Bootliedenconflict duurt voort
G12ZOC1
Keukens i
DE STEM
Klijn
Toeval zorgt voor
mooie drugsvangst
OPS-patiënten willen
erkenning van ziekte
ƒ500,"
w
'Accijnsverhoging is funest voor grensstreek'
'Vlooswijkstraat' wil
nog altijd geen opvang
Politie Terneuzen legt
beslag op auto Belg
Protesten tegen groei
luchtvaart in Zeeland
Ruzie over winkelbel
nog niet afgelopen
FNV schort ultimatum op en overlegt nog deze week met havenschap Terneuzen
C1
P. Haulez contactpersoon voor Zeeland
Axelaar komt om
bij auto-ongeluk
DRUNEN
4Wij gaan gewoon wéér naar de rechter'
Oostburgs geschil weer bij RvS
r
Zeeland
DINSDAG 5 NOVEMBER 1996
Met spandoeken maakten werknemers van de Verenigde Boot-
lieden bv gisteren hun ongenoegen kenbaar over het conflict in de
Terneuzense haven. foto joost knop
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het ultimatum
in het bootliedenconflict in
de Terneuzense haven is
twee weken opgeschort.
Dat heeft de vervoersbond
FNV gisteren bekendge
maakt na overleg met haar
leden van de Verenigde
Bootlieden bv.
Werknemers van de Bootlieden
maakten rond het middaguur
hun ongenoegen kenbaar over het
conflict. Dat gebeurde met span
doeken en veel getoeter bij het
kantoor van het Havenschap Ter
neuzen.
De FNV besloot het ultimaturn
uit te stellen nadat het haven
schap de bond beloofde op zeer
korte termijn naar een oplossing
van het conflict te zoeken. Vol
gens regiobestuurder J. van den
Brink van het district Zuid-West
van de vervoersbond FNV vindt
nog deze week een overleg plaats
met het havenschap.
In eerste instantie had de bond
een ultimatum gesteld dat giste
ren om 12.00 uur afliep. Dit na
dat vorige week bekend werd dat
de bemiddelingspoging van bur
gemeester R. Barbé op niets was
uitgelopen. Het conflict tussen de
Verenigde Bootlieden bv en Mon
tis Mooring- and Boatservice da
teert van begin dit jaar, toen
Montis actief werd in de haven
van Terneuzen.
Volgens Bootlieden is er met de
komst van concurrent Montis een
'onveilige en ongewenste situatie
ontstaan en zouden de mannen
elkaar op het sluizencomplex van
Terneuzen voor de voeten gaan
lopen'. Barbé startte enkele
maanden geleden zijn bemidde-
lingswerk tussen Bootlieden en
Montis op verzoek van de onder
nemingsraad van Bootlieden. De
ze was bang dat het conflict ont
slagen tot gevolg zou hebben.
Die poging leidde niet tot een op
lossing, hoewel Barbé constateer
de dat sinds het optreden van
beide bedrijven 'de veiligheid van
de scheepvaart diverse malen on
der druk is komen te staan'.
De FNV heeft Barbé het voorstel
gedaan de dienstverlening in de
haven openbaar aan te besteden.
De hoogste bieder zou dan het
werk moeten gaan verrichten en
bovendien de werknemers van de
andere onderneming over moeten
nemen. „Op deze wijze is er een
bepaalde mate van concurrentie
ingebracht en worden de werkne
mers niet de dupe van de concur
rentie," zegt regiobestuurder J.
van den Brink van het district
Zuid-West van de vervoersbond
FNV. Deze constructie heeft de
bond afgekeken van de ontwik
kelingen in het busvervoer, waar
in verschillende regio's van het
land (zoals op Walcheren) het
vervoer openbaar is aanbesteed.
Barbé heeft het voorstel positief
ontvangen, maar niet direct over
genomen. „Wij zijn ervan over
tuigd dat dit de beste oplossing
voor het conflict is. Maar ik sluit
niet dat er andere oplossingen
mogelijk zijn. Voor ons staat be
houd van werkgelegenheid en
géén concurrentie op arbeids
voorwaarden voorop."
