie er
zich niet aan houdt, wordt buiten geworpen.
Ook in homoseksuele kring. Schuin tegenover
het Freudmuseum, het vroegere woon- en
werkhuis van de Weense magiër aan de Berg-
gasse, is een befaamd nichtenkoffiehuis. Licht,
metalig en modieus. Wie er als buitenstaander
toevallig verdwaalt, raakt verbaasd. Op de ta
feltjes bordjes dat deze plaatsen gereserveerd
zijn voor stamgasten van zwoele en lesbische
signatuur en op de verantwoord vormgegeven
buisstoelen uitsluitend leer. Zelfs 's ochtends
om half elf. Alsof een colonne motorduivels op
excursie hier zijn eerste koffie- en Sachertorte-
stop gemaakt heeft. Het blijkt een vergissing.
Zodra iemand opstaat, zet hij een zwarte Hel-
mut-Schmidt-Oostzeepet op het hoofd. Kerels
blijken hier uitsluitend gewenst. Oostenrijkers
van stavast, zoals de berghistorie die met dui
zenden opgeleverd heeft.
Want krijgshaftig is het Habsburgse verleden.
In de Academie voor Beeldende Kunsten is een
enorme tentoonstelling aan de gang: 'De
droom van geluk'. Historiserende kunst van
eeuwen. Kilometers uitstalling van authentieke
lelijkheid, Martiale snorren, trotse gewijen en
heldhaftige jachtbuit, getransformeerd in
schoonheid en gebruiksvoorwerpen. Alles voor
en door moedige jagers, geharde berggidsen,
mannen van het ruige, feodale leven. Maar wei
met een hoffelijke signatuur. Dat is immers de
andere norm.
Het zwakke hoort beschermd, het liefelijke met
kushandjes gekoesterd en het Hübsche aan de
deur voorrang verleend. De Oostenrijker weet
dat er meer bestaat dan Lederhosen-alpenwei-
den-cultuur. Hij wordt er echter in de open
baarheid niet graag aan herinnerd.
Oostenrijk is in wezen niet anders dan Neder
land. Vol vooroordeel, maar niet in openheid
bediscussieerd. Nichten mogen, maar in het af-
geslotene van hun kostschool. Wat in Neder-
iand onder dekmantel van liberale waarden op
straat wordt gegooid, blijft in Oostenrijk in de
dark room. Wat naar buiten moet treden,
wordt gedoogd, maar dan wel - en dat is het
9'ote verschil met Nederland - omzwachteld
met verzachtende traditie van wellevendheid
b" hoofse hoofelijkheid.
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996
Door Rinze Brandsma
Is het niet beter eerst eens een nationale
discussie te voeren over wat we willen
met onze regionale vliegvelden? Eerst
kijken wat die vliegvelden kunnen betekenen
om de explosieve groei van Schiphol op te
vangen, vooral wat betreft de nachtvluchten.'
PvdA-fractieleider Wallage vroeg zich dat af,
toen de politiek nog aan zat te hikken tegen
het besluit over eventuele nachtvluchten op
'Beek'.
En daarna viel het besluit over Beek, richtte
alle aandacht zich op het vliegen 'aan de ran
den van de nacht' in Zuid-Limburg, op de
chartermaatschappijen die er niets in zien, de
Limburgse teleurstelling over het 'blij maken
met een dooie mus'. Over de andere regionale
luchthavens bleef het stil.
Maar weten we, eigenlijk wel wat we .willen
met die luchthavens? Wat moeten de Airports
Eindhoven, Maastricht/Aachen, Groningen,
Twente, Rotterdam en Den Helder met de
suggestie die minister Jorritsma van Verkeer
en Waterstaat onlangs deed in een toespraak
op Schiphol, dat het 80-jarig bestaan vierde:
'Ontlast Schiphol; laat de chartermaatschap
pijen uitwijken naar de regionale vliegvelden
om Schiphol binnen de krappe milieugrenzen
te laten blijven'? En wat kunnen, op termijn,
de nog kleinere vliegvelden als Lelystad, Teu
ge en de rest van de zestien vliegveldjes en
luchtvaartterreinen betekenen?
