Bootliedenconflict duurt voort G12ZOC1 Keukens i DE STEM Klijn Toeval zorgt voor mooie drugsvangst OPS-patiënten willen erkenning van ziekte ƒ500," w 'Accijnsverhoging is funest voor grensstreek' 'Vlooswijkstraat' wil nog altijd geen opvang Politie Terneuzen legt beslag op auto Belg Protesten tegen groei luchtvaart in Zeeland Ruzie over winkelbel nog niet afgelopen FNV schort ultimatum op en overlegt nog deze week met havenschap Terneuzen C1 P. Haulez contactpersoon voor Zeeland Axelaar komt om bij auto-ongeluk DRUNEN 4Wij gaan gewoon wéér naar de rechter' Oostburgs geschil weer bij RvS r Zeeland DINSDAG 5 NOVEMBER 1996 Met spandoeken maakten werknemers van de Verenigde Boot- lieden bv gisteren hun ongenoegen kenbaar over het conflict in de Terneuzense haven. foto joost knop Van onze verslaggever Terneuzen - Het ultimatum in het bootliedenconflict in de Terneuzense haven is twee weken opgeschort. Dat heeft de vervoersbond FNV gisteren bekendge maakt na overleg met haar leden van de Verenigde Bootlieden bv. Werknemers van de Bootlieden maakten rond het middaguur hun ongenoegen kenbaar over het conflict. Dat gebeurde met span doeken en veel getoeter bij het kantoor van het Havenschap Ter neuzen. De FNV besloot het ultimaturn uit te stellen nadat het haven schap de bond beloofde op zeer korte termijn naar een oplossing van het conflict te zoeken. Vol gens regiobestuurder J. van den Brink van het district Zuid-West van de vervoersbond FNV vindt nog deze week een overleg plaats met het havenschap. In eerste instantie had de bond een ultimatum gesteld dat giste ren om 12.00 uur afliep. Dit na dat vorige week bekend werd dat de bemiddelingspoging van bur gemeester R. Barbé op niets was uitgelopen. Het conflict tussen de Verenigde Bootlieden bv en Mon tis Mooring- and Boatservice da teert van begin dit jaar, toen Montis actief werd in de haven van Terneuzen. Volgens Bootlieden is er met de komst van concurrent Montis een 'onveilige en ongewenste situatie ontstaan en zouden de mannen elkaar op het sluizencomplex van Terneuzen voor de voeten gaan lopen'. Barbé startte enkele maanden geleden zijn bemidde- lingswerk tussen Bootlieden en Montis op verzoek van de onder nemingsraad van Bootlieden. De ze was bang dat het conflict ont slagen tot gevolg zou hebben. Die poging leidde niet tot een op lossing, hoewel Barbé constateer de dat sinds het optreden van beide bedrijven 'de veiligheid van de scheepvaart diverse malen on der druk is komen te staan'. De FNV heeft Barbé het voorstel gedaan de dienstverlening in de haven openbaar aan te besteden. De hoogste bieder zou dan het werk moeten gaan verrichten en bovendien de werknemers van de andere onderneming over moeten nemen. „Op deze wijze is er een bepaalde mate van concurrentie ingebracht en worden de werkne mers niet de dupe van de concur rentie," zegt regiobestuurder J. van den Brink van het district Zuid-West van de vervoersbond FNV. Deze constructie heeft de bond afgekeken van de ontwik kelingen in het busvervoer, waar in verschillende regio's van het land (zoals op Walcheren) het vervoer openbaar is aanbesteed. Barbé heeft het voorstel positief ontvangen, maar niet direct over genomen. „Wij zijn ervan over tuigd dat dit de beste oplossing voor het conflict is. Maar ik sluit niet dat er andere oplossingen mogelijk zijn. Voor ons staat be houd van werkgelegenheid en géén concurrentie op arbeids voorwaarden voorop." Mochten de besprekingen de ko- mende weken op niets uitlopen, dan sluit Van den Brink daad werkelijke acties in de haven niet uit. Van onze verslaggever St.-Jansteen - Vechten om erkenning. Daar gaat het de 35-jari- ge Patrick Haulez uit St.