Voor altijd in zusterlijke harmonie DE STEM TV-arcliitect Lebesque helpt bij de verhuizing D2 Kate en Anna McGarrigle wereldberoemd nan St. Saveur tot Emmen De film van de Stones die niemand mocht zien WÊÊÊmamÊm Ttf8 is er voor U! 1Date-game: voor het leven of heel even' D1 In een vol café van Henk West broek in Utrecht beleefde de film waaraan Jehtro Tuil, The Who, Taj Mahal, Marianne Faithfull, John Lennon en The Rolling Stones meewerkten, afgelopen weekeinde zijn Nederlandse première. Vorige maand, tijdens het filmfestival in New York, werd Rock and Roll Circus voor het eerst vertoond. Bijna drie decennia lang lag de door de BBC gemaakte film op de plan ken. Naar verluidt omdat Mick Jag- ger, de bedenker van het project, niet tevreden was over de verrich tingen van de Stonès zelf. Destijds zou nog wel geprobeerd zijn om het Stones-aandeel op te krikken. Zo waren er grootse plannen om de Stones-show in het Colosseum in Rome nog eens over te doen. Maar de dood van Brian Jones zorgde er voor dat het renovatieplan voor goed in de kast verdween. Dat de film dan nu kennelijk wel geschikt bevonden is, heeft wel licht te maken met de belangstel ling voor allerlei Beatles-curiosa. Kennelijk is de concurrentieslag met The Fab Four nog altijd niet uitgewoed. En pas onlangs werd overeenstemming bereikt met Allen Klein, destijds manager van The Stones en in het bezit van de rechten van de film. De film is de registratie van een concert in.een circus, waarbij ook vuurvreters èn acrobaten te zien zijn. En, Jagger had gelijk, The Stones verkeerden allerminst in topvorm. No Expectations bij voorbeeld haalt het niet bij de re guliere studio-registratie en in Sympathy for the devil lijkt Jagger zelf niet bij goed bij stem. De on langs uitgebrachte cd met de mu ziek uit de film valt dan ook be hoorlijk tegen. Toch is de film in historisch op zicht wel interessant. Al is het al leen maar om John Lennon te zien praten met Mick Jagger, of - nog fraaier - het Beatles-nummer Yer Blues (van het 'witte' album) te zien uitvoeren in een supergroep met Rolling Stone Keith Richards op bas, Mitch Mitchell (Jimi Hen- drix Experience) op drums en een jonge Eric Clapton op gitaar. Het waren nog de jaren dat alles leek te kunnen in de popmuziek en na 'the summer of love' van 1967 leek popmuziek zelfs even in staat om eenheid te kunnen smeden in een verdeelde wereld. Maar hoe snel zou het veranderen. Niet zo veel later gingen The Beatles uit elkaar, werd tijdens een Stones- optreden een fan doodgestoken, moest Brian Jones het veld ruimen bij The Stones en stierf en kregen "Clapton en Faithfull problemen met druggebruik. Het document lijkt dan ook uit een volledig ande re tijd te komen. 'Rock and Roll Circus' is vanaf 14 november op video verkrijgbaar. De cd is uitgebracht door Mercury. Vandaag 9 en morgen 10 novem ber is in de Jaarbeurs in Utrecht een uitgebreide tentoonstelling over 30 jaar Rolling Stones. Daar is ook de film te zien. (ADVERTENTIE) Bergen op Zoom Dinteloord Fijnaart Hoeven Huijbergen Nieuw Vossemeer Ossendrecht Oudenbosch Oud en Nieuw Gastel Putte Roosendaal Rucphen Standdaarbuiten Steenbergen Willemstad Woensdrecht Wouw TV8 is de regionale nieuws zender voor Brabant. TV8 is 24 uur per dag in de lucht. De dagelijkse nieuws uitzending is van 18.00-18.30 en wordt de hele avond herhaald. Zodat U het nieuws van-dichtbij- huis kunt bekijken wanneer het U uitkomt. EMBER 1996 'den is soms moeilijk iet 2SA geopend en Sch waartegen W uit- t troef. Na een tweede S werd ruitendrie ouw gespeeld. Omdat im W met de heer. W eigenlijk ruiten terug- ïaar hij dacht dat Z kte ruitensnit had ge- n dat ruitenaas bij z eronderstelde dat een rten of klaveren ont moest worden. Hij ,r een kleine klaveren de boer was. Z maakte ,'ontract want hij gaf verenslag meer af en ■en twee ruitenslagen .rtenslag. Als W's keu- jïten was gevallen, was t hetzelfde geweest. O erste ruitenslag beter emen en dan harten of moeten brengen. Dan ewoon een down ge- 3: 10 november Najaars- Ip and Down Made 0162- 16 november Lamber- grive Bergen op Zoom 3036. ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 - Linda Ronstadt, Emmylou Harris en Maria Muldaur zin gen composities van de gezus ters Kate en Anna McGarrigle, die in de schaduw van de ster ren hun eigen muziek maken: smaakvolle, eigentijdse folk muziek. De zussen laten hun leven door niets en niemand veranderen. Door Gerrit van den Hoven Waarom de in 1968 gemaakte Rolling Stones film Rock and Roll Circus destijds niet is uitgebracht, is nooit precies duidelijk ge worden. Net zomin als helemaal duidelijk zal worden waarom de registratie van deze legendarische rockfilm nu, 28 jaar later, wel is uitgebracht. sing volgende week. - f6 35. Pf7 - h6 Kg7 - gé - h3 Pf6 h7 37. Ph6 - g8 e5 38. Tf4-a4 Kg6-g7 -a8Te5-e6 40.f2-f4 42. -el f7 41. g3 g4 h5xg4 Te6-g6 43, 44. Ta8-a7+ Ke7-f6 |Ta7xh7 Tg6xg4+ 46. t remise was een omstandigheden norme teleurstelling voor Het beste kruit was ver in en in de komende vlug- s lag alles weer volledig Snelschaken is doorgaans erk punt van de Tilburger dit keer was hij onherken- Tweemaal gaf Karpov ff goed van langs en het is er of de prijs van vijfen duizend franc genoeg heeft kunnen bieden het missen van zo een —natste potje ging aldus'. Wely - Karpov -d4 Pg8 - f6 2. c2-c4 '6 3. Pgl-f3 b7-b6 4. f3 Lc8-a6 5. b2-b3 b4+ 6. Lel - d2 Lb4-e7 l-g2 c7-c6 8. Ld2-c3 d5 9. Pf3-e5 Pf6-d7 10. d7 Pb8xd7 11. Pbl-® 12. O-O Pd7-f6 13- el? Volgens loek was 13. leboden. 13... c6 c5 14. e4 c5xd4 15. Lc3xd4 d5xc d2xc4 La6xc4 17. b3xc c8 irt staat al beter, maar,^! wel erg snel van kwaad 'J. 18. Tal-cl Le7-cf xc5 Tc8xc5 20. Ddf c7 21. e4 - e5 PK <J7 f4 b6-b5 23. Da4-*> A le rest vergeten we gewoon- Natuurlijk moest 17- volgens de zwartspeler dan alsnog remise ge- 30-25-20 was aan- sterker dan de partijzet, ik niet dat wit met die manoeuvre remise is het onherroepelijk voor zwart. 42 58.17-12 42-47 59.12- 60.8-337-4161.3-1223- 12-21 41-46 63. 21-49 46- 19-16 37-26 65.16-49 26-8 53 Op 30-25 28-32+ en na 1-2 is het een kwestie van 66...47x35 en wit gaf plossing een fraai pro- uit 'De Problemist'. Hoe lt? Door Dirk Vellenga Nee, Kate en Anna McGarrigle zijn geen media-sterren. „We lei den een eenvoudig bestaan," zegt Kate. „We verdienen genoeg om te leven zoals we willen." „Het ene jaar iets meer dan het andere," voegt Anna toe. De muzikale Canadese zussen vertoeven in het weinig glamourvolle Beethoven Hotel in Amsterdam, waar slechts drie mensen in de lift passen. Een schoon maakster komt langs om de kamer te doen op het moment dat het interview plaatsvindt. Kate roept dat ze over een half uurtje terug moet komen. „Het is hier toch netjes genoeg," zegt Anna en werpt een vluchtige blik op de openge- woelde koffers, het onopgemaakte bed en de losse flessen (fris) en glazen. De krachtige Kate (50) en de wat brozere Anna (52) laten al ruim twintig jaar ei genzinnige muziek horen die is gebaseerd op het folkgenre, soms in het Frans, soms in het Engels, maar altijd met warme, zusterlijke harmonie-zang. Van hun in trigerende hitje-met-accordeon Com plaints pour Ste. Cathérine (1975) tot* hun prachtige, recente cd Matapedia worden ze gevolgd door een bescheiden schare vertederde fans. Ronstadt Linda Ronstadt nam van de McGarrigles een aantal composities op, Heart like a wheel, Mendocino en Heartbeats accele rating, en zij is wél een ster. Ze was het in ieder geval toen in 1984 een tv-special rond Kate en Anna werd opgenomen. »We werden ondergebracht in hetzelfde notel. Linda kreeg een suite -bovenin en °P de gang werden drie bodyguards neer gepoot," vertelt Kate. „Ze kwam van ne gen-hoog naar beneden om ons even te oegroeten en zei: Hi guys, wat trekken jullie