Propeller niet in juiste stand Ministers ruzieden over militaire ingreep in Suriname 'Strenger regime drijft gevangenen tot zelfmoord' I )e^e|Ud Marokko verleent Nederlandse gratie 5«geldt^de In '97 meldpunten voor verdachte luchtvaart Politie gaat volgend jaar zelf wrakken van de snelweg halen BINNENLAND A3 Tussenrapport Dakota-ramp: Rotterdam treurt om zwabberende 'Zwaan' Waarschuwing aan scholieren voor vuurwerk Poema-team denkt aan klopjacht Deurwaarders gegijzeld door boeren Politie Tilburg blijft jagen op hennepkwekerijen /EMBER 1996 A2 pESTEM DONDERDAG 7 NOVEMBER 1996 Srittannië en Ierland' nd bewolkt en met na- nderdag enkele (on! luien. Vrijdag in het En- [en Wales even minder l af en toe zon. Middag, (tuur tussen de 5 en 12 n Luxemburg: Op beide i de ochtend, met name wat zon en 's middags lie (onweers)buien. Mid- iperatuur rond 11 gra. •ijdag frisser. en Midden-Frankrijk Ptvelden en enkele buien vrijdag wat zon. Maxi- derdag tussen 12 en 16 vrijdag minder zacht, jrankrijk: Perioden met aar in het westen meer Eing en donderdag kans bui. Vrijdag vrijwel Maxima van 12 graden imousin tot 18 langs de Slandse Zee. al: Flinke perioden met het noorden soms wol len. Middagtempera- >n 16 graden in het noor- 23 in het zuiden. Vooral langs de Golf Iskaje wolken, mogelijk igen. Verder droog en perioden met zon. Mid- ïperatuur van 19 graden Costa Brava tot 23 ten van Alicante. Vrijdag in prie rond 15 graden, sche Eilanden: Zonnige en, vooral in het noorden minder zonnig. Vrijwel Maxima rond 25 graden, ca en Ibiza: Zonnige pe en vrijwel droog. Mid- pperatuur iets boven de den. Perioden met zon, maar Eregeld wolken. Toene- I kans op een bui. Maxi- 12 graden in het noor- t ruim 20 op Sicilië, nland en Kreta: Over- zonnig. In het westen Griekenland wolken en vrijdag kans op een bui, pa rond 20 graden, and: Vrij veel bewolking jcele buien. Vrijdag wat r buiig. Vooral in het zui- wat zon. Middagtem- :ur donderdag tussen 9 graden, vrijdag overal prland: Aan de zuidflank Alpen eerst wat opkla- Verder vrij veel bewol- i van het westen uit pe- met regen. Sneeuwgrens naar ongeveer 1200m. na rond 12 graden, vrij- het noorden onder de 10 nrijk: Af en toe zon. Ge- ijk meer bewolking en flg kans op een enkele bui. na rond 12 graden, vrij- hnk lager. Bever 'eel woonplaats van deze man olgorde de naam van zijn oep. voor de kost? algebra; 2. overloper, mg; 4. en, ekster, edel, i; 6. arkel, aalt, neus, si; 7. I, eer, poster; 9. prelaat, I, Est; 11. Riga, pat, paal, e; 13. koor, stel, besef, op; 15. letaal, tak, kerker. ikel; 2. even, order, eik, 4. trekker, altaar, ma; 5. alk, arak, tol; 7. eppe, palet, 9. arrest, Ares, asbak; 10. iet, es, odaliske; 12. egel, etre, rif, uk; 14. ram, oase, peper. ©JFS ai uozuoq binjpjejaoA 'a'Pj8 Van onze Haagse redactie pen Haag - Het vorige kabi net heeft vijf jaar geleden overwogen militair in te grij pen in Suriname. Er lag een scenario, dat volgens toenma lig minister Ter Beek van De fensie 'gelukkig' nooit is uit gevoerd. Ier Beek schrijft dit in zijn boek Manoeuvres', dat hij gisteren in pen Haag presenteerde. Oud premier Lubbers nam een eerste exemplaar in ontvangst. In september 1991 trad na de Su rinaamse verkiezingen de rege- ring-Venetiaan aan. De krijgs macht was echter in handen van Desi Bouterse, van wie het in het begin onduidelijk was of hij de nieuwe regering steunde. „Het was niet denkbeeldig dat hij weer de macht zou grijpen," zegt Ter Beek in zijn boek. „Hoe zouden we reageren als president Veneti- aan onze hulp zou vragen het ge zag van zijn wettig gekozen rege ring te herstellen?" Minister Van den Broek van Buitenlandse Za ken sprak toen al enkele maan den gespierde taal vöör een in greep. „Ik