Recordwinst internationale luchtvaart Gamma stoot alle Hatéma-winkels af Ahold mede-eigenaar supermarkten Brazilië Si 'Het kan gaan knallen bij NS-Infra-Services' Directie Nusse Brink maanden de cel in Binding met bedrijf verhoogt de motivatie van werknemers Oplage van kranten is licht gegroeid Premier Kok bekijkt Japans vliegveld in zee DE STEM ECONOMIE Dure kerosine drukt resultaat O z O DE VIJANDEN VAN VALS ALARM Bel: 076-5143986 ECONOMIE KORT Europese luchtvaart sneert naar Brussel Bouw-en houtbond doorbreekt FNV-lijn Betere resultaten Wereldhave Samenwerking GM en Suzuki Beurskoers British Telecom fors omhoog 'Mobi Disk is waardeloos' Tóth verzilvert belang in Content DINSDAG 5 NOVEMBER 1996 A7 Zaandam (anp) - Ahold wordt zo goed als zeker voor •50 procent eigenaar van de supermarktactiviteiten van het Braziliaanse detailhan delsconcern Bomprepo. Beide partijen hebben daartoe gis teren een intentieverklaring ondertekend. De omzet van Bompre?o's super marktactiviteiten bedraagt on geveer 1,4 miljard dollar (2,4 miljard gulden). Vorig jaar be- haalde het bedrijf een winst van ongeveer twintig miljoen dollar (34 miljoen gulden). Er zijn on geveer tienduizend mensen werkzaam. Ter vergelijking: de jaarlijkse omzet van Ahold zelf bedraagt ruim veertig miljard. Ahold koopt de aandelen van de familie Mendompa, de huidige grootaan deelhouders van het beursgeno teerde bedrijf. Ahold betaalt de deelname uit de beschikbare middelen. Pas als de overname rond is - naar verwachting voor de jaarwisseling - maakt het Ne derlandse concern de overname prijs bekend. Bomprefo is voornamelijk actief als supermarktonderneming in het noordoosten van Brazilië. In dit gebied wonen veertig miljoen mensen. Dat is ongeveer onge veer een kwart van het totale aantal inwoners van het land. In totaal bezit het concern vijftig winkels, waaronder een aantal zogeheten minimarkten. Ahold wil deze minimarkten vergroten en ombouwen tot volwaardige supermarkten. Verder is Bom prefo actief op het gebied van media (televisie en kranten) en in de agrarische sector. Samen met Ahold wil het Braziliaanse concern de detailhandelsactivi teiten verder uitbouwen via de opening van nieuwe filialen en eventuele overnames. Ahold is al een aantal jaren op zoek naar expansiemogelijkhe den in Latijns-Amerika. Het concern is niet in dit werelddeel actief. Bestuurder F. Ahlqist omschrijft de samenwerking met Bomprefo dan ook als een vlie gende start. „We zijn hier zeer ingenomen mee en kunnen zo de nodige ervaringen opdoen." Ahold denkt in Brazilië te kun nen profiteren van de enorme markt gecombineerd met de re latief hoge groeicijfers. Boven dien is de supermarktbranche in Brazilië nog niet zo ontwikkeld. Ahold wil daar met zijn eigen kennis en ervaring verandering in aanbrengen. Geneve (rtr/dpa/anp) - De internationale luchtvaart stevent dit jaar opnieuw af op recordwinst, maar die zal door de hogere brandstofprijzen lager uitvallen dan de verwachte zes miljard dollar. IATA-directeur-generaal Pierre Jeanniot hield het giste ren op 5,5 miljard dollar (9,35 miljard gulden). Bij de IATA zijn zo'n 250 lucht vaartmaatschappijen aangeslo ten, die sinds de ramingen in april de brandstofrekening heb ben zien oplopen. Die rekening maakt in doorsnee zo'n elf pro cent uit van de totale kosten. Zo zag KLM de nota in het tweede kwartaal met 24 procent op lopen. KLM berekent sinds 1 no vember de hogere prijzen door, via een toeslag oplopend van 9 tot 23 gulden per enkele reis (ADVERTENTIE) Borg 1.0 gecertificeerd Uneto erkend ISO 9001 gecertificeerd Wilhelminastraat 4, Breda Ook Lufthansa-bestuursvoorzit- ter Jürgen Weber zei dat zijn maatschappij al gedwongen was een extra brandstofheffing in te voeren voor het goederentrans port en verhoging van de ticket prijs voor passagiers overweegt. Zijn collega Otto Loepfe van Swissair schetste eenzelfde beeld. De recessie en de Golfoorlog be gin jaren