Mochten de besprekingen de ko-
mende weken op niets uitlopen,
dan sluit Van den Brink daad
werkelijke acties in de haven niet
uit.
Van onze verslaggever
St.-Jansteen - Vechten om erkenning. Daar gaat het de 35-jari-
ge Patrick Haulez uit St.-Jansteen om. Erkenning van zijn
ziekte OPS (Organo-Psychosyndroom), als gevolg van jaren
lang werken met oplosmiddelen. Die erkenning zou voor hem
zelf dan te laat komen, hij hoopt dat in ieder geval anderen
geen OPS meer zullen oplopen.
Vandaar dat Haulez sinds deze
week contactpersoon voor Zee
land is van de landelijke OPS-
vereniging. Inmiddels heeft hij
alle huisartsen en apotheken in
Oost-Zeeuws-Vlaanderen voor
zien van folders over OPS, in de
hoop dat meer bekendheid ook
meer daadkracht tot gevolg
heeft.
Het aantal OPS-slachtoffers in
Nederland bedraagt momenteel
ruim 2500. Per jaar komen er
200 tot 300 bij. In Nederland
werken naar schatting een half
miljoen mensen geregeld met
oplosmiddelen. Vooral schil
ders, autospuiters, tapijtleggers,
grafici en laboranten hebben
een verhoogde kans op OPS.
Haulez werkte al zestien jaar als
stoffeerder, toen hij begin jaren
negentig een reeks van klachten
kreeg: duizeligheid, moeheid,
concentratieproblemen, hij
werd vergeetachtig, kortademig.
Kortom, klachten die duiden op
jarenlang werken met oplosmid
delen. Sindsdien stuit hij op een
muur van onbegrip. Bij zijn
vroegere werkgever, bij medici,
bij de bedrijfsvereniging, zij na
men Haulez en zijn klachten
niet of nauwelijks serieus. Hij
kreeg zelfs het etiket 'psychisch
niet in orde' opgeplakt. In de zo
mer van 1993 werd hij voor 25
tot 35 procent arbeidsonge
schikt verklaard, later werd dit
Schoorl (anp) - Door een onge
val op de N9 bij het Noord-Hol
landse Schoorl is maandagoch
tend de 26-jarige F. Boeije uit
Axel om het leven gekomen. Hij
zat in een bestelbusje dat door
een harde windstoot van de weg
raakte en in een sloot terecht
kwam.
De man is uit het busje geslin
gerd en in de sloot onder het
voertuig terechtgekomen. De
bestuurder slaagde er niet in
zijn passagier onder het busje
weg te trekken. Pas nadat een
tractor het voertuig omhoog had
getrokken, kon het slachtoffer
uit de sloot worden gehaald. Hij
was inmiddels overleden. De N9
is in verband met het ongeval
bijna twee uur voor het verkeer
afgesloten geweest.
teruggedraaid tot 15 tot 25 pro
cent. Daartegen is hij overigens
in beroep gegaan.
Enkele weken geleden wees een
onderzoek van het Nederlands
Centrum voor Beroepsziekten in
Amsterdam uit dat Haulez
daadwerkelijk lijdt aan OPS, als
gevolg van chronische oplos
middelen. Iets dat hijzelf allang
wist. „Na een gevecht van meer
dan drie jaar van vernederingen,
onwaarheden en onzorgvuldig
heden een voor mij positief be
richt," aldus Haulez, die niette
min geen blijdschap toont.
„Want OPS betekent 'levens
lang', je komt er nooit meer van
af."
Een 'echte' erkenning is die .uit
slag overigens nog lang niet.
Onlangs stuurde Haulez een uit
gebreide brief aan de vaste Ka
mercommissie voor Sociale Za
ken en Werkgelegenheid, in de
hoop daar aandacht voor' OPS-
slachtoffers te vinden. Het ant
woord, dat hij afgelopen week
end ontving, heeft hem diep te
leurgesteld. De commissie zal
geen actie ondernemen en laat
het aan de individuele commis
sieleden o.ver om agndacht aan
OPS te schenken. „Maar de
overheid kan OPS-slachtoffers
niet langer verstoppen. Elke dag
komen er nieuwe mensen bij."
