aru
Hero wil
75 banen
schrappen
In '97 betalen met chipkaart in snelbus
irbus schroeft productie op na 'order van de eeuw
Machinisten van NS
dreigen met staking
Protest tegen verlaging ziekengeld
Werkloosheid in Duitsland stijgt licht
ECONOMIE
A7
Kleintje
iet een grote K
'Winstgevendheid verbeteren'
/inn
TiBt
4Beaujolais
komt klap
dit jaar
te boven
economie KORT
'Kader van FNV is te oud'
Vervoer over de weg iets duurder
Tweede verdachte in fraude-zaak Avéro
Rechter verbiedt modemerknaam
Philips snijdt in luidsprekerfabriek
Vrijwillige 36-urenweek in textiel
Bank draait kortere werkweek terug
Bond begint informatiepunt
over gemanipuleerd voedsel
Philips schuift
topman opzij
ilBER 1996 A6
dëStbm
111
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996
Il Street
06/11
07/11
53'/,
53%
61
61%
63%
63
[signal
70'/.
71%
brands
48
49%
fcel.tel
34'/,
35%
pcorp
74
74%
[o ine.
24
25%
company
35'/.
35%
1 steel
8%
8%
gco
9i3/«
92
86%
Igton sfe
85%
lacific
26
26%
ron
65%
65%
ita
12%
13%
Sier
33%
32%
>rp
101
101%
.edison
30%
30%
[equipm.
29%
28
intnemours
96
95%
80%
chemical
79%
man kodak
81%
81
n corp
88%
88%
motor
31%
31
electric
101%
102%
motors
55%
54
lyear
47
47%
lett-pack.
45%
48%
lus.mach.
133%
133%
dustries
23%
23%
airlines
24%
24%
37%
37
onnell
54%
55%
ck co.
79
79%
lil oil
115%
117%
vd grinten
107%
108
sga financ.
34
34
ips
35%
36
al dutch
160%
160%
rs roebuck
47%
48
II tr.
95%
96
aco ine.
95
96%
refers
60%
60%
ever nv
152%
153'/
ted techn.
131
131'/
stinghouse
18%
18%
tman corp
23%
23
olworth
21%
21'/
advieskoers
1= vorige koers
1= slotkoers gisteren
1= laten
bieden
ex claim
ex dividend
1= gedaan /bieden
gedaan /laten
1= bieden en ex dividend
j laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
|413
1630
1736
I 891
■1810
li 173
1 649
586
590
11417
I 684
11134
11077
11325
510
671
11405
538
950
548
812
771
584
1622
565
544
598
966
990
586
3,00 b
3,00
1,30
1,30
13,70
13,80
14,90
15,00
7,30
6,40
4,20
3,80 a
10,30
10,40
40,70
38,50 b
26,00
23,50 b
12,50
11,50
9,00
7,30
5,60
4,20
3,20
2,50
1,80
1,20
30,00
28,00 b
12,20
12,00
48,00 a
43,50
12,40
11,20
9,50
9,30
7,80
7,50
0,70
0,60 a
1,20 a
1,00
1,80
1,60
2,50
2,60
3,70 a
3,70 a
5,30
5,70
8,00
8,00
11,70
11,80
2,50
3,80
1,30
1,70
3,50
3,90
2,40
2,70
1,50
1,80
0,90
1,10
3,00 b
3,40
4,10
3,90
10,30 a
9,80
0,60 b
0,40
1,10
0,90
1,50
1,80
3,00
2,40
1,20
1,00
84,00 a
82,50
1,00 a
1,00
6,30
6,40
6,40
6,20 b
1,40
1,30
1,20
1.2C
2,10 a
2,30
9,20
9,10
Een
plaatsen:
resultaten boeken.
bonderden typen deuren
gevoerd in aluminium en
u op maat te bestellen,
klassiek of hypermodern,
Itijd voor 'n weergaloos
te kwaliteit en een vak-
DEUREN
:EN ZN.