vond dat soort tromge roffel niet verstandig van Hans en ik voelde me gedwongen pu bliekelijk tegengas te geven." Niettemin werd nadenken over een militaire optie 'onontkoom baar', aldus Ter Beek. De optie bleek niet nodig. Bouterse schik te zich onder het nieuwe bewind, al begon hij zich enkele maanden later weer volop met politiek te bemoeien. Uiteindelijk ontsloeg Venetiaan Bouterse, maar zijn opvolger Gorré viel in slechte aarde bij de Bouterse-aanhan- gers in het leger. Zo ontstond in het voorjaar van 1993 een volgens Ter Beek 'broeierige' situatie. Gorré had een loyale beveili gingseenheid om zich heen, maar die was onvoldoende bewapend. Ter Beek, Lubbers, toenmalig vi- ce-premier Kok en minister van Buitenlandse Zaken Kooijmans besloten in het geheim 'hulpstuk ken' naar Suriname te sturen voor deze eenheid. Pas later heeft hij de Tweede Kamer ingelicht over deze actie. Ook de Nederlandse inzet bij de Golfoorlog leidde tot menings verschillen tussen Ter Beek en zijn collega Van den Broek. „Voor mij was duidelijk: Hans wilde er stevig tegenaan. De brief die we erover aan de Kamer stuurden, droeg duidelijk de spo ren van de meningsverschillen tussen de twee ministers." Met name voor de PvdA-fractie was het een moeilijk besluit om aan de Golfoorlog mee te doen. Ter Beek schetst in zijn boek hoe de fractie uiteindelijk kon in stemmen met zijn besluit. Lub bers voelde zich gisteren geroe pen deze passage te relativeren: „Je hebt niet alleen de fractie meegekregen. Het was Van den Broek die de piketpalen had ge slagen." Van onze verslaggever Hoofddorp - Er moet iets mis gegaan zijn met de propeller van de linkermotor van de Dakota die op 25 september in de Wad denzee tussen Texel en Den Helder neerstortte. Het technisch onderzoek aan het wrak heeft aanwijzingen opgele verd, dat de propeller nadat de motor na een defect was afgezet niet in de veilige 'vaanstand' is gezet. De bemanning had via de radio meegedeeld dat dat wel was gebeurd. Waddenzee De historische Dakota PH-DDA van de Dutch Dakota Associa tion is kort daarop van tweehon derd meter hoogte steil naar be neden gedoken en met hoge snel heid met de neus omlaag op een zandplaat in de Waddenzee ge stort. De piloot heeft geen kans meer gezien met het toestel een noodlanding op het water uit te voeren. Als de propellerbladen van een stilgezette vliegtuigmo tor niet - zoals voorgeschreven - in de vaanstand worden gezet, waardoor de luchtweerstand mi nimaal is, remmen deze het vliegtuig sterk. Deze tussenrapportage heeft de Raad voor de Luchtvaart aan de nabestaanden en betrokkenen van de Dakota-vliegramp gege ven. Volgens onderzoeker B. Groenendijk is daarmee de oor zaak van het ongeval nog niet vastgesteld. kermotor in de vaanstand was gezet." De Dakota, zo bleek uit de ra darbeelden van De Kooy, draai de nog in de richting van dat vliegveld, na aanwijzingen daar voor van de verkeersleiding van Den Helder. Even daarna week het van zijn koers af, verloor snelheid en verdween met een hoge daalsnelheid van het radar scherm. De piloot heeft, na zijn mededeling over de afgezette motor, geen melding meer ge maakt van enig ander probleem. Vraag Een Engels bedrijf met veel ken nis van de Dakota heeft de uit het wrak geborgen motoren en propellers onderzocht. De lin kermotor bleek van binnen zwaar beschadigd door een de fect aan het voorste lager van de drijfstang: een 'vastloper'. Het nadere onderzoek richt zich op de vraag: was er sprake van een technisch mankement aan het mechaniek dat de propeller bladen verstelt, of heeft de vlie ger een fout gemaakt en ver zuimd de propeller in de vaan stand te zetten? De 'Zwaan', Rotterdams trots van 365 miljoen gulden, oogt op dit