DE STEM Kaaskoppen doorbreken alle grenzen Koninklijke première voor Oudenbossche componist Laseroms Nederlands Kinder Theater in Breda De succesverhalen van Joop van den Ende, John de Mol en Harry de Winter Amerikaanse boekprijzen naar Barrett en Carroll MSB mm PESTEM NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 BELGIË FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 „Het kan lyken of het geheugen min der wordt, maar het is de concentratie om iets op te nemen die afneemt." Thea Heeren.psychogeriater I d HHi ■inp WÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊË Door Jan Koesen Vorige week werden Joop van den Ende en John de Mol ieder 90 mil joen rijker. En ze waren al zo rijk. De derde Nederlandse tv-koning, Harry de Winter, kreeg een dag later 30 miljoen meer te verteren. Niet gek voor drie eenvoudig begonnen jon gens. Terwijl de publieke omroep op een houtje moet bijten en de hakbijl wordt gezet in commerciële tv-sta- tions, heeft Nederland drie media- mogols die internationaal in de spits spelen. Driemaal de Amerikaanse droom achter de dijken. Driemaal de sucesstory van rags to riches. Driemaal een wolkbreuk van miljoenen. Een neverending story over drie kaaskoppen voornamelijk ge baseerd op de verkoop van ijdelheid en lucht met als sterke punten een tomeloze eerzucht, workaholic zijn, talent, Finger- spitzengefühl, bluf, oog voor commercie en de smaak van het volk. En het begon in huiskamers, op achter- aftoneeltjes: een goochelaar in Batman- kostuum, een platendraaihulpje, een stu dentje. Joop: „Ik had een paar jaar ambachts school, toen ik vijftien was werkte ik op het decoratelier van de Nederlandse Opera. Op het slotdiner van het Holland Festival waar de gewone werklui bij mochten zijn, zag ik voor het eerst in mijn leven mensen met mes en vork eten." John: „Ik begon als vakantiehulpje bij Radio Noordzee. Ik mocht de plaatjes opruimen die de disc-jockeys achter hun kont lieten slingeren. Toen werd ik pro grammatechnicus en anderhalf jaar dj. Eigenlijk had ik profvoetballer willen worden, waarschijnlijk geen uitblinker, meer het type Jan Wouters: buffelen. Want ik was wel hard, keihard. Als het ging om hij of ik, dan was er voor mij geen grens, dan haalde ik door. Maar koel. Ik bleef altijd koel kijken." Harry: „Ik was student economie en stond voor mijn doctoraal. Maar ik had al wat voor de omroepen gedaan. Ik was 22, 23, ik maakte al snel één uur tv per maand en twee uur radio per week. Toen heb ik mijn studie eraan gegeven. Die scriptie had me nog een jaar bloedig werken gekost. Thuis hadden we niet eens televisie." Beurs Herfst 1996, ruim twintig jaar later. Van den Ende en de Mol, eens vijanden, heb ben zich versmolten tot Endemol en be traden dezer dagen de beurs. Met gigan tisch succes. In de taal van Beursplein 5: de koers steeg onmiddellijk met 7,80 gul den tot 55,80 en sloot op 56,50. Van de 11,2 miljoen aandelen werden er meteen weer 4 miljoen verkocht. De aandelene missie was 25 maal overtekend. Ook voor Harry de Winter scheen die week de zon. Zijn IDTV, sinds twee jaar partner met de Britse Chrysalis Group P1C, sloot een principe-overeenkomst met uitgever VNU die zal resulteren in een nieuwe combinatie: de CVI Media Groep. De VNU, die de noodlijdende Vlaamse commerciële televisie VTM wil afstoten omdat er meer brood in producties ligt dan in stations, legde 50 miljoen op tafel, waarvan 30 naar De Winter ging en be loofde tegelijk een kredietfaciliteit tot 40 miljoen. Endemol is overigens met een omzet van 600 miljoen tien maal zo groot als IDTV. Onhandig Joop van den Ende begon van