Oen Haag (anp) - Volgend
iaar worden alle interliners,
nelbussen voor de langere af-
I stand, uitgerust met betaalau-
tomaatjes om met chipknip of
chipper te betalen. In de ove-
I rice streekbussen is betalen
Let de elektronische porte
monnee voorlopig nog niet
mogelijk.
Busbedrijf VSN, dat vrijwel al
het streekvervoer in Nederland
verzorgt, ziet in de chipkaart een
vervanger voor de huidige strip
penkaart. In eerste instantie
krijgt de reiziger die in de interli-
ner elektronisch betaalt, nog een
papieren plaatsbewijs. Later zal
de pas zelf als plaatsbewijs fun
geren.
Hoewel de streekbusgigant veel
verwacht van de chipknip en de
chipper, vindt hij het nog te duur
om alle bussen met betaalauto
maten uit te rusten. Dat vergt een
investering van tientallen miljoe
nen guldens, die het door bezui
nigingen geplaagde bedrijf niet
heeft.
Gisteren werd ook bekend dat
het stads- en streekvervoer vol
gend jaar mogelijk 10 miljoen
gulden meer moet bezuinigen
dan tot nu toe gedacht. Het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat heeft het geld nodig om de
gemeentelijke vervoerbedrijven
te verzelfstandigen. VSN-be-
stuurslid R. van der Zijl ver
klaart dat ambtenaren van Ver
keer en Waterstaat hem hebben
gewaarschuwd voor de tegenval
ler. VSN heeft het toch al moei
lijk met de bezuinigingen en
dreigt buslijnen te moeten
schrappen.
Aanvankelijk zou de subsidie
voor het stads- en streekvervoer
ieder jaar met 75 miljoen gulden
worden verlaagd. Minister Jor-
ritsma van Verkeer liet de Twee
de Kamer enkele weken geleden
weten dat er in 1997 minder
wordt bezuinigd. De vervoerbe
drijven hoeven volgend jaar maar
25 miljoen gulden in te leveren.
Het ministerie overweegt echter
om een deel van deze 'meevaller'
van 50 miljoen gulden niet alleen
te gebruiken voor de exploitatie
van de bussen. Er is ongeveer 10
miljoen gulden nodig om de
stadsbusbedrijven te verzelfstan
digen. Streekbusbedrijf VSN is
bang dat deze 10 miljoen die de
gemeentelijke vervoerbedrijven
als bruidsschat meekrijgen, van
de exploitatiesubsidie wordt af
getrokken.
Het ministerie zegt dat Jorritsma
in een brief aan de Kamer al
heeft gezegd dat er voorwaarden
worden gesteld aan het extraatje
van 50 miljoen. Eén van de ge
noemde voorwaarden is 'het vrij
maken van enige middelen ter
stimulering van de verzelfstandi
ging van de gemeentelijke ver
voerbedrijven'.
Door Paul Verlinden
Breda - Bij Hero Nederland staan de komende twee jaar onge
veer 75 van de 600 banen op de tocht. Daarnaast overweegt de
jam- en frisdrankfabrikant een aantal zaken uit te besteden
I waardoor nog eens enkele tientallen mensen elders terecht zou
den kunnen komen.
i Dit melden goed geïnformeerde
I bronnen rond het bedrijf. Het me
rendeel van de arbeidsplaatsen
verdwijnt bij de hoofdvestiging
van Hero Nederland in Breda.
Maar ook bij dochter Schiffers in
Hoensbroek (producent van Her-
schi) wordt de organisatie inge-
j krompen, In Breda en Hoens-
I broek werken respectievelijk 275
en 200 mensen: Hero heeft ook
„en in Franeker en Goes.
Interim-directeur C. Gielen van
Hero Nederland bevestigt dat er
J banen zullen verwijnen maar
I noemt het getal van 75 'specula-
I tief'. „We zijn bezig met een plan
voor de toekomst. Het is nog te
j vroeg om te zeggen wat dat pre
cies voor de werkgelegenheid be-
I tekent."
In de min
Het schrappen van arbeidsplaat
sen en het uitbesteden van werk
zijn onderdeel van een organisa
tie-omslag die de winstgevend
heid van Hero moet verbeteren. In
het voorjaar verdwenen er ook al
I 52 banen in Breda toen de pro-
I ductielijnen soep en verpakking
1 gesloten werden.
