6 Ik wil niet eindigen als hoer van mijn werk' 'Po w Graham Swift: geschiedschrijver en verteller Dag van V( DE STEM Nederlanders helpen lekkende Hermitage Amateurtoneelspelers willen vaker optreden Gitaarvirtuoos Jan Akkerman: 'Bach is pure rock'n'roll^ Nederlander koopt schilderij Van Meegeren Christie's veilt Van Gogh Filmkeuring mag fïlmflitsen classificeren Excuses Mosselen BEURZ 'Als je te zelfvoldaan bent, te pretenti eus, te narcistisch of te vooringeno men, dan wordt het niks' Richard Thompson Gids WÊÊmÊKKKÊÊKÊmmKmmKmÊÊmmmKMBm Door Rein van Willigen Wat zou de Nederlandse rock'n'roll zijn zonder gi taarvirtuoos Jan Akker man? Een kleine halve eeuw geleden stond zijn wiegie in hartje Amster dam, beter bekend als de Jordaan. Niet ver daar van daan, in de bar van het Americain Hotel staat de gitarist vijftig jaar later de pers te woord. Zijn nieuwe cd Focus in Time beweegt Akkerman tot een gesprek. De Amsterdamse gitarist Akker man huist tegenwoordig in Volen- dam. „Komt wel een beetje over een met mijn geboortestad. Als je naar de gordijntjes kijkt en die andere frutsels maakt het weinig verschil." De roemruchte Volen- damse palingsound komt men op de schijf van Akkerman niet te gen. Bach, inderdaad Johann Se bastian zelf, net als Fauré, Grieg en Mozart. „Bach is voor mij pure rock'n'roll," is een gevleugelde uitspraak van Akkerman. Op zijn cd Focus in Time opent Akkerman met het nummer Home Voyage zelfs met Bach. „Twintig jaar geleden hoorde ik Glenn Gould een vierstemmige Fuga van Bach spelen. Ik dacht meteen 'Dat heeft-ie voor mij geschreven!' Zo voel ik me. Al die jaren is dat nummer in mijn hoofd blijven zweven. Nu pas heb ik het ge bruikt, met het gevoel dat ik thuiskom." Bachs oorspronkelijk klavecim belpartij klinkt hier als een piano, uiteraard is het Akkermans gi taar. „Ik blijf hoe dan ook een snarenplukker, geen drukker. Pas in deze tijd, dankzij de computer, kun je muziek zo spelen en laten klinken. Voor mijn gevoel begin ik net met spelen. Als muzikanten zeggen dat ze bang zijn voor syn- thesizers en computers vraag ik of ze straks te paard naar huis terug gaan?" Zijn nieuwe cd klinkt doorleefd, oprecht. Of zoals hij zelf plastisch uitdrukt: „Of je op de racemotor door de kerk gaat. De smaak van bloed in je mond. Passolini ge bruikte toch ook vaak Bachs Mat- thaus Passion als achtergrondmu ziek..." Een beetje kerk is op zijn cd wel aanwezig als hij organist Rick van der Linden (ex-Eksep- tion) de orgelpartij in Leading Me Gitarist Jan Akkerman: 'De wereld van de muziek is een eenzame job.' There op het orgel van de Grote Kerk van Naarden laat spelen. Akkerman, zeker geen prater, kan terugblikken op een carrière van een krappe veertig jaar. Zijn eer ste soloplaat Exodus verscheen in 1958. Met Johnny His Cellar Rockers viel de jonge Akkerman op bij het Nederlandse publiek, om later met Brainbox en uiter aard Focus voorgoed geschiedenis te schrijven. De tijd met Thijs van Leer is eveneens geschiedenis. Contact is er niet meer. „Tien jaar terug nog zitten praten met Van Leer," meldt Akkerman voorzich tig. „We kwamen er niet uit. Voor mij een reden om naar een echte grote jongen te stappen, Bach." Luitmuziek Bach, Bach, Bach. Het hele ge sprek door lijkt deze legendari sche componist wel het paswoord om met Akkerman in gesprek te geraken. „Ik heb altijd iets met klassiek gehad. Op mijn twaalfde bewerkte