Resultaat Shell valt
ondanks winst tegen
EMBER
Deadline nog steeds niet dodelijk voor Fokker
LEADING INDICATOR
0AMK
Snijrad is klaar voor de klus
Milieudefensie bindt
strijd met Shell aan
■KEN? Aandeelhouders van Sport7 gaan na slechte start toch door
is èn leven
ANT HAALT.
London City Airport.
Dichterbij kunnen wij u niet brengen.
ECONOMIE
A7
itis 06-0767.
KSHOP
Chemische industrie blijft een zorgenkind
Papierdivisie
van KNP in
de rode cijfers
ECONOMIE KORT
Inflatie in Europese Unie blijft laag
Tarieven in bussiness class fors omhoog
Minieme rentestijging in Frankrijk
Hypotheek-garantie gaat omhoog
Kondor Wessels lonkt naar M-Europa
Duizend Hollandse koeien in Kroatië
Op 1 januari autovignet in Oostenrijk
Forse banengroei houdt aan
als business meeting-point is
Efteling Hotel Kaatsheuvel
Een locatie met een verrassend effect:
Jl_6o] deSTEM
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996
Iformatie?
[t:
iypotheekshop.nl
IKSHOPADVISEUR
y. Horssen Receveur,
Tel.: 076-5315315
'Ka nters,
Tel.: 0162-316848
Paul Kin,
Tel.: 0161-226161
iNoud Kops,
Tel.: 0162-455025
iMeeus,
Tel.: 0162-450250
Man der'Jagt,
|der Meer,
Tel.: 076-5411344
\ir inzien. Vervolgens is er gelegen-
ken elke donderdag van 19.00 tot
■en. Degenen die de stukken wen-
donderdag van 19.00 tot 22.00
bcht daarvan vooraf mededeling te
1 642 264).
tijdens de kantooruren een monde-
op de stukken worden verkregen.
1996 kunnen gemotiveerde be-
ftelijk bij het College van Burge
rouders worden ingediend.
I bedenking indient kan verzoeken
|gegevens-niet bekend te maken.
ordt verzocht (tel. 01 15 - 642 264),
bvember 1996 voorts gelegenheid
Indeling bedenkingen in te brengen
taag van gedachten te wisselen met
en, de aanvrager en eventuele overige
prdt er tenslotte op gevestigd, dat
□ie bedenkingen hebben ingebracht
tischreven wijze en de belangheb-
ronen dat zij daartoe redelijkerwijs
geweest, naar aanleiding van de
bep kunnen instellen bij de afdeling
pak van de Raad van State.
tvember 1996.
wethouders van Terneuzen,
burgemeester,
drs. R.C.E. Barbé.
JGADERING
ieester van Terneuzen brengt ter
dat op donderdag 7 novem-
6 om 19.30 uur in het stadhuis van
erneuzen een openbare vergadering
van de raad der gemeente zal wor
den gehouden.
erneuzen, I november 1996.
burgemeester voornoemd,
".E. Barbé,
Hilversum (anp) - „Wij gaan
|jvoor." Dat zei vorige week
jnderdag de kersverse Phi-
«.topman Cor Boonstra na
|00p van de aandeelhou-
i(rsvergadering van Sport7.
L woordvoerder van Sport7,
I jjiBoersma, kan de aanhouden-
11, seruchten over aandeelhou-
Jals Philips, KPN en de ING-
1 die van hun aandelen af
en willen, dan ook niet
Stsen. „Onze aandeelhouders
"j van een formaat dat garan
deert dat zij geen avontuurtje
aangaan."
Ramingen van de Baringsbank
over aanloopverliezen, minstens
102 miljoen in het eerste en 43
miljoen gulden in het tweede
jaar, zal Sport7 niet bevestigen.
„BSkyB leed in Groot-Brittannië
vijf jaar lang verlies. De sport
zender begon met drieduizend
abonnees achter de decoder. Nu
zijn het er 5,8 miljoen en heeft de
zender drie sportkanalen."
Bovendien moet een aandeelhou
der in Sport7 die van zijn aande
len af wil, die eerst aanbieden
aan de overige aandeelhouders.
Die zijn derhalve als eerste op de
hoogte van partners die uit
Sport7 willen stappen. Daarvan
is de Raad van Commissarissen
echter niets bekend, aldus de
woordvoerder.
Uitstel van het moment waarop
Sport7 in heel Nederland achter
de decoder wil tot 1 januari 1998,
was de nieuwste ontwikkeling in
het beleid van de sportzender.
