Uitgaan leer je in #t Wapen Skunk Anansie: meer dynamiek Krust waarschuwt drugs Alleen verder op reis raws S 8 5 IfIff ■Pi Ci- O O o a O o P O- S1" I ft- 0 (14) Captain Jack 0 (22) Mr. President 0 (-) Backstreet Boys -Cult playing games 0 (40) Streth Vern present 1-1 rt P X- F 2) The Kelly Family -1 can't help myself O 1Rob de Nïjs - Banger hart 6) Tony Braxton - Unbreak my heart O 3) Total Touch - Somebody else's lover 0 4) C. Lownoise M, Theo - Hardcore feelings O 5) Celine Dion - It's all co- ming back to me now 0 (28) Spice Girls - Say you'll beh there 0 (11) Blackstreet feat. Dr. Dre - No diggity 0 (10) Warren G feat. A. Ho ward - What's love got to do 7) Spice Girls -Wannabe (12) F. Bauer Abraham - Nu zijn we alle twee artiesten 0 8) B.B.E. - Seven days and one week 0 9) Michael Jackson - Stranger in Moscow 0 (16) Amber -This is your night 0 (35) René Froger - In dreams 0 (18) RMB -Spring 0 (15) OMC - How bizarre 0 (21) De Kast - Raak (24) T-Spoon -Smiling 0 17) Zucchero Fomaciari - II volo - Little boy (20) Los Del Rio - Macarena 0 (23) B.E.D. - Welles (verliefd geweest) 0 (26) Mark'Oh - Fade to grey 0 (29) Donna Lewis -1 love you always forever 0 (13) Peter Andre 3». - Fieva - Coco jamboo Maddog - I'm alive 0 (33) Bodylotion -Always hardcore 0 (34) Rob Gee - Punk, funk live 0 (37) Tracy Bonham - Mother mother 0 (27) U Cool J - Loungin (19) Fugees - Ready or not 0 (-) Captain Jack - Another one bites the dust 0 (41) Maxwell-Attention (Don't ever wonder) 0 (30) Trijntje Oosterhuis -De zee (Arena hymne) 0 (-) Boyzone - Words 0 (-) No Mercy - Where do you go 0 (46) Cock van der Palm - Kom van dat dak af 0 (-) The Pacific Prince -The love boat 0 (45) De Foetsie's - Klaar of niet (--) Faithless -Insomnia 0 (43) Dodgy - Good enough 0 (49) Joe Cocker - Don't let me be misunderstood (-)R. Kelly -1 can't sleep baby (if I) 0 (31) 3T -Why 0 (50) Bocelli - Vivo per lei 0 (36) The Course - Ready or not 0 (42) Dennis - Gewoon een vrolijk liedje ©STICHTING MEGATOP 50 Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen7 Schrijf of bel naar. Ragazzi, Postbus 3229,480OM8 Breda. Telefoon: 076-53T2379. Tortelduifjes in 't Wapen van Engelandt FOTO KEES VAN DONGEN Door Michiel van den Broek Bergen op Zoom is zo'n stadje waar zelfs McDonald's subtiel is aangekleed. Anton Pieck op z'n best: smalle straat jes met een hoog antiekgehalte. Cafés heten er De Witte Olifant, Het Hert of Jan Doedel. En als je uitgaan onder de knie wil krijgen, bezoek je 't Wapen van Engelandt. „Voor scholieren, maar dan wel de kakkers". De beginnende bierdrinker in Bergen kan absoluut niet om Het Wapen heen. De kroeg heeft namelijk drie middel bare scholen in zijn directe omgeving. Oftewel: 's morgens om negen uur al drinken de eerste scholieren er een bak koffie, leder tussenuur brengt je automatisch naar de Lievevrouwe straat, waar het bruin alternatief voor grijze schoolkantines staat. Daarnaast schijnt het ook hét spijbelcentrum van de binnenstad te zijn. Met deze wel erg brede uitleg van 'stappen' wordt het café dus compleet gedomineerd door jongeren. Kijk 's avonds dan ook niet vreemd op van het snoepgoed achter de