Het einde van een sterk nummer Een ruimhartig surprise-ei Toyota vernieuwt saaie Camry Nieuwe mini Honda Nieuwe editie Formule I Brandstofcel in Toyota TravelPilot van Blaupunkt wijst de weg door Nederland y Renault Mégane Scénic brengt middenklasse op hoger plan SURPLUS Laatste serie van 1500 exemplaren van Peugeot 205 ?J5' Is helemaal niet groot. vonrT Jjedrongen. eivormig en De achterkant van de nieuwe Camry is met zijn smalle achter lichten karakteristieker dan ooit. Door Rien van der Steen Hij is wat groter, langer, breder en hoger dan zijn voorganger. De vierde generatie van de Toyota Camry is tegelijkertijd goedkoper geworden. En dat kan volgens de importeur omdat Toyota zijn productieproces ingrijpend aan het vereenvoudigen is. Zodat het veel goedkoper kan. De nieuwe Camry is te koop vanaf 57.500,- En dan heb je toch wat je noemt een topklasse-auto. De meest luxe Toyota in elk geval, want het concern wil Lexus nog steeds als een apart merk neerzetten. Het is een stille auto en was dat altijd al. De nieuwe neus heeft wat Honda-achtigs, maar de ach terzijde mag met zijn smalle ver lichtingsbalkjes individueel he ten. Een tamelijk brede, laag ge lijnde auto die als voorheen een 2,2 liter/131 pk en een (nieuwe) 3.0 V6/190 pk motor heeft. Een diesel komt er niet en er is afge zien van een stationcar, die het model vroeger wel gekend heeft. Aan het onderstel is weinig ge wijzigd en dat had misschien wel gemoeten. Want de nieuwe V6, geheel van lichtmetaal, is zó licht dat de voorwielophanging op ma tig wegdek er heel onrustig van wordt. De demping gaat zoge zegd uit zijn dak omdat hij toege rust is op meer massa. De Toyota Camry is geen staaltje van creativiteit. Op zijn uiterlijk afgaand tenminste. Toch ziet hij er beter uit dan zijn voorganger en de uitrusting (abs, airbags) is uitstekend. Dat geldt tevens voor de afwerking en de rij-eigen- schappen, op die ietwat springe rige voortrein in de V6 na. Kwali tatief is de Camry moeilijk te kloppen en wie een grote, vooral stille en gerieflijke auto wil moet er beslist eens omheen lopen. In veel opzichten een tamelijk onop vallende auto, kwalitatief dik in orde en gezien het gebodene niet te duur. De zescilinder wordt standaard geleverd met automatische trans missie. De duurste kost 77.990,- maar daar zijn dan wel leder, elektrische stoelverstelling, stoelverwarming, cruise control en lichtmetalen wielen bij inbe grepen. Honda heeft in Japan een nieuwe mini geïntroduceerd. De Honda Lo go wordt geleverd in drie- en vijfdeurs uitvoering en behalve een nor male versnellingsbak is het autootje ook leverbaar met een continu variabele transmissie (CVT), de doorontwikkelde versie van de bak die in de Nederlandse Daffodil huisde. Alle versies hebben stuurbekrach tiging, een airbag en veelal standaard airconditioning. Abs en een na vigatiesysteem zijn een optie. Honda verwacht er maandelijks in Ja pan 6000 af te zetten, maar koestert geen plannen de auto ook in Eu ropa te gaan verkopen. Of Jos Verstappen volgend sei zoen weer ergens onder dak komt, weet Anjès Verheij ook niet, al vermoedt ze van wel. Ze hoopt het ook, blijkens haar nieuwe editie van het boek For mule I 'Start', dat al vijftien jaar verschijnt. Verheij heeft de editie voor het eerst aangevuld met Formule I 'Finish'. In Start kan de lezer zijn lol op met schema's voor de Grand Prix, terwijl het supplement Finish de wederwaardigheden van de in ternationale