ogenblik eerder als een Lelijke Eend. In zijn rapportage geeft Groe nendijk aan de hand van getui genverklaringen en technisch onderzoek een reconstructie van de toedracht van de ramp, waar bij alle 32 inzittenden - voorna melijk kantonniers en brug wachters van de provincie Noord-Holland, en de beman ning-om het leven kwamen. Kort na de start nam de beman ning contact op met de verkeer sleiding van het marine-vlieg kamp De Kooy. Het toestel zat toen op een hoogte van zo'n tweehonderd meter. „Op rustige wijze werd een noodlanding op De Kooy aangevraagd. Ook deel de de bemanning mee dat de lin- Amsterdam (anp) - De stich ting Consument en Veiligheid ln Amsterdam heeft gisteren gewaarschuwd voor aanbie- dtngen van illegaal vuurwerk tide buurt van scholen. eigenaar van een bureau voor speciale effecten in Deventer ont hulde dinsdag het bestaan van ™der waarin het vaak zware en levensgevaarlijke vuurwerk wordt aangeboden. Hij had de older gekregen van zijn zoon die 'i Huizen een middelbare school bezoekt. Deer de werkwijze zegt Consu ment en Veiligheid dat een con- octpersoon bij de scholen de fol- er aanbiedt. Jongeren bestellen f.P"8tse. De aflevering ge- biedt op een nog nader aan te soon0 P'aats door de contactper- ÏJe Rekening gebeurt bij de overhandiging en soms door oruitbetaling; in beide gevallen «leen met contant geld. De fol- er met de titel 'Je bent geen vent in e<dd vuurwerk kent' is (L e land aangetroffen, al- iarn stichting. Uit voorgaande L? ^eet Consument en Veilig- e dat middelbare scholieren dn in e doelgi"oep zijn voor bio ugale handel in vuurwerk. Brjj benadert de jongeren met hT°,'?rdelen (illegaal vuurwerk voL ^-per dan legaal) en met clp ies als het ontlopen van van legaal vuurwerk. Van onze verslaggever Maastricht - Als de myste rieuze poema die nu al meer dan een maand door Zuid- Limburg zwerft zich niet ui terlijk dit weekeinde laat vangen, worden er forsere maatregelen genomen. Het 'poema-team' denkt dan in eerste instantie aan een grootscheepse klopjacht. „Het beest is ongelooflijk schuw," zegt een politie woordvoerder. „We hebben het idee dat we hem zo nu en dan op nauwelijks tien meter voorbij lopen. Dinsdagavond kreeg een patrouille de poe ma in het vizier in de buurt van Moorveld-Geulle. Maar in een vloek en een zucht was hij ook weer verdwenen." De komende dagen blijft het poema-team proberen het dier met simpele middelen (vangkooien, gedrogeerd aas, verdovingsgeweren) te van gen. „Maar er is een grens. Het kan dan wel om een tam me poema gaan, maar in het circus zitten de zogenaamd tamme roofdieren ook achter tralies. Zo'n loslopende poe ma blijft een veiiigheidsrisi- Door Rinze Brandsma Rotterdam - „Of ons mooie nieuwe imago nu geschonden is? Wij huilen zachtjes. Dit is natuurlijk heel vervelend. La ten we hopen dat het gaat om kinderziekten die te genezen zijn." De woordvoerder van het Rotter damse gemeentebestuur geeft toe dat de nylon kabels waarmee de tuien van de 'klapperende' Er- asmusbrug aan elkaar vastge sjord zijn, foeilelijk zijn. De schoonheid van de fonkelnieuwe, sierlijke 'Zwaan', zoals de brug al voor de opening op 4 september in de Rotterdamse volksmond heette, is verminkt. De tweemaal zestien tuien, die 410 van de in totaal 800 meter lange brug over de Nieuwe Maas vasthouden, zijn gisteren nog verder aan elkaar gekluisterd. De bij elkaar zes kilometer lange snaren van de 140 meter hoge windharp mogen niet meer flui ten of slingeren. Hoogwerker De stormwind ten spijt zijn ook op dertig meter hoogte met be hulp van een hoogwerker dwars verbindingen aangebracht. Zo dra de wind luwt, gebeurt dat - middels een kraanwagen - op zestig meter hoogte. Voorts wor den dan de noodoplossingen