bar; dat is ge woon een restje van de ochtendpauze. Insiders staan nooit alleen in Het Wa pen, want het moet wel heel raar lo pen, wil er niet toevallig een klasge noot aan een tafeltje zitten. Henk werkt al jaren achter de bar en 'weet wel wat er zoal gebeurt'. „Eigenlijk heb je hier drie cafés in één: overdag een scholierentenet, in het weekend een studentenkroeg en op doorde weekse avonden een bar voor ouderen uit de buurt." Niet iedereen is het eens met deze de finitie. Vanavond lopen ook veel wer kende jongeren rond, hoewel de 27-ja- rige Richard toch echt een uitzonder lijk geval is. Zijn volwassen blik past niet zo goed in het plaatje. Tessa (22, werkt ook) beweert dat haar groepje wel degelijk tot de beruchte vaste kern hoort. „Wij staan hier wekelijks na slui- hebben zo de band met het café moe ten loslaten. Om toch een emotioneel traantje te kunnen wegpinken, dwar relen ze in het weekend binnen for old times sake. Zelfs de„Ragazzi-fotograaf blijkt in de ze kroeg zijn roots terug te vinden. Hij komt uit Bergen, en 'vanzelfsprekend' heeft hij 'nogal wat uurtjes' in Het Wa pen doorgebracht. Rond de flipperkast wringen twee tor telduifjes zich in allerlei liefkozende posities. Femke (18) en Marvin (19) tingstijd nog op de bar te dansen. Eer der kun je dat niet maken, dan zou je veel verbaasde gezichten zien opkij ken. Maar tegen halfdrie wordt er echt flink gefeest. Je kent het wel: kerstlied jes als het hoogzomer is." Ze mag dan niet tot de eigenlijke doel groep van scholieren behoren, zo is ze wel begonnen. Net als iedereen, leerde Tessa uitgaan in Het Wapen. Veel klan ten zijn na het Atheneum (dat dus om de hoek ligt) echter gaan studeren en hebben twee weken verkering, van daar. De café-eigenaar had al verteld dat in de loop der jaren hier heel wat Bergse koppeltjes zijn ontstaan. Het stelletje kan zich er wel iets bij voor stellen. Femke: „Hier ontmoet je elkaar, in an dere tenten ga je dansen; De Energy is voor gabbers en De Zet voor alto's. Daarmee heb je het wel gehad." Marvin vult aan: „Om echt te stappen moet je naar Breda, dat doen wél wel- Door Peter Borgers Met Paranoid S Sunburnt plaatste Skunk Anansie zich deze zomer (Pinkpop!) op de kaart als een hef tige funk-rock band, die geen blad voor de mond neemt als het gaat om racisme en hypocrisie. Maar het album was al een jaar óud, dus was er haast geboden bij de opvolger Stoosh. „Na onze wereldtournee stapten we vanuit de tourbus rechtstreeks de studio in," zegt het kaalgescho ren boegbeeld Skin. „We kregen zes weken de tijd: een week om de nummers te schrijven, vijf weken om al die songs op de band te zet ten." Skunk Anansie is een team, een viermans(M/V)-ploeg waarin alle le den even belangrijk zijn. Om die boodschap ondubbelzinnig duide lijk te maken, is het hele kwartet - aanwezig. Gitarist Ace is niet zo'n prater, drummer Mark juist wel. Bassist Cass blinkt uit in welover: wogen antwoorden. Toch blijft Skin de koningin. Een ster met een charisma glanzend als haar kale hoofd. Het nieuwe album maakt een ster ke indruk. De groet» laat meer mu- zikale invalshoeken horen dan voorheen, maar weet toch duidelijk een eigen geluid