Propeller
niet in
juiste stand
Ministers ruzieden over militaire ingreep in Suriname
'Strenger regime drijft gevangenen tot zelfmoord'
I )e^e|Ud
Marokko verleent
Nederlandse gratie
5«geldt^de
In '97 meldpunten voor verdachte luchtvaart
Politie gaat volgend
jaar zelf wrakken
van de snelweg halen
BINNENLAND
A3
Tussenrapport Dakota-ramp: Rotterdam treurt om zwabberende 'Zwaan'
Waarschuwing
aan scholieren
voor vuurwerk
Poema-team
denkt aan
klopjacht
Deurwaarders
gegijzeld
door boeren
Politie Tilburg
blijft jagen op
hennepkwekerijen
/EMBER 1996
A2 pESTEM
DONDERDAG 7 NOVEMBER 1996
Srittannië en Ierland'
nd bewolkt en met na-
nderdag enkele (on!
luien. Vrijdag in het En-
[en Wales even minder
l af en toe zon. Middag,
(tuur tussen de 5 en 12
n Luxemburg: Op beide
i de ochtend, met name
wat zon en 's middags
lie (onweers)buien. Mid-
iperatuur rond 11 gra.
•ijdag frisser.
en Midden-Frankrijk
Ptvelden en enkele buien
vrijdag wat zon. Maxi-
derdag tussen 12 en 16
vrijdag minder zacht,
jrankrijk: Perioden met
aar in het westen meer
Eing en donderdag kans
bui. Vrijdag vrijwel
Maxima van 12 graden
imousin tot 18 langs de
Slandse Zee.
al: Flinke perioden met
het noorden soms wol
len. Middagtempera-
>n 16 graden in het noor-
23 in het zuiden.
Vooral langs de Golf
Iskaje wolken, mogelijk
igen. Verder droog en
perioden met zon. Mid-
ïperatuur van 19 graden
Costa Brava tot 23 ten
van Alicante. Vrijdag in
prie rond 15 graden,
sche Eilanden: Zonnige
en, vooral in het noorden
minder zonnig. Vrijwel
Maxima rond 25 graden,
ca en Ibiza: Zonnige pe
en vrijwel droog. Mid-
pperatuur iets boven de
den.
Perioden met zon, maar
Eregeld wolken. Toene-
I kans op een bui. Maxi-
12 graden in het noor-
t ruim 20 op Sicilië,
nland en Kreta: Over-
zonnig. In het westen
Griekenland wolken en
vrijdag kans op een bui,
pa rond 20 graden,
and: Vrij veel bewolking
jcele buien. Vrijdag wat
r buiig. Vooral in het zui-
wat zon. Middagtem-
:ur donderdag tussen 9
graden, vrijdag overal
prland: Aan de zuidflank
Alpen eerst wat opkla-
Verder vrij veel bewol-
i van het westen uit pe-
met regen. Sneeuwgrens
naar ongeveer 1200m.
na rond 12 graden, vrij-
het noorden onder de 10
nrijk: Af en toe zon. Ge-
ijk meer bewolking en
flg kans op een enkele bui.
na rond 12 graden, vrij-
hnk lager.
Bever
'eel
woonplaats van deze man
olgorde de naam van zijn
oep.
voor de kost?
algebra; 2. overloper,
mg; 4. en, ekster, edel,
i; 6. arkel, aalt, neus, si; 7.
I, eer, poster; 9. prelaat,
I, Est; 11. Riga, pat, paal,
e; 13. koor, stel, besef, op;
15. letaal, tak, kerker.
ikel; 2. even, order, eik,
4. trekker, altaar, ma; 5. alk,
arak, tol; 7. eppe, palet,
9. arrest, Ares, asbak; 10.
iet, es, odaliske; 12. egel,
etre, rif, uk; 14. ram, oase,
peper.
