Gouden Palm-winnaar 'Le huitième jour'
Warme vriendschap
tussen zakenman en mongool
tons
'The Fan': ellendige film die
mooie herinneringen oproept
Shakespeares 'Richard IIP
als spectaculaire actiefilm
DESTEM
D4
Levensecht
Verrassing
Thriller
Humor
\/lBER 1996 &3!
donderdag 7 november 1996
Bakker, zondag in
FOTO ROY BEUSKER
itons Marco Bakker,
t het orkest The New
ber naar het Chassé
Nederland brengen
:al en andere klassie-
let het Weense reper-
van The Phantom of I
elling in Nederland)
zong hoofdrollen in
it 32 muzikanten en
luis. Deze dirigent di-
Jrnst Daniël Smid, op 10
gng 20.00 uur.
jken-20.10 uur-doen vr-
nov - Evolution Tour '96 -
I Bond van Zang- en Orato
oconcours - 1e en 2e rondel
ams Conservatorium - halve]
114.00 en 19.00 uur - finalq
ig
nee en hiphop - Para - Var
lL
jwburg De Kring - 20.15 uur
OM
lotte Hommel - Blokstallen
een Schubert, Parry, Mozart
De Maagd-20.15 uur
oy' - lichte muziek - Chass
je gitaarbands - Para - Val
et klavier' - volledig Chopnt
M rui
?er Award - Paradiso - 22.»
30M
tad Operette - Stadsschoui
Botte Hommel - Blokstallen
:ht en Weil - Chassé Theater
N
eber, Saint-Saëns en Brahms
UT
Door Marjan Mes
'Op de vijfde dag schiep God
het vliegtuig, op de zesde dag
de mens... En op de achtste dag
schiep Hij... George'. George is
een lieve mongool met een
groot, warm hart voor ieder
een die aardig tegen hem is.
Soms is hij compleet onhan
teerbaar, maar als zijn vriend
Harry hem zijn vertrouwen
schenkt dan straalt hij.
George houdt ervan om het
scheppingsverhaal op zijn eigen
manier te interpreteren en dat
leidt tot even aandoenlijke als
vermakelijke scènes in Le huitiè-
m jour (De achtste dag) van de
Belgische filmer Jacco van Dor-
mael. Een amusante en aandoen
lijke filmvertelling die deze zo
mer in Cannes werd bekroond
met de Gouden Palm voor de
twee ontroerende hoofdrolspe-
Iers, Daniël Auteuil en Pascal
Duquenne. De warme vriend-
ap tussen Harry, een over
werkte zakenman, en George, een
mongool die zijn overleden moe
der mist, werd zo ontroerend en
vermakelijk maar tegelijkertijd
ook zo verfrissend tegendraads
vormgegeven dat Le huitième
jour zich moeiteloos kan meten
met Amerikaanse bioscoopfilms
van dit type; geestelijk gehandi-
I capte verlost met zijn ontwape
nende eerlijkheid 'normaal' mens
van zijn ingebakken gewoontes
en vooroordelen.
Vergeleken bij bijvoorbeeld Rain
Mm, waarin Dustin Hoffman
zeer nadrukkelijk speelde dat hij
autistisch was, is Le huitième
jour een wondertje van levens
echtheid omdat George door een
echte mongool wordt gespeeld.
Tegelijkertijd zit de kracht en de
charme van deze tragi-komedie
juist in de niet-realistische ver
beeldingskracht.
Wensdromen, herinneringen en
verlangens van George verschij-
nen hartveroverend in beeld. Op
moeilijke momenten moet hij veel
aan zijn lieve, overleden moeder
j denken en op plezierige ogen
blikken vooral aan zijn lieve-
I iingszanger, Luis Mariano, de
suikerzoete Spaans-Franse zan-
I ger uit de jaren vijftig. Eenzelfde
I creatieve manier van filmen,
compleet met zang en dans, de
monstreerde Van Dormael al in
zijn verrassende debuutfilm, To
to Ie Héros, waarin Pascal Du
quenne ook al te zien was, zij het
wat jonger. George wordt door de
waar gestresste manager Harry
(Daniël Auteuil) 's nachts bijna
ioodgereden als hij hulpeloos
rondzwerft. Hij is weggelopen uit
be inrichting waar hij sinds de
bood van zijn moeder tegen zijn
verblijft. Harry bevindt zich
heen crisis. Hij gelooft niet meer
m z'jn eigen verkooppraatjes en
•ordt gek van zijn hectische be
staan. Zijn vrouw (Miou-Miou) is
®et hun twee dochtertjes om die
'eben vertrokken. Harry wil zich
Daniël Auteuil en Pascal Duquenne in de ontroerende en amusante speelfilm 'Le huitième jour' (De achtste dag).