Weinig. Dat is de enige duidelijke conclusie
na een rondgang langs ministerie, weten
schappers en de vliegvelden in kwestie. 'Alles
hing op Beek', hoor je steeds. Maar wat voor
beleid nu gevoerd moet worden blijft steken
in een warrige discussie. Die lijkt bijna exclu
sief te draaien om Schiphol, eventueel in
combinatie met een dependance en/of satel
liet-banen en om een Tweede Nationale
Luchthaven. En omdat de NV Luchthaven
Schiphol zélf participeert in steeds meer re
gionale vliegvelden - of die zelfs al helemaal
runt - houdt Mainport Schiphol ook nog eens
de toekomstverkenning naar een nationaal
luchtvaartbeleid, met de regionale vliegvel
den als inzet, in een stevige greep.
Bestaat er eigenlijk wei een landelijk, ruimte
lijk luchtvaartbeleid? Met aandacht voor een
eerlijke, leefbare verdeling van de. overlast
voor nachtrust en milieu? Er is de Nota Relus,
over de regionale luchthavenstrategie. Die
was klaar in december 1992, maar mocht
nooit uit een diepe la van de minister van
Verkeer en Waterstaat. Politiek was de nota
te gevoelig: struikelblokken waren destijds de
te nemen besluiten over (de nachtvluchten
op) Beek en over een eventuele verplaatsing
van Zestienhoven. Het ministerie wil nu het
stof van de Nota Relus afblazen, die actuali
seren en alsnog uitbrengen voor politieke dis
cussie en besluitvorming. 'Over niet al te lan
ge tijd', verwacht de minister.
„Ik heb het gevoel dat tot nu toe in de discus
sie over Schiphol en een Tweede Nationale
Luchthaven te weinig gekeken is naar de re
gionale luchthavens," meent dr.ir.Rob van
der Heijden, hoogleraar transport en logistiek
aan de Delftse Technische Universiteit.
Hij vindt dat te snel geroepen wordt: doe
maar een tweede grote luchthaven. „Terwijl
de bestaande infrastructurele capaciteit beter
gebruikt kan worden."
Minder snel de asfaltmachine laten rollen
voor nieuwe start- en landingsbanen. Meer de
bestaande vliegvelden gebruiken, in nauwe
combinatie met andere vormen van vervoer
en het beter scheiden van vracht- en passa
giersstromen. In de Randstad liggen volgens
de Delftse hoogleraar vooral mogelijkheden
voor Zestienhoven en Lelystad als dependan
ces of filialen van Schiphol, als feeders, aan-
voerhavens, via supersnelle railverbindingen
met magneetbanen en tunnels. Net zoals een
nog aan te leggen vliegveld-schiereiland voor
de kust van IJmuiden ('IJpoort') Schiphols
vollopend banenstelsel kan ontlasten. „De
Markerwaard alsnog inpolderen en daar een
tweede Nationale Luchthaven? Politiek een
lastige, omstreden locatie. Op de Maasvlakte?
Gezien de toenemende congestie in de Rand
stad is dat ook niet zo slim."
Prof. Van der Heijden voelt eventueel meer
voor een nieuw begin met een groot vliegveld
'ergens in het oosten van Nederland'. „Mis
schien in Oost-Brabant, of in het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen. Dichter op de Europese
vervoersmarkt. Veel beter dan een of andere
kustlokatie. Weg uit de volle Randstad."
Regionale vliegvelden die de overloop van
Schiphol opvangen? Stel je daar maar bijzon
der weinig van voor, zegt op zijn beurt dr.
Hugo Roos, hoogleraar vervoerseconomie aan
de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Als
ruimtelijk econoom vindt hij de vraag 'wel
een heel afgeleide discussie'. Een tamelijk
zinloze discussie.
