Resultaat Shell valt ondanks winst tegen EMBER Deadline nog steeds niet dodelijk voor Fokker LEADING INDICATOR 0AMK Snijrad is klaar voor de klus Milieudefensie bindt strijd met Shell aan ■KEN? Aandeelhouders van Sport7 gaan na slechte start toch door is èn leven ANT HAALT. London City Airport. Dichterbij kunnen wij u niet brengen. ECONOMIE A7 itis 06-0767. KSHOP Chemische industrie blijft een zorgenkind Papierdivisie van KNP in de rode cijfers ECONOMIE KORT Inflatie in Europese Unie blijft laag Tarieven in bussiness class fors omhoog Minieme rentestijging in Frankrijk Hypotheek-garantie gaat omhoog Kondor Wessels lonkt naar M-Europa Duizend Hollandse koeien in Kroatië Op 1 januari autovignet in Oostenrijk Forse banengroei houdt aan als business meeting-point is Efteling Hotel Kaatsheuvel Een locatie met een verrassend effect: Jl_6o] deSTEM VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 Iformatie? [t: iypotheekshop.nl IKSHOPADVISEUR y. Horssen Receveur, Tel.: 076-5315315 'Ka nters, Tel.: 0162-316848 Paul Kin, Tel.: 0161-226161 iNoud Kops, Tel.: 0162-455025 iMeeus, Tel.: 0162-450250 Man der'Jagt, |der Meer, Tel.: 076-5411344 \ir inzien. Vervolgens is er gelegen- ken elke donderdag van 19.00 tot ■en. Degenen die de stukken wen- donderdag van 19.00 tot 22.00 bcht daarvan vooraf mededeling te 1 642 264). tijdens de kantooruren een monde- op de stukken worden verkregen. 1996 kunnen gemotiveerde be- ftelijk bij het College van Burge rouders worden ingediend. I bedenking indient kan verzoeken |gegevens-niet bekend te maken. ordt verzocht (tel. 01 15 - 642 264), bvember 1996 voorts gelegenheid Indeling bedenkingen in te brengen taag van gedachten te wisselen met en, de aanvrager en eventuele overige prdt er tenslotte op gevestigd, dat □ie bedenkingen hebben ingebracht tischreven wijze en de belangheb- ronen dat zij daartoe redelijkerwijs geweest, naar aanleiding van de bep kunnen instellen bij de afdeling pak van de Raad van State. tvember 1996. wethouders van Terneuzen, burgemeester, drs. R.C.E. Barbé. JGADERING ieester van Terneuzen brengt ter dat op donderdag 7 novem- 6 om 19.30 uur in het stadhuis van erneuzen een openbare vergadering van de raad der gemeente zal wor den gehouden. erneuzen, I november 1996. burgemeester voornoemd, ".E. Barbé, Hilversum (anp) - „Wij gaan |jvoor." Dat zei vorige week jnderdag de kersverse Phi- «.topman Cor Boonstra na |00p van de aandeelhou- i(rsvergadering van Sport7. L woordvoerder van Sport7, I jjiBoersma, kan de aanhouden- 11, seruchten over aandeelhou- Jals Philips, KPN en de ING- 1 die van hun aandelen af en willen, dan ook niet Stsen. „Onze aandeelhouders "j van een formaat dat garan deert dat zij geen avontuurtje aangaan." Ramingen van de Baringsbank over aanloopverliezen, minstens 102 miljoen in het eerste en 43 miljoen gulden in het tweede jaar, zal Sport7 niet bevestigen. „BSkyB leed in Groot-Brittannië vijf jaar lang verlies. De sport zender begon met drieduizend abonnees achter de decoder. Nu zijn het er 5,8 miljoen en heeft de zender drie sportkanalen." Bovendien moet een aandeelhou der in Sport7 die van zijn aande len af wil, die eerst aanbieden aan de overige aandeelhouders. Die zijn derhalve als eerste op de hoogte van partners die uit Sport7 willen stappen. Daarvan is de Raad van Commissarissen echter niets bekend, aldus de woordvoerder. Uitstel van het moment waarop Sport7 in heel Nederland achter de decoder wil tot 1 januari 1998, was de nieuwste ontwikkeling in het beleid van de sportzender. Dat maakt de abonneekosten wel hoger dan de twee gulden per maand per aansluiting waarop aanvankelijk was gemikt. Per aansluiting moet namelijk in ze ven jaar wel 168 gulden worden verdiend. „Maar wij willen een low pay-ka- naal