ik Rubinsteins Melodie in F. Van Van Beethoven houd ik niet, vreselijk." Om het te onder strepen neuriet hij toonloos de eerste maten uit Van Beethovens Vijfde Symfonie. „Die heeft hij ge schreven op Pay Day," lacht hij cryptisch. „Met oude luitmuziek ben ik wel begaan," fluweelt hij er zachtjes achteraan. Het gehoor lijkt bij de rock'n'rol- ler wat schade te hebben onder vonden. Regelmatig tuit hij met zijn linkerhand zijn oor. Zijn ge voel voor humor is niet aangetast. „Ik zie dat jij in Disneyland bent geweest, nou ik ook. Hardgillend ben ik er weg gelopen. Al die klui vende yanks, die maar lopen te vreten. Kinderen zie je er niet. Mijn dochtertje houdt ook niet van Disney. Toen ze de video van Doornroosje kreeg, zei ze: 'Ik vind er niks aan, ze slaapt alleen maar...'" Humor Door de humor weet Akkerman zichzelf behoorlijk te relativeren. „In de jaren '72-'83 had ik geen plezier meer in spelen. Niet dat ik het losliet. Het waren de krachten van buiten af. Mensen ruiken geld en komen op je af. Anderen staren je aan of je een standbeeld bent. Of je geen mens meer bent. Met een cd als deze pak ik dan wel de vroegere draad weer op, maar niet dat circus er om heen. Niet meer dat limousine-leventje uit de jaren '70, hoewel ik daar toen met volle teugen van heb genoten. Met als foto dijkstra gevolg dat ik me zowel privé als artistiek compleet moest afreage ren." Het kapotslaan van gitaren is aan Akkerman voorbij gegaan. „Ik heb er wel eens over gedacht, maar van de andere kant heb ik er ook weer te hard voor moeten werken." Hij bevestigt met mindere muzi kanten te hebben gewerkt. „Dat is de gekte van mijn carrière ge weest," lacht hij mild, „ik heb met de slechtste muzikanten gespeeld. Meer uit de kick." Verzoeken om op tournee te gaan in Rusland, Ierland en Engeland wimpelde hij recent af. „Ik heb geen zin om me daar te profileren als iemand die - vanwege het begeleidingsband je - maar drie accoorden mag spelen. Er zit meer in dit beest. Ik wil best een avondje blues spelen, Door Geurt Franzen De meeste van zijn boeken zijn in het Nederlands vertaald, maar he laas, ze liggen bij De Slegte. Onver diend. Graham Swift (Londen, 1949) won deze week de belangrijk ste Britse literaire prijs, de Booker Prize, en dat moet toch bewijs ge noeg zijn voor iemands literaire kwaliteiten. Swift debuteerde in 1980 met de intie me roman The Sweet-Shop Owner. Een boek dat overeenkomst vertoont met het deze week bekroonde Last Orders: de verhouding tussen een vader, eige naar van een snoepwinkel, en zijn dochter staat centraal. The Sweet shop Owner is nooit in het Nederlands vertaald, maar misschien komt daar, na de Booker Prize, verandering in. Wel vertaald werd het in 1981 versche nen Shuttlecock ('Vederbal'). Ook in zijn tweede roman bleek Swift geobse deerd door de relatie ouder-kind. Vederbal is het verhaal van een quees te van een politieman naar zijn vader. Een speurtocht, niet zozeer naar de va der zelf, als wel naar diens verleden, dat van een spion in bezet Frankrijk in de Tweede Wereldoorlog. In de bundel Learning to swim other stories, ver schenen in 1982, verzamelde Swift een aantal kortè, eerder in tijdschriften verschenen verhalen. Hoogtepunt in het bundeltje is het on vergetelijke verhaal van de hypochon der, de man die zich voor elk onbedui dend pijntje of schrammetje bij zijn huisarts meldt. Die krijgt daar op een gegeven