Gouden Palm-winnaar 'Le huitième jour' Warme vriendschap tussen zakenman en mongool tons 'The Fan': ellendige film die mooie herinneringen oproept Shakespeares 'Richard IIP als spectaculaire actiefilm DESTEM D4 Levensecht Verrassing Thriller Humor \/lBER 1996 &3! donderdag 7 november 1996 Bakker, zondag in FOTO ROY BEUSKER itons Marco Bakker, t het orkest The New ber naar het Chassé Nederland brengen :al en andere klassie- let het Weense reper- van The Phantom of I elling in Nederland) zong hoofdrollen in it 32 muzikanten en luis. Deze dirigent di- Jrnst Daniël Smid, op 10 gng 20.00 uur. jken-20.10 uur-doen vr- nov - Evolution Tour '96 - I Bond van Zang- en Orato oconcours - 1e en 2e rondel ams Conservatorium - halve] 114.00 en 19.00 uur - finalq ig nee en hiphop - Para - Var lL jwburg De Kring - 20.15 uur OM lotte Hommel - Blokstallen een Schubert, Parry, Mozart De Maagd-20.15 uur oy' - lichte muziek - Chass je gitaarbands - Para - Val et klavier' - volledig Chopnt M rui ?er Award - Paradiso - 22.» 30M tad Operette - Stadsschoui Botte Hommel - Blokstallen :ht en Weil - Chassé Theater N eber, Saint-Saëns en Brahms UT Door Marjan Mes 'Op de vijfde dag schiep God het vliegtuig, op de zesde dag de mens... En op de achtste dag schiep Hij... George'. George is een lieve mongool met een groot, warm hart voor ieder een die aardig tegen hem is. Soms is hij compleet onhan teerbaar, maar als zijn vriend Harry hem zijn vertrouwen schenkt dan straalt hij. George houdt ervan om het scheppingsverhaal op zijn eigen manier te interpreteren en dat leidt tot even aandoenlijke als vermakelijke scènes in Le huitiè- m jour (De achtste dag) van de Belgische filmer Jacco van Dor- mael. Een amusante en aandoen lijke filmvertelling die deze zo mer in Cannes werd bekroond met de Gouden Palm voor de twee ontroerende hoofdrolspe- Iers, Daniël Auteuil en Pascal Duquenne. De warme vriend- ap tussen Harry, een over werkte zakenman, en George, een mongool die zijn overleden moe der mist, werd zo ontroerend en vermakelijk maar tegelijkertijd ook zo verfrissend tegendraads vormgegeven dat Le huitième jour zich moeiteloos kan meten met Amerikaanse bioscoopfilms van dit type; geestelijk gehandi- I capte verlost met zijn ontwape nende eerlijkheid 'normaal' mens van zijn ingebakken gewoontes en vooroordelen. Vergeleken bij bijvoorbeeld Rain Mm, waarin Dustin Hoffman zeer nadrukkelijk speelde dat hij autistisch was, is Le huitième jour een wondertje van levens echtheid omdat George door een echte mongool wordt gespeeld. Tegelijkertijd zit de kracht en de charme van deze tragi-komedie juist in de niet-realistische ver beeldingskracht. Wensdromen, herinneringen en verlangens van George verschij- nen hartveroverend in beeld. Op moeilijke momenten moet hij veel aan zijn lieve, overleden moeder j denken en op plezierige ogen blikken vooral aan zijn lieve- I iingszanger, Luis Mariano, de suikerzoete Spaans-Franse zan- I ger uit de jaren vijftig. Eenzelfde I creatieve manier van filmen, compleet met zang en dans, de monstreerde Van Dormael al in zijn verrassende debuutfilm, To to Ie Héros, waarin Pascal Du quenne ook al te zien was, zij het wat jonger. George wordt door de waar gestresste manager Harry (Daniël Auteuil) 's nachts bijna ioodgereden als hij hulpeloos rondzwerft. Hij is weggelopen uit be inrichting waar hij sinds de bood van zijn moeder tegen zijn verblijft. Harry bevindt zich heen crisis. Hij gelooft niet meer m z'jn eigen verkooppraatjes en •ordt gek van zijn hectische be staan. Zijn vrouw (Miou-Miou) is ®et hun twee dochtertjes om die 'eben vertrokken. Harry wil zich Daniël Auteuil en Pascal Duquenne in de ontroerende en amusante speelfilm 'Le huitième jour' (De achtste dag). FOTO METEOR FILM ongerencentrum de Toonzai het liefst zo