795,- 'Vliegen nog steeds te goedkoop 1.395,- 425,- WOO Ford lanceert kleine Ka en vernieuwde Mondeo Volvo-gordijn aanvulling op airbag Auto van de Eeuw Peugeot 406 Break in januari te koop Autoblad met airbag destem Vanaf vandaag toeslag op tickets vanwege duurdere kerosine Autofabrikant doet het momenteel goed in Nederland Touring BMW vernieuwd SURPLUS Flinke slok Te goedkoop 'N DAEWOO Grappig Groei New Edge EPIPHONE LES PAUL STANDARD van 1.295,-voor NG TOPMERKEN' naha.Petrof.Aug.Förster nmermann ibach Rosier d General Music Forfisa •Marshall etc. etc, VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 E3 In navolging van het fenomeen 'Auto van het Jaar' komt er een verkie zing 'Auto van de Eeuw'. In de december 1999 wordt uit 200 typen personenauto's die in de loop van deze eeuw geproduceerd zijn de bes te gekozen. In tegenstelling tot de Auto van het Jaar, een Europese aangelegenheid, wordt de 'Car of the Century' wereldwijd opgezet. De Auto van de Eeuw wordt uiteindelijk gekozen door honderd jour nalisten uit de hele wereld. Van honderd geselecteerde auto's worden op verscheidene plekken in de wereld tentoonstellingen gehouden, waarbij het publiek voorkeurstemmen af kan geven. De Nederlander Fred van der Vlugt maakt deel uit van de organisatie. Op tickets van een paar honderd of duizend gulden is een verhoging van enkele tientjes slechts 'kruimel werk'. Maar toch: vanaf vandaag -Cl-1 november -CO-is vliegen duurder ge worden. De vliegtuigmaat schappijen laten de passa giers meebetalen aan de dure kerosine die ze nu moeten inkopen. Maar vlie gen wordt pas echt duur als roor vliegtuig-brandstof ook accijns en btw gere kend gaat worden. Door Hans van Alebeek Bij de KLM hebben ze tot het laatste moment gewacht. Maar nu de prijzen voor kerosine blij ven stijgen, kunnen zij er ook niet meer omheen. Vanaf van daag -Cl-1 november -C0-zijn alle vliegtickets van de KLM in prijs verhoogd. Voor een enkeltje binnen Europa komt er 9,- bo venop terwijl Afrika, het Mid den-Oosten en India en omstre ken 17,- duurder zijn gewor den. Nog verder weg? Dat kost dan 23 piek bovenop het norma le vluchttarief. Ook Air Holland, Martin Air en Transavia rekenen vanaf van daag een 'kerosine-toeslag' op elke vliegtuigstoel. Die verho ging varieert van 12 gulden voor Noord-Europa (Transavia), 17 piek voor Zuid-Europa (alle drie) tot 32 gulden voor landen als Israël en Egypte (Air Holland en Transavia). De prijs omhoog bij de benzine pomp, dus ook bij de kerosine- pomp? „Ja, daar komt het onge veer wel op neer", zegt KLM-voorlichter Peter Wellhu- ner. „Die stijging is al het hele jaar aan de gang maar is nu zo danig dat we het moeten gaan doorberekenen aan de passa giers." Niet van harte, bena drukt de KLM'er, maar het kon niet anders: „In vergelijking met september vorig jaar is de kero sine nu veertig procent duur der." En zoiets hakt erin want vorig jaar bij voorbeeld slorpte de KLM-vloot voor 847 miljoen gulden aan brandstof op, zo'n tien procent van de totale uitga ven. Nu heeft een vliegtuig ook een flinke slok nodig tijdens een vlucht. Ter illustratie: een Boeing van Amsterdam naar New York verbruikt zo'n 12.000 liter kerosine per uur, in totaal zo'n slordige 85.000 liter (gerela teerd aan een afstand van onge veer 6.000 kilometer is dat dus bijna 15 op 1). In augustus dit jaar moest daarvoor aan de1 'pomp bij Schiphol' nog 23.800 gulden voor betaald worden (ke rosine kostte toen 352 gulden per ton 28 cent per liter). Wanneer de gezagvoerder zijn