Recordwinst
internationale
luchtvaart
Gamma stoot alle
Hatéma-winkels af
Ahold mede-eigenaar supermarkten Brazilië
Si
'Het kan gaan knallen
bij NS-Infra-Services'
Directie Nusse Brink maanden de cel in
Binding met bedrijf verhoogt de motivatie van werknemers
Oplage van kranten
is licht gegroeid
Premier Kok bekijkt Japans vliegveld in zee
DE STEM
ECONOMIE
Dure kerosine drukt resultaat
O
z
O
DE VIJANDEN
VAN VALS
ALARM
Bel: 076-5143986
ECONOMIE KORT
Europese luchtvaart sneert naar Brussel
Bouw-en houtbond doorbreekt FNV-lijn
Betere resultaten Wereldhave
Samenwerking GM en Suzuki
Beurskoers British Telecom fors omhoog
'Mobi Disk is waardeloos'
Tóth verzilvert belang in Content
DINSDAG 5 NOVEMBER 1996 A7
Zaandam (anp) - Ahold
wordt zo goed als zeker voor
•50 procent eigenaar van de
supermarktactiviteiten van
het Braziliaanse detailhan
delsconcern Bomprepo. Beide
partijen hebben daartoe gis
teren een intentieverklaring
ondertekend.
De omzet van Bompre?o's super
marktactiviteiten bedraagt on
geveer 1,4 miljard dollar (2,4
miljard gulden). Vorig jaar be-
haalde het bedrijf een winst van
ongeveer twintig miljoen dollar
(34 miljoen gulden). Er zijn on
geveer tienduizend mensen
werkzaam.
Ter vergelijking: de jaarlijkse
omzet van Ahold zelf bedraagt
ruim veertig miljard. Ahold
koopt de aandelen van de familie
Mendompa, de huidige grootaan
deelhouders van het beursgeno
teerde bedrijf. Ahold betaalt de
deelname uit de beschikbare
middelen. Pas als de overname
rond is - naar verwachting voor
de jaarwisseling - maakt het Ne
derlandse concern de overname
prijs bekend.
Bomprefo is voornamelijk actief
als supermarktonderneming in
het noordoosten van Brazilië. In
dit gebied wonen veertig miljoen
mensen. Dat is ongeveer onge
veer een kwart van het totale
aantal inwoners van het land.
In totaal bezit het concern vijftig
winkels, waaronder een aantal
zogeheten minimarkten. Ahold
wil deze minimarkten vergroten
en ombouwen tot volwaardige
supermarkten. Verder is Bom
prefo actief op het gebied van
media (televisie en kranten) en
in de agrarische sector. Samen
met Ahold wil het Braziliaanse
concern de detailhandelsactivi
teiten verder uitbouwen via de
opening van nieuwe filialen en
eventuele overnames.
Ahold is al een aantal jaren op
zoek naar expansiemogelijkhe
den in Latijns-Amerika. Het
concern is niet in dit werelddeel
actief. Bestuurder F. Ahlqist
omschrijft de samenwerking met
Bomprefo dan ook als een vlie
gende start. „We zijn hier zeer
ingenomen mee en kunnen zo de
nodige ervaringen opdoen."
Ahold denkt in Brazilië te kun
nen profiteren van de enorme
markt gecombineerd met de re
latief hoge groeicijfers. Boven
dien is de supermarktbranche in
Brazilië nog niet zo ontwikkeld.
Ahold wil daar met zijn eigen
kennis en ervaring verandering
in aanbrengen.
Geneve (rtr/dpa/anp) - De internationale luchtvaart stevent dit
jaar opnieuw af op recordwinst, maar die zal door de hogere
brandstofprijzen lager uitvallen dan de verwachte zes miljard
dollar. IATA-directeur-generaal Pierre Jeanniot hield het giste
ren op 5,5 miljard dollar (9,35 miljard gulden).