Haulez en zijn lotgenoten krij1-
gen steun van de vakbonden.
Maar die staan in de Sociaal
EconomischeRaad (SER) lijn
recht tegenover elkaar over een
adviesaanvraag over beperking
van het gebruik van organische
oplosmiddelen. Vakbonden
steunen het plan van staatsse
cretaris De Grave van Sociale
Zaken om het gebruik aan
strengere regels te binden.
Werkgevers vinden de advies
aanvraag tendentieus en willen
alles houden zoals het is.
Haulez wijst op de Scandinavi
sche landen, waar alle gevaarlij
ke oplosmiddelen uit de handel
zijn genomen en men milieu
vriendelijke alternatieven ge
bruikt. „Waarom daar wel en
hier niet?"
De OPS-vereniging eist in ieder
geval een strengere controle, er
kenning van de OPS-ziekte en
een betere voorlichting door de
overheid. „Om toekomstige
slachtoffers te voorkomen. Daar
wil ik me voor inzetten," aldus
Haulez.
(advertentie)
goedkopere keukens
Vindt i) ergens een
keuken tegen een lagere prijs.
KUJN GEEFr li
ext tl a korting
OP PK lmgsïe PRIJS!
TOTAAID
«>1
Mo. i/m 7 0
Zo-9.JÖ - W"
y.ijjogavowi koofrg"""»
GOEDKOPER KAN NIET! 5 JAAR GRATIS SERVICE LID INTERIEUR WAARBORG FONDS
I Klijn Keukens; Thomas Edisonweg 4. Bedrijvenpark Groenewoud 115151Dj ütunofl. Tele}oonr(Q416) 37 75 H;
Ondanks een prijsverhoging in België blijven er flinke verschillen met Nederland bestaan. Zeventien cent per liter benzine en veer
tien cent per liter LPG, denkt een pomphouder. Bij deze pomp in Kapellebrug blijven de prijzen nog even aangegeven in franken.
FOTO WIM KOOYMAN
vloeistofdichte bestrating en te
rug-geleiding van brandstof-
dampen. „Die investeringen kun
je niet meer terugverdienen," al
dus Aers.
Hoofdargument van de regering
om de brandstofprijzen te verho
gen, is dat ze daarmee het ge
bruik van de auto terug wil drin
gen. Bedoeling is die verhoging
middels een lagere motorrijtui
genbelasting terug te geven aan
de automobilisten. „Dat is een
randstedelijk probleem, laten ze
het daar dan ook oplossen," zegt
Boon. „Dan moet de brandstof in
de randstad maar duurder wor
den. In regio's op grotere afstand
daarvan moet de prijs dan gelei
delijk aflopen. Gewoon het land
in zones verdelen, dat kan. En
dan is het probleem voor de
grensstreek ook opgelost."
Van onze verslaggever
Oostburg - Een prijsverho
ging van vijftien cent op elke
liter benzine of LPG is vol
gens exploitant J. Aers uit
Oostburg funest voor pomp
stationhouders, ook in
Zeeuws-Vlaanderen.
De BOVAG maakt zich momen
teel sterk voor een compensatie
voor pompstationhouders langs
de Belgische en de Duitse grens.
Per 1 juli volgend jaar gaan de
prijzen voor LPG en benzine
omhoog. Daarnaast overweegt
de BOVAG naar Straatsburg te
gaan, omdat de verhoging van de
regering in strijd is met wat eer
der in een regeerakkoord is afge
sproken. Dit zei gisteren R. Boon
uit Sluis, een van de Zeeuws-
Vlaamse BOVAG-leden.
Ondanks de twee frank verho
ging die België nog dit jaar door
voert voor benzine blijven er
flinke prijsverschillen met Ne
derland bestaan als de vijftien
cent extra er toch bovenop kamt.
Boon denkt dat bij de zuiderbu
ren benzine straks zeventien
cent en LPG veertien cent per li
ter goedkoper zullen zijn.
