DESTEM
Er moeten meer Zeeuwen komen'
l'tGouddoppertjei
SS. Wlgt" ,ld"
Sporen in de slik
'Hulp Belgisch leger
officieel vastleggen'
'Tuinenproject Sluis een nieuw fenomeen'
Bobby's problemen
zijn weldra opgelost
'Horizon' moet positie
MKB gaan versterken
Delta Anders vraagt
invoering Zeppelins
chinc>
DEWERKER
GER m/v
C1
MKB: eind aan verdeeldheid
Klokkenshow
van maar dan
400 Klokken
Statenfractie YYD voorziet daling voorzieningenpeil door afname bevolking
Karaers moeten
jij fusie gelijke
eserves inbrengen'
Voor 23 mille aan
lampen gestolen
Groenlinks wil
fuseren met
Delta Anders
Van Gelder aan minister Voorhoeve:
Dow Terneuzen
maakt verschil
bij vliegreizen
nu is ver weg
dichtbij.*..
e.o.
i/eer.
code 650
code 661
code 665
code 687
code 701
code 625
code 626
code 636
code 637
code 700
code 871
code 882
code 662
code 664
code 688
code 689
code 699
v.o.f.
toorapparatuur in West-
staat uit copiers, faxen,
ommercieel talent op HBO-
verliest nooit uit het oog,
dan opportunistisch han-
in een prestatiegerichte
anciëie constructies op een
5,4870 AH Etten-Leur, f
*6111
leveren centraal staan,
ioek naar een enthousiaste
het rayon Zeeland,
U bezoekt klanten en u
o-businessverkoop bete
kansen in de markt sig-
m de contacten met in-
heid en directies van gm,e
werkt u intensief samen
ick en denkt mee in op
en. U rapporteert recht-
minimaal een MTS-
:k. U bent commercieel in-
shoeften van bedrijven ver
te adviseren en resultaat-
rzettingsvermogen en ver-
vertuigingskracht maken u
n de buitendienst, bijvoor
voordeel. U woont centra»
rhuizen.
tctie binnen een gerenom-
;iteiten staan goede pri-
nder een auto van de zaa
0 dagen na het verschijnen
o naar de heer B.E. Geuv
Raamsdonksveer. Vermei"
290.
|BURCHTSTRAAT_8,^STBirRG!
Zeeland
fan onze verslaggever
liddelburg - De Zeeuwen
noeten eens serieus gaan
verken aan een forse uit
leiding van het aantal
jrovinciegenoten. Want be-
folkingsgroei in Zeeland is
ioodzakelijk om de voor-
jeningen voor de inwoners
ip peil te houden. Dat
?ordt namelijk een zeer
mstig probleem in de toe-
jbmst.
leer Zeeuwen moeten er komen,
jat was een prikkelend onder
deel van de algemene beschou
wingen van de WD, gisteren in
de begrotingszitting van de
Zeeuwse Staten in Middelburg.
Terwijl de bevolkingsdichtheid
op deze aarde in de ogen van on
der meer de milieubeweging het
grootste milieuprobleem aller tij
den is, pleitten de Zeeuwse libe
ralen gisteren vrolijk voor nog
meer mensen. Zeeland moet ten
minste de landelijke ontwikke
lingen in de bevolkingsgroei bij
houden, want dat is niet het ge
val, vertelde fractievoorzitter
Jacques Suurmond.
Suurmond: „Sinds de Tweede
Wereldoorlog is de Nederlandse
bevolking met 60 procent toege
nomen, maar in dezelfde periode
groeide Zeeland met 35 procent.
En juist het inwonertal is de
maatlat waarlangs de toedeling
van voorzieningen wordt ge
legd." 1
Vruchtbaardere Zeeuwen en gro
tere gezinnen, het was dit keer
niet de SGP die principieel tegen
geboortebeperking is, de VVD-,
ers braken er een lans voor.
