Tine Ruysschaert 'fluistert' de Beatrijs Klassiek 'Zwanenmeer' uit Sint-Petersburg Cas Enklaar laat het Werktheater herleven Groot talent Ramsey Nasr in bekroonde 'Doorspeler' DESTEM Dolgelukkig Verbeelding Juweel Moderne tekst Beelden DONDERDAG 7 NOVEMBER 1996 D2 AMSTERDAM Theater Improvisatie Festival - theater in wedstrijdvorm m.m.w. van publiek - teams uit Canada, the USA, Ierland en Finland - Stads schouwburg -20.15 uur (di 12 t/m zo 17 nov) ANTWERPEN Lanzarote Los Molinos - van David Mamet - door KNS-gezelschap - KNS - 20.00 uur (za 9 nov tot 7 dec) Schuilplaats - van James Saunders - door Raamtheater -'t Klein Raamtheater - 20.00 uur (t/m za) La Locaridiera - van Carlo Goldoni - door Raamtheater - Raamtheater op't Zuid - wo t/m za - 20.00 uur (tot 17 nov) BERGEN OP ZOOM Chippendales - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur - di en wo BREDA Tine Ruysschaert - Chassé Theater - 20.45 uur - do en vr DEN HAAG West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) De Gids - door Het Nationale Toneel - Theater aan het Spui - (t/m 30 nov) Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 13.30 uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/m 21 dec) ROOSENDAAL Jeans VI: A Happening - theatershow - wo 13 en do 14 nov - Schouwburg De Kring - 20.15 uur ROTTERDAM Het Nationale Ballet - Het Zwanenmeer - versie van Rudi van Dant- zig - schouwburg Rotterdam (7 en 8 nov) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM De Minnaar - door Isa Hoes en Rick Engelkes - Stadsschouwburg De Maagd-20.15 uur BREDA Hans Teeuwen - Met een breierdeck - Chassé Theater - 20.00 uur DEN BOSCH Barbie - musical - 20.00 uur - Theater aan de Parade ETTEN-LEUR Tip Top - musical - met o.a. Jenny Arean, Frits Lambregts en Lucretia van der Vloot - De Nobelaer - 20.15 uur TILBURG Bedrog - door RO Theater - 20.15 uur - Schouwburg VRIJDAG ETTEN-LEUR Optisch Bedrog - cabaret - door Han Romer en Titus Tiel Groeneste- ge - De Nobelaer - 21.00 uur ROOSENDAAL Prometheus - door Toneelgroep Amsterdam - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 -20.15 uur TILBURG Lange halen snel thuis - cabaret door Lebbis en Jansen - 20.15 uur - Schouwburg ZATERDAG BREDA Feike Boschma - De poppen aan het dansen - f igurentheater - Chas sé Theater - 20.45 uur Het mens - door Blauwe Maandag Compagnie - Chassé Theater - „20.30 uur ROOSENDAAL Raz dans Celine - met De Reis 4. - slot van het vierluik - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur TILBURG Lust - door Cosmic Illusions - 20.30 uur - inleiding Theater van Nu Sa lon om 19.45 uur - Schouwburg ZONDAG BERGEN OP ZOOM Het Zwanenmeer - solisten Kirov theater en Russisch Ballet Sint Pe tersburg - Stadsschouwburg De Maagd -14.30 uur BREDA Het Nederlands Kindertheater - met De Wereld van Mathijs (7+) - Chassé Theater -15.00 uur 'Een zeer eenzaam maar vreugdevol bestaan' DINSDAG OOSTERHOUT Kamargurka - cartoonist Kamiel Kafka op world tour - De Bussel - To renplein 12-20.15 uur ROOSENDAAL De Doorspeler - theater door Ramsey Nasr - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 -20.15 uur TILBURG The Happening - amusement door Jeans - 20.15 uur - Schouwburg WOENSDAG BREDA Lenette van Dongen - Nee, nee en nog eens nee - Chassé Theater - 20.30 uur Cas Enklaar - Kattengat 10 - serie Nieuwe Theatermakers - Chassé Theater - 20.45 uur TERNEUZEN Het jaarfeest van St. Hilarius - kindervoorstelling - door jeugdthea ter Pierrot - Zuidlandtheater -15.00 uur TILBURG Schakels - toneel met o.a. John Kraaijkamp - 20.15 uur - Schouwburg Niet alleen op operagebied overspoelen mooie producties uit het Oostblok de westerse theaters, ook