Hero Nederland, onderdeel van
het Zwitse Hero-concern, sloot
i af met een verlies van 2,45
miljoen gulden, zo blijkt uit de
jaarrekening die bij de Kamer
van Koophandel gedeponeerd is.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 15
miljoen gulden op een omzet van
369 miljoen gulden. Maar door
forse financiële lasten kwam het
netto-resultaat in de min terecht.
De slechte resultaten zouden in
het voorjaar aanleiding zijn ge
weest voor het opstappen van al
gemeen directeur S. Querido.
Verantwoordelijk voor Hero Ne
derland is sindsdien gedelegeerd
commissaris E. Hamstra Pik. De
dagelijkse leiding is in handen
van twee directeuren, onder wie
pielen.
vercapaciteit
jero kampt momenteel met een
jffcapaciteit bij de productie
van jam en frisdranken. Daarom
[M Hero op korte termijn 25 ba
nen schrappen. Gielen bevestigt
'1 „Het gaat om 14 banen in
Nda en 11 in Hoensbroek. Daar
over zijn we nu in gesprek met de
Iden."
der wil Hero een automatise-
Issysteem invoeren waardoor
[Organisatie efficiënter wordt.
Noor zouden in 1998 zo'n 30
pen vervallen. „Dat is niet
dan een indicatie," aldus
Gielen. Ook wil Hero de organisa
tie aanpassen door met 'zelfstu
rende teams' te gaan werken.
Hierdoor zouden de komende ja
ren met name in het middenkader
circa 20 functies verdwijnen. Dat
laatste is volgens Gielen een voor
barige conclusie.
Hero bestudeert verder of de dis
tributie en logistiek meer uitbe
steed kunnen worden. Dit geldt
ook voor een aantal facilitaire
diensten, zoals de restaurant
voorziening. Door uitbestedingen
zouden tientallen mensen buiten
het bedrijf terecht kunnen
komen.
Voorbarig
Districtsbestuurder Janmaat van
de Industriebond FNV zegt des
gevraagd op de hoogte te zijn van
de plannen. In eerste instantie
maakt hij zich zorgen over de 25
banen die op korte termijn ver
dwijnen. „Wij erkennen dat er in
grepen nodig zijn, maar vinden
dat voor het overtollig personeel
via outplacement werk gezocht
moet worden."
Volgens Janmaat wil Hero be
knibbelen op het sociaal plan dat
van toepassing was in het voor
jaar toen 52 banen verdwenen.
„Dat kunnen we niet accepteren.
Je kunt de ene groep niet anders
behandelen dan de andere."
Dat er de komende twee jaar nog
circa 50 banen moeten verwijnen
als gevolg van automatisering en
organisatie-aanpassingen, vindt
Janmaat 'erg voorbarig'. „Ik
denkt dat een deskundige eens
goed moet kijken naar de plan
nen." Volgende week is er overleg
tussen de bonden en Hero.
Leden van de Duitse metaalbond IG Metall kijken door gaten in hun spandoek, gisteren tijdens een demonstratie in Karlsruhe. 'Sta
king', zo staat dreigend op het spandoek te lezen. De demonstranten protesteerden tegen een aangekondigde verlaging van het zieken
geld. Gisteren begonnen in Karlsruhe de CAO-onderhandelingen tussen werkgevers en bonden in de Duitse metaal. foto reuter
Neurenberg (dpa) - Het aantal
werklozen in Duitsland is in
oktober met ruim 18.000 ge
stegen tot 3.867.000. Dat komt
neer op 10,1 procent van de
beroepsbevolking. Het Duitse
arbeidsbureau dat de cijfers
gisteren bekendmaakte,
noemde de situatie op de ar
beidsmarkt 'onveranderd pre
cair'.
