aru Hero wil 75 banen schrappen In '97 betalen met chipkaart in snelbus irbus schroeft productie op na 'order van de eeuw Machinisten van NS dreigen met staking Protest tegen verlaging ziekengeld Werkloosheid in Duitsland stijgt licht ECONOMIE A7 Kleintje iet een grote K 'Winstgevendheid verbeteren' /inn TiBt 4Beaujolais komt klap dit jaar te boven economie KORT 'Kader van FNV is te oud' Vervoer over de weg iets duurder Tweede verdachte in fraude-zaak Avéro Rechter verbiedt modemerknaam Philips snijdt in luidsprekerfabriek Vrijwillige 36-urenweek in textiel Bank draait kortere werkweek terug Bond begint informatiepunt over gemanipuleerd voedsel Philips schuift topman opzij ilBER 1996 A6 dëStbm 111 VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 Il Street 06/11 07/11 53'/, 53% 61 61% 63% 63 [signal 70'/. 71% brands 48 49% fcel.tel 34'/, 35% pcorp 74 74% [o ine. 24 25% company 35'/. 35% 1 steel 8% 8% gco 9i3/« 92 86% Igton sfe 85% lacific 26 26% ron 65% 65% ita 12% 13% Sier 33% 32% >rp 101 101% .edison 30% 30% [equipm. 29% 28 intnemours 96 95% 80% chemical 79% man kodak 81% 81 n corp 88% 88% motor 31% 31 electric 101% 102% motors 55% 54 lyear 47 47% lett-pack. 45% 48% lus.mach. 133% 133% dustries 23% 23% airlines 24% 24% 37% 37 onnell 54% 55% ck co. 79 79% lil oil 115% 117% vd grinten 107% 108 sga financ. 34 34 ips 35% 36 al dutch 160% 160% rs roebuck 47% 48 II tr. 95% 96 aco ine. 95 96% refers 60% 60% ever nv 152% 153'/ ted techn. 131 131'/ stinghouse 18% 18% tman corp 23% 23 olworth 21% 21'/ advieskoers 1= vorige koers 1= slotkoers gisteren 1= laten bieden ex claim ex dividend 1= gedaan /bieden gedaan /laten 1= bieden en ex dividend j laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend |413 1630 1736 I 891 ■1810 li 173 1 649 586 590 11417 I 684 11134 11077 11325 510 671 11405 538 950 548 812 771 584 1622 565 544 598 966 990 586 3,00 b 3,00 1,30 1,30 13,70 13,80 14,90 15,00 7,30 6,40 4,20 3,80 a 10,30 10,40 40,70 38,50 b 26,00 23,50 b 12,50 11,50 9,00 7,30 5,60 4,20 3,20 2,50 1,80 1,20 30,00 28,00 b 12,20 12,00 48,00 a 43,50 12,40 11,20 9,50 9,30 7,80 7,50 0,70 0,60 a 1,20 a 1,00 1,80 1,60 2,50 2,60 3,70 a 3,70 a 5,30 5,70 8,00 8,00 11,70 11,80 2,50 3,80 1,30 1,70 3,50 3,90 2,40 2,70 1,50 1,80 0,90 1,10 3,00 b 3,40 4,10 3,90 10,30 a 9,80 0,60 b 0,40 1,10 0,90 1,50 1,80 3,00 2,40 1,20 1,00 84,00 a 82,50 1,00 a 1,00 6,30 6,40 6,40 6,20 b 1,40 1,30 1,20 1.2C 2,10 a 2,30 9,20 9,10 Een plaatsen: resultaten boeken. bonderden typen deuren gevoerd in aluminium en u op maat te bestellen, klassiek of hypermodern, Itijd voor 'n weergaloos te kwaliteit en een vak- DEUREN :EN ZN. Oen Haag (anp) - Volgend iaar worden alle interliners, nelbussen voor de langere af- I stand, uitgerust met betaalau- tomaatjes om met chipknip of chipper te betalen. In de ove- I rice streekbussen is betalen Let de elektronische porte monnee voorlopig nog niet mogelijk. Busbedrijf VSN, dat vrijwel al het streekvervoer in Nederland verzorgt, ziet in de chipkaart een vervanger voor de huidige strip penkaart. In eerste instantie krijgt de reiziger die in de interli- ner elektronisch betaalt, nog een papieren plaatsbewijs. Later zal de pas zelf als plaatsbewijs fun geren. Hoewel de streekbusgigant veel verwacht van de chipknip en de chipper, vindt hij het nog te duur om alle bussen met betaalauto maten uit te rusten. Dat vergt een investering van tientallen miljoe nen guldens, die het door bezui nigingen geplaagde bedrijf niet heeft. Gisteren werd ook bekend dat het stads- en streekvervoer vol gend jaar mogelijk 10 miljoen gulden meer moet bezuinigen dan tot nu toe gedacht. Het mi nisterie van Verkeer en Water staat heeft het geld nodig om de gemeentelijke vervoerbedrijven te verzelfstandigen. VSN-be- stuurslid R. van der Zijl ver klaart dat ambtenaren van Ver keer en Waterstaat hem