tusse Tosca is Scarpia bij Opera Zuid 'The Fan'; mooie herir De drie baritons in Breda Vroege Italiaanse opera in Chassé Theater Breuker reageert dwars door Van der Keuken heen Brabant zingt Luidkeels: officieel en inofficieel DE STEM MUZIEK Levensecht Ballet Opera Mobile rx, DE STEM DONDERDAG 7 NOVEMBER 1996 03 Ernst Daniël SmidHenk Poort en Marco Bakker, zondag in Breda foto roy beusker Slechts vier maal treden ze op: de drie baritons Marco Bakker, Henk Poort en Ernst Daniël Smid. Samen met het orkest The New Symphonies komen ze op zondag 10 november naar het Theater in Breda. De drie meest toonaangevende baritons van Nederland bekende melodieën uit opera, operette, musical en andere klassie kers. Marco Bakker is onverbrekelijk verbonden met het Weense reper toire, Henk Poort was de hoofdrolvertolker van The Phantom oj the Opera (de langst lopende musicalvoorstelling in Nederland) en Les Misérables, en Ernst Daniël Smid zong hoofdrollen in Sweeney Todd en The Sound of Music. Het orkest The New Symphonies bestaat uit 32 muzikanten en wordt muzikaal geleid door Maurice Luttikhuis. Deze dirigent di rigeerde de Phantom. De drie baritons: IVIarco Bakker, Henk Poort, Ernst Daniël Smid, op 10 november in het Chassé Theater Breda. Aanvang 20.00 uur. AMSTERDAM Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov) BREDA Filmconcert - Breuker meets Van der Keuken - 20.10 uur - Chassé Theater ROTTERDAM Gloria Estefan - ma 11, di 12 en do 14 nov - Evolution Tour '96 Ahoy' Rotterdam -18 nov Brussel (Vorst) Nederlands Koorfestival 1996 - door KL Bond van Zang- en Oral riumver. - klassiek (9 en 16 nov) 6e Eduard Flipse Internationaal Pianoconcours - 1e en 2e rora vanaf 10.00 uur van 6 t/m 16 nov Rotterdams Conservatorium - halv finale Middelburg do 21 en vr 22 nov om 14.00 en 19.00 uur - fin De Doelen op 30 nov om 20.00 uur DONDERDAG BREDA Dance department - soul, funk, jazzdance en hiphop - Para - V Coothplein 39 - 22.30 uur ROOSENDAAL Benny Neyman - theaterconcert - Schouwburg De Kring - 20.15 VRIJDAG BERGEN OP ZOOM Slagerij van Kampen - slagwerk - De Botte Hommel - Blokstallen -22.00 uur The London Schubert Players - werken Schubert, Parry, Moza Donizetti en Vivaldi - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Deep River Quartet - 'As time goes by' - lichte muziek Chai Theater - 20.30 uur Concert Caesar en Club Diana - twee gitaarbands - Para Coothplein 39 -21.30 uur ROTTERDAM Mikhail Pletnev - Serie 'Meesters aan het klavier' - volledig Chopi programma - 20.15 uur - de Doelen TILBURG Gong - Noorderligt ZATERDAG AMSTERDAM The 4-the Groove - Heineken Crossover Award - Paradiso - 22, uur BERGEN OP ZOOM Viktoria und Ihr Husar - door Hoofdstad Operette - Stadsschol burg De Maagd-20.15 uur NRA Absconded - punkmuziek - De Botte Hommel - Blokstal -21.30 uur BREDA Marianne Faithfull - liederen van Brecht en Weil - Chassé Theale 20.00 uur EINDHOVEN Het Reizend Muziekgezelschap - Weber, Saint-Saëns en Bral» Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur OOSTERHOUT Mizpah support act - folk-bands - Jongerencentrum de Toonz. - Sperwerstraat 9 - 21.00 uur ROOSENDAAL Roosendaal Synfonie Orkest - fagotsoliste: Liselot Tooroj Schouwburg De Kring - 20.15 uur TILBURG Guy Forsyth en Lonnie Mack - Noorderligt ZONDAG BREDA Paul van Kemenade Quintet - zondag-jazzmatinee - Chassé'1 ter-15.00 uur De Drie Baritons - Marco