„De opleving van de economie is
niet krachtig en stabiel genoeg
voor een verbetering op de ar
beidsmarkt," zo stelde plaatsver
vangend directeur Klaus Leven
van het bureau. Nog nooit is het
aantal werklozen in de maand
oktober zo hoog geweest. De af
gelopen maand waren 341.000
Duitsers meer op zoek naar een
baan dan in dezelfde maand vo
rig jaar, toen 9,2 procent van de
beroepsbevolking zonder werk
zat.
Het jongste cijfers komt kort voor
het begin van de winterperiode
waarin de werkloosheid door
gaans oploopt. Aan een voorspel
ling over de groei van het aantal
werkzoekenden in de komende
maanden, waagde Leven zich
niet. Dat hangt immers af van het
weer, zo zei hij. In de afgelopen
winter, die ongewoon lang en
koud was, zwol het leger werklo
zen aan met ongeveer een half
miljoen.
De afgelopen maand nam in het
westen van Duitsland het aantal
werklozen met bijna 21.000 toe
tot dik 2.769.000. Daarmee liep
het precentage op van 8,9 tot 9,0.
In het oosten zakte het aantal met
meer dan 2000 tot 1.098.000,
maar bleef het percentage op 14,7
staan.
Volgens Leven heeft de arbeids
markt zich in de nieuwe deelsta
ten minder ongunstig ontwikkeld
dan in de oude. Dat neemt echter
niet weg dat de situatie in het
oosten van de Bondsrepubliek bij
elkaar genomen stukken slechter
is dan in het westen, aldus de vi-
ce-directeur. Veel Oost-Duitsers
hebben bovendien een baan in
een van de verschillende over
heidsprogramma's.
(ADVERTENTIE)
Natuurlijk is het nu een gunstige tijd om een huis te kopen. Maar ga
bij de keuze van uw hypotheek niet alleen af op die paar tienden
procent renteverschil. De hypotheekvoorwaarden zijn minstens zo
belangrijk. En kunnen veel meer voordeel opleveren. Wat dat betreft
kan een ABP-Hypotheek extra gunstig voor u uitpakken. Meer weten?
Bel tijdens kantooruren 045-579 80 80 voor de dichtstbijzijnde ABP-
Hypotheekadviseur of stuur de bon op voor gratis documentatie.
Ja, stuurt u mij het boekje "Met 'n ABP-Hypotheek wordt het pas echt interessant".
.M/V
Plaats:
Telefoon
Stuur deze bon naar. ABP-Hypotheken, Antwoordnummer 5036,
6400 WC Heerlen. Postzegel is niet nodig.
hypotheken
ABP-HYPOTHEKEN. DAN WORDT HET PAS ECHT INTERESSANT.
Den Haag (anp) - De wijn
importeurs hebben goede
hoop dat de consument dit
jaar de Beaujolais Primeur
zoals de wijn officieel heet,
weer ziet staan. De derde
donderdag van november
ligt de wijn weer bij de slij
ter.
De woordvoerder van Sop-
exa, het promotiecentrum
voor Franse Landbouwpro
ducten en levensmiddelen in
Den Haag, heeft dit gisteren
meegedeeld. Hoewel Sopexa
denkt dat het niveau van
1994 (30.000 hectoliter) niet
wordt gehaald, hoopt ze wel
in de buurt te komen.
Vorig jaar werd in Neder
land 16.000 hectoliter Beau
jolais primeur ingevoerd,
bijna 50 procent minder dan
het haar daarvoor, toen het
importvolume nog 30.000
hectoliter bedroeg. De
scherpe daling kwam door
dat de consument zich keer
de tegen de hervatting van
de Franse kernproeven in de
Stille Oceaan.
Dat bracht de Franse wijn
export wereldwijd een ge
weldige klap toe.