Over een eventuele compensatie
bestaat overigens nog onduide
lijkheid. „Er wordt alleen nog
maar gesproken over de grens
streek met Duitsland. Over
Zeeuws-Vlaanderen, of beter ge
zegd de gehele Belgisch-Neder
landse grensstreek, zwijgt men.
„Het argument van de regering
dat compensatie voor ons niet
nodig is omdat België de accijns
ook verhoogt, gaat niet op," zegt
Johan Aers, die vijf pompen ex
ploiteert in Zeeuws-Vlaanderen.
„Er blijft een behoorlijk prijs
verschil en dat zullen wij mer
ken." Hij vreest hierdoor ook op
den duur aantasting van de
werkgelegenheid.
„We blijven met prijsverschillen
zitten en de consument zal dus
uitwijken naar België. Dat is dui
delijk genoeg." Aers heeft al van
grote klanten - transportonder
nemingen - klachten gehoord
over de brandstofprijzen. „Zij
gaan uitwijken naar België."
De verhoging kan volgens Aers
ook slecht uitpakken voor met
name die brandstofstations die
nog niet aan de huidige milieu-
eisen, zijn aangepast. Als men
weet dat het moeilijk wordt het
hoofd boven water te houden,
ligt het niet voor de hand inves
teringen te plegen in zaken als
Van onze verslaggever
Terneuzen - Zo'n zeventig be
woners van de Vloos-
wijkstraat sluiten verdere ge
rechtelijke stappen niet uit,
als de rechter morgen hun be
zwaren tegen een dag- en
nachtopvang in Terneuzen af
wijst. Gisteren diende een
kort geding in Middelburg.'
Dé bewoners voelen zich bekocht
door de gemeente Terneuzen. Ze
willen de dag- en nachtopvang
(bedoeld voor dakloze zwervers,
al dan niet verslaafd) niet voor
hun deur hebben. De gemeente
raad ging in augustus akkoord
met de tijdelijke locatie honden-
uitlaatterrein achter Mikro Elec
tro, bij de Schependijk.
„Er is een afspraak gemaakt dat
de dag- en nachtopvang niet in of
aan de rand van het centrum zou
komen, en dat is nu toch het ge
val," zegt woordvoerder van de
bewoners, J. van de Heuvel. „Het
is nu een stuk rustiger geworden
in de binnenstad, we hebben
minder last van drugsoverlast.
Wij vrezen dat er weer een toena
me komt als er straks een metha-
donverstrekking is in de dag- en
nachtopvang. Vijftig meter ver
der ligt eên vrij stuk grond. Zet
die containers daar neer. Nie
mand heeft er dan directe kijk op
en er zijn dan geen kinderen meer
in de buurt."
Van de Heuvel sluit niet uit dat
als de rechter de bewoners in het
ongelijk stelt, er nieuwe acties
volgen. „We kiezen wel heel dui
delijk voor gerechterlij ke stap
pen. We gaan dus geen protest
mars organiseren of de boeman
uithangen. Maar we zullen als
bewoners geen enkele medewer
king verlenen aan de gebruikers
van de dag- en nachtopvang. We
zullen ze niet op de koffie vragen,
om het maar even zo te zeggen.
Maar daar denken we nog niet
aan. Voorlopig hebben we het
volste vertrouwen, in Middel
burg."
G. Christiaanse, die gisteren de
gemeente vertegenwoordigde,
benadrukt dat het om een tijde
lijke locatie (tot en met 31 de
cember 1997) gaat. „Per 1 janua
ri 1998 zullen meerdere opties en
locaties onder de loep genomen
worden. Deze locatie is in ieder
geval al een compromis, dat is
voortgevloeid uit vier alternatie
ven die eerder door het Bewo
nersplatform Binnenstad zijn
gepresenteerd. Maar we zullen
verder moeten wachten of de ge
meente na 1997 nog geld krijgt
Van onze verslaggever
Terneuzen - De marechaussee heeft eind vorige week bij
toeval een mooie drugsvangst gedaan in Zeeuws-Vlaan
deren. Bij het bekeuren van een 27-jarige Fransman na
een verkeersovertreding op de Guido Gezellestraat in
Terneuzen werd bijna 2,5 kilo marihuana gevonden.