Dat maakt de abonneekosten wel
hoger dan de twee gulden per
maand per aansluiting waarop
aanvankelijk was gemikt. Per
aansluiting moet namelijk in ze
ven jaar wel 168 gulden worden
verdiend.
„Maar wij willen een low pay-ka-
naal blijven. Iets anders dan Su-
perSport dat op 45 gulden per
maand zit voor inmiddels enkele
honderdduizenden abonnees."
Met de Amsterdamse kabelex
ploitant A2000 wordt gesproken
over een aanpassing van het plus
pakket, omdat ook Sport7 onge
lukkig is met een pakket met sex
en Chinees. „Er ligt een bereid
heid bij A2000 om aan de samen
stelling wat te doen," bevestigt
Boersma. Maar Den Haag, dat
door een schaarste aan vrije ka
nalen de volkswil volgt en Sportï
vervangt door Eurosport, is voor
alsnog door Sport7 opgegeven
terrein.
Overigens wil de sportzender af
van het misverstand dat de kijker
zich op het sportkanaal abon
neert. „Je bent abonnee bij je ka
belmaatschappij. Die mag zelf
een tarief vaststellen. Dat zal uit
eenlopen al naar gelang de om
vang en samenstelling van het
pluspakket. Sommige gemeenten
zijn in zee gegaan met Multichoi-
ce. Dan heb je wel twaalf kana
len."
Sport7 wil bekijken hoe de pro
grammering aantrekkelijker kan
worden gemaakt. Dat zou ge
paard kunnen gaan met een in
krimping van de zendtijd van 70
uur per week die de sportzender
nu voor zijn rekening neemt.
Maar uitbreiding is evenmin uit
gesloten, aldus Boersma.
Rotterdam (anp) - Dankzij
bijzondere inkomsten is de
éist van Shell in het derde
{wartaal van dit jaar met 31
procent gestegen tot 3469 mil-
jien gulden. Zonder de een-
jalige verdiensten en geme-
tai in Britse ponden - de
junteenheid waarin Shell
apporteert - daalde het re-
sultaat echter met 7 procent.
Jenettowinst in guldens blijft op
Uil door de gunstige wisselkoers
ran de gulden ten opzichte van
iet pond en dankzij de verkoop
an het bedrijfsonderdeel fijn-
themie, die 84 miljoen pond ople-
itrde.
Ook profiteerde de Nederlands-
Britse maatschappij van de hoge
re olieprijs, waardoor de waarde
van de voorraden 128 miljoen
pond steeg.
Samenwerking
De chemie-activiteiten hadden
het opnieuw moeilijk. Een stij
ging van de grondstofkosten en
lagere verkoopprijzen deden de
volumegroei teniet.
Het resultaat vóór bijzondere
posten nam bij de chemie af met
40 procent tot 189 miljoen pond.
Dankzij de verkoop van de fijn-
chemie-activiteiten bleef de da
ling van het sector-resultaat uit
eindelijk beperkt tot 14 procent.
Shell verwacht in de chemische
industrie alleen een verbetering
Amsterdam (anp) - Milieudefensie komt opnieuw in geweer
tegen de activiteiten van Shell in Nigeria. De oliemaat
schappij zou namelijk geen werk maken van de beloofde
verbeteringen in haar milieubeleid.
„Ondanks diverse beloftes zijn
de prestaties van Shell afgelo
pen jaar niet wezenlijk verbe
terd," meent de actiegroep.
Milieudefensie ziet zich in haar
oordeel gesteund door een mi
lieu-activist die Shell in Nige
ria voor de rechter heeft ge
daagd.
De Nederlands-Britse maat
schappij zou niet goed zijn na
gegaan welke gevolgen een
groot gasproject heeft voor het
milieu. Ook zou de bevolking
nauwelijks zijn geraadpleegd
over de aanleg van gaspijpén in
hun woongebied.
De briefkaartenactie die Mi
lieudefensie begint, wijst erop
dat de relatie tussen Shell en
diverse actiegroepen weer is
verzuurd.
Shell-topman C. Herkströter
erkende begin deze maand dat
zijn onderneming 'een reeks
beoordelingsfouten' heeft ge
maakt bij discussies over mi
lieubescherming en mensen
rechten en beloofde beter
schap.
Milieudefensie zegt echter be
vreesd te zijn dat Shell de kri
tiek op haar beleid vooral wil
oplossen door een beter pr-be-
leid. Ebn toenaderingspoging
tussen Shell en Greenpeace
bleef in augustus zonder resul
taat.