negentig bezorgden de IATA-leden een verlies van 15,6 miljard dollar. Maar in 1994 en 1995 trad er een herstel op, dat in 1995 resulteerde in een posi tief resultaat van 5,2 miljard op een omzet van 128 miljard dol lar. Het luchtverkeer groeide ook nog eens met 8,2 procent. Volgens Jeanniot hebben de maatschappijen wel de grenzen van hun mogelijkheden tot be zuinigingen bereikt. Infrastruc turele heffingen en de hogere brandstofprijzen bedreigen de solide financiële koers. Vorig jaar kostte een gallon (3,8 liter) kerosine gemiddeld 65,2 dollarcent. Na Amerikaanse ra- ketaanvallen op Irak in septem ber liep de prijs op tot 77,5 dol larcent. Volgende week houden de IATA-leden spoedoverleg over de mogelijkheden om de kostenstijging het hoofd te bie den. Utrecht (anp) - Onder de 2.300 personeelsleden van NS-Infra Services is onrust uitgebroken over de verzelfstandiging. De Vervoersbond FNV vreest dat de vlam elk moment in de pan kan slaan. Osaka/Kobe (anp) - De aan leg van een tweede nationale luchthaven voor de Neder landse kust is volgens pre mier Kok een van de opties om Schiphol te ontlasten. Kok toonde zich gisteren on der de indruk van het inter nationale vliegveld Kansai op een kunstmatig eiland in de baai van Osaka. a m De premier landde daar voor een driedaags bezoek aan Japan en kreeg een korte uitleg van de luchthavendirectie. Kansai ligt vijf kilometer uit de kust bij de havenplaats Osaka en is met een brug aan het vasteland verbon den. Voor het vliegveld is een ei land aangelegd in de twintig me ter diepe zee. Het project heeft in totaal twintig miljard gulden gekost. De luchthaven krijgt achttien miljoen passagiers per jaar. Kok zei na zijn bezoek aan Kan sai dat een dergelijke oplossing zeker een gedachte is voor Ne derland, al moet de afweging of er een tweede luchthaven komt nog worden gemaakt. „Zo ver is het nog niet, benadrukte hij. Verkeer en Waterstaat betrekt een dergelijke variant al wel bij verkennende studies." Kansai overweegt een tweede landings baan aan te leggen. Enkele bag geraars en bouwondernemers die in Koks gevolg meereizen, boden de luchthavendirectie al gelijk hun diensten aan. Het gaat om IHC, HAM en de Heerema Groep. Kok bezocht ook de havenstad Kobe waar een zware aardbe ving in januari enorme schade aanrichtte. Deze is al voor een groot deel hersteld. De haven van Kobe draait weer op negentig procent van het niveau van voor de ver woestingen. „Het zou deze week wel eens kunnen gaan knallen. De mensen zitten gewoon op een seintje van de bonden te wachten om het werk peer te leggen", zegt FNV- bestuurder Elise Merlijn. Volgens haar gaat het NS-perso- neel er bij de verzelfstandiging te veel op achteruit. Volgens de voorstellen van de werkgevers le veren de werknemers per maand ongeveer 500. gulden salaris in, verslechteren hun werktijden en versobert hun vut regeling. Zij stelt dat de NS in het heide- akkoord hadden beloofd dat bij de overgang de arbeidsvoorwaar den gelijk zouden blijven. „De NS zijn voorzitter van de nieuwe werkgeversclub. Het bedrijf moet nu de gemaakte afspraken nako men." De Spoorwegen beschou wen de afdeling die voor het on derhoud van het spoor zorgt en bij storing uitrukt, niet meer als een kernactiviteit. NS brengen dit werk onder bij Volker Stevin, Strukton en de NBM. Merlijn on derhandelt over een CAO voor de hele branche die met rail infra structuur bezig is. Zij neemt daarbij de nu geldende CAO's voor de NS, de bouw als uit gangspunt. „Dat zijn goede CAO's. Wat de werkgevers nu voorstellen ligt daar ver onder. Het zijn echt achterlijke voorstel len. NS'ers die in de jaren zestig in dienst kwamen, hadden toen alle betere arbeidsvoorwaarden." Op 7 november onderhandelt ze verder. „Dan moeten de werkge vers wel met serieuze voorstellen komen." Amsterdam (anp) - De recht bank in Amsterdam heeft maandag de directeuren R. N. en E. B. van het in augustus 1993 gefailleerde Nusse