Schaaldieren in vele soorten Postzak Een huishouden van Jan Steen WisselGeld voor de PTT snel rijk!! 06-98.50 *Joy Service* WINTER UW STELD Cadeautje van de verhuizer EET WIJZER SURPLUS TENTOONSTELLING INEN Bel Dames thuis Bel kontaktzoekende vrouwen Clubs Erotische massages scort BREDA 076-5428315 076-5411089 'rive "Nog echt privé" PRIVÉ 99 Breda E2 3SE"d"*»tan In verband met de grote belangstelling voor de van Rien Verschuur in het oormalig Bredaas Stedelijk Museum, Grote Markt 19 Breda is deze expositie van pentekeningen en olie verfschilderijen extra verlengd op vrij. 8 nov. zat j 9 nov. zon. 10 nov. 14 tot 20 uur. Rien Verschuur zal ook deze dagen aanwezig zijn. Gezien in 5-uur show 5t Titan, 076-5718951 of -53832565. Luister naar gratis SEX- oproepen van vrouwen. De computer schakelt je direkt door. 06-9665 (1gpm) Kerels gezocht v. GRATIS sex met dames 40 06-9705 (75cpm). Naar bed met getrouwde vrouwen thuis. 06-9603 (80cpm). Dominante vrouwen geven telnrs. v. gratis SM-kontakt 06-320.325.80 (1gpm) GAY-KONTAKTEN Hete knul uit Brabant/Zeeland 06-9614 (60cpm). Eindhoven sexdating: vrouwen willen sexi 06-350.445.40 (75cpm) Brabant sexdating: hete vrouwen willen sex' 06-350.445.16(75 cpm) in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ (24 u/p.d. 1gpm) 06-96.88 ca. 1 gpm Direkt doorgeschakeld Thaise schuim- en bodymassages. Breda 076-5222333 Eindhoven 040-2127799 51 Mannelijke stripper.Ass.gevr. Dames v.a 18 jr. op escort. SM*Striptease*Dames gevr. ANONYMUS Adventure for ladies only Tel.06-53432774. Jé ot r in •e hi 0 Zeer aantr. prijzen. Volsl. huisvr. ma. di. do. vr. TEL.076-5216400. ROOSENDAAL Nicolett 30]. slank, lief voor ouderen., Wendy 28j0165-556410 KLUNDERT privé, escort, volsl. D cup 0168-405225 Angela, Cindy 28 Cheryl 2' Oosterstr.17, 0168-403825 Ass.gevr. werkt, in overleg CHARMANTE dames onhr- U in privé-sf. 076-522105_ dak goed nakijken zodat u gaan. De meeste problemen platte daken doen zich voo fs. Daarom is het van groo goed de winter in te gaan. VAN HAPEREN DAKBEDEK KINGEN B.V. biedt u 9e£ee' gratis een complete dakinsp ie aan zowel voor bednjve als particulieren. Tevens ki u bij ons tegen een geringe vergoeding terecht voor ne s hele onderhoud van uwdu - VAN HAPEREN DAKBEDr.K- K1NGENB.V. verzorgt o.a.v" lekkingen/kunststof dakbede alle soorten dakpannen/leie' een gratis inspectie op uw y de winter in kunt langs voor een bezoek aan chnische informatie, lak in de winter neemtucor 'EREN DAKBEDEKKINGEN k 63 4824 AT Breda 5420611 illeen volgens onderstaande rstrekt u dan ook de best 9 erde werken. ,,.,crK MO KEUR DAKt kreeft VRIJDAG 8 NOVEMBER 1996 Van deze Noordzeekrab is alleen het vlees uit de scharen Schaaldieren zijn er in vele soorten. Zoals de insecten het leven op land domineren, doen de schaaldieren dat al honderd miljoen jaar in de oceanen. Culinair worden alle schaaldieren - kreeften en krabben - op ongeveer de zelfde manier behandeld: ze gaan le rend het kokende water in. He gewone kreeften leven in de noordelijke zeeën, in temperatu ren van maximaal 18 graden Celsius. De langoesten, de grote treeften uit de tropen, moeten minimaal 22 graden hebben; deze kreeften hebben geen scharen. Scampi, Chinese garnalen, langoestines, Australische rivierkreef- ta zijn kleinere soorten, maar zonder uitzondering delicatessen. dat de langoestine - de enige kreeftsoort die niet ®d. De rechterschaar is dik en krachtig, de linker is kleiner en 'wal