moment schoon genoeg van en, zeer voorspelbaar maar evengoed spannend beschreven: juist op de dag dat hij de moed heeft om een bezoek aan de vermeende zieke te weigeren, blijkt de hypochonder echt iets onder de leden te hebben, en sterft. Echt bekendheid verwierf Graham Swift met Waterland. Met die grote ro man, die zich afspeelt in het polder landschap van de Fens, werd Swift in 1983 genomineerd voor de Booker Pri ze. Die prijs kreeg hij toen niet, wel won hij er verschillende andere prijzen mee, zoals de Guardian Fiction Award en literaire prijzen in Italië en Frank rijk. Het boek werd in vele talen, waar onder het Nederlands, vertaald. Water land is behalve de geschiedenis van een geschiedenisleraar en de geschiedenis van het waterrijke gebied de Fens, vooral een bijna encyclopedische ka- leidoscoop van allerhande zaken. Zo wordt uitgebreid uit de doeken gedaan hoe en waarom de paling paait maar ook de Franse Revolutie en bierbrou werijen komen uitgebreid aan bod. (Zijn obsessie voor vis heeft Swift trouwens uitgebreid kunnen uitleven in zijn naspeuringen voor het boek The Magie Wheel, dat hij samen met David Profumo samenstelde. Het is een uit meer dan 450 bladzijden bestaande op somming van passages uit literaire werken waarin de vis centraal staat, van Homerus tot Seamus Heany.) Geschiedenis Maar de geschiedenis vormt de hoofd moot in Waterland en niet voor niets is de hoofdpersoon een geschiedenisle raar. In al zijn boeken is de historie prominent aanwezig en geven de hoofdpersonen blijk van een duidelijk historisch besef. In een interview met De Volkskrant verklaarde Swift die 'obsessie' als volgt: „Verhalen vertellen heeft altijd te maken met het verlangen het verleden te vatten. Als verhalen over het leven gaan dan is de geschied schrijving een logische uitbreiding van het vertellen." Was Waterland ook in Nederland een groot succes, dat kan minder gezegd worden van de opvolger, Out of this world ('De wereld uit', 1988). Wederom speelt de familie, en de plaats van de mensen met hun kleine geschiedenis sen in de Grote Geschiedenis, een be langrijke rol in deze roman, waarin een luchtfotograaf de aarde afspeurt op sporen die de historie er achterliet. Ook zijn roman Ever After ('Lang en gelukkig'), waarin Swift een door zijn collega's miskende professor neerzet, kreeg niet de literaire erkenning die eerder wel Waterland te beurt was ge vallen. Maar met het dit jaar versche nen Last Orders wordt veel goedge maakt. De thematiek is nog steeds de zelfde. Maar Swift heeft een stijl ge vonden die zonder opsmuk is en daar door zeer treffend aansluit bij het we reldje dat-ie beschrijft: dat van de En gelse pub en van een typische Engelse middenstandsklasse. Kroegmaatjes Last Orders is het verhaal van drie kroegmaatjes die de as van hun gestor ven makker aan zee gaan verstrooien. De geschiedenis van de kleine zielen is in de roman even prominent aanwezig als de grote geschiedenis van deze eeuw. Die gemeenschappelijkheid sluit nauw aan bij wat Swift vindt over de geschiedschrijving als een soort van gemeenschappelijk vertellen. Toen de Booker Prize in 1983 aan Swifts neus voorbijging, zei hij ge mengde gevoelens te hebben over de bekendheid die de nominatie met zich meebracht. Voor de literaire erkenning vond hij het van groot bèlang, bevreesd toonde hij zich echter over de negatie ve invloed die de publiciteit op zijn