Het einde van
een sterk nummer
Een ruimhartig surprise-ei
Toyota vernieuwt
saaie Camry
Nieuwe mini Honda
Nieuwe editie
Formule I
Brandstofcel
in Toyota
TravelPilot
van Blaupunkt
wijst de weg door
Nederland
y
Renault Mégane Scénic brengt middenklasse op hoger plan
SURPLUS
Laatste serie van 1500 exemplaren van Peugeot 205
?J5' Is helemaal niet groot.
vonrT Jjedrongen. eivormig en
De achterkant van de nieuwe Camry is met zijn smalle achter
lichten karakteristieker dan ooit.
Door Rien van der Steen
Hij is wat groter, langer, breder
en hoger dan zijn voorganger. De
vierde generatie van de Toyota
Camry is tegelijkertijd goedkoper
geworden. En dat kan volgens de
importeur omdat Toyota zijn
productieproces ingrijpend aan
het vereenvoudigen is. Zodat het
veel goedkoper kan. De nieuwe
Camry is te koop vanaf 57.500,-
En dan heb je toch wat je noemt
een topklasse-auto. De meest
luxe Toyota in elk geval, want het
concern wil Lexus nog steeds als
een apart merk neerzetten.
Het is een stille auto en was dat
altijd al. De nieuwe neus heeft
wat Honda-achtigs, maar de ach
terzijde mag met zijn smalle ver
lichtingsbalkjes individueel he
ten. Een tamelijk brede, laag ge
lijnde auto die als voorheen een
2,2 liter/131 pk en een (nieuwe)
3.0 V6/190 pk motor heeft. Een
diesel komt er niet en er is afge
zien van een stationcar, die het
model vroeger wel gekend heeft.
Aan het onderstel is weinig ge
wijzigd en dat had misschien wel
gemoeten. Want de nieuwe V6,
geheel van lichtmetaal, is zó licht
dat de voorwielophanging op ma
tig wegdek er heel onrustig van
wordt. De demping gaat zoge
zegd uit zijn dak omdat hij toege
rust is op meer massa.
De Toyota Camry is geen staaltje
van creativiteit. Op zijn uiterlijk
afgaand tenminste. Toch ziet hij
er beter uit dan zijn voorganger
en de uitrusting (abs, airbags) is
uitstekend. Dat geldt tevens voor
de afwerking en de rij-eigen-
schappen, op die ietwat springe
rige voortrein in de V6 na. Kwali
tatief is de Camry moeilijk te
kloppen en wie een grote, vooral
stille en gerieflijke auto wil moet
er beslist eens omheen lopen. In
veel opzichten een tamelijk onop
vallende auto, kwalitatief dik in
orde en gezien het gebodene niet
te duur.
De zescilinder wordt standaard
geleverd met automatische trans
missie. De duurste kost 77.990,-
maar daar zijn dan wel leder,
elektrische stoelverstelling,
stoelverwarming, cruise control
en lichtmetalen wielen bij inbe
grepen.
Honda heeft in Japan een nieuwe mini geïntroduceerd. De Honda Lo
go wordt geleverd in drie- en vijfdeurs uitvoering en behalve een nor
male versnellingsbak is het autootje ook leverbaar met een continu
variabele transmissie (CVT), de doorontwikkelde versie van de bak die
in de Nederlandse Daffodil huisde. Alle versies hebben stuurbekrach
tiging, een airbag en veelal standaard airconditioning. Abs en een na
vigatiesysteem zijn een optie. Honda verwacht er maandelijks in Ja
pan 6000 af te zetten, maar koestert geen plannen de auto ook in Eu
ropa te gaan verkopen.
Of Jos Verstappen volgend sei
zoen weer ergens onder dak
komt, weet Anjès Verheij ook
niet, al vermoedt ze van wel. Ze
hoopt het ook, blijkens haar
nieuwe editie van het boek For
mule I 'Start', dat al vijftien jaar
verschijnt. Verheij heeft de editie
voor het eerst aangevuld met
Formule I 'Finish'.