de drie het nederigst. En kwam het verst. Verguisd, bewonderd, benijd en geïmiteerd. Lang, fors, met onhandig charisma, maar hij was ook van de drie big boys het breedst gericht. Niet alleen produceerde hij dui zenden programma's voor Hilversum en daarbuiten, daarnaast liet hij zijn vader land ook ruiken aan wereldtheater. Een slavendrijver, een idealist, een visio nair en een uiterst praktisch zakenman. Producent van troep, maar ook van schoonheden zoals Les Miserables, tot de laatste spijker in Scheveningen een re plica van de show op Broadway. Een doe-het-zelver, een baas die niet van de Bühne af kon blijven, die eigenhandig lampen verplaatste, mirofoons aansloot, desnoods en letterlijk stront van de plan ken schepte (ook dieren zijn wel eens ac teurs) en die altijd met het zweet in de handen vanuit de coulissen naar zijn stal van talenten keek zoals een moeder naar haar dochtertje dat Ave Verum mag zin gen in de kerk. Een vader voor zijn artiesten, een bull dozer als hij in zijn droom werd tegenge houden, een man ook die nooit bang was om aan zo'n droom miljoenen te ver gooien, zoals de flops met Cyrano de Bergerac, zijn door het Commissariaat voor de Media verboden commerciële station TV10 en speelfilms als De Boe- Harry de Winter FOTO DIJKSTRA John de Mol zemvriend en De Zwarte Ruiter. Familie De drie heren schetsen zichzelf in talloze interviews in bladen als Vrij Nederland, Het Parool, de Volkskrant, Nieuwe Re vue, Elsevier en De Gelderlander. Enke le citaten, soms samengevat. Joop van den Ende: „Ik heb iets met mijn artiesten dat verder gaat dan het vak. Ik leef met Ron, Hennie, Jos en vele ande ren als in een familie. Het liefst speel ik vader en moeder. Ik wil voor mijn men sen zorgen, soms ook in het privé leven. Wat hen raakt, raakt mij. Toen Ischa Me ijer werd begraven, wilde ik de moooiste toespraak van mijn leven houden. Dat verdiende hij. Ischa had mij respect ver leend, hij had de kampen weggenomen. Het was de bedoeling iets moois over hem te zeggen, maar toen ik aan de beurt was, was alles al gezegd. Dan klap ik dicht." En: „Wat me ergert en raakt is het wijzen met het vingertje: machtsvorming, ge vaar! Dat gebeurt bij de publieke om roep en door sommige politici. Ik zou die vinger willen ombuigen en terug willen laten wijzen naar de machtsblokken die zeventig jaar lang hebben bepaald wat we wel en niet mochten horen en zien. En dan de vraag stellen: wat hebben zij toe gevoegd aan de culturele opbouw, de journalistiek, de literatuur, het theater en de film?" En: „Volgens het Parool en de Volks krant ben ik een fabrikant van eenheids worst, maker van rommel. Iemand die manipuleert, zijn macht misbruikt. Joop van den Ende Waarom doen ze dat nou? Beseffen ze dan niet dat ze met die aanvallen ook an deren kwetsen? Het maken van een goeie quiz is moeilijker dan een documentaire over Picasso. Picasso is interessant van zichzelf, een groot kunstenaar. Maar een quiz bestaat niet. Je moet een idee be denken waar miljoenen mensen met ple zier naar kijken. ...Intuïtie, ik word bij alles geleid door mijn intuïtie..." Angst John de Mol: „Ik wilde onder geen voor waarde gezien worden als het aanhang sel van Willeke, als meneer Alberti... dat was een martelende angst. Ik wierp me op als kostganger, daarom heb ik er zo verbeten de beuk ingegooid. Haar vorige echtgenoot had - met alle respect voor de goede man - dat image wel gehad. Maar het was mijn nachtmerrie. Ik wilde dat etiket koste wat kost vermijden, en ik heb me daardoor verschrikkelijk laten opnaaien. De echtscheiding was een dreun... ik was helemaal kapot... het