hebben gewaarschuwd voor de tegenval ler. VSN heeft het toch al moei lijk met de bezuinigingen en dreigt buslijnen te moeten schrappen. Aanvankelijk zou de subsidie voor het stads- en streekvervoer ieder jaar met 75 miljoen gulden worden verlaagd. Minister Jor- ritsma van Verkeer liet de Twee de Kamer enkele weken geleden weten dat er in 1997 minder wordt bezuinigd. De vervoerbe drijven hoeven volgend jaar maar 25 miljoen gulden in te leveren. Het ministerie overweegt echter om een deel van deze 'meevaller' van 50 miljoen gulden niet alleen te gebruiken voor de exploitatie van de bussen. Er is ongeveer 10 miljoen gulden nodig om de stadsbusbedrijven te verzelfstan digen. Streekbusbedrijf VSN is bang dat deze 10 miljoen die de gemeentelijke vervoerbedrijven als bruidsschat meekrijgen, van de exploitatiesubsidie wordt af getrokken. Het ministerie zegt dat Jorritsma in een brief aan de Kamer al heeft gezegd dat er voorwaarden worden gesteld aan het extraatje van 50 miljoen. Eén van de ge noemde voorwaarden is 'het vrij maken van enige middelen ter stimulering van de verzelfstandi ging van de gemeentelijke ver voerbedrijven'. Door Paul Verlinden Breda - Bij Hero Nederland staan de komende twee jaar onge veer 75 van de 600 banen op de tocht. Daarnaast overweegt de jam- en frisdrankfabrikant een aantal zaken uit te besteden I waardoor nog eens enkele tientallen mensen elders terecht zou den kunnen komen. i Dit melden goed geïnformeerde I bronnen rond het bedrijf. Het me rendeel van de arbeidsplaatsen verdwijnt bij de hoofdvestiging van Hero Nederland in Breda. Maar ook bij dochter Schiffers in Hoensbroek (producent van Her- schi) wordt de organisatie inge- j krompen, In Breda en Hoens- I broek werken respectievelijk 275 en 200 mensen: Hero heeft ook „en in Franeker en Goes. Interim-directeur C. Gielen van Hero Nederland bevestigt dat er J banen zullen verwijnen maar I noemt het getal van 75 'specula- I tief'. „We zijn bezig met een plan voor de toekomst. Het is nog te j vroeg om te zeggen wat dat pre cies voor de werkgelegenheid be- I tekent." In de min Het schrappen van arbeidsplaat sen en het uitbesteden van werk zijn onderdeel van een organisa tie-omslag die de winstgevend heid van Hero moet verbeteren. In het voorjaar verdwenen er ook al I 52 banen in Breda toen de pro- I ductielijnen soep en verpakking 1 gesloten werden. Hero Nederland, onderdeel van het Zwitse Hero-concern, sloot i af met een verlies van 2,45 miljoen gulden, zo blijkt uit de jaarrekening die bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd is. Het bedrijfsresultaat bedroeg 15 miljoen gulden op een omzet van 369 miljoen gulden. Maar door forse financiële lasten kwam het netto-resultaat in de min terecht. De slechte resultaten zouden in het voorjaar aanleiding zijn ge weest voor het opstappen van al gemeen directeur S. Querido. Verantwoordelijk voor Hero Ne derland is sindsdien gedelegeerd commissaris E. Hamstra Pik. De dagelijkse leiding is in handen van twee directeuren, onder wie pielen. vercapaciteit jero kampt momenteel met een jffcapaciteit bij de productie van jam en frisdranken. Daarom [M Hero op korte termijn 25 ba nen schrappen. Gielen bevestigt '1 „Het gaat om 14 banen in Nda en 11 in Hoensbroek. Daar over zijn we nu in gesprek met de Iden." der wil Hero een automatise- Issysteem invoeren waardoor [Organisatie efficiënter wordt. Noor zouden in 1998 zo'n 30 pen vervallen. „Dat is niet dan een indicatie," aldus Gielen. Ook wil Hero de organisa tie aanpassen door met 'zelfstu rende teams' te gaan werken. Hierdoor zouden de komende ja ren met name in het middenkader circa 20 functies verdwijnen. Dat laatste is volgens Gielen een voor barige conclusie. Hero bestudeert verder of de dis tributie en logistiek meer uitbe steed kunnen worden. Dit geldt ook voor een aantal facilitaire