Bakker, Henk Poort en Ernst Daniël» - Chassé Theater - 20.00 uur ROOSENDAAL Harmonie Orkest Erato - klassiek en populair genre - Schouw De Kring -14.15 uur TILBURG Manie Street Preachers - Noorderligt Opera Zuid - Tosca - Schouwburg - 20.15 uur UTRECHT Slotconcert Bach Festival - Barokorkest van de Nederlandse» ver. - 20.15 uur - Vredenburg MAANDAG AMSTERDAM De Drie Baritons - Marco Bakker, Henk Poort en Ernst Dame - - Carré DINSDAG i AMSTERDAM Michael Franti - spoken word - Paradiso - 21.00 uur BREDA La Liberazione - Di Ruggiero dall'lsola D'Alcina - premiere spreking 19.45 uur - Chassé Theater - 20.30 uur TILBURG Galliano - Noorderligt UTRECHT Metallica - Prins van Oranjehal WOENSDAG EINDHOVEN msnn The Academy of St. Martin in the Fields - Handel, Telem terson en Tsjaikovsky - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits "hi P OOSTERHOUT .y Leoni Jansen Lameirinhas - Afro-Portugese/Zuidam muziek - De Bussel - Torenplein 12-20.15 uur Door Marjan Mes 'Op de vijfde dag schiep God het vliegtuig, op de zesde dag de mens... En op de achtste dag schiep Hij... George'. George is een lieve mongool met een groot, warm hart voor ieder een die aardig tegen hem is. Soms is hij compleet onhan teerbaar, maar als zijn vriend Harry hem zijn vertrouwen schenkt dan straalt hij. George houdt ervan om het scheppingsverhaal op zijn eigen manier te interpreteren en dat leidt tot even aandoenlijke als vermakelijke scènes in Le huitiè- me jour (De achtste dag) van de Belgische filmer Jacco van Dor- mael. Een amusante en aandoen lijke filmvertelling die deze zo mer in Cannes werd bekroond met de Gouden Palm voor de twee ontroerende hoofdrolspe lers, Daniël Auteuil en Pascal Duquenne. De warme vriend schap tussen Harry, een over werkte zakenman, en George, een mongool die zijn overleden moe der mist, werd zo ontroerend en vermakelijk maar tegelijkertijd ook zo verfrissend tegendraads vormgegeven dat Le huitième jour zich moeiteloos kan meten met Amerikaanse bioscoopfilms van dit type; geestelijk gehandi capte verlost met zijn ontwape nende eerlijkheid 'normaal' mens van zijn ingebakken gewoontes en vooroordelen. Vergeleken bij bijvoorbeeld Rain Man, waarin Dustin Hoffman zeer nadrukkelijk speelde dat hij autistisch was, is Le huitième jour een wondertje van levens echtheid omdat George door een echte mongool wordt gespeeld. Tegelijkertijd zit de kracht en de charme van deze tragi-komedie juist in de niet-realistische ver beeldingskracht. Wensdromen, herinneringen en verlangens van George verschij nen hartveroverend in beeld. Op moeilijke momenten moet hij veel aan zijn lieve, overleden moeder denken en op plezierige ogen blikken vooral aan zijn lieve lingszanger, Luis Mariano, de suikerzoete Spaans-Franse zan ger uit de jaren vijftig. Eenzelfde creatieve manier van filmen, compleet met zang en dans, de monstreerde Van Dormael al in zijn verrassende debuutfilm, To to le Héros, waarin Pascal Du quenne ook al te zien was, zij het wat jonger. George wordt door de zwaar gestresste manager Harry (Daniël Auteuil) 's nachts bijna doodgereden als hij hulpeloos rondzwerft. Hij is weggelopen uit de inrichting waar hij sinds de dood van zijn moeder tegen zijn zin verblijft. Harry bevindt zich in een crisis. Hij gelooft niet meer "i zijn eigen verkooppraatjes en wordt gek van zijn hectische be staan. Zijn vrouw (Miou-Miou) is met hun twee