Schiphol groeit al vier jaar wat betreft ver
werkte aantallen passagiers met zo'n tien
procent. Dit jaar verwacht de luchthaven 27
miljoen passagiers. „Als alle Nederlandse re
gionale vliegvelden één jaartje de groei van
Schiphol opvangen zitten ze meteen tot hun
nek toe vol." Daar komt bij dat de luchtvaart
maatschappijen helemaal niet - of nauwelijks
- van Schiphol weg willen. Prof.Roos: „Dan
hebben ze op meer luchthavens dure infra
structuur nodig. Dat zullen ze alleen overwe
gen als ze elders flexibeler kunnen werken.
Met nachtvluchten dus. Beek en andere regio
nale luchthavens zijn 's nachts op slot, of
moeten bestaande mogelijkheden voor nacht
vluchten mogelijk verder beperken. Geen
flexibiliteit dus."
De maatschappijen zijn daar al lang voor het
besluit over nachtvluchten op Beek heel dui
delijk over geweest. Zowel de KLM als de
chartermaatschappijen voelen hooguit iets
voor IJpoort als dependance van Schiphol. Ze
hebben zelfs gedreigd met schadeclaims als
ze op Schiphol niet méér ruimte krijgen.
In de vakantieperiode is er enig toeristisch
chartervervoer van Rotterdam, Maastricht,
Eindhoven, Groningen en Twente. Dat alles is
maar een heel klein percentage op het totale
charterverkeer. De bulk gaat via Schiphol, en
dat blijft zo.
Transavia, medio september: „Alleen het
charterverkeer via Beek zal nog wat groeien,
maar blijft ook relatief gering. Wel ontstaat
een lichte voorkeur van reizigers om dichter
bij huis in te kunnen stappen en de vaak lan
ge wachttijden op Schiphol te vermijden.
Maar de markt van touroperators vraagt niet
om meer vluchten van regionale vliegvelden.
En om wat de markt wil draait het bij ons."
Ook de Vereniging van Nederlandse Lucht
havens bevestigt die blijvend geringe rol van
de regionale vliegvelden. In die vereniging
zitten alle vliegvelden van heel klein tot heel
groot. De voorzitter, H.Bos, directeur van
vliegveld Eindhoven, noemt de groei van de
burgerluchtvaart in de regio's 'verwaarloos
baar'. Een alternatief voor Schiphol kunnen
de kleinere vliegvelden niet vormen, het blijft
een zaak van enkele procenten. Daarvoor zit
ten die vliegvelden zelf ook te veel ingeklemd
tussen woonwijken.
Volgens de Rotterdamse prof. Roos is in het
verleden alleen over Eindhoven, Rotterdam
en Beek - en, in een grijzer verleden, een loca
tie in de polders bij Dinteloord in West-Bra
bant - gesproken als groei-luchthaven met
meer dan regionale betekenis. „Die luchtha
vens hebben ambitie getoond. Ook de regio's
wilden wel. Maar zoals je bij Beek ziet krijgen
ze de pin op de neus. Het mag niet."
Achter de schermen van Verkeer en Water
staat gonst het wel. Er loopt onderzoek naar
een nationaal luchtvaart- en luchthavenbe-
leid. Voor het ministerie is Rand Corporation
-gehuisvest bij de faculteit technische be
stuurskunde van de Technische Universiteit
Delft - bezig met een studie. Doel is een stra
tegische visie op de toekomst van de lucht
vaart in Nederland, de 'TNLI-nota'. Dat moet
uitmonden in een fundamentele discussie
over Nut en Noodzaak van de luchtvaart. Een
nationaal debat, nadat het kabinet er komend
voorjaar een standpunt over zal hebben be
paald. Bij de volgende kabinetsformatie
(1998) zal wat Kok betreft een besluit moeten
vallen.
Bij de opening van het nieuwe World Trade
Centre op Schiphol gaf premier Kok vorige
week een voorzetje. Hij vroeg zich af of het -
in plaats van een tweede nationale luchtha
ven - niet beter is te opteren voor één Schip
hol met satelliet (zoals IJpoort) samen met
een 'conglomeraat van regionale luchtha
vens'. Eerder noemde hij drie plaatsen voor
een tweede nationale luchthaven: Marker
waard, Maasvlakte of kustlocatie IJmuiden.