races verhaalt. Zes tien hoofdstukken met elk een column van Jos Verstappen, de uitslagen, foto's en de ervaringen van de schrijfster langs het cir cuit. Anjès Verheij vindt het onbegrij pelijk, dat het bedrijfsleven in Nederland niet meer geld steekt in Jos Verstappen. De onderne mers reageren gelaten op de ver richtingen van Verstappen: 'hij stond meer langs de kant dan dat-ie reed'. Verheij stelt vast dat het debuut van Schumacher bij Benetton ook gekenmerkt werd door crashes en uitvallers. Formule I, Start en Finish. Voor wie wild is van de racerij op hoog niveau. De boeken worden uitge geven door De Vrijbuiter in Gil- ze. Voor 29,95 en 15,-. Net als Mercedes heeft Toyota een auto gebouwd, die aangedreven wordt door brandstofcellen. Het gaat om een elektrisch aangedreven voertuig, waar in plaats van accu's cellen geplaatst zijn. In die cellen wordt energie opgewekt door de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De Toyota Funcruiser heeft een actieradius van 250 km/h. In plaats van uitlaatgassen produceert de auto uitsluitend waterdamp. Toyota biedt in Japan en in de VS een elektrisch aangedreven Fun cruiser aan. De auto heeft normale accu's. Hetzelfde voertuig krijgt nu een variant met de uit de ruimtevaart afkomstige brandstofcel. Derge lijke cellen waren tot voor kort veel te groot om in auto's gebruikt te kunnen worden. Het kan leiden tot compli' f problemen met de n'e^p. blindheid en slechtzien1 reld? tpn over diabetes. Onderzoek omende complicaties, betes-onderzoek. Geef het dheid llieubeheer >ijk I te Sluiskil; voor motorvoertuigen b.v., Handelspoort 6 VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 EB <TREGEL ■ethouders van Terneuzen kennis dat zij hebben be en van bord E6 van het Sis en verkeerstekens 1990 aan de Diepenbrockstraat de nabijheid van het per- 269 te Terneuzen, te re- tuig dat door of ten be- Lordt gebruikt en tevens >te verbieden voor andere rvoor de plaats is gereser- edere belanghebbende op he wet bestuursrecht tot an openbare kennisgeving bezwaar indienen bij ons ^neuzen, 8 november I996. pester en wethouders van burgemeester, drs. R.C.E. Barbé. Een compact beeldschermpje op het dashboard en een computerstem wijzen de weg. m m i Afslag gemist. Levensgevaarlijk ge hannes met de wegenkaart. Verdraai de nekspieren bij de stadsplatte grond. En natuurlijk te laat op je be stemming. Blaupunkt heeft de oplos sing: de TravelPilot. Voor dik 8000 gulden brengt hij je waar je wezen wilt. Door Joop van der Pol In autorijke buitenlanden zijn ze al een paar jaar te koop: navigatiesystemen die de automobilist via een beeldscherm de wegwijzen. Blaupunkt heeft nu de primeur voor Ne derland. TravelPilot heet het systeem. TravelPilot maakt gebruik van het Glo bal Positioning System GPS, een wereld wijd plaatsbepalingssysteem met behulp van satellieten. De auto krijgt dus een satellietontvanger, aangevuld met een elektronisch kompas, wielsensoren en een computer met cd-romspeler. De cd-rom bevat een digitale platte grond van Nederland die de papieren wegenkaart vervangt. Het schijfje 'ver taalt' als het ware de positie van de auto op de aardbol naar de plaats en de straat waar hij zich bevindt. De cd-rom is ont wikkeld door Tele-Atlas BV in Den Bosch - een halfdochter van het Duitse Bosch-concern waar Blaupunkt toe behoort. De bestuurder hoeft slechts in te toetsen waar hij heen wil, en een klein beeldschermpje op het