scherp. Soms komen 'linkshandige' kreeften voor waarbij f-itprecies omgekeerd is. Kreeften en hun verwanten vervellen bij «groeien. Ze kruipen uit de oude schaal en verbergen zich dan es lef drie maanden onder rotsen tot hun nieuwe pantser hard en veilig geworden is. Het is nog niet gelukt kreeften in gevangen- refcap te kweken. wnerkreeften leven in zoetwater en worden ook in het restaurant geserveerd. Er valt echter weinig aan te eten, ze hebben meer de coratieve dan culinaire waarde. Van een zeekreeft is alle vlees be- flalve de kop eetbaar, van krab alleen het vlees uit de scharen. Een bkje krab heeft heel wat beestjes het leven gekost. moet je verrassen Kreeft is bezig aan een opmars, meldt het Nederlands Visbureau. In het Verre Oos ten is het schaaldier vanouds populair, en met de toenemende interesse voor de culi naire geneugten van landen als Japan en China, begint het beest ook hier meer op de menu's te verschijnen. Zeker tegen het eind van het jaar. In de betere restaurants is kreeft een bekend gerecht. Maar er zijn ook hobbykoks die hemel en aarde bewe gen om aan levende kreeften te komen die ze thuis - hopelijk volgens de regelen der kunst - naar het hiernamaals zenden. Door Nico Koolsbergen Laten we het probleem direct maar noemen. Kreeften worden levend gekookt. Of met een zeer scherp mes in één haal open gesneden waarbij ze - als het goed is - onmiddellijk dood zijn. Voor heel veel mensen genoeg re den om het beest nooit te eten. Al zijn er ook andere: de prijs bijvoorbeeld. Toch zal ieder die ooit kreeft heeft geproefd, moeten toege ven dat het vlees fantastisch lekker is. Waar is het in 's hemelsnaam goed voor? Een beest levend in kokend water zetten? Kan dat niet anders? Onlangs waren we aanwezig bij een demonstratie kreeftbereiding. Door top kok Ad Janssen van restaurant Kasteel van Rhoon. Over de tafel lopen diverse zwaar be- pote en geschaarde kreeften. Met elastiekjes rond hun scharen, want de schaaldieren kun nen met hun grijpers behoorlijk wat ravage aan mensenhanden aanrichten. Dezelfde han den die de kreeft uiteindelijk fataal worden. Ad Janssen praat er vrijuit over, al beseft hij dat in zijn publiek mensen zitten te gruwen. Maar openheid is beter dan verstoppertje spe len. Waarom het zo moet? Kreeften zijn stressgevoelig. Bij levensgevaar vindt in hun lichaam een chemische reactie plaats die het vlees in enkele seconden oneetbaar maakt. „Ze eten zich zelf op," zegt Janssen. Ronny van der Vlist, bij de Bredase horecagroothan- del ISPC verantwoordelijk voor de visafde- ling, bevestigt het. De kreeft 'loopt leeg', zegt hij. Van vervoer - per vliegtuig, in dozen met wat vocht - schrikt het dier niet gauw. Het maakt zich ook niet druk als het wordt opge tild of een tijdje in een droge omgeving moet verblijven. Zelfs kan een levende kreeft een of twee dagen probleemloos in de koelkast wor den gehouden, al adviseert Van der Vlist daar dan wel een natte krant in te leggen voor de luchtvochtigheid. Maar 'weet' het dier dat zijn einde eraan komt dan is het op slag niet meer te eten. Behalve als de dood als totale verrassing komt. Ronny van der Vlist slijt zijn dagen temidden van ontelbare vissen en schaaldieren. In gi gantische bakken scharrelen kreeften in alle soorten en maten rond. Voor culinaire doel einden is dat vooral de homarus americanus, de Noord-Amerikaanse kreeft, die alleen aan de oostkust van Canada en de VS voorkomt. De Europese