Intussen is dat conglomeraat van Kok stille
tjes al aan het ontstaan. Schiphol exploiteert
Zestienhoven en Lelystad. Onderhandelingen
over exploitatie en eventuele deelname lopen
met Eindhoven/Welschap. Onder voorwaar
den wil Schiphol ook wel een meerderheids
belang in Maastricht/Beek. Met alle regiona
le luchthavens is Schiphol gesprekken begon
nen over samenwerking in chartervervoer en
afhandeling van luchtvracht.
Er is geen landelijk planologisch beleid rond
om de vliegvelden, meent Jan Fransen van de
Stichting Natuur en Milieu. „Maar regionale
luchthavens kunnen ook geen rol van beteke
nis spelen. Voor nachtvluchten is daar ge
woon geen ruimte." Geen probleem, vindt hij.
„De Hoge Snelheidstrein komt er, voor de
middellange afstanden in Europa. Juist op
die bestemmingen wordt vanaf de regionale
luchthavens gevlogen. Met de snelle treinen
zal die rol van de kleinere vliegvelden dus nog
minder worden.
DEN HELDER/
DE KOOY
1995: 25 miljoen passagiers
1996: 27 miljoen (prognose)
Nachtvluchten: Ja
Groei: Sinds vier jaar meer dan
10%
Uitbreiding: Ja, vijfde baan
Limiet (kabinet): 330.000 vliegbe
wegingen en 44 miljoen passag-
1995: 481.000 passagiers
Vliegbewegingen 1995: 119.000
Nachtvluchten: Ja, 600 per jaar
Groei 1995: 24% t.o.v. 1994
Winst: 1,5 miljoen (maakt als
enige van de regionale luchtha
vens winst)
Veel zakenvluchten. Vliegveld
wil nacht tussen 23 en 7 uur zo
veel mogelijk stil houden. Rotter
dam wil liefst nachtvluchten ge
heel weren, maximaal 20.000
vliegbewegingen per jaar. Exploi
tatie door Schiphol. Voorlopig is
afgezien van plan verplaatsing
I45.000 EELDE/
GRONINGEN
Q Noordoostpolder
IJpoort
Amsterdam
SCHIPHOLffi< 25.000.0001
©Markerwaard
(JjLELYSTAD
TEUGE
Apeldoorn K
TWENTE
möD®
Enschede
Oen Haag
Utrecht
Maasvlakte <0F
Goeree Q
(rPK 480.000 I
ROTTERDAM/
ZESTIENHOVEN
Q Leerdam
's-Hertogenbosch
Tilburg
I214.000X=P) EINDHOVEN
-
]213.00Ó>fB MAASTRICHT/
Sticht
ÉiH
EINDHQVE
1995: 214.000 passagiers
Vliegbewegingen 1995: 12.000
Nachtvluchten: Nee
Verlies 1995: 2 miljoen
Limiet (gemeenten): 15.500 vlieg
bewegingen per jaar
Combinatie met militair vlieg
veld. Snelle groei. Plan voor uit
breiden lijnvluchten en charters
tot ruim 300.000 (20.000 vliegbe
wegingen) jaarlijks. Onderhande
lingen met Schiphol over deel
name in exploitatie. Volgend jaar
FRANKRIJK
I Aantal passagiers in 1995~Y+) BESTAANDE LUCHTHAVEN Onderzochte locatie voor nieuwe luchthaven
MAASTRICHT/AACHEN/BEEK
Verlies 1995: 5 miljoen
Groei naar internationale vrach
tluchthaven voorlopig gestuit,
groei aantal charters kan wel
doorgaan. Nieuwe oost-west-baan
van 3,5 km moet klaar zijn in
2004. Wens van 1500 nachtvluch
ten getorpedeerd door kabinets
besluit; 950 vluchten aan de ran
den van de nacht toegestaan.
Schiphol wil onder voorwaarden
BfüSfR- - i
1995: 45.000 passagiers
Verlies: ruim 3 miljoen.