FOTO METEOR FILM
ongerencentrum
de Toonzai
het liefst zo snel mogelijk weer
ontdoen van zijn lastige passa
gier maar slaagt er niet in om Ge
orge onder te brengen bij diens
getrouwde zuster omdat die hem
niet kan verzorgen, zoals ze on
der tranen bekent. Een keer nog
probeert Harry zijn onvoorspel
baar reagerende passagier uit
zijn auto te zetten, maar hij krijgt
onmiddellijk spijt. De van zijn
gezin afgesneden zakenman
wordt door het ontwapenende
vertoon van vriendschap en lief
de van George zo opgebeurd dat
hij zich het lot van zijn zwakzin
nige vriend werkelijk gaat aan
trekken. Diens ongecompliceerde
vrolijkheid en spontane gedrag
dragen bij aan Harry's mentale
ommezwaai en uiteindelijk aan
de hereniging met zijn gezin.Hun
gezamenlijke omzwervingen ber
gen tal van sterk geregisseerde en
geacteerde momenten, die niet
alleen speels en fantasierijk zijn,
maar ook raken aan de wezenlij
ke problemen die een geestelijk
gehandicapte met zijn omgeving
kan hebben. Van Dormael be
wijst zijn meesterschap in ge
durfde scènes, zoals die waarin
George heel lief en natuurlijk met
zijn eveneens mongoolse vrien
dinnetje naar bed gaat en in fijn
zinnige humor: George die de we
reld door de ogen van de televisie
bekijkt en verkondigt dat hij in
Mongolië is geboren.
Daniël Auteuil speelt de eenza
me, overwerkte, naar zijn doch
tertjes verlangende Harry heel
erg mooi, vooral als deze lang
zaam ontdooit en weer plezier
krijgt in het leven. Pasqal Du
quenne is een grote verrassing als
de geestelijk gehandicapte Ge
orge. 'Een echte acteur' volgens
Van Dormael, die hij met grote
toewijding en geduld tot een
prachtrol heeft gestimuleerd.
'Le huitième jour' van Jacco van
Dormael draait in Cinésol 3 in
Breda.
<AL
gotsoliste: Liselot Toorop J
derligt
g
ag-jazzmatinee
- Chassé Thei
nk Poort en
Ernst Daniel Smj
populair genre - Schouwbut
0.15 uur
kest van de Nederlandse Bar
>nk Poort en Ernst Daniël S"1
lg i
Jam
iso - 21.00 uur
voort
a D'Alcina-première
20.30 uur
iag
felds - Handel, Telem^1
iekcentrum Frits Phil P
fro-Portuge:
se/Zuidamerikaa'
P°°r Jos Kessels
Soms is het een pijnlijke ge-
J'iarwording, films bekijken,
""oorbeeld wanneer er met
and gesold wordt, die je na
het hart ligt. Om twee re-
an. Het is teleurstellend
die persoon gebruikt
®ordt, maar ook dat hij zich
Jat gebruiken.
i sombere overpeinzingen
L*® naar boven na het zien
u Fan van T°ny Scott, met
«de Niro.
.Va» zie je alle films van De
L 'erugi alleen is het treurig
kb®311' dat het zo'n ellendige
m "10e'; z'in> die zoveel mooie
^ringen oproept.
"naar het verhaal. De Niro
de baseball-fanaat Gil
CT a.'.die gedurende de film al-
»mr?Praakt wat hem lief is.
f,,„ 's een fan van de San
kt h'SC0 ®an's>en dan speciaal
nieuwste en peperdure
1 Raybum (Wesley Sni-
Je baseball-ster wordt met
fc, en'housiasme binnenge-
;ls ti' "}aar dat tempert al snel
1%® de verwachtingen
Ltdtaarmaakt en overvleugeld
tj-j °r ,een andere speler,
k. wd zijn idool een handje
en vermoordt de concur-
¥e7arna ^urn opbloeit,
►otdti '?s mis as met Renard
m de film al snel duidelijk.
ViaW0Tdiger iacht*
Sriike at hlf een be~
Pt .a%>raak schieten om
n'ngswedstrijd van de
Robert de Niro in 'The Fan'
Giants te kunnen zien, zijn huwe
lijk is naar de knoppen en zijn
zoontje is bang van hem.