kreeft gaat als homarus gamma rus door het leven. Een lang leven want kreef ten kunnen wel veertig tot vijftig jaar oud worden. Een modale restaurantkreeft is niet zelden al een jaar of tien. Canadese kreeften worden het meest gegeten. Europese kreeften hebben een blauwgroene schaal, bij de Canadese is her en der een zweempje rood te zien. In de kookpot ver kleuren beide soorten overigens direct tot zeer felrood. De vrouwtjeskreeften zijn de lekkerste, zegt Ad Janssen. Mannetjes en vrouwtjes zijn van elkaar te onderscheiden aan de kleine 'pootjes' onder het lichaam. De bovenste pootjes van het mannetje zijn hard, die van het vrouwtje soepel. Een vrouwtje heeft ook een iets breder en vleziger lichaam. Kenners zeggen verder dat de Europese kreeft delicater is dan de Canadese. De Europese va riant is ook iets kleiner en duurder. De Cana dezen zijn zuinig op hun schaaldierenhandel. Ieder jaar worden delen van de vangstgebie- den voor enkele maanden gesloten, om de kreeften de kans te geven te rusten en zich voort te planten. Amerikanen zijn daar gemakkelijker in. Ze vangen maar door, zegt Van der Vlist, ook als de beesten nog jong zijn of weinig vlees heb ben. De kreeften uit de VS smaken ook min der. Dat zal ook de reden zijn dat kreeft in Amerika zo goedkoop is. Wie wel eens in het westen van dat land is geweest, kent de culi nair merkwaardig combinatie van steak and lobster, biefstuk en kreeft, die meestal maar een paar dollar kost. Hoe lang blijven de beesten in de aquaria van de ISPC in leven? Dat kan maanden het geval zijn, vertelt Ronny van der Vlist. Ze krijgen geen eten en de scharen zijn vastgebonden. Kreeften zijn kannibalen en zouden anders elkaar opeten. Maar meestal zijn ze binnen enkele dagen alweer weg. Naar het restau rant, of soms ook naar de vishandel. Want het aantal amateurkoks dat met levende kreeft wil werken, groeit. Hoe herken je een goede kreeft? Het dier moet springlevend zijn en een stevige kop hebben. Gewoon beetpakken en even knijpen, zegt Van der Vlist. Wel oppassen voor de scharen, de beesten kunnen gemeen snijden. „Het kan je een vinger kosten," waarschuwt hij. Ad Janssen nadert het eind van zijn demon stratie. De visbouillon staat al te stomen. Er zitten groenten en kruiden in. „De bouillon moet niet de smaak uit de kreeft trekken," zegt Janssen. „De bouillon moet juist smaak toevoegen." Dat geldt ook voor andere schaal- en schelpdieren en vis. Kook je die in zoet water zonder toevoegingen dan verliezen ze veel smaak. De kreeft moet in één beweging met de kop naar voren de kokende vloeistof in. Hij is dan op slag dood. Met het deksel op de pan moet het beest per honderd gram gewicht ongeveer een minuut koken. De Europese kreeft die als eerste op het schavot gaat, zal een pond we gen en moet dus vijf minuten de bouillon in. Geroutineerd pakt Janssen het dier beet, het spartelt niet eens tegen. Een seconde later is het dood. Piepen kreeften niet als ze sterven? De chef-kok zegt van niet. „Behalve als ze in koud water worden opgezet." Sommige om standers lachen wat zuurzoet. Maar het komt voor en we troffen zelfs een kookboek aan dat dit als mogelijkheid noemt. Voor de profes sionele kok is zoiets echter ondenkbaar. Kort daarop wordt de kreeft genuttigd. Met soortgenoten die ook zo aan hun eind zijn ge komen. En eentje die levend in één haal is opengesneden en daarbij ook direct het lood je legde. Kreeften worden soms ook gegrati neerd of