DE STEM
Kaaskoppen doorbreken
alle grenzen
Koninklijke première
voor Oudenbossche
componist Laseroms
Nederlands Kinder
Theater in Breda
De succesverhalen van
Joop van den Ende,
John de Mol
en Harry de Winter
Amerikaanse boekprijzen
naar Barrett en Carroll
MSB
mm
PESTEM
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
NEDERLAND 3
BELGIË FRANS 1
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
„Het kan lyken of het geheugen min
der wordt, maar het is de concentratie
om iets op te nemen die afneemt."
Thea Heeren.psychogeriater
I d
HHi
■inp
WÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊË
Door Jan Koesen
Vorige week werden Joop van den
Ende en John de Mol ieder 90 mil
joen rijker. En ze waren al zo rijk. De
derde Nederlandse tv-koning, Harry
de Winter, kreeg een dag later 30
miljoen meer te verteren. Niet gek
voor drie eenvoudig begonnen jon
gens. Terwijl de publieke omroep op
een houtje moet bijten en de hakbijl
wordt gezet in commerciële tv-sta-
tions, heeft Nederland drie media-
mogols die internationaal in de spits
spelen.
Driemaal de Amerikaanse droom achter
de dijken. Driemaal de sucesstory van
rags to riches. Driemaal een wolkbreuk
van miljoenen. Een neverending story
over drie kaaskoppen voornamelijk ge
baseerd op de verkoop van ijdelheid en
lucht met als sterke punten een tomeloze
eerzucht, workaholic zijn, talent, Finger-
spitzengefühl, bluf, oog voor commercie
en de smaak van het volk.
En het begon in huiskamers, op achter-
aftoneeltjes: een goochelaar in Batman-
kostuum, een platendraaihulpje, een stu
dentje.
Joop: „Ik had een paar jaar ambachts
school, toen ik vijftien was werkte ik op
het decoratelier van de Nederlandse
Opera. Op het slotdiner van het Holland
Festival waar de gewone werklui bij
mochten zijn, zag ik voor het eerst in
mijn leven mensen met mes en vork
eten."
John: „Ik begon als vakantiehulpje bij
Radio Noordzee. Ik mocht de plaatjes
opruimen die de disc-jockeys achter hun
kont lieten slingeren. Toen werd ik pro
grammatechnicus en anderhalf jaar dj.
Eigenlijk had ik profvoetballer willen
worden, waarschijnlijk geen uitblinker,
meer het type Jan Wouters: buffelen.
Want ik was wel hard, keihard. Als het
ging om hij of ik, dan was er voor mij
geen grens, dan haalde ik door. Maar
koel. Ik bleef altijd koel kijken."
Harry: „Ik was student economie en
stond voor mijn doctoraal. Maar ik had
al wat voor de omroepen gedaan. Ik was
22, 23, ik maakte al snel één uur tv per
maand en twee uur radio per week. Toen
heb ik mijn studie eraan gegeven. Die
scriptie had me nog een jaar bloedig
werken gekost. Thuis hadden we niet
eens televisie."
Beurs
Herfst 1996, ruim twintig jaar later. Van
den Ende en de Mol, eens vijanden, heb
ben zich versmolten tot Endemol en be
traden dezer dagen de beurs. Met gigan
tisch succes. In de taal van Beursplein 5:
de koers steeg onmiddellijk met 7,80 gul
den tot 55,80 en sloot op 56,50. Van de
11,2 miljoen aandelen werden er meteen
weer 4 miljoen verkocht. De aandelene
missie was 25 maal overtekend. Ook voor
Harry de Winter scheen die week de zon.
Zijn IDTV, sinds twee jaar partner met
de Britse Chrysalis Group P1C, sloot een
principe-overeenkomst met uitgever
VNU die zal resulteren in een nieuwe
combinatie: de CVI Media Groep.
De VNU, die de noodlijdende Vlaamse
commerciële televisie VTM wil afstoten
omdat er meer brood in producties ligt
dan in stations, legde 50 miljoen op tafel,
waarvan 30 naar De Winter ging en be
loofde tegelijk een kredietfaciliteit tot 40
miljoen. Endemol is overigens met een
omzet van 600 miljoen tien maal zo groot
als IDTV.
Onhandig
Joop van den Ende begon van de drie het
nederigst. En kwam het verst. Verguisd,
bewonderd, benijd en geïmiteerd. Lang,
fors, met onhandig charisma, maar hij
was ook van de drie big boys het breedst
gericht. Niet alleen produceerde hij dui
zenden programma's voor Hilversum en
daarbuiten, daarnaast liet hij zijn vader
land ook ruiken aan wereldtheater.