De WD kreeg er niet veel reac
ties op. Daarvoor hadden de par
tijen het te druk met hun eigen
betogen. Alle partijen kwamen in
hun beschouwingen terug op de
economische situatie in Zeeland,
die niet echt slecht is, maar zich
niet vertaalt in meer banen.
D66 maakte nog een punt van
oud politiek zeer. De partij vindt
het democratisch onjuist dat een
Commissaris van de Koningin zo
veel macht heeft bij burgemees
tersbenoemingen en Statenlid
Alex Dijkwel zei dit nog een keer.
De SGP had het, ook traditioneel,
over het verlies van normen en
waarden in de samenleving en de
toename.van 'het liberale den
ken'. Dat veroorzaakt in de ogen
van de staatkundig gereformeer
den tweespalt in de samenleving.
Het Statenlid Wim Kolijn haalde
als voorbeeld hiervan uit naar de
Bredase bisschop Muskens, die in
het nieuws kwam met zijn uit
spraak dat een arme een brood
mag stelen. Kolijn: „De rooms-
katholieke bisschop Muskens
krijgt als een soort goeroe zelfs
internationale aandacht met toe
te staan wat zijn bijbel verbiedt."
Vervolgens, en dat is de laatste
jaren ook in elk begrotingsdebat
voorgevallen, kreeg de Zeeuws-
Vlaamse Volkspartij kritiek uit
de hoek van de PvdA en Groen
links. De PvdA had het over 'een
beginselloze partij' en Groen
links verweet de ZVP 'politieke
onduidelijkheid'.
Groenlinks haalde, alweer tradi-
'an onze verslaggever
terneuzen - Voorzitter ir. K.
lorstra van de Zeeuws-
flaamse Kamer van Koop-
landel vindt dat bij de fusie
-an de Zeeuwse Kamers beide
lartners gelijke reserves moe-
en inbrengen.
lij reageerde daarmee gisteren
ijdens de algemene vergadering
ran de Kamer op vragen van B.
De kamer hier heeft drie
niljoen gulden in reserve. Die re-
erves -zijn opgebouwd met hoge
ontributies.
lijk had in de boeken een groot
erschil gezien tussen het hef-
pereentage van de Kamer in
[erneuzen en die in Midden- en
loord Zeeland. Hij vroeg zich
lerhalve af wat 'de overkant' te
lieden heeft. Als dat verschil
[root zou zijn, is hij voorstander
ran het verder verlagen van de
rontributie in Zeeuws-Vlaande-
en.
taders zouden de verhoudingen
rel erg scheef komen te liggen,
rond hij.
ïet gevaar voor al te grote ver
schillen is volgens Horstra vrij-
niet aanwezig. De Kamers
m Koophandel zijn bij het op-
jouwen van reserves gebonden
ian wettelijke bepalingen. Niet-
iemin laat de Kamer onderzoe-
len wat het effect van de reserves
>p het toekomstig heffingsper-
lentage van de nieuwe Kamer zal
djn. „We kunnen nu wel gaan fi-
osoferen, maar we moeten eerst
de cijfers weten."
Serooskerke - Onbekenden heb
ben maandagnacht zeventig assi-
tólatielampen gestolen uit een
bedrijf aan de Wilgenhoekweg in
iskerke. De lampen zijn te
gebruiken voor de hennepkweek.
lie waarde van het gestolen goed
«draagt bijna 23.000 gulden,
verder is voor zesduizend gulden
schade aangericht in het bedrijf.
Van onze verslaggever
Middelburg - GroenLinks
de Zeeuwse Staten wil
raseren met Delta Anders
om zo een sterkere milieu
partij in Zeeland te krij
gen. De liefde komt echter
één kant, Delta An
ders ziet er niets in.
Gisteren tijdens de algemene
beschouwingen van de Sta-
ten legde Statenlid Frans
van Kollem van GroenLinks
ij1® liefdesverklaring voor
e andere eenmansfractie
tteer. „We hebben toch al
kortdurend dezelfde opvat-
®gen over dingen, een fusie
ou een eind kunnen maken
n de politieke versnippe-
"flg van onze standpunten,"
20 zei hij.
