795,-
'Vliegen
nog steeds te goedkoop
1.395,-
425,-
WOO
Ford lanceert kleine Ka en vernieuwde Mondeo
Volvo-gordijn aanvulling op airbag
Auto van de Eeuw
Peugeot 406 Break
in januari te koop
Autoblad met airbag
destem
Vanaf vandaag toeslag op tickets vanwege duurdere kerosine
Autofabrikant doet het momenteel goed in Nederland
Touring BMW vernieuwd
SURPLUS
Flinke slok
Te goedkoop
'N DAEWOO
Grappig
Groei
New Edge
EPIPHONE
LES PAUL STANDARD
van 1.295,-voor
NG TOPMERKEN'
naha.Petrof.Aug.Förster
nmermann ibach Rosier
d General Music Forfisa
•Marshall etc. etc,
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 E3
In navolging van het fenomeen 'Auto van het Jaar' komt er een verkie
zing 'Auto van de Eeuw'. In de december 1999 wordt uit 200 typen
personenauto's die in de loop van deze eeuw geproduceerd zijn de bes
te gekozen. In tegenstelling tot de Auto van het Jaar, een Europese
aangelegenheid, wordt de 'Car of the Century' wereldwijd opgezet.
De Auto van de Eeuw wordt uiteindelijk gekozen door honderd jour
nalisten uit de hele wereld. Van honderd geselecteerde auto's worden
op verscheidene plekken in de wereld tentoonstellingen gehouden,
waarbij het publiek voorkeurstemmen af kan geven. De Nederlander
Fred van der Vlugt maakt deel uit van de organisatie.
Op tickets van een paar
honderd of duizend gulden
is een verhoging van enkele
tientjes slechts 'kruimel
werk'. Maar toch: vanaf
vandaag -Cl-1 november
-CO-is vliegen duurder ge
worden. De vliegtuigmaat
schappijen laten de passa
giers meebetalen aan de
dure kerosine die ze nu
moeten inkopen. Maar vlie
gen wordt pas echt duur als
roor vliegtuig-brandstof
ook accijns en btw gere
kend gaat worden.
Door Hans van Alebeek
Bij de KLM hebben ze tot het
laatste moment gewacht. Maar
nu de prijzen voor kerosine blij
ven stijgen, kunnen zij er ook
niet meer omheen. Vanaf van
daag -Cl-1 november -C0-zijn
alle vliegtickets van de KLM in
prijs verhoogd. Voor een enkeltje
binnen Europa komt er 9,- bo
venop terwijl Afrika, het Mid
den-Oosten en India en omstre
ken 17,- duurder zijn gewor
den. Nog verder weg? Dat kost
dan 23 piek bovenop het norma
le vluchttarief.
Ook Air Holland, Martin Air en
Transavia rekenen vanaf van
daag een 'kerosine-toeslag' op
elke vliegtuigstoel. Die verho
ging varieert van 12 gulden voor
Noord-Europa (Transavia), 17
piek voor Zuid-Europa (alle
drie) tot 32 gulden voor landen
als Israël en Egypte (Air Holland
en Transavia).
De prijs omhoog bij de benzine
pomp, dus ook bij de kerosine-
pomp? „Ja, daar komt het onge
veer wel op neer", zegt
KLM-voorlichter Peter Wellhu-
ner. „Die stijging is al het hele
jaar aan de gang maar is nu zo
danig dat we het moeten gaan
doorberekenen aan de passa
giers." Niet van harte, bena
drukt de KLM'er, maar het kon
niet anders: „In vergelijking met
september vorig jaar is de kero
sine nu veertig procent duur
der." En zoiets hakt erin want
vorig jaar bij voorbeeld slorpte
de KLM-vloot voor 847 miljoen
gulden aan brandstof op, zo'n
tien procent van de totale uitga
ven.
Nu heeft een vliegtuig ook een
flinke slok nodig tijdens een
vlucht. Ter illustratie: een
Boeing van Amsterdam naar
New York verbruikt zo'n 12.000
liter kerosine per uur, in totaal
zo'n slordige 85.000 liter (gerela
teerd aan een afstand van onge
veer 6.000 kilometer is dat dus
bijna 15 op 1). In augustus dit
jaar moest daarvoor aan de1
'pomp bij Schiphol' nog 23.800
gulden voor betaald worden (ke
rosine kostte toen 352 gulden per
ton 28 cent per liter). Wanneer
de gezagvoerder zijn kist nu
volgooit, is hij echter 30.600 gul
den kwijt want de prijs ligt in
middels op 450 gulden per dui
zend kilo, 36 cent per liter.