te behouden. „Het is een groeiproces," denkt Mark, „iedereen begint met het imiteren van een voorbeeld en ont wikkelt langzaam een eigen visie." „De muziek op Stoosh is diverser", zegt Cass, „en heeft veel meer dy namiek dan de voorganger. De zachte stukken zijn fluisterzacht, de harde zijn vreselijk heavy". De verwachtingen rond Stoosh zijn, dat de Skunks met dit album pro moveren naar de eredivisie. Het pad moet worden gebaand door de single All I Want. De opmerking dat dit een radiovriendelijk liedje is, brengt hilariteit teweeg. „Dat dachten wij ook", zegt Skin hoofdschuddend. „Maar dat viel hard tegen. Het schijnt dat de gita ren te hard zijn". „Veel te hard", glundert Ace. Skunk Anansie staat bekend als een politieke band. Toch lijkt de nadruk op het nieuwe album meer te lig gen op liefde (Milk is my sugar), verafgoding She's my heroine) of genotzucht (Hedonism). Maar Skin is het daar absoluut niet mee eens. „De meeste songs hebben wel de gelijk een politieke lading. De nieu- eens met een grote groep. En in de zo mer heb je natuurlijk De Hooizolder in Zeeland. Daar zit dan de hele stad." Bergen op Zoom is een echte carna- valsstad. Ook Het Wapen is daarbij be trokken. In het zaaltje achter de kroeg repeteert het hele jaar door een van de negentig Bergse dweilorkesten. Een paar leden brengén de hele avond door tegen de achtermuur. Ze zijn al wat ouder, maar weten geen café waar ze zich meer thuis zouden voe len. „We hebben lang gezocht, maar deze tent is ideaal." Marvin heeft een heel andere band met Het Wapen. Op zijn vierde jaar zat hij al binnen vanwege vaders Harley- dub. Het café heeft om verschillende rede nen voor iedereen iets vanzelfspre kends. Het stelletje weet zich maar niet van elkaar los te rukken. Femke kijkt dan ook wel erg verliefd. De twee voe len zich overduidelijk thuis, terwijl een mannetje of vijftig hen' aanstaart. „Je kunt hier niet anoniem gaan stappen", zegt Femke, „dat is wel jammer. Ik kan ieder moment mijn ex-vriendje ver wachten." Wat dat betreft is 'eraan wennen' de enige oplossing, want de bijna tien jaar oudere Richard weet: „Uiteindelijk komen we allemaal hier terug." Kroegentocht is een tweewekelijkse rubriek over uitgaan in Zuid-West-Ne- derland. Door Claire Verpaalen Stel je voor: Je begint een rock/metal-bandje met wat schoolvrienden, maakt een paar nummers en een paar maanden later krijg je ineens de kans om op een cd te komen. Dat overkwam de Bredase band Krust. Als het een beetje meezit, staat Krust eind dit jaar op een verzamel-cd met nummers die jongeren voor de gevolgen van alcohol en drugs waarschuwen. De bewuste cd is een initiatief van S. Schuitemaker, een politieagent uit Bovenkarspel in Noord-Holland. Hij geeft al enkele jaren lezingen op middelbare scholen over het gevaar van alcohol en drugs in het verkeer. „In 1989 heb ik daar een songtekstje over geschreven en dat nummer is op single uitgebracht. Het sloeg redelijk aan bij de jeugd en daardoor kwam ik op het idee om een hele cd te maken. Jon geren zijn meer geïnteresseerd in muziek dan in een lezing." Schuitemaker nam platenmaatschappij Red Bullit Productions in de arm en kreeg