Statenlid Marten Wiersma
h Delta Anders ziet er
Biets m,
5jj '3eaamt dat de standpun-
7oi(Uan Partijen vaak het-
"Me zijn, maar wijst de
yan politiek bedrijven
z®ls GroenLinks dat doet,
A wil niet zeggen dat wij
all. oen' we doen het
vcre u^ers'we hebben een
a; Cj''hende stijl. En boven
al klk niet dat je door
amenvoegingmeerpoutieke
'Even binnendoor' vraagt deze maanden extra aandacht. Regen, mist en vette Zeeuwse slik maken een ritje over de polderwegen tot een waar avontuur.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Middelburg - Zeeland wil dat
minister Voorhoeve (Defensie)
de hulp van Belgische militai
ren aan de provincie in het ge
val van een ramp officieel
vastlegt in een bilateraal con
tract.
Commissaris van de Koningin
Van Gelder heeft daar gisteren
een brief over geschreven aan de
minister. Van Gelder vraagt om
overleg.
Zoals gemeld schieten Belgische
militairen in de toekomst te hulp
bij grote rampen, omdat de Ne
derlandse soldaten er te lang over
doen om Zeeland en met name
Zeeuws-Vlaanderen te bereiken.
Van Gelder schrijft: 'In Zeeland
bevinden zich naar mijn oordeel
te weinig helikopters voor acute
hulpverlening. Vorige week nog
is bij een reddingsactie in Het
Zwin gebleken dat door de direc
te inzet van helikopters uit Kok-
sijde mensenlevens gespaard
konden worden. Het is mij voorts
bekend dat ook schippers in nood
voor de kust van Zeeuws-Vlaan
deren graag een beroep doen op
de snelle hulp uit Koksijde.'
Er is, zoals geméld, al een ver
drag. Het wacht in Brussel op een
fiat, maar de provinciale overhe
den aan beide zijdén van de grens
zijn het al met elkaar eens. Het is
voor het eerst dat op deze manier
grensoverschrijdende militaire
activiteiten formeel worden gere
geld.
Zeeland is geografisch een lastig
gebied en een van.de gevaarlijk
ste, meest risicovolle gebieden
van Nederland. Dat blijkt uit be
rekeningen. Er zijn twee kern
centrales in de omgeving - in
Borssele en in Doel -■ er is zware
industrie en niet te vergeten de
scheepvaart op de Westerschelde,
die voor de meeste risico's zorgt.
Het Nederlandse leger is vertrok
ken uit de provincie, de OCMA
verdween uit Middelburg en Vlis-
singen verloor de Koninklijke
Marine. Het zogeheten Regionaal
Militair Commando zit in Vught.
Het duurt minstens minstens zes
uur voor de Nederlandse soldaten
in Zeeland zijn en in het week
einde lukt het'helemaal niet, om
dat de oproepdiensten voor Ne
derlandse militairen zijn afge
schaft. Als de papieren getekend
zijn, kan Zeeland indien nodig op
afroep beschikken over minstens
duizend Belgische soldaten en ze
ventien helikopters.
Van onze verslaggever
Sluis-Aardenburg - Een
nieuw fenomeen in West-Ne
derland. Zo noemt burge
meester C. van Liere van de
gemeente Sluis-Aardenburg
het tuinenproject in Sluis. Op
een perceel van ruim zes hec
tare aan de Sint Annastraat
wil de Stichting Euregio-tui-
nen deze toeristische attractie
realiseren. Het thema: de Eu
ropese tuinstijlen uit heden en
verleden.
Van Liere is tevens voorzitter van
deze stichting. Daarin zitten ver
der N. Boussen van Witte Bous-
sen-De Bruin, oud wethouder
van Oostburg A. de Feijter, Det-
hon-directeur F. Hamelink en J.
de Waard, directeur Rabobank
Walcheren-Zuid.