van nylon, spanners en kettingen ver vangen door sterke koppelstuk ken. „Tijdelijke voorzieningen," be zweert de woordvoerder van de gemeente. Toch is het niet on denkbaar dat de Zwabberende Zwaan met de lelijke dwarsver bindingen voor altijd gewond blijft. Eerder een Lelijke Eend dus. En dat, terwijl Rotterdam 365 miljoen gulden uittrok voor een extra dure brug die niet strikt nodig was, maar vooral mooi. Een prestigieus symbool voor de verbinding tussen het oude stads centrum en de nieuwe stadsuit breiding op de Kop van Zuid. De Erasmusbrug heeft zich giste ren met windkracht 9 stabieler getoond dan maandag met wind kracht 6. Technici geven daar voor als verklaring dat de trilling van de tuien niet samenhangt met de windkracht. Factoren als re gen, windrichting en windstoten spelen ook mee. De brug blijft waarschijnlijk tot het weekeinde afgesloten voor het verkeer. Al leen de tram mag er overheen, hekken beletten zelfs voetgan gers de toegang. Breuksterkte Het is nog niet bekend of de breuksterkte van de stalen tulen maandag in het geding is ge weest. Er is bij het ontwerp reke ning gehouden met een veilig heidsmarge van tweeëneenhalf keer de breuksterkte. Ook wordt nog onderzoek gedaan naar de werking van de schokdempers tussen de tuien en het brugdek. Er lijkt door het schommelen van het dek en het klapperen van de tuien geen schade aan de con structie te zijn aangericht. Pas in de loop van volgende week denkt de gemeente iets meer te kunnen zeggen over toestand en toekomst van de brug. De Amsterdamse ar chitect Ben van Berkel blijft elk commentaar weigeren. Hij wacht het onderzoek af en de oplossin gen die de gemeente Rotterdam bedenkt. Bij de opening meldde hij dat zijn ontwerp dankzij 'ein deloze' computerberekeningen tot stand is gekomen. Bruggen van dit ontwerp, met één pyloon en twee dikke achtertuien, zijn in Nederland nooit eerder gemaakt. Er is daarom uitgebreid tech nisch vooronderzoek gedaan. Rotterdam heeft nu toegegeven dat de windgevoeligheid van de tuien niet is onderzocht. Alleen de trekkracht daarvan is getest. Amsterdam (anp) - Vanaf begin 1997 kunnen mensen die iets verdachts zien of horen aan een vliegtuig dat melden bij twee loketten: het Meldpunt Vliegveilig heid van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) en het Meldpunt Onveilige Situaties (MOS) van Schiphol. Maar aan echte mo gelijkheden om zogenoemde 'risky car riers' van over de grens aan te pakken, ontbreekt het nog. Het RLD-meldpunt is bestemd voor iedereen die iets onveiligs meent te bespeuren: van vliegtuigspotters tot belangengroeperingen. Het MOS richt zich met nadruk ook op men sen die anoniem willen blijven, omdat ze bij voorbeeld in dienst zijn van het bedrijf dat de riskante situatie veroorzaakt. Tot nu toe druppelden er bij Schiphol of de Rijksluchtvaartdienst wel eens telefoontjes binnen, maar het vermoeden bestaat dat veel mensen van een melding afzien omdat ze niet weten wie ze moeten bellen, of omdat ze bang zijn voor repercussies. Beide meldpunten vloeien voort uit aanbeve lingen in de nota 'Veiligheidsbeleid burger luchtvaart'. Het realiseren van een derde aan beveling verloopt veel moeizamer. De rijks luchtvaartdiensten binnen de Europese Unie werken aan de hand van geregistreerde inci denten aan een lijst van luchtvaartmaat schappijen die onbetrouwbaar zijn. Probleem daarbij is dat diverse landen derge lijke incidenten niet registreren, aldus een woordvoerder van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Er zijn internationale ICAO- veiligheidsregels, maar op overtreding is geen sanctie gesteld. Daardoor is nu de Rijkslucht vaartdienst van het ene land niet bevoegd om een maatschappij in een ander