Brink Commissionairs veroordeeld tot een gevangenisstraf van respectievelijk twaalf maan den waarvan drie voorwaar delijk, en zes maanden of 240 uur dienstverlening èn drie maanden voorwaardelijk. Het vonnis voor N. kwam overeen met de eis. Officier van justitie L. Plas had ook voor B. eenzelfde straf geëist. Voor beiden geldt een proeftijd van twee jaar ten aanzien van het voorwaardelijke deel. De rechtbank acht beiden schul dig aan bedrieglijke bankbreuk, dat wil zeggen verduistering en het onttrekken van zaken uit de boedel van het failliete commis- sionairshuis. De rechtbank stelde gisteren bo vendien vast dat het Controlebu reau van de effectenbeurs in 1991, 1992 en 1993 onvoldoende toezicht heeft gehouden. Was er voldoende toezicht op het com missionairshuis geweest, dan valt niet uit te sluiten dat de financië le noodsituatie bij NBC minder ernstig zou zijn geweest, aldus de rechtbank. Beide feiten zijn volgens de voor zitter van de rechtbank, mr. M. Mastboom, van 'ernstige aard'. Daarmee is de goede naam van de commissionair in het algemeen aangetast en dat rekent de recht bank de verdachten zwaar aan. Mastboom sprak in zijn vonnis van 'een frauduleus opgezette ad ministratie'. Beiden hebben vol gens de rechtbankvoorzitter het controlebureau welbewust en aanzien van de administratie van de baisse-cliënten op het ver keerde been gezet. Het eerste feit (verduistering) be treft het in onderpand geven van dollarobligaties (ten bedrage van 925.000 gulden) bij MeesPierson. Die behoorden niet aan NBC toe, maar aan Eckavit Etablissement te Lichtenstein. Met deze stap wilden de twee een tekort bij NBC dekken. Bij het tweede bewezen feit ging het om hef verzwijgen van een partij warrants van NBC tegen over de curator. Die stukken be vonden zich in een particulier de pot van N. in Canada. De curator hoorde pas van het bestaan van Door Ronald Peters Sassenheim - Hoeveel kan een werknemer nog hebben als hij reorganisatie na fusie meemaakt, als na een afslan king alles in het werk gesteld moet worden om in ieder ge val de klanten .te behouden, als de resultaten van de busi ness unit tegenvallen en de concernleiding meer dan fronsend langs komt? Met andere woorden, onder wel ke omstandigheden gedragen medewerkers zich als de honk baller die maar één doel voor ogen heeft: het slaan van een ho me-run? Onderzoek door de Erasmus Universiteit en eigen bevindin gen van bedrijven als Akzo No bel, Philips, Rank Xerox, Fok ker, Scania en IBM leiden tot en kele ogenschijnlijk eenvoudige conclusies: bied een werknemer voldoende kansen om zich te ontplooien en zorg ervoor dat hij zich identificeert met de onder neming waarvoor hij werkt. „Zodat hij ook op een verjaar dagsfeest trots kan vertellen over zijn bedrijf." Cees van Hoof is quality mana ger bij Akzo Nobel Coatings en maakt deel uit van een al jaren bestaande gespreksgroep waarin bovengenoemde bedrijven zit ten. „Oorspronkelijk is die groep opgezet om voor het hele be drijfsleven aanbevelingen te kunnen formuleren waarmee de kwaliteit van producten en dien sten verbeterd kan worden. Wat mij echter steeds meer bezig ging houden was het verschijnsel dat werknemers soms onder beroer de omstandigheden nog uitste kend produceren, terwijl dat on der kennelijk prima omstandig heden ook beduidend minder kan zijn. Wat drijft mensen, wanneer zetten zij zich in en wanneer gooien ze het bijltje er bij neer?" Hardware Wat Van Hoof onder meer op viel, was dat ondernemingen al tijd veel energie hebben gesto ken in grijpbare zaken, de hard ware. „Strategieën, organisa tiestructuren, verbetering van arbeidsomstandigheden, noem maar op. Zaken die je kunt uit rekenen. Een aardig voorbeeld wat dat betreft is Philips. Voor dat Timmer daar zijn Operatie Centurion aankondige, bleek uit een onderzoek dat het personeel zijn, weer onderzoek werd ge daan, waren die onvoldoendes er nog altijd. Ook bij andere onder nemingen