-Jansteen om. Erkenning van zijn ziekte OPS (Organo-Psychosyndroom), als gevolg van jaren lang werken met oplosmiddelen. Die erkenning zou voor hem zelf dan te laat komen, hij hoopt dat in ieder geval anderen geen OPS meer zullen oplopen. Vandaar dat Haulez sinds deze week contactpersoon voor Zee land is van de landelijke OPS- vereniging. Inmiddels heeft hij alle huisartsen en apotheken in Oost-Zeeuws-Vlaanderen voor zien van folders over OPS, in de hoop dat meer bekendheid ook meer daadkracht tot gevolg heeft. Het aantal OPS-slachtoffers in Nederland bedraagt momenteel ruim 2500. Per jaar komen er 200 tot 300 bij. In Nederland werken naar schatting een half miljoen mensen geregeld met oplosmiddelen. Vooral schil ders, autospuiters, tapijtleggers, grafici en laboranten hebben een verhoogde kans op OPS. Haulez werkte al zestien jaar als stoffeerder, toen hij begin jaren negentig een reeks van klachten kreeg: duizeligheid, moeheid, concentratieproblemen, hij werd vergeetachtig, kortademig. Kortom, klachten die duiden op jarenlang werken met oplosmid delen. Sindsdien stuit hij op een muur van onbegrip. Bij zijn vroegere werkgever, bij medici, bij de bedrijfsvereniging, zij na men Haulez en zijn klachten niet of nauwelijks serieus. Hij kreeg zelfs het etiket 'psychisch niet in orde' opgeplakt. In de zo mer van 1993 werd hij voor 25 tot 35 procent arbeidsonge schikt verklaard, later werd dit Schoorl (anp) - Door een onge val op de N9 bij het Noord-Hol landse Schoorl is maandagoch tend de 26-jarige F. Boeije uit Axel om het leven gekomen. Hij zat in een bestelbusje dat door een harde windstoot van de weg raakte en in een sloot terecht kwam. De man is uit het busje geslin gerd en in de sloot onder het voertuig terechtgekomen. De bestuurder slaagde er niet in zijn passagier onder het busje weg te trekken. Pas nadat een tractor het voertuig omhoog had getrokken, kon het slachtoffer uit de sloot worden gehaald. Hij was inmiddels overleden. De N9 is in verband met het ongeval bijna twee uur voor het verkeer afgesloten geweest. teruggedraaid tot 15 tot 25 pro cent. Daartegen is hij overigens in beroep gegaan. Enkele weken geleden wees een onderzoek van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten in Amsterdam uit dat Haulez daadwerkelijk lijdt aan OPS, als gevolg van chronische oplos middelen. Iets dat hijzelf allang wist. „Na een gevecht van meer dan drie jaar van vernederingen, onwaarheden en onzorgvuldig heden een voor mij positief be richt," aldus Haulez, die niette min geen blijdschap toont. „Want OPS betekent 'levens lang', je komt er nooit meer van af." Een 'echte' erkenning is die .uit slag overigens nog lang niet. Onlangs stuurde Haulez een uit gebreide brief aan de vaste Ka mercommissie voor Sociale Za ken en Werkgelegenheid, in de hoop daar aandacht voor' OPS- slachtoffers te vinden. Het ant woord, dat hij afgelopen week end ontving, heeft hem diep te leurgesteld. De commissie zal geen actie ondernemen en laat het aan de individuele commis sieleden o.ver om agndacht aan OPS te schenken. „Maar de overheid kan OPS-slachtoffers niet langer verstoppen. Elke dag komen er nieuwe mensen bij." Haulez en zijn lotgenoten krij1- gen steun van de vakbonden. Maar die staan in de Sociaal EconomischeRaad (SER) lijn recht tegenover elkaar over een adviesaanvraag over beperking van het gebruik van organische oplosmiddelen. Vakbonden steunen het plan van staatsse cretaris De Grave van Sociale Zaken om het gebruik aan strengere regels te binden. Werkgevers vinden de advies aanvraag tendentieus en willen alles houden zoals het is. Haulez wijst op de Scandinavi sche landen, waar alle gevaarlij ke oplosmiddelen uit de handel zijn genomen en men milieu vriendelijke alternatieven ge bruikt. „Waarom daar wel en hier niet?" De OPS-vereniging eist in ieder geval een strengere controle, er kenning van de OPS-ziekte en een betere voorlichting door de overheid. „Om toekomstige slachtoffers te voorkomen. Daar wil ik me voor inzetten," aldus Haulez. (advertentie) goedkopere keukens Vindt i) ergens een keuken tegen een lagere prijs. KUJN GEEFr li ext tl a korting OP PK lmgsïe PRIJS! TOTAAID «>1 Mo. i/m 7 0 Zo-9.JÖ - W" y.ijjogavowi koofrg"""» GOEDKOPER KAN NIET! 5 JAAR GRATIS SERVICE LID INTERIEUR WAARBORG FONDS I Klijn Keukens; Thomas Edisonweg 4. Bedrijvenpark Groenewoud 115151Dj ütunofl. Tele}oonr(Q416) 37 75 H; Ondanks een prijsverhoging in België