©JFS
ai uozuoq binjpjejaoA 'a'Pj8
Van onze Haagse redactie
pen Haag - Het vorige kabi
net heeft vijf jaar geleden
overwogen militair in te grij
pen in Suriname. Er lag een
scenario, dat volgens toenma
lig minister Ter Beek van De
fensie 'gelukkig' nooit is uit
gevoerd.
Ier Beek schrijft dit in zijn boek
Manoeuvres', dat hij gisteren in
pen Haag presenteerde. Oud
premier Lubbers nam een eerste
exemplaar in ontvangst.
In september 1991 trad na de Su
rinaamse verkiezingen de rege-
ring-Venetiaan aan. De krijgs
macht was echter in handen van
Desi Bouterse, van wie het in het
begin onduidelijk was of hij de
nieuwe regering steunde. „Het
was niet denkbeeldig dat hij weer
de macht zou grijpen," zegt Ter
Beek in zijn boek. „Hoe zouden
we reageren als president Veneti-
aan onze hulp zou vragen het ge
zag van zijn wettig gekozen rege
ring te herstellen?" Minister Van
den Broek van Buitenlandse Za
ken sprak toen al enkele maan
den gespierde taal vöör een in
greep. „Ik vond dat soort tromge
roffel niet verstandig van Hans
en ik voelde me gedwongen pu
bliekelijk tegengas te geven."
Niettemin werd nadenken over
een militaire optie 'onontkoom
baar', aldus Ter Beek. De optie
bleek niet nodig. Bouterse schik
te zich onder het nieuwe bewind,
al begon hij zich enkele maanden
later weer volop met politiek te
bemoeien. Uiteindelijk ontsloeg
Venetiaan Bouterse, maar zijn
opvolger Gorré viel in slechte
aarde bij de Bouterse-aanhan-
gers in het leger. Zo ontstond in
het voorjaar van 1993 een volgens
Ter Beek 'broeierige' situatie.
Gorré had een loyale beveili
gingseenheid om zich heen, maar
die was onvoldoende bewapend.
Ter Beek, Lubbers, toenmalig vi-
ce-premier Kok en minister van
Buitenlandse Zaken Kooijmans
besloten in het geheim 'hulpstuk
ken' naar Suriname te sturen
voor deze eenheid. Pas later heeft
hij de Tweede Kamer ingelicht
over deze actie.
Ook de Nederlandse inzet bij de
Golfoorlog leidde tot menings
verschillen tussen Ter Beek en
zijn collega Van den Broek.
„Voor mij was duidelijk: Hans
wilde er stevig tegenaan. De brief
die we erover aan de Kamer
stuurden, droeg duidelijk de spo
ren van de meningsverschillen
tussen de twee ministers."
Met name voor de PvdA-fractie
was het een moeilijk besluit om
aan de Golfoorlog mee te doen.
Ter Beek schetst in zijn boek hoe
de fractie uiteindelijk kon in
stemmen met zijn besluit. Lub
bers voelde zich gisteren geroe
pen deze passage te relativeren:
„Je hebt niet alleen de fractie
meegekregen. Het was Van den
Broek die de piketpalen had ge
slagen."
Van onze verslaggever
Hoofddorp - Er moet iets mis gegaan zijn met de propeller van
de linkermotor van de Dakota die op 25 september in de Wad
denzee tussen Texel en Den Helder neerstortte.
Het technisch onderzoek aan het
wrak heeft aanwijzingen opgele
verd, dat de propeller nadat de
motor na een defect was afgezet
niet in de veilige 'vaanstand' is
gezet. De bemanning had via de
radio meegedeeld dat dat wel
was gebeurd.
Waddenzee
De historische Dakota PH-DDA
van de Dutch Dakota Associa
tion is kort daarop van tweehon
derd meter hoogte steil naar be
neden gedoken en met hoge snel
heid met de neus omlaag op een
zandplaat in de Waddenzee ge
stort. De piloot heeft geen kans
meer gezien met het toestel een
noodlanding op het water uit te
voeren. Als de propellerbladen
van een stilgezette vliegtuigmo
tor niet - zoals voorgeschreven -
in de vaanstand worden gezet,
waardoor de luchtweerstand mi
nimaal is, remmen deze het
vliegtuig sterk.