de School of Audio Engineering in Amsterdam zover dat zij de opnames voor hun rekening namen. Onder druk van Red Bul lit, die de cd voor afgelopen zomervakantie in de winkel had willen zien liggen, schreef hij dit voor jaar scholengemeenschappen in heel het land aan. „Foute timihg," zegt hij nu, „want de examens en proefwerkperiodes waren net begonnen. Bijna alle scholen hebben de brief terzijde gelegd. Na de va kantie heb ik het bij een aantal scholen opnieuw geprobeerd." Een van de muziekleraren die Schuitemakers brief in zijn postvakje kreeg, is P. Loose van het Newman- college in Breda. Hij dacht meteen aan Krust. „Een aantal leden van het bandje zitten bij mij in de klas en doet eindexamen in muziek. Ze waren gelijk en thousiast over het idee van Schuitemaker. Het bleek dat ze al een nummer over drugs op hun repertoire hadden staan." En dus ging Krust aan de slag voor een demo van het nummer Need. In de huiskamer van drummer Bart (16) vertellen de bandleden opgewonden over de opnames die ze een week of drie geleden maak ten in de kelder van het ouderlijk huis van zangeres Sabine (16). „We hebben alleen onze eigen muziekinstrumenten Krust speelt een aardig partijtje rock-meta!_ en geen versterkers ofzoiets. Die moesten we alle maal lenen. We weten eigenlijk helemaal niets van opnames," zegt gitarist Remko (16). Giechelend wordt het resultaat afgedraaid en het is duidelijk dat de jonge muzikanten nog niet veel er varing hebben met het naar zichzelf luisteren. Ze blijven zich verontschuldigen voor de slechte ge luidskwaliteit. Maar ondanks een ruis en wat echo schalt er een toch niet gek partijtje rock-metal uit de boxen. De band is dan ook best tevreden met wat ze hebben bereikt. „We spelen pas een half jaar samen en een echt op treden hebben we nog niet gehad," zegt Vincent (16). Hij is de andere gitarist van Krust. „We oefen den maar een beetje aan. Toen we van de cd hoor den, vonden we dat we toch wel wat beter moesten worden. Sinsdien zijn de repetities een stuk serieu zer." De bandleden denken dat ze een redelijk goede kans maken om op de cd te komen. „Ze zeiden dat het 70 tot 80 procent zeker is dat we erbij zitten," zegt bassist Niels (16) hoopvol. FOTO KEES VAN DONGEN Tot nu toe hebben ze echter nog niets gehoord van de organisatie. „Dat komt omdat we pas zeven de mo's hebben binnengekregen," legt F. Jacobs van de School of Audio Engineering uit. „De platen maatschappij wil minstens vijftien nummers op de cd hebben. Niet alles wat wordt ingestuurd, is na tuurlijk even goed. Ze willen eigenlijk een keuze kunnen maken uit ongeveer 25 nummers." De ingestuurde demo's zijn, volgens de geluidsman, van redelijke kwaliteit. „Het leuke is dat het allemaal verschillende muziek is. Er zit zelfs een smartlap bij. Dat was precies de bedoeling, want de cd moet een zo groot mogelijk publiek bereiken en dat doe je niet met één genre." Of Need, het nummer dat Krust instuurde, een kans maakt, weet Jacobs niet te zeggen. In ieder geval voldoet het aan de eis dat het waarschuwt voor drugs. „Het is niet uit eigen ervaring geschreven," lacht Sa bine. „Je ziet tegenwoordig op elke bank in het park