bleek overigens dat het rendement voor en na inves tering in allerlei zaken nauwe lijks of in ieder geval onvoldoen de was gestegen. Er was dus kennelijk iets anders aan de hand." Dat 'andere' hebben de bedrij ven nu niet alleen binnen de ei gen muren boven water gekre gen, hun bevinden mogen na een daarop volgend onderzoek door de Erasmus Universiteit nu ook gelden voor het bedrijfsleven in het algemeen. Slagkracht Cees van Hoof foto juan vrijdag aan zaken als tevredenheid en motivatie een onvoldoende gaf. Niet zo vreemd op dat moment. Timmer kondigde echter aan dat de noodzakelijke sanering zou leiden tot een Philips dat met vertrouwen de toekomst in zou kunnen. Toen echter enkele ja ren later, op het moment dat dat vertrouwen hersteld zou moeten Aan de hand van een vragenlijst kunnen nu in relatief korte tijd de zwakke plekken van een or ganisatie worden blootgelegd. Daarbij wordt gekeken naar vier onderwerpen waar ondervraag de medewerkers een cijfer aan mogen geven: het Human Re sources Management (HRM), de stijl van leidinggeven, het kli maat in de organisatie (de cul tuur) en de identificatie. „Men tale zaken vooral, onderwerpen die tot enkele jaren geleden nog vaak als te soft werden afge daan." Uit de gevonden scores kan afge leid worden hoezeer werknemers nog gemotiveerd zijn, ofwel: hoe groot hun slagkracht is. „Is die groot, is er sprake van een be hoorlijke motivatie, dan kun je tijdens een reorganisatie nog wel het een en ander vragen van mensen. Is de motivatie laag, dan zal er in ieder geval een ster ke man aan het roer moeten staan om de zaak vlot te krijgen. Investeren in het management is dan van belang." Investeringen moeten volgens Van Hoof vooral gepleegd wor den in de kwaliteit van het ma nagement en in het Human Re sources Management. „Onder werpen die heel snel tot veran deringen leiden. Richt je je daar op dan worden uiteindelijk ook het klimaat en daarmee de be trokkenheid bij het bedrijf gun stig beïnvloed. Direct gaan wroeten in iets als de cultuur van een onderneming heeft geen enkele zin. Daar krijg je nooit grip op. Dat kan alleen via via." Van Hoof is inmiddels druk be zig met het in kaart brengen van de stand van zaken binnen de verschillende business units van Akzo Nobel. „Daarbij bleek in één geval dat het personeel heel hoog scoorde op motivatie. Die mensen wilden dag en nacht aan de slag. Mana gement en HRM scoorden echter enorm laag. De conclusie was dan ook dat daar snel iets zou moeten gebeuren, want anders is zo'n unit over een paar jaar naar de knoppen." Binding Pleit Van Hoof voor een grote binding aan de onderneming, bij Akzo Nobel werd enkele jaren geleden uitdrukkelijk gekozen voor een steeds groter aantal korte dienstverbanden. Waar blijft dan die broodnodige trots op het 'eigen' bedrijf? „Dat is inderdaad een span ningsveld. Ik zal dan ook in eer ste instantie pleiten voor crea tieve oplossingen waarbij zoveel mogelijk met vaste krachten wordt gewerkt. Maar ik wil mijn ogen ook niet voor de realiteit sluiten. In een aantal gevallen kom je niet uit onder kort duren de verbintenissen. Maar dan blijft altijd overeind dat je in ie der geval de vaste club moet koesteren. Voelt die zich prettig en is de motivatie daar hoog, dan worden de tijdelijke krachten als vanzelf meegetrokken. Anders om is de ellende natuurlijk niet te overzien." Amsterdam (anp) - De oplage van de Nederlandse kranten is dit jaar met 1.642 exemplaren gestegen naar 4.753.811. Het Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit, Cebuco, heeft dat vastgesteld. Per 100 huishoudens worden 75 betaalde dagbladen bezorgd. Elf procent van de kranten gaat via losse verkoop naar de lezers. Onge veer een miljoen kranten gaat nog naar buren, vrienden of familie. De Telegraaf is met 760.000 exemplaren per dag de grootste krant van Nederland. De krant groeide met 3.600 exemplaren. Het Alge meen Dagblad volgt met een oplage 