kist nu volgooit, is hij echter 30.600 gul den kwijt want de prijs ligt in middels op 450 gulden per dui zend kilo, 36 cent per liter. In vergelijking met de prijs van benzine is dat overigens nog al tijd een schijntje. Dat komt met name omdat er - wereldwijd - geen accijns en btw op kerosine wordt geheven. En juist die hef fingen maken brandstof duur: van de ruim twee gulden die nu voor een liter loodvrij betaald moet worden, gaat bijna ƒ1,50 naar de schatkist. In Europees verband probeert Nederland te komen tot afspra ken over accijns-heffing op ke rosine. „Maar Nederland kan die beslissing niet in zijn eentje ne men", zegt de woordvoerster van het ministerie van Financiën. „Want als we dat wel doen, tankt er niemand meer in Neder land." En dat zou weer een hele slok op een borrel schelen: de verwachting is dat Schiphol in het jaar 2000 maar liefst drie miljard liter kerosine nodig heeft. Die verkopen ze dus nooit als in de 'grensstreek' de kerosi ne stukken goedkoper is. Volgens KLM-woordvoerder Wellhuner is de huidige prijsver hoging voor tickets niet kosten dekkend. „Maar als je bedenkt dat we jaarlijks zo'n 12 miljoen passagiers vervoeren, dan biedt zo'n kleine prijsverhoging wel degelijk soelaas", zegt hij. Well huner bestrijdt de stelling dat vliegen zo zachtjesaan onbetaal baar wordt. „Integendeel", zegt hij. „Vliegen is de afgelopen ja ren alleen maar goedkoper ge worden." Ter illustratie haalt hij ILLUSTRATIE ILSE VERMEULEN er een prijslijst van 1970 bij. Toen kostte een retourtje New York bij voorbeeld 1059,- (nu 1045,-) en een retourtje Athe ne 678 gulden (nu 717 piek). „En dan hebben we het nog niet eens over inflatie gehad", zegt de KLM-woordvoerder. Met andere woorden: vliegen is en blijft goedkoop. „Te goed koop", vindt de stichting Natuur en Milieu die al jaren pleit voor de heffing van accijns en btw op kerosine. „Want de prijs die nu voor een ticket betaald moet worden is geen eerlijke prijs", zegt woord voerster Marijke Brunt. „Onbe laste kerosine is eigenlijk een in directe subsidie voor het vliegen. Daardoor is het vliegtuig soms goedkoper dan de trein of bus, dat is toch vreemd?" De consu ment zal zeker niet blij zijn als zo'n accijns- en btw-heffing er ooit door komt. „Maar misschien maakt dat wel een einde aan zoiets raars als 'een weekje Peking' dat mensen nu boeken", zegt Brunt. Niet bijster sierlijk, maar de 406 Break is wel een auto met veel ruimte. Voor het eerst is er ook een Familiale met extra kinderzitje tekrijgen. Door Rjen van der Steen De nieuwe Peugeot 406 Break die in januari komt kost 2500 gulden meer dan de 406 sedan. Terwijl Opel de Vectra Sta tionwagon 2000 gulden duur der maakt dan de Vectra se dan, Fiat voor de Marea Week end slechts 1500 gulden meer vraagt dan voor de vierdeurs versie en Ford de Mondeo Wa gon aanbiedt voor dezelfde prijs als de sedan. Importdi recteur Cees Hermanns van Peugeot weigert echter met prijzen te stunten. „Aanbie dingen als die van Ford zijn peperduur voor fabrikant en importeur. Ik verwacht ook dat Ford er binnenkort op te rugkomt." Tot verrassing van Hermanns is de prijzenoorlog in de autobranche nog steeds in volle gang. Volgens Hermanns komen sta tioncars steeds meer in de mo de. Ruimte-auto's ook, al zijn die nog te duur om opvallende resultaten te boeken. De 406 Familiale, een Break met ingenieus opklapbare tweede achterbank a la Renault Nevada/Laguna wordt 4000 gulden duurder. Hermanns verwacht volgend jaar 4500 Breaks te kunnen verkopen. Hij kondigt