Shell-Nigeria gaat wel een zie
kenhuis in Ogoniland finan
cieel bijstaan, heeft het bedrijf
bekendgemaakt. Shell trok
zich drie jaar geleden uit Ogo
niland in Zuidwest-Nigeria te
rug na sabotage-acties jegens
Shell-personeel door Ögoni-
activisten.
Shell is de belangrijkste bui
tenlandse maatschappij die in
Nigeria olie wint. Shell werd
hevig bekritiseerd nadat Ken
Saro-Wiwa en acht andere
Ogoni-leiders in november vo
rig jaar werden opgehangen.
als de economische groei in de
rijke landen aantrekt. Verder
moet de samenwerking met
Exxon in aardolie-additieven
enig soelaas bieden.
Felle concurrentie
Shell meldde afgelopen augustus
ook al op een zoek te zijn naar
partners voor de polyester-pro
ductie. Dat gebeurde nadat de
winst in het tweede kwartaal dit
jaar daalde door een halvering
van de chemie-inkomsten.
Zoals verwacht kwam de hoge
olieprijs het sector-resultaat bij
exploratie en productie ten goe
de. In Britse ponden gemeten
steeg het bedrijfsresultaat met 92
procent tot 599 miljoen pond.
Over het derde kwartaal was de
prijs van een vat ruwe olie (Brent
Blend) gemiddeld 20,90 dollar,
maar liefst 4,75 dollar hoger van
een jaar geleden. Ook de hogere
olieproductie, de gestegen aard-
gasafzet en lagere exploitatiekos
ten droegen hun steentje bij.
Bij de raffinage en benzinever
koop had de hoge olieprijs juist
een nadelig effect. Shell kan de
duurdere inkoop veelal niet door
berekenen aan de klanten, vooral
in. Europa waar de concurrentie
aan de pompen scherp is. Het sec
tor-resultaat op basis van ge
schatte actuele kosten daalde met
27 procent.
Rendement verbeterd
Door de stijging van de netto
winst verbeterde wel het rende
ment op geïnvesteerd vermogen,
wat Shell zelf als een belangrijke
toetssteen beschouwt. Het rende
ment nam toe van 10,4 procent
tot 11 procent. De oliemaat
schappij streeft naar minimaal 12
procent.
Zonder bijzondere posten is het
resultaat op basis van geschatte
actuele kosten over de eerste ne
gen maanden - een cijfer waar
aan beleggers veel belang hech
ten - gestegen met 5 procent tot
3,8 miljard pond.
Het goede eerste kwartaal maak
te de daling van 7 procent in het
derde kwartaal goed. De omzet
over de eerste negen maanden is
met 17 procent gestegen tot 59,9
miljard gulden.
Het snijrad van de tunnelboormachine van de Tweede Heinen-
oordtunnel in Barendrecht is gisteren geplaatst. Het rad, dat een
doorsnee van acht meter heeft, is voor de toekomstige entree van
de tunnel gehesen. foto anp
Door Willem Reijn
Amsterdam - En zo passeerde de Dag des Oordeels
zonder dat er iets gebeurde. „Deadlines voor cura
toren zijn andere deadlines dan voor journalisten,"
zei curator mr. B. Knüpe al eerder. En dus gaan de
onderhandelingen tussen de Fokker-curatoren,
Economische Zaken en Samsung gewoon door:
vandaag, dit weekeinde en wellicht de hele volgen
de week.
Deze tijdsspanne is de naam Fokker niet gunstig ge
stemd. In Sao Paolo crasht een Fokker 100, waarbij ze
ker 120 doden vallen. De Rekenkamer maakt gehakt van
een drietal eerdere steunoperaties aan de vliegtuigfabri
kant. En de duidelijkheid die het aanbreken van Aller
heiligen Fokker zou moeten verschaffen, blijft uit.
De Koreanen wachten geduldig tot minister Wijers zijn
farantie-eisen laat vallen.
De minister weet de hete adem van de Rekenkamer in
zijn nek en eist terugbetaling van overheidsinvesterin
gen in geval de Fokker-fabriek de komende jaren onver
hoopt ten onder gaat. De Samsung-top en de Koreaanse
regering zijn verontwaardigd over deze eisen en ook in
fokker-kringen is de verbazing niet van de lucht.