snel mogelijk weer ontdoen van zijn lastige passa gier maar slaagt er niet in om Ge orge onder te brengen bij diens getrouwde zuster omdat die hem niet kan verzorgen, zoals ze on der tranen bekent. Een keer nog probeert Harry zijn onvoorspel baar reagerende passagier uit zijn auto te zetten, maar hij krijgt onmiddellijk spijt. De van zijn gezin afgesneden zakenman wordt door het ontwapenende vertoon van vriendschap en lief de van George zo opgebeurd dat hij zich het lot van zijn zwakzin nige vriend werkelijk gaat aan trekken. Diens ongecompliceerde vrolijkheid en spontane gedrag dragen bij aan Harry's mentale ommezwaai en uiteindelijk aan de hereniging met zijn gezin.Hun gezamenlijke omzwervingen ber gen tal van sterk geregisseerde en geacteerde momenten, die niet alleen speels en fantasierijk zijn, maar ook raken aan de wezenlij ke problemen die een geestelijk gehandicapte met zijn omgeving kan hebben. Van Dormael be wijst zijn meesterschap in ge durfde scènes, zoals die waarin George heel lief en natuurlijk met zijn eveneens mongoolse vrien dinnetje naar bed gaat en in fijn zinnige humor: George die de we reld door de ogen van de televisie bekijkt en verkondigt dat hij in Mongolië is geboren. Daniël Auteuil speelt de eenza me, overwerkte, naar zijn doch tertjes verlangende Harry heel erg mooi, vooral als deze lang zaam ontdooit en weer plezier krijgt in het leven. Pasqal Du quenne is een grote verrassing als de geestelijk gehandicapte Ge orge. 'Een echte acteur' volgens Van Dormael, die hij met grote toewijding en geduld tot een prachtrol heeft gestimuleerd. 'Le huitième jour' van Jacco van Dormael draait in Cinésol 3 in Breda. <AL gotsoliste: Liselot Toorop J derligt g ag-jazzmatinee - Chassé Thei nk Poort en Ernst Daniel Smj populair genre - Schouwbut 0.15 uur kest van de Nederlandse Bar >nk Poort en Ernst Daniël S"1 lg i Jam iso - 21.00 uur voort a D'Alcina-première 20.30 uur iag felds - Handel, Telem^1 iekcentrum Frits Phil P fro-Portuge: se/Zuidamerikaa' P°°r Jos Kessels Soms is het een pijnlijke ge- J'iarwording, films bekijken, ""oorbeeld wanneer er met and gesold wordt, die je na het hart ligt. Om twee re- an. Het is teleurstellend die persoon gebruikt ®ordt, maar ook dat hij zich Jat gebruiken. i sombere overpeinzingen L*® naar boven na het zien u Fan van T°ny Scott, met «de Niro. .Va» zie je alle films van De L 'erugi alleen is het treurig kb®311' dat het zo'n ellendige m "10e'; z'in> die zoveel mooie ^ringen oproept. "naar het verhaal. De Niro de baseball-fanaat Gil CT a.'.die gedurende de film al- »mr?Praakt wat hem lief is. f,,„ 's een fan van de San kt h'SC0 ®an's>en dan speciaal nieuwste en peperdure 1 Raybum (Wesley Sni- Je baseball-ster wordt met fc, en'housiasme binnenge- ;ls ti' "}aar dat tempert al snel 1%® de verwachtingen Ltdtaarmaakt en overvleugeld tj-j °r ,een andere speler, k. wd zijn idool een handje en vermoordt de concur- ¥e7arna ^urn opbloeit, ►otdti '?s mis as met Renard m de film al snel duidelijk. ViaW0Tdiger iacht* Sriike at hlf een be~ Pt .a%>raak schieten om n'ngswedstrijd van de Robert de Niro in 'The Fan' Giants te kunnen zien, zijn huwe lijk is naar de knoppen en zijn zoontje is bang van hem. In recordtempo wijkt het bestaan uit Renard. Hij verliest zijn baan, mag zijn zoontje niet meer zien en zijn held presteert niet. Als hij toenadering zoekt tot Rayburn, wil die niets met hem te maken hebben, omdat fans nu eenmaal afstand dienen te bewaren. Renards hang naar baseball wordt steeds meer gevoed door onvrede, wanhoop en zelfover schatting. Daarmee zijn we bij De Niro op vertrouwd terrein aangeland, denk maar aan Taxi Driver, Raging Buil en vooral The king of comedy, die voor een deel dezelfde thematiek heeft. Ook daarin dringt een bewonde raar hardhandig het leven