dochtertjes om die reden vertrokken. Harry wil zich Da het 1 ontdi gierr orge getro niet 1 der ti probf baar zijn a onmii gezin word' vertoi de va hij zie nige trekki vrolijl drage: omme de hei gezan gen ta geacte alleen maar ke pri e - vooi &°orJos Kessels oms is het een pijnlijke ge waarwording, films bekijken. Voorbeeld wanneer er met emand gesold wordt, die je na an het hart ligt. Om twee re- enen. Het is teleurstellend at die persoon gebruikt ffibSen00' ZiCh eze sombere overpeinzingen van n T1 boven na het z^n ^ertdSrVoanTOnySCOtt'met Nit?! Fan zie ie ade ^ms van De en oa„enl®' adeen is het treurig film dat bet zo n ellendige herinn °et Zi;'n' die zoveel mooie «anermgen oproept. speelt 3ar het verhaaL De Niro Henarri j8 baseball-fanaat Gil 'es lm '-?le gedurende de film al- BenSJ aakt wat hem llef is. BVanoio 1Sr,een fan van de San 00 Giants, en dan speciaal e nieuwste en peperdure Rayburn (Wesley Sni vel 8 °aseball-ster wordt met haalri athousiasme binnenge- als Ravh131 dat temPert al snel "iet Waar^71 verwachtingen Wordt j aakt en overvleugeld Renarri,,0" ,ee" andere speler. helnpn Z1in idool een handje tent wa- Vermoordt de concur- Dat 'er i 1?a ^ayburn opbloeit. Wordtina *-?is is met Renard Als verton al snel duidelijk. be4odipriuejWoordiger in jacht- "gdlko f8n laat hÜ een be de openin aak schieten om ningswedstrijd van de Robe Giants lijk is zoontje In recoi uit Ren: mag zij, en zijn toenade wil die hebben, afstand Renardi wordt onvrede schattin De Nir aangela Driver, Door Camiel Hamans Opera is er in soort en maat. Voor het gilde der fijnproevers gedurf de ensceneringen, onverwachte interpretaties en niet meeklapba- re ritmen in dissonant verband, voor de goegemeente der liefheb bers een herkenbaar schlagerfes tival van gekende melodieën en inhaakgevoel. Operahuizen spe cialiseren zich. Het ene zoekt er kenning in de internationale re censies, het andere streeft naar volle zalen in abonnementsver koop. Opera Zuid zit er noodgedwon gen tussenin. De Zuid-Neder landse productiekern kan zich geen extreem gezicht permitte ren. Aan de vraag van de bene- den-Moerdijkse theaters moet voldaan worden en tegelijkertijd dienen de landelijke subsidiënten en de daarbij behorende deskun digencommissies tevreden ge steld. Een theoretisch onmogelij ke opdracht, maar feitelijk met redelijk succes uitgevoerd. De provincie Noord-Brabant be staat tweehonderd jaar. Het ei gen operagezelschap diende de feestvreugde luister bij te zetten, was het verzoek van de gul on dersteunende autoriteiten. Daar om graag een werk van het ijze ren repertoire. Puccini's Tosca werd het daarom. In Den Haag woedt de strijd om de subsidies voor de komende drie jaar. Opera Zuid moest derhalve tonen op de hoogte te zijn van de discussie in het wereldje. Regisseur Eric Vigié kwam zodoende met een visie van afwijkende snit. Scarpia als de verpersoonlijking van het onuit roeibare kwaad. Het eerste en laatste beeld van de avond zetten het kader. Scarpia aan het begin, lang voordat hij van Puccini zijn Van links naar rechts: Henk Smit (Scarpia), Tom Haenen (Sagrestano) en Rein Kolpa (Spoletta). FOTO DEEN VAN MEER entree mag maken, die de opstan delingenleider Angelotti het to neel opwerpt en Scarpia opnieuw aan het eind, als hij volgens het libretto al een tijd dood is. Hij draagt zijn moordenares Tosca, die in het verhaal het tijdelijke ook reeds