Deze tussenrapportage heeft de
Raad voor de Luchtvaart aan de
nabestaanden en betrokkenen
van de Dakota-vliegramp gege
ven. Volgens onderzoeker B.
Groenendijk is daarmee de oor
zaak van het ongeval nog niet
vastgesteld.
kermotor in de vaanstand was
gezet."
De Dakota, zo bleek uit de ra
darbeelden van De Kooy, draai
de nog in de richting van dat
vliegveld, na aanwijzingen daar
voor van de verkeersleiding van
Den Helder. Even daarna week
het van zijn koers af, verloor
snelheid en verdween met een
hoge daalsnelheid van het radar
scherm. De piloot heeft, na zijn
mededeling over de afgezette
motor, geen melding meer ge
maakt van enig ander probleem.
Vraag
Een Engels bedrijf met veel ken
nis van de Dakota heeft de uit
het wrak geborgen motoren en
propellers onderzocht. De lin
kermotor bleek van binnen
zwaar beschadigd door een de
fect aan het voorste lager van de
drijfstang: een 'vastloper'.
Het nadere onderzoek richt zich
op de vraag: was er sprake van
een technisch mankement aan
het mechaniek dat de propeller
bladen verstelt, of heeft de vlie
ger een fout gemaakt en ver
zuimd de propeller in de vaan
stand te zetten?
De 'Zwaan', Rotterdams trots van 365 miljoen gulden, oogt op dit ogenblik eerder als een Lelijke Eend.
In zijn rapportage geeft Groe
nendijk aan de hand van getui
genverklaringen en technisch
onderzoek een reconstructie van
de toedracht van de ramp, waar
bij alle 32 inzittenden - voorna
melijk kantonniers en brug
wachters van de provincie
Noord-Holland, en de beman
ning-om het leven kwamen.
Kort na de start nam de beman
ning contact op met de verkeer
sleiding van het marine-vlieg
kamp De Kooy. Het toestel zat
toen op een hoogte van zo'n
tweehonderd meter. „Op rustige
wijze werd een noodlanding op
De Kooy aangevraagd. Ook deel
de de bemanning mee dat de lin-
Amsterdam (anp) - De stich
ting Consument en Veiligheid
ln Amsterdam heeft gisteren
gewaarschuwd voor aanbie-
dtngen van illegaal vuurwerk
tide buurt van scholen.
eigenaar van een bureau voor
speciale effecten in Deventer ont
hulde dinsdag het bestaan van
™der waarin het vaak zware
en levensgevaarlijke vuurwerk
wordt aangeboden. Hij had de
older gekregen van zijn zoon die
'i Huizen een middelbare school
bezoekt.
Deer de werkwijze zegt Consu
ment en Veiligheid dat een con-
octpersoon bij de scholen de fol-
er aanbiedt. Jongeren bestellen
f.P"8tse. De aflevering ge-
biedt op een nog nader aan te
soon0 P'aats door de contactper-
ÏJe Rekening gebeurt bij de
overhandiging en soms door
oruitbetaling; in beide gevallen
«leen met contant geld. De fol-
er met de titel 'Je bent geen vent
in e<dd vuurwerk kent' is
(L e land aangetroffen, al-
iarn stichting. Uit voorgaande
L? ^eet Consument en Veilig-
e dat middelbare scholieren
dn in e doelgi"oep zijn voor
bio ugale handel in vuurwerk.
Brjj benadert de jongeren met
hT°,'?rdelen (illegaal vuurwerk
voL ^-per dan legaal) en met
clp ies als het ontlopen van
van legaal vuurwerk.
Van onze verslaggever
Maastricht - Als de myste
rieuze poema die nu al meer
dan een maand door Zuid-
Limburg zwerft zich niet ui
terlijk dit weekeinde laat
vangen, worden er forsere
maatregelen genomen. Het
'poema-team' denkt dan in
eerste instantie aan een
grootscheepse klopjacht.