schrijven zou kunnen uitoefenen. Of die vrees terecht was, zal de komende jaren blijken maar het id zeer te hopen. Graham Swift met zijn boek 'Last Orders' waarmee hij deze week de Booker Prize won. foto shawn Baldwin Swift is een groot schrijver die, net als zijn naamgenoot uit de achttiende eeuw, een plaats in de (literatuurge schiedenis verdient. VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 Dl maar dan in eigen land. Dan ben ik het de volgende dag vergeten en zij ook!" In alles wil de gitarist, beter ge zegd de mens Akkerman, zichzelf zijn en blijven. „Ik wil niet eindi gen als hoer van mijn werk. Niet toegeven aan de handel. Geld in teresseert me wel, tenslotte moet ik ook leven. Dat ik bepaal wat ik doe is een positie die ik ook heb moeten veroveren." Akkerman omschrijft zichzelf als pragmati cus. Een verdere verklaring geeft hij niet. „Daar ben ik een pragma ticus voor," zegt hij. Solist Een (on)dubbelzinnigheid die in Alice in Wonderland niet zou mis staan. Dat hij gesloten is, vindt hij niet erg. „De wereld van de mu ziek is een eenzame job," is zijn conclusie. „Je bent een solist, ik ben dat van nature. Bovendien moet een mens zo zijn geheimen heb." Met grote armgebaren 'te kent' hij een bord boven zijn hoofd. „Privé en ook geen Alice in Wonderland!" Voor zijn gevoel rolde hij ook makkelijk het wereldje van de muziek in. „Dat het ooit mijn broodwinning zou worden, daar dacht ik op dat moment niet eens over na. Ge woon een godswonder." Een gods wonder? Heeft dat met een reli gieuze gedachte te maken? „Ieder mens heeft religieuze gevoelens. Bach was ook een devoot ie mand." In reïncarnatie gelooft Akkerman niet. „Ben je belazerd!" reageert hij spontaan. „Maar doodgaan vind ik niet leuk. Bang... noem het een reële angst. De kerk heeft door een of andere Paulus iets laten be loven, maar da's een leugen. Ik heb nog niemand gesproken die is teruggekomen en dus iets kon ver tellen." Plek Akkerman voer voor psychologen? „Wat verrot mij dat nou," klapt hij er uit. „In mijn leven kan ik kiezen en mag ik kiezen. Dat hoort bij me. Hoe dat allemaal in elkaar zit, ach dat wil ik niet weten. Zou me al leen maar storen. Je gaat van huis om thuis te komen. Het gekke ge voel, zoals met deze cd, weer op een bepaalde plek te komen." Na het gesprek hoor ik hem nog mompelen 'Voer voor psycholo gen...'. De zoveelste Zware van Nelle gaat in vlammen op. Amsterdam/Sint-Petersburg (anp) - Het wereldberoemde museum Hermitage in Sint-Petersburg kampt met enorme achterstanden in het onderhoud. Het vocht rukt op, met na me door het niet waterdichte dak. Op 15 december start de Stichting Vrienden van de Hermitage Nederland een fond senwervingsactie. de kerk over Catharina de Gro te. Koningin Beatrix opent de expositie op 16 december. Een kaartje voor de benefietmiddag kost 250 gulden. De vriendenstichting krijgt ver der 1,75 van elk verkocht kaartje voor de Catharina-ten- toonstelling. De organisatie verwacht 150.000 belangstel lenden. De Stichting Vrienden van de Hermitage Nederland zal ver der bedrijven en fondsen om bijdragen verzoeken. Het is de bedoeling dat de anderhalf mil joen gulden voor het einde van 1997 bijeen is. Die actie moet anderhalf mil joen gulden opbrengen. Dat be drag is genoeg om de vijfhon derd vierkante meter dak boven de afdeling met Hollandse meesters te vernieuwen. Het op knappen van het hele dak zou 120 