voor het eeuwige ver wisselt heeft, zegevierend in zijn armen en bewijst daarmee onver slaanbaar te zijn. Tussen de eerste en de laatste scene is deze Tosca echter over wegend traditioneel. Een Cava- radossi, in het overweldigend klinkende Russische geluid van Nikolai Vassiliev, die als hij zijn stem uitzet op ouderwetse wijze het rechterbeen voor het linker plaatst en in standbeeldhouding, het oog gericht op de dirigent met effect zijn O dolce mani de zaai in galmt. Tosca, de Amerikaanse so praan Karen Notare, speelt wél. Uitvoerig zelfs en met ogen schijnlijk levensecht zuidelijk temparement, alsof ze de stati sche indruk van haar tegenspel- Ier Vassiliev wil compenseren. Scarpia is weer Henk Smit. Voor de derde keer in een Nederlandse productie en toch verveelt hij niet. Iedere keer dat Smit een be kende rol opnieuw brengt, blijkt hij weer een ander facet te ont- dekken. Wat de regisseur ook van hem wil, is het een decadente fat of Satan in eigen persoon, Smit overtuigt. In stem, blik en hou ding weet hij nu demonisch te zijn. Tosca is in Nederland Scar pia. Indertijd gepersonifieerd door Jan Derksen, nu al meer dan tien jaar door Henk Smit. De lief hebber doet er onverstandig aan zich deze kans op een hernieuwde kennismaking met een zo Neder landse herinterpretatie van een klassiek werk te laten ontgaan. Alleen al Henk Smit is het waard. Opera Zuid met 'Tosca' van Giaco- mo Puccini, uitgevoerd door Het Brabants Orkest en het Brabant Koor. Regie, decor- en kostuum ontwerp: Eric Vigié. Op 10 novem ber in Tilburg, op 14 november in Breda en op 16 november in Eind hoven. Een confrontatie tussen een groep muzikanten en een reeks filmfragmenten staat de bezoeker te wachten van Breuker Meets Van der Keuken. De ondertitel van het evenement luidt: Het Willem Breuker/Johan van der Keuken film-muziek- concert. Tussen de filmfragmenten, met hun eigen filmgeluid, tekst en muziek, speelt het Willem Breu ker Kollektief muziek die voor de films van Van der Keuken werd geschreven. De muziek verbindt de fragmenten en gaat soms dwars door het filmgeluid heen, waar ook weer vaak Breuker- muziek om zot, of neemt er een idee uit over. Zo ontstaat een nieuw verweven geheel van beeld, geluid en live muziek. met een eigén dramati sche opbouw: er is in feite sprake van een nieuwe film, een muzika le vertelling die per voorstelling verschilt. De fragmenten zijn afkomstig uit de volgende films van Johan van der Keuken: Film voor Lucebert (1967), De snelheid: 40-70 (1970), Beauty (1970), De Nieuwe Ijstijd (1974), De Palestijnen (1975), De Platte Jungle (1978), De Meester en de Reus (1980), De Weg naar het Zuiden (1981), I love (1986) en On Animal Locomotion (1995). De serie film-muziek-concerten 1996 is een productie van film theater 't Hoogt in Utrecht. Bin nenkort verschijnt tevens een dubbel-cd van de muziek die Willem Breuker maakte voor de films van Johan van der Keuken. Breuker Meets Van der Keuken, op 7 november in het Chassé Theater in Breda Willem Breuker als filmbege leider Van onze kunstredactie Onder de titel Brabant Luid keels wordt vrijdagavond in De Nieuwe Veste in Breda een dubbel-cd gepresenteerd met gezongen muziek uit tweehon derd jaar Brabant. De dubbele schijf biedt ener zijds 'volksmuziek uit de pro vincie', anderzijds 'koormuziek uit de provincie'. Er hebben zeshonderd zangers en muzi kanten aan meegdaan. Alle