In Start kan de lezer zijn lol op
met schema's voor de Grand Prix,
terwijl het supplement Finish de
wederwaardigheden van de in
ternationale races verhaalt. Zes
tien hoofdstukken met elk een
column van Jos Verstappen, de
uitslagen, foto's en de ervaringen
van de schrijfster langs het cir
cuit.
Anjès Verheij vindt het onbegrij
pelijk, dat het bedrijfsleven in
Nederland niet meer geld steekt
in Jos Verstappen. De onderne
mers reageren gelaten op de ver
richtingen van Verstappen: 'hij
stond meer langs de kant dan
dat-ie reed'. Verheij stelt vast dat
het debuut van Schumacher bij
Benetton ook gekenmerkt werd
door crashes en uitvallers.
Formule I, Start en Finish. Voor
wie wild is van de racerij op hoog
niveau. De boeken worden uitge
geven door De Vrijbuiter in Gil-
ze. Voor 29,95 en 15,-.
Net als Mercedes heeft Toyota een auto gebouwd, die aangedreven
wordt door brandstofcellen. Het gaat om een elektrisch aangedreven
voertuig, waar in plaats van accu's cellen geplaatst zijn. In die cellen
wordt energie opgewekt door de chemische reactie tussen waterstof en
zuurstof. De Toyota Funcruiser heeft een actieradius van 250 km/h. In
plaats van uitlaatgassen produceert de auto uitsluitend waterdamp.
Toyota biedt in Japan en in de VS een elektrisch aangedreven Fun
cruiser aan. De auto heeft normale accu's. Hetzelfde voertuig krijgt nu
een variant met de uit de ruimtevaart afkomstige brandstofcel. Derge
lijke cellen waren tot voor kort veel te groot om in auto's gebruikt te
kunnen worden.
Het kan leiden tot compli'
f problemen met de n'e^p.
blindheid en slechtzien1
reld?
tpn over diabetes. Onderzoek
omende complicaties,
betes-onderzoek. Geef het
dheid
llieubeheer
>ijk I te Sluiskil;
voor motorvoertuigen
b.v., Handelspoort 6
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 EB
<TREGEL
■ethouders van Terneuzen
kennis dat zij hebben be
en van bord E6 van het
Sis en verkeerstekens 1990
aan de Diepenbrockstraat
de nabijheid van het per-
269 te Terneuzen, te re-
tuig dat door of ten be-
Lordt gebruikt en tevens
>te verbieden voor andere
rvoor de plaats is gereser-
edere belanghebbende op
he wet bestuursrecht tot
an openbare kennisgeving
bezwaar indienen bij ons
^neuzen, 8 november I996.
pester en wethouders van
burgemeester,
drs. R.C.E. Barbé.
Een compact beeldschermpje op het dashboard en een computerstem wijzen de weg.
m m i
Afslag gemist. Levensgevaarlijk ge
hannes met de wegenkaart. Verdraai
de nekspieren bij de stadsplatte
grond. En natuurlijk te laat op je be
stemming. Blaupunkt heeft de oplos
sing: de TravelPilot. Voor dik 8000
gulden brengt hij je waar je wezen
wilt.
Door Joop van der Pol
In autorijke buitenlanden zijn ze al een
paar jaar te koop: navigatiesystemen die
de automobilist via een beeldscherm de
wegwijzen.
Blaupunkt heeft nu de primeur voor Ne
derland. TravelPilot heet het systeem.
TravelPilot maakt gebruik van het Glo
bal Positioning System GPS, een wereld
wijd plaatsbepalingssysteem met behulp
van satellieten. De auto krijgt dus een
satellietontvanger, aangevuld met een
elektronisch kompas, wielsensoren en
een computer met cd-romspeler.
De cd-rom bevat een digitale platte
grond van Nederland die de papieren
wegenkaart vervangt. Het schijfje 'ver
taalt' als het ware de positie van de auto
op de aardbol naar de plaats en de straat
waar hij zich bevindt. De cd-rom is ont
wikkeld door Tele-Atlas BV in Den
Bosch - een halfdochter van het Duitse
Bosch-concern waar Blaupunkt toe
behoort. De bestuurder hoeft slechts in
te toetsen waar hij heen wil, en een klein
beeldschermpje op het dashboard geeft
via nauwgezette aanwijzingen de route.