blijven. Iets anders dan Su- perSport dat op 45 gulden per maand zit voor inmiddels enkele honderdduizenden abonnees." Met de Amsterdamse kabelex ploitant A2000 wordt gesproken over een aanpassing van het plus pakket, omdat ook Sport7 onge lukkig is met een pakket met sex en Chinees. „Er ligt een bereid heid bij A2000 om aan de samen stelling wat te doen," bevestigt Boersma. Maar Den Haag, dat door een schaarste aan vrije ka nalen de volkswil volgt en Sportï vervangt door Eurosport, is voor alsnog door Sport7 opgegeven terrein. Overigens wil de sportzender af van het misverstand dat de kijker zich op het sportkanaal abon neert. „Je bent abonnee bij je ka belmaatschappij. Die mag zelf een tarief vaststellen. Dat zal uit eenlopen al naar gelang de om vang en samenstelling van het pluspakket. Sommige gemeenten zijn in zee gegaan met Multichoi- ce. Dan heb je wel twaalf kana len." Sport7 wil bekijken hoe de pro grammering aantrekkelijker kan worden gemaakt. Dat zou ge paard kunnen gaan met een in krimping van de zendtijd van 70 uur per week die de sportzender nu voor zijn rekening neemt. Maar uitbreiding is evenmin uit gesloten, aldus Boersma. Rotterdam (anp) - Dankzij bijzondere inkomsten is de éist van Shell in het derde {wartaal van dit jaar met 31 procent gestegen tot 3469 mil- jien gulden. Zonder de een- jalige verdiensten en geme- tai in Britse ponden - de junteenheid waarin Shell apporteert - daalde het re- sultaat echter met 7 procent. Jenettowinst in guldens blijft op Uil door de gunstige wisselkoers ran de gulden ten opzichte van iet pond en dankzij de verkoop an het bedrijfsonderdeel fijn- themie, die 84 miljoen pond ople- itrde. Ook profiteerde de Nederlands- Britse maatschappij van de hoge re olieprijs, waardoor de waarde van de voorraden 128 miljoen pond steeg. Samenwerking De chemie-activiteiten hadden het opnieuw moeilijk. Een stij ging van de grondstofkosten en lagere verkoopprijzen deden de volumegroei teniet. Het resultaat vóór bijzondere posten nam bij de chemie af met 40 procent tot 189 miljoen pond. Dankzij de verkoop van de fijn- chemie-activiteiten bleef de da ling van het sector-resultaat uit eindelijk beperkt tot 14 procent. Shell verwacht in de chemische industrie alleen een verbetering Amsterdam (anp) - Milieudefensie komt opnieuw in geweer tegen de activiteiten van Shell in Nigeria. De oliemaat schappij zou namelijk geen werk maken van de beloofde verbeteringen in haar milieubeleid. „Ondanks diverse beloftes zijn de prestaties van Shell afgelo pen jaar niet wezenlijk verbe terd," meent de actiegroep. Milieudefensie ziet zich in haar oordeel gesteund door een mi lieu-activist die Shell in Nige ria voor de rechter heeft ge daagd. De Nederlands-Britse maat schappij zou niet goed zijn na gegaan welke gevolgen een groot gasproject heeft voor het milieu. Ook zou de bevolking nauwelijks zijn geraadpleegd over de aanleg van gaspijpén in hun woongebied. De briefkaartenactie die Mi lieudefensie begint, wijst erop dat de relatie tussen Shell en diverse actiegroepen weer is verzuurd. Shell-topman C. Herkströter erkende begin deze maand dat zijn onderneming 'een reeks beoordelingsfouten' heeft ge maakt bij discussies over mi lieubescherming en mensen rechten en beloofde beter schap. Milieudefensie zegt echter be vreesd te zijn dat Shell de kri tiek op haar beleid vooral wil oplossen door een beter pr-be- leid. Ebn toenaderingspoging tussen Shell en Greenpeace bleef in augustus zonder resul taat. Shell-Nigeria gaat wel een zie kenhuis in Ogoniland finan cieel bijstaan, heeft het bedrijf bekendgemaakt. Shell trok zich drie jaar geleden uit Ogo niland in Zuidwest-Nigeria te rug na sabotage-acties jegens Shell-personeel door Ögoni- activisten. Shell is de