van zijn idool binnen. Regisseur Tony Scott is echter geen Martin Scor sese en zal dat nooit worden. Bij Scorsese komt de angst, de drei ging en het geweld van binnenuit, bij Scott is het alleen maar bui tenkant en op effecten berekend. Dat liet Scott al eerder zien in Revenge en True Romance. De Brit is van huis uit reclamefilmer en hij heeft dat niveau nooit kun nen ontstijgen. The Fan van Tony Scott draait in Casino 3 in Breda. ham. Door Marjan Mes Meeslepender en opwindender dan de nieuwste versie van Ri chard III is geen enkele Shake- speare-verfil- ming nog ge weest. Zelfs mensen die er niet over zouden peinzen om naar een Shakespea- re-theatervoor- stelling te gaan, zullen door deze spectaculaire actiefilm over weldigd worden. Het is een geza menlijke creatie van de Britse to neel- en filmac teur Ian McKellen, die eerder op de planken in de titelrol geschit terd heeft, en regisseur Richard Loncraine. McKellen, die zelf de sinistere, kreupele vorst aan grijpend vertolkt, heeft Shake speares historiestuk bewerkt, herschreven en ingekort tot een sublieme filmcreatie van nog geen twee uur. Door de schitte rende aankleding in jaren der tig-stijl en de situering in de tijd van het fascisme roepen de schurkachtige Richard en zijn kruiperige onderdanen associa ties op met Hitier en de nazi's. Spectaculaire scènes met in het zwart marcherende troepen en wapperende rode vaandels met zwart embleem herinneren on dubbelzinnig aan de nazi-tijd. De geschiedenis van de gebo chelde, middeleeuwse machts wellusteling Richard Glouces ter, die al zijn tegenstanders op weg naar de Engelse troon met een cynische grijns laat ver moorden, werd verfilmd als een moderne politieke thriller, een spectaculaire actiefilm boven dien. De oorlog tussen de huizen van York en Lancaster wordt hier uitgevochten met tanks en granaten. Richard bezoekt het front in een jeep. Als hij daar mee aan het vernietigende slot in de modder blijft steken, klinkt de beroemde uitroep Een paard, een paard, een konink rijk voor een paard niet eens bi zar, zo. De blanke (rijmloze) verzen van Shakespeare met De Engelse acteur Ian McKellen (rechts) als een fascistische schurk in de schitterende speelfilm 'Richard III'. Naast hem. Jim Broadbent als Bucking- FOTO CONCORDE FILM van echtgenote Lady Anne, die geestelijk niet is opgewassen te gen Richards wandaden. Eerst raakt ze verslaafd aan de tran quillizers en later aan de morfi ne. Ook zij zal door haar man worden opgeofferd aan diens machtswellust. hun zinderende, diepzinnige in houd klinken uit de mond van de fenomenale McKellen en zijn grandioze medeacteurs opval lend natuurlijk. Daardoor en vanwege zijn krachtige, op emo tioneel effect toegesneden en- scènering en montage mist de film het toneelmatige van eerde re Shakespeare-verfilmingen. Richard III is een van de groot ste schurken uit de toneelge schiedenis en werd door Shake speare ontleend aan de vorst die leefde van 1452 tot 1485. On danks zijn lichamelijke mis maaktheid en zijn misdadige natuur heeft hij een onweer staanbare hartstocht en charis ma, die in deze film adembene mend gestalte gestalte krijgen. In een naargeestig mortuarium weet Richard de door hem be geerde, mooie Lady Anne (Kris tin Scott-Thomas) tot een huwe lijk te verleiden terwijl ze nog staat te rouwen bij het vermink te lijk van haar echtgenoot, die zojuist door hem werd ver moord. Het is nog maar het be gin van een onafgebroken reeks visueel en dramatisch aangrij pende scènes. Meerdere daarvan zijn onvergetelijk, zoals de moord op de broer van de rege rende koning Edward in een lu guber badhuis. Richards streven is het om deze oude koning op te volgen en hij laat niets na om dat doel te bereiken door valse intriges en liquidatie van ieder een die hem in de weg staat. Ri