land aan te spreken op onveilige toestellen. De Amerikaanse Federal Aviation Authori ties (FAA) hanteren een lijst van 'onbetrouw bare' rijksluchtvaartdiensten. In Europa wil men daar niet aan, aldus de woordvoerder van het ministerie, 'omdat een onbetrouwba re RLD nog niet automatisch betekent dat ook alle luchtvaartmaatschappijen uit dat land niet deugen'. Van onze verslaggever Almere/Krimpen a/d IJssel - „Hij werd steeds meer geïso leerd. Opgesloten in zijn cel, zijn tv en radio weggehaald. Bewaarders reageerden niet op zijn klachten. Ga maar werken, zeiden ze, maar daar was hij te ziek voor. Die jon gen was radeloos." Een verharding van het regime in de nieuwe, in hoog tempo uit de grond gestampte gevangenissen en huizen van bewaring. Volgens Eef Hoos van de Stichting The mis in Almere ligt daar de oor zaak van een nieuw geval van zelfmoord in een gevangenis. In de gevangenis De IJssel in Krimpen aan den IJssel pleegde dinsdag een 23-jarige Antilliaan zelfmoord. Hij had zich met zijn broekriem aan een doucherail op gehangen. Volgens een woord voerder van het ministerie van Justitie stond hij niet bekend als suïcide-gevaarlijk. Hij zat er vast wegens diefstal met geweld. Tweede geval Hoos zegt dat dit al het tweede geval van zelfmoord is in de nieu we Krimpense inrichting, die in april geopend werd. Vorige week zou zich volgens zijn informatie in het Huis van Bewaring naast de gevangenis ook een gedeti neerde hebben opgehangen. De woordvoerder van justitie ont kent dat: „Er is daar iemand overleden aan een hartaanval. Meneer Hoos verspreidt weer eens misinformatie." Hoos, die beter bekend staat als de Haagse 'bommenlegger' en voormalig eigenaar van een be veiligingsbedrijf, heeft zelf lang durig gevangen gezeten. Hij werpt zich op dit ogenblik op als voorvechter van de belangen van gedetineerden, en maakt gewag van ondeskundig, nieuw perso neel dat geen acht slaat op gedeti neerden in problemen. De Stichting The-mis onderzoekt de mogelijkheden om een kort ge ding aan te spannen tegen Justi tie. Volgens Hoos wordt het sterk toenemend aantal zelfmoorden in gevangenissen niet goed onder zocht. „Zoals na die reeks geval len in de Noordsingel, Rotterdam. Het onderzoek bleef helemaal in handen van justitie-mensen. Daar kwam dus niets uit. Wij willen ook gehoord worden." Het was de veertiende zelfmoord in een penitentiaire inrichting dit jaar, volgens opgave van het mi nisterie van Justitie. In heel 1995 waren er ook veertien gevallen van zelfmoord in Nederlandse Huizen van Bewaring en gevan genissen. In 1994 waren het er drie, in de jaren daarvoor gemid deld tussen de zeven en negen. Justitie benadrukt daarbij dat het aantal cellen de afgelopen jaren met enkele duizenden is toegeno men. Sterke toename Het ministerie maakt zich zorgen over de sterke toename van het aantal zelfmoorden in de cel. In de opleiding van personeelsleden zou nu meer aandacht besteed worden aan het attent zijn op sig nalen van gevangenen. Volgens Hoos is de jongste zelf- J/ <V V5 Bij de PTT kun je met ingang van volgend jaar per se conde bellen. Tot op heden gebeurde dat met zogeheten 'tikken'. Zo nu en dan, als je een rekening bekeek, kon je je afvragen wie er nou getikt was, de PTT of jijzelf. Die tikken waren zo abstract dat je er als verongelijkt in dividu nooit houvast aan vond om er de PTT mee op de vingers te tikken. Zelfs al had de PTT zich bij het opma ken van de rekening vertikt, dan nog kon je het niet ver tikken om te betalen. Het invoeren van een tarief per seconde brengt een waas van betrouwbaarheid met zich mee. Tot achter de komma weergegeven gespreksminuten wekken immers de indruk dat er uitermate nauwkeurig berekend is. Er zijn dan ook al