gebakken en dan moeten ze op ande re manier dan via kokende bouillon een snel le dood sterven. „Deze heeft een beetje gele den", wijst Ad Janssen. Op het rose vlees zit ten wat witte vlekjes. Daar is het beest in de laatste seconden van zijn bestaan begonnen zich zelf op te eten. De grote vraag na dit alles: eten we ooit nog kreeft? J°or Angelique Spaninks J® van de lasten van het journa- Sn ls post. Stapels, zak ken soms, vol papier en fo ppen zich op op je bureau, je larH U't' en na een daS (ah. WSen de Prullenbak ook. wXjk Zit ie daa eenmaal 1(r f ,U1S liet weer met de ope- Khriif 1 aanslaS °P zo'n Pak JNfsels en drukwerk te wach- j. *2 gebrek aan een postkamer Ut Niv™® er n°g mee bezaaid s Seen stapeltjes, gewoon 'NF0RMATIE surplus Su,e 'n1o,mstie wil omtrent l76-59irJÏ?°xUren bellen naar 5312344 of 076-5312272. HSiV^erenkanook. adres daarvoor is: J! "1' factie Surplus, '4800 M8Breda- actle: Wim van Leest. een ordinaire berg vol foldertjes, unieke aanbiedingen, prijzenfes tivals - een milieuvriendelijke nee-nee sticker werkt ook maar beperkt zeker als de feestdagen naderen. Daartussen bevinden zich als de spreekwoordelijke naalden in hooi hooguit een paar envelopjes, kranten en tijdschrif ten die ik wél wil lezen. Wat thuis echter het meest stoort, is het feit dat alles door de ruim anderhalve meter hoge brieven bus naar beneden keilt. De voor deur gaat open, je stapt binnen en hup: de stapel verandert in een vormeloze hoop vol deuken, scheuren en ezelsoren. Je zou er een bakje achter moeten hangen, dacht ik wel eens, om vervolgens meteen in problemen te verzan den omdat zo'n bak er natuurlijk voor zorgt dat de muur verandert in een mijnenveld en de deur niet meer helemaal open kan. Het bleef tobben. Nu de vermaledijde PTT mij een persbericht van de firma Z-pro- ducts toespeelde, gloort echter de oplossing. Het heet de Doorline postvanger. Nooit meer post op de grond, nooit meer bukken, geen scheu ren, moddersporen of ander on gerief meer voor de mij dierbare kranten, tijdschriften, brieven, giro-afschriften en vakantiegroe ten. Een doorzichtig zakje van kunststof, hangend aan een even zo kunststoffen tochtwerende binnenbrievenbus vangt alles keurig op. En dat voor 24,95 gul den (de postvanger) en 17,95 of 22,95 gulden (de brievenbus in wit of antraciet, transparant blauw of bruin). Overigens heeft Z-products al zo'n vijftien jaar een binnenbrie venbus in zijn collectie, die niet alleen tocht, maar ook inkijk en grijpgrage vingers weert. In tij den vol design raakt zoiets echter rap verouderd. Zaak dus om een nieuw eigentijds model te ont wikkelen uitbreidbaar met post vanger aangezien er 'signalen uit Nieuwe vondsten, rariteiten, hebbedingetjes, de winkels worden over spoeld met nieuwe producten. Zinvol of zinloos, dat is de vraag. Ange lique Spaninks haalt wekelijks een artikel uit de vitrine en probeert een antwoord te vinden. de markt' werden opgevangen die schreeuwden om zoiets simpel maar doeltreffends. Ze zulien daar in Nijkerk wel over wat te- lepatische gaven beschikken en de negatieve vibraties van mijn getob hebben gedetecteerd zon der dat daar ook maar een pen en papier aan te pas zijn gekomen. Hoe dan ook, de postvanger is in productie en ligt vanaf volgende week bij ijzerwarenhandels. Over enkele weken moeten zak en bus volgens een woordvoerder ook bij de doe-het-zelfzaken in de schappen hangen. Kan ik einde lijk weer eens wakker worden van de