de liefhebbers van klassiek ballet kunnen profiteren van Oosteuropese dansers die in het Westen hun kwaliteiten willen tonen om een graantje mee te pikken van onze welvaart. Deze week is het Russisch Ballet Sint-Petersburg met solisten van het Kirov Theater aan een toer- nee door ons land begonnen van Het Zwanenmeer, het mooiste van alle 19e eeuwse klassiek-ro- mantische balletten. De groep bestaat sinds 1990 met het doel de oude Russische dans cultuur in het buitenland te to nen. Hun Zwanenmeer stoelt op de beste tradities van het Kirov Ballet waar ook de solisten van afkomstig zijn. De drie Kirov- sterren die de hoofdrollen vertol ken, zijn bekend om hun onberis pelijke techniek. Ljoebov Koenakova is een prach tig lyrische zwanenkoningin Odette met een beheerste virtuo siteit, met als contrast een bril jante Zwarte Zwaan (Margareta Koelik). Vladimir Kim danst een imponerende prins Siegfried. Dit Russische Zwanenmeer is een verzorgde reisproductie met ouderwets fraaie decors en kos tuums. Een homogeen bewegend, maar niet geruisloos corps de ballet vormt de basis van de voorstelling met haar sprookjes achtige verhaal en betoverde meisjes. Deze versie van het beroemde ballet uit 1895 van Tsjaikovski en Marius Petipa is bewerkt door de Kirov-choreograaf Boris Brus- kin, die vanaf de jaren twintig in het Kirov Theater werkte en daar de kennis over de Zwanenmeer- traditie uit de eerste hand heeft meegekregen. Boris Bruskin overleed vorig jaar, maar zijn be werking zal nog jaren over de we reld reizen, ondermeer ook naar Japan waar dit gezelschap bij zonder geliefd is. De voorstelling wordt begeleid door het Staats Radio Televisie Orkest Sint-Petersburg dat de le gendarische muziek van Tsjaiko vski geheel volgens de regels zal uitvoeren. Het Amsterdamse im presariaat Supierz brengt het ko mend seizoen nog twee andere balletten van Tsjaikovsi, De No- tekraker door het Nationaal Bolshoi Ballet van Wit-Rusland en Sleeping Beauty door het Na tionaal Ballet van Letland. 'Zwanenmeer' door het Russisch Ballet Sint Petersburg is zond? 10 november in De Maagd in P en op Zoom, zondag 17 no' er (in uitverkochte matinc om 19.30 uur in Chassé Thr Breda. Door Marjan Mes Woordkunstenares' wordt zij ,-el genoemd en zelfs 'de witte taat' van het woordtheater'. Kaar eigenlijk is Tine Ruys- chaert, blond en leeftijdloos, woon een actrice, die van ndere actrices verschilt om- lat zij de voorstelling in haar entje speelt, zonder noemens- saardig decor of uiterlijk iffect. ngetogen en met zachte stem, pms bijna fluisterend, laat ze in iaar nieuwste solovoorstelling, de heldere, amusante hertaling' door Willem Wilmink an het beroemde middeleeuwse ■pos klinken. Ze beweegt er nau- telijks bij en toch gaat er een tereld open, alleen door de ma te van haar stem. inavond gaat de Nederlandse lorstellingenreeks van Beatrijs a Breda in première, na een try st eergisteravond in Roosen- laal. De Vlaamse actrice reist al sjna 25 jaar met monologen ond. Ruim twintig heeft ze er veelal met groot succes gespeeld, anReinaert de Vos, Het Markus- lie en Godfried Bomans o: en met Het verdriet van Bel- pe van Hugo Claus, Callas ik Louis Ferron, Wit is altijd choon van Leo Pleysier en Lief- Iisbrieven van Gurney. nAvignon en Parijs speelde Tine tuysschaert het verhaal van 'leysier ook in het Frans. „leder- in dacht dat ik uit het Noorden (au Frankrijk kwam. Niemand lermoedde dat ik Vlaams was." Avignon was haar monoloog ie weken lang zo'n succes dat ij tot de tien beste van het festi- al werd uitgeroepen. lanuit het dorp De Pinte bij Gent ijdt de actrice in haar grote 'T jaarlijks 50.000 kilometer haar