wel een junk liggen. Het nummer moet men sen een spiegel voorhouden. Zo van: waar ben je nou eigenlijk mee bezig?" we nummers zijn minder schreeu werig dan Selling Jesus en mis schien lijkt het niet zo politiek om dat we minder militant stelling ne men. Maar songs als Apathy, Pickin' On Me en All I Want vind ik zelf heel politiek. Songs schrijven is een heel onbewust proces is. Ik zeg niet vooraf: ik ga minder politiek in mijn teksten stoppen. Creativiteit is niet te sturen." Skunk Anansie is een multicultureel gezelschap in een multiculturele sa menleving. Waarom zien we zulke cross-over groepen nog altijd zo weinig? Imiteert kunst dan niet het leven? Het meest schrijnende voor beeld van gebrek aan erkenning is Mothers Finest, een gezelschap uit de jaren zeventig dat een lichtend voorbeeld is geweest voor een hele generatie, inclusief Skunk Anansie. „Zoiets heeft tijd nodig," meent Cass. „Puur zwart of puur blanke culturen bestaan nauwelijks meer." „In platenzaken staan wij onder rock, pop, heavy metal en R&B," zegt Skin. „Zonder die voorge vormde hokjes kunnen ze je niet promoten. Maar langzaam treedt er verandering op. Mothers Finest is nu bekender dan twintig jaar ge- In maart vertrok Johan Martens (24) uit Sprundel met plaatsgenoot Eddie Antonissen naar Australië om te gaan werken en reizen. Voor Ragazzi be richt hij regelmatig over hun belevenissen Down Under Door Johan Martens Het dilemma is daar. We staan aan de voet van het symbool voor Australië: die onmetelijke rode klomp die letterlijk het middelpunt van dit conti nent vormt: Ayers Rock. De verleiding om hem te beklimmen is groot. De weg naar de top is 1.6 ki lometer en de wand is steil. Sinds de eerste Europeaan in 1937 deze berg be klommen heeft, zijn er 29 mensen omgekomen in hun poging de top te bereiken. Gestruikeld, geval len of een hartaanval. Het maakt de uitdaging voor ons alleen maar groter. De aarzeling wordt veroorzaakt door een bord aan de voet van de klim: „Hoewel Aboriginees tóestemming hebben gegeven om Uluru (Ayers Rock in de taal van de Anangu's, een van de hon derden dialecten die de Aboriginee-taal kent) te beklimmen, hebben ze liever dat mensen het niet doen, omdat de rots voor hun van grote spirituele waarde is." Niet dat iedereen zich hier iets van aantrekt. Onze gids Lino vertelt dat 95% van zijn bezoekers de rots beklimt. Voor Aboriginees zijn natuur en cultuur nauw met elkaar verbonden is. In het hete, droge midden van Australië is elke waterbron, elke plant en elk dier van levensbelang. Er is voedsel te vinden als je weet waar je mdet kijken en hoe je het moet be reiden. Door deze kennis generaties lang over te leveren hebben Aboriginees duizenden jaren kun nen overleven in deze omgeving. Met deze kennis staan Eddie en ik aan de voet van de berg. To climb or not to climb We komen heus wel tot de top, bewijzen hoeven we niks. En trouwens, wat valt er te zien bovenop die berg. Niks dan woestijn om je heen. De attractie is de rock zelf. En die zie je het beste als je er omheen loopt, niet als je bovenop zit. Tegen deze logische redenering kan Lino niet op: „Als je maar voor halftien terug bent, want dan