Het laatste mysterie van wijn is kaas. Poelier is aangeschoten wild Fair Culinair richt zich op de hobby-kok 'De branche is stervende, de interesse weg' Een op zes op dieet Snackbar levert in Hoog opgeleide eet beter 113 GALL Kleintje 'Drinkende mensen zijn over het algemeen slanker' EET WIJZER Stoven (2) bijzonders. BOEKHOUDER Verrassend Vrouwen Verzegeld Aannemelijker Stropers SURPLUS 0E STEM Nieuwe beurs in Maastricht Stilgezeten Gildepoelier lorbières. Van voor f 7,95. Coteaux d'Aix-en-Provence Van f5j95 voor f 8,95. W Bandol. Van f 1%95 voor f 13,95. Admin.advies voor adm. en aang.biljet. Slagboom, Marijke Meustr. 100, Breda, Tel. 5214282, Dakbedekking Voor lekkage aan uw dak of algehele vernieuwing. 076-5208148. jsbedrijf Johan Koevoets IGELWERK STUCADOREN romende werkzaamheden. Fax. auto tel.06-53916535 20082044. Tegelwerken Tegelhandel de Boerderij Uw adres voor al uw wand en vloertegels en marmer. Alles uit voorraad leverbaar Langeweg 59, Anna Jacobapolder. 0167-572632. plaatsen: resultaten boeken. Door Hein Sluijter Als je wijn ontdoet van al zijn mysteries, dan houd je er toch nog één over. Hoe rationeel je de drank ook benadert, er valt dan nog steeds één hoogst merkwaar dige eigenschap te verklaren. Wijn heeft in de loop der jaren al zijn geheimen prijs gegeven, maar onderzoekers blijven zitten met de vraag wat er met de wijn calorieën gebeurt in het mense lijk lichaam. Er is iets heel raars mee. Want wat is er nu aan het licht gebracht? Dat je van wijn drin ken niet dikker kunt worden! De uitkomsten van enkele weten schappelijk lijkende napluizin gen gaan nog verder: vooral vrou wen vallen er door af. Mannen ook wel, maar minder spectacu lair. Voor velen zal dat vreemd in de oren klinken, want wijn bevat calorieën. Elk vermageringsdiëet schreeuwt van de daken dat je juist die dingen in de smiezen moet houden. Degene die voor de nieuwste be vindingen zijn hand in het vuur steekt, is dr. Andrew Prentice van het Dunn Clinical Nutrition Centre in Cambridge: „De meeste mensen vallen als gevolg van wijnconsumptie of van het drin ken van andere alcoholische INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, Postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. dranken juist af in plaats van dikker te worden." Dat is verrassend. Eind december 1994 heb ik me van mijn toenma lige veronderstelling, dat wijn niet kan leiden tot gewichtstoe name, af laten helpen via het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Ik ging er tot dan toe vanuit, dat alcohol niet in het rij tje van de officiële zes basisvoe dingsstoffen was onder te bren gen. Alcohol is immers geen ei wit, geen koolhydraat, geen vet, geen vitamine, geen mineraal en geen water. En dus is het geen voeding en dus kan er bij inname geen sprake zijn van een situatie die leidt tot een vergroting van de lichaamsomvang. Zo redeneerde ik. Voedingsdeskundige Joke Ham- mink van dat Voorlichtingsbu reau haalde mij toen uit de droom. Ze herinnerde eraan dat wanneer iemands dagelijkse be hoefte aan calorieën wordt over schreden, je zwaarder en vetter wordt. Alcohol dat net zoals koolhydraten, eiwitten en vetten, flinke hoeveelheden calorieën be vat, die in het lichaam verbran den en daardoor energie leveren, doet haars inziens aan dat spelle tje gewoon mee. Met het gevolg, zo wist zij zeker, dat je er wel dikker van kon worden. Ze be weerde zelfs dat alcohol zich om kon zetten in vet: „Gewoon een aan elkaar rijgen van atomen met behulp van allerlei stoffen in het lichaam, zoals bijvoorbeeld enzy men." En nu komen Prentice, zijn naas te medewerkers, maar ook ande ren op de proppen. Zodat ik ge neigd