Je kan kiezen voor een plattegrondje van
het gebied, maar ook voor eenvoudige
pijltjes die de rijrichting en beoogde af
slag aangeven. Een computerstem zegt
hoe je moet handelen: „Please turn right
after three-hundred meters'i Nog het ko
mend jaar gaat deze computerjuffrouw
Nederlands leren, belooft Blaupunkt.
Zolang de satellietontvangst werkt, ver
vangt deze digitale co-piloot met gemak
de boer langs de weg. Alleen in een tun
nel of parkeergarage heb je bijvoorbeeld
geen ontvangst, en in de buurt van zend-
inrichtingen kan de TravelPilot kuren
krijgen. Zelfs Saddam Hussein kan roet
in het eten gooien. Zo maakte het Ameri
kaanse leger tijdens de Golfoorlog om
strategische redenen de GPS-ontvangst
onmogelijk. En intussen verdwaal jij in
West-Knollendam, met je werkloze Tra
velPilot.
De cd-rom van Nederland bevat de com
plete Randstad en vijf drukkere regio's
met alle straten en steegjes, alle verbin
dingswegen en 170 stads- en dorpsplat
tegronden. Je kan de namen van ruim
3300 kleinere plaatsen en dorpen als be
stemming intikken. „Met de huidige
schijf kunnen we bij 50 procent van de
bevolking aan de deur komen", aldus di
recteur K. Beyaert van Tele-Atlas. „Met
de verbeterde cd-rom volgend jaar zal
dat al 70 procent zijn." Het schijfje kent
alle luchthavens, 370 stations, meer dan
500 op- en afritten van snelwegen, ver
keerspleinen en 270 rust- en parkeer
plaatsen. Eenrichtingswegen, bruggen,
tunnels en viaducten, verboden èn ver
plichte afslagen zijn opgenomen, al teke
nen de leveranciers veiligheidshalve aan
dat de gebruiker wel zelf de verkeersbor
den en -voorschriften moet naleven.
Over enkele maanden kan Tele-Atlas
ook digitale reisgidsen leveren voor de
Benelux, compleet met theaters, restau
rants, hotels en bezienswaardigheden.
Goedkoop is zo'n navigatiesysteem niet.
Inclusief btw kost de TravelPilot 7800
gulden. Alleen wie het aanschaft in com
binatie met de duurste Blaupunkt-radio,
is voor 5400 gulden klaar. Het inbouwen
neemt ongeveer acht uur in beslag. De
cd-rom van Nederland kost 235 gulden.
Wie een abonnement neemt, krijgt elk
Door Rlen van der Steen
Het is een auto die door zijn be
denkers als een 'ijzersterk num
mer' werd aangeprezen. Een
voorbeeld voor de bouwers van
Beine auto's. Waar er in de loop
der jaren steeds meer van kwa
men, In dertien jaar tijd zijn er
vijf miljoen van gemaakt: de Peu-
Se°t 205. De bel voor de laatste
I ronde luidt. Want de 205 is er nog
®aar in een beperkte oplage.
ritsmijter worden nog 1500
Kemplaren naar Nederland ge
daald onder de naam Generation,
ris die verkocht zijn, is het ge
daan met de tweenulvijf. Op de
Nederlandse markt tenminste.
t ant Zuid-Amerika staat het
autootje de komende jaren nog
I «ormaal op de prijslijsten. Maar
I 'a> "at geldt voor de Fiat Tipo net
j goed.
I ®e 205 is voor Peugeot een enorm
ucces geweest. Ook in Neder-
waar binnenkort het
ü.OOOste exemplaar afgeleverd
wordt. Het autootje was er met
drie en vijf deuren, met benzine
en dieselmotoren en vooral met
dat herkenbare snuitje, dat dui
zenden aansprak.