„Het beest is ongelooflijk
schuw," zegt een politie
woordvoerder. „We hebben
het idee dat we hem zo nu en
dan op nauwelijks tien meter
voorbij lopen. Dinsdagavond
kreeg een patrouille de poe
ma in het vizier in de buurt
van Moorveld-Geulle. Maar
in een vloek en een zucht was
hij ook weer verdwenen."
De komende dagen blijft het
poema-team proberen het
dier met simpele middelen
(vangkooien, gedrogeerd aas,
verdovingsgeweren) te van
gen. „Maar er is een grens.
Het kan dan wel om een tam
me poema gaan, maar in het
circus zitten de zogenaamd
tamme roofdieren ook achter
tralies. Zo'n loslopende poe
ma blijft een veiiigheidsrisi-
Door Rinze Brandsma
Rotterdam - „Of ons mooie
nieuwe imago nu geschonden
is? Wij huilen zachtjes. Dit is
natuurlijk heel vervelend. La
ten we hopen dat het gaat om
kinderziekten die te genezen
zijn."
De woordvoerder van het Rotter
damse gemeentebestuur geeft toe
dat de nylon kabels waarmee de
tuien van de 'klapperende' Er-
asmusbrug aan elkaar vastge
sjord zijn, foeilelijk zijn. De
schoonheid van de fonkelnieuwe,
sierlijke 'Zwaan', zoals de brug al
voor de opening op 4 september
in de Rotterdamse volksmond
heette, is verminkt.
De tweemaal zestien tuien, die
410 van de in totaal 800 meter
lange brug over de Nieuwe Maas
vasthouden, zijn gisteren nog
verder aan elkaar gekluisterd. De
bij elkaar zes kilometer lange
snaren van de 140 meter hoge
windharp mogen niet meer flui
ten of slingeren.
Hoogwerker
De stormwind ten spijt zijn ook
op dertig meter hoogte met be
hulp van een hoogwerker dwars
verbindingen aangebracht. Zo
dra de wind luwt, gebeurt dat -
middels een kraanwagen - op
zestig meter hoogte. Voorts wor
den dan de noodoplossingen van
nylon, spanners en kettingen ver
vangen door sterke koppelstuk
ken.
„Tijdelijke voorzieningen," be
zweert de woordvoerder van de
gemeente. Toch is het niet on
denkbaar dat de Zwabberende
Zwaan met de lelijke dwarsver
bindingen voor altijd gewond
blijft. Eerder een Lelijke Eend
dus. En dat, terwijl Rotterdam
365 miljoen gulden uittrok voor
een extra dure brug die niet strikt
nodig was, maar vooral mooi.
Een prestigieus symbool voor de
verbinding tussen het oude stads
centrum en de nieuwe stadsuit
breiding op de Kop van Zuid.
De Erasmusbrug heeft zich giste
ren met windkracht 9 stabieler
getoond dan maandag met wind
kracht 6. Technici geven daar
voor als verklaring dat de trilling
van de tuien niet samenhangt met
de windkracht. Factoren als re
gen, windrichting en windstoten
spelen ook mee. De brug blijft
waarschijnlijk tot het weekeinde
afgesloten voor het verkeer. Al
leen de tram mag er overheen,
hekken beletten zelfs voetgan
gers de toegang.
Breuksterkte
Het is nog niet bekend of de
breuksterkte van de stalen tulen
maandag in het geding is ge
weest. Er is bij het ontwerp reke
ning gehouden met een veilig
heidsmarge van tweeëneenhalf
keer de breuksterkte. Ook wordt
nog onderzoek gedaan naar de
werking van de schokdempers
tussen de tuien en het brugdek.