Bij de IATA zijn zo'n 250 lucht
vaartmaatschappijen aangeslo
ten, die sinds de ramingen in
april de brandstofrekening heb
ben zien oplopen. Die rekening
maakt in doorsnee zo'n elf pro
cent uit van de totale kosten. Zo
zag KLM de nota in het tweede
kwartaal met 24 procent op
lopen. KLM berekent sinds 1 no
vember de hogere prijzen door,
via een toeslag oplopend van 9
tot 23 gulden per enkele reis
(ADVERTENTIE)
Borg 1.0 gecertificeerd
Uneto erkend
ISO 9001 gecertificeerd
Wilhelminastraat 4, Breda
Ook Lufthansa-bestuursvoorzit-
ter Jürgen Weber zei dat zijn
maatschappij al gedwongen was
een extra brandstofheffing in te
voeren voor het goederentrans
port en verhoging van de ticket
prijs voor passagiers overweegt.
Zijn collega Otto Loepfe van
Swissair schetste eenzelfde
beeld.
De recessie en de Golfoorlog be
gin jaren negentig bezorgden de
IATA-leden een verlies van 15,6
miljard dollar. Maar in 1994 en
1995 trad er een herstel op, dat
in 1995 resulteerde in een posi
tief resultaat van 5,2 miljard op
een omzet van 128 miljard dol
lar.
Het luchtverkeer groeide ook
nog eens met 8,2 procent.
Volgens Jeanniot hebben de
maatschappijen wel de grenzen
van hun mogelijkheden tot be
zuinigingen bereikt. Infrastruc
turele heffingen en de hogere
brandstofprijzen bedreigen de
solide financiële koers.
Vorig jaar kostte een gallon (3,8
liter) kerosine gemiddeld 65,2
dollarcent. Na Amerikaanse ra-
ketaanvallen op Irak in septem
ber liep de prijs op tot 77,5 dol
larcent. Volgende week houden
de IATA-leden spoedoverleg
over de mogelijkheden om de
kostenstijging het hoofd te bie
den.
Utrecht (anp) - Onder de 2.300 personeelsleden van NS-Infra
Services is onrust uitgebroken over de verzelfstandiging. De
Vervoersbond FNV vreest dat de vlam elk moment in de pan
kan slaan.
Osaka/Kobe (anp) - De aan
leg van een tweede nationale
luchthaven voor de Neder
landse kust is volgens pre
mier Kok een van de opties
om Schiphol te ontlasten.
Kok toonde zich gisteren on
der de indruk van het inter
nationale vliegveld Kansai op
een kunstmatig eiland in de
baai van Osaka. a m
De premier landde daar voor een
driedaags bezoek aan Japan en
kreeg een korte uitleg van de
luchthavendirectie. Kansai ligt
vijf kilometer uit de kust bij de
havenplaats Osaka en is met een
brug aan het vasteland verbon
den. Voor het vliegveld is een ei
land aangelegd in de twintig me
ter diepe zee. Het project heeft
in totaal twintig miljard gulden
gekost. De luchthaven krijgt
achttien miljoen passagiers per
jaar.
Kok zei na zijn bezoek aan Kan
sai dat een dergelijke oplossing
zeker een gedachte is voor Ne
derland, al moet de afweging of
er een tweede luchthaven komt
nog worden gemaakt. „Zo ver is
het nog niet, benadrukte hij.
Verkeer en Waterstaat betrekt
een dergelijke variant al wel bij
verkennende studies." Kansai
overweegt een tweede landings
baan aan te leggen. Enkele bag
geraars en bouwondernemers
die in Koks gevolg meereizen,
boden de luchthavendirectie al
gelijk hun diensten aan. Het gaat
om IHC, HAM en de Heerema
Groep.
Kok bezocht ook de havenstad
Kobe waar een zware aardbe
ving in januari enorme schade
aanrichtte.
Deze is al voor een groot deel
hersteld. De haven van Kobe
draait weer op negentig procent
van het niveau van voor de ver
woestingen.
„Het zou deze week wel eens
kunnen gaan knallen. De mensen
zitten gewoon op een seintje van
de bonden te wachten om het
werk peer te leggen", zegt FNV-
bestuurder Elise Merlijn.