Met- de realisatie van de Europese
tuinen is een investering gemoeid
van tussen de zes en acht miljoen
gulden. De stichting wil dit geld
bij elkaar brengen door ondér an
dere hét aanboren van Europese
subsidies en de zogenaamde
groenfondsen van diverse ban
ken.
„Het slagen van dit project is me
de afhankelijk van de subsidies
die je binnenhaalt," zegt Van
Liere. „Onze indruk is dat het
tuinenproject een goede kans van
slagen heeft. Soortgelijke tuinen
kom je immers momenteel alleen
in Oost-Nederland tegen en het
project is naast een toeristische
attractie educatief en informatief
op het gebied van natuur en land
schap. Trouwens, het project is
ook een prima locatie voor een
Milieu Educatief Centrum, waar
in Zeeuws-Vlaanderen al zo lang
in Zeeuws-Vlaanderen over ge
praat." Het project wordt vanuit
drie thema's opgezet Frans/Itali
aanse tuinen, Engelse land
schapstuinen en overige en mo
derne voorbeeldtuinen. Bij de
realisatie wordt gedacht aan de
inschakeling van Dethon-Groen.
„Het project is daarom ook prima
voor de werkgelegenheid van dit
sociaal werkvoorzieningschap,"
aldus Van Liere.
Achterin het park komt volgens
Van Liere een bijzonder element.
„Een miniatuur van een fort of
schans. Hiermee wordt de link
gelegd met de Zeeuws-Vlaamse
verdedigingswerken en/of het
historische karakter van Sluis."
Het bestuur van de stichting gaat
uit van zeventigduizend bezoe
kers op jaarbasis. Ze moeten een
tientje entree per persoon beta
len. „Dat is nog een voorzichtige
prognose. Kijk, het tuinenproject
met deze opzet is een onbekend
fenomeen in dit deel van Neder
land en België en Frankrijk. We
baseren onze prognose op het
aantal bezoekers aan Sluis en
Zeeuws-Vlaanderen. Maar ook
uit de rest van Nederland, België,
Frankrijk en Engeland verwach
ten we veel bezoekers. En na
tuurlijk de echte tuinliefhebbers.
Sluis is wat dat betreft een ideale
locatie. Het complex'moet zich
wel duidelijk onderscheiden.
Vandaar de keuze voor een com
binatie tussen een toeristische at
tractie en informatie/educatie."
Van Liere weet nog niet wanneer
de eerste bezoekers in de tuinen
kunnen rondwandelen. „Dat
hangt van de toekenning van de
subsidies af: Als we de gelden
binnen hebben, wordt het project
verder uitgewerkt."
Terneuzen - De actie
Blueprint bij Dow Ter
neuzen, waarbij het aan
tal hiërarchische lagen
drastisch wordt uitge
dund, heeft vooralsnog al
leen op de werkvloer tot
enige nivellering geleid.
Hoog in de lucht blijven
grote verschillen bestaan.
De ondernemingsraad van
Dow heeft bij de directie ge
klaagd over het onderscheid
dat bij vliegreizen voor Dow-
personeel wordt gemaakt.
Volgens de OR blijkt het re
gelmatig voor te komen dat
Dow-medewerkers bij vlieg
reizen op dezelfde vlucht zo
wel economy class als busi
ness class reizen. Met andere
woorden, de ene Dow'er zit
comfortabel eerste klasse,
terwijl zijn collega enkele
meters verderop met opge
trokken knieën de oceaan
over moet steken. De OR wil
daar duidelijkheid over of
richtlijnen voor een eendui
dig beleid. De Dow-leiding is
niet van plan daar enige be
moeienis mee te hebben. Een
uitvloeisel van Blueprint is
dat verantwoordelijkheden
en zeggenschap voor een deel
naar de werkvloer zijn ver
schoven. Afdelingen en fa
brieken mogen zelf beslissen
hoe duur een vliegticket mag
zijn. „Kostenbeheersing is
daarbij het uitgangspunt,"
aldus het management in een
reactie naar de OR.