Er lijkt door het schommelen van
het dek en het klapperen van de
tuien geen schade aan de con
structie te zijn aangericht. Pas in
de loop van volgende week denkt
de gemeente iets meer te kunnen
zeggen over toestand en toekomst
van de brug. De Amsterdamse ar
chitect Ben van Berkel blijft elk
commentaar weigeren. Hij wacht
het onderzoek af en de oplossin
gen die de gemeente Rotterdam
bedenkt. Bij de opening meldde
hij dat zijn ontwerp dankzij 'ein
deloze' computerberekeningen
tot stand is gekomen. Bruggen
van dit ontwerp, met één pyloon
en twee dikke achtertuien, zijn in
Nederland nooit eerder gemaakt.
Er is daarom uitgebreid tech
nisch vooronderzoek gedaan.
Rotterdam heeft nu toegegeven
dat de windgevoeligheid van de
tuien niet is onderzocht. Alleen
de trekkracht daarvan is getest.
Amsterdam (anp) - Vanaf begin 1997
kunnen mensen die iets verdachts zien of
horen aan een vliegtuig dat melden bij
twee loketten: het Meldpunt Vliegveilig
heid van de Rijksluchtvaartdienst (RLD)
en het Meldpunt Onveilige Situaties
(MOS) van Schiphol. Maar aan echte mo
gelijkheden om zogenoemde 'risky car
riers' van over de grens aan te pakken,
ontbreekt het nog.
Het RLD-meldpunt is bestemd voor iedereen
die iets onveiligs meent te bespeuren: van
vliegtuigspotters tot belangengroeperingen.
Het MOS richt zich met nadruk ook op men
sen die anoniem willen blijven, omdat ze bij
voorbeeld in dienst zijn van het bedrijf dat de
riskante situatie veroorzaakt.
Tot nu toe druppelden er bij Schiphol of de
Rijksluchtvaartdienst wel eens telefoontjes
binnen, maar het vermoeden bestaat dat veel
mensen van een melding afzien omdat ze niet
weten wie ze moeten bellen, of omdat ze bang
zijn voor repercussies.
Beide meldpunten vloeien voort uit aanbeve
lingen in de nota 'Veiligheidsbeleid burger
luchtvaart'. Het realiseren van een derde aan
beveling verloopt veel moeizamer. De rijks
luchtvaartdiensten binnen de Europese Unie
werken aan de hand van geregistreerde inci
denten aan een lijst van luchtvaartmaat
schappijen die onbetrouwbaar zijn.
Probleem daarbij is dat diverse landen derge
lijke incidenten niet registreren, aldus een
woordvoerder van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Er zijn internationale ICAO-
veiligheidsregels, maar op overtreding is geen
sanctie gesteld. Daardoor is nu de Rijkslucht
vaartdienst van het ene land niet bevoegd om
een maatschappij in een ander land aan te
spreken op onveilige toestellen.
De Amerikaanse Federal Aviation Authori
ties (FAA) hanteren een lijst van 'onbetrouw
bare' rijksluchtvaartdiensten. In Europa wil
men daar niet aan, aldus de woordvoerder
van het ministerie, 'omdat een onbetrouwba
re RLD nog niet automatisch betekent dat
ook alle luchtvaartmaatschappijen uit dat
land niet deugen'.
Van onze verslaggever
Almere/Krimpen a/d IJssel -
„Hij werd steeds meer geïso
leerd. Opgesloten in zijn cel,
zijn tv en radio weggehaald.
Bewaarders reageerden niet
op zijn klachten. Ga maar
werken, zeiden ze, maar daar
was hij te ziek voor. Die jon
gen was radeloos."
Een verharding van het regime in
de nieuwe, in hoog tempo uit de
grond gestampte gevangenissen
en huizen van bewaring. Volgens
Eef Hoos van de Stichting The
mis in Almere ligt daar de oor
zaak van een nieuw geval van
zelfmoord in een gevangenis.
In de gevangenis De IJssel in
Krimpen aan den IJssel pleegde
dinsdag een 23-jarige Antilliaan
zelfmoord. Hij had zich met zijn
broekriem aan een doucherail op
gehangen. Volgens een woord
voerder van het ministerie van
Justitie stond hij niet bekend als
suïcide-gevaarlijk. Hij zat er vast
wegens diefstal met geweld.