belangrijkste bui tenlandse maatschappij die in Nigeria olie wint. Shell werd hevig bekritiseerd nadat Ken Saro-Wiwa en acht andere Ogoni-leiders in november vo rig jaar werden opgehangen. als de economische groei in de rijke landen aantrekt. Verder moet de samenwerking met Exxon in aardolie-additieven enig soelaas bieden. Felle concurrentie Shell meldde afgelopen augustus ook al op een zoek te zijn naar partners voor de polyester-pro ductie. Dat gebeurde nadat de winst in het tweede kwartaal dit jaar daalde door een halvering van de chemie-inkomsten. Zoals verwacht kwam de hoge olieprijs het sector-resultaat bij exploratie en productie ten goe de. In Britse ponden gemeten steeg het bedrijfsresultaat met 92 procent tot 599 miljoen pond. Over het derde kwartaal was de prijs van een vat ruwe olie (Brent Blend) gemiddeld 20,90 dollar, maar liefst 4,75 dollar hoger van een jaar geleden. Ook de hogere olieproductie, de gestegen aard- gasafzet en lagere exploitatiekos ten droegen hun steentje bij. Bij de raffinage en benzinever koop had de hoge olieprijs juist een nadelig effect. Shell kan de duurdere inkoop veelal niet door berekenen aan de klanten, vooral in. Europa waar de concurrentie aan de pompen scherp is. Het sec tor-resultaat op basis van ge schatte actuele kosten daalde met 27 procent. Rendement verbeterd Door de stijging van de netto winst verbeterde wel het rende ment op geïnvesteerd vermogen, wat Shell zelf als een belangrijke toetssteen beschouwt. Het rende ment nam toe van 10,4 procent tot 11 procent. De oliemaat schappij streeft naar minimaal 12 procent. Zonder bijzondere posten is het resultaat op basis van geschatte actuele kosten over de eerste ne gen maanden - een cijfer waar aan beleggers veel belang hech ten - gestegen met 5 procent tot 3,8 miljard pond. Het goede eerste kwartaal maak te de daling van 7 procent in het derde kwartaal goed. De omzet over de eerste negen maanden is met 17 procent gestegen tot 59,9 miljard gulden. Het snijrad van de tunnelboormachine van de Tweede Heinen- oordtunnel in Barendrecht is gisteren geplaatst. Het rad, dat een doorsnee van acht meter heeft, is voor de toekomstige entree van de tunnel gehesen. foto anp Door Willem Reijn Amsterdam - En zo passeerde de Dag des Oordeels zonder dat er iets gebeurde. „Deadlines voor cura toren zijn andere deadlines dan voor journalisten," zei curator mr. B. Knüpe al eerder. En dus gaan de onderhandelingen tussen de Fokker-curatoren, Economische Zaken en Samsung gewoon door: vandaag, dit weekeinde en wellicht de hele volgen de week. Deze tijdsspanne is de naam Fokker niet gunstig ge stemd. In Sao Paolo crasht een Fokker 100, waarbij ze ker 120 doden vallen. De Rekenkamer maakt gehakt van een drietal eerdere steunoperaties aan de vliegtuigfabri kant. En de duidelijkheid die het aanbreken van Aller heiligen Fokker zou moeten verschaffen, blijft uit. De Koreanen wachten geduldig tot minister Wijers zijn farantie-eisen laat vallen. De minister weet de hete adem van de Rekenkamer in zijn nek en eist terugbetaling van overheidsinvesterin gen in geval de Fokker-fabriek de komende jaren onver hoopt ten onder gaat. De Samsung-top en de Koreaanse regering zijn verontwaardigd over deze eisen en ook in fokker-kringen is de verbazing niet van de lucht. Toch zeggen insiders dat de onderhandelingen tot een goed einde kunnen komen, mits de overheid dat wil. fuur zakelijk zijn de partijen er op hoofdlijnen uit, maar joel de aanvullende eisen kan Wijers op politieke gron den niet akkoord gaan met de overname. Die eisen kun nen ingegeven zijn door de kritiek van de Rekenkamer of ™or een persoonlijke visie dat Nederland zich geheel jsoot terugtrekken uit de riskante vliegtuigbouw. Dat 'zatste is gissen, omdat zo'n boude boodschap een po- gmg tot politieke zelfmoord zou zijn. Zakelijk is men er dus uit. De belangrijkste elementen: Samsung is bereid om driehonderd miljoen gulden voor de boedel te betalen aan de curatoren. het vermogen van Fokker Integrator wordt vierhon derd miljoen gulden. De Koreanen nemen zeventig pro cent van het aandelenkapitaal van honderd miljoen gul- hen, de Staat en Stork ieder vijftien procent. De Staat ®<*nt een achtergestelde lening van honderd miljoen, ^okker leent tweehonderd miljoen van de banken. e e!