Toch zeggen insiders dat de onderhandelingen tot een
goed einde kunnen komen, mits de overheid dat wil.
fuur zakelijk zijn de partijen er op hoofdlijnen uit, maar
joel de aanvullende eisen kan Wijers op politieke gron
den niet akkoord gaan met de overname. Die eisen kun
nen ingegeven zijn door de kritiek van de Rekenkamer of
™or een persoonlijke visie dat Nederland zich geheel
jsoot terugtrekken uit de riskante vliegtuigbouw. Dat
'zatste is gissen, omdat zo'n boude boodschap een po-
gmg tot politieke zelfmoord zou zijn.
Zakelijk is men er dus uit. De belangrijkste elementen:
Samsung is bereid om driehonderd miljoen gulden
voor de boedel te betalen aan de curatoren.
het vermogen van Fokker Integrator wordt vierhon
derd miljoen gulden. De Koreanen nemen zeventig pro
cent van het aandelenkapitaal van honderd miljoen gul-
hen, de Staat en Stork ieder vijftien procent. De Staat
®<*nt een achtergestelde lening van honderd miljoen,
^okker leent tweehonderd miljoen van de banken.
e e!{tra kosten voor de doorstart bedragen circa vijf-
8miljoen. Samsung vraagt daarvoor geld van de Staat,
he Staat zorgt voor een bijdrage van 450 miljoen gul-
in de voorfinanciering van de ontwikkeling van de
jer 130 en de afgeleide technologie voor het Fokker
programma. Samsung en de Koreaanse Staat
10-100-,
1 samen 750 miljoen gulden op tafel.
De onderhandelingen met de Koreanen hebben Fok
ker nog niet de gewenste duidelijkheid verschaft.
foto anp
Samsung tuigt een leasemaatschappij op, die tot 2004
een kapitaalbehoefte heeft van zevenhonderd miljoen
gulden. Samsung financiert vierhonderd miljoen gulden,
een Nederlandse bank, waarschijnlijk de Rabobank,
leent driehonderd miljoen gulden.
Nederland staat toe dat de 1,2 miljard gulden aan com-
pensabele verliezen van het oude Fokker wordt doorge
sluisd naar Fokker Integrator en de leasemaatschappij.
Netto gederfde inkomsten: 35 procent vennootschapsbe-
lasing ofwel vierhonderd miljoen gulden.
De partijen moeten bereid zijn om in geval van yerlies
in de eerste twee jaar het eigen vermogen op peil të hou
den.
De werkgelegenheid. De cijfers gaan over het jaar 2001.
Bij Fokker Integrator komen elfhonderd mensen recht
streeks in dienst.
Voor de ontwikkeling van de nieuwe, in Korea te bou
wen Fokker 130 loopt het aantal betrokken mensen op
van tweehonderd volgend jaar tot achthonderd in 1999,
om weer terug te lopen naar nul in 2001. De wegvallende
werkgelegenheid wordt opgevangen door Nederlandse
toelevering van rompdelen en staartstukken aan het
Fokker 130-programma in Korea. Die toelevering komt
vooral van Fokker Aviation.
In Nederland bouwt Fokker Integrator de Fokkers 50,
70 en 100, terwijl op basis van de militaire Fokker 60
Utility een civiele Fokker 60 ontwikkeld wordt.
Bij Stork Fokker Aviation en het lucht vaartcluster
(NLR, NIVR, RLD en kleine toeleveranciers) komen to
taal 2200 extra banen in vergelijking tot de situatie dat
Fokker Integerator niet van de grond komt.
Het totale werkgelegenheidseffect is in 2004 een plus
van 3300 extra banen.
De Nederlandse Staat moet een bedrag van tussen de
zestig en tachtig miljoen gulden rechtstreeks investeren.
Verder leent de Staat de bedragen via de achtergestelde
lening en het NIVR-fonds van totaal 450 miljoen gulden.
Samsung en Fokker betalen dat geld terug bij de ver
koop van vliegtuigen.
De Staat is dat geld dus niet kwijt, maar loopt wel een ri
sico als het nieuwe Fokker crasht. De fiscaal compensa-
bele verliezen zijn gederfde inkomsten, maar die vier
honderd miljoen gulden krijgt de overheid ook niet als
Fokker niet doorstart.
In het gunstigste geval is de Staat circa vijftig miljoen
gulden kwijt als bijdrage in de doorstart.
Dat is vijftienduizend gulden per arbeidsplaats. In het
zwartste scenario verliest de Staat 565 miljoen gulden.
De vierhonderd miljoen vennootschapsbelasting-der
ving blijft neutraal, alhoewel sommigen dat bedrag wel
meetellen om de staatsbijdrage op een miljard gulden te
kunnen afronden.