Bij het uitschrijven van de be
keuring roken de marechaus
sees de sterke geur van mari
huana en daarom onderwier
pen ze het voertuig van de
Fransman aan een inspectie.
Zo kwamen ze in de koffer
ruimte van de auto terecht,
waar in een sporttas geen
sportspullen zaten, maar de
partij softdrugs. De Zuider
buur had die in de Scheldestad
gekocht voor elfduizend gul
den. Niet alleen kon de man
naar dat geld fluiten, hij kreeg
ook een boete van 7500 gulden.
De Fransman verklaarde dat
hij de drugs gekocht had met
vrienden in zijn vaderland. De
marihuana is in beslag geno
men.
Behalve de bekeuring kreeg hij
ook een binnenstadverbod voor
Terneuzen opgelegd.
De koninklijke marechaussee
onderzoekt nog wie de leveran
cier is van de softdrugs en van
uit welk pand het verdovende
middel is geleverd.
De Fransman is na het betalen
van de 7500 gulden de volgen
de dag op vrije voeten gesteld.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Een 43-jarige man uit het Belgische Eeklo moest gis
terochtend zijn auto achterlaten in Terneuzen, omdat hij eén be
keuring van 170 gulden niet kon betalen. Hij was op de kruising
van de Guido Gezellestraat met de Alvarezlaan door rood gereden.
dingen die in de Wet Mulder zijn
genoemd. Het betreft verkeersover
tredingen waarbij geen sprake is
van schade of lichamelijk letsel en
waarvan de maximumboete vijf
honderd gulden per overtreding
bedraagt. Andere mogelijke maat
regelen zijn inname van het rijbe
wijs en het kentekenbewijs. De
boete blijft naast genoemde straf
fen steeds bestaan. Volgens Ver
doorn is 'Mulder' een effectief wa
pen in de strijd tegen wanbetalers
van verkeersboetes. „Veel mensen
kiezen uiteindelijk toch eieren
voor hun geld. Het kan gebeuren
dat ze in eerste instantie weigeren
te betalen. Maar als ze vervolgens
merken dat ze hun auto kwijtra
ken, wordt de bekeuring vaak als
nog snel betaald."
De agenten die hem aanhielden
voor die overtreding wilden boter
bij de vis. De Belg had echter niet
genoeg geld op zak. Daarom houdt
de pohtie zijn auto, totdat de man
de boete wel betaalt.
Regelmatig past de Zeeuws-
Vlaamse politie dit zogenaamde
'verhaal op goederen' toe, aldus po
litiewoordvoerder C. Verdoorn.
Dat gebeurt niet alleen bij buiten
landse verkeersovertreders, maar
ook bij Nederlanders die weigeren
een bekeuring te betalen. De politie
kan via de officier van justitie be
slag leggen op goederen of inkom
sten van overtreders. Indien nodig
kan de politie zo zelfs een geldbe
drag van iemands bankrekening la
ten afschrijven. Dat is mogelijk
voor een heleboel verkeersovertre-
Van onze verslaggever
Middelburg - De milieupartijen Delta Anders en GroenLinks in
de Zeeuwse politiek hebben bezwaar aangetekend tegen de
wens van minister De Boer (Milieu) om de luchtvaart in Zee
land uit te breiden.
De minister wil het aantal vliegbe
wegingen op het vliegveld Midden-
Zeeland optrekken van 40.000 tot
60.000 per jaar. Dit moet de ge
luidsoverlast door vliegtuigen el
ders in het land beperken. Het
Zeeuwse statenlid Frans van Kol-
lem van GroenLinks meldde giste
ren dat hij aangedrongen heeft
kwestie op de agenda van de Twee
de Kamer te zetten. Daar gaat de
zaak spelen. Als de Kamer niets
doet, is de zogeheten ontwerp-aan-
wijzing van de minister - over de
zoneringen van luchtvaartterrei
nen - een feit. Maar de Kamer kan
wel op eigen initiatief aandringen
op een aanpassing van de maatre
gel en die kant wil GroenLinks op.