{tra kosten voor de doorstart bedragen circa vijf- 8miljoen. Samsung vraagt daarvoor geld van de Staat, he Staat zorgt voor een bijdrage van 450 miljoen gul- in de voorfinanciering van de ontwikkeling van de jer 130 en de afgeleide technologie voor het Fokker programma. Samsung en de Koreaanse Staat 10-100-, 1 samen 750 miljoen gulden op tafel. De onderhandelingen met de Koreanen hebben Fok ker nog niet de gewenste duidelijkheid verschaft. foto anp Samsung tuigt een leasemaatschappij op, die tot 2004 een kapitaalbehoefte heeft van zevenhonderd miljoen gulden. Samsung financiert vierhonderd miljoen gulden, een Nederlandse bank, waarschijnlijk de Rabobank, leent driehonderd miljoen gulden. Nederland staat toe dat de 1,2 miljard gulden aan com- pensabele verliezen van het oude Fokker wordt doorge sluisd naar Fokker Integrator en de leasemaatschappij. Netto gederfde inkomsten: 35 procent vennootschapsbe- lasing ofwel vierhonderd miljoen gulden. De partijen moeten bereid zijn om in geval van yerlies in de eerste twee jaar het eigen vermogen op peil të hou den. De werkgelegenheid. De cijfers gaan over het jaar 2001. Bij Fokker Integrator komen elfhonderd mensen recht streeks in dienst. Voor de ontwikkeling van de nieuwe, in Korea te bou wen Fokker 130 loopt het aantal betrokken mensen op van tweehonderd volgend jaar tot achthonderd in 1999, om weer terug te lopen naar nul in 2001. De wegvallende werkgelegenheid wordt opgevangen door Nederlandse toelevering van rompdelen en staartstukken aan het Fokker 130-programma in Korea. Die toelevering komt vooral van Fokker Aviation. In Nederland bouwt Fokker Integrator de Fokkers 50, 70 en 100, terwijl op basis van de militaire Fokker 60 Utility een civiele Fokker 60 ontwikkeld wordt. Bij Stork Fokker Aviation en het lucht vaartcluster (NLR, NIVR, RLD en kleine toeleveranciers) komen to taal 2200 extra banen in vergelijking tot de situatie dat Fokker Integerator niet van de grond komt. Het totale werkgelegenheidseffect is in 2004 een plus van 3300 extra banen. De Nederlandse Staat moet een bedrag van tussen de zestig en tachtig miljoen gulden rechtstreeks investeren. Verder leent de Staat de bedragen via de achtergestelde lening en het NIVR-fonds van totaal 450 miljoen gulden. Samsung en Fokker betalen dat geld terug bij de ver koop van vliegtuigen. De Staat is dat geld dus niet kwijt, maar loopt wel een ri sico als het nieuwe Fokker crasht. De fiscaal compensa- bele verliezen zijn gederfde inkomsten, maar die vier honderd miljoen gulden krijgt de overheid ook niet als Fokker niet doorstart. In het gunstigste geval is de Staat circa vijftig miljoen gulden kwijt als bijdrage in de doorstart. Dat is vijftienduizend gulden per arbeidsplaats. In het zwartste scenario verliest de Staat 565 miljoen gulden. De vierhonderd miljoen vennootschapsbelasting-der ving blijft neutraal, alhoewel sommigen dat bedrag wel meetellen om de staatsbijdrage op een miljard gulden te kunnen afronden. Daar staat tegenover een investering van Samsung van totaal anderhalf miljard gulden in Fokker. En, zo zeggen ingewijden, dat is nog een hele mooie koop van Sams ung. Want samenwerking met Mc Donnell Douglas dan wel zelf een vliegtuig scheppen