diensten, zoals de restaurant voorziening. Door uitbestedingen zouden tientallen mensen buiten het bedrijf terecht kunnen komen. Voorbarig Districtsbestuurder Janmaat van de Industriebond FNV zegt des gevraagd op de hoogte te zijn van de plannen. In eerste instantie maakt hij zich zorgen over de 25 banen die op korte termijn ver dwijnen. „Wij erkennen dat er in grepen nodig zijn, maar vinden dat voor het overtollig personeel via outplacement werk gezocht moet worden." Volgens Janmaat wil Hero be knibbelen op het sociaal plan dat van toepassing was in het voor jaar toen 52 banen verdwenen. „Dat kunnen we niet accepteren. Je kunt de ene groep niet anders behandelen dan de andere." Dat er de komende twee jaar nog circa 50 banen moeten verwijnen als gevolg van automatisering en organisatie-aanpassingen, vindt Janmaat 'erg voorbarig'. „Ik denkt dat een deskundige eens goed moet kijken naar de plan nen." Volgende week is er overleg tussen de bonden en Hero. Leden van de Duitse metaalbond IG Metall kijken door gaten in hun spandoek, gisteren tijdens een demonstratie in Karlsruhe. 'Sta king', zo staat dreigend op het spandoek te lezen. De demonstranten protesteerden tegen een aangekondigde verlaging van het zieken geld. Gisteren begonnen in Karlsruhe de CAO-onderhandelingen tussen werkgevers en bonden in de Duitse metaal. foto reuter Neurenberg (dpa) - Het aantal werklozen in Duitsland is in oktober met ruim 18.000 ge stegen tot 3.867.000. Dat komt neer op 10,1 procent van de beroepsbevolking. Het Duitse arbeidsbureau dat de cijfers gisteren bekendmaakte, noemde de situatie op de ar beidsmarkt 'onveranderd pre cair'. „De opleving van de economie is niet krachtig en stabiel genoeg voor een verbetering op de ar beidsmarkt," zo stelde plaatsver vangend directeur Klaus Leven van het bureau. Nog nooit is het aantal werklozen in de maand oktober zo hoog geweest. De af gelopen maand waren 341.000 Duitsers meer op zoek naar een baan dan in dezelfde maand vo rig jaar, toen 9,2 procent van de beroepsbevolking zonder werk zat. Het jongste cijfers komt kort voor het begin van de winterperiode waarin de werkloosheid door gaans oploopt. Aan een voorspel ling over de groei van het aantal werkzoekenden in de komende maanden, waagde Leven zich niet. Dat hangt immers af van het weer, zo zei hij. In de afgelopen winter, die ongewoon lang en koud was, zwol het leger werklo zen aan met ongeveer een half miljoen. De afgelopen maand nam in het westen van Duitsland het aantal werklozen met bijna 21.000 toe tot dik 2.769.000. Daarmee liep het precentage op van 8,9 tot 9,0. In het oosten zakte het aantal met meer dan 2000 tot 1.098.000, maar bleef het percentage op 14,7 staan. Volgens Leven heeft de arbeids markt zich in de nieuwe deelsta ten minder ongunstig ontwikkeld dan in de oude. Dat neemt echter niet weg dat de situatie in het oosten van de Bondsrepubliek bij elkaar genomen stukken slechter is dan in het westen, aldus de vi- ce-directeur. Veel Oost-Duitsers hebben bovendien een baan in een van de verschillende over heidsprogramma's. (ADVERTENTIE) Natuurlijk is het nu een gunstige tijd om een huis te kopen. Maar ga bij de keuze van uw hypotheek niet alleen af op die paar tienden procent renteverschil. De hypotheekvoorwaarden zijn minstens zo belangrijk. En kunnen veel meer voordeel opleveren. Wat dat betreft kan een ABP-Hypotheek extra gunstig voor u uitpakken. Meer weten? Bel tijdens kantooruren 045-579 80 80 voor de dichtstbijzijnde ABP- Hypotheekadviseur of stuur de bon op voor gratis documentatie. Ja, stuurt u mij het boekje "Met 'n ABP-Hypotheek wordt het pas echt interessant". .M/V Plaats: Telefoon Stuur deze bon naar. ABP-Hypotheken, Antwoordnummer 5036, 6400 WC Heerlen. Postzegel is niet nodig. hypotheken ABP-HYPOTHEKEN. DAN WORDT HET PAS ECHT INTERESSANT. Den Haag (anp) - De