Volgens haar gaat het NS-perso-
neel er bij de verzelfstandiging te
veel op achteruit. Volgens de
voorstellen van de werkgevers le
veren de werknemers per maand
ongeveer 500. gulden salaris in,
verslechteren hun werktijden en
versobert hun vut regeling.
Zij stelt dat de NS in het heide-
akkoord hadden beloofd dat bij
de overgang de arbeidsvoorwaar
den gelijk zouden blijven. „De
NS zijn voorzitter van de nieuwe
werkgeversclub. Het bedrijf moet
nu de gemaakte afspraken nako
men." De Spoorwegen beschou
wen de afdeling die voor het on
derhoud van het spoor zorgt en
bij storing uitrukt, niet meer als
een kernactiviteit. NS brengen
dit werk onder bij Volker Stevin,
Strukton en de NBM. Merlijn on
derhandelt over een CAO voor de
hele branche die met rail infra
structuur bezig is. Zij neemt
daarbij de nu geldende CAO's
voor de NS, de bouw als uit
gangspunt. „Dat zijn goede
CAO's. Wat de werkgevers nu
voorstellen ligt daar ver onder.
Het zijn echt achterlijke voorstel
len. NS'ers die in de jaren zestig
in dienst kwamen, hadden toen
alle betere arbeidsvoorwaarden."
Op 7 november onderhandelt ze
verder. „Dan moeten de werkge
vers wel met serieuze voorstellen
komen."
Amsterdam (anp) - De recht
bank in Amsterdam heeft
maandag de directeuren R. N.
en E. B. van het in augustus
1993 gefailleerde Nusse Brink
Commissionairs veroordeeld
tot een gevangenisstraf van
respectievelijk twaalf maan
den waarvan drie voorwaar
delijk, en zes maanden of 240
uur dienstverlening èn drie
maanden voorwaardelijk.
Het vonnis voor N. kwam overeen
met de eis. Officier van justitie L.
Plas had ook voor B. eenzelfde
straf geëist. Voor beiden geldt
een proeftijd van twee jaar ten
aanzien van het voorwaardelijke
deel.
De rechtbank acht beiden schul
dig aan bedrieglijke bankbreuk,
dat wil zeggen verduistering en
het onttrekken van zaken uit de
boedel van het failliete commis-
sionairshuis.
De rechtbank stelde gisteren bo
vendien vast dat het Controlebu
reau van de effectenbeurs in
1991, 1992 en 1993 onvoldoende
toezicht heeft gehouden. Was er
voldoende toezicht op het com
missionairshuis geweest, dan valt
niet uit te sluiten dat de financië
le noodsituatie bij NBC minder
ernstig zou zijn geweest, aldus de
rechtbank.
Beide feiten zijn volgens de voor
zitter van de rechtbank, mr. M.
Mastboom, van 'ernstige aard'.
Daarmee is de goede naam van de
commissionair in het algemeen
aangetast en dat rekent de recht
bank de verdachten zwaar aan.
Mastboom sprak in zijn vonnis
van 'een frauduleus opgezette ad
ministratie'. Beiden hebben vol
gens de rechtbankvoorzitter het
controlebureau welbewust en
aanzien van de administratie van
de baisse-cliënten op het ver
keerde been gezet.
Het eerste feit (verduistering) be
treft het in onderpand geven van
dollarobligaties (ten bedrage van
925.000 gulden) bij MeesPierson.
Die behoorden niet aan NBC toe,
maar aan Eckavit Etablissement
te Lichtenstein. Met deze stap
wilden de twee een tekort bij
NBC dekken.
Bij het tweede bewezen feit ging
het om hef verzwijgen van een
partij warrants van NBC tegen
over de curator. Die stukken be
vonden zich in een particulier de
pot van N. in Canada. De curator
hoorde pas van het bestaan van
Door Ronald Peters
Sassenheim - Hoeveel kan
een werknemer nog hebben
als hij reorganisatie na fusie
meemaakt, als na een afslan
king alles in het werk gesteld
moet worden om in ieder ge
val de klanten .te behouden,
als de resultaten van de busi
ness unit tegenvallen en de
concernleiding meer dan
fronsend langs komt?