In vergelijking met de prijs van
benzine is dat overigens nog al
tijd een schijntje. Dat komt met
name omdat er - wereldwijd -
geen accijns en btw op kerosine
wordt geheven. En juist die hef
fingen maken brandstof duur:
van de ruim twee gulden die nu
voor een liter loodvrij betaald
moet worden, gaat bijna ƒ1,50
naar de schatkist.
In Europees verband probeert
Nederland te komen tot afspra
ken over accijns-heffing op ke
rosine. „Maar Nederland kan die
beslissing niet in zijn eentje ne
men", zegt de woordvoerster van
het ministerie van Financiën.
„Want als we dat wel doen,
tankt er niemand meer in Neder
land." En dat zou weer een hele
slok op een borrel schelen: de
verwachting is dat Schiphol in
het jaar 2000 maar liefst drie
miljard liter kerosine nodig
heeft. Die verkopen ze dus nooit
als in de 'grensstreek' de kerosi
ne stukken goedkoper is.
Volgens KLM-woordvoerder
Wellhuner is de huidige prijsver
hoging voor tickets niet kosten
dekkend. „Maar als je bedenkt
dat we jaarlijks zo'n 12 miljoen
passagiers vervoeren, dan biedt
zo'n kleine prijsverhoging wel
degelijk soelaas", zegt hij. Well
huner bestrijdt de stelling dat
vliegen zo zachtjesaan onbetaal
baar wordt. „Integendeel", zegt
hij. „Vliegen is de afgelopen ja
ren alleen maar goedkoper ge
worden." Ter illustratie haalt hij
ILLUSTRATIE ILSE VERMEULEN
er een prijslijst van 1970 bij.
Toen kostte een retourtje New
York bij voorbeeld 1059,- (nu
1045,-) en een retourtje Athe
ne 678 gulden (nu 717 piek). „En
dan hebben we het nog niet eens
over inflatie gehad", zegt de
KLM-woordvoerder.
Met andere woorden: vliegen is
en blijft goedkoop. „Te goed
koop", vindt de stichting Natuur
en Milieu die al jaren pleit voor
de heffing van accijns en btw op
kerosine.
„Want de prijs die nu voor een
ticket betaald moet worden is
geen eerlijke prijs", zegt woord
voerster Marijke Brunt. „Onbe
laste kerosine is eigenlijk een in
directe subsidie voor het vliegen.
Daardoor is het vliegtuig soms
goedkoper dan de trein of bus,
dat is toch vreemd?" De consu
ment zal zeker niet blij zijn als
zo'n accijns- en btw-heffing er
ooit door komt.
„Maar misschien maakt dat wel
een einde aan zoiets raars als
'een weekje Peking' dat mensen
nu boeken", zegt Brunt.
Niet bijster sierlijk, maar de 406 Break is wel een auto met
veel ruimte. Voor het eerst is er ook een Familiale met extra
kinderzitje tekrijgen.
Door Rjen van der Steen
De nieuwe Peugeot 406 Break
die in januari komt kost 2500
gulden meer dan de 406 sedan.
Terwijl Opel de Vectra Sta
tionwagon 2000 gulden duur
der maakt dan de Vectra se
dan, Fiat voor de Marea Week
end slechts 1500 gulden meer
vraagt dan voor de vierdeurs
versie en Ford de Mondeo Wa
gon aanbiedt voor dezelfde
prijs als de sedan. Importdi
recteur Cees Hermanns van
Peugeot weigert echter met
prijzen te stunten. „Aanbie
dingen als die van Ford zijn
peperduur voor fabrikant en
importeur. Ik verwacht ook
dat Ford er binnenkort op te
rugkomt." Tot verrassing van
Hermanns is de prijzenoorlog
in de autobranche nog steeds
in volle gang.
Volgens Hermanns komen sta
tioncars steeds meer in de mo
de. Ruimte-auto's ook, al zijn
die nog te duur om opvallende
resultaten te boeken.
De 406 Familiale, een Break
met ingenieus opklapbare
tweede achterbank a la
Renault Nevada/Laguna
wordt 4000 gulden duurder.