Tweede geval
Hoos zegt dat dit al het tweede
geval van zelfmoord is in de nieu
we Krimpense inrichting, die in
april geopend werd. Vorige week
zou zich volgens zijn informatie
in het Huis van Bewaring naast
de gevangenis ook een gedeti
neerde hebben opgehangen. De
woordvoerder van justitie ont
kent dat: „Er is daar iemand
overleden aan een hartaanval.
Meneer Hoos verspreidt weer
eens misinformatie."
Hoos, die beter bekend staat als
de Haagse 'bommenlegger' en
voormalig eigenaar van een be
veiligingsbedrijf, heeft zelf lang
durig gevangen gezeten. Hij
werpt zich op dit ogenblik op als
voorvechter van de belangen van
gedetineerden, en maakt gewag
van ondeskundig, nieuw perso
neel dat geen acht slaat op gedeti
neerden in problemen.
De Stichting The-mis onderzoekt
de mogelijkheden om een kort ge
ding aan te spannen tegen Justi
tie. Volgens Hoos wordt het sterk
toenemend aantal zelfmoorden in
gevangenissen niet goed onder
zocht. „Zoals na die reeks geval
len in de Noordsingel, Rotterdam.
Het onderzoek bleef helemaal in
handen van justitie-mensen. Daar
kwam dus niets uit. Wij willen
ook gehoord worden."
Het was de veertiende zelfmoord
in een penitentiaire inrichting dit
jaar, volgens opgave van het mi
nisterie van Justitie. In heel 1995
waren er ook veertien gevallen
van zelfmoord in Nederlandse
Huizen van Bewaring en gevan
genissen. In 1994 waren het er
drie, in de jaren daarvoor gemid
deld tussen de zeven en negen.
Justitie benadrukt daarbij dat het
aantal cellen de afgelopen jaren
met enkele duizenden is toegeno
men.
Sterke toename
Het ministerie maakt zich zorgen
over de sterke toename van het
aantal zelfmoorden in de cel. In
de opleiding van personeelsleden
zou nu meer aandacht besteed
worden aan het attent zijn op sig
nalen van gevangenen.
Volgens Hoos is de jongste zelf-
J/ <V V5
Bij de PTT kun je met ingang van volgend jaar per se
conde bellen. Tot op heden gebeurde dat met zogeheten
'tikken'. Zo nu en dan, als je een rekening bekeek, kon
je je afvragen wie er nou getikt was, de PTT of jijzelf.
Die tikken waren zo abstract dat je er als verongelijkt in
dividu nooit houvast aan vond om er de PTT mee op de
vingers te tikken. Zelfs al had de PTT zich bij het opma
ken van de rekening vertikt, dan nog kon je het niet ver
tikken om te betalen.
Het invoeren van een tarief per seconde brengt een
waas van betrouwbaarheid met zich mee. Tot achter de
komma weergegeven gespreksminuten wekken immers
de indruk dat er uitermate nauwkeurig berekend is.
Er zijn dan ook al mensen die menen dat deze nieuwe re
kenmethode de bellers zo'n tien tot vijftien procent voor
deel zal opleveren. Ik heb daar echter mijn twijfels over,
want welk bedrijf van die omvang doet vrijwillig, onder
het mom van concurrentiedwang, afstand van zo'n
hoorn des overvloeds?
Nee, wij zullen in de toekomst ervaren dat ook de se
conde een heel rekbaar begrip is en daar waar compu
teruurwerken tegenwoordig in duizenden van seconden
werken, daar zal de PTT er ook straks alleen maar per
seconde wijzer van worden.
En natuurlijk zijn er in dit land ook nog genoeg gekken
die zich door Primafoon straks een zogeheten tel-ofoon
met ingebouwde secondenteller aan laten praten.