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996
tioneel, uit naar de stagnatie van
de politieke vernieuwing. Staten
lid Frans Van Kollem zei door de
grote vermenging van allerlei be
stuurlijke functies in het kleine
Zeeland voor 'Belgische toestan
den' te vrezen. „Small is beauti
ful, maar al te small wordt in
cestueus," aldus Van Kollem.
„Ons kent ons in allerlei geledin
gen van het openbaar bestuur.
Vooral in Middelburg is dat een
probleem.1 .Gemeenteraadsleden
werken bij de provincie en Sta
tenleden werken bij de gemeen
ten. Wethouders en burgemees
ters zijn Statenleden, het gaat te
ver."
Terneuzen - De problemen rond de opvang van hond Bobby
- die de dupe dreigde te worden van een relatiebreuk -
lijken binnenkort opgelost.
Een oproep van Bobby's baasje
Marcel van der Voort in De
Stem van vorige week leverde
zo'n veertig reacties op. Deze
reacties zijn, zo meldt Van der
Voort, niet alleen afkomstig
van mensen die Bobby tijdelijk
in huis willen nemen. Er zijn
ook dierenliefhebers die baas
en hond een hart onder de riem
willen steken.
„Ik sta versteld," zegt Van der
Voort, „dat er zoveel dieren
vrienden zijn. Naast telefoon
tjes heb ik ook op andere ma
nieren heel wat positieve reac
ties gehad. Die hebben mij eer
lijk gezegd ook een beetje op
gepept."
Van der Voort moest onlangs
na een relatiebreuk voor onbe
paalde tijd worden opgenomen.
Zijn hond dreigde daar de dupe
van te worden, waarop zijn
baas via de krant een pleegge
zin voor 'zijn viervoeter zocht.
Momenteel verblijft Bobby in
het dierenasiel in Terneuzen,
waar Van der Voort als tegen
prestatie voor de opvang drie
dagen per week een helpende
hand toesteekt.De kwestie
rond Bobby, zo vertelt zijn
baas, heeft inmiddels ook de
belangstelling gewekt van lan
delijke dagbladen en televisie.
Maar hij gaat daar na overleg
met zijn begeleiders niet op in.
„Wel," zegt hij, „zal ik iedereen
die op de oproep heeft gerea
geerd, persoonlijk bellen. Dan
wordt met dé medewerkers van
het dierenasiel het juiste gast
gezin voor Bobby gezocht."
Terneuzen - 'Horizon' is de naam van het project waarmee het
Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK) eri de Kamers
van Koophandel de positie van hef midden- en.kleinbedrijf in
de provincies Zeeland, West- en Oost-Vlaanderen willen ver
sterken.
financieel en personeelsbeheer.
Deze bedrijven krijgen bij de ver
dere uitwerking deskundige be
geleiding van vertegenwoordi
gers van het IMK en de Kamers
van Koophandel:
Wie belangstelling heeft, moet
snel reageren. Er kunnen slechts
tien bedrijven per provincie mee
doen, dertig in totaal. Horizon
gaat twee jaar duren. Hoewel ge
subsidieerd is meedoen aan Eet
project voor de bedrijven niet
gratis, het inschrijfgeld is 1640
gulden.
De inleidende sessies worden
verspreid over de drie provincies.
Er zijn bijeenkomsten in Gent,
Brugge en Middelburg.
De acties zijn vooral gericht op
een verdere professionalisering
van het management. Ze bestaan
uit inleidende sessies en work
shops waar ideeën vertaald kun
nen worden naar de eigen be
drijfssituatie. Managers kunnen
daarnaast individuele bedrijfsbe-
legeleiding krijgen. Horizon
wordt gesubsidieerd met Europe
se gelden en is tevens bedoeld om
grensoverschrijdende samenwer
kingsverbanden op te richten.