wijn importeurs hebben goede hoop dat de consument dit jaar de Beaujolais Primeur zoals de wijn officieel heet, weer ziet staan. De derde donderdag van november ligt de wijn weer bij de slij ter. De woordvoerder van Sop- exa, het promotiecentrum voor Franse Landbouwpro ducten en levensmiddelen in Den Haag, heeft dit gisteren meegedeeld. Hoewel Sopexa denkt dat het niveau van 1994 (30.000 hectoliter) niet wordt gehaald, hoopt ze wel in de buurt te komen. Vorig jaar werd in Neder land 16.000 hectoliter Beau jolais primeur ingevoerd, bijna 50 procent minder dan het haar daarvoor, toen het importvolume nog 30.000 hectoliter bedroeg. De scherpe daling kwam door dat de consument zich keer de tegen de hervatting van de Franse kernproeven in de Stille Oceaan. Dat bracht de Franse wijn export wereldwijd een ge weldige klap toe. (°0r Wilko Voordouw rijs - Airbus Industries in femburg en Toulouse zal de leende maanden de pro fetie van zijn kleine vlieg den A319, A320 en A321 b moeten opschroeven. Het fdige tempo van negen per maand is te laag om jUnnen voldoen aan de or- I van USAir, de Ameri- pse vliegmaatschappij die nsdag een bestelling ltste van 120 vliegtuigen, I een optie op nog eens 280 ks. f deze 'order van de eeuw', al leen zegsman van het bedrijf, ïffl bedrag gemoeid van ruim Jmiljard gulden. De drie mo- jUen zijn bestemd voor conti- Jjtale vluchten tot 5000 kilo- rer en moeten de huidige PM van Fokkers, Boeings en ^eh-Douglas-toestellen Jp 1 Saan vervangen. capaciteit van de vliegtuigen uit de Airbus 320-serie ligt tus sen 125 en 170 passagiers. De A319 en A320 worden gebouwd in Hamburg, de A321 in Toulou se. Tot nu toe heeft Airbus 1100 stuks verkocht. Eind volgend jaar ligt de pro- duktiesnelheid op 14 stuks per maand, in 1998 moet dat zijn op gevoerd tot 18 stuks. De vakbon den wrijven zich in de handen. Zij verwachten dat er in de ko mende maanden veel extra per soneel zal worden aangenomen. „Dit is een heel goede zaak voor de werkgelegenheid in Toulouse en in de rest van Europa," aldus een woordvoerder van de vak bond CFDT. Het laatste sociaal plan van Ae rospatiale (de Franse aandeel houder in het Airbus-consor tium; de andere zijn het Duitse Dasa, British Aerospace en het Spaanse Casa) lijkt inderdaad verleden tijd. De Franse tak van Airbus wilde voor de gedwongen fusie met Dassault Aviation af slanken van 38.600 tot 34.000 werknemers, maar zweeg giste ren in alle talen over die voorne mens. In Engeland, waar de vleugels worden gebouwd, kon digde British Aerospace aan dat er in 1997 250 nieuwe banen bij komen en dat het aantal werkne mers in 1998 ook nog zal groeien. De aankoop van 400 Airbussen ineens is de grootste order ooit geplaatst in de civiele luchtvaart en is een forse opsteker voor het Europese consortium. Topman Stephen Wolf van USAir heeft voor de Europese oplossing ge kozen omdat de Airbussen in zijn ogen zo praktisch zijn: de cockpit is in alle typen hetzelfde, zodat het boordpersoneel moei teloos van het ene toestel op het andere kan overstappen. Met de mega-order haalt Airbus ook een fors deel in van de ach terstand ten opzichte van aarts concurrent Boeing. Met de vaste bestelling van 120 Airbussen meegerekend heeft het Europese bedrijf dit jaar 288 vliegtuigen verkocht. Boeing zit op 505 stuks. In dat laatste cijfer is geen rekening gehouden met enkele annuleringen. Bij Airbus werd woendagavond uitgebreid champagne gedronken, omdat de verkoop van de 400 vliegtui gen de definitieve doorbraak be tekent op de Amerikaanse markt. Daar heeft Airbus nu 700 vliegtuigen afgeleverd. De markt werd gedomineerd door Boeing en McDonnell Douglas. Dat laatste bedrijf lijkt uit de race. Airbus en Boeing profiteren vol op van de dereglementering van het luchtverkeer. Door de toena me van het aantal vluchten is de behoefte aan kleinere vliegtui gen toegenomen. De strijd om de hegemonie op de wereldvliegtuigmarkt zal zich volgens kenners de komende maanden uitbreiden van de klei nere vliegtuigen naar de super- grote. Zowel Boeing als Airbus werken aan plannen voor een 'superjum bo', die 550 passagiers kan ver voeren. Airbus tekent aan de 3XX, terwijl Boeing werkt aan verlengde versies van de huidige 747. 