In recordtempo wijkt het bestaan
uit Renard. Hij verliest zijn baan,
mag zijn zoontje niet meer zien
en zijn held presteert niet. Als hij
toenadering zoekt tot Rayburn,
wil die niets met hem te maken
hebben, omdat fans nu eenmaal
afstand dienen te bewaren.
Renards hang naar baseball
wordt steeds meer gevoed door
onvrede, wanhoop en zelfover
schatting. Daarmee zijn we bij
De Niro op vertrouwd terrein
aangeland, denk maar aan Taxi
Driver, Raging Buil en vooral
The king of comedy, die voor een
deel dezelfde thematiek heeft.
Ook daarin dringt een bewonde
raar hardhandig het leven van
zijn idool binnen. Regisseur Tony
Scott is echter geen Martin Scor
sese en zal dat nooit worden. Bij
Scorsese komt de angst, de drei
ging en het geweld van binnenuit,
bij Scott is het alleen maar bui
tenkant en op effecten berekend.
Dat liet Scott al eerder zien in
Revenge en True Romance. De
Brit is van huis uit reclamefilmer
en hij heeft dat niveau nooit kun
nen ontstijgen.
The Fan van Tony Scott draait
in Casino 3 in Breda.
ham.
Door Marjan Mes
Meeslepender en
opwindender
dan de nieuwste
versie van Ri
chard III is geen
enkele Shake-
speare-verfil-
ming nog ge
weest. Zelfs
mensen die er
niet over zouden
peinzen om naar
een Shakespea-
re-theatervoor-
stelling te gaan,
zullen door deze
spectaculaire
actiefilm over
weldigd worden.
Het is een geza
menlijke creatie
van de Britse to
neel- en filmac
teur Ian McKellen, die eerder op
de planken in de titelrol geschit
terd heeft, en regisseur Richard
Loncraine. McKellen, die zelf de
sinistere, kreupele vorst aan
grijpend vertolkt, heeft Shake
speares historiestuk bewerkt,
herschreven en ingekort tot een
sublieme filmcreatie van nog
geen twee uur. Door de schitte
rende aankleding in jaren der
tig-stijl en de situering in de tijd
van het fascisme roepen de
schurkachtige Richard en zijn
kruiperige onderdanen associa
ties op met Hitier en de nazi's.
Spectaculaire scènes met in het
zwart marcherende troepen en
wapperende rode vaandels met
zwart embleem herinneren on
dubbelzinnig aan de nazi-tijd.
De geschiedenis van de gebo
chelde, middeleeuwse machts
wellusteling Richard Glouces
ter, die al zijn tegenstanders op
weg naar de Engelse troon met
een cynische grijns laat ver
moorden, werd verfilmd als een
moderne politieke thriller, een
spectaculaire actiefilm boven
dien. De oorlog tussen de huizen
van York en Lancaster wordt
hier uitgevochten met tanks en
granaten. Richard bezoekt het
front in een jeep. Als hij daar
mee aan het vernietigende slot
in de modder blijft steken,
klinkt de beroemde uitroep Een
paard, een paard, een konink
rijk voor een paard niet eens bi
zar, zo. De blanke (rijmloze)
verzen van Shakespeare met
De Engelse acteur Ian McKellen (rechts) als een fascistische schurk in de
schitterende speelfilm 'Richard III'. Naast hem. Jim Broadbent als Bucking-
FOTO CONCORDE FILM
van echtgenote Lady Anne, die
geestelijk niet is opgewassen te
gen Richards wandaden. Eerst
raakt ze verslaafd aan de tran
quillizers en later aan de morfi
ne. Ook zij zal door haar man
worden opgeofferd aan diens
machtswellust.
hun zinderende, diepzinnige in
houd klinken uit de mond van
de fenomenale McKellen en zijn
grandioze medeacteurs opval
lend natuurlijk. Daardoor en
vanwege zijn krachtige, op emo
tioneel effect toegesneden en-
scènering en montage mist de
film het toneelmatige van eerde
re Shakespeare-verfilmingen.
Richard III is een van de groot
ste schurken uit de toneelge
schiedenis en werd door Shake
speare ontleend aan de vorst die
leefde van 1452 tot 1485. On
danks zijn lichamelijke mis
maaktheid en zijn misdadige
natuur heeft hij een onweer
staanbare hartstocht en charis
ma, die in deze film adembene
mend gestalte gestalte krijgen.