blijven er flinke verschillen met Nederland bestaan. Zeventien cent per liter benzine en veer tien cent per liter LPG, denkt een pomphouder. Bij deze pomp in Kapellebrug blijven de prijzen nog even aangegeven in franken. FOTO WIM KOOYMAN vloeistofdichte bestrating en te rug-geleiding van brandstof- dampen. „Die investeringen kun je niet meer terugverdienen," al dus Aers. Hoofdargument van de regering om de brandstofprijzen te verho gen, is dat ze daarmee het ge bruik van de auto terug wil drin gen. Bedoeling is die verhoging middels een lagere motorrijtui genbelasting terug te geven aan de automobilisten. „Dat is een randstedelijk probleem, laten ze het daar dan ook oplossen," zegt Boon. „Dan moet de brandstof in de randstad maar duurder wor den. In regio's op grotere afstand daarvan moet de prijs dan gelei delijk aflopen. Gewoon het land in zones verdelen, dat kan. En dan is het probleem voor de grensstreek ook opgelost." Van onze verslaggever Oostburg - Een prijsverho ging van vijftien cent op elke liter benzine of LPG is vol gens exploitant J. Aers uit Oostburg funest voor pomp stationhouders, ook in Zeeuws-Vlaanderen. De BOVAG maakt zich momen teel sterk voor een compensatie voor pompstationhouders langs de Belgische en de Duitse grens. Per 1 juli volgend jaar gaan de prijzen voor LPG en benzine omhoog. Daarnaast overweegt de BOVAG naar Straatsburg te gaan, omdat de verhoging van de regering in strijd is met wat eer der in een regeerakkoord is afge sproken. Dit zei gisteren R. Boon uit Sluis, een van de Zeeuws- Vlaamse BOVAG-leden. Ondanks de twee frank verho ging die België nog dit jaar door voert voor benzine blijven er flinke prijsverschillen met Ne derland bestaan als de vijftien cent extra er toch bovenop kamt. Boon denkt dat bij de zuiderbu ren benzine straks zeventien cent en LPG veertien cent per li ter goedkoper zullen zijn. Over een eventuele compensatie bestaat overigens nog onduide lijkheid. „Er wordt alleen nog maar gesproken over de grens streek met Duitsland. Over Zeeuws-Vlaanderen, of beter ge zegd de gehele Belgisch-Neder landse grensstreek, zwijgt men. „Het argument van de regering dat compensatie voor ons niet nodig is omdat België de accijns ook verhoogt, gaat niet op," zegt Johan Aers, die vijf pompen ex ploiteert in Zeeuws-Vlaanderen. „Er blijft een behoorlijk prijs verschil en dat zullen wij mer ken." Hij vreest hierdoor ook op den duur aantasting van de werkgelegenheid. „We blijven met prijsverschillen zitten en de consument zal dus uitwijken naar België. Dat is dui delijk genoeg." Aers heeft al van grote klanten - transportonder nemingen - klachten gehoord over de brandstofprijzen. „Zij gaan uitwijken naar België." De verhoging kan volgens Aers ook slecht uitpakken voor met name die brandstofstations die nog niet aan de huidige milieu- eisen, zijn aangepast. Als men weet dat het moeilijk wordt het hoofd boven water te houden, ligt het niet voor de hand inves teringen te plegen in zaken als Van onze verslaggever Terneuzen - Zo'n zeventig be woners van de Vloos- wijkstraat sluiten verdere ge rechtelijke stappen niet uit, als de rechter morgen hun be zwaren tegen een dag- en nachtopvang in Terneuzen af wijst. Gisteren diende een kort geding in Middelburg.' Dé bewoners voelen zich bekocht door de gemeente Terneuzen. Ze willen de dag- en nachtopvang (bedoeld voor dakloze zwervers, al dan niet verslaafd) niet voor hun deur hebben. De gemeente raad ging in augustus akkoord met de tijdelijke locatie honden- uitlaatterrein achter Mikro Elec tro, bij de Schependijk. „Er is een afspraak gemaakt dat de dag- en nachtopvang niet in of aan de rand van het centrum zou komen, en dat is nu toch het ge val," zegt woordvoerder van de bewoners, J. van de Heuvel. „Het is nu een stuk rustiger geworden in de binnenstad, we hebben minder last van drugsoverlast. Wij vrezen dat er weer een toena me komt als er straks een metha- donverstrekking is in de dag- en nachtopvang. Vijftig meter ver der ligt eên vrij stuk grond. Zet die containers daar neer. Nie mand