Een slavendrijver, een idealist, een visio
nair en een uiterst praktisch zakenman.
Producent van troep, maar ook van
schoonheden zoals Les Miserables, tot de
laatste spijker in Scheveningen een re
plica van de show op Broadway. Een
doe-het-zelver, een baas die niet van de
Bühne af kon blijven, die eigenhandig
lampen verplaatste, mirofoons aansloot,
desnoods en letterlijk stront van de plan
ken schepte (ook dieren zijn wel eens ac
teurs) en die altijd met het zweet in de
handen vanuit de coulissen naar zijn stal
van talenten keek zoals een moeder naar
haar dochtertje dat Ave Verum mag zin
gen in de kerk.
Een vader voor zijn artiesten, een bull
dozer als hij in zijn droom werd tegenge
houden, een man ook die nooit bang was
om aan zo'n droom miljoenen te ver
gooien, zoals de flops met Cyrano de
Bergerac, zijn door het Commissariaat
voor de Media verboden commerciële
station TV10 en speelfilms als De Boe-
Harry de Winter
FOTO DIJKSTRA
John de Mol
zemvriend en De Zwarte Ruiter.
Familie
De drie heren schetsen zichzelf in talloze
interviews in bladen als Vrij Nederland,
Het Parool, de Volkskrant, Nieuwe Re
vue, Elsevier en De Gelderlander. Enke
le citaten, soms samengevat.
Joop van den Ende: „Ik heb iets met mijn
artiesten dat verder gaat dan het vak. Ik
leef met Ron, Hennie, Jos en vele ande
ren als in een familie. Het liefst speel ik
vader en moeder. Ik wil voor mijn men
sen zorgen, soms ook in het privé leven.
Wat hen raakt, raakt mij. Toen Ischa Me
ijer werd begraven, wilde ik de moooiste
toespraak van mijn leven houden. Dat
verdiende hij. Ischa had mij respect ver
leend, hij had de kampen weggenomen.
Het was de bedoeling iets moois over
hem te zeggen, maar toen ik aan de beurt
was, was alles al gezegd. Dan klap ik
dicht."
En: „Wat me ergert en raakt is het wijzen
met het vingertje: machtsvorming, ge
vaar! Dat gebeurt bij de publieke om
roep en door sommige politici. Ik zou die
vinger willen ombuigen en terug willen
laten wijzen naar de machtsblokken die
zeventig jaar lang hebben bepaald wat
we wel en niet mochten horen en zien. En
dan de vraag stellen: wat hebben zij toe
gevoegd aan de culturele opbouw, de
journalistiek, de literatuur, het theater
en de film?"
En: „Volgens het Parool en de Volks
krant ben ik een fabrikant van eenheids
worst, maker van rommel. Iemand die
manipuleert, zijn macht misbruikt.
Joop van den Ende
Waarom doen ze dat nou? Beseffen ze
dan niet dat ze met die aanvallen ook an
deren kwetsen? Het maken van een goeie
quiz is moeilijker dan een documentaire
over Picasso. Picasso is interessant van
zichzelf, een groot kunstenaar. Maar een
quiz bestaat niet. Je moet een idee be
denken waar miljoenen mensen met ple
zier naar kijken. ...Intuïtie, ik word bij
alles geleid door mijn intuïtie..."
Angst
John de Mol: „Ik wilde onder geen voor
waarde gezien worden als het aanhang
sel van Willeke, als meneer Alberti... dat
was een martelende angst. Ik wierp me
op als kostganger, daarom heb ik er zo
verbeten de beuk ingegooid. Haar vorige
echtgenoot had - met alle respect voor
de goede man - dat image wel gehad.
Maar het was mijn nachtmerrie. Ik wilde
dat etiket koste wat kost vermijden, en
ik heb me daardoor verschrikkelijk laten
opnaaien. De echtscheiding was een
dreun... ik was helemaal kapot... het
heeft me tien, elf jaar gekost om die el
lende te verwerken. Willeke stond toen
op het hoogtepunt van haar carrière. Ze
verdiende schuiten met geld, woonde in
FOTO ANP
een prachtige villa te Blaricum, en daar
zat ik, als jongetje van negentien, hele
maal thuis te wezen. Ik kon niets, totaal
niets waarmaken - alles was er al. Uit
eindelijk heb ik me aan de druk van dat
huwelijk kunnen ontworstelen, maar het
heeft me wel dat huwelijk gekost."