Het project geldt voor bedrijven
van tien tot honderd medewer
kers. Zij krijgen een uitnodiging
om mee te doen aan bijeenkom
sten over marketing, export,
steun bij internationale handel,
Terneuzen - Ondervoorzitter G. Ververs (MKB) heeft gisteren
tevergeefs een béroep gedaan op de Kamer van Koophandel in
Zeeuws-Vlaanderen om zich te bemoeien met de verdeeldheid
in Zeeuws-Vlaanderen.
Overal om zich heen ziet Ververs bestuurders vechtend met elkaar
over straat rollen. Hij ziet dat bij gemeenten, ondernemingsverenigm-
gen en VW's. Het beeld van Zeeuws-Vlaanderen buiten de regio is er
een van verdeeldheid en onderlinge twisten. „Dat is niet in het belang
van ondernemers. Kunnen we daar als Kamer van Koophandel niet
iets aan dóen?" luidde zijn pleidooi gisterenochtend in de Kamer.
Nee, klonk het uit de mond van voorzitter ir. K. Horstra. De Kamer
van Koophandel is volgens hem geen belangenorganisatie. De Kamer
komt wel op voor het economisch belang van de streek, en ondersteunt
initiatieven om de streek sterker te maken, maar is er niet om stelling
te nemen in onderlinge conflictsituaties. „Bedrijven moeten hun eigen
belangen behartigen," zei Horstra. „We kunnen het vee wel naar de
bron brengen, maar het niet dwingen te drinken."
Middelburg - Zeeland moet het vervoer per luchtschip, de
ouderwetse Zeppelin, weer gaan invoeren. Met de luchtschepen
kunnen dan op een milieuvriendelijke wijze toeristen naar de
kuststreek worden gebracht.
Nooit meer files naar het strand.
En belangrijk minder uitlaatgas
sen.
Dit is een voorstel dat gisteren is
gedaan door de milieupartij Del
ta Anders, tijdens de maandelijk
se zitting van Provinciale Staten
in Middelburg. Delta Anders
maakte geen grapje, maar meen
de het serieus. Statenlid Wiers
ma: „Ik verzoek de geachte colle
gae de voorspelbare grapjes over
luchtkastelen achterwege te laten
tot na onderzoek van de techni
sche, en commerciële vooruitzich
ten van deze vervoersvorm. Nu
nog lijkt het ver weg, maar dat
was de toltunnel vijftien jaar ge
leden ook."
Wiersma ziet goéde persectieven
voor de herinvoering van lucht
scheppen. In de eerste helft van
deze eeuw kwamen de oude Zep
pelins vooral in het nieuws door
enkele grote ongelukken. Met na-
me de totale uitbranding van een
groot luchtschip in New York,
waarvan een bloedstollend radio
verslag is overgebleven, beteken
de het einde van het personenver
voer ermee. y
In de Tweede Wereldoorlog wer
den ze nog wel onbemand ge
bruikt, als belemmering voor on
der meer bommenwerpers boven
steden.
Nieuwe studies tonen volgens
Wiersma aan dat de nieuwe
luchtschepen toekomst hebben.
Vooral voor het recreatieverkeer
over afstanden van 150 tot 1000
kilometer.
Er is relatief weinig infrastruc
tuur voor nodig, wat een voordeel
is en het ministerie van Verkeer
en Waterstaat verricht er serieus
onderzoek naar.
„Tijd voor een actieve provincie
als Zeeland deze uitdaging over
te nemen en er een degelijk sym
posium aan te wijden," aldus
Wiersma.
(ADVERTENTIE)
met een SIEMENS S4 GSM-telefoon
bereikboor in heel Europa
Mn b^rtp m urvlc. wi da •Wdronèca vin inxbot....
gerrit
dejonge
axel
Orcnjeatreet 5 - Telefoon 0115 - 5S2710