Hermanns verwacht volgend
jaar 4500 Breaks te kunnen
verkopen. Hij kondigt aan dat
Peugeot eind 1997 ook met een
Break-uitvoering van de 306
komt.
De nieuwe Break is zeventien
centimeter langer dan de se
dan, oogt vooral mooi en is on
vermoed fors. Van de 406 se
dan zijn er hier inmiddels na
een jaar 9000 verkocht. Nu de
nieuwe Break komt zal die
minstens 20 van de verko
pen gaan uitmaken. Omdat de
belangstelling voor station
cars alsmaar groeit. Bij Peu
geot is die zelfs verdubbeld
van 13,6 naar 26 Elke 406
Break heeft standaard een
hoedenplank met rolhoes. Be
halve vier benzinemotoren
(van 1.8 16V via 2.0 (turbo) tot
aan een 3.0 V6 zijn er een 1.9
en een nieuwe, zeer vlotte 2.1
turbodiesel in de aanbieding.
Verder heeft de auto stan
daard een airbag, net als rui
tenwissers met een regensen
sor zodat de wissers automa
tisch aanslaan als het nat
wordt, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, ver
stelbare stuurkolom en dak
rails.
De V6 die voor de 406 ver
krijgbaar is, is ontwikkeld
door Peugeot en Renault. De
motor heeft 194 pk en ge
draagt zich uiterst soepel. De
krachtbron wordt gebouwd in
een nieuwe fabriek in de buurt
van Lille. Volgen Peugeot is er
in Europa veel vraag naar dit
soort sterke en stille motoren.
De markt voor V6-sen is in een
jaar tijd in Europa gegroeid
van 512.000 naar 530.000. De
Peugeot/Renault-motor is
aanzienlijk zuiniger dan zijn
voorganger. Ook de 406 Coupé
zal er komend voorjaar mee
uitgerust worden, net als de
605. Peugeot heeft voor de 406
ook een fonkelnieuwe auto
maat (meerprijs 3600,-), die
aan de tweeliter benzinemotor
gekoppeld wordt. Apart, om
dat een automaat aan een
dwarsgeplaatste motor altijd
lastig is. De ZF-automaat die
Peugeot gebruikt heeft het
zelfde schakelpatroon als
Mercedes toepast. Bij gas los
remt hij zelfs enigszins af op
de motor. De automaat die
Peugeot tot nu toe gebruikte
was geleend van Renault, was
niet elektronisch geregeld en
paste niet goed bij de motori
sering. Dat is met de nieuwe
duidelijk wel het geval.
Volgens de bedenkers is het een wereldprimeur. Gek is het in elk
geval, de airbag-advertentie voor de Ford Mondeo in het autoblad
Carros van deze maand. Na een klap op een plastic 'mini-airbag'
blaast het ding zich in een paar seconden op. En blijft opgeblazen,
in tegenstelling tot een echte airbag, wat wel een beetje lastig is
als je het blad weglegt.
Overigens heeft de uitgever rekening gehouden met kwajongens
die in de bladenkiosk dit grapje gaan uitvoeren. Om te voorkomen
dat onverlaten alle airbags laten afgaan, zit er een laagje piep
schuim omheen. Toch sluit de uitgever niet uit dat er exemplaren
zullen zijn die niet door de brievenbus kunnen.
FENDER USA
STRATOCASTER
MET KOFFER
van 2.495,- voor
EPIPHONE
LES PAUL SPECIAL II
van 595.' voor
FENDER STRATOCASTER
MEXICO
van 1.295,-voor
staties en het rijgedrag
an andere auto's in zijn
'•ertone gelijnde Daewoo
/elke auto van rond de
over stuurbekrachtiging,
Over airconditioning,
Vergrendeling. Over 'n in
is èn anti-diefstal start
en binnenruimte en dito
jr versie en een keur aan
op lange afstanden zo
s de vergelijking nog niet
van de kwaliteit, mag u
üntie, drie jaar lakgarantie
Mocht de balans nu nog
ro, dan willen we u graag
ijk extra inruilvoordeel.
nruilt voor een nieuwe
£fst f. 3.000,- boven de
naar de Daewoo-dealer
ie en een proefrit in de
in de showroom staat
36 maanden/30.000 km
Jt er iemand meer?