Met andere woorden, onder wel
ke omstandigheden gedragen
medewerkers zich als de honk
baller die maar één doel voor
ogen heeft: het slaan van een ho
me-run?
Onderzoek door de Erasmus
Universiteit en eigen bevindin
gen van bedrijven als Akzo No
bel, Philips, Rank Xerox, Fok
ker, Scania en IBM leiden tot en
kele ogenschijnlijk eenvoudige
conclusies: bied een werknemer
voldoende kansen om zich te
ontplooien en zorg ervoor dat hij
zich identificeert met de onder
neming waarvoor hij werkt.
„Zodat hij ook op een verjaar
dagsfeest trots kan vertellen
over zijn bedrijf."
Cees van Hoof is quality mana
ger bij Akzo Nobel Coatings en
maakt deel uit van een al jaren
bestaande gespreksgroep waarin
bovengenoemde bedrijven zit
ten. „Oorspronkelijk is die groep
opgezet om voor het hele be
drijfsleven aanbevelingen te
kunnen formuleren waarmee de
kwaliteit van producten en dien
sten verbeterd kan worden. Wat
mij echter steeds meer bezig ging
houden was het verschijnsel dat
werknemers soms onder beroer
de omstandigheden nog uitste
kend produceren, terwijl dat on
der kennelijk prima omstandig
heden ook beduidend minder
kan zijn. Wat drijft mensen,
wanneer zetten zij zich in en
wanneer gooien ze het bijltje er
bij neer?"
Hardware
Wat Van Hoof onder meer op
viel, was dat ondernemingen al
tijd veel energie hebben gesto
ken in grijpbare zaken, de hard
ware. „Strategieën, organisa
tiestructuren, verbetering van
arbeidsomstandigheden, noem
maar op. Zaken die je kunt uit
rekenen. Een aardig voorbeeld
wat dat betreft is Philips. Voor
dat Timmer daar zijn Operatie
Centurion aankondige, bleek uit
een onderzoek dat het personeel
zijn, weer onderzoek werd ge
daan, waren die onvoldoendes er
nog altijd. Ook bij andere onder
nemingen bleek overigens dat
het rendement voor en na inves
tering in allerlei zaken nauwe
lijks of in ieder geval onvoldoen
de was gestegen. Er was dus
kennelijk iets anders aan de
hand."
Dat 'andere' hebben de bedrij
ven nu niet alleen binnen de ei
gen muren boven water gekre
gen, hun bevinden mogen na een
daarop volgend onderzoek door
de Erasmus Universiteit nu ook
gelden voor het bedrijfsleven in
het algemeen.
Slagkracht
Cees van Hoof
foto juan vrijdag
aan zaken als tevredenheid en
motivatie een onvoldoende gaf.
Niet zo vreemd op dat moment.
Timmer kondigde echter aan dat
de noodzakelijke sanering zou
leiden tot een Philips dat met
vertrouwen de toekomst in zou
kunnen. Toen echter enkele ja
ren later, op het moment dat dat
vertrouwen hersteld zou moeten
Aan de hand van een vragenlijst
kunnen nu in relatief korte tijd
de zwakke plekken van een or
ganisatie worden blootgelegd.
Daarbij wordt gekeken naar vier
onderwerpen waar ondervraag
de medewerkers een cijfer aan
mogen geven: het Human Re
sources Management (HRM), de
stijl van leidinggeven, het kli
maat in de organisatie (de cul
tuur) en de identificatie. „Men
tale zaken vooral, onderwerpen
die tot enkele jaren geleden nog
vaak als te soft werden afge
daan."
Uit de gevonden scores kan afge
leid worden hoezeer werknemers
nog gemotiveerd zijn, ofwel: hoe
groot hun slagkracht is. „Is die
groot, is er sprake van een be
hoorlijke motivatie, dan kun je
tijdens een reorganisatie nog wel
het een en ander vragen van
mensen. Is de motivatie laag,
dan zal er in ieder geval een ster
ke man aan het roer moeten
staan om de zaak vlot te krijgen.