De productie van de 205 loopt
door tot mei 1997 in de Spaanse
fabriek in Villaverde. De 205
werd tot voor kort ook nog in zes
Franse fabrieken gebouwd. Peu
geot zal de komende jaren nog
verscheidene auto's als complete
ly knocked down pakketten in
kisten verpakken. Die zogenaam
de CDK's worden vervolgens in
landen als Chili en Uruguay
geassembleerd.De 205 bracht het
in 1984 niet tot Auto van het
Jaar, maar "moest met een tweede
plek tevreden zijn. Vooral de suc
cessen in de sport vergrootten de
populariteit van het voertuig. In
1984 verscheen de geliefde GTi
met 105 pk. In 1985 kwam er een
Turbo 16, volgens velen de lelijk
ste 205 ooit. Maar gezien het suc
ces van de auto in de rally Parijs-
Dakar besloot Peugeot in een be
perkte serie van 200 een opgefok
te versie met 200 pk en aandrij
ving op alle vier de wielen uit te
brengen.
In 1985 bouwde Peugeot een half
miljoen 205's. In 1986 werden het
er 520.000. In dat jaar kwam ook
de cabriolet uit. In 1987 werden
er in zeven fabrieken 2500 per
dag geproduceerd: elke 22 secon
den liep er ergens een 205 van de
band. Met een ongelooflijke berg
aanduidingen, uitvoeringen en
kleurtjes.Volgens Peugeot in
Utrecht was vooral de uitvoering
Accent in Nederland erg geliefd.
Een sportief uitgedoste 205 met
veel luxe tegen een geringe meer
prijs. Grappig is dat die uitvoe
ring bedacht werd door Cees
Hermanns, toen die nog commer
cieel directeur van Peugeot was
in Duitsland. Hermanns is mo
menteel algemeen directeur van
Peugeot Utrecht, de Nederlandse
importeur.
He£ doek valt voor de Peugeot 205. Michel Schotman, commercieel directeur van Peugeot Neder
land bij een aantal succesnummers uit de reeks. Zoals de Accent en de laatste versie, de Génération.
FOTO T STICHT
Toen enkele jaren geleden de 106
verscheen besloot Peugeot de 205
nog een tijdje in productie te
houden. Omdat de auto nog
steeds niet als bejaard te boek
stond. De 205 is voor Peugeot een
industrieel sprookje geworden.
Compact, kwiek en sierlijk ge
lijnd. Het is een auto geworden
die het gezicht van de totale Peu-
geot-lijn bepaalde. En de redding
werd voor een autoconstructeur
die in het begin van de jaren
tachtig ernstig in de problemen
zat.
Door Joop van der Pol
n °len van der Steen
Hij staat bedrieglijk op de inrit,
mn van voren heeft hij de
ooie, scherpe snit van veel
urdere ruimtekanonnen als de
w bharan. De achterkant doet
rUu e acnierxant doet
™aan ket kontje van kleine
Moer Twlngo, maar dan robuus-
n °Pzii> en profil, geeft de
DriifUi-®nic ware aal"d
Sal h°.og-. Lelijk dan? Neu,
k w'i niet. De Scénic toont
ra™r, zo heet dat, en die ei-
l Cl] Ulv
de 'mP,1s doorgaans goed voor
MP"blleksg^t.
dant v<?oruit' aIs het al een ei is,
neml ?en surPrise-ei. Plaats-
leveT T ket stuur is een he-
Onmiddellijk is daar het
ruimtewagen-gevoel: de superi
eure, hoge zit, het diep wijkende
dashboard, de panoramische
voorruit. Een blik over de schou
der bevestigt het gevoel: ruimte,
ook achterin, en dat alleen al
verleent de auto exotische waar
de in zijn prijsklasse onder en
net boven de 40 mille.
Onder de achterklep zal het
ruimtesprookje wel ophouden,
verwacht je dan. Maar op het ba
gagecompartiment heeft Renault
niet bezuinigd: met de 410 liter
inhoud kan de hele familie ge
rust op vakantie. Bovendien: de
hoeveelheid slimme opbergvak-
jes en -klepjes voor klein gerief
is legio, inclusief twee smokkel-
luikjes in de vloer achterin.Laat
hier niet het misverstand ont
staan dat de Scénic een soorte
ment bestelbus-met-banken
voorstelt. Integendeel. Renault
heeft al die ruimte verpakt in een
solide afgewerkt, bijna intiem
aandoend interieur.