kost zeker het dubbele. En bovendien koopt Samsung een geweldige voorsprong op de Chinese en Indonesische concurrentie. De deadline kan dan wel verstrijken, maar met een beet je goede wil van de drie belangrijkste toeleveranciers (Deutsche Airbus, Short's en Rolls Royce) hebben de be trokken partijen nog lucht genoeg om alle kosten en ba ten, financiële risico's en banen-voordelen onder ogen te zien en tot een deal te komen. Van onze verslaggever Maastricht - De papiertak van KNP BT blijft slecht presteren. In het voorbije kwartaal boekte pa pierdivisie KNP Leykam een ver lies van zeven miljoen gulden. In dezelfde periode van vorig jaar was de divisie met een positief re sultaat van 108 miljoen gulden nog de belangrijkste winstmaker voor het concern. Door de verliezen in de papiertak zag het KNP BT de totale winst over de laatste drie maanden ver schrompelen tot 38 miljoen gul den. Een jaar geleden werd nog een winst van 116 jniljoen gulden be haald. Deze keer zorgden de divisies distributie (inclusief kantoorarti kelen) en verpakkingen voor het positieve saldo. KNP Leykam lijdt ernstig onder de eind vorig jaar ingezette ma laise in de papiersector. Werd in de eerste negen maanden van 1995 nog 291 miljoen gulden ver diend met het papier, dit jaar is het verlies al opgelopen tot 31 miljoen. De omzet daalde van 2,3 miljard gulden tot 1,6 miljard gulden. Brussel - De inflatie in de Europese Unie lag in september op 2,3 procent en daarmee voor de tweede achtereenvolgende maand op het laagste niveau sinds 1983. Negen lidstaten, waaronder Nederland (2 procent), bleven onder het Europees gemiddelde. De zuidelijke landen zaten er allemaal boven, met als uitschieter Griekenland (8,5 procent). De Europe se Unie deed het beter dan de Verenigde Staten waar een inflatie van 3 procent werd gemeten. Den Haag - De vliegtickets in de bussiness class zullen in Neder land volgend jaar fors omhoog gaan. Dat verwacht American Ex press, dat ieder kwartaal de prijsontwikkeling voor de zakelijke vliegtuigpassagier in kaart brengt. De tarieven in de bussiness class zijn in Nederland de afgelopen tweeëneenhalf jaar achtergebleven ten opzichte van de meeste Europese landen. In Nederland was er in die periode een stijging met 4 procent, terwijl in Groot-Brittannië de kaartjes 13 procent duurder werden. Ook de Franse zakenman was met een tariefstij ging van slechts 3 procent goedkoop uit. Ook voor Frankrijk ver wacht American Express daarom volgend jaar een stevige tariefs aanpassing. Parijs - De centrale bank van Frankrijk heeft de interventie-ren te, het belangrijkste officiële rentetarief, verlaagd. De verlaging was maar klein, van 3,25 tot 3,20 procent. Het nieuwe tarief geldt met ingang van 4 november. Deskundigen zagen de verlaging al aankomen. De redelijk stabie le koers van de Franse frank maakte het Banque de France moge lijk het rentetarief meer in de buurt van de Duitse beleningsrente te brengen. Die staat op 3,0 procent. Met de rentemaatregel, hoe klein ook, wil de regering een poging doen de economie op te peppen. Juist gisteren bleek dat de werk loosheid in Frankrijk in september op het recordpercentage van 12,6 is gekomen. Tilburg - Mensen met een middeninkomen kunnen vanaf 1 janua ri 1997 bij het afsluiten van een hypotheek enkele duizenden gul dens meer lenen met garantie. De normen van de Nationale Hypo theek Garantie - de vroegere gemeente-garantie - worden op die datum verruimd. Iemand met een inkomen van 45 mille kan dan bijna 160.000 gulden lenen met garantie, tegen 155.000 nu. Ook op andere onderdelen wordt de regeling versoepeld. Zo kun nen mensen die een dienstverband voor bepaalde tijd zijn aange gaan vlotter dan nu garantie krijgen. De garantie blijft ook intact als