(°0r Wilko Voordouw
rijs - Airbus Industries in
femburg en Toulouse zal de
leende maanden de pro
fetie van zijn kleine vlieg
den A319, A320 en A321
b moeten opschroeven. Het
fdige tempo van negen
per maand is te laag om
jUnnen voldoen aan de or-
I van USAir, de Ameri-
pse vliegmaatschappij die
nsdag een bestelling
ltste van 120 vliegtuigen,
I een optie op nog eens 280
ks.
f deze 'order van de eeuw', al
leen zegsman van het bedrijf,
ïffl bedrag gemoeid van ruim
Jmiljard gulden. De drie mo-
jUen zijn bestemd voor conti-
Jjtale vluchten tot 5000 kilo-
rer en moeten de huidige
PM van Fokkers, Boeings en
^eh-Douglas-toestellen
Jp 1 Saan vervangen.
capaciteit van de vliegtuigen
uit de Airbus 320-serie ligt tus
sen 125 en 170 passagiers. De
A319 en A320 worden gebouwd
in Hamburg, de A321 in Toulou
se. Tot nu toe heeft Airbus 1100
stuks verkocht.
Eind volgend jaar ligt de pro-
duktiesnelheid op 14 stuks per
maand, in 1998 moet dat zijn op
gevoerd tot 18 stuks. De vakbon
den wrijven zich in de handen.
Zij verwachten dat er in de ko
mende maanden veel extra per
soneel zal worden aangenomen.
„Dit is een heel goede zaak voor
de werkgelegenheid in Toulouse
en in de rest van Europa," aldus
een woordvoerder van de vak
bond CFDT.
Het laatste sociaal plan van Ae
rospatiale (de Franse aandeel
houder in het Airbus-consor
tium; de andere zijn het Duitse
Dasa, British Aerospace en het
Spaanse Casa) lijkt inderdaad
verleden tijd. De Franse tak van
Airbus wilde voor de gedwongen
fusie met Dassault Aviation af
slanken van 38.600 tot 34.000
werknemers, maar zweeg giste
ren in alle talen over die voorne
mens. In Engeland, waar de
vleugels worden gebouwd, kon
digde British Aerospace aan dat
er in 1997 250 nieuwe banen bij
komen en dat het aantal werkne
mers in 1998 ook nog zal groeien.
De aankoop van 400 Airbussen
ineens is de grootste order ooit
geplaatst in de civiele luchtvaart
en is een forse opsteker voor het
Europese consortium. Topman
Stephen Wolf van USAir heeft
voor de Europese oplossing ge
kozen omdat de Airbussen in
zijn ogen zo praktisch zijn: de
cockpit is in alle typen hetzelfde,
zodat het boordpersoneel moei
teloos van het ene toestel op het
andere kan overstappen.
Met de mega-order haalt Airbus
ook een fors deel in van de ach
terstand ten opzichte van aarts
concurrent Boeing. Met de vaste
bestelling van 120 Airbussen
meegerekend heeft het Europese
bedrijf dit jaar 288 vliegtuigen
verkocht. Boeing zit op 505
stuks. In dat laatste cijfer is geen
rekening gehouden met enkele
annuleringen. Bij Airbus werd
woendagavond uitgebreid
champagne gedronken, omdat
de verkoop van de 400 vliegtui
gen de definitieve doorbraak be
tekent op de Amerikaanse
markt. Daar heeft Airbus nu 700
vliegtuigen afgeleverd. De markt
werd gedomineerd door Boeing
en McDonnell Douglas. Dat
laatste bedrijf lijkt uit de race.
Airbus en Boeing profiteren vol
op van de dereglementering van
het luchtverkeer. Door de toena
me van het aantal vluchten is de
behoefte aan kleinere vliegtui
gen toegenomen.
De strijd om de hegemonie op de
wereldvliegtuigmarkt zal zich
volgens kenners de komende
maanden uitbreiden van de klei
nere vliegtuigen naar de super-
grote.
Zowel Boeing als Airbus werken
aan plannen voor een 'superjum
bo', die 550 passagiers kan ver
voeren. Airbus tekent aan de
3XX, terwijl Boeing werkt aan
verlengde versies van de huidige
747.