heeft me tien, elf jaar gekost om die el lende te verwerken. Willeke stond toen op het hoogtepunt van haar carrière. Ze verdiende schuiten met geld, woonde in FOTO ANP een prachtige villa te Blaricum, en daar zat ik, als jongetje van negentien, hele maal thuis te wezen. Ik kon niets, totaal niets waarmaken - alles was er al. Uit eindelijk heb ik me aan de druk van dat huwelijk kunnen ontworstelen, maar het heeft me wel dat huwelijk gekost." „Dingen zullen bij mij niet snel escale ren, denk ik. Joop is meer de man die na vijf minuten de asbak door de ramen gooit en de deur doormidden trapt. Ik ben altijd doelgericht bezig. Als ik zeg, hier moet ik komen, dan probeer ik door gewoon nuchter na te denken de meest effectieve weg te zoeken. „Een beetje volkse jongen ben ik toch wel. En om te weten of een programma gaat scoren moet je toch 'van de straat' zijn. Televisie is simpel: het medium voor de massa." „Ik kijk zelden tv. Ik werk. 's avonds meestal. Ik kan trouwens niet eens een programma uitkijken. Ja, hier binnen het bedrijf kijk ik na de montage naar de banden. Maar thuis ben ik een zapper. Ik schakel voortdurend van het ene naar het andere kanaal. Ik heb er het geduld niet voor. Koot en Bie red ik net omdat het van die kleine stukjes zijn." Harry de Winter: „Het was een jaar of twaalf geleden. Ik deed wat voor de NCRV-radio en was op vakantie in Ier land. Dan zie ik een leuk bandje van ene Bob Geldof. We raken in gesprek. Ik zeg: 'Kom eens langs in Holland, misschien kan ik wat voor je versieren.' Twee we ken later stopt er een Volkswagenbusje voor mijn deur: Bob Geldof. En ze heb ben die avond bij mij op de vloer gesla pen. Ik kon een optreden voor ze ritselen in Paradiso voor 400. En Bob zegt te gen me, 'Ik wil net zo beroemd worden als Mick Jagger. Eigenlijk wel beroem der.' Nu is hij mijn partner in Engeland. Hij doet Engeland, wij van IDTV het conti nent. En het mooie van zo'n samenwer king is dat alle deuren voor je open zwaaien. Wil hij de Franse minister van Cultuur spreken, dan pakt hij meteen de telefoon. 'Met Bob Geldof. Mag ik Mr. Lange, please.' En hij krijgt hem meteen. Als ik Prince wil hebben kan ik weken bellen en lukt het me nog niet. Bob pakt de telefoon en heeft vijf minuten later zelf Prince aan de lijn." De moraal: „We hadden Pleidooi echt niet kunnen maken zonder Lingo. Op Pleidooi hebben we 750.000 gulden toe gelegd. Ik garandeer je: productiemaat schappijen die alleen maar mooi kwali teitsdrama willen maken, die redden het niet." Over voetbalrechten: „Het KNVB-mate- riaal kan eindeloos geëxploiteerd wor den. Ach, je kunt zoveel leuke dingen be denken. Iedere creatieve geest die het voetbalarchief in handen krijgt, slaat op hol. Wat dacht je van een spannende voetbalquiz, gepresenteerd door Mart Smeets? Of mooie documentaires over linksbenige spelers, over keepers, ik noem maar wat." „In deze business kom je zonder geld en macht nergens meer. Het is nog niet zo lang geleden hoor, dat je altijd wel bij een omroep aan de bak kwam als je een leuk ideetje had. Je kunt nu wel voortdu rend blijven roepen dat het je alleen om de kwaliteit gaat, maar dat is gewoom niet vol te houden. Gedwongen door een onstabiele marktsituatie zijn wij bij IDTV nu breder bezig dan we misschien vanuit ons hart zouden willen." Batman De levensloop van Joop Van den Ende: Begon als goochelaar en buiksprewker, trad soms op in Batman-kostuum, ma nusje van alles met opkomende talenten als André van Duin, verzorgde licht, de cor, soms een kleine scène. Werkte voor praktisch alle zuilen die hem uitkotsten .toen hij commercieel