aan?" ^tma: „Wij hadden alleen de kleren die we droegen, meer niet. Maar zij had ne gen vrachtwagens met kleding meegeno men. Wij zaten in een gedeelde kleedka mer, zij had een eigen kleedkamer. Ach, dat is haar leven, haar wereld. Wij zitten er alleen maar af en toe in." Zouden jullie zo willen leven? Anna: „Nee. We hebben ervoor gekozen het niet te doen." Kate: „Kijk, zij heeft die bodyguards echt nodig. Als je zover bent, is je vrijheid weg. Mensen zeggen wel eens tegen ons: tut je een beetje op, speel mee in het grote spel. Maar dan zouden we onszelf niet zijn. Wij leven zoals we altijd geleefd hebben. Dat vinden we veel aangenamer. Wij hebben nog steeds dezelfde vrienden als "dertig jaar geleden. En die weten precies hoe wij zijn. In de wereld van de sterren veran dert alles snel in schijnheiligheid. Nie mand zal je nog oprecht benaderen." Ierland Ook met zangeres Emmylou Harris, die van het duo Love is en Goin' back to Har lan op de plaat zette, zijn de contacten vooral indirect. De McGarrigles, nederig als de nonnen, hebben de wereld van me ga en super ook niet nodig. Ze zijn een fa milie-onderneming. Vader Frank, die in 1965 is overleden, speelde piano, zong slepende ballades en inspireerde zijn op groeiende dochters. Het geslacht McGar rigle komt oorspronkelijk uit Ierland en de zusters willen er nog eens naar toe om dat uit te zoeken. De familie is van oudsher katholiek en is wat dat betreft op haar plaats in-Quebec. Alleen: ze spraken geen Frans. De Mc Garrigles vormden een Engelse minder heid binnen de Franse minderheid in Ca nada. Kate en Anna leerden Frans op school, bij de nonnen. Tussen hun zesde en dertiende namen ze gretig de Franse spelletjes en religieuze gezangen tot zich. Moeder Kate en Anna zingen over hun omgeving en over elkaar. De derde zus, Jane (55), was lange tijd hun muzikale en zakelijke begeleider, maar ze is nu opgeklommen tot de directie van platenmaatschappij. Anna en Kate doen er een beetje lacherig over. Op de laatste cd staat het nummer Song for Gaby, een ode aan hun twee jaar geleden overleden moeder. Anna: „Het is meer een lied over het missen. Ik schreef het een hele tijd na haar dood, ik kon het niet eerdèr. Het was in "de lente, ik hoor de de vogels en moest toen opeens aan haar denken. Op dat moment was net de moeder van een buurvrouw overleden. We konden toen ons verdriet bij elkaar kwijt." „Wie was dat dan?" vraagt Kate. Anna noemt een naam. Kate: „Moeder had last van haar hart. We zagen het wel een beetje aankomen, toch was haar dood vreemd. Je mist opeens een centraal punt in je leven. Ze was niet super-vriendelijk, hoor. Ze was niet-zo gek op kinderen. Ze kreeg ons toen ze al over de veertig was. Zelf kwam ze uit een grote familie en moest ze altijd op jonge re broertjes en zusjes passen. Ze vertelde wel eens hoe gemeen ze kon zijn: ze zat op de bovenste trede van de trap met een boek en de kleine kinderen speelden aan haar voeten en maakten herrie. Als ze er genoeg van had, duwde ze met haar been zo'n druktemaker naar beneden. Het gekke is dat ze als grootmoeder heel an ders was. Tegenover onze kinderen was ze juist lief en grappig." Rijbewijs Anna: „Moeder deed hele bijzondere din gen. Pas toen ze 65 was, haalde ze haar rijbewijs. Toen kocht ze een auto, niet zo maar eentje, maar de langste Chevrolet die er in de buurt te koop was. Ze nam onze kinderen mee naar het zwejnbad en zo. Ze was een klein vrouwtje en kwam maar net boven het stuur uit. Het was geen gezicht. Dan gaf ze'direct vol gas. Haar dunne, witte haar viel strak achter over van de schok." Kate: „Ze was een sterke vrouw, heel nuttig. We hebben haar vaak meegeno men op onze reizen. Zelfs naar Hong Kong, ze was toen al over de tachtig. En ze vond het prachtig. Op feestjes was ze meestal de laatste die naar bed ging." In Song for Gaby wordt gesproken over