aan dat Peugeot eind 1997 ook met een Break-uitvoering van de 306 komt. De nieuwe Break is zeventien centimeter langer dan de se dan, oogt vooral mooi en is on vermoed fors. Van de 406 se dan zijn er hier inmiddels na een jaar 9000 verkocht. Nu de nieuwe Break komt zal die minstens 20 van de verko pen gaan uitmaken. Omdat de belangstelling voor station cars alsmaar groeit. Bij Peu geot is die zelfs verdubbeld van 13,6 naar 26 Elke 406 Break heeft standaard een hoedenplank met rolhoes. Be halve vier benzinemotoren (van 1.8 16V via 2.0 (turbo) tot aan een 3.0 V6 zijn er een 1.9 en een nieuwe, zeer vlotte 2.1 turbodiesel in de aanbieding. Verder heeft de auto stan daard een airbag, net als rui tenwissers met een regensen sor zodat de wissers automa tisch aanslaan als het nat wordt, centrale vergrendeling met afstandsbediening, ver stelbare stuurkolom en dak rails. De V6 die voor de 406 ver krijgbaar is, is ontwikkeld door Peugeot en Renault. De motor heeft 194 pk en ge draagt zich uiterst soepel. De krachtbron wordt gebouwd in een nieuwe fabriek in de buurt van Lille. Volgen Peugeot is er in Europa veel vraag naar dit soort sterke en stille motoren. De markt voor V6-sen is in een jaar tijd in Europa gegroeid van 512.000 naar 530.000. De Peugeot/Renault-motor is aanzienlijk zuiniger dan zijn voorganger. Ook de 406 Coupé zal er komend voorjaar mee uitgerust worden, net als de 605. Peugeot heeft voor de 406 ook een fonkelnieuwe auto maat (meerprijs 3600,-), die aan de tweeliter benzinemotor gekoppeld wordt. Apart, om dat een automaat aan een dwarsgeplaatste motor altijd lastig is. De ZF-automaat die Peugeot gebruikt heeft het zelfde schakelpatroon als Mercedes toepast. Bij gas los remt hij zelfs enigszins af op de motor. De automaat die Peugeot tot nu toe gebruikte was geleend van Renault, was niet elektronisch geregeld en paste niet goed bij de motori sering. Dat is met de nieuwe duidelijk wel het geval. Volgens de bedenkers is het een wereldprimeur. Gek is het in elk geval, de airbag-advertentie voor de Ford Mondeo in het autoblad Carros van deze maand. Na een klap op een plastic 'mini-airbag' blaast het ding zich in een paar seconden op. En blijft opgeblazen, in tegenstelling tot een echte airbag, wat wel een beetje lastig is als je het blad weglegt. Overigens heeft de uitgever rekening gehouden met kwajongens die in de bladenkiosk dit grapje gaan uitvoeren. Om te voorkomen dat onverlaten alle airbags laten afgaan, zit er een laagje piep schuim omheen. Toch sluit de uitgever niet uit dat er exemplaren zullen zijn die niet door de brievenbus kunnen. FENDER USA STRATOCASTER MET KOFFER van 2.495,- voor EPIPHONE LES PAUL SPECIAL II van 595.' voor FENDER STRATOCASTER MEXICO van 1.295,-voor staties en het rijgedrag an andere auto's in zijn '•ertone gelijnde Daewoo /elke auto van rond de over stuurbekrachtiging, Over airconditioning, Vergrendeling. Over 'n in is èn anti-diefstal start en binnenruimte en dito jr versie en een keur aan op lange afstanden zo s de vergelijking nog niet van de kwaliteit, mag u üntie, drie jaar lakgarantie Mocht de balans nu nog ro, dan willen we u graag ijk extra inruilvoordeel. nruilt voor een nieuwe £fst f. 3.000,- boven de naar de Daewoo-dealer ie en een proefrit in de in de showroom staat 36 maanden/30.000 km Jt er iemand meer? De nieuwe touring van BMW's 5-serie. Het laadvolume komt op de tweede plaats. Belangrijker is de uitstraling. BMW komt eind maart met de variant van de 5-serie, de touring. De stationcar-versie