„Ik wil geen enkele uitbreiding van
het aantal vluchten in Zeeland, ik
wil zelfs dat Midden-Zeeland dicht
gaat," aldus Van Kollem gisteren.
Het Statenlid Marten Wiersma van
Delta Anders heeft een brief met
vragen gestuurd aan Gedeputeerde
Staten van Zeeland. Wiersma stelt
dat het voornemen van de minister
in strijd is met het ontwerp van het
nieuwe Zeeuwse Streekplan. Hij
vraagt tevens of het plan past bin
nen de opvatting van het college
dat een beperkte groei mogelijk
moet zijn.
Minister De Boer is daar duidelijk
over in haar brief aan de Tweede
Kamer. Een stijging van 40.000
naar 60.000 vliegbewegingen
noemt zij gering.
Wiersma meldt ook nog dat het
plan van de minister bepaald niet
bijdraagt aan de versterking van de
zogeheten groen-blauwe ruimte in
Zeeland, een andere wens van het
provinciebestuur. Gedeputeerde
Staten moeten bezwaar maken,
vindt het Statenlid.
Op Midden-Zeeland mogen alleen
vliegtuigen komen die üchter zijn
dan 6000 kilo. Dit jaar zullen er on
geveer 36.000 vliegbewegingen
worden geregistreerd.
om het project voort te zetten."
Terneuzen kreeg dit jaar de sub
sidie voor de dag- en nachtop
vang toegewezen, onder voor
waarde dat er nog voor het einde
van het jaar mee gestart zou
worden. „Als de rechter woens
dag het verzoek van de bewoners
niet honoreert, zal de gemeente
daarom nog deze week verdere
actie ondernemen," aldus Chris
tiaanse, die daaraan toevoegt
dat 'het wel een probleem zou
kunnen worden' als de rechter
anders beslist. „Maar dat is weer
geheel afhankelijk van de tijd
die nodig is voor een nieuwe pro
cedure."
De rechter heeft gisteren overi-
gens zijn twijfels uitgesproken
over de ontvankelijkheid van de
bezwaren uit de Vlooswijkstraat.
Formeel is er maar door één be
woner een bezwaarschrift inge
diend. Daarbij is wel een hele
lijst handtekeningen gevoegd.
Volgens Christiaanse kunnen de
bewoners alsnog bezwaar aante
kenen, omdat de procedure nog
niet gesloten is.
Van onze verslaggever
Oostburg - Het geschil over de omstreden geluidsoverlast
van de winkelbel van kruidenier I. Casteleijn in Oostburg
ligt opnieuw op het bord van de Raad van State.
Staatsraad E. Berg stuurde in
september I. Casteleijn, diens
buurman A. van de Lijke en de
gemeente Oostburg terug naar de
onderhandelingstafel. Partijen
zijn er echter op eigen kracht niet
uitgekomen. Volgens woordvoer
der L. Polfliet van de gemeente
Óostburg zal de staatsraad nu op
korte termijn uitspraak doen.
Oostburger A. van de Lijke wil
dat de Raad van State in Den
Haag B en W van Oostburg
dwingt de milieuvergunning
aanscherpen die zij aan zijn
buurman kruidenier I. Casteleijn
aan de Zuidzandsestraat hebben
verleend. In de vergunning is ook
het geluid van de deurbel gere
geld en dat blijft volgens de ge
meente, die al een aantal contro
les uitvoerde, binnen acceptabele
geluidsnormen.
Van de Lijke blijft echter volhou
den last te hebben van de bel en
beweert dat zijn buurman bij
controles de bel manipuleert.
Casteleijn ontkent het geluid van
de deurbel bij te stellen als de ge
meente langskomt. Volgens Cas
teleijn, die al twintig jaar niet
meer praat met zijn buurman, is
het niet gelukt om tot overeen
stemming te komen. „Het was ja
tegen nee. Dus daar kom je niet
uit." Van de Lijke wenste giste
ren niet met de krant over dit on
derwerp tè praten.