De nieuwe touring van BMW's 5-serie. Het laadvolume komt
op de tweede plaats. Belangrijker is de uitstraling.
BMW komt eind maart met de variant van de 5-serie, de touring.
De stationcar-versie staat op stapel nadat ruim een jaar geleden
de 5-sedan geïntroduceerd is.
Zoals de traditie van BMW wil, staat niet het laadvolume voor
op. Er wordt meer aandacht besteed aan ontwerp en stijl, net als
Audi doet met zijn Avant-modellen. De laadvloer is rechthoekig
en vlak. Onder de vloer zit een afsluitbare ruimte voor kleine
spullen en de achterruit is apart te openen. Standaard krijgt de
auto niveauregeling mee, zodat de carrosserie altijd vlak blijft,
ongeacht de belading. Verder zijn er twee airbags, side-airbags,
abs en antidoorslipregeling. De achterklep valt in een elektrisch
slot, hetgeen het sluiten ervan aanmerkelijk vergemakkelijkt.
BMW startte in 1992 met de productie van de eerste generatie 5-
touring. Er werden er in totaal 115.000 van verkocht. De prijs
van de nieuwe versie is nog niet vastgesteld.
n 100.000 km algemene garantie,
pm). http://www.daewoo.nl
'De Ka ziet er bijzonderder uit dan hij is. De auto is zowel binnen als buiten apart vormgegeven. De De Mondeo is heftig opgeknapt. Kwalitatief was er al niets mis mee, maar vooral uiterlijk heeft de
techniek volgt echter conventionele wegen. Toch heeft het wagentje, laten we zeggen, Ka-rakter. auto geprofiteerd van de nieuwe aandacht van de ontwerpers.
viezen gaf over de eigenschap
pen waar de auto aan moet vol
doen. Misschien is er daarom wel
geen trekhaak voor ontwikkeld.
'We denken niet dat mensen die
deze auto kopen er een aanhan-
gertje mee willen slepen', aldus
Castro.
Intussen is ook de Ford Mondeo
vernieuwd. De 'wereldauto' - er
worden er jaarlijks 700.000 ge
maakt - heeft een indrukwek
kende nieuwe neus met een bol
lende motorkap en grote, drup
pelvormige achterlichtblokken
die in de flanken overlopen.
Facelifts maken automodellen
over het algemeen niet mooier.
De Mondeo maakt daarop een
uitzondering. De rij-eigenschap-
pen en de veiligheidsuitrusting
waren al prima en zijn nu verder
verbeterd. Vanaf half oktober is
de danig opgeknapte Mondeo te
koop. Voor dezelfde prijs als het
huidige model. Vanaf 39.990,-
dus.
Tot eind december is er een luxe
First Edition te krijgen voor dui
zend piek meer. En voor de Mon
deo Wagon blijft Ford voorlopig
hetzelfde vragen als voor een se
dan. Een mooie aanbieding.
Vanaf 1997 is de Mondeo zelfs te
krijgen met 'sidebags' en een
heus navigatiesysteem van Tele-
Atlas.
Door Rien van der Steen
He eerste indruk van de Ka, de
kleine Ford met de mythologi
sche aanduiding die in februari
°P de markt komt is er eentje
van'Ford laat kansen liggen'.
Het is een hartstikke 'kek' au
tootje geworden, daar niet van.
Opmerkelijke vormgeving en een
redelijk opwindend interieur. En
dan is het vreemd, dat de tech
niek van de Ka gewoonweg be
daagd is. Want onder het kogel
ronde kapje prijkt de 1,3 li-
jer/60 pk benzinemotor waarvan,
net concept al zo'n twintig jaar
and is.
Waarom toch? Philippe Castro,
de man die 36 maanden met de
ontwikkeling van de Ka bezig
Seweest is, knikt bevestigend.
"We hebben wel gedacht aan
Moderne en zuinige aandrijving,
®aar dat werd te duur. We wil
den op de eerste plaats een be
bouwbare, kleine auto maken.
Daarom is er niet geïnvesteerd in
aluminium en een uiterst zuinige
Motor. Want hij moet voor ieder
een betaalbaar zijn."
Wat de auto kost wil bij Ford
trouwens niemand hardop zeg-
Sen. Het zal een kleine 21.000
Sulden worden. De dealers wil-
'en hem per se onder twintig
mille, importeur en fabrikant
zitten daar een stukje boven, zo
veel is duidelijk. Tegelijk met
het verschijnen van de Ka gaat
de goedkoopste Fiesta, de Clas
sic, uit productie.