staat op stapel nadat ruim een jaar geleden de 5-sedan geïntroduceerd is. Zoals de traditie van BMW wil, staat niet het laadvolume voor op. Er wordt meer aandacht besteed aan ontwerp en stijl, net als Audi doet met zijn Avant-modellen. De laadvloer is rechthoekig en vlak. Onder de vloer zit een afsluitbare ruimte voor kleine spullen en de achterruit is apart te openen. Standaard krijgt de auto niveauregeling mee, zodat de carrosserie altijd vlak blijft, ongeacht de belading. Verder zijn er twee airbags, side-airbags, abs en antidoorslipregeling. De achterklep valt in een elektrisch slot, hetgeen het sluiten ervan aanmerkelijk vergemakkelijkt. BMW startte in 1992 met de productie van de eerste generatie 5- touring. Er werden er in totaal 115.000 van verkocht. De prijs van de nieuwe versie is nog niet vastgesteld. n 100.000 km algemene garantie, pm). http://www.daewoo.nl 'De Ka ziet er bijzonderder uit dan hij is. De auto is zowel binnen als buiten apart vormgegeven. De De Mondeo is heftig opgeknapt. Kwalitatief was er al niets mis mee, maar vooral uiterlijk heeft de techniek volgt echter conventionele wegen. Toch heeft het wagentje, laten we zeggen, Ka-rakter. auto geprofiteerd van de nieuwe aandacht van de ontwerpers. viezen gaf over de eigenschap pen waar de auto aan moet vol doen. Misschien is er daarom wel geen trekhaak voor ontwikkeld. 'We denken niet dat mensen die deze auto kopen er een aanhan- gertje mee willen slepen', aldus Castro. Intussen is ook de Ford Mondeo vernieuwd. De 'wereldauto' - er worden er jaarlijks 700.000 ge maakt - heeft een indrukwek kende nieuwe neus met een bol lende motorkap en grote, drup pelvormige achterlichtblokken die in de flanken overlopen. Facelifts maken automodellen over het algemeen niet mooier. De Mondeo maakt daarop een uitzondering. De rij-eigenschap- pen en de veiligheidsuitrusting waren al prima en zijn nu verder verbeterd. Vanaf half oktober is de danig opgeknapte Mondeo te koop. Voor dezelfde prijs als het huidige model. Vanaf 39.990,- dus. Tot eind december is er een luxe First Edition te krijgen voor dui zend piek meer. En voor de Mon deo Wagon blijft Ford voorlopig hetzelfde vragen als voor een se dan. Een mooie aanbieding. Vanaf 1997 is de Mondeo zelfs te krijgen met 'sidebags' en een heus navigatiesysteem van Tele- Atlas. Door Rien van der Steen He eerste indruk van de Ka, de kleine Ford met de mythologi sche aanduiding die in februari °P de markt komt is er eentje van'Ford laat kansen liggen'. Het is een hartstikke 'kek' au tootje geworden, daar niet van. Opmerkelijke vormgeving en een redelijk opwindend interieur. En dan is het vreemd, dat de tech niek van de Ka gewoonweg be daagd is. Want onder het kogel ronde kapje prijkt de 1,3 li- jer/60 pk benzinemotor waarvan, net concept al zo'n twintig jaar and is. Waarom toch? Philippe Castro, de man die 36 maanden met de ontwikkeling van de Ka bezig Seweest is, knikt bevestigend. "We hebben wel gedacht aan Moderne en zuinige aandrijving, ®aar dat werd te duur. We wil den op de eerste plaats een be bouwbare, kleine auto maken. Daarom is er niet geïnvesteerd in aluminium en een uiterst zuinige Motor. Want hij moet voor ieder een betaalbaar zijn." Wat de auto kost wil bij Ford trouwens niemand hardop zeg- Sen. Het zal een kleine 21.000 Sulden worden. De dealers wil- 'en hem per se onder twintig mille, importeur en fabrikant zitten daar een stukje boven, zo veel is duidelijk. Tegelijk met het verschijnen van de Ka gaat de goedkoopste