kunst uit te dragen, wal in eigen land en in Neder- ,Een zeer eenzame bedoe- iing," geeft ze toe. „En een zeer noeilijk vak. Altijd alleen onder leg, alleen in je kleedkamer en He risico voor jou als je eens een vond minder goed bent. Maar ls ik weet dat de voorstelling ge- igd is geweest, rijd ik dolge- sig naar huis en geeft mij dat enorme vreugde." Maar elke keer betekent het op- ieuw een grote zelfoverwinning weer aan iets nieuws te begin- en, zonder de steun van colle ga's of een gezelschap. Het voor De Vlaamse actrice Tine Ruysschaert: 'Onafhankelijkheid past bij mijn natuur.' foto ruben schipper deel is dat je meerdere seizoenen met een succesvoorstelling door kunt gaan en als je drie weken vrij wilt zijn, kan dat ook. Dat onafhankelijke en zelfstandige past wel bij me; dat is toch een beetje mijn natuur." Niet dat Tine Ruysschaert het met opzet gezocht heeft, die solo carrière. „Het was allemaal een kwestie van toeval. Tot 1972 heb ik als freelancer, nooit vast, bij kleine Vlaamse gezelschappen gespeeld, na de toneelacademie in Gent. Ik wilde het gewoon een keer proberen, solo spelen, en het lukte. Het was iets dat je over komt. Ik heb nooit gedacht dat ik het op deze manier zou opbou wen." Maar ze houdt ook van de rust en de stilte die bij haar soort van theater horen. „Ook die stilte en eenzaamheid voordat ik op moet, in de kleedkamer. Die zijn zeer belangrijk voor me. Uit de stilte kun je veel halen, vooral in onze tijd die geen ruimte meer laat voor de verbeelding. Onze sa menleving doet geen beroep meer op de verbeeldingskracht. En verbeelding is belangrijk voor een mens. Daar heb je geen films of toneelmachinerie voor nodig." Tine Ruysschaert werd geboren in Buizinge, een dorp bij Halle ten zuiden van Brussel in een fa milie waar de kunst niet erg tel de, maar waar wel de taal - wel licht onbewust - belangrijk werd gevonden. „Mijn overgrootvader was een van de weinigen op het dorp die kon lezen. Hij las ande ren voor uit de bijbel. Mijn groot vader was een cabaretier avant la lettre op feestjes, met een enorme fantasie. Mijn moeder, die nu ne gentig is, kan nog altijd heel goed zingen. Als kind vond ik het al leuk - ik weet niet of u die tradi tie ook kent - om met nieuwjaar de nieuwjaarsbrief voor te lezen. De meeste andere kinderen had den er een hekel aan." Net als haar solocarrière kwam de keuze van haar stukken Tine Ruysschaert min of meer bij toe val aangewaaid. „Ik zat een keer met een vriendin in een café kof fie te drinken en die vroeg: 'Waarom doe je Het verdriet van België niet?' Thuis heb ik meteen Hugo Claus gebeld om hem te vragen of ik het zou mogen doen. 'Waarom niet?', zei hij. Ik heb de roman voor een groot deel zelf tot toneelvorm bewerkt, samen met regisseur Ton Lutz. Daar houd ik ook erg van, vantevoren bezig zijn met de taal." „Hoe val je op de Beatrijs? Dat was ook zoiets. Ik had bij toeval op een congres professor Gerrit sen uit Leiden ontmoet en die zei: 'Ik heb wat voor jou' en dat bleek die prachtige herdichting van Willem Wilmink te zijn. Ik heb het boek meteen besteld, want ik interesseerde me toch al voor het werk, omdat ik het voor mijn eindexamen van de toneelschool had moeten spelen." Beatrijseen voorstelling van nog geen uur, geproduceerd door het Vlaamse Theater Malpertuis en geregisseerd door Herman Ver schelden, moest volgens de actri ce 'een juweel' worden. „We ver trokken vanuit de idee dat het een middeleeuwse miniatuur is en daarom als 'kleinood' gepre senteerd dient te worden. Nie mand weet precies wie het mid deleeuwse epos schreef, maar door veel neerlandici wordt het als het mooiste dichtwerk uit de