banjo-weekends. Kun je dat uitleggen? Kate: „Dat is een mooi verhaal. Vertel jij het maar, Ann." Anna: „Het was een paar jaar voor haar dood. We bleven 's nachts wel eens bij haar, want ze zag van alles, grote vogels en dat soort dingen. Met Janey waren we toen bezig met filmmuziek en we moes ten nog een banjo-stuk componeren. We besloten naar het huis van Gaby te gaan, zodat we haar er een beetje bij konden betrekken. We zetten haar 's morgens in een stoel met flink wat kussens in de rug, koffie erbij. Wij tokkelden eindeloos, steeds opnieuw, stukje bij beetje. Ze zat er de hele dag bij en luisterde na het ein deloze gepruts. Toen we haar 's avonds terugbrachten naar de slaapkamer, zei ze maar één ding: nodig mij asjeblieft nooit meer uit voor die banjo-weekends van jullie." Bergen Kate woont in Montreal, de stad, en An na heeft zich teruggetrokken op het plat teland. De afstand tussen beide zusters bedraagt anderhalf uur. Kate: „Ann komt naar de stad om brood te halen, heel lekker brood. Het klinkt gek, maar het is zo." Ze zijn opgegroeid in St. Saveur, een plaatsje op 65 kilometer afstand van Montreal en steeds meer in trek als ski oord. Vader Frank McGarrigle kocht het huis direct na de oorlog, hij moest naar de bergen vanwege longklachten. Het ouderlijk huis is nog steeds bezit van de zusters. Kate: Jullie koningin Juliana heeft in de oorlog een winter in St. Saveur door gebracht. Het huis is er niet meer, het was van hout en is gewoon vergaan." „Zonde, anders was het nu misschien een toeristische attractie," grijnst An na. Er wordt gedacht aan een tournee door Nederland in de nabije toekomst. Hun laatste reeks optredens was in 1977. Kater „Emmen! Emmen herinner ik me nog goed. Ja, we treden zo weinig op dat we alle plaatsnamen nog kennen." Anna: „Was dat het hotel waar we opge sloten zaten?" Kate: „Ja, we moesten 's morgens heel vroeg naar het vliegveld, maar er was niemand die de deuren voor ons open kon maken. Toen hebben we het raam geo pend en zijn we via het dak naar buiten gegaan." Zoon De McGarrigles deden mee aan het tv- project Transatlantic Sessions, waarin artiesten uit Amerika min of meer geïm proviseerd musiceerden met collega's uit Ierland, Schotland en Engeland. Emmy lou Harris, Mary Black, Iris Dement, Guy Clark en Kate en Anna waren erbij en ook Rufus, de 23-jarige zoon van Ka te uit haar huwelijk met zanger-compo nist Loudon Wainwright III. De BBC heeft de zeer boeiende sessies dit jaar in drie delen uitgezonden, de Mc Garrigles hebben zelf het resultaat niet gezien. Het project lijkt inmiddels ge strand, want de filmmaatschappij die het kasteelachtige hotel in Schotland af huurde voor de unieke kamer-concerten, is failliet gegaan. Rufus staat op een van de opnamen van Transatlantic Sessions naast zijn moeder te zingen en de gelijkenis is frappant. Om zich te concentreren sluit hij zijn ogen op dezelfde manier als Kate. Tij- -dens de tournee door Engeland en het ene concert in Nederland (in de Melkweg in Amsterdam) verzorgde hij het voor programma. Hij is geen folkie. Kate: „Rufus is meer klassiek gericht. Wat hij doet heeft ook iets van de Europese vorm van cabaret." Op de allereerste elpee van Kate en Anna werd hij nog Little Rufus genoemd en werd moeder Gaby bedankt omdat ze zo bereidwillig was tijdens het studiowerk op haar kleinzoontje te passen. Nu is hij een volwassen kerel met het volle, zwar te haar dat zijn moeder en tante ooit ook hadden. Kate en Anna bekijken hem met enige trots als hij de hotelkamer even binnenkomt. Kate, met ingehouden lach: „Hij heeft een sweater van zijn opa aan! Mijn vader liet dertig jaar geleden een grote kist met kleren achter. Iedereen heeft er in zitten graaien. De sweater die Rufus draagt, komt ook uit die kist." Door Paul Geerts Binnenhuisarchitect Marcel Lebesque noemt zichzelf bo venal energiek. Hij is altijd ®et