'De Airbus A319 (boven) en de A320. USAir heeft 120 Airbus-toe stellen besteld, met een optie op nog eens 280 stuks. foto reuter Amsterdam - FNV-voorzitter Stekelenburg is ervan overtuigd dat de FNV-bonden te veel ouderen onder hun werknemers en kader leden tellen om voor jongeren interessant te zijn. Dat zei Steke lenburg gisteren in Amsterdam bij de uitreiking van de ABC-Fo- tojaarprijs 1996, waarvan het thema dit jaar 'jongeren' is. Van de circa 100.000 vrijwilligers die voor veel werknemers fungeren als het FNV-aanspreekpunt, ligt de gemiddelde leeftijd even boven de 50 jaar. Van de enkele honderden bestuurders die de FNV-bon den in dienst hebben, ligt de gemiddelde leeftijd rond 45 jaar. En ook de beleidsmedewerkers zijn gezamenlijk niet meer echt jeug dig, want hun gemiddelde leeftijd ligt op 40 jaar. Voorburg - Het goederenvervoer over de weg is iets duurder ge worden. Het derde kwartaal van dit jaar lagen de gemiddelde prijzen 1 procent hoger dan het jaar ervoor. Deze gemiddelde stij ging blijft achter bij algemene inflatie die 2 procent bedraagt. Dit blijkt uit cijfers die het CBS gisteren openbaar maakte. De verho ging van de dieselprijs, vanwege hogere olieprijzen op de wereld markt, draagt bij aan de prijsstijging in het derde kwartaal. Begin dit jaar stegen de prijzen van het beroepsgoederenvervoer door hogere accijnzen op brandstof. Haarlem - Justitie en de Economische Controle Dienst (ECD) hebben een huiszoeking gedaan bij het assurantie-kantoor Ge broeders Sluyter BV in Rotterdam. Een van de directeuren van het kantoor wordt verdacht van betrokkenheid bij de vermeende fraude van de voormalige Avéro-topman Th. Ringers. De moeder maatschappij van Avéro, Achmea, heeft een aantal weken geleden aangifte gedaan tegen Ringers wegens fraude met garantieverze keringspolissen. Door toedoen van de in 1995 vertrokken Avéro- directeur zou 15 miljoen zoek zijn geraakt. Haarlem - De Duitse kledingfabrikant Nienhaus Luig Belchic moet in de Benelux onmiddellijk stoppen met het in de handel brengen van damesmode onder de merknaam Fashion for You of iets dat daar op lijkt. Dat heeft de rechtbank in Haarlem gisteren in kort geding bepaald. Nienhaus was voor de rechter gedaagd door het mannenmodeconcern Hij, dat Fashion for You te veel vindt lijken op zijn kinderkledingmerken You en Yours. Volgens de modeketen ontstaat bij het publiek verwarring over de mer ken. Als tegemoetkoming had Nienhaus al by L JV aan de merk naam toegevoegd, maar de rechtbank is van mening dat Hij te recht bezwaar maakt en dat er sprake is van merkinbreuk. Dendermonde - Philips gaat voor de derde maal in vier jaar zijn luidsprekerfabriek in het Belgische Dendermonde onder handen nemen. In het kader van de wereldwijde reorganisatie van Sound Vision verdwijnen in Dendermonde nu 154 van de 456 arbeids plaatsen. Met gisteren aangekondigde reorganisatie meegere kend, heeft Philips in drie stappen (165, 200, 150) de werkgele genheid bij het Vlaamse bedrijf teruggebracht van 830 tot onge veer 300 banen. Den Haag - Textiel- en confectiebedrijven hebben de mogelijk heid om voor hun personeel een 36-urige werkweek in te voeren. Als ruil zijn de werknemers bereid flexibeler te gaan werken. Be drijven die de werkweek niet verkorten, zullen alsnog loonsver hogingen moeten uitbetalen. Dat is de kern van een akkoord over een nieuwe CAO voor de textielbranche, dat de Industriebonden van CNV en FNV hebben bereikt. De textiel-CAO geldt voor 20.000 