DE STEM kamers Michael Jepkes maakte tekeningen via omtrekkende bewegingen in Breda ÜVr' n debitel' Kamers aangeb Kamers gevr. el: GSIïïT en gratis bellen. IMOKIA 699,- D1 Spiralend Boek Obsessie Bovenleidingen Stervenskoud th EE R IVI U IC IVI KUN boeke 6 X 63 U Daar moet je geen niets extra voor zaken op üw voor- ibetekent, ervaart u nstapt... Te Roosendaal met eigen kookgelegenheid en studio's 0165-569134. Vitale HEER 70+ zoekt kosthuis buiten de stad, in !een straal van 25km van Roosendaal. Tel. 0165- '382840. VROUW (m. huisdieren) zkt woonruimte in E-L of omg. Tel. 076-5033391 ZAKTELEFOON VOOR HET GSM NET Type 1610. LCD Display met 12 karak ters. Gewicht 250 gr. met standaard batterij. 199 jeheugenplaatsen. S.M.S. Short Message Service) mogelijkheid. 12 Maanden garantie. normaal in combinatie met 2 jarig PTT Eurospace #IQO m abonnement» In combinatie met een 2 jarig REGIO 50 abonnement op het Mobiele GSM netwerk van Libertel> iqirïtjinoTOU spanten juli» iBltbMorgd— XDAAL Boulevard 118 BERGEN Doelstraat 8 IBOSCH Fenkelstraat 39-41 -LEUR Anna van Berctiemlaan 1 Holbrugslraat 3-5* EN MET SUPERCLUB •RH0UT Markt 10 WIJK Grotestraat 243 RG Emmapassage 23* IT0GENB0SCH OrthenSBWeg Sb mm at#n. Wn* <MV (oopavond Informeer.raar devoorwaaroen na» Michael Jepkes (Amsterdam, 1938) stu deerde schilderen en grafiek op de ate- iers van Joseph Verheijen, Maarten Krabbé en Henk Koekkoek in Amster dam, aan het Instituut Hendriks in Haarlem en aan de Academie voor Beel dende Kunst in Tilburg. Hij exposeerde in binnen- en buiten land, verzorgde in eigen beheer biblio fiele grafiek-uitgaven, verkreeg op drachten voor portret, ex-libris en gele genheidsgrafiek, en voor wandschilde ringen (zoals in de Sacramentskerk Bre da, 1993)- In 1991 was hij winnaar van detv-quiz 'De Connaissseur'. Grote Gids DONDERDAG 7 NOVEMBER 1996 KAMER te huur in Roosen daal, 450,- p.m. Tel. 0165-552268. Voor net MEISJE t.h. tijd. gemeub. kamer bij station Breda, tel. 076- 5205714. Michael Jepkes op het dak van de Tolbrug-ga- rage in Breda: „Je wordt je heel bewust van die stad en hoe die is ingericht. Er is in de negen ja ren dat ik bezig ben geweest weinig veranderd. Breda heeft nog steeds iets landelijks. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP De Toren als middelpunt van de cirkel Door Hans Rooseboom tafel stalt Michael Jepkes zeventig pentekeningen één voor één uit. Zeventig maal de Toren van Breda van uit een andere gezichtshoek. Het zijn de originelen voor het schetsboek De Grote of Onze- Utve-Vrouwenkerk. Door het tuimelraam van zijn 'zolder-atelier is het voorwerp van Michael Jepkes' jarenlan ge fascinatie te zien. Het boek wordt op donderdag 14 no vember aangeboden aan de wethouders (nu nog) van Bre- Prinsenbeek, Teteringen en Nieuw Ginneken. Over het grondgebied van die vier gemeenten heeft Michael 'epkes negen jaar rondgezwor ven, als een roofdier dat zijn prooi besluipt, de ogen onafge broken op het slachtoffer gericht. Ej heeft de Toren gezien van achter Prinsenbeek, Bavel en UI- 'cnhout, vanaf bruggen en taluds ffl de nabijheid van Breda, turend schetsend in tuinen van bui- 'fflwijken, op daken in de bin- nenstad, steeds dichter het doel Raderend. eer en wind, in zomer en niter, in regen en vrieskou, on er inktzwarte zwerken en strak- auwe uitspansels heeft Michael epkes zijn object benaderd. Uit- lijk Heeft hij een keuze ge- aakt van 70 locaties. Op zeventig plaatsen heeft de te- ..naa(. Instaan, met pen en pa- r. Via een omtrekkende bewe- beschreef hij zijn cirkels, spiralend om dat ene middelpunt. Tot hij uiteindelijk in de kerk be landde. Dat was steeds zijn doel geweest. Michael Jepkes: „Maar eenmaal in de kerk, was ik nog niet tevre den. Ik miste iets. Opeens wist ik het: om het hele project af te slui ten moest ik het landschap waar ik had gebivakkeerd van bovenaf vereeuwigen." Een getekend panarama vanaf de top van de Toren moest de waar dige afsluiting worden van een onderneming die alles te maken heeft met de cirkel. Michael Jep kes wordt levenslang achtervolgd door het idee en de verschijnings vormen van de cirkel. Hij is bezig een boek over te cir kel te schrijven. Letterlijk te schrijven, met de hand, verfraaid en verduidelijkt met talloze teke ningen, plattegronden, schema's, allemaal over de cirkel. Over de cirkel vóór de renaissance en na de renaissance, over de cirkel in de natuur, de cirkel in de archi tectuur, en tenslotte over de bol. „Ik merkte dat ik met cirkels werkte, en ik wilde weten waar om. Hoe zat dat bij andere teke naars en in het verleden? Een standaardwerk over de cirkel zocht ik tevergeefs. Het bleek niet te bestaan. Daarom ben ik mijn eigen boek over de cirkel gaan schrijven." Als consequentie van zijn onder zoek naar de cirkel wilde Jepkes iets maken gebaseerd op