middeleeuwse, geestelijke vertel kunst beschouwd. Tine Ruysschaert laat met haar zachte Vlaamse stem het verhaal klinken van de jonge non van adellijke afkomst die het klooster ontvlucht om met haar jeugd vriend de wereld in te trekken. Zeven jaar leven zij in weelde en zonde, dan volgen zeven magere jaren. De armoede leidt tot schei ding en Beatrijs vervalt tot pros titutie. Ze raakt aan de bedelstaf en zwerft met haar twee kinderen door het land. Dan krijgt zij be rouw en keert naar, het klooster terug, na haar kinderen bij een weduwe te hebben achtergelaten. Daar blijkt dat haar afwezigheid door niemand is opgemerkt, om dat de heilige maagd Maria tijde lijk haar plaats heeft ingenomen en haar zo heeft beschermd. Een waarlijk mirakel, waarvan de moraal is dat wereldse liefde niet beklijft. Wie bang is voor het ontoeganke lijke middelnederlands heeft niets te vrezen, want de bewer king van Willem Wilmink heeft tot een moderne tekst op rijm ge leid, die amusant en 'kinderlijk' eenvoudig is. De beroemde be ginregels luidden in het originele mansucript uit 1374 aldus: 'Van dichten comt mi cleine bate/ Die liede raden mi dat iet late/Ende minen sin niet en vertare.' Bij Wilmink gaat het zo: 'Het dichten brengt mij weinig voordeel/De meeste mensen zijn van oor deel/dat ik een ander vak moet leren.' Tine Ruysschaert: „Een intelli gent mens van nu zal het werk in zijn tijd plaatsen en dan is het erg interessant. Beatrijs zie ik als een moderne vrouw want het is toch onvoorstelbaar voor die tijd dat ze het klooster verliet voor een man. Ze maakt permanent dra matische keuzes in haar leven en dat is toch erg hedendaags. Als ze geen werk kan vinden, wordt ze hoer om het geld en dat zou ik eveneens een moderne keuze wil len noemen." De creaties van Tine Ruysschaert komen voort uit de beelden die de literaire teksten bij haar teweeg brengen. Ze speelt vanuit haar verbeeldingskracht en draagt niet voor, zoals nog wel eens wordt beweerd. „Iemand die voordraagt leest voor uit een boek. Ik speel alles uit het hoofd en dat is iets heel anders dan ouderwets voordragen. „Als ik op het toneel sta, zie ik de boom gaard uit Beatrijs helemaal voor me. Als ik kon tekenen, zou ik het zo voor u uit kunnen tekenen." „Ik vergelijk mijn spel nog wel eens met dat van een mimespeler. Als die het goed dóet, kun je zien dat hij zeeziek is of een appel eet zonder dat je een boot ziet of een vrucht. Zo kan ik met mijn stem ook beelden oproepen en door in tonatie, houding en gebaar ook verschillende personages sugge reren. Dat is evenzeer acteren en veel meer nog dan een rol spe len." 'Beatrijs' door Tine Ruysschaert en Theater Malpertuis gaat van avond in Nederlandse première in Chassé Theater Breda (kleine zaal) en wordt daar ook vrijdagavond nog gespeeld. Op 26 februari in Tilburg. Van onze kunstredactie Een verpletterend theatertalent; daarover was iedereen het wel eens. Op het Interna tionaal Theaterschool Festival 1995 over rompelde de toen net aan de Antwerpse Studio Herman Teirlinck afgestudeerde acteur Ramsey Nasr pers en publiek met de door hem zelf geschreven, geregisseer de en gespeelde monoloog De Doorspeler. Hij won er de de Philip Morris Scholars hip Award van 10.000 gulden mee. De jury was verbluft door de overdonderende manier waarmee Nasr ondanks zijn jeugdige leeftijd (21) het persoonlijke tot drama wist te verheffen in zijn solovoorstelling. De vast aan Het Zuidelijk Toneel verbonden acteur toon de het vorig seizoen zijn acteertalent ook al in De Cenci, Maat voor maat en Caligula. Het gezelschap van Ivo van Hove heeft De Door speler op het eigen repertoire genomen en komt er nu ook mee