Daar staat tegenover een investering van Samsung van
totaal anderhalf miljard gulden in Fokker. En, zo zeggen
ingewijden, dat is nog een hele mooie koop van Sams
ung. Want samenwerking met Mc Donnell Douglas dan
wel zelf een vliegtuig scheppen kost zeker het dubbele.
En bovendien koopt Samsung een geweldige voorsprong
op de Chinese en Indonesische concurrentie.
De deadline kan dan wel verstrijken, maar met een beet
je goede wil van de drie belangrijkste toeleveranciers
(Deutsche Airbus, Short's en Rolls Royce) hebben de be
trokken partijen nog lucht genoeg om alle kosten en ba
ten, financiële risico's en banen-voordelen onder ogen te
zien en tot een deal te komen.
Van onze verslaggever
Maastricht - De papiertak van
KNP BT blijft slecht presteren. In
het voorbije kwartaal boekte pa
pierdivisie KNP Leykam een ver
lies van zeven miljoen gulden. In
dezelfde periode van vorig jaar
was de divisie met een positief re
sultaat van 108 miljoen gulden
nog de belangrijkste winstmaker
voor het concern.
Door de verliezen in de papiertak
zag het KNP BT de totale winst
over de laatste drie maanden ver
schrompelen tot 38 miljoen gul
den.
Een jaar geleden werd nog een
winst van 116 jniljoen gulden be
haald.
Deze keer zorgden de divisies
distributie (inclusief kantoorarti
kelen) en verpakkingen voor het
positieve saldo.
KNP Leykam lijdt ernstig onder
de eind vorig jaar ingezette ma
laise in de papiersector. Werd in
de eerste negen maanden van
1995 nog 291 miljoen gulden ver
diend met het papier, dit jaar is
het verlies al opgelopen tot 31
miljoen. De omzet daalde van 2,3
miljard gulden tot 1,6 miljard
gulden.
Brussel - De inflatie in de Europese Unie lag in september op 2,3
procent en daarmee voor de tweede achtereenvolgende maand op
het laagste niveau sinds 1983.
Negen lidstaten, waaronder Nederland (2 procent), bleven onder
het Europees gemiddelde. De zuidelijke landen zaten er allemaal
boven, met als uitschieter Griekenland (8,5 procent). De Europe
se Unie deed het beter dan de Verenigde Staten waar een inflatie
van 3 procent werd gemeten.
Den Haag - De vliegtickets in de bussiness class zullen in Neder
land volgend jaar fors omhoog gaan. Dat verwacht American Ex
press, dat ieder kwartaal de prijsontwikkeling voor de zakelijke
vliegtuigpassagier in kaart brengt.
De tarieven in de bussiness class zijn in Nederland de afgelopen
tweeëneenhalf jaar achtergebleven ten opzichte van de meeste
Europese landen. In Nederland was er in die periode een stijging
met 4 procent, terwijl in Groot-Brittannië de kaartjes 13 procent
duurder werden. Ook de Franse zakenman was met een tariefstij
ging van slechts 3 procent goedkoop uit. Ook voor Frankrijk ver
wacht American Express daarom volgend jaar een stevige tariefs
aanpassing.
Parijs - De centrale bank van Frankrijk heeft de interventie-ren
te, het belangrijkste officiële rentetarief, verlaagd. De verlaging
was maar klein, van 3,25 tot 3,20 procent. Het nieuwe tarief geldt
met ingang van 4 november.
Deskundigen zagen de verlaging al aankomen. De redelijk stabie
le koers van de Franse frank maakte het Banque de France moge
lijk het rentetarief meer in de buurt van de Duitse beleningsrente
te brengen. Die staat op 3,0 procent.
Met de rentemaatregel, hoe klein ook, wil de regering een poging
doen de economie op te peppen. Juist gisteren bleek dat de werk
loosheid in Frankrijk in september op het recordpercentage van
12,6 is gekomen.
Tilburg - Mensen met een middeninkomen kunnen vanaf 1 janua
ri 1997 bij het afsluiten van een hypotheek enkele duizenden gul
dens meer lenen met garantie. De normen van de Nationale Hypo
theek Garantie - de vroegere gemeente-garantie - worden op die
datum verruimd. Iemand met een inkomen van 45 mille kan dan
bijna 160.000 gulden lenen met garantie, tegen 155.000 nu.