Fiesta, de Clas sic, uit productie. De Ka heeft een grappig interi eur. Weinig leefruimte achter en ook de kofferbak is wat minder geproportioneerd dan die van de Fiesta. Maar voorin is het voor twee mensen aardig uit te hou den. Een leuk ovaal analoog klokje waarvan het stel-steeltje ook een alarm-ledje herbergt. In plaats van een dashboardkastje een leuk gevonden uitneembare cilinder, waarin eenmaal omge draaid bijvoorbeeld cd's opge borgen kunnen worden. Het autootje is een soort 2+2 coupé en Ford heeft getracht hem een glimlach mee te geven. Aan de achterzijde heeft dat ge resulteerd in een soort van Bar- bapappa-uiterlijk, aan de voor zijde zitten twee zeer gepronon ceerde koplampen. In bijna alles tamelijk eenvoudig, maar niet saai. Ook de uitrusting is simpel. Stuurbekrachtiging is extra, net als een tweede airbag, abs, start blokkering, elektrisch te bedie nen ramen, centrale vergrende ling en bijvoorbeeld airco. Ford, op de derde plaats op de Nederlandse autohitlijst, draait goed. Het marktaandeel in 1995 was 8,3 en momenteel 10,4 De Ka dient om de concurrentie het hoofd te bieden, want veel merken zijn bezig met compacte auto's. Daar komt steeds meer vraag naar. In 1998 komt de kleine Smart van Merce- des/Swatch, Fiat boekt tamelijk succes met de compacte Cinque- cento, Mercedes heeft de kleine A-klasse in de maak en Opel pie kert nog over de productie van de Maxx. Volgens Ford wordt de kleine auto met veel optie-moge lijkheden populairder. Het opvallende design van de Ka zal velen aanspreken en velen afschrikken. Renault heeft bij voorbeeld aanhoudend succes met de Twingo, Opeis Corsa doet het uitstekend, net als Lancia's Y. Maar de Mazda 121 en de Nis san Micra zijn wat uitstraling betreft op het verkeerde pad. Even afwachten dus wat de Ka 'doet'. De Ka, gebouwd op het platform van de Fiesta maar twintig cen timeter korter, is opgericht vol gens Fords New Edge Design: vloeiende carrosseriedelen, die in het oog springende accenten krijgen op de plek waar ze el kaar ontmoeten. De auto maakt een opperst hoekige indruk, maar is aan alle kanten kogel rond. De besturing is prettig di rect, de remmen maken niet echt indruk, maar het rijgedrag is zeer bevredigend. Ford heeft bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van een 'vrou wenteam', dat volgens Philippe Castro 'vaak en indringend' ad- Door Rien van der Steen Een airbag, twee airbags, side bags en eventueel airbags voor de achterpassagiers. Het thema veiligheid houdt de automobiel fabrikanten uiterst bezig. Volvo meldt de ontwikkeling van een nieuw systeem: een opblaasbaar gordijn, dat een beschermend kussen vormt tussen de hoofden van de inzittenden en de zijkan ten van het auto-interieur. Volgens Volvo vormt hoofdletsel meer dan een kwart van alle fa tale en ernstige verwondingen bij ongevallen. Een afdoend be schermingssysteem is moeilijk vanwege de geringe afstand tus sen het hoofd en de zijwand van de auto. Het nieuwe systeem, In flatable Curtain genaamd, be schermt zowel voor- als achter- zitl^enden, want het wordt in het dak gemonteerd en dekt bij acti vering de zijkanten van het inte rieur aan de bovenzijde af vanaf de voorruitstijl tot de achterste dakstijl. De totale opblaastijd na een zijdelingse aanrijding is 0,0025 seconde. Volvo verklaart dat het IC-sys- teem een aanvulling is op de be staande SIPS-bags, de zij-air bags die standaard in de meeste modellen van het Zweedse merk gemonteerd zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17