heeft er dan directe kijk op en er zijn dan geen kinderen meer in de buurt." Van de Heuvel sluit niet uit dat als de rechter de bewoners in het ongelijk stelt, er nieuwe acties volgen. „We kiezen wel heel dui delijk voor gerechterlij ke stap pen. We gaan dus geen protest mars organiseren of de boeman uithangen. Maar we zullen als bewoners geen enkele medewer king verlenen aan de gebruikers van de dag- en nachtopvang. We zullen ze niet op de koffie vragen, om het maar even zo te zeggen. Maar daar denken we nog niet aan. Voorlopig hebben we het volste vertrouwen, in Middel burg." G. Christiaanse, die gisteren de gemeente vertegenwoordigde, benadrukt dat het om een tijde lijke locatie (tot en met 31 de cember 1997) gaat. „Per 1 janua ri 1998 zullen meerdere opties en locaties onder de loep genomen worden. Deze locatie is in ieder geval al een compromis, dat is voortgevloeid uit vier alternatie ven die eerder door het Bewo nersplatform Binnenstad zijn gepresenteerd. Maar we zullen verder moeten wachten of de ge meente na 1997 nog geld krijgt Van onze verslaggever Terneuzen - De marechaussee heeft eind vorige week bij toeval een mooie drugsvangst gedaan in Zeeuws-Vlaan deren. Bij het bekeuren van een 27-jarige Fransman na een verkeersovertreding op de Guido Gezellestraat in Terneuzen werd bijna 2,5 kilo marihuana gevonden. Bij het uitschrijven van de be keuring roken de marechaus sees de sterke geur van mari huana en daarom onderwier pen ze het voertuig van de Fransman aan een inspectie. Zo kwamen ze in de koffer ruimte van de auto terecht, waar in een sporttas geen sportspullen zaten, maar de partij softdrugs. De Zuider buur had die in de Scheldestad gekocht voor elfduizend gul den. Niet alleen kon de man naar dat geld fluiten, hij kreeg ook een boete van 7500 gulden. De Fransman verklaarde dat hij de drugs gekocht had met vrienden in zijn vaderland. De marihuana is in beslag geno men. Behalve de bekeuring kreeg hij ook een binnenstadverbod voor Terneuzen opgelegd. De koninklijke marechaussee onderzoekt nog wie de leveran cier is van de softdrugs en van uit welk pand het verdovende middel is geleverd. De Fransman is na het betalen van de 7500 gulden de volgen de dag op vrije voeten gesteld. Van onze verslaggever Terneuzen - Een 43-jarige man uit het Belgische Eeklo moest gis terochtend zijn auto achterlaten in Terneuzen, omdat hij eén be keuring van 170 gulden niet kon betalen. Hij was op de kruising van de Guido Gezellestraat met de Alvarezlaan door rood gereden. dingen die in de Wet Mulder zijn genoemd. Het betreft verkeersover tredingen waarbij geen sprake is van schade of lichamelijk letsel en waarvan de maximumboete vijf honderd gulden per overtreding bedraagt. Andere mogelijke maat regelen zijn inname van het rijbe wijs en het kentekenbewijs. De boete blijft naast genoemde straf fen steeds bestaan. Volgens Ver doorn is 'Mulder' een effectief wa pen in de strijd tegen wanbetalers van verkeersboetes. „Veel mensen kiezen uiteindelijk toch eieren voor hun geld. Het kan gebeuren dat ze in eerste instantie weigeren te betalen. Maar als ze vervolgens merken dat ze hun auto kwijtra ken, wordt de bekeuring vaak als nog snel betaald." De agenten die hem aanhielden voor die overtreding wilden boter bij de vis. De Belg had echter niet genoeg geld op zak. Daarom houdt de pohtie zijn auto, totdat de man de boete wel betaalt. Regelmatig past de Zeeuws- Vlaamse politie dit zogenaamde 'verhaal op goederen' toe, aldus po litiewoordvoerder C. Verdoorn. Dat gebeurt niet alleen bij buiten landse verkeersovertreders, maar ook bij Nederlanders die weigeren een bekeuring te betalen. De politie kan via de officier van justitie be slag leggen op goederen of inkom sten van overtreders. Indien nodig kan de politie zo zelfs een geldbe drag van iemands bankrekening la ten afschrijven. Dat is mogelijk voor een heleboel verkeersovertre- Van onze verslaggever Middelburg - De milieupartijen Delta Anders en GroenLinks in de Zeeuwse politiek hebben bezwaar aangetekend tegen de wens van minister