Nachtvluchten: Incidenteel (wei
nig behoefte)
Baan wordt in 1999 verlengd
van 1800 naar 2500 meter t.b.v.
charter- en vrachtverkeer met
middelgrote toestellen (als Boeing
737 en Airbus). Veel lesvluchten,
door luchtvaartscholen KLM en
1995: 23.600 passagiers
Nachtvluchten: nee
Combinatie met militair vlieg
veld, baan 3 kilometer.
Kleinste regionaal vliegveld. Be
halve 's zomers nu ook winter-
charters, sinds jaren lichte groei
charters en vracht. Licht verlies.
Gesprekken met Schiphol over sa
menwerking in afhandeling
DEN HELDER/DE KOOY
Civiel gebruik marinevliegkamp.
Nog geen officiële status regio
naal vliegveld. Vooral t.b.v. off
shore groeiend belang, nu nog
m.n. helikopters. Korte baan, ef
fectief 1 km, spoorweg zit in de
weg. Studie naar recreatieve
charters in weekeinde op Enge-
1995: 120.000 vliegbewegingen
Nachtvluchten: Nee
Nog geen status regionale
luchthaven, maar klein/groen
luchtvaartterrein, exploitatie door
Schiphol. Na Schiphol wel vlieg
veld met de meeste vliegbewegin
gen van Nederland, door groot
aantal les-, zaken-, recreatie- en
ultralight-vluchten. In 1994 door
regering aangewezen als depend
ance Schiphol voor zakenvluchten,
ter ontlasting Schiphol-Oost. Baan
1250 meter wordt voor 2000 ver
lengd naar 1800 meter en verz
waard, voor kleine verkeersvlieg
tuigen van 20 ton, categorie Fok
ker 50. Nog geen lijndiensten of
charterverkeer. Rond 2015 moge
lijk ook baan 3,5 km voor grote
vliegtuigen. Gedoemd 'eeuwige
strategische reserve' te blijven:
niet meer genoemd als mogelijke
Infographic Julius Wintermans, Research Rinze Brandsma
Nachtvluchten: nee
In maart 1996 gaf Den Haag
toestemming voor verlenging en
verharding baan 1200 m, t.b.v.
zakenvluchten. Productie lawaai
en aantal heli-vluchten moeten
sterk terug. Gevoelig aan rand Ve-
ONDERZOCHTE LOCATIES
VOOR NIEUWE LUCHTHAVENS
MARKERWAARD
Alsnog (gedeeltelijk) in te pol
deren, al decennia lang genoemd
als uitwijk Schiphol. Laatste jaren
opnieuw ter sprake als mogelijke
locatie tweede nationale luchtha
ven. Milieubeweging is daar fel
tegen, provinciebestuur Flevoland
Al heel lang genoemd als moge
lijke locatie tweede nationale
luchthaven, of voor groot vrachtv
liegveld. Problemen met dichtslib
bende wegen in regio, veiligheids
risico's voor (petro-)-chemische in
dustrie Europoort/Rijnmond. Pas
denkbaar op (nog niet geplande
IJPOORT
Plan baggeraar Boskalis en Bre
dase ingenieursbureau Lievense
voor kunstmatig eiland in zee bij
IJmuiden, met alleen start- en lan
dingsbanen, 'zesde en zevende
baan Schiphol' met supersnelle
verbinding magneettrein en tun
nels. Door politiek steeds hart
stochtelijker omarmde, aantrekke
lijke optie. Onzekerheid over ge-
WOENSDRECHT
Beperkt gebruikt militair vlieg
veld met medegebruik onder
houdsdienst Fokker. Geen plan
nen uitbreiding of lijndiensten.
DINTELOORD
Voormalige locatie voor tweede
nationale luchthaven (sterk gepro
pageerd door ir.Frits Philips).
LEERDAM, GOEREE,
NOORDOOSTPOLDER
In jaren '70 zijn deze locaties
nog genoemd als locatie 'Schiphol
LAARBRUCH
Plan uitbouw vliegbasis Britse
luchtmacht in Euregio Arnhem-
Nijmegen-Venlo na sluiting in
1999 tot Rijn-Maas-Airport, vooral
voor luchtvracht. Milieu-minister
De Boer: ombouw niet gewenst
i.v.m. lawaai-overlast.