Investeren in het management is
dan van belang."
Investeringen moeten volgens
Van Hoof vooral gepleegd wor
den in de kwaliteit van het ma
nagement en in het Human Re
sources Management. „Onder
werpen die heel snel tot veran
deringen leiden. Richt je je daar
op dan worden uiteindelijk ook
het klimaat en daarmee de be
trokkenheid bij het bedrijf gun
stig beïnvloed. Direct gaan
wroeten in iets als de cultuur
van een onderneming heeft geen
enkele zin. Daar krijg je nooit
grip op. Dat kan alleen via via."
Van Hoof is inmiddels druk be
zig met het in kaart brengen van
de stand van zaken binnen de
verschillende business units van
Akzo Nobel.
„Daarbij bleek in één geval dat
het personeel heel hoog scoorde
op motivatie. Die mensen wilden
dag en nacht aan de slag. Mana
gement en HRM scoorden echter
enorm laag. De conclusie was
dan ook dat daar snel iets zou
moeten gebeuren, want anders is
zo'n unit over een paar jaar naar
de knoppen."
Binding
Pleit Van Hoof voor een grote
binding aan de onderneming, bij
Akzo Nobel werd enkele jaren
geleden uitdrukkelijk gekozen
voor een steeds groter aantal
korte dienstverbanden. Waar
blijft dan die broodnodige trots
op het 'eigen' bedrijf?
„Dat is inderdaad een span
ningsveld. Ik zal dan ook in eer
ste instantie pleiten voor crea
tieve oplossingen waarbij zoveel
mogelijk met vaste krachten
wordt gewerkt. Maar ik wil mijn
ogen ook niet voor de realiteit
sluiten. In een aantal gevallen
kom je niet uit onder kort duren
de verbintenissen. Maar dan
blijft altijd overeind dat je in ie
der geval de vaste club moet
koesteren. Voelt die zich prettig
en is de motivatie daar hoog, dan
worden de tijdelijke krachten als
vanzelf meegetrokken. Anders
om is de ellende natuurlijk niet
te overzien."
Amsterdam (anp) - De oplage van de Nederlandse kranten is
dit jaar met 1.642 exemplaren gestegen naar 4.753.811. Het
Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit, Cebuco, heeft dat
vastgesteld.
Per 100 huishoudens worden 75 betaalde dagbladen bezorgd. Elf
procent van de kranten gaat via losse verkoop naar de lezers. Onge
veer een miljoen kranten gaat nog naar buren, vrienden of familie.
De Telegraaf is met 760.000 exemplaren per dag de grootste krant
van Nederland. De krant groeide met 3.600 exemplaren. Het Alge
meen Dagblad volgt met een oplage 401.235, een groei ten opzichte
van vorig jaar van 810 kranten.
De Volkskrant heeft een oplage van 368.400, 7200 meer dan vorig
jaar. NRC-Handelsblad steeg met 1350 exemplaren naar een oplage
van 272.300. Trouw bleef met 121.600 precies gelijk.
Het Parool duikelde met 6480 naar 95.120 kranten per dag. Regiona
le kranten laten in daling in de oplage zien: de Haagsche Courant, de
Amersfoortse Courant en De Limburger bij voorbeeld. Het is echter
geen duidelijke tendens.
Cebuco meldt De Stem en Brabants Nieuwsblad al als één krant, met
een totaaloplage van 165.334. Dat zijn zo'n 500 kranten minder dan
vorig jaar.
Premier Kok bezocht gisteren de Kansai International Airport bij Osaka. Het vliegveld is vijf kilometer uit de kust in het water aan
gelegd. Naast minister-president Kok de Nederlandse consul H. Everaars. foto anp
De premier bezocht verder het
technologiebolwerk van electro-
nicagigant Matsushita, dat mer
ken als National, Panasonic en
Technics maakt. De researchaf
deling is begin jaren vijftig op
gezet in een joint-venture met
Philips. Dit samenwerkingsver
band is inmiddels ontbonden.