de hypotheek wordt verhoogd. Rijssen - Bouwer Kondor Wessels lonkt naar Midden-Europa. Er zijn contacten in Tsjechië en Polen. Als het concern actief wordt in die landen, wil zij de ontwikkelingen sturen vanuit Berlijn, waar al geruime tijd het zwaartepunt ligt van de omvangrijke Duitse activiteiten. Dit zei H. Hazewinkel van de Raad van Bestuur gisteren bij de presentatie van het verslag over het op 30 juni geëindigde boek jaar. Het concern heeft zich altijd goed staande kunnen houden, ook in de huidige slechte bouwconjunctuur. Van de concernomzet in 1995/96 van 1,1 miljard gulden kwam 335 miljoen uit Duitsland. Dat was een daling van 40 miljoen, maar Hazewinkel denkt dat de vermindering tijdelijk is. Den Haag - Nog voor de jaarwisseling grazen duizend Nederland se koeien op Kroatisch gras. „Een overwinning in de economische verhoudingen tussen de twee landen," zo bestempelt de Neder landse ambassadeur Scheffers deze ontwikkeling. Het eerste Hol landse exemplaar stond pas begin dit jaar in de weide van de ex- Joegoslavische republiek. Strenge regelgeving hield de komst van Nederlandse koeien lange tijd tegen. „De Hollandse koe zou alleen vertrouwd zijn met plat te polders en niet kunnen wennen op de heuvels van Kroatië," al dus Scheffers. „Nu blijken onze koeien gewild om hun hoge melk productie." De uitbreiding was een van de punten die staatssecretaris Van Dok van Buitenlandse Handel gisteren aanstipte tijdens een bij eenkomst met de Kroatische minister van Economische Zaken, Stern. De twee ondertekenden een overeenkomst over verdere economische samenwerking. Wenen - Automobilisten in Oostenrijk moeten vanaf 1 januari 1997 een vignet achter de autoruit hebben om door het land te mogen, heeft het parlement in Wenen gisteren besloten. De Nederlandse wegvervoerders zijn ongelukkig met de Oosten rijkse maatregel. Transport en Logistiek Nederland, de grootste organisatie van wegvervoerders in Nederland, vindt het principieel onjuist dat Oostenrijk in zijn heffingenbeleid afwijkt van hetgeen in de ande re EU-landen gebruikelijk is. Vrachtwagens tot twaalf ton zijn in andere landen immers vrijge steld van het Eurovignet. Het autovignet voor een personenwagen voor de duur van een jaar kost rond de tachtig gulden. Buitenlandse toeristen kunnen een vignet kopen voor ruim tien gulden, maar dit geldt slechts tien dagen. Er komen ook kaarten die twee maanden geldig zijn. Vrachtwa gens tot 7,5 ton betalen voor een jaarvignet 900 gulden en boven dit gewicht 1800 gulden. Den Haag - De groei van het aantal banen die vorig jaar goed op gang is gekomen, is in de eerste helft van dit jaar onverminderd doorgegaan. Eind juni lag het aantal banen 137.000 hoger dan een jaar eerder. Eind 1995 waren er 133.000 banen meer dan aan het einde van 1994. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statis tiek. De toename deed zich vooral voor bij de commerciële dien sten (95.000) en uitzendbureaus (41.000). In de overige bedrijfs takken groeide het aantal banen (exclusief de daar werkende uit zendkrachten) niet veel. (ADVERTENTIES) Bel voor informatie of documentatie (0416) 28 20 00. Postbus 18, 5170 AA Kaatsheuvel. Fax (0416) 28 15 15 Air UK brengt u vanaf 28 oktober drie keer per dag van Rotterdam Airport naar London City Airport, dicht bij het financiële hart van Londen. En met ingang van 28 oktober niet drie keer maar zelfs vier keer per dag vanaf Schiphol. Van Rotterdam én Amsterdam naar London City Airport. Air UK is partner van de KLM/Northwest Alliance. Daarom profiteert u ook op al onze vluchten het Flying Dutchman- programma. iSSaStfe. Vraag uw reisbureau naar Air UK of bel ons rechtstreeks: (020) 648 71 02. Efficiently yours

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7