De Boer (Milieu) om de luchtvaart in Zee land uit te breiden. De minister wil het aantal vliegbe wegingen op het vliegveld Midden- Zeeland optrekken van 40.000 tot 60.000 per jaar. Dit moet de ge luidsoverlast door vliegtuigen el ders in het land beperken. Het Zeeuwse statenlid Frans van Kol- lem van GroenLinks meldde giste ren dat hij aangedrongen heeft kwestie op de agenda van de Twee de Kamer te zetten. Daar gaat de zaak spelen. Als de Kamer niets doet, is de zogeheten ontwerp-aan- wijzing van de minister - over de zoneringen van luchtvaartterrei nen - een feit. Maar de Kamer kan wel op eigen initiatief aandringen op een aanpassing van de maatre gel en die kant wil GroenLinks op. „Ik wil geen enkele uitbreiding van het aantal vluchten in Zeeland, ik wil zelfs dat Midden-Zeeland dicht gaat," aldus Van Kollem gisteren. Het Statenlid Marten Wiersma van Delta Anders heeft een brief met vragen gestuurd aan Gedeputeerde Staten van Zeeland. Wiersma stelt dat het voornemen van de minister in strijd is met het ontwerp van het nieuwe Zeeuwse Streekplan. Hij vraagt tevens of het plan past bin nen de opvatting van het college dat een beperkte groei mogelijk moet zijn. Minister De Boer is daar duidelijk over in haar brief aan de Tweede Kamer. Een stijging van 40.000 naar 60.000 vliegbewegingen noemt zij gering. Wiersma meldt ook nog dat het plan van de minister bepaald niet bijdraagt aan de versterking van de zogeheten groen-blauwe ruimte in Zeeland, een andere wens van het provinciebestuur. Gedeputeerde Staten moeten bezwaar maken, vindt het Statenlid. Op Midden-Zeeland mogen alleen vliegtuigen komen die üchter zijn dan 6000 kilo. Dit jaar zullen er on geveer 36.000 vliegbewegingen worden geregistreerd. om het project voort te zetten." Terneuzen kreeg dit jaar de sub sidie voor de dag- en nachtop vang toegewezen, onder voor waarde dat er nog voor het einde van het jaar mee gestart zou worden. „Als de rechter woens dag het verzoek van de bewoners niet honoreert, zal de gemeente daarom nog deze week verdere actie ondernemen," aldus Chris tiaanse, die daaraan toevoegt dat 'het wel een probleem zou kunnen worden' als de rechter anders beslist. „Maar dat is weer geheel afhankelijk van de tijd die nodig is voor een nieuwe pro cedure." De rechter heeft gisteren overi- gens zijn twijfels uitgesproken over de ontvankelijkheid van de bezwaren uit de Vlooswijkstraat. Formeel is er maar door één be woner een bezwaarschrift inge diend. Daarbij is wel een hele lijst handtekeningen gevoegd. Volgens Christiaanse kunnen de bewoners alsnog bezwaar aante kenen, omdat de procedure nog niet gesloten is. Van onze verslaggever Oostburg - Het geschil over de omstreden geluidsoverlast van de winkelbel van kruidenier I. Casteleijn in Oostburg ligt opnieuw op het bord van de Raad van State. Staatsraad E. Berg stuurde in september I. Casteleijn, diens buurman A. van de Lijke en de gemeente Oostburg terug naar de onderhandelingstafel. Partijen zijn er echter op eigen kracht niet uitgekomen. Volgens woordvoer der L. Polfliet van de gemeente Óostburg zal de staatsraad nu op korte termijn uitspraak doen. Oostburger A. van de Lijke wil dat de Raad van State in Den Haag B en W van Oostburg dwingt de milieuvergunning aanscherpen die zij aan zijn buurman kruidenier I. Casteleijn aan de Zuidzandsestraat hebben verleend. In de vergunning is ook het geluid van de deurbel gere geld en dat blijft volgens de ge meente, die al een aantal contro les uitvoerde, binnen acceptabele geluidsnormen. Van de Lijke blijft echter volhou den last te hebben van de bel en beweert dat zijn buurman bij controles de bel manipuleert. Casteleijn ontkent het geluid van de deurbel bij te stellen als de ge meente langskomt. Volgens Cas teleijn, die al twintig jaar niet meer praat met zijn buurman, is het niet gelukt om tot overeen stemming te komen. „Het was ja tegen nee. Dus daar kom je niet uit." Van de Lijke wenste giste ren niet met de krant over dit on derwerp tè praten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13