dashboard geeft via nauwgezette aanwijzingen de route. Je kan kiezen voor een plattegrondje van het gebied, maar ook voor eenvoudige pijltjes die de rijrichting en beoogde af slag aangeven. Een computerstem zegt hoe je moet handelen: „Please turn right after three-hundred meters'i Nog het ko mend jaar gaat deze computerjuffrouw Nederlands leren, belooft Blaupunkt. Zolang de satellietontvangst werkt, ver vangt deze digitale co-piloot met gemak de boer langs de weg. Alleen in een tun nel of parkeergarage heb je bijvoorbeeld geen ontvangst, en in de buurt van zend- inrichtingen kan de TravelPilot kuren krijgen. Zelfs Saddam Hussein kan roet in het eten gooien. Zo maakte het Ameri kaanse leger tijdens de Golfoorlog om strategische redenen de GPS-ontvangst onmogelijk. En intussen verdwaal jij in West-Knollendam, met je werkloze Tra velPilot. De cd-rom van Nederland bevat de com plete Randstad en vijf drukkere regio's met alle straten en steegjes, alle verbin dingswegen en 170 stads- en dorpsplat tegronden. Je kan de namen van ruim 3300 kleinere plaatsen en dorpen als be stemming intikken. „Met de huidige schijf kunnen we bij 50 procent van de bevolking aan de deur komen", aldus di recteur K. Beyaert van Tele-Atlas. „Met de verbeterde cd-rom volgend jaar zal dat al 70 procent zijn." Het schijfje kent alle luchthavens, 370 stations, meer dan 500 op- en afritten van snelwegen, ver keerspleinen en 270 rust- en parkeer plaatsen. Eenrichtingswegen, bruggen, tunnels en viaducten, verboden èn ver plichte afslagen zijn opgenomen, al teke nen de leveranciers veiligheidshalve aan dat de gebruiker wel zelf de verkeersbor den en -voorschriften moet naleven. Over enkele maanden kan Tele-Atlas ook digitale reisgidsen leveren voor de Benelux, compleet met theaters, restau rants, hotels en bezienswaardigheden. Goedkoop is zo'n navigatiesysteem niet. Inclusief btw kost de TravelPilot 7800 gulden. Alleen wie het aanschaft in com binatie met de duurste Blaupunkt-radio, is voor 5400 gulden klaar. Het inbouwen neemt ongeveer acht uur in beslag. De cd-rom van Nederland kost 235 gulden. Wie een abonnement neemt, krijgt elk Door Rlen van der Steen Het is een auto die door zijn be denkers als een 'ijzersterk num mer' werd aangeprezen. Een voorbeeld voor de bouwers van Beine auto's. Waar er in de loop der jaren steeds meer van kwa men, In dertien jaar tijd zijn er vijf miljoen van gemaakt: de Peu- Se°t 205. De bel voor de laatste I ronde luidt. Want de 205 is er nog ®aar in een beperkte oplage. ritsmijter worden nog 1500 Kemplaren naar Nederland ge daald onder de naam Generation, ris die verkocht zijn, is het ge daan met de tweenulvijf. Op de Nederlandse markt tenminste. t ant Zuid-Amerika staat het autootje de komende jaren nog I «ormaal op de prijslijsten. Maar I 'a> "at geldt voor de Fiat Tipo net j goed. I ®e 205 is voor Peugeot een enorm ucces geweest. Ook in Neder- waar binnenkort het ü.OOOste exemplaar afgeleverd wordt. Het autootje was er met drie en vijf deuren, met benzine en dieselmotoren en vooral met dat herkenbare snuitje, dat dui zenden aansprak. De productie van de 205 loopt door tot mei 1997 in de Spaanse fabriek in Villaverde. De 205 werd tot voor kort ook nog in zes Franse fabrieken gebouwd. Peu geot zal de komende jaren nog verscheidene auto's als complete ly knocked down pakketten in kisten verpakken. Die zogenaam de CDK's worden vervolgens in landen als Chili en Uruguay