„Dingen zullen bij mij niet snel escale
ren, denk ik. Joop is meer de man die na
vijf minuten de asbak door de ramen
gooit en de deur doormidden trapt. Ik
ben altijd doelgericht bezig. Als ik zeg,
hier moet ik komen, dan probeer ik door
gewoon nuchter na te denken de meest
effectieve weg te zoeken.
„Een beetje volkse jongen ben ik toch
wel. En om te weten of een programma
gaat scoren moet je toch 'van de straat'
zijn. Televisie is simpel: het medium voor
de massa."
„Ik kijk zelden tv. Ik werk. 's avonds
meestal. Ik kan trouwens niet eens een
programma uitkijken. Ja, hier binnen
het bedrijf kijk ik na de montage naar de
banden. Maar thuis ben ik een zapper. Ik
schakel voortdurend van het ene naar
het andere kanaal. Ik heb er het geduld
niet voor. Koot en Bie red ik net omdat
het van die kleine stukjes zijn."
Harry de Winter: „Het was een jaar of
twaalf geleden. Ik deed wat voor de
NCRV-radio en was op vakantie in Ier
land. Dan zie ik een leuk bandje van ene
Bob Geldof. We raken in gesprek. Ik zeg:
'Kom eens langs in Holland, misschien
kan ik wat voor je versieren.' Twee we
ken later stopt er een Volkswagenbusje
voor mijn deur: Bob Geldof. En ze heb
ben die avond bij mij op de vloer gesla
pen. Ik kon een optreden voor ze ritselen
in Paradiso voor 400. En Bob zegt te
gen me, 'Ik wil net zo beroemd worden
als Mick Jagger. Eigenlijk wel beroem
der.'
Nu is hij mijn partner in Engeland. Hij
doet Engeland, wij van IDTV het conti
nent. En het mooie van zo'n samenwer
king is dat alle deuren voor je open
zwaaien. Wil hij de Franse minister van
Cultuur spreken, dan pakt hij meteen de
telefoon. 'Met Bob Geldof. Mag ik Mr.
Lange, please.' En hij krijgt hem meteen.
Als ik Prince wil hebben kan ik weken
bellen en lukt het me nog niet. Bob pakt
de telefoon en heeft vijf minuten later
zelf Prince aan de lijn."
De moraal: „We hadden Pleidooi echt
niet kunnen maken zonder Lingo. Op
Pleidooi hebben we 750.000 gulden toe
gelegd. Ik garandeer je: productiemaat
schappijen die alleen maar mooi kwali
teitsdrama willen maken, die redden het
niet."
Over voetbalrechten: „Het KNVB-mate-
riaal kan eindeloos geëxploiteerd wor
den. Ach, je kunt zoveel leuke dingen be
denken. Iedere creatieve geest die het
voetbalarchief in handen krijgt, slaat op
hol. Wat dacht je van een spannende
voetbalquiz, gepresenteerd door Mart
Smeets? Of mooie documentaires over
linksbenige spelers, over keepers, ik
noem maar wat."
„In deze business kom je zonder geld en
macht nergens meer. Het is nog niet zo
lang geleden hoor, dat je altijd wel bij
een omroep aan de bak kwam als je een
leuk ideetje had. Je kunt nu wel voortdu
rend blijven roepen dat het je alleen om
de kwaliteit gaat, maar dat is gewoom
niet vol te houden. Gedwongen door een
onstabiele marktsituatie zijn wij bij
IDTV nu breder bezig dan we misschien
vanuit ons hart zouden willen."
Batman
De levensloop van Joop Van den Ende:
Begon als goochelaar en buiksprewker,
trad soms op in Batman-kostuum, ma
nusje van alles met opkomende talenten
als André van Duin, verzorgde licht, de
cor, soms een kleine scène. Werkte voor
praktisch alle zuilen die hem uitkotsten
.toen hij commercieel werd. Dagboek van
een herdershond, de Mounties, toneel en
cabaret. Groeide met Showbizzquiz,
Wedden Dat, Sterrenslag, De 1-2-3 show,
Playbackshow, Appelgaard, Bassie en
Adriaan.
Zijn complete studio in Aalsmeer zwelde
aan. Flopte met het commerciële station
TV10, ging onverdroten door, maakte
ondertussen theaterproducties van in
ternationale allure, ging voor het buiten
land produceren, won talloze publieks
prijzen.