wekker of de vogels in plaats van door de dagelijkse dreun waarmee de immer uit dijende krant op de mat valt. Door Marcel Frost Het duurde even totdat het tot me doordrong, maar ja, een mens maakt zich zelf liever iets wijs dan toe te geven dat-ie be lazerd is. Na een moment van schaamte durf ik het nu hardop te zeggen: ik ben er ingetrapt, met twee voeten tegelijk zelfs. Het WisselGesprek van PTT Telecom. Het WisselGesprek? Je bent net gezellig aan het babbelen met een kennis, hoor je in de oorschelp een piepje. Semi-patserig zeg je 'goh, wat een interessant verhaal, maar blijf effe hangen, ik krijg net een tweede lijn binnen'. Vervol gens moet je op een toets druk ken die mijn hypermoderne te lefoon-, annex antwoord-, an nex faxapparaat niet heeft. In dat geval adviseert de PTT om even de haak in te drukken en je komt in contact met beller twee. Eer je doorhebt hoe lang je precies de haak in mag druk ken, is al menige eerste of twee de gesprek verbroken, maar dit terzijde. Tegen beller twee zeg je 'hallo', je brengt hem/haar er van op de hoogte dat je nog een gesprek 'onder de knop hebt', jawel, en je 'switched' terug naar de eer ste beller. Die scheepje vervol gens met een smoes af 'oei, be langrijk, zakenrelatie, we bel len, doei' en je zet geanimeerd de conversatie met nummer twee voort. Op het eerste ge zicht lijkt het een fijne, nieuwe service, dat WisselGesprek. Ik realiseerde me de grap pas toen ik de vorige week 's avond (het was al donkerdoor een vriendelijke mevrouw van de PTT werd gebeld. Of ik het al lemaal wel snapte, of ik de fol der al had ontvangen en of ik wist dat het na twee gratis maanden een knaak per maand ging kosten. Braaf gaf ik op al le vragen bevestigend ant woord, de mevrouw groette me en hing op. Toen werd ik wak- ker: ze had niet gevraagd of ik tevreden was. Die vraag ging daarna ettelijke malen door mijn hoofd en gaandeweg reali seerde ik mij dat ik absoluut niet tevreden was. Ik ben bela zerd, bekocht. Twee gulden en vijftig centen willen ze voor WisselGesprek' hebben, elke maand, de rad draaiers. Niks nieuwe service, geldklopperij, dat is het. Ik be taal de PTT voor iets waar zij nog meer geld mee verdienen. Want alle bellers die ik (en alle andere 'wisselaars') in de wacht zet, blijven toch gebruik maken van de PTT-lijn en de gesprekskostenteller loopt dus door. In plaats van dat mensen de ouderwetse in-gesprek-toon horen, en die was gratis, wor den ze in de duurbetaalde wacht gezet. Het klinkt mij al leszins logisch in de oren dat de omzet door die nieuwe service alleen maar zal stijgen. En ik idioot betaal ze voor hun slim heid nog extra. Met Wissel- Geld. De Blije Doos bij nieuwe baby's kenden we al, net als de dame met het Welcome-verrassingspakket die meteen op de stoep staat als je in een nieuwe gemeente komt wonen. Binnenkort komt er nog zo'n doos bij: het VerhuisKado. De nieuwe doos wordt gegeven aan alle mensen die een erkende verhuizer inschakelen bij hun overstap van de ene naar de andere woning. En dat is een hele club: jaarlijks verhuizen er zo'n 800.000 huishoudens van A naar B waarvan ongeveer één op de zes (120.000 huishoudens) het gezeul en gesjouw overlaat aan een erkende verhuizer. Het VerhuisKado zit vol met bekende spullen e.q. rotzooi als tijd schriften, soepen, snoep en folders. De fles champagne is nep, ge ven de bedenkers van de doos - het bedrijf Pin Point Media - eer lijk toe. De postvanger. Door Marijke