'De Airbus A319 (boven) en de A320. USAir heeft 120 Airbus-toe
stellen besteld, met een optie op nog eens 280 stuks.
foto reuter
Amsterdam - FNV-voorzitter Stekelenburg is ervan overtuigd dat
de FNV-bonden te veel ouderen onder hun werknemers en kader
leden tellen om voor jongeren interessant te zijn. Dat zei Steke
lenburg gisteren in Amsterdam bij de uitreiking van de ABC-Fo-
tojaarprijs 1996, waarvan het thema dit jaar 'jongeren' is. Van de
circa 100.000 vrijwilligers die voor veel werknemers fungeren als
het FNV-aanspreekpunt, ligt de gemiddelde leeftijd even boven
de 50 jaar. Van de enkele honderden bestuurders die de FNV-bon
den in dienst hebben, ligt de gemiddelde leeftijd rond 45 jaar. En
ook de beleidsmedewerkers zijn gezamenlijk niet meer echt jeug
dig, want hun gemiddelde leeftijd ligt op 40 jaar.
Voorburg - Het goederenvervoer over de weg is iets duurder ge
worden. Het derde kwartaal van dit jaar lagen de gemiddelde
prijzen 1 procent hoger dan het jaar ervoor. Deze gemiddelde stij
ging blijft achter bij algemene inflatie die 2 procent bedraagt. Dit
blijkt uit cijfers die het CBS gisteren openbaar maakte. De verho
ging van de dieselprijs, vanwege hogere olieprijzen op de wereld
markt, draagt bij aan de prijsstijging in het derde kwartaal. Begin
dit jaar stegen de prijzen van het beroepsgoederenvervoer door
hogere accijnzen op brandstof.
Haarlem - Justitie en de Economische Controle Dienst (ECD)
hebben een huiszoeking gedaan bij het assurantie-kantoor Ge
broeders Sluyter BV in Rotterdam. Een van de directeuren van
het kantoor wordt verdacht van betrokkenheid bij de vermeende
fraude van de voormalige Avéro-topman Th. Ringers. De moeder
maatschappij van Avéro, Achmea, heeft een aantal weken geleden
aangifte gedaan tegen Ringers wegens fraude met garantieverze
keringspolissen. Door toedoen van de in 1995 vertrokken Avéro-
directeur zou 15 miljoen zoek zijn geraakt.
Haarlem - De Duitse kledingfabrikant Nienhaus Luig Belchic
moet in de Benelux onmiddellijk stoppen met het in de handel
brengen van damesmode onder de merknaam Fashion for You of
iets dat daar op lijkt. Dat heeft de rechtbank in Haarlem gisteren
in kort geding bepaald. Nienhaus was voor de rechter gedaagd
door het mannenmodeconcern Hij, dat Fashion for You te veel
vindt lijken op zijn kinderkledingmerken You en Yours. Volgens
de modeketen ontstaat bij het publiek verwarring over de mer
ken. Als tegemoetkoming had Nienhaus al by L JV aan de merk
naam toegevoegd, maar de rechtbank is van mening dat Hij te
recht bezwaar maakt en dat er sprake is van merkinbreuk.
Dendermonde - Philips gaat voor de derde maal in vier jaar zijn
luidsprekerfabriek in het Belgische Dendermonde onder handen
nemen. In het kader van de wereldwijde reorganisatie van Sound
Vision verdwijnen in Dendermonde nu 154 van de 456 arbeids
plaatsen. Met gisteren aangekondigde reorganisatie meegere
kend, heeft Philips in drie stappen (165, 200, 150) de werkgele
genheid bij het Vlaamse bedrijf teruggebracht van 830 tot onge
veer 300 banen.
Den Haag - Textiel- en confectiebedrijven hebben de mogelijk
heid om voor hun personeel een 36-urige werkweek in te voeren.
Als ruil zijn de werknemers bereid flexibeler te gaan werken. Be
drijven die de werkweek niet verkorten, zullen alsnog loonsver
hogingen moeten uitbetalen. Dat is de kern van een akkoord over
een nieuwe CAO voor de textielbranche, dat de Industriebonden
van CNV en FNV hebben bereikt. De textiel-CAO geldt voor
20.000 werknemers.