De gebruiksmogelijkheden zijn
dik in orde. De achterbank
wordt gevormd door drie te ver
schuiven, in te klappen en te ver
wijderen fauteuiltjes, die royaal
plaatsbieden aan je eigen Bende
van Drie. Maar is er babysit en
ga je met een bevriend stel een
avondje uit, dan verwijder je
simpel het middelste stoeltje wat
de andere twee wat meer de
ruimte geeft.
Wordt het picknicken, dan zet je
er de door Renault te leveren
12volt-koelbox tussenin. De
aansluiting zit er al. Aan de rug
gen van de voorstoelen zitten
standaard uitklaptafeltjes met
bekerhouders. Kun je eindelijk
met het kroost naar de McDrive
zonder plastic hoezen over de
achterbank.
Het rijden in deze 1.6 is plezie
rig, het comfort staat op een
hoog peil. De motor is redelijk
soepel en ook bij hoge toerental
len dringt slechts een donker
bruine roffel het interieur bin
nen. Een gemiddelde van 1 op 12
lijkt beslist geen probleem. De
bediening is licht en aan de ve
derlichte pedalen moet je wen
nen. De remmen zijn krachtig en
uitstekend te doseren.
Door zijn hoge koets speelt har
de zijwind de Renault wel par
ten, vooral'op hoge snelheid. De
besturing wordt dan sowieso erg
vaag. In korte, snelle bochten wil
de wagen graag gaan 'hangen'
aan het stuur, maar hinderlijk
wordt dat net niet. Bij het rijden
over ouderwetse betonplaten
raakt de ophanging lichtelijk
van streek. En daarna de inzit
tenden.
Als we toch op zoek zijn naar
kritiek: de zittingen van de voor-
stoelen zijn aan de korte kant,
waardoor het bij stevig remmen
aanvoelt alsof je onderuit glijdt.
De elektrische raambediening
weigert dienst zodra de sleutel
uit het contact is. Bij de huidige
stand der techniek onhandig en
onnodig. De verwarmings- en
ventilatieknoppen zitten erg ver
.weg in het middenconsole. En
niet iedereen blijkt gecharmeerd
van het diep doorlopende dash
board - sommige mensen geeft
De Renault Scénic (spreek uit (wat) zien ik): een verrassing. Ruimte, beperkte buitenmaten en een
comfortabel rijgedrag. Renault mag prat gaan op een hele serie 'monoboxen': v.l.n.r. de Twingo, de
Scénic en de binnenkort verschijnende nieuwe Èspace.
dat een gevoel van onveiligheid.
Voor het overige maakt Renault
met de Mégane Scénic indruk.
Het is een doordachte, plezierige
trendsetter, die het ruimtewa
gen-concept binnen bereik
brengt van het doorsnee gezin.
Op dezelfde bodemplaat maken
de Fransen ook nog gewone Mé-
ganes. Na de kennismaking met
de Scénic vraag je je af waarom
eigenlijk.
half jaar tegen sterk gereduceerd tarief
een 'update': een nieuwe versie waarin
actuele wijzigingen in wegennet en
straatbenaming zijn opgenomen.
Blaupunkt denkt tot het jaar 2000 in heel
Europa zo'n 40.000 TravelPilots te kun
nen verkopen. Het mikt op een brede
doelgroep: tranportbedrijven, brand
weer, ambulance, koeriers, managers,
ministers, artsen. Allemaal hebben ze er
het grootste belang bij snel en efficiënt
de weg te vinden. Daarnaast zijn er altijd
'de yuppen, artiesten en statuszoekers'
die volgens Blaupunkt geld over hebben
om met zo'n intelligente padvinder aan
boord de blits te maken.
Een troost: deze gebruikers en concurre
rende fabrikanten - want die volgen on
getwijfeld - zullen op den duur het navi
gatiesysteem betaalbaar maken voor de
minder bevoorrechte automobilist.
Voorlopig blijft die nog hannesen met de
wegenkaart.
padvinder
dashboard
gebouwen milieubeheer
lan, Herengracht 7 te
Ingsinstituten
ge, Zeldenrustlaan 2 te
igen liggen met ingang van
- 1996 voor iedereen ter
ie op de eerste verdieping
rneuzen. De stukken kun-
10.00 tot 15.00 uur koste-