ben om mijn oorspronkelij ke opvatting weer uit de kast te halen. Prentice zegt zijn bewijs te halen uit de American Nurses Health Study. Dat registreerde van 90.000 vrouwen tussen 30 en 55 jaar lengte en gewicht en ver der hun eet- én drinkgewoonten. De wijn- en alcoholdrinksters waren ondanks de verhoogde ca lorie-dosis niet dikker dan nor maal. De echte dikkerds waren juist de vrouwen die geen alcohol tot zich namen. Hoe meer de vrouwen dronken, hoe minder ze wogen. Dat kan volgens Prentice maar tot één conclusie leiden: „Mensen die drinken, zijn over het alge meen slanker." Hij stelt, dat het alllemaal ook voor mannen op gaat. Die zijn op dezelfde wijze gevolgd via een onderzoek van het Health Professional's Follow- Up Study. Hoewel de uitkomsten minder indrukwekkend waren dan bij vrouwen. Een en ander valt te lezen in het boek Wijn Welzijn van de Ca nadees Frank Jones. Als die re sultaten juist zijn, waar blijven dan de calorieën, zo vraagt hij zich af. Ziedaar het probleem. Want die moeten toch ergens blij ven. Jones laat Prentice in zijn boek in ieder geval constateren, dat er op zijn minst iets merkwaardigs aan de hand is met de calorieën van wijn en alcohol. Gaat het soms om lege calorieën? Zo denkt hij even. Maar legt overigens niet uit, wat je je daarbij moet voor stellen. Of worden die op een andere ma nier verbrand en vernietigd dan die van eiwitten, koolhydraten en vetten? Het Cambridgeteam van Prentice heeft dit verder uitge zocht. Vijf gezonde mannen van in de dertig werden gedurende 36 uur in een calorimeter geplaatst. Een calorimeter is een verzegelde eenheid waarin alle opnamen van calorieën worden gemeten zodat nauwkeurig de energie-con sumptie en de verbranding is na te gaan. De uitkomst: de alcohol calorieën waren het eerst ver brand en er werd géén vet opge slagen. Voor velen een raadsel. Je eerste gedachte is dan bij de bierbuiken. Die komen toch van bier? Jawel, maar dat ligt natuur lijk niet aan de alcohol, maar aan de relatief vele koolhydraten in het gerstenat. Als je maar genoeg bier drinkt, willen die koolhydra ten zich wel omzetten in vet. Jo nes wijst ook nog op een onder zoek van het National Institute of Health in Beltsville in de Ameri kaanse staat Maryland. Daar werd geopenbaard, dat ma tige drinkers beter in staat zijn om hun gewicht onder controle te houden dan mensen die nooit al coholische dranken nuttigen. En zo noemt Jones nog enkele ande re studies die allemaal in dezelf de richting wijzen: drink wijn of gewoon een borrel en blijf slank. Maar hoe komt dat dan? Prentice vermoedt, dat alcohol de eetlust de volgende dag onder drukt waardoor er die dag min der calorieën worden opgeno men, maar dat vind ik zelf een magere verklaring. Want als je op die dag weer wijn zou drinken en dus trek in een hapje krijgt. Wel... Andere onderzoekers hebben een Het poeliersbestaan is geen vetpot. een verouderde zaak. Wij hebben veertig jaar lang alleen met poe liers gewerkt, maar vijf jaar gele den zijn we tot de conclusie geko men dat het daar niet meer te ha len is. Vandaar dat we de super markten erbij hebben genomen. Inmiddels gaat dertig procent van onze leveringen al naar de supermarkt." Vogely's wild en gevogelte ligt onder meer bij Spar, De Boer, A&P en Maxis. Dat duidt er niet op dat de Ne derlandse consument nu ineens wild op wild is geworden. Inte gendeel. Al jarenlang blijft de wildconsumptie per hoofd van de bevolking op vier ons hangen, al kent Scheeren regio's waar in middels zes ons wordt verorberd. Met de bestedingen is het droevig gesteld, zo blijkt uit het branche rapport van het Hoofdbedrijf schap Detailhandel. Welgeteld vier