duizend-en-één dingen -..Vi v-xi-v-tll UlllgLll o- „Ik loop voortdurend »et ideeën in mijn hoofd", hij. Zijn werkweek loopt aiJ °°k van maandag tot en i e'za^erdag' Wat dat betreft hij de juiste man voor de verhuizing, een onderdeel n het SBS 6-programma Inm om het huis. u'Bijdrage van Lebesque duurt wpJ. tien minuten. Iedere kaai Z1tet kijker hoe hij een „n mterieur inricht. Maar de ten Smes' wekelijks één dag, kos- mLt al snel achttien uur. „Je voor gestoord zijn om kpn" evisie te willen wer- merkt hij lachend op. Marcel Lebesque is geen onbe kende in het wereldje. „Wat ik en mijn collega's doen, is zeker niet gemiddeld. De meeste binnen huisarchitecten maken keurige interieurs, maar wij zijn niet bang om een heel complex interi eur onder handen te nemen." Zo'n zestien jaar geleden trad hij, nog geen twintig jaar oud, in de voetsporen van zijn vader. Lebesque volgde een avondop leiding binnenhuisadviseur, die hij overigens niet voltooide. Hij leerde het vak volgens eigen zeggen vooral in de praktijk. Onder zijn leiding kreeg het be drijf een ander gezicht, mede dankzij de stormachtige ont wikkelingen in de woonbranche. Zijn klantenkring bestaat voor namelijk uit zakenmannen en industriëlen. „De absolute top", zegt Lebes que zelf. „Ze verdienen veel geld, zonder daar over op te scheppen. Maar het zijn wel zeer mondige mensen, die precies weten wat ze willen." Zijn taak in In en om het huis sluit eigenlijk nauwelijks aan bij zijn dagelijkse bezigheden. In het programma is Lebesque betrokken bij een 'alledaagse' verhuizing. Wekelijks neemt hij een ander interieur onder han den. Dat kan een woonkamer, keuken, badkamer of zolder zijn. De 'figuranten' melden zich zelf aan. Ze nemen ook zelf een deel van de kosten voor hun reke ning. Het contact met Lebesque bestaat uit een aantal ontmoe tingen. Eerst bekijkt de Eindho- venaar de oude woning. In een kort gesprek wordt duidelijk wat de bewoners willen meene men en hoe de sfeer in de nieuwe woning moet worden. Vervol gens neemt Lebesque een kijkje in de nieuwe woning. Niet,in de uitzending, maar wel in werkelijkheid: de opdracht gevers komen naar Eindhoven. „Dat wil ik", zegt Lebesque stellig. „Het is ook nodig om de mensen te leren kennen." Ver volgens gaan de opdrachtgevers inkopen doen en kruipt Lebes que achter de tekentafel. De opnames van de daadwerke lijke verhuizing worden een week later gemaakt. „Vergeet niet dat er" echt verhuisd wordt", benadrukt Lebesque. „Ze zeggen dat een verhuizing een van de meest stressvolle pe riodes in iemands leven is." Ideeën aanreiken is volgens Le besque de meerwaarde voor de kijker. „We zoeken bewust naar spannende oplossingen. Ik laat bijvoorbeeld duidelijk zien wat je kunt doen met kleur. Bijna ie dereen heeft tegenwoordig de neiging om crème of zachtgeel op de muren te smeren. Daar word ik helemaal ziek van. Het kan ook anders." Lebesque legt in ieder interieur iets van zichzelf, maar hij houdt nadrukkelijk rekening met de wensen van de opdrachtgever. „De mensen willen dingen mee nemen uit hun vorige woning. Die moet je sowieso inpassen. Wij kunnen na de opname de deur achter ons dichttrekken, maar zij moeten er verder mee. Het moet leuk blijven, ook als wij weg zijn." Of hij niet bang was voor de on vermijdelijke vergelijking met Jan des Bouvrie, die voor TV Woonmagazine de metamorfose verzorgt? „Nee", zegt'hij stellig. „Dit is iets heel anders. Boven dien was ik ervan overtuigd dat ik de vergelijking zou kunnen doorstaan." 'Iri en om het huis', SBS 6 17.45 uur Marcel Lebesque foto marc bolsius Stone Brian Jones, nog te zien in 'Rock and Roll Circus'. foto archief de stem Anna (links) en Kate McGarrigle: „Mensen zeggen wel eens tegen ons: tutje een beetje op, speel mee in het grote spel. Maar dan zouden we onszelf niet zijn.foto roy tee

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29