werd. Dagboek van een herdershond, de Mounties, toneel en cabaret. Groeide met Showbizzquiz, Wedden Dat, Sterrenslag, De 1-2-3 show, Playbackshow, Appelgaard, Bassie en Adriaan. Zijn complete studio in Aalsmeer zwelde aan. Flopte met het commerciële station TV10, ging onverdroten door, maakte ondertussen theaterproducties van in ternationale allure, ging voor het buiten land produceren, won talloze publieks prijzen. Radio Noordzee De levensloop van John de Mol: Begon als vakantiehulp bij Radio Noord zee waar hij later programmatechnicus werd. Daarna montage bij Studio Sport. Bij de TROS werd hij in zeer korte tijd een steeds belangrijker producer. In 1979 richtte hij, 24 jaar oud, John de Mol Produkties op. Vanaf 1984 ging het goed met toppers als Medisch Centrum West, Love Letters (met zus Linda), All you need is love, Het spijt me, Lief en Leed, de 5 uur Show, In de Vlaamsche Pot en Diamant. In 1994 ging De Mol samen met Joop van den Ende in Endemol. En demol, Veronica en RTL zijn nu gebun deld in de Holland Media Groep. Formats De levensloop van Harry de Winter: Student. Klein spul bij de NCRV radio. Live concerten KRO. Rocktempel. In 1977 voor zichzelf begonnen. Grote live producties van concerten van sterren als Lionie Richie, Madonna, U2, Prince, Du- ran Duran en Pink Floyd. Werkte mee aan een gigantische Bob Geldof-actie voor hongerend Afrika. Werkte met Miles Daves, Elvis Costello, Steve Miller, Dire Straits, Lou Reed, UB 40 en Joe Cocker. Werd nog groter met de verkoop van formats, formules voor tv-amusement. Lingo, Boggle, Triviant, De Uitdaging, Fort Boyard, Cijfers en letters. Deze drie heren worden nu in dezelfde adem genoemd als Murdoch, Berlusconi, Bertelsmann, Turner en Kirch. Dat ni veau hebben ze overigens (nog) niet ge haald. Maar Van den Ende, De Mol en in mindere mate De Winter horen nu tot de top van het Europese televisie-amuse- ment. VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 D] New York (dpa) - De Amerikaanse National Book Awards z| in New York in de belangrijkste categorieën uitgereikt Andrea Barrett en James Carroll. Barrett won de prijs in de categorie fictie met Ship fever and Oil® Stories. Verder waren genomineerd The Giant's House van Elizabeth McCracken, Atticus van Ron Hansen, Martin Dressier: The tale oftl American Dreamer van Steven Millhauser en The River beyond thi world van Janet Peeiy. In de categorie non-fictie ging James Carroll met An American ft quiem met de prijs strijken. Concurrenten waren Melissa Fay Greene met The Temple Bombing, Paul Hendrickson met The Living and tk Dead: Robert McNamara and Five Lives of a Lost War, Gary Reichi* The Life of Nelson A. Rockefeller: Worlds to Conquer 1908-195! a Anne Roiphe met Fruitful: A Real Mother in de Modern World. Zoals meestal waren de onderscheidingen omstreden. Vijf auteurs, dié talloze boeken moeten lezen of doorbladeren, beslissen over de noit naties, waarna zij ook de definitieve keuze maken. Vertegenwoordi. gers van de grote uitgeverijen klaagden bitter dat met hun belangrijk, ste auteurs geen rekening wordt gehouden. Wim Laseroms FOTO DE STEM/ BEN SIM Van onze kunstredactie Bosschenhoofd - Vanavond gaat in aanwezigheid van kroon prins Willem-Alexander de mars Jubilee Royal in première, ge schreven door Wim Laseroms uit Bosschenhoofd. De première vindt plaats in het Theater aan het Vrijthoff in Maastricht, door de Koninklijke Militaire Kapel onder leiding van Pieter Jansen, De mars Jubilee Royal heeft Wim Laseroms geschreven in opdracht van de Koninklijke Harmonie van Maastricht, de oudste van Nederland. Het orkest werd ge