In een naargeestig mortuarium
weet Richard de door hem be
geerde, mooie Lady Anne (Kris
tin Scott-Thomas) tot een huwe
lijk te verleiden terwijl ze nog
staat te rouwen bij het vermink
te lijk van haar echtgenoot, die
zojuist door hem werd ver
moord. Het is nog maar het be
gin van een onafgebroken reeks
visueel en dramatisch aangrij
pende scènes. Meerdere daarvan
zijn onvergetelijk, zoals de
moord op de broer van de rege
rende koning Edward in een lu
guber badhuis. Richards streven
is het om deze oude koning op te
volgen en hij laat niets na om
dat doel te bereiken door valse
intriges en liquidatie van ieder
een die hem in de weg staat. Ri
chards macabere neergang gaat
gepaard met de verloedering
De 57-jarige, vroeg verouderde
acteur Ian McKellen speelt de
schurk niet alleen maar kwaad
aardig maar ook als een ge
kweld man met een vleug tragi
sche weemoed. En met boosaar
dige humor als hij rechtstreeks
in de camera spreekt. Hij krijgt
bijzonder mooi tegenspel van
o.a. Annette Bening als de we
duwe van koning Edward, van
Maggie Smith als de venijnige
koningin-moeder en Jim Broad
bent als de opportunistische
Buckingham, een van de vele
edelen, die sidderen voor Ri
chards willekeur. De schitte
rend gekozen locaties - sombere
industriële bouwwerken uit de
eerste helft van de 20e eeuw, het
weelderige Chinese paviljoen
van Brighton en zonovergoten
Engelse buitenplaatsen - vor
men een opzienbarend mooi en
dramatisch decor. Gedurfd
lichtvoetig en elegant contras
teert daarmee de zoetgevooisde
jazz- en variétémuziek uit de ja
ren dertig.
'Richard lil' van Ian McKellen en
Richard Loncraine draait in Chas
sé Cinema Breda (ook matinees
op zondag en woensdag), van
avond ook bij Fideï et Arti in
Oudenbosch.
Vanavond gaat in Chassé Cinema Breda Memory of the Unkown
van de jonge, veelbelovende Nederlandse cineaste van Spaans-Franse
afkomst, Nathalie Alonso Casaie, in première. Een trage magisch-rea-
listische reisfilm in zwart-wit, waarin een groepje geheimzinnige, ont
heemde vreemdelingen in een bus naar Spanje reist op zoek naar het
verloren geluk. Wie oog heeft voor Casales verstilde, bijna woordloze
beeldtaal beleeft een indringend, experimenteel filmavontuur. Mor
genavond is Alonso Casaie in Breda waar ze na afloop van de film in
aanwezigheid van het publiek wordt geïnterviewd door filmcriticus
Hans Beerekamp.
Twee schizofrene jongeren, Harry en Kate, worden verliefd en ver
wachten een kind in de schrijnende en geestige Australische speelfilm
Angel Baby van Michael Rymer. Harry heeft last van psychotische
aanvallen, Kate leeft in een geheel eigen verbeeldingswereld. Hun re
latie en de zwangerschap beleven zij veel intenser dan 'normale' men
sen. (Chassé Cinema Breda)
Lang leve de koningin, het kostelijke filmsprookje van Esmée Lam-
mers, blijft nog in Mignon in Breda. Over een klein, eenzaam meisje
dat dol is op schaken en in het paleis van de koningin (Monique van
der Ven) levende schaakstukken ontmoet, die met elkaar strijden als
echte mensen.
Cinema Paradiso presenteert morgenavond vanaf 21.00 de 2e Cine
ma Paradiso Filmnacht in Cinemactueel in Bergen op Zoom. Ver
toond worden Beautiful girls, True Romance, From dusk till dawn, Ro
bert de Niro's A Bronx Tale en Golden Balls.
Cinema Paradiso vertoont 11 en 12 november in Cinemactueel Bergen
op Zoom, 13 november in City Roosendaal: Stealing Beauty, een
ranzig melodrama van Bernardo Bertolucci, met Liv Tyler als een jong
meisje dat de oudere mannen van een kunstenaarskolonie (o.a. Jermy
Irons) in Toscane hitsig maakt.