401.235, een groei ten opzichte van vorig jaar van 810 kranten. De Volkskrant heeft een oplage van 368.400, 7200 meer dan vorig jaar. NRC-Handelsblad steeg met 1350 exemplaren naar een oplage van 272.300. Trouw bleef met 121.600 precies gelijk. Het Parool duikelde met 6480 naar 95.120 kranten per dag. Regiona le kranten laten in daling in de oplage zien: de Haagsche Courant, de Amersfoortse Courant en De Limburger bij voorbeeld. Het is echter geen duidelijke tendens. Cebuco meldt De Stem en Brabants Nieuwsblad al als één krant, met een totaaloplage van 165.334. Dat zijn zo'n 500 kranten minder dan vorig jaar. Premier Kok bezocht gisteren de Kansai International Airport bij Osaka. Het vliegveld is vijf kilometer uit de kust in het water aan gelegd. Naast minister-president Kok de Nederlandse consul H. Everaars. foto anp De premier bezocht verder het technologiebolwerk van electro- nicagigant Matsushita, dat mer ken als National, Panasonic en Technics maakt. De researchaf deling is begin jaren vijftig op gezet in een joint-venture met Philips. Dit samenwerkingsver band is inmiddels ontbonden. Kok en minister Van Mierlo van Buitenlandse Zaken gingen gis teravond per hogesnelheidstrein van Osaka naar Tokyo. Zij voer den daar gesprekken met leden van de demissionaire Japanse regering en het zakenleven en maken hun opwachting bij kei zer Akihito. die stukken door toedoen van B. Die stelde hem daarvan pas enige tijd na het faillissement op de hoogte. N. kreeg een zwaardere straf om dat de rechtbank hem ten volle verantwoordelijk houdt voor de de verduistering en omdat bij hem het initiatief lag voor de fail lissementsfraude. N. had ook in de praktijk de leiding bij NBC. De rechtbank houdt ook B. volle dig verantwoordelijk voor ver duistering. Aan de faillisse mentsfraude is hij ook schuldig omdat hij het bestaan van de warrants eveneens heeft verzwe gen, zij het tijdelijk. Ook liet Mastboom bij de vaststelling van de strafmaat onder meer een psy chologisch rapport meewegen. In principe gaan beide verdach ten in beroep. Brussel - De kritiek van de Europese Commissie op de hoge vlieg- tarieven voor zakelijke reizigers snijdt geen houdt. Zo reageerde de AEA, de associatie van 26 Europese luchtvaartmaatschappij en, op uitlatingen van Euro-comissaris Neil Kinnock, dat de Eu ropese Commissie de hoge tarieven wel eens onder de loep zou kunnen nemen. Karl-Heinz Neumeister, voorzitter van de AEA, liet gisteren weten niets kwaads te zien in de steeds grotere prijs verschil tussen goedkope vakantiereizen en het zakelijke verkeer. De luchtvaartmaatschappijen hebben de laatste jaren hun oog la ten vallen op de vakantiemarkt en met goedkope tarieven ook Jan met de pet aan boord kunnen halen, zo verklaarde de voorzitter. Door het goedkope vliegen zijn er meer routes ontstaan, waarvan ook de zakelijke reiziger gebruik maakt. Zonder goedkope vluch ten had de zakelijke reiziger niet zoveel keus uit bestemmingen gehad als nu, aldus Neumeister. De werkelijke belemmeringen voor goedkopere zakenvluchten liggen in de tarieven van de luchthavens en de luchtverkeersdiensten. Amersfoort (anp) - De Bouw- en houtbond FNV houdt de moge lijkheid open een kwart procent meer loon te eisen dan de maxi maal 3 procent, die volgens de algemene FNV-lijn is toegestaan. Voorzitter R. de Vries deed gisteren deze toezegging aan zijn le- denparlement. De bond zal de hogere eis stellen, als blijkt dat in CAO's werknemers een groot deel van de gestegen Vut-kosten voor hun rekening moeten nemen. Met deze toezegging kwam De Vries zijn leden tegemoet. Het bestuur van de Bouw- en houtbond had ingezet op een maximale looneis van 3 procent. De achterban roept steeds luider om forse looneisen. Den Haag - Het internationaal actieve vastgoedbeleggingsfonds Wereldhave heeft in de eerste negen maanden van dit jaar het di recte beleggingsresultaat ten opzichte van dezelfde periode van 1995 zien toenemen