naar Roosendaal en Bre da. „Ramsey Nasr weet goed wat hij zijn publiek wil vertellen en hoe hij dat moet doen," aldus het juryrapport. „Hij speelt met taal, met techniek en laat het publiek alle hoeken en gaten van het theater zien, demonstreert trucs om emoties of overgangen te visualiseren en arrangeren. Hij heeft een elastieke kop, maakt muziek met zijn handen en tanden, ge bruikt alle theaterdisciplines die de energie, het effect van zijn betoog, kunnen voortstu wen." Het hoofd van de jonge acteur vormt in De Doorspeler op video de achtergrond voor wat hij op de vloer doet. Dat jonge gezicht relati veert zijn optreden en geeft het een kwetsbare uitstraling. „Nasr weet met groot gemak het publiek tot de lach te bewegen. En dan is er opeens die brok van ontroering," zegt het ju ryrapport. „En ontreddering. Zo gemanipu leerd te worden vonden wij een weergaloos dramatische ervaring." Op het eerste gezicht lijken Nasr's spelletje naïef en simpel, speelt hij de pias en de potsenmaker, maar al gauw stijgen de anecdotes boven hemzelf uit en wordt hij de geëngageerde doorspeler die ge nadeloos op zoek gaat naar de betekenis van kunst, liefde, sterven en dood. Met heel sim pele, maar doeltreffende middelen. Ramsey Nasr (Het Zuidelijk Toneel) komt met 'De Doorspeler' op 12 november naar De Kring Roosendaal, 22 en 23 november naar Chassé Theater Breda en 3 december naar Schouwburg Tilburg. 'ijftien jaar lang maakte Cas iiHaar deel uit van het Werk ster, het roemruchte collec- dat in de jaren zeventig ukken speelde voor en over fwone mensen, als reactie op - traditionele schouwburg- van die dagen. Hij Bakte er een meeslepende so- voorstelling over, Kattengat die te zien zal zijn in de se- e Nieuwe Theatermakers van 't Chassé Theater in Breda. - stukken en gevestigde ™uwburgen waren voor het Matschappelijk geëngageerde Werktheater-collectief taboe, na dat ze in 1968 tijdens de Aktie Tomaat van leer waren getrokken tegen de gevestigde toneelwereld. De spelers van het Werktheater maakten vanaf het adres Katten gat 10 in Amsterdam zelf hun thematische voorstellingen en gingen ermee naar gevangenis sen, ziekenhuizen, scholen of be jaardentehuizen. Later werd er ook in een tent gespeeld. Die speelse via improvisatie tot stand gekomen voorstellingen en de na tuurlijke spelstijl werden legen darisch. De acteurs Shireen Stro oker, Olga Zuiderhoek, Joop Ad miraal, Marja Kok Peter Faber, Gerard Thoolen, Helmert Wou denberg, Frank Groothof en Hans Man in 't Veld vormden een gesloten gemeenschap die op den duur echter ook iets benauwends kreeg. Ook daarover verhaalt En klaar in zijn solovoorstelling, waarin herinneringen, anecdotes en bespiegelingen elkaar op sma kelijk wijze afwisselen. Cas Enklaar is een van de weini gen uit het voormalige Werkthea ter-collectief die nog hecht aan de idealen van weleer; spelen om dat je het leuk vindt zonder dat geld en roem voorop staan. Met veel gevoel voor humor, vertede ring en zelfspot haalt hij in Kat tengat 10 ontroerende, dwaze en soms buitengewoon persoonlijke herinneringen op. Subtiel en nos talgisch wordt een tijdsbeeld ge portretteerd waaraan zeker niet alleen ouderen plezier kunnen beleven, die de democratiserings golf van toen zelf nog hebben meegemaakt. 'Kattengat 10' van en door Cas Enklaar is op 13 november in de kleine Chassé-zaal in Breda. Acteur Cas Enklaar op de plaats waar het legendarische Werktheater gevestigd was, met een foto van de toenmalige groep. foto gijs haak m ?i^onye "-eteur Ramsey Nasr speelt Hijk T so'° 'De Doorspeler' bij Het Zui- 0neel foto bart michielsen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15