Radio Noordzee
De levensloop van John de Mol:
Begon als vakantiehulp bij Radio Noord
zee waar hij later programmatechnicus
werd. Daarna montage bij Studio Sport.
Bij de TROS werd hij in zeer korte tijd
een steeds belangrijker producer. In
1979 richtte hij, 24 jaar oud, John de Mol
Produkties op. Vanaf 1984 ging het goed
met toppers als Medisch Centrum West,
Love Letters (met zus Linda), All you
need is love, Het spijt me, Lief en Leed,
de 5 uur Show, In de Vlaamsche Pot en
Diamant. In 1994 ging De Mol samen
met Joop van den Ende in Endemol. En
demol, Veronica en RTL zijn nu gebun
deld in de Holland Media Groep.
Formats
De levensloop van Harry de Winter:
Student. Klein spul bij de NCRV radio.
Live concerten KRO. Rocktempel. In
1977 voor zichzelf begonnen. Grote live
producties van concerten van sterren als
Lionie Richie, Madonna, U2, Prince, Du-
ran Duran en Pink Floyd.
Werkte mee aan een gigantische Bob
Geldof-actie voor hongerend Afrika.
Werkte met Miles Daves, Elvis Costello,
Steve Miller, Dire Straits, Lou Reed, UB
40 en Joe Cocker. Werd nog groter met
de verkoop van formats, formules voor
tv-amusement. Lingo, Boggle, Triviant,
De Uitdaging, Fort Boyard, Cijfers en
letters.
Deze drie heren worden nu in dezelfde
adem genoemd als Murdoch, Berlusconi,
Bertelsmann, Turner en Kirch. Dat ni
veau hebben ze overigens (nog) niet ge
haald. Maar Van den Ende, De Mol en in
mindere mate De Winter horen nu tot de
top van het Europese televisie-amuse-
ment.
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 D]
New York (dpa) - De Amerikaanse National Book Awards z|
in New York in de belangrijkste categorieën uitgereikt
Andrea Barrett en James Carroll.
Barrett won de prijs in de categorie fictie met Ship fever and Oil®
Stories. Verder waren genomineerd The Giant's House van Elizabeth
McCracken, Atticus van Ron Hansen, Martin Dressier: The tale oftl
American Dreamer van Steven Millhauser en The River beyond thi
world van Janet Peeiy.
In de categorie non-fictie ging James Carroll met An American ft
quiem met de prijs strijken. Concurrenten waren Melissa Fay Greene
met The Temple Bombing, Paul Hendrickson met The Living and tk
Dead: Robert McNamara and Five Lives of a Lost War, Gary Reichi*
The Life of Nelson A. Rockefeller: Worlds to Conquer 1908-195! a
Anne Roiphe met Fruitful: A Real Mother in de Modern World.
Zoals meestal waren de onderscheidingen omstreden. Vijf auteurs, dié
talloze boeken moeten lezen of doorbladeren, beslissen over de noit
naties, waarna zij ook de definitieve keuze maken. Vertegenwoordi.
gers van de grote uitgeverijen klaagden bitter dat met hun belangrijk,
ste auteurs geen rekening wordt gehouden.
Wim Laseroms
FOTO DE STEM/ BEN SIM
Van onze kunstredactie
Bosschenhoofd - Vanavond gaat in aanwezigheid van kroon
prins Willem-Alexander de mars Jubilee Royal in première, ge
schreven door Wim Laseroms uit Bosschenhoofd. De première
vindt plaats in het Theater aan het Vrijthoff in Maastricht, door
de Koninklijke Militaire Kapel onder leiding van Pieter Jansen,
De mars Jubilee Royal heeft Wim
Laseroms geschreven in opdracht
van de Koninklijke Harmonie
van Maastricht, de oudste van
Nederland. Het orkest werd ge
sticht in 1825 en werd in 1846 het
predikaat koninklijk verleend
door koning Willem II.
„Dat is 150 jaar geleden," aldus
Wim Laseroms. „Het streelt mij
dat ik als niet-Limburger ben
aangezocht om de jubileumcom
positie te schrijven. Tenslotte is
Limburg het mekka van de har
monie- en fanfaremuziek. Ik heb.
in mijn jubileummars fragmen-
'ten uit het Wilhelmus en uit het
Limburgs volkslied verwerkt."