De Ka heeft een grappig interi
eur. Weinig leefruimte achter en
ook de kofferbak is wat minder
geproportioneerd dan die van de
Fiesta. Maar voorin is het voor
twee mensen aardig uit te hou
den. Een leuk ovaal analoog
klokje waarvan het stel-steeltje
ook een alarm-ledje herbergt. In
plaats van een dashboardkastje
een leuk gevonden uitneembare
cilinder, waarin eenmaal omge
draaid bijvoorbeeld cd's opge
borgen kunnen worden.
Het autootje is een soort 2+2
coupé en Ford heeft getracht
hem een glimlach mee te geven.
Aan de achterzijde heeft dat ge
resulteerd in een soort van Bar-
bapappa-uiterlijk, aan de voor
zijde zitten twee zeer gepronon
ceerde koplampen. In bijna alles
tamelijk eenvoudig, maar niet
saai. Ook de uitrusting is simpel.
Stuurbekrachtiging is extra, net
als een tweede airbag, abs, start
blokkering, elektrisch te bedie
nen ramen, centrale vergrende
ling en bijvoorbeeld airco.
Ford, op de derde plaats op de
Nederlandse autohitlijst, draait
goed. Het marktaandeel in 1995
was 8,3 en momenteel 10,4
De Ka dient om de concurrentie
het hoofd te bieden, want veel
merken zijn bezig met compacte
auto's. Daar komt steeds meer
vraag naar. In 1998 komt de
kleine Smart van Merce-
des/Swatch, Fiat boekt tamelijk
succes met de compacte Cinque-
cento, Mercedes heeft de kleine
A-klasse in de maak en Opel pie
kert nog over de productie van
de Maxx. Volgens Ford wordt de
kleine auto met veel optie-moge
lijkheden populairder.
Het opvallende design van de Ka
zal velen aanspreken en velen
afschrikken. Renault heeft bij
voorbeeld aanhoudend succes
met de Twingo, Opeis Corsa doet
het uitstekend, net als Lancia's
Y. Maar de Mazda 121 en de Nis
san Micra zijn wat uitstraling
betreft op het verkeerde pad.
Even afwachten dus wat de Ka
'doet'.
De Ka, gebouwd op het platform
van de Fiesta maar twintig cen
timeter korter, is opgericht vol
gens Fords New Edge Design:
vloeiende carrosseriedelen, die
in het oog springende accenten
krijgen op de plek waar ze el
kaar ontmoeten. De auto maakt
een opperst hoekige indruk,
maar is aan alle kanten kogel
rond. De besturing is prettig di
rect, de remmen maken niet echt
indruk, maar het rijgedrag is
zeer bevredigend.
Ford heeft bij de ontwikkeling
gebruik gemaakt van een 'vrou
wenteam', dat volgens Philippe
Castro 'vaak en indringend' ad-
Door Rien van der Steen
Een airbag, twee airbags, side
bags en eventueel airbags voor
de achterpassagiers. Het thema
veiligheid houdt de automobiel
fabrikanten uiterst bezig. Volvo
meldt de ontwikkeling van een
nieuw systeem: een opblaasbaar
gordijn, dat een beschermend
kussen vormt tussen de hoofden
van de inzittenden en de zijkan
ten van het auto-interieur.
Volgens Volvo vormt hoofdletsel
meer dan een kwart van alle fa
tale en ernstige verwondingen
bij ongevallen. Een afdoend be
schermingssysteem is moeilijk
vanwege de geringe afstand tus
sen het hoofd en de zijwand van
de auto. Het nieuwe systeem, In
flatable Curtain genaamd, be
schermt zowel voor- als achter-
zitl^enden, want het wordt in het
dak gemonteerd en dekt bij acti
vering de zijkanten van het inte
rieur aan de bovenzijde af vanaf
de voorruitstijl tot de achterste
dakstijl. De totale opblaastijd
na een zijdelingse aanrijding is
0,0025 seconde.
Volvo verklaart dat het IC-sys-
teem een aanvulling is op de be
staande SIPS-bags, de zij-air
bags die standaard in de meeste
modellen van het Zweedse merk
gemonteerd zijn.