miljoen gulden kosten, het geen voor Nederland onhaal baar is. Op 15 december is er een bene fietvoorstelling met buffet in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Nieuw Sinfonietta Amsterdam en het Jeugdstrijkorkest verzor gen een concert en de bezoekers krijgen ook nog een voorbezich tiging van de tentoonstelling in Amsterdam (anp) - Een groot schilderij van meestervervalser Han van Meegeren (1889-1947) heeft woensdag tijdens een vei ling bij Christie's in Amsterdam ruim 66.000 gulden opgele verd. Koper is een Nederlander die anomiem wil blijven. Een 19e eeuws schilderij van Cor- nelis Springer vestigde een we reldrecord. Een internationale handelaar had voor het Gezicht op de Keizersgracht bij de Leid- sestraat in Amsterdam bijna zes ton over. Christus en de Schriftge leerden was een van de publiekst rekkers van de tentoonstelling over Van Meegeren in de Kunsthal in Rotterdam. Aanleiding voor de overzichtsexpositie was de grote Vermeer-tentoonstelling in Den Haag en Washington. Van Meegeren schilderde onder andere De Emmaüsgangers, dat Museum Boijmans Van Beuningen in de jaren dertig als authentieke Vermeer aankocht. Kunstkenners bejubelden de 'Vermeer' destijds. Het schilderij vormde een sleu telstuk in de rechtszaak tegen Van Meegeren in de zomer van 1945. De kunstenaar werd na de capitu latie gearresteerd op beschuldi ging van landverraad. Hij zou Ne derlands cultuurgoed, waaronder Amsterdam/New York (anp) - Christie's veilt op 6 november in New York een ets van Vincent van Gogh (1853-1890). Het por tret van Dr. Gachet is iets kleiner dan een ansichtkaart. Van Gogh maakte het in 1890. In datzelfde jaar vereeuwigde hij zijn homeopatische arts ook in verf. Dat schilderij bracht in 1990 tijdens een veiling bij Chris tie's een recordbedrag op. Een Japanse verzamelaar had er 82,5 miljoen dollar voor over. Gachet, die bevriend was met veel im pressionistische schilders, drukte zelf trouwens ook. De ets heeft een richtprijs van 120.000 tot 190.000 gulden. Het werk komt uit de collectie van John Wesley Warrington. Deze Amerikaanse jurist was onder meer directeur van het Cincinna ti Art Museum. Hij had de ets sinds 1934 in zijn verzameling schilderijen van Vermeer, aan de vijand hebben verkocht. Om een veroordeling wegens landverraad te vermijden, bekende Van Mee geren dat hij de Vermeers zelf had geschilderd. Dat leidde tot ongeloof, want ken ners waren overtuigd van de echt heid van zijn 'Vermeers'. Om zijn gelijk te bewijzen schilderde Van Meegeren in 1945 in het bijzijn van kunsthistorici een geheel nieuwe Vermeer: Christus en <tó Schriftgeleerden. y Den Haag (anp) - De Filmkeuring: mag van staatssecretaris Terps tra filmflitsen op tv keuren om- jeugdige kijkertjes onverhoedse confrontaties met ongewenste za ken (geweld, seks) te besparen. Haar collega A. Nuis (Media) schrijft dat in antwoord op vra gen van de Kamerleden Beinema (CDA) en Van Nieuwenhoven. (PvdA). Die hadden een lacune: gesignaleerd. Want formeel advi-is seert de Filmkeuring slechts over: leeftijdsgrenzen voor openbare: vertoning van films. Over de huiskamernorm -films op tv of video- heeft de filmkeuring niets te zeggen. In de nabije toekomst, moet een nieuw instituut films, gaan classificeren voor bioscoop:: en tv. Omroepverenigingen moeten zich wel houden aan artikel 53 van de Mediawet. Dat verplicht hen een leeftijdsgrens van twaalf jaar