sticht in 1825 en werd in 1846 het predikaat koninklijk verleend door koning Willem II. „Dat is 150 jaar geleden," aldus Wim Laseroms. „Het streelt mij dat ik als niet-Limburger ben aangezocht om de jubileumcom positie te schrijven. Tenslotte is Limburg het mekka van de har monie- en fanfaremuziek. Ik heb. in mijn jubileummars fragmen- 'ten uit het Wilhelmus en uit het Limburgs volkslied verwerkt." Wim Laseroms (51) is in het da gelijks leven muziekconsulent voor het onderwijs in ten Etten-Leur, Rucphen en Hoe ven. „Daarnaast sta ik al 25 jaar als dirigent voor verschillende harmonieorkesten, waaronder SI Cecilia in Zegge. In 1972 ben ik begonnen om zelf muziek op pa pier te zetten, vooral omdat ererg weinig muziek was voor harmo nie-orkest en tamboerkorps sa men." Inmiddels zijn van de gehore» Oudenbosschenaar Wim Laser oms - die aan het conservatoria» is afgestudeerd in muziekonder wijs en orkestdirectie - ong honderd werken uitgegeven, daarvan zijn op cd verschenen o zijn werk wordt ook in het bui tenland gespeeld. Van onze kunstredactie Breda - Het vermaarde Nederlands Kinder Theater uit Purmerend speelt zondagmiddag 10 november de kleurrij ke, wervelende musical De Wereld van Mathijs in het Chas- sé Theater in Breda. Op 2 maart komt de voorstelling ook naar Terneuzen. Artistiek leidster Manja Sie- brecht baseerde haar verhaal op interviews met kinderen in oorlogsgebieden, die geen dro men meer hebben en dus geen kind meer kunnen zijn. Erik van der Wurff componeerde de muziek. De jongen Mathijs is 'een rare' die praat met dieren, bomen en bosjes. Daar snappen de andere kinderen niks van, behalve Peer die zijn vriend is, wat ge heim moet blijven omdat hij ei genlijk bij een vijandige groep kinderen hoort. Alleen de die ren in het bos zijn op de hoogte van die vriendschap en zijn net zo overstuur als Peer verdwe nen blijkt te zijn, 'naar de verte gevlucht'. Mathijs besluit zijn vriend te gaan zoeken, maar ook in het bos breekt de hel los wanneer de oorlog toeslaat. De scènes wervelen in hoog tempo over het toneel, waarbij de kinder wereld van Mathijs bevolkt wordt door onder andere vlijti ge mieren, een moederlijk ste kelvarken, een gemoedelijke beer, een gewichtige uil en een op de lachspieren werkende schildpad. Maar ook door ge mene, Barbie-popachtige meis jes en een valse slang, die Mat hijs' weg naar de volwassen heid markeren. De musical wordt gespeeld, ge zongen en gedanst door een grote groep kinderen van de NKT-theaterschool (350 leer lingen), met Marijn Klaver (16), Sasha Rosen (18), Jorge Ver- kroost (17) en Fleur Herrewjn (15) als de sterren. Het NL' viert zijn tienjarig jubileum, waar echter een domper op gezet door een dreigende stop zetting van de subsidie. Lr een enorm verzet tegen omd de groep, hoewel geen prott sioneel kindertheater, ee groot bereik heeft en een eno me publieke belangstelling- 'Daardoor vervult het NKT voorbeeldfunctie voor de sec amateurkunst en kunsteduca tie,' rapporteerde de Raad vo Cultuur eerder in haar pos' ve advies dat later werd terug genomen toen de pot voo podiumkunsten moest wo verdeeld. 