mensen die menen dat deze nieuwe re kenmethode de bellers zo'n tien tot vijftien procent voor deel zal opleveren. Ik heb daar echter mijn twijfels over, want welk bedrijf van die omvang doet vrijwillig, onder het mom van concurrentiedwang, afstand van zo'n hoorn des overvloeds? Nee, wij zullen in de toekomst ervaren dat ook de se conde een heel rekbaar begrip is en daar waar compu teruurwerken tegenwoordig in duizenden van seconden werken, daar zal de PTT er ook straks alleen maar per seconde wijzer van worden. En natuurlijk zijn er in dit land ook nog genoeg gekken die zich door Primafoon straks een zogeheten tel-ofoon met ingebouwde secondenteller aan laten praten. MERIJN Lelystad - Will Janssen, de Amsterdamse gedetineerde vrouw die vorig jaar in de gevangenis van het Marokkaanse Rabat- Salé trouwde met de eveneens gedetineerde Eindhovenaar Rini Remmers, heeft onverwacht gratie gekregen. Begin deze week is zij terugge keerd naar Nederland. Haar man heeft ze in de gevangenis moeten achterlaten, zonder afscheid van hem te kunnen nemen. Janssen is opgevangen door Joop Teleng in Lelystad. Teleng, een vroegere vrachtwagenchauffeur die zelf in Marokko gevangen heeft gezeten, zet zich sinds zijn vrijlating in voor de belangen van Nederlan ders in Marokkaanse detentie. Voor Janssen kwam haar konink lijke gratie volkomen onver wacht. Zij moest in Marokko tweeëneenhalf jaar uitzitten we gens drugssmokkel en kreeg daar een jaar bovenop, omdat ze de haar opgelegde boete van tien duizend gulden niet kon betalen. „Ik ben berooid uit Marokko te ruggekeerd en kan hier nergens op terugvallen. Van officiële op vang is geen sprake. Driebergen (anp) - De landelijke verkeerspolitie sleept vanaf volgend jaar zelf wrakken van de snelweg. De politie wil hier mee bereiken dat de weg sneller dan nu weer vrijkomt. Het Korps Landelijke Politiediensten schaft hiervoor binnenkort twaalf sterke jeeps met vierwielaandrijving aan. In Nederland zijn luchthavens verplicht om incidenten aan de RLD door te geven. In 1995 meldde Schiphol er 118: in de meeste - 109 - gevallen ging het om een zogenoemd 'Paraat vliegtuig'. Dat is de lichtste alarmtoestand, waarbij de brandweer uit voorzorg positie in neemt langs de start- of landingsbaan. Uit een nog niet eerder gepubliceerd overzicht van de Rijksluchtvaartdienst over het eerste half jaar van 1996 blijkt dat er op Schiphol in totaal 33 keer 'Paraat vliegtuig' klonk. De lijsten over vliegincidenten zijn openbaar. De namen van de luchtvaartmaatschappijen geeft de RLD echter niet vrij. „Dat zou de concurrentiepositie van Schiphol schaden. Bovendien gaat het hier om de veiligheid. De identiteit van de eigenaar doet er niet toe," meent de woordvoerder van Verkeer en Wa terstaat. Hij geeft toe dat dat niet helemaal logisch is. De Europese luchtvaartdiensten selecteren aan de hand van deze incidenten zogenoemde 'risky carriers', terwijl een bewonersgroepe ring zoals Geen Uitbreiding Schiphol (GEUS) diezelfde informatie niet krijgt. moord een schoolvoorbeeld van misstanden in nieuwe gevange nissen. Hij zegt benaderd te zijn door huilende gevangenen uit Krimpen en zou dozen vol brieven van gedetineerden uit andere in richtingen hebben ontvangen. „Vooral in de nieuwe gevangenis sen is het regime onmenselijk. Mensen zitten soms 23 uur per dag achter de deur. Wie ziek wordt en vraagt om een bezoek aan de dokter wordt weggela chen." Daardoor wordt niet goed ingespeeld op gezondheidspro blemen van gedetineerden in die nieuwe cellen en worden zij aan hun lot overgelaten. „Ik heb een stapel voorbeelden van sterfge vallen aan darmkanker, maag kanker, noem maar op, van ge vangenen waarbij niet op tijd is ingegrepen." Dit zegt