Ook op andere onderdelen wordt de regeling versoepeld. Zo kun
nen mensen die een dienstverband voor bepaalde tijd zijn aange
gaan vlotter dan nu garantie krijgen. De garantie blijft ook intact
als de hypotheek wordt verhoogd.
Rijssen - Bouwer Kondor Wessels lonkt naar Midden-Europa. Er
zijn contacten in Tsjechië en Polen. Als het concern actief wordt
in die landen, wil zij de ontwikkelingen sturen vanuit Berlijn,
waar al geruime tijd het zwaartepunt ligt van de omvangrijke
Duitse activiteiten.
Dit zei H. Hazewinkel van de Raad van Bestuur gisteren bij de
presentatie van het verslag over het op 30 juni geëindigde boek
jaar.
Het concern heeft zich altijd goed staande kunnen houden, ook in
de huidige slechte bouwconjunctuur. Van de concernomzet in
1995/96 van 1,1 miljard gulden kwam 335 miljoen uit Duitsland.
Dat was een daling van 40 miljoen, maar Hazewinkel denkt dat de
vermindering tijdelijk is.
Den Haag - Nog voor de jaarwisseling grazen duizend Nederland
se koeien op Kroatisch gras. „Een overwinning in de economische
verhoudingen tussen de twee landen," zo bestempelt de Neder
landse ambassadeur Scheffers deze ontwikkeling. Het eerste Hol
landse exemplaar stond pas begin dit jaar in de weide van de ex-
Joegoslavische republiek.
Strenge regelgeving hield de komst van Nederlandse koeien lange
tijd tegen. „De Hollandse koe zou alleen vertrouwd zijn met plat
te polders en niet kunnen wennen op de heuvels van Kroatië," al
dus Scheffers. „Nu blijken onze koeien gewild om hun hoge melk
productie."
De uitbreiding was een van de punten die staatssecretaris Van
Dok van Buitenlandse Handel gisteren aanstipte tijdens een bij
eenkomst met de Kroatische minister van Economische Zaken,
Stern. De twee ondertekenden een overeenkomst over verdere
economische samenwerking.
Wenen - Automobilisten in Oostenrijk moeten vanaf 1 januari
1997 een vignet achter de autoruit hebben om door het land te
mogen, heeft het parlement in Wenen gisteren besloten.
De Nederlandse wegvervoerders zijn ongelukkig met de Oosten
rijkse maatregel.
Transport en Logistiek Nederland, de grootste organisatie van
wegvervoerders in Nederland, vindt het principieel onjuist dat
Oostenrijk in zijn heffingenbeleid afwijkt van hetgeen in de ande
re EU-landen gebruikelijk is.
Vrachtwagens tot twaalf ton zijn in andere landen immers vrijge
steld van het Eurovignet.
Het autovignet voor een personenwagen voor de duur van een jaar
kost rond de tachtig gulden. Buitenlandse toeristen kunnen een
vignet kopen voor ruim tien gulden, maar dit geldt slechts tien
dagen.
Er komen ook kaarten die twee maanden geldig zijn. Vrachtwa
gens tot 7,5 ton betalen voor een jaarvignet 900 gulden en boven
dit gewicht 1800 gulden.
Den Haag - De groei van het aantal banen die vorig jaar goed op
gang is gekomen, is in de eerste helft van dit jaar onverminderd
doorgegaan. Eind juni lag het aantal banen 137.000 hoger dan een
jaar eerder. Eind 1995 waren er 133.000 banen meer dan aan het
einde van 1994.
Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statis
tiek. De toename deed zich vooral voor bij de commerciële dien
sten (95.000) en uitzendbureaus (41.000). In de overige bedrijfs
takken groeide het aantal banen (exclusief de daar werkende uit
zendkrachten) niet veel.
(ADVERTENTIES)
Bel voor informatie of documentatie (0416) 28 20 00.
Postbus 18, 5170 AA Kaatsheuvel. Fax (0416) 28 15 15
Air UK brengt u vanaf 28 oktober drie keer
per dag van Rotterdam Airport naar London
City Airport, dicht
bij het financiële
hart van Londen. En
met ingang van 28 oktober niet drie keer
maar zelfs vier keer per dag vanaf Schiphol.
Van Rotterdam én Amsterdam
naar London City Airport.
Air UK is partner van de KLM/Northwest
Alliance. Daarom profiteert u ook op al onze
vluchten
het
Flying Dutchman-
programma. iSSaStfe.
Vraag uw reisbureau naar Air UK of
bel ons rechtstreeks: (020) 648 71 02.
Efficiently yours