zijn de klimmers weer beneden." „No worries, Lino", en met een gerust geweten beginnen we aan de twee uur du rende tocht... Dan nog even dit. '...Samen met plaatsgenoot Ed die Antonissen'. Dat staat ook altijd in de aanhef. Zeven maanden lang nu hebben we lief en leed gedeeld. En dat hebben we geweten. Samen ge reisd (naast elkaar in de bus), samen gegeten (te genover elkaar in de Pizza-Hut), samen geslapen (Eddie onder, ik bovenop het stapelbed). Het is nog net geen huwelijk, gelukkig niet. Goede vrienden waren we en zijn we gebleven. Eddie zal in december weer thuis zijn, om Kerstmis met de familie te kunnnen vieren. Ik heb echter besloten wat langer te blijven. Nu onze reisplan nen verschillen, hebben we in Alice Springs af scheid van elkaar genomen. We zijn ieder nu op onszelf aangewezen. Maar ik heb al eens geschre ven dat je op reis nooit alleen bent. Continu ont moet je nieuwe mensen, maak je nieuwe vrien den. Eenzaam zullen we dus niet zijn, maar ik zal wel de nuchtere Sprundelse gezelligheid missen. Eddie, take care mate and I'll see you next year I am--*» tyy.. N m 73 O O O DO m 73 vo <T> O cn MERIJNTJE e - irers 3 3 2 D.Ö3g3c:»0'§3 3 o p,® S'jj (ïïa>M,SaCL - f-g-SS P Cl 2! 8 T3 2. P f3 CO F- P" N g- O 2L t f Êl-s ie C Q- o (D 3 O co «-F- 3 El M 1-HH jU pp P §."3 Eg 3 a rD o-S 3 3 fü p - g"§ c M a SEBs»' tr 3 org Hf (u flj 2 £2 ggg-? ffi SS. Z 3 £-0*2 3d :<T> f» •-d <2 cv ju C *-* P Pr c/a 2 d 5 <n n g S.-s ?s.3 ffS 3 3 05 3 Pi ÜCQ hh B n O 3 O O fC F 4 PT Q. c-t- ,_J JU GD w m 2 o a ^agpE-SBJ? ÜK&S 3 a i—SB O j. CO CD O P O" 2. S fD CO CD rt- (T) r—1 C/3 CD 2. co r-t-crq £Lctq C/3 ju 3 P" <2 5 R g-s 8 '3 B C rt 3 3 3 - CD 3. B' "o g* Ei s cr> 9- tv O CD ë.ff'S's P o - cd hd ::d n s 3. .SS.TSF' t"1 3 O" - d td 03 3 N g «d i-L. a 5 O" 2 g £L nt 0 1 CD 13 «-+■ I cr co cr t* cr CD O JD CD p CD W O 3 d N v i-i d jz: S U.S-ZZ 5. «S-f s B |s g,| CD" *"0 5 CfQ 3 2 o» 2 cr ctq o o tr 2 B O 2 2, P O 85 3- rr 05 ju ^CTQ JU N S&.i Sr" 2. 0*03 c-f-CTQ CV >-! §(W' SB™ s 103 CD - P o 3 O d CD 2 N CD ri fc'S-S S bF CD P d 8 2 °S 2 3 d CD P P CD P rt- g-s S c- SL a "a 3 a> KT OS "I fn (5 p iï a a :i 3 S CD CD 3 i«- 03 p Cf" O c-t- O O 2S ET C P, l_, Jü deP. CD P CD Ss'ï 2. tND N CTQ Ëj «p: cd O «_L. 3 3 P SU 3 r+ H OJ (U H- 3 °g T* c 3- 3 °rtf fg-Pnü-f lillpitifikii m-pf- Is-ipIIË. cf U O CD 2 t-ii C/3 13 M 1 P- tÖ M 3 O v N w W 2 f 2 2- CD d C/3 CD p 3 tfl r CD CD X B. o Jl? dfLt"2 o> cv ZL <2 £T M 2 3 22 CD 3- P a Ocra o w K* SfS I <-*- Q Q w V O O M* cd" 3 P PT" d Ni CD N cd tr 2 CD 2 29 CTQ CD W th *zr co O H-J 4 2 rr P—1 CD CD *-'3 P cr 3 CD P 2 rï o *P Pi p pr r. p. o ;-oq o -tra o" a a- ST og"0 3 a S W £3 3-3 B S- i CD 3 TT H dtf R Pi JD t-j 29 CD JD CD 3 3 o P- ds 3 f? p-^tx t-p CD .Pj O id' FC i3 'IS N r i do"w CS3 p? 3' cd 2 w CD 3<ë s iTsSa JU JU O O o PjO CDiPQ P-CTQ CD P" d pr ju CTQ 4§ (v - 2 JU itTQ 3 Pi o P oi<ra i i Fd v* 5; 3 O O* O d d rt g 3 N 3 S33 »-d n> dW - P- fD O O g P CD W ET P t-1 O ft) -d l i I IQ i/i k; 2. is dn» Oi ft os O S' m 3 EO P <3 <T> •-i 3 dga w qctq PÖ ffi cr d CD ri" d PO A (Q 2> TO to 3 3 Qj I 3 1 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 64