muziek op Brabant Luid keels wordt gezongen door amateurs, maar je zou het niet zeggen. Het project is opgezet door het Centrum voor Ama teurkunst in Tilburg in samen werking met De Nieuwe Veste in Breda. Alle muziek voor de cd is opgenomen in de studio van De Nieuwe Veste. Het klassieke gedeelte bestaat uit werken van Brabantse com ponisten of componisten die tijdelijk in Brabant hebben ge woond. Dat zijn Herman Hol landers, Alphons Diepenbrock, Louis Toebosch, Oscar van He mel, Henk Badings, Nelly van der Linden van Snelrewaard, Jos van Amelsvoort, Frank van Nimwegen, Antoon Maessen, Daan Manneke en Joop Voorn. Bij het luisteren naar deze se rieuze koorcomposities valt op over hoeveel uitstekende ka merkoren Brabant beschikt. Er worden bijdragen geleverd door het Eindhovens Vocaal Ensemble, Brabants Kamer koor, Zuid-Nederlands Kamer koor, Ad Parnassum, Cappella Breda, Cantecleer, Dietsch Vo caal Ensemble, Helmonds Ka merkoor en Tilburgsch Vocaal Ensemble. De coördinatie van het klassieke aandeel in Bra bant Luidkeels berustte bij An ton van Kalmthout, hoofd van de Bredase muziekschool. Maar dan de verrassing van Brabant Luidkeels: het volks- muziekgedeelte. Dat is tot stand gekomen door toedoen Louis Toebosch FOTOARCHIEF DE STEM van Jan Smeets, werkzaam bij het Centrum voor Amateur kunst in Tilburg. „De liedjes op deze cd dateren uit de tijd dat muziek een heel andere maat schappelijke functie had. Slaapliedjes, liedjes ter troost, werkliederen en andere ar beidsvitaminen. Bij de selectie van de volkslie deren is op de verschillende functies van de muziek gelet. „Er zijn begrafenisliederen bij, parodieën en nieuwsverhalen. Een verhaal als De moord te Loon op Zand had de functie van eem krantenbericht." Natuurlijk is er ook op gelet dat alle regio's van de provin cie Noord-Brabant aan bod ko men. „Maar de belangrijkste norm die we hebben aangehou den," aldus Jan Smeets, „is de muzikaliteit. We hebben zo uit eenlopend mogelijke muziek groepen gevraagd en daar zijn hele verrassende resultaten uit voortgekomen. De popgroep Ranzig uit Tilburg, de renais- sance-zanggroep Au joly bois, een dweilband, die hebben we stuk voor stuk gevraagd: be handel het nummer zoals jullie je eigen repertoire behandelen. En dat is enorm goed gelukt. Het was een heel spannend project, om mensen te verlei den dingen te doen die ze nor maal niet doen." Eén nummer is overigens heel actueel: Een dief ben ik. Jan Smeets: „Dat gaat over een ar me man die een brood steelt. 'Een dief was ik, maar 't was mijn vaderplicht." We hebben dat in het voorjaar opgenomen, dus we wisten nog niets van wat monseigneur Muskens zou gaan zeggen. Maar het is ken nelijk wel een thema van alle tijden." De dubbel-cd 'Brabant Luid keels' wordt vrijdagavond ge presenteerd in De Nie uwe Veste. Aanvang 20.00 uur. Verkrijgbaar in de platenzaak voor 29,95. Barok paardenballet vol humor en erotiek Door Hans Rooseboom Een van de vroegste opera's uit de geschiedenis is op dinsdag 12 november in het Chassé Theater. Sinds de première in 1625 in Florence is het werk nagenoeg uit de aandacht ver dwenen. In Nederland is La Liberazione di Ruggiero dall'lsola d'Alcina van Fran- cesca Caccini nooit uitge voerd. De opera wordt uitgevoerd door Opera Mobile, een nieuw gezel schap uit Antwerpen, dat zich wil gaan onderscheiden met werken die in de Benelux nog nooit ver toond