Prins Zijn er nog ouders die roepen: 'Het lijkt hier wel een huishouden van Jan Steen!' wanneer het een gezellige bende is geworden? Op de schitterende tentoonstelling van Jan Steen, die nog tot medio januari in het Rijksmuseum in Amsterdam te bezoeken is, hangen veel huiselijke taferelen die de betekenis van dit gezegde illustre ren. Jan Steen was de eerste Nederlandse schilder die feestelijk heden als Driekoningen, Pinksteren en Sinterklaas verbeeldde. Maar ook buiten de officiële feestdagen om was het vaak grote pret bij hem. Waar gefeest wordt, wordt gegeten Ik ben met een speurende blik langs de schildrijen gegaan, op zoek naar voedsel. Opvallend is dat er op de tafels van Jan Steen weinig staat, in ieder geval geen grote variatie in, wat wij noemen, warme maaltijden. Haast het enige in die soort zijn hartige of zoe te pasteien. Verder telde ik wafels, krakelingen, brood in allerlei soorten, kazen, hammen, vis, oesters en mosselen. Die vis en mos selen staan niet voor niets afgebeeld op het schilderij 'De magere keuken'. Vis en mosselen waren in de zeventiende eeuw armeluis- kost. De oesters zijn op allerlei schilderijen te zien waar sprake is van losse zeden. Die werden door de zeventiende - eeuwse genre schil ders, waartoe ook Jan Steen behoort, becommentarieerd met al lerlei voorwerpen en attributen die een symbolische betekenis hadden en soms ook nog hebben. Zoals de oester, die wordt geas socieerd met vrouwelijke delen. In haar boek 'The Dutch table', geeft Gillian Riley een aanneme lijke verklaring voor het ontbreken van gekookt voedsel op de schilderijen uit de Gouden Eeuw. Fruit en groente waren veel 'fo togenieker' om te schilderen dan een stoofschotel. Dat is volgens haar ook de reden dat er op de schilderijen wel pasteien staan, die daarop goed uitkomen. Gillian Riley geeft in haar boek het zeven tiende-eeuwse recept van een heerlijke zoete taart die afgebeeld staat op een schilderij van Clara Peeters, als vrouw een witte raaf onder de genreschilders. Roomtaart voor het deeg: 250 gram bloem 200 gram suiker 100 gram koude boter 1 eierdooier snufje zout voor de vulling: liter ongeslagen room 4 eierdooiers Vi kopje rozenwater (water met enkele druppels rozenessence) 100 gram bloem 100 gram suiker 'A theelepel kaneel Werk met twee messen de koude boter door de bloem heen. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed zo snel mogelijk een bal deeg. Laat dit een half uur rusten in de koelkast. Verwarm de oven voor op 175 graden Spreid het deeg uit in een grote, beboter de en met bloem bestoven taartvorm (de grootte van een vlaai) en bak de bodem in 25 - 30 minuten goudbruin. Kluts ondertussen het rozenwater met de eierdooiers, de suiker en de bloem totdat er een gladde massa is ontstaan. Voeg de room toe. Laat in een kokende pan water een steelpannetje hangen en laat het geheel au-bain-marie opstijven. Voeg ook de kaneel toe. Giet de vulling in de taartbodem en laat de taart in 20 minu ten gaar worden (de oven moet nu op 160 graden staan). De room- massa moet opstijven maar mag niet bruin worden. Zo'n taart werd in de zeventiende eeuw versierd met takjes roze marijn en bloemen. De takjes en bloemen werden langs de rand gedrapeerd of rechtop in de taart gestoken. Deze taart is voldoen de voor tien personen. Wie een kleiner gezelschap in huis heeft, halveert eenvoudigweg de genoemde ingrediënten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13