Houten - De bonden willen dat Generale Bank afziet van plannen
om de veertig urige werkweek weer in te voeren. Zij proberen dit
bij het Scheidsgerecht voor het Bankbedrijf af te dwingen. Gene
rale Bank heeft aan een grote groep commerciële medewerkers
meegedeeld dat hun werkweek weer veertig uur bedraagt. De
bank had eerder, ais gevolg van de CAO, de werkweek verkort
naar 36 uur. Nu stelt de bank dat de langere werkweek nodig is
voor een maximale commerciële slagkracht.
Den Haag (anp) - De Consumentenbond start maandag een informatie
punt waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen over gene
tisch gemodificeerde voeding. De bond vindt het belangrijk dat mensen
genoeg betrouwbare informatie kunnen krijgen over voedsel met gene
tisch gemodificeerde bestandsdelen.
„De consument moet uiteindelijk zelf kiezen wat hij of zij koopt," zei
directeur D. Westendorp van de bond gisteren.
De aanleiding voor het informatiepunt is de gemodificeerde soja die
binnenkort op de Nederlandse markt komt. Soja-olie en soja-eiwitten
zitten in ruim de helft van de verpakte voedingsmiddelen. De bond
vindt dat consumenten moeten weten of het product dat ze willen kopen
gemodificeerde sojabonen bevat. Uit een eigen enquête onder leden van
de Consumentenbond blijkt dat 69 procent van de mensen het onvol
doende vindt ais op een product staat of er gemodificeerde bonen inzit
ten. Zij willen alles weten over eventuele effecten. Ruim 40 procent gaat
ook echt op zoek naar meer informatie. De bond wil daarom dat op alle
producten komt te staan wat er aan gemodificeerde spullen in zit.
Utrecht (anp) - Een groep machinisten bij NS Cargo, het goede-
renbedrijf van de spoorwegen, dreigt met een wilde staking in
de tweede helft van november. Ze protesteren tegen de voor
stellen van de directie om machinisten ook andere taken uit te
laten voeren dan het besturen van treinen.
De bonden eisten dat NS nog eni
ge jaren zouden wachten voordat
er 'overcompleten' zouden wor
den aangewezen. Over dit pro
bleem is een compromis bereikt.
De stakingsdreiging bij NS Cargo
staat los van de actiedreiging bij
NS Reizigers, waar bonden en NS
een conflict hebben over flexibe
ler werkroosters.
Eindhoven (anp) - Philips
heeft de kersverse topman
Geoffrey Carroll van automa
tiseringsdochter Origin aan
de kant geschoven.
Carroll was afkomstig van het
Amerikaanse concern EDS en
trad pas afgelopen juni aan als
'chief executive officer'.
Philips-president Boonstra
maakte vorige maand al duidelijk
dat hij hele managementlagen bij
Origin wilde schrappen, maar het
vertrek van Carroll komt als een
verrassing. Met een omzet van
circa 2 miljard is Origin een van
de grootste leveranciers van in
formatietechnologie in Europa.
De machinisten hebben een ad
vertentie geplaatst in het vakblad
Nieuwsblad Transport. De vak
bonden zijn niet op de hoogte van
de advertentie, die is onderte
kend met 'de machinisten van NS
Cargo'. In het stuk staat dat de
directie weigert met de bonden te
praten over 'de problemen inzake
de invulling van het vak machi
nist'.
Volgens voorzitter G. Hardeveld
van de spoorbond FSV zijn de
partijen echter nog niet uitge
praat. Zo staat er volgende week
nog een afspraak gepland.
NS Cargo wil dat machinisten
ook kunnen worden ingezet voor
het koppelen en ontkoppelen van
wagons en voor het opheffen van
storingen, taken die nu worden
uitgevoerd door anderen. Op die
manier willen de spoorwegen ef
ficiënter werken. Dat is nodig,
want het goederenbedrijf lijdt al
sinds jaar en dag verlies. De FSV
plaatst vraagtekens bij de voor
stellen, omdat de machinisten
dan te zwaar belast zouden wor
den.
Vorige maand dreigde het ook al
tot acties te komen bij NS Cargo.
Bij het bedrijfsonderdeel worden
zo'n zeshonderd banen ge
schrapt.
is op afspraak.