met 6,5 miljoen gulden tot 91,2 miljoen. Dit betekende een stijging van 7,7 procent. De directie handhaaft de verwachting dat over heel 1996 de winst per aandeel zal uitkomen op 7,50. De resultatenverbetering valt in hoofdzaak toe te schrijven aan hogere huuropbrengsten. De waarde van de porte feuille van Wereldhave bedraagt 2.367 miljoen gulden tegen 2.335 miljoen eind vorig jaar. Amsterdam - General Motors en Suzuki Motor Corporation wil len gaan samenwerken in het segment van de kleine auto. De twee werken al op andere gebieden samen. Zo produceert Cami in het Canadese Ontario, een joint venture van GM en Suzuki, sinds 1989 auto's voor de Noordamerikaanse markt. Londen - De Londense effectenbeurs heeft gisteren enthousiast gereageerd op de in het weekeinde aangekondigde fusie van Bri tish Telecom (BT) en het Amerikaanse concern MCI. De koers van het aandeel BT sloot op 375,5 pence, wat 24,5 pence meer was dan vrijdag. De stijging kwam daarmee uit op ongeveer 7 procent. Utrecht - De Mobi Disk, de routeplanner die pretendeert de reis mogelijkheden per auto en met het openbaar vervoer te vergelij ken, is waardeloos. De reizigersvereniging Rover vindt de cd-rom in de eerste plaats een autoplanner. De informatie over de moge lijkheden om per openbaar vervoer te reizen is vaak onjuist en on volledig. Rover overweegt een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie, omdat de beloften uit de advertenties niet wor den waargemaakt. De leus 'Mobi Disk. De complete routeplanner' is volgens Rover misleidend. Het computerschijfje is sinds 11 ok tober in de handel en wordt uitgegeven door het consortium MRI. Hierin zijn NS-Reizigers, de ANWB, de VSN Groep (streekver voer), PTT Telecom en een aantal stadsvervoerbedrijven verenigd. Den Haag - Silvia Tóth, de bekendste zakenvrouw van Neder land, gaat haar belang in Content Beheer drastisch verkleinen. Tóth, tevens bestuursvoorzitter bij het uitzend- en opleidingscon cern, bezit nu nog een nipt meerderheidsbelang van 50,3 procent, maar wil dit terugbrengen naar 10 procent. De transactie levert haar ten minste een kleine 100 miljoen op. Voor de herplaatsing doet Tóth een beroep op ABN Amro Rothschild. Volgens een woordvoerder van het concern streeft de bestuursvoorzitter naar verdere verzakelijking van haar relatie met Content. Ook wil zij via een brede herplaatsing een einde maken aan overnamegeruch ten. Tóth verwierf het meerderheidsbelang in 1985 via een zoge naamde management buy out. Daarvoor was het bedrijf geheel in handen van het Britse Bayfine. Overigens blijft Tóth gewoon be stuursvoorzitter bij de onderneming. Eindhoven - Gamma Holding in Helmond heeft nagenoeg alle 25 Hatéma-filialen (tapijt en gordijnen) in Nederland verkocht. De vestigingen in Eindhoven, Nuenen, Helmond, Tilburg en vijf winkels in het oosten van het land, worden overgenomen door Briljant Tapijt in Zutphen. Kop Woongroep in Sliedrecht wordt de nieuwe eigenaar van tien filia- (AD VERTE NTIE) JSnel naar Birmingham/Manchester?» 'Eindhoven Airport! i,x per dag g ook rechtstreeks naar a ii andere bestemmingen 1 gratis nieuwe dienstregeling: g bel 01,0 2521,255 len in het westen van het land. Vijf Hatéma-filialen in Limburg en de centrale Hatéma-vestiging in Mierlo zijn nog niet verkocht. De onderhandelingen over de verkoop zijn nog niet helemaal rond, maar wel in een eindsta dium, aldus W. Boelhouwer, di recteur algemene zaken van Gamma Holding. Boelhouwer verwacht dit jaar nog definitieve overeenstemming over de ver koop en feitelijke overname. Over de overnameprijs wil Boelhouwer niets zeggen. De naam Hatéma zal van de win kels verdwijnen. Directeur Boel houwer zegt dat de verkoop geen gevolgen heeft voor het perso neel. Gamma Holding wil de Hatéma-winkels al geruime tijd afstoten, omdat deze activiteiten niet tot de kernactiviteiten van het concern behoren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7