Breaking the Waves, het meeslepende, rauwe liefdesdrama van Lars
von Trier, is de tweede vertoningsmaand ingegaan in Chassé Cinema
Breda. De kinderlijk labiele, gelovige Bess offert zich op voor haar in
valide echtgenoot door de hoer te spelen, wat de agressie opwekt van
de bekrompen calvinistische dorpelingen aan de Schotse kust. Haar
onvoorwaardelijke liefde maakt van Bess een heilige. De beeldtaal is
overrompelend, de boodschap enigszins dubieus.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is ditmaal de
buitengewoon boeiende Russische zwart-witfilm De Commissaris
van Aleksander Askoldov uit 1967. Een zwangere, vrouwelijke com
missaris van het Rode Leger wordt in 1922 ondergebracht bij het
kinderrijke gezin van een joodse ketellapper.
Hitchcocks spannende thriller Rebecca uit 1940 naar het boek van
Daphne du Maurier draait maandagavond in Chassé Cinema Breda in
het filmcollege van Hans van Driel over 'interpreteren'.
In de slordig gemaakte actie- en science fictionfilm Escape from LA
van John Carpenter (Halloween, Escape from New York) moet Kurt
Russell in het door een zware aardbeving verwoeste Los Angeles voor
komen dat de dochter van de Amerikaanse president met een gesto
len computer de aarde vernietigt. (Mignon Breda)
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis
ter - A Goofy Movie
Cinema Paradiso - Stealing Beauty - Beautiful girls - True Romance -
From dusk till dawn - A Bronx Tale - Golden Balls
Roxi 1 - Independence Day
Roxi 2 - Tin Cup - Babe, een buitengewone big - Chain reaction
BREDA
Grand - The Nutty Professor (a.l)
Mignon - Lang leve de koningin (a.l) - Escape from L.A. (16 j)
Cinesol 1 - Tin Cup (12 j)
Cinesol 2 - Babe een buitengewone big (a.l) - Twister (12 j)
Cinesol 3 - Le huitième jour (12 j)
Casino 1 - Independence Day
Casino 2 - Chain Reaction - A Goofy Movie
Casino 3 - The Fan
Casino 4 - Trainspotting - Tom Jerry movie - Sleepers
Chassé Cinema - Memory of the Unknown - Richard III - Breaking the
waves - AQngel Baby - Rebecca - De commissaris - De gebroeders Leeu
wenhart
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Independence Day (12 j) - A time to kill (16 j) - A
Goofy movie (a.l)
GOES
Grand Theater Goes - Independence Day - Babe, een buitengewone
big - The Rock -
Podium't Beest - De jurk
HULST
Koning van Engeland - Independence Day - Tin Cup - Chain reaction
- The nutty professor - Twister - Moonlight Valentino
MIDDELBURG
Schuttershoftheater - Trainspotting - Wan Pipel - I've heard The
Mermaids Singing - Two Girls in Love - Der Bewegte Mann - Maurice
OOSTERHOUT
Filmtheater - Babe
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Richard lil - Pippi zet de boel op stelten
Thomas More College - Pnce Were Warriors - Braindead
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - The Quest - A
Goofy movie
Cinema Paradiso - Stealing Beauty.
TILBURG
Heuvelpoort 1 - The Fan (12 j)
Heuvelpoort 2 - Tin Cup (12 j) - Twister (12 j)- Babe (a.l)
Heuvelpoort 3 - Le huitième Jour (12 j) - Tom en Jerry (a.l)
Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l)
Heuvelpoort 5 - Chain Reaction (16 j) - A Goofy movie (a.l) - Sleepers
(16 j)
Cinecitta 1 - Fargo - Trainspotting
Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves
Cinecitta 3 - Blind Date - Zero Kelvin
Midi - Independence Day
Filmtheater Louis - Dead Man - Belle Epoque - De Lijkenverbrander
- Kuifje en het Haaienmeer - Madchen in Uniform
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Independence Day - The nutty professor - A
Goofie Movie - Twister - Chain reaction - Babe - Sleepers - Tin Cup
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Quest
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur A Goofy movie
20.00 en 22.30 uur Fargo
Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Time to Kill
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The nutty professor
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dragonheart
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Independence Day
Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstaart
19.30 en 22.30 uur Breaking the waves
Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting
Zaal 13-14.30 uur Flipper
17.00, 20.00 en 22.30 uur Diabolique
Zaal 14-14.30 en 17.00 uur It Takes Two
20.00 en 22.30 uur Striptease
Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Phenomenon
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fear
Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sgt. Bilko
Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 20 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - the Glimmerman
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - The Crash
Zaal 23 - 14.30 uur Dunston Checkes In
17.00, 20.00 en 22.30 uur Secrets and Lies
Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op
de regionale pagina.