MERIJN
Lelystad - Will Janssen, de Amsterdamse gedetineerde vrouw
die vorig jaar in de gevangenis van het Marokkaanse Rabat-
Salé trouwde met de eveneens gedetineerde Eindhovenaar Rini
Remmers, heeft onverwacht gratie gekregen.
Begin deze week is zij terugge
keerd naar Nederland. Haar man
heeft ze in de gevangenis moeten
achterlaten, zonder afscheid van
hem te kunnen nemen. Janssen is
opgevangen door Joop Teleng in
Lelystad. Teleng, een vroegere
vrachtwagenchauffeur die zelf in
Marokko gevangen heeft gezeten,
zet zich sinds zijn vrijlating in
voor de belangen van Nederlan
ders in Marokkaanse detentie.
Voor Janssen kwam haar konink
lijke gratie volkomen onver
wacht. Zij moest in Marokko
tweeëneenhalf jaar uitzitten we
gens drugssmokkel en kreeg daar
een jaar bovenop, omdat ze de
haar opgelegde boete van tien
duizend gulden niet kon betalen.
„Ik ben berooid uit Marokko te
ruggekeerd en kan hier nergens
op terugvallen. Van officiële op
vang is geen sprake.
Driebergen (anp) - De landelijke verkeerspolitie sleept vanaf
volgend jaar zelf wrakken van de snelweg. De politie wil hier
mee bereiken dat de weg sneller dan nu weer vrijkomt. Het
Korps Landelijke Politiediensten schaft hiervoor binnenkort
twaalf sterke jeeps met vierwielaandrijving aan.
In Nederland zijn luchthavens verplicht om
incidenten aan de RLD door te geven. In 1995
meldde Schiphol er 118: in de meeste - 109 -
gevallen ging het om een zogenoemd 'Paraat
vliegtuig'. Dat is de lichtste alarmtoestand,
waarbij de brandweer uit voorzorg positie in
neemt langs de start- of landingsbaan. Uit
een nog niet eerder gepubliceerd overzicht
van de Rijksluchtvaartdienst over het eerste
half jaar van 1996 blijkt dat er op Schiphol in
totaal 33 keer 'Paraat vliegtuig' klonk.
De lijsten over vliegincidenten zijn openbaar.
De namen van de luchtvaartmaatschappijen
geeft de RLD echter niet vrij. „Dat zou de
concurrentiepositie van Schiphol schaden.
Bovendien gaat het hier om de veiligheid. De
identiteit van de eigenaar doet er niet toe,"
meent de woordvoerder van Verkeer en Wa
terstaat.
Hij geeft toe dat dat niet helemaal logisch is.
De Europese luchtvaartdiensten selecteren
aan de hand van deze incidenten zogenoemde
'risky carriers', terwijl een bewonersgroepe
ring zoals Geen Uitbreiding Schiphol (GEUS)
diezelfde informatie niet krijgt.
moord een schoolvoorbeeld van
misstanden in nieuwe gevange
nissen. Hij zegt benaderd te zijn
door huilende gevangenen uit
Krimpen en zou dozen vol brieven
van gedetineerden uit andere in
richtingen hebben ontvangen.
„Vooral in de nieuwe gevangenis
sen is het regime onmenselijk.
Mensen zitten soms 23 uur per
dag achter de deur. Wie ziek
wordt en vraagt om een bezoek
aan de dokter wordt weggela
chen." Daardoor wordt niet goed
ingespeeld op gezondheidspro
blemen van gedetineerden in die
nieuwe cellen en worden zij aan
hun lot overgelaten. „Ik heb een
stapel voorbeelden van sterfge
vallen aan darmkanker, maag
kanker, noem maar op, van ge
vangenen waarbij niet op tijd is
ingegrepen."
Dit zegt commissaris Ad Helle-
mons, chef van de divisie mobili
teit van het Korps Landelijke Po
litiediensten (KLPD) in Drieber
gen. Het wegslepen van wrakken
naar de vluchtstrook is een van
de wapens in de moeizame strijd
tegen het toenemende filepro
bleem. Ongeveer 20 tot 25 pro
cent van de files ontstaat door
ongevallen.