commissaris Ad Helle- mons, chef van de divisie mobili teit van het Korps Landelijke Po litiediensten (KLPD) in Drieber gen. Het wegslepen van wrakken naar de vluchtstrook is een van de wapens in de moeizame strijd tegen het toenemende filepro bleem. Ongeveer 20 tot 25 pro cent van de files ontstaat door ongevallen. Hellemons vindt dat het nu nog te lang duurt voordat auto's, die door een aanrijding de weg blok keren, worden weggehaald. „Ber gers kunnen niet altijd overal snel bij zijn. De politie wel. Wij kunnen met de jeeps als het moet zelfs door drassig terrein. We sle pen de wrakken naar de vlucht strook. De bergingsbedrijven doen de rest." De verkeerspolitie gaat binnen kort in de spitsuren op meer plaatsen het verkeer regelen en de auto's op toeritten doseren. Hellemons is zeer te spreken over de proef die hiermee in septem ber op de A12 bij Bodegraven is gehouden. Terwijl politiemensen op de oprit de dosering regelden, joegen twee surveillancewagens de auto's op de snelweg in een ho ger tempo op. „Op deze manier konden we het verkeer langer rij dend houden. Zo er al een file ontstond, begon die later en was eerder opgelost. Al met al 25 pro cent minder vertraging." De politiechef wil deze werkwij ze nu structureel op zes tot zeven knelpunten toepassen. Op dit moment overlegt hij met Rijks waterstaat welke locaties het beste geschikt zijn. „Ik zou meer mensen willen hebben om het op meer knelpunten te doen. Maar die uitbreiding zit er niet in. We moeten het met de bestaande mankracht doen." Het fileprobleem zal ons land eeuwig blijven kwellen, voorspelt Hellemons. „Vroeger was het ten oosten van Hoevelaken een oase van rust op de weg. Maar die tij den zijn voorbij. Er komen steeds meer knelpunten en de wachttij den nemen toe, ook buiten de Randstad." Hellemons verwacht dat zijn korps begin volgend jaar het startsein kan geven voor een gro te, nationale campagne om de au tomobilisten een ander rijgedrag aan te leren. Met de campagne gaat de politie vooral hameren op het belang van gelijkmatig rij den. „Vroeger beschouwden mensen de snelweg als hun privé- racebaan. Maar diezelfde snel weg is nu een uitermate gestruc tureerd vervoerssysteem, waar snel iets mis kan gaan. Vergelijk het maar met een lopende band met blikjes. Als de toevoer goed en gelijkmatig is geregeld, loopt het goed. Gooi je er een paar tus sen, dan loopt de zaak in het hon derd." Lunteren (anp) - Twee deurwaar ders van de Belastingdienst, die gisteren in Lunteren een dwang bevel in het kader van het mest beleid wilden uitreiken, zijn door die landbouwer en zeven colle ga's enkele uren in gijzeling ge houden. Bij een vechtpartij viel een van de deurwaarders in het prikkeldraad. De politie stelt een onderzoek in. De deurwaarders werden omsin geld door acht boeren, toen zij het erf opreden. Er ontstond een vechtpartij. Toen de deurwaar ders, die bij de boeren dwangbe velen uitreiken opdat deze hun mestboekhouding inleveren, wil den vertrekken, bleek hun auto ingebouwd. Van onze verslaggever Tilburg - Voor de derde achter eenvolgende dag heeft de Til- burgse politie via gerichte acties hennepkwekerijen opgerold. Gis teren ontmantelden agenten er zeven. Daarmee komt het totaal op 32 kwekerijen, waar 7300 planten met een totale straat waarde van zo'n achthonderd duizend gulden in beslag werden genomen. De schrik lijkt er door het politie optreden inmiddels goed in te ko men onder de thuiskwekers. Een aantal van hen is bezig hun kwe kerij zelf te ontmantelen. De af gelopen dagen zijn er zowel bij de politie als bij de reinigingsdien sten meldingen binnengekomen van gedumpte hennepplanten en voedingsbodems.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 3