geassembleerd.De 205 bracht het in 1984 niet tot Auto van het Jaar, maar "moest met een tweede plek tevreden zijn. Vooral de suc cessen in de sport vergrootten de populariteit van het voertuig. In 1984 verscheen de geliefde GTi met 105 pk. In 1985 kwam er een Turbo 16, volgens velen de lelijk ste 205 ooit. Maar gezien het suc ces van de auto in de rally Parijs- Dakar besloot Peugeot in een be perkte serie van 200 een opgefok te versie met 200 pk en aandrij ving op alle vier de wielen uit te brengen. In 1985 bouwde Peugeot een half miljoen 205's. In 1986 werden het er 520.000. In dat jaar kwam ook de cabriolet uit. In 1987 werden er in zeven fabrieken 2500 per dag geproduceerd: elke 22 secon den liep er ergens een 205 van de band. Met een ongelooflijke berg aanduidingen, uitvoeringen en kleurtjes.Volgens Peugeot in Utrecht was vooral de uitvoering Accent in Nederland erg geliefd. Een sportief uitgedoste 205 met veel luxe tegen een geringe meer prijs. Grappig is dat die uitvoe ring bedacht werd door Cees Hermanns, toen die nog commer cieel directeur van Peugeot was in Duitsland. Hermanns is mo menteel algemeen directeur van Peugeot Utrecht, de Nederlandse importeur. He£ doek valt voor de Peugeot 205. Michel Schotman, commercieel directeur van Peugeot Neder land bij een aantal succesnummers uit de reeks. Zoals de Accent en de laatste versie, de Génération. FOTO T STICHT Toen enkele jaren geleden de 106 verscheen besloot Peugeot de 205 nog een tijdje in productie te houden. Omdat de auto nog steeds niet als bejaard te boek stond. De 205 is voor Peugeot een industrieel sprookje geworden. Compact, kwiek en sierlijk ge lijnd. Het is een auto geworden die het gezicht van de totale Peu- geot-lijn bepaalde. En de redding werd voor een autoconstructeur die in het begin van de jaren tachtig ernstig in de problemen zat. Door Joop van der Pol n °len van der Steen Hij staat bedrieglijk op de inrit, mn van voren heeft hij de ooie, scherpe snit van veel urdere ruimtekanonnen als de w bharan. De achterkant doet rUu e acnierxant doet ™aan ket kontje van kleine Moer Twlngo, maar dan robuus- n °Pzii> en profil, geeft de DriifUi-®nic ware aal"d Sal h°.og-. Lelijk dan? Neu, k w'i niet. De Scénic toont ra™r, zo heet dat, en die ei- l Cl] Ulv de 'mP,1s doorgaans goed voor MP"blleksg^t. dant v<?oruit' aIs het al een ei is, neml ?en surPrise-ei. Plaats- leveT T ket stuur is een he- Onmiddellijk is daar het ruimtewagen-gevoel: de superi eure, hoge zit, het diep wijkende dashboard, de panoramische voorruit. Een blik over de schou der bevestigt het gevoel: ruimte, ook achterin, en dat alleen al verleent de auto exotische waar de in zijn prijsklasse onder en net boven de 40 mille. Onder de achterklep zal het ruimtesprookje wel ophouden, verwacht je dan. Maar op het ba gagecompartiment heeft Renault niet bezuinigd: met de 410 liter inhoud kan de hele familie ge rust op vakantie. Bovendien: de hoeveelheid slimme opbergvak- jes en -klepjes voor klein gerief is legio, inclusief twee smokkel- luikjes in de vloer achterin.Laat hier niet het misverstand ont staan dat de Scénic een soorte ment bestelbus-met-banken voorstelt. Integendeel. Renault heeft al die ruimte verpakt in een solide afgewerkt, bijna intiem aandoend interieur. De gebruiksmogelijkheden zijn dik in orde. De achterbank wordt gevormd door drie te ver schuiven, in te klappen en te ver wijderen fauteuiltjes, die royaal