zijn. Uitzonderlijks is dat de opera La Liberazione is ge schreven door een vrouw, Fran- cesca Caccini (1578-1640), in op dracht van een vrouw, Cristina de Medici, en volgens de produ centen zou er een dientengevolge een feministische tendens in zit ten. Bovendien beloven zij een voorstelling die 'bol' staat van humor en erotiek. De oerpremiè- re vond plaats aan het hof van de Medici in Florence, in aanwezig heid van kroonprins Sigismund van Polen, die het werk korte tijd later in zijn eigen land liet uit voeren. Maar zoals gezegd, daar mee was het grotendeels gedaan met deze mijlpaal in de theater geschiedenis. Er wordt behoorlijk wat afge- danst in dit 'opera-balletto'. In de oorspronkelijke versie wordt het werk zelfs afgesloten door een paardenballet, met 16 paarden. Opera Mobile is al blij dat ze één paard hebben. Een levend paard, dat danst op muziek. Het decor is ten naaste bij gelijk aan dat van 1625. Het gobelin op de achtergrond is een nauwkeuri ge replica. De voorgrond van het Dolende ridder in betoverd woud: scène uit 'La Liberazione di Ruggiero dall'lsola d'Alcina' van Francesca Caccini (1625) FOTO M. SERESIA toneel wordt gevormd door een brede trap, waarlangs tijdens de voorstelling een beekje naar be neden stroomt. Overigens vereist de productie een podium van 16 m diep en 12 m breed. Het verhaal van La Liberazione is afkomstig uit de Orlando Fu- rioso van Torquato Tasso. Het lijkt als twee druppels water op de episode van Circe uit de Odys see van Homerus. De tovenares Alcina lokt op een eiland mannen in haar grot. Zij verandert haar slachtoffers in bomen. Het gezel schap Opera Mobile mag zich dit seizoen voor het eerst verheugen in een meerjarige subsidie van de Vlaamse regering. Het ensemble is al enkele jaren bezig met inci dentele operaprojecten maar kan nu een planning maken voor vier jaar. De bedoeling van Opera Mobile is de uitvoering van zowel oude, klassieke, romantische als heden daagse opera's, met als belang rijk criterium: opera's die nog nooit in Nederland en Vlaande ren zijn uitgevoerd. Zo werd bijvoorbeeld reeds Des Esels Schatten van Richard Strauss gerealiseerd. In de ko mende vier jaar komen aan bod: Die Verwandlung van Geert Klokke naar Franz Kafka, Les Bavards van Offenbach, een ope ra van Hans Ritman op een tekst van Federico Garcia Lorca, Fal- staff van Antonio Salieri en Don Quichot van Paisiello in een be werking van Hans-Werner Hen- ze. Opera Mobile streeft er naar om zo veel mogelijk te werken met Vlaamse en Nederlandse kunstenaars. Met de huidige Caccini-productie is dat niet helemaal gelukt, want het orkest in kwestie is Musica Antiqua Köln. Toegegeven: een zeer gerenommeerd orkest. En Keulen ligt niet zo heel ver van de grens. De musici zitten tijdens de voor stelling op barokhoogte, dat wil zeggen half verlaagd, dus goed te zien voor het publiek. De muzi kale leiding van de productie heeft Florian Heyerick. De man die doorgaans de leider van Musica Antiqua Köln heeft, Reinhard Goebel, zit bij de twee de violen. Wegens een blessure kan hij alleen met links strijken. 'La Liberazione di Ruggiero dall' Isola d'Alcina' door Opera Mobile. Solisten Anita Dur, Jean-Claude Ohms, Johanna Dur e.a. Op 12 no vember in het Chassé Theater Bre da, 16 november (20.30) en 17 no vember (15.00 uur) in de Vlaamse Opera te Antwerpen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 16