een groot concept. „Ik was bezig met cirkel en middelpunt. Als ik hier uit het raam keek dan dacht ik: die slanke Gotische toren is hier het middelpunt, het monumenta- De Grote Kerk van Breda, gezien en getekend vanaf het dak van het Gerechtsgebouw. Ie middelpunt van de hele streek. Ik ben begonnen met tekenen uit mijn raam, en daarna ben ik fiet send en rondrijdend gaan speu ren naar locaties." Zo begon Jepkes' verslag met pen en inkt van het landschap ten op zichte van zijn middelpunt. „Een spirale cirkelgang voerde mij naar wegen en bermen buiten de stad. Ik heb voor de tekeningen niet alleen op de begane grond gestaan. Ook in de watertoren, op het dak van de Suikerunie en bo ven op het Gerechtsgebouw. Die laatste locatie hebben we uitge kozen voor het omslag van het boek." De ambitie sloeg om in een obses sie om alles in kaart te willen brengen. „Soms was er teleur stelling dat de oude torendreven nog wel op de plattegrond naar F mist j de toren wijzen, maar door be bouwing en beplanting in hun vi suele ontsluiting worden geblok keerd." Door het cirkel-idee heeft het ge hele project een richting gekre gen. „Het zijn niet zo maar ze ventig tekeningetjes van Breda. Als je ze zo zou zien, dan haal je het fundament eruit. Dat funda ment is dat je een object verkent, van alle kanten." In de loop der jaren is de teke naar zowel tegen de toren als te gen de stad anders gaan aankij ken. „Je wordt je heel bewust van die stad en hoe die is ingericht. Er is in de negen jaren dat ik bezig ben geweest weinig veranderd. Breda heeft nog steeds iets lande lijks. Het silhouet is nog hetzelf de, hoewel dat zou kunnen veran deren met de bouw van De Baro nes midden in het centrum en van een aantal torens op het Chassé- terrein." Een geweldige uitdaging voor een tekenaar en graficus. Alle stem mingen en weersgesteldheden komen voor. Sneeuw, mist, mot regen. „Ik heb een hoop dingen voor het eerst van mijn leven moeten tekenen. Treinen, boven leidingen, koeien, auto's, de sui kerfabriek, fabrieksrook uit de schoorsteen. Ik teken eigenlijk nooit naar het leven. Ik verzin dingen." Hoezeer de reeks ook samen hangt, toch zijn de tekeningen af zonderlijk te koop. De gemeente lijke Archiefdienst Breda heeft er al 12 gekocht. De rest is te koop op de tentoonstelling in de Grote Kerk. Het boek is niet alleen een ode aan de Toren, het is ook een por tret van de omgeving van de stad. Een vereeuwiging van al die plekjes rond de stad vanwaar je die vertrouwde witte vinger zit. „Hoewel, hij wordt nu weer wit, maar hij was in de tijd dat ik hem tekende grijsgroen van de algen." Treffend zijn de tekeningen die Jepkes maakte van het interieur van de kerk. Details van vensters, koorbanken, de preekstoel, de voordeur, alles even fraai gete kend. Het absolute huzarenstukje is het panorama vanaf de Toren. Het is Michael Jepkes' 'Panorama Mes dag'. „Ik heb daarboven gestaan, met een potlood. Stervenskoud was het, het was in de winter, omdat je dan meer ziet. Zo heb ik gestaan, in zeven richtingen. Soms heb ik twee of drie dagen over één tekening gedaan. Ik ben soms ook twee maal op één dag naar boven gegaan." „De stad van bovenaf tekenen was een vreemde ervaring na al die tekeningen die van de toren had gemaakt. Want nu moest ik de hele stad tekenen zónder to ren." Op alle tekeningen heeft Michael Jepkes de locatie en de datum van tekenen vermeld. In het boek is ook een plattegrond van stad en ommeland opgenomen, met cijfertjes die verwijzen naar de plaatsen waar de kunstenaar heeft gestaan. Uit die cijfertjes kun je de omtrekkende maar on stuitbare cirkelgang van Michael Jepkes mooi aflezen. Af en toe moest hij trouwens in grijpen in de werkelijkheid. En als tekenaar kan dat ook. „Ik heb tenslotte geen foto's gemaakt. Ik heb dus wel eens een boom ver plaatst omdat hij het uitzicht be lemmerde." Het is een grote klus geweest. „Want je kunt het wel bedenken, maar je moet 't ook maken," ver zucht Michael Jepkes. „Maar nu kan ik zeggen: het is gedaan! 'De Grote of Onze-Lieve-Vrou- wenkerk, een schetsboek'. Gete kend door Michael Jepkes. Uitg. Gianotten, prijs 34,90 Onder dezelfde naam als het boek is een expositie van de orgi- nele tekeningen te zien in de Gro te Kerk Breda. Openingstijden ma /tm vr 10.00-17.00 uur. (15 nov. t/m 12 dec.) Michael Jepkes signeert zijn boek op zaterdag 16 november van 12.00-16.00 uur on boekhandel Gianotten, Veemarkstraat 70, Breda. Zo tekende Michael Jepkes de toren vanaf de hoek van de Molenstraat en de Oude Vest. Tine Ruysschaert fluisterende woordkunstenares PAGINA D2 Opera uit 1625 met dansend paard Ontroerende mongool in 'Huitième jour' PAGINA 03 PAGINA D4 Jan en Antoon Kruysen krijgen een museum PAGINA D6 Hella Haasse en haar 18e eeuw PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13