Kok en minister Van Mierlo van
Buitenlandse Zaken gingen gis
teravond per hogesnelheidstrein
van Osaka naar Tokyo. Zij voer
den daar gesprekken met leden
van de demissionaire Japanse
regering en het zakenleven en
maken hun opwachting bij kei
zer Akihito.
die stukken door toedoen van B.
Die stelde hem daarvan pas enige
tijd na het faillissement op de
hoogte.
N. kreeg een zwaardere straf om
dat de rechtbank hem ten volle
verantwoordelijk houdt voor de
de verduistering en omdat bij
hem het initiatief lag voor de fail
lissementsfraude. N. had ook in
de praktijk de leiding bij NBC.
De rechtbank houdt ook B. volle
dig verantwoordelijk voor ver
duistering. Aan de faillisse
mentsfraude is hij ook schuldig
omdat hij het bestaan van de
warrants eveneens heeft verzwe
gen, zij het tijdelijk. Ook liet
Mastboom bij de vaststelling van
de strafmaat onder meer een psy
chologisch rapport meewegen.
In principe gaan beide verdach
ten in beroep.
Brussel - De kritiek van de Europese Commissie op de hoge vlieg-
tarieven voor zakelijke reizigers snijdt geen houdt. Zo reageerde
de AEA, de associatie van 26 Europese luchtvaartmaatschappij
en, op uitlatingen van Euro-comissaris Neil Kinnock, dat de Eu
ropese Commissie de hoge tarieven wel eens onder de loep zou
kunnen nemen. Karl-Heinz Neumeister, voorzitter van de AEA,
liet gisteren weten niets kwaads te zien in de steeds grotere prijs
verschil tussen goedkope vakantiereizen en het zakelijke verkeer.
De luchtvaartmaatschappijen hebben de laatste jaren hun oog la
ten vallen op de vakantiemarkt en met goedkope tarieven ook Jan
met de pet aan boord kunnen halen, zo verklaarde de voorzitter.
Door het goedkope vliegen zijn er meer routes ontstaan, waarvan
ook de zakelijke reiziger gebruik maakt. Zonder goedkope vluch
ten had de zakelijke reiziger niet zoveel keus uit bestemmingen
gehad als nu, aldus Neumeister. De werkelijke belemmeringen
voor goedkopere zakenvluchten liggen in de tarieven van de
luchthavens en de luchtverkeersdiensten.
Amersfoort (anp) - De Bouw- en houtbond FNV houdt de moge
lijkheid open een kwart procent meer loon te eisen dan de maxi
maal 3 procent, die volgens de algemene FNV-lijn is toegestaan.
Voorzitter R. de Vries deed gisteren deze toezegging aan zijn le-
denparlement. De bond zal de hogere eis stellen, als blijkt dat in
CAO's werknemers een groot deel van de gestegen Vut-kosten
voor hun rekening moeten nemen. Met deze toezegging kwam De
Vries zijn leden tegemoet. Het bestuur van de Bouw- en houtbond
had ingezet op een maximale looneis van 3 procent. De achterban
roept steeds luider om forse looneisen.
Den Haag - Het internationaal actieve vastgoedbeleggingsfonds
Wereldhave heeft in de eerste negen maanden van dit jaar het di
recte beleggingsresultaat ten opzichte van dezelfde periode van
1995 zien toenemen met 6,5 miljoen gulden tot 91,2 miljoen. Dit
betekende een stijging van 7,7 procent. De directie handhaaft de
verwachting dat over heel 1996 de winst per aandeel zal uitkomen
op 7,50. De resultatenverbetering valt in hoofdzaak toe te
schrijven aan hogere huuropbrengsten. De waarde van de porte
feuille van Wereldhave bedraagt 2.367 miljoen gulden tegen 2.335
miljoen eind vorig jaar.