07 00 Journaal 07 Tekenfilmfestival ,7 29 Ontbijt TV ,900 Journaal 0905 Get the Picture ,33 'n Goeiedag met Jos Brink ,024 Werelden: Engelen huilden om mijn lot ,6 Het einde van het kind? (tot 11.57) ,514 Alle dieren tellen mee 542 'n Goeiedag met Jos Brink ,636 Cosby Show, comedy ,705 Alles kits, kindermagazine ,302 Roseanne, comedy ,828 eet the Picture ,856 De derde man, waarin twee par tijen die er niet meer uitkomen de helpende hand wordt geboden ,9 30 Zo vader, zo zoon, spelletje 20 00 Journaal 2025 Netwerk, actualiteitenrubriek 20 59 Weeroverzicht 2,06 Voor elkaar!, Bas Westerweel neemt drie dagen lang leven en werk van nietsvermoedende men sen over 22.01 Joop 8 Gaston 22 32 Due South, komische actieserie 2322 Taggart: Forbidden Fruit, mis daadfilm (tot 00.52) 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 De Middeleeuwen (tot 09.50) 101)0 Nieuws uit de natuur (tot 10.20) 10.30 Sybe Satellyt (tot 10.50) 11.00 Schooltv-Weekjournaal 11.30 Mentor Magazine (tot 11.50) 12,30 Etiquette 13.00 Ik weet het beter (herh) ,325 Ziektebeeld onbekend (herh) 13,52 Man/vrouw (herh) 14.32 Nederland zingt (herh) ,5.00 Spreekuur 16.00 Journaal 16.08 Widget tekenfilmserie 16.33 Mr. Bogus, animatiefilm 16.59 Mega Top 50 17.29 2Vandaag, actualiteiten 18.59 Wegwezen, toeristische tips voor het weekend 19.20 Kukulkan, populair-wetenschap- pelijk magazine voor jongeren 19.50 Keeping Up Appearances, come dy 20.24 Lethal White Female, speelfilm 22.01 TV Show 23.02 (PP) Uitzending PvdA 23.05 Uitzending Nationaal Revalida tie Fonds 23.15 Studio NOS (tot 23.55) 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 PP: Uitzending RPF 13.11 Kassa! 13,41 Lingo (herh) 1406 De ronde van Witteman (herh) 15.02 De show van je leven (herh) 16.00 Journaal 2 Meter Sessies 23.1 12.45 Nieuws (tot 13.15) 14.30 Autant savoir, consumentenmagazine!) 14.55 Azi- muts, magazine 15.30 Muziekprogramma 16.35 Chips, politieserie 17.30 Charlie's Angels, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports. Aansl.: Supergoal 19.30 Nieuws 20.20 Bon weekend, amuse ment 21.15 Twist again a Moscou, Franse film-komedie uit 1986 22.55 Carré noir, filmmagazine 23.50 Laatste nieuws 16-10 lei Bla-bla, kindermagazine 17.05 racing, autosportmagazine 17.35 Cham pion's 96, autosportmagazine 18.05 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.25 Paardenkoersen 19.30 Nieuws 22.55 Coup d'envoi, voetbalmagazine 00 Jo) N'euws 23,35 Paardensport (tot 65.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03 in m(herh) 09,45 Tele"Gym 10.00 Heute .„•03 'm Prinzip wie Kunst, reportage in, Kur2rat9eber: Reise 11.00 Heute •04 Hitparade 12.10 Heimatmelodien h ,t Presses<:b3u '3.00 Mittagsmagazin "■45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Ta- 9 sschau 14.03 höchstpersönlieh: acteur, Kffiur en musicus Peter Weck 14.30 15'jj Jn-iilm. Deel 2 16.00 Tagesschau Lij)°"e Pückwarts, interactieve terug- 17nnT fredissimo! Culinair magazine „Tagesschau 17.10 Brisant, magazine 40 Regionale informatie 17.50 Ta- l) au-Telegramm 17.55 Verbotene Lie- T,nser|a18-25 (S) Marienhof, serie 18.49 Jfwau-Telegramm 18.54 Mr. Bean, 20onJ Herzblatt, datingshow miB-i i Esscbau 20-15 Strasse der Lieder, nu kale rondreis 21.45 Exclusiv 22.15 Ta- 9 Wiemen 22.50 Wat is? Talkshow 23.20 01 in cUys( spee'b'm 00.50 Nachtmagazin „ater für we'.serie 01-35 (ZW) unsight Ridge, speelfilm gufdit6 ?uitsland 113-45 Geniessen auf Morris! Cullnair ma9azine 14.15 Bob staqsnru 5°medy 14.40 Theos Geburt- (herh) 15 nr! The Bamboo-Bear-Band Gesnik A 9°' jeugdjournaal 15.15 Welt (herh) ie nc5'20 Heute 15,30 Natur' burg ih„ m Zwsi Münchner in Ham- Ste00 neutel,«Abendma- z®Pt ffir h; i ?rie"Lu'se Marjan: Kein Re- en4 mot 7 .le, serie- Aans'-: Guten Ab_ 19.25tni iÜ M'llionen 19.00 Heute «'daad! ieeS,L^anVerie 20,15 Derrick' K°erdische arh V Reportage: de 'Journal ja ie n,sp?rtij PKK 21,45 Heu* zirie 22 ae AsPekte. cultureel maga- 25.45 He! Tlf;msens Woche, talkshow e Nacht 24.00 (ZW) Tomorrow Bar ne res Gr; jeu ga; Ni< To 21 22 23 01 spa- 07 Bre mi sel Ga

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22