chards macabere neergang gaat gepaard met de verloedering De 57-jarige, vroeg verouderde acteur Ian McKellen speelt de schurk niet alleen maar kwaad aardig maar ook als een ge kweld man met een vleug tragi sche weemoed. En met boosaar dige humor als hij rechtstreeks in de camera spreekt. Hij krijgt bijzonder mooi tegenspel van o.a. Annette Bening als de we duwe van koning Edward, van Maggie Smith als de venijnige koningin-moeder en Jim Broad bent als de opportunistische Buckingham, een van de vele edelen, die sidderen voor Ri chards willekeur. De schitte rend gekozen locaties - sombere industriële bouwwerken uit de eerste helft van de 20e eeuw, het weelderige Chinese paviljoen van Brighton en zonovergoten Engelse buitenplaatsen - vor men een opzienbarend mooi en dramatisch decor. Gedurfd lichtvoetig en elegant contras teert daarmee de zoetgevooisde jazz- en variétémuziek uit de ja ren dertig. 'Richard lil' van Ian McKellen en Richard Loncraine draait in Chas sé Cinema Breda (ook matinees op zondag en woensdag), van avond ook bij Fideï et Arti in Oudenbosch. Vanavond gaat in Chassé Cinema Breda Memory of the Unkown van de jonge, veelbelovende Nederlandse cineaste van Spaans-Franse afkomst, Nathalie Alonso Casaie, in première. Een trage magisch-rea- listische reisfilm in zwart-wit, waarin een groepje geheimzinnige, ont heemde vreemdelingen in een bus naar Spanje reist op zoek naar het verloren geluk. Wie oog heeft voor Casales verstilde, bijna woordloze beeldtaal beleeft een indringend, experimenteel filmavontuur. Mor genavond is Alonso Casaie in Breda waar ze na afloop van de film in aanwezigheid van het publiek wordt geïnterviewd door filmcriticus Hans Beerekamp. Twee schizofrene jongeren, Harry en Kate, worden verliefd en ver wachten een kind in de schrijnende en geestige Australische speelfilm Angel Baby van Michael Rymer. Harry heeft last van psychotische aanvallen, Kate leeft in een geheel eigen verbeeldingswereld. Hun re latie en de zwangerschap beleven zij veel intenser dan 'normale' men sen. (Chassé Cinema Breda) Lang leve de koningin, het kostelijke filmsprookje van Esmée Lam- mers, blijft nog in Mignon in Breda. Over een klein, eenzaam meisje dat dol is op schaken en in het paleis van de koningin (Monique van der Ven) levende schaakstukken ontmoet, die met elkaar strijden als echte mensen. Cinema Paradiso presenteert morgenavond vanaf 21.00 de 2e Cine ma Paradiso Filmnacht in Cinemactueel in Bergen op Zoom. Ver toond worden Beautiful girls, True Romance, From dusk till dawn, Ro bert de Niro's A Bronx Tale en Golden Balls. Cinema Paradiso vertoont 11 en 12 november in Cinemactueel Bergen op Zoom, 13 november in City Roosendaal: Stealing Beauty, een ranzig melodrama van Bernardo Bertolucci, met Liv Tyler als een jong meisje dat de oudere mannen van een kunstenaarskolonie (o.a. Jermy Irons) in Toscane hitsig maakt. Breaking the Waves, het meeslepende, rauwe liefdesdrama van Lars von Trier, is de tweede vertoningsmaand ingegaan in Chassé Cinema Breda. De kinderlijk labiele, gelovige Bess offert zich op voor haar in valide echtgenoot door de hoer te spelen, wat de agressie opwekt van de bekrompen calvinistische dorpelingen aan de Schotse kust. Haar onvoorwaardelijke liefde maakt van Bess een heilige. De beeldtaal is overrompelend, de boodschap enigszins dubieus. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is ditmaal de buitengewoon boeiende Russische zwart-witfilm De Commissaris van Aleksander Askoldov uit 1967. Een zwangere, vrouwelijke com missaris van het Rode Leger wordt in 1922 ondergebracht bij het kinderrijke gezin van een joodse ketellapper. Hitchcocks spannende thriller Rebecca uit 1940 naar het boek van Daphne du Maurier draait maandagavond in Chassé Cinema Breda in het filmcollege van Hans van Driel over 'interpreteren'. In de slordig gemaakte actie- en science fictionfilm Escape from LA van John Carpenter (Halloween, Escape from New York) moet Kurt Russell in het door een zware aardbeving verwoeste Los Angeles voor komen dat de dochter van de Amerikaanse president met een gesto len computer de aarde vernietigt. (Mignon Breda) BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis ter - A Goofy Movie Cinema Paradiso - Stealing Beauty - Beautiful girls - True Romance - From dusk till dawn - A Bronx Tale - Golden Balls Roxi 1 - Independence Day Roxi 2 - Tin Cup - Babe, een buitengewone big - Chain reaction BREDA Grand - The Nutty Professor (a.l) Mignon - Lang leve de koningin (a.l) - Escape from L.A. (16 j) Cinesol 1 - Tin Cup (12 j) Cinesol 2 - Babe een buitengewone big (a.l) - Twister (12 j) Cinesol 3 - Le huitième jour (12 j) Casino 1 - Independence Day Casino 2 - Chain Reaction - A Goofy Movie Casino 3 - The Fan Casino 4 - Trainspotting - Tom Jerry movie - Sleepers Chassé Cinema - Memory of the Unknown - Richard III - Breaking the waves - AQngel Baby - Rebecca - De commissaris - De gebroeders Leeu wenhart GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Independence Day (12 j) - A time to kill (16 j) - A Goofy movie (a.l) GOES Grand Theater Goes - Independence Day - Babe, een buitengewone big - The Rock - Podium't Beest - De jurk HULST Koning van Engeland - Independence Day - Tin Cup - Chain reaction - The nutty professor - Twister - Moonlight Valentino MIDDELBURG Schuttershoftheater - Trainspotting - Wan Pipel - I've heard The Mermaids Singing - Two Girls in Love - Der Bewegte Mann - Maurice OOSTERHOUT Filmtheater - Babe OUDENBOSCH Fidei et Arti - Richard lil - Pippi zet de boel op stelten Thomas More College - Pnce Were Warriors - Braindead ROOSENDAAL City 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - The Quest - A Goofy movie Cinema Paradiso - Stealing Beauty. TILBURG Heuvelpoort 1 - The Fan (12 j) Heuvelpoort 2 - Tin Cup (12 j) - Twister (12 j)- Babe (a.l) Heuvelpoort 3 - Le huitième Jour (12 j) - Tom en Jerry (a.l) Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l) Heuvelpoort 5 - Chain Reaction (16 j) - A Goofy movie (a.l) - Sleepers (16 j) Cinecitta 1 - Fargo - Trainspotting Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Blind Date - Zero Kelvin Midi - Independence Day Filmtheater Louis - Dead Man - Belle Epoque - De Lijkenverbrander - Kuifje en het Haaienmeer - Madchen in Uniform VLISSINGEN Alhambra Theater - Independence Day - The nutty professor - A Goofie Movie - Twister - Chain reaction - Babe - Sleepers - Tin Cup ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Quest Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur A Goofy movie 20.00 en 22.30 uur Fargo Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Time to Kill Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The nutty professor Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dragonheart Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstaart 19.30 en 22.30 uur Breaking the waves Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting Zaal 13-14.30 uur Flipper 17.00, 20.00 en 22.30 uur Diabolique Zaal 14-14.30 en 17.00 uur It Takes Two 20.00 en 22.30 uur Striptease Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Phenomenon Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fear Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sgt. Bilko Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 20 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - the Glimmerman Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - The Crash Zaal 23 - 14.30 uur Dunston Checkes In 17.00, 20.00 en 22.30 uur Secrets and Lies Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17