plaatsbieden aan je eigen Bende van Drie. Maar is er babysit en ga je met een bevriend stel een avondje uit, dan verwijder je simpel het middelste stoeltje wat de andere twee wat meer de ruimte geeft. Wordt het picknicken, dan zet je er de door Renault te leveren 12volt-koelbox tussenin. De aansluiting zit er al. Aan de rug gen van de voorstoelen zitten standaard uitklaptafeltjes met bekerhouders. Kun je eindelijk met het kroost naar de McDrive zonder plastic hoezen over de achterbank. Het rijden in deze 1.6 is plezie rig, het comfort staat op een hoog peil. De motor is redelijk soepel en ook bij hoge toerental len dringt slechts een donker bruine roffel het interieur bin nen. Een gemiddelde van 1 op 12 lijkt beslist geen probleem. De bediening is licht en aan de ve derlichte pedalen moet je wen nen. De remmen zijn krachtig en uitstekend te doseren. Door zijn hoge koets speelt har de zijwind de Renault wel par ten, vooral'op hoge snelheid. De besturing wordt dan sowieso erg vaag. In korte, snelle bochten wil de wagen graag gaan 'hangen' aan het stuur, maar hinderlijk wordt dat net niet. Bij het rijden over ouderwetse betonplaten raakt de ophanging lichtelijk van streek. En daarna de inzit tenden. Als we toch op zoek zijn naar kritiek: de zittingen van de voor- stoelen zijn aan de korte kant, waardoor het bij stevig remmen aanvoelt alsof je onderuit glijdt. De elektrische raambediening weigert dienst zodra de sleutel uit het contact is. Bij de huidige stand der techniek onhandig en onnodig. De verwarmings- en ventilatieknoppen zitten erg ver .weg in het middenconsole. En niet iedereen blijkt gecharmeerd van het diep doorlopende dash board - sommige mensen geeft De Renault Scénic (spreek uit (wat) zien ik): een verrassing. Ruimte, beperkte buitenmaten en een comfortabel rijgedrag. Renault mag prat gaan op een hele serie 'monoboxen': v.l.n.r. de Twingo, de Scénic en de binnenkort verschijnende nieuwe Èspace. dat een gevoel van onveiligheid. Voor het overige maakt Renault met de Mégane Scénic indruk. Het is een doordachte, plezierige trendsetter, die het ruimtewa gen-concept binnen bereik brengt van het doorsnee gezin. Op dezelfde bodemplaat maken de Fransen ook nog gewone Mé- ganes. Na de kennismaking met de Scénic vraag je je af waarom eigenlijk. half jaar tegen sterk gereduceerd tarief een 'update': een nieuwe versie waarin actuele wijzigingen in wegennet en straatbenaming zijn opgenomen. Blaupunkt denkt tot het jaar 2000 in heel Europa zo'n 40.000 TravelPilots te kun nen verkopen. Het mikt op een brede doelgroep: tranportbedrijven, brand weer, ambulance, koeriers, managers, ministers, artsen. Allemaal hebben ze er het grootste belang bij snel en efficiënt de weg te vinden. Daarnaast zijn er altijd 'de yuppen, artiesten en statuszoekers' die volgens Blaupunkt geld over hebben om met zo'n intelligente padvinder aan boord de blits te maken. Een troost: deze gebruikers en concurre rende fabrikanten - want die volgen on getwijfeld - zullen op den duur het navi gatiesysteem betaalbaar maken voor de minder bevoorrechte automobilist. Voorlopig blijft die nog hannesen met de wegenkaart. padvinder dashboard gebouwen milieubeheer lan, Herengracht 7 te Ingsinstituten ge, Zeldenrustlaan 2 te igen liggen met ingang van - 1996 voor iedereen ter ie op de eerste verdieping rneuzen. De stukken kun- 10.00 tot 15.00 uur koste-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15