Amsterdam - General Motors en Suzuki Motor Corporation wil
len gaan samenwerken in het segment van de kleine auto. De twee
werken al op andere gebieden samen. Zo produceert Cami in het
Canadese Ontario, een joint venture van GM en Suzuki, sinds
1989 auto's voor de Noordamerikaanse markt.
Londen - De Londense effectenbeurs heeft gisteren enthousiast
gereageerd op de in het weekeinde aangekondigde fusie van Bri
tish Telecom (BT) en het Amerikaanse concern MCI. De koers van
het aandeel BT sloot op 375,5 pence, wat 24,5 pence meer was dan
vrijdag. De stijging kwam daarmee uit op ongeveer 7 procent.
Utrecht - De Mobi Disk, de routeplanner die pretendeert de reis
mogelijkheden per auto en met het openbaar vervoer te vergelij
ken, is waardeloos. De reizigersvereniging Rover vindt de cd-rom
in de eerste plaats een autoplanner. De informatie over de moge
lijkheden om per openbaar vervoer te reizen is vaak onjuist en on
volledig. Rover overweegt een klacht in te dienen bij de Reclame
Code Commissie, omdat de beloften uit de advertenties niet wor
den waargemaakt. De leus 'Mobi Disk. De complete routeplanner'
is volgens Rover misleidend. Het computerschijfje is sinds 11 ok
tober in de handel en wordt uitgegeven door het consortium MRI.
Hierin zijn NS-Reizigers, de ANWB, de VSN Groep (streekver
voer), PTT Telecom en een aantal stadsvervoerbedrijven verenigd.
Den Haag - Silvia Tóth, de bekendste zakenvrouw van Neder
land, gaat haar belang in Content Beheer drastisch verkleinen.
Tóth, tevens bestuursvoorzitter bij het uitzend- en opleidingscon
cern, bezit nu nog een nipt meerderheidsbelang van 50,3 procent,
maar wil dit terugbrengen naar 10 procent. De transactie levert
haar ten minste een kleine 100 miljoen op. Voor de herplaatsing
doet Tóth een beroep op ABN Amro Rothschild. Volgens een
woordvoerder van het concern streeft de bestuursvoorzitter naar
verdere verzakelijking van haar relatie met Content. Ook wil zij
via een brede herplaatsing een einde maken aan overnamegeruch
ten. Tóth verwierf het meerderheidsbelang in 1985 via een zoge
naamde management buy out. Daarvoor was het bedrijf geheel in
handen van het Britse Bayfine. Overigens blijft Tóth gewoon be
stuursvoorzitter bij de onderneming.
Eindhoven - Gamma Holding in Helmond heeft nagenoeg alle
25 Hatéma-filialen (tapijt en gordijnen) in Nederland verkocht.
De vestigingen in Eindhoven,
Nuenen, Helmond, Tilburg en vijf
winkels in het oosten van het
land, worden overgenomen door
Briljant Tapijt in Zutphen. Kop
Woongroep in Sliedrecht wordt
de nieuwe eigenaar van tien filia-
(AD VERTE NTIE)
JSnel naar
Birmingham/Manchester?»
'Eindhoven Airport!
i,x per dag g
ook rechtstreeks naar a
ii andere bestemmingen
1 gratis nieuwe dienstregeling: g
bel 01,0 2521,255
len in het westen van het land.
Vijf Hatéma-filialen in Limburg
en de centrale Hatéma-vestiging
in Mierlo zijn nog niet verkocht.
De onderhandelingen over de
verkoop zijn nog niet helemaal
rond, maar wel in een eindsta
dium, aldus W. Boelhouwer, di
recteur algemene zaken van
Gamma Holding. Boelhouwer
verwacht dit jaar nog definitieve
overeenstemming over de ver
koop en feitelijke overname. Over
de overnameprijs wil Boelhouwer
niets zeggen.
De naam Hatéma zal van de win
kels verdwijnen. Directeur Boel
houwer zegt dat de verkoop geen
gevolgen heeft voor het perso
neel. Gamma Holding wil de
Hatéma-winkels al geruime tijd
afstoten, omdat deze activiteiten
niet tot de kernactiviteiten van
het concern behoren.