werknemers. Houten - De bonden willen dat Generale Bank afziet van plannen om de veertig urige werkweek weer in te voeren. Zij proberen dit bij het Scheidsgerecht voor het Bankbedrijf af te dwingen. Gene rale Bank heeft aan een grote groep commerciële medewerkers meegedeeld dat hun werkweek weer veertig uur bedraagt. De bank had eerder, ais gevolg van de CAO, de werkweek verkort naar 36 uur. Nu stelt de bank dat de langere werkweek nodig is voor een maximale commerciële slagkracht. Den Haag (anp) - De Consumentenbond start maandag een informatie punt waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen over gene tisch gemodificeerde voeding. De bond vindt het belangrijk dat mensen genoeg betrouwbare informatie kunnen krijgen over voedsel met gene tisch gemodificeerde bestandsdelen. „De consument moet uiteindelijk zelf kiezen wat hij of zij koopt," zei directeur D. Westendorp van de bond gisteren. De aanleiding voor het informatiepunt is de gemodificeerde soja die binnenkort op de Nederlandse markt komt. Soja-olie en soja-eiwitten zitten in ruim de helft van de verpakte voedingsmiddelen. De bond vindt dat consumenten moeten weten of het product dat ze willen kopen gemodificeerde sojabonen bevat. Uit een eigen enquête onder leden van de Consumentenbond blijkt dat 69 procent van de mensen het onvol doende vindt ais op een product staat of er gemodificeerde bonen inzit ten. Zij willen alles weten over eventuele effecten. Ruim 40 procent gaat ook echt op zoek naar meer informatie. De bond wil daarom dat op alle producten komt te staan wat er aan gemodificeerde spullen in zit. Utrecht (anp) - Een groep machinisten bij NS Cargo, het goede- renbedrijf van de spoorwegen, dreigt met een wilde staking in de tweede helft van november. Ze protesteren tegen de voor stellen van de directie om machinisten ook andere taken uit te laten voeren dan het besturen van treinen. De bonden eisten dat NS nog eni ge jaren zouden wachten voordat er 'overcompleten' zouden wor den aangewezen. Over dit pro bleem is een compromis bereikt. De stakingsdreiging bij NS Cargo staat los van de actiedreiging bij NS Reizigers, waar bonden en NS een conflict hebben over flexibe ler werkroosters. Eindhoven (anp) - Philips heeft de kersverse topman Geoffrey Carroll van automa tiseringsdochter Origin aan de kant geschoven. Carroll was afkomstig van het Amerikaanse concern EDS en trad pas afgelopen juni aan als 'chief executive officer'. Philips-president Boonstra maakte vorige maand al duidelijk dat hij hele managementlagen bij Origin wilde schrappen, maar het vertrek van Carroll komt als een verrassing. Met een omzet van circa 2 miljard is Origin een van de grootste leveranciers van in formatietechnologie in Europa. De machinisten hebben een ad vertentie geplaatst in het vakblad Nieuwsblad Transport. De vak bonden zijn niet op de hoogte van de advertentie, die is onderte kend met 'de machinisten van NS Cargo'. In het stuk staat dat de directie weigert met de bonden te praten over 'de problemen inzake de invulling van het vak machi nist'. Volgens voorzitter G. Hardeveld van de spoorbond FSV zijn de partijen echter nog niet uitge praat. Zo staat er volgende week nog een afspraak gepland. NS Cargo wil dat machinisten ook kunnen worden ingezet voor het koppelen en ontkoppelen van wagons en voor het opheffen van storingen, taken die nu worden uitgevoerd door anderen. Op die manier willen de spoorwegen ef ficiënter werken. Dat is nodig, want het goederenbedrijf lijdt al sinds jaar en dag verlies. De FSV plaatst vraagtekens bij de voor stellen, omdat de machinisten dan te zwaar belast zouden wor den. Vorige maand dreigde het ook al tot acties te komen bij NS Cargo. Bij het bedrijfsonderdeel worden zo'n zeshonderd banen ge schrapt. is op afspraak.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7