Wim Laseroms (51) is in het da
gelijks leven muziekconsulent
voor het onderwijs in
ten Etten-Leur, Rucphen en Hoe
ven. „Daarnaast sta ik al 25 jaar
als dirigent voor verschillende
harmonieorkesten, waaronder SI
Cecilia in Zegge. In 1972 ben ik
begonnen om zelf muziek op pa
pier te zetten, vooral omdat ererg
weinig muziek was voor harmo
nie-orkest en tamboerkorps sa
men."
Inmiddels zijn van de gehore»
Oudenbosschenaar Wim Laser
oms - die aan het conservatoria»
is afgestudeerd in muziekonder
wijs en orkestdirectie - ong
honderd werken uitgegeven,
daarvan zijn op cd verschenen o
zijn werk wordt ook in het bui
tenland gespeeld.
Van onze kunstredactie
Breda - Het vermaarde Nederlands Kinder Theater uit
Purmerend speelt zondagmiddag 10 november de kleurrij
ke, wervelende musical De Wereld van Mathijs in het Chas-
sé Theater in Breda. Op 2 maart komt de voorstelling ook
naar Terneuzen.
Artistiek leidster Manja Sie-
brecht baseerde haar verhaal
op interviews met kinderen in
oorlogsgebieden, die geen dro
men meer hebben en dus geen
kind meer kunnen zijn. Erik
van der Wurff componeerde de
muziek.
De jongen Mathijs is 'een rare'
die praat met dieren, bomen en
bosjes. Daar snappen de andere
kinderen niks van, behalve
Peer die zijn vriend is, wat ge
heim moet blijven omdat hij ei
genlijk bij een vijandige groep
kinderen hoort. Alleen de die
ren in het bos zijn op de hoogte
van die vriendschap en zijn net
zo overstuur als Peer verdwe
nen blijkt te zijn, 'naar de verte
gevlucht'.
Mathijs besluit zijn vriend te
gaan zoeken, maar ook in het
bos breekt de hel los wanneer
de oorlog toeslaat. De scènes
wervelen in hoog tempo over
het toneel, waarbij de kinder
wereld van Mathijs bevolkt
wordt door onder andere vlijti
ge mieren, een moederlijk ste
kelvarken, een gemoedelijke
beer, een gewichtige uil en een
op de lachspieren werkende
schildpad. Maar ook door ge
mene, Barbie-popachtige meis
jes en een valse slang, die Mat
hijs' weg naar de volwassen
heid markeren.
De musical wordt gespeeld, ge
zongen en gedanst door een
grote groep kinderen van de
NKT-theaterschool (350 leer
lingen), met Marijn Klaver (16),
Sasha Rosen (18), Jorge Ver-
kroost (17) en Fleur Herrewjn
(15) als de sterren. Het NL'
viert zijn tienjarig jubileum,
waar echter een domper op
gezet door een dreigende stop
zetting van de subsidie. Lr
een enorm verzet tegen omd
de groep, hoewel geen prott
sioneel kindertheater, ee
groot bereik heeft en een eno
me publieke belangstelling-
'Daardoor vervult het NKT
voorbeeldfunctie voor de sec
amateurkunst en kunsteduca
tie,' rapporteerde de Raad vo
Cultuur eerder in haar pos'
ve advies dat later werd terug
genomen toen de pot voo
podiumkunsten moest wo
verdeeld.
07 00 Journaal
07 Tekenfilmfestival
,7 29 Ontbijt TV
,900 Journaal
0905 Get the Picture
,33 'n Goeiedag met Jos Brink
,024 Werelden: Engelen huilden om
mijn lot
,6 Het einde van het kind? (tot
11.57)
,514 Alle dieren tellen mee
542 'n Goeiedag met Jos Brink
,636 Cosby Show, comedy
,705 Alles kits, kindermagazine
,302 Roseanne, comedy
,828 eet the Picture
,856 De derde man, waarin twee par
tijen die er niet meer uitkomen de
helpende hand wordt geboden
,9 30 Zo vader, zo zoon, spelletje
20 00 Journaal
2025 Netwerk, actualiteitenrubriek
20 59 Weeroverzicht
2,06 Voor elkaar!, Bas Westerweel
neemt drie dagen lang leven en
werk van nietsvermoedende men
sen over
22.01 Joop 8 Gaston
22 32 Due South, komische actieserie
2322 Taggart: Forbidden Fruit, mis
daadfilm (tot 00.52)
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 De Middeleeuwen (tot 09.50)
101)0 Nieuws uit de natuur (tot 10.20)
10.30 Sybe Satellyt (tot 10.50)
11.00 Schooltv-Weekjournaal
11.30 Mentor Magazine (tot 11.50)
12,30 Etiquette
13.00 Ik weet het beter (herh)
,325 Ziektebeeld onbekend (herh)
13,52 Man/vrouw (herh)