Hellemons vindt dat het nu nog te
lang duurt voordat auto's, die
door een aanrijding de weg blok
keren, worden weggehaald. „Ber
gers kunnen niet altijd overal
snel bij zijn. De politie wel. Wij
kunnen met de jeeps als het moet
zelfs door drassig terrein. We sle
pen de wrakken naar de vlucht
strook. De bergingsbedrijven
doen de rest."
De verkeerspolitie gaat binnen
kort in de spitsuren op meer
plaatsen het verkeer regelen en
de auto's op toeritten doseren.
Hellemons is zeer te spreken over
de proef die hiermee in septem
ber op de A12 bij Bodegraven is
gehouden. Terwijl politiemensen
op de oprit de dosering regelden,
joegen twee surveillancewagens
de auto's op de snelweg in een ho
ger tempo op. „Op deze manier
konden we het verkeer langer rij
dend houden. Zo er al een file
ontstond, begon die later en was
eerder opgelost. Al met al 25 pro
cent minder vertraging."
De politiechef wil deze werkwij
ze nu structureel op zes tot zeven
knelpunten toepassen. Op dit
moment overlegt hij met Rijks
waterstaat welke locaties het
beste geschikt zijn. „Ik zou meer
mensen willen hebben om het op
meer knelpunten te doen. Maar
die uitbreiding zit er niet in. We
moeten het met de bestaande
mankracht doen."
Het fileprobleem zal ons land
eeuwig blijven kwellen, voorspelt
Hellemons. „Vroeger was het ten
oosten van Hoevelaken een oase
van rust op de weg. Maar die tij
den zijn voorbij. Er komen steeds
meer knelpunten en de wachttij
den nemen toe, ook buiten de
Randstad."
Hellemons verwacht dat zijn
korps begin volgend jaar het
startsein kan geven voor een gro
te, nationale campagne om de au
tomobilisten een ander rijgedrag
aan te leren. Met de campagne
gaat de politie vooral hameren op
het belang van gelijkmatig rij
den. „Vroeger beschouwden
mensen de snelweg als hun privé-
racebaan. Maar diezelfde snel
weg is nu een uitermate gestruc
tureerd vervoerssysteem, waar
snel iets mis kan gaan. Vergelijk
het maar met een lopende band
met blikjes. Als de toevoer goed
en gelijkmatig is geregeld, loopt
het goed. Gooi je er een paar tus
sen, dan loopt de zaak in het hon
derd."
Lunteren (anp) - Twee deurwaar
ders van de Belastingdienst, die
gisteren in Lunteren een dwang
bevel in het kader van het mest
beleid wilden uitreiken, zijn door
die landbouwer en zeven colle
ga's enkele uren in gijzeling ge
houden. Bij een vechtpartij viel
een van de deurwaarders in het
prikkeldraad. De politie stelt een
onderzoek in.
De deurwaarders werden omsin
geld door acht boeren, toen zij
het erf opreden. Er ontstond een
vechtpartij. Toen de deurwaar
ders, die bij de boeren dwangbe
velen uitreiken opdat deze hun
mestboekhouding inleveren, wil
den vertrekken, bleek hun auto
ingebouwd.
Van onze verslaggever
Tilburg - Voor de derde achter
eenvolgende dag heeft de Til-
burgse politie via gerichte acties
hennepkwekerijen opgerold. Gis
teren ontmantelden agenten er
zeven. Daarmee komt het totaal
op 32 kwekerijen, waar 7300
planten met een totale straat
waarde van zo'n achthonderd
duizend gulden in beslag werden
genomen.
De schrik lijkt er door het politie
optreden inmiddels goed in te ko
men onder de thuiskwekers. Een
aantal van hen is bezig hun kwe
kerij zelf te ontmantelen. De af
gelopen dagen zijn er zowel bij de
politie als bij de reinigingsdien
sten meldingen binnengekomen
van gedumpte hennepplanten en
voedingsbodems.