voor openbare vertoning te verta len in uitzending na achten. On geschikt voor openbare vertoning, beneden de zestien jaar betekent uitzending na negen uur 's avonds. Met ongekeurde films en filmflit sen in de vooravond lag er echter een probleempje. De Filmkeuring mag nu spontaan ook die flitsen en ongekeurde films alsnog be kijken en van haar classificatie voorzien. Amersfoort (anp) - De meeste amateurtoneelgezelschappen in Nederland zijn tevreden met hun wekelijkse repetitie in het schoolgebouw en twee vooral door familie en vrienden bezoch te voorstellingen per jaar. Er is echter ook een groep amateurs die meer wil èn meer kan. „Hoewel er groepen zijn die het circuit gebruiken als opstap naar de (semi-)professionele wereld, bestaat het grootste gedeelte van de geselecteerde groepen uit echte amateurs." Dat blijkt uit Ambitie, een eva luatierapport over vijf seizoenen Amateur Theater Circuit. Dit cir cuit werd opgericht door de Stichting Ondersteuning Ama teurtheater, om ambitieuze ama teurs de gelegenheid te geven el ders en vaker op te treden. Dat blijkt een terechte keuze te zijn geweest, al moest er wel een se lectie worden toegepast op. de be langstellenden. „Uit het onderzoek blijkt dat er een grote groep amateurs is die niet alleen behoefte heeft aan een landelijke tournee, maar zo'n tournee ook verdient. In de mees te gevallen komt dat niet voort uit een streven naar professionalise ring. Het is de grote liefde voor de eigen hobby waarmee amateurs tot grote hoogte kunnen stijgen," aldus de onderzoekers. In een groot deel van de op lage waren de regionale agendapagina's in de Grote Gids van gisteren verwisseld. De voor U bedoelde pagina vindt U daarom vandaag als nog (of voor de tweede keer) in de krant als tweede gids- pagina. Onze excuses voor het ongemak. De hoofdredactie I mÊKÊKÊÊÊÊKÊÊÊÊÊWÊÊ Hl PESTEM ku Door Jeanette Vergouwen Het lenen van boeken is al meen aanvaard, lenen kunst is minder bekend toch is het net zo gemakkel en niet eens duur. De Kun uitleencentra in Nederla houden zaterdag 2 noveml voor de zevende maal de ja lijkse Dag van de KunstuitU en hopen zo wat meer beker hëid te geven aan de kunstu leen in het algemeen en band tussen lener en kuns naar in het bijzonder. In de Openbare Bibliotheek i de Oostkant in Terneuzen is i soort grote L-vormige kamer gericht met kunst. De want zijn als het ware behangen n 20e eeuwse kunst. In de h( staat een opvallende stalen ke een kunstwerk op zich, waarin hele administratie wordt waard. De stoelen zien er prac tig uit, pure design, prettig zitt doen ze niet, maar in het interie zijn het duidelijke wegwijze hier is men bezig met kunst kun je je vergapen aan kunst. Op de dag zelf wordt het thei van de jaarlijkse Kunstuitleen VRIJDA SLUIS Ruilavond - Gemeen Zoute Vestje - Hoogstraa ZATERD/ MIDDELBl Rommelmarkt - op de THEATE GOES Hans Dorrestijn - caba viert oud en nieuw' - Beestenmarkt 3 - 20.30 u VRIJDA MIDDELBl The Third Person jongeren (14+)-door Arl Ana Teixido - Stadsschol ter 99 - 20.00 uur VLISSING Hamlet - vanaf 9+ - Ars< senaalplein 7 -19.30 uur ZIERIKZE Jungle Book - familiev Opus One - Concertzaal - ZATERD/ MIDDELBU Verborgen Laatjes - vo 6 jaar - door Cees Bran burg Molenwater 99-15 OOST-SOUB Wie speelt met wie neelver. Stee - De Zwaar gel 1 - 20.00 uur ZONDAI MIDDELBU Moby Dick - familievc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26