14.32 Nederland zingt (herh)
,5.00 Spreekuur
16.00 Journaal
16.08 Widget tekenfilmserie
16.33 Mr. Bogus, animatiefilm
16.59 Mega Top 50
17.29 2Vandaag, actualiteiten
18.59 Wegwezen, toeristische tips voor
het weekend
19.20 Kukulkan, populair-wetenschap-
pelijk magazine voor jongeren
19.50 Keeping Up Appearances, come
dy
20.24 Lethal White Female, speelfilm
22.01 TV Show
23.02 (PP) Uitzending PvdA
23.05 Uitzending Nationaal Revalida
tie Fonds
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 PP: Uitzending RPF
13.11 Kassa!
13,41 Lingo (herh)
1406 De ronde van Witteman (herh)
15.02 De show van je leven (herh)
16.00 Journaal
2 Meter Sessies
23.1
12.45 Nieuws (tot 13.15) 14.30 Autant
savoir, consumentenmagazine!) 14.55 Azi-
muts, magazine 15.30 Muziekprogramma
16.35 Chips, politieserie 17.30 Charlie's
Angels, misdaadserie 18.30 Régions soir
18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le
quotidien des sports. Aansl.: Supergoal
19.30 Nieuws 20.20 Bon weekend, amuse
ment 21.15 Twist again a Moscou, Franse
film-komedie uit 1986 22.55 Carré noir,
filmmagazine 23.50 Laatste nieuws
16-10 lei Bla-bla, kindermagazine 17.05
racing, autosportmagazine 17.35 Cham
pion's 96, autosportmagazine 18.05 lei Bla
bla 19.00 Du bout des ailes, magazine
19.25 Paardenkoersen 19.30 Nieuws
22.55 Coup d'envoi, voetbalmagazine
00 Jo) N'euws 23,35 Paardensport (tot
65.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03
in m(herh) 09,45 Tele"Gym 10.00 Heute
.„•03 'm Prinzip wie Kunst, reportage
in, Kur2rat9eber: Reise 11.00 Heute
•04 Hitparade 12.10 Heimatmelodien
h ,t Presses<:b3u '3.00 Mittagsmagazin
"■45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Ta-
9 sschau 14.03 höchstpersönlieh: acteur,
Kffiur en musicus Peter Weck 14.30
15'jj Jn-iilm. Deel 2 16.00 Tagesschau
Lij)°"e Pückwarts, interactieve terug-
17nnT fredissimo! Culinair magazine
„Tagesschau 17.10 Brisant, magazine
40 Regionale informatie 17.50 Ta-
l) au-Telegramm 17.55 Verbotene Lie-
T,nser|a18-25 (S) Marienhof, serie 18.49
Jfwau-Telegramm 18.54 Mr. Bean,
20onJ Herzblatt, datingshow
miB-i i Esscbau 20-15 Strasse der Lieder,
nu kale rondreis 21.45 Exclusiv 22.15 Ta-
9 Wiemen 22.50 Wat is? Talkshow 23.20
01 in cUys( spee'b'm 00.50 Nachtmagazin
„ater für we'.serie 01-35 (ZW)
unsight Ridge, speelfilm
gufdit6 ?uitsland 113-45 Geniessen auf
Morris! Cullnair ma9azine 14.15 Bob
staqsnru 5°medy 14.40 Theos Geburt-
(herh) 15 nr! The Bamboo-Bear-Band
Gesnik A 9°' jeugdjournaal 15.15
Welt (herh) ie nc5'20 Heute 15,30 Natur'
burg ih„ m Zwsi Münchner in Ham-
Ste00 neutel,«Abendma-
z®Pt ffir h; i ?rie"Lu'se Marjan: Kein Re-
en4 mot 7 .le, serie- Aans'-: Guten Ab_
19.25tni iÜ M'llionen 19.00 Heute
«'daad! ieeS,L^anVerie 20,15 Derrick'
K°erdische arh V Reportage: de
'Journal ja ie n,sp?rtij PKK 21,45 Heu*
zirie 22 ae AsPekte. cultureel maga-
25.45 He! Tlf;msens Woche, talkshow
e Nacht 24.00 (ZW) Tomorrow
Bar
ne
res
Gr;
jeu
ga;
Ni<
To
21
22
23
01
spa-
07
Bre
mi
sel
Ga