gulden per jaar per Neder lander gaat op aan wild en gevo gelte, bijna verwaarloosbaar op de ƒ612 die per hoofd jaarlijks aan vlees- en vleeswaren wordt besteed. Het wild-eetseizoen wordt nog sterk door de traditie bepaald. Scheeren: „Het hoogseizoen be gint op 15 oktober, als het jacht seizoen wordt geopend. Het is net een soort vlaggetjesdag. Vanaf dat moment wordt er wild gege ten en zie je de vraag enorm stij gen, terwijl we toch het hele jaar rond kunnen leveren." Kerst is nog altijd hét moment. „Dan werk je soms een hele nacht door' zonder te slapen", zegt poelier Martin Mooij (32) uit Zevenaar, telg uit een echte poeliersfamilie. Het dure en luxe imago en de aparte smaak weerhouden velen ervan de tanden in een eenden- Een op de zes Nederlanders doet aan de lijn, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Hartstichting. Vrouwen leven gezonder dan mannen en weten ook meer over voedingsmiddelen. Van de ruim tweeduizend ondervraagden heeft 28 procent last van overge wicht. Bij mannen komt dit meer voor dan bij vrouwen, maar vrouwen lijden vaker aan ernstig overgewicht. Van de mensen met een goed gewicht vindt twintig procent (vooral vrouwen) dat ze toch te zwaar zijn. Veertig procent rookt. Nederlanders kennen de risico's maar de helft zegt dat roken wel helpt tegen stress en overgewicht. borst of wild-zwijnmedaillon te zetten, om nog maar te zwijgen van exotische nouveautés als krokodiltournedos of kangoeroe- filet. Vogely doet er recepten bij, zodat de niet met kooklessen op gevoede jonge consument weet hoe het boutje gebraden moet worden. Diezelfde jonge consument gruwt ook van complete wildkarkassen die sommige poeliers in hun win kel hebben hangen. Mooij: „Ik hang geen hele hazen meer in de winkel. Er zijn te veel klanten die daar commentaar op geven." Scheeren: „Als hij een heel beest ziet, denkt de jonge consument: oh, wat zielig. Een beetje die groene gedachte. Het moet tegen woordig panklaar zijn en niet meer herkenbaar." FOTO RENÉ MANDERS Scheeren schat dat er jaarlijks zo'n 70 miljoen omgaat in de wild- en gevogeltebranche. Het leeuwendeel, 6000 ton, wordt geïmporteerd. De Nederlandse jagers leveren 5 procent en stro pers een onbekend, maar vermoe delijk klein percentage. Mooij: „Een jager is geschoold, maar een of andere gek die met een auto een beest tegen de grond rijdt, daar heb ik geen goed woord voor over. Ik weet dat er vakgenoten zijn die wel bij stropers kopen. Ik vind dat beneden alle peil." Vogely haalt zijn wild uit 25 ver schillende landen. Scheeren: „Het hert komt uit Nieuw-Zee- land, de haas uit Argentinië, het wilde zwijn uit Australië, de struisvogel uit Zuid-Afrika en fa zanten en patrijzen komen uit Schotland." Gebrekkige aanvoer, veterinaire perikelen en wissel- Het gaat niet goed met de snackbars in Nederland. Cijfers zijn er (nog) niet maar het vakblad Distrifood meldt deze week dat het in deze sector veel slechter gaat. Een supermarktexploitant vertelt dat een snackbar in de buurt bij hem per week voor vijfhonderd gulden schnitzels en karbonades kocht. Dat bedrag is in vijf jaar tijd alleen maar gedaald, tot inmiddels hooguit vijftig gulden per week. De verklaring: snackbars worden duurder en de consument maakt zijn snacks steeds meer zelf. In de supermarkten is er aan bod aan diepgevroren frites en andere spullen te over. VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 E2 Door Nico Koolsbergen Fair Culinair biedt alles wat de amateur-kok wil. Volgende week wordt deze nieuwe beurs gehou den in het MECC te Maastricht. Het is de eerste beurs voor de veeleisende hobby-kok. De man - vrouwen zijn in dit we reldje zeldzaam - die de hoogste eisen stelt aan ingrediënten en apparatuur en die niet te beroerd is voor het mooiste resultaat vele uren in de keuken te staan. Maar hoe komt de hobby-kok aan een mooie kreeft, een fraaie tong, verse truffels of een wilde eend waar de hagelkorreltjes nog in zitten? De horeca heeft het op dit punt makkelijker. Cas Spijkers haalt zijn topkwaliteit 'gewoon' bij de ISPC in Breda. De liefheb bende amateur komt bij zulke groothandels niet binnen, tenzij langs slinkse wegen. Wiel Basten, de bekende Lim burgse culinaire schrijver, meent dat legale toegang tot de horeca- groothandel de grootste wens van de amateur-kok is. Hij hoopt dat Fair Culinair dit duidelijk zal maken aan de profs. De kwaliteit van de basisbestanddelen bepaalt de maaltijd, zegt hij. Warenken nis is het belangrijkste. Maar wat heb je aan wetenschap over het plukken en snijden van een fa zant als je niet aan zo'n beest kunt komen? De Fair Culinair lost dit niet op. Maar geeft als het goed is wel antwoord op praktisch alle ande re vragen. Over de beste appara tuur voor de eigen keuken bij voorbeeld. De echte hobbyist zeurt niet over een paar duizend gulden. De beurs schenkt aan dacht aan actuele trends; padde stoelen bijvoorbeeld gaan het he lemaal maken. Het wemelt in Maastricht ook van kokende tv- Nederlanders onder wie Ria van Eijndhoven, Carin Leenders de Vries en Anneke Ammerlaan. Topkoks (professionals) uit Ne derland en België geven perma nent demonstraties van een half uur tot drie kwartier waarin ze moeilijke karweitjes voordoen. Fileren van vis, behandeling van schaaldieren, de oosterse keuken, wat doe je met truffels en derge lijke onderwerpen worden be licht door onder anderen Cas Spijkers (De Swaen), Otto Nijen- huis (Prinses Juliana) en Bertus Lief ting (De Hamert). Op de openingsdag wordt een 'wedstrijd Nederland-België' ge houden. Cas Spijkers en de Bel gische topkok Christian Denis zullen in korte tijd gerechten moeten bereiden - ze weten van te voren niet welke - waarbij het publiek zal proeven en beslissen wie de match wint. Het MECC wil van de Fair Culi nair een jaarlijks evenement ma ken, dat iedere keer wat groter wordt. De beurs is voor deze eer ste keer tevreden met vijf- tot tienduizend bezoekers. Die zul len naar verwachting veel meer tijd op de Fair Culinair door brengen dan normaal is voor een beurs. De Maastrichtse VW heeft een arrangement voor combinaties van logies, beursbezoek en eten in culinair restaurant. Fair Culinair: 8 tot en met 10 no vember in het MECC Maastricht. Vrijdag 14-22 uur, zaterdag en zondag 11-18 uur. Entree 22,50, groepen 17,50. Hoog opgeleide Nederlanders drinken meer (vooral halfvolle) zuivel dan mensen met een lagere opleiding. Ook eten ze meer kaas, waarbij de mannen opvallend meer interesse tonen voor Franse kazen. Ze eten minder vlees, vooral minder varkensvlees. Vis en kip worden in alle opleidingsklassen ongeveer even veel gegeten. Lager opgeleiden eten meer eieren en vleeswaren en zijn dikker. Snoep en suiker zijn bij alle mannen populair. Vrouwen met een hoge re opleiding gebruiken er minder van. Wit brood wordt het meest ge geten door mensen met de laagste opleiding, bruin en volkoren door hoger opgeleiden. De laatsten eten ook meer groenten en fruit en min der aardappelen; bij hen staat vaker pasta of rijst op tafel. Het onderzoek is gehouden door het Rijksinstituut voor Volksgezpnd- heid en Milieu, onder vijfduizend mannen en vrouwen tussen de twin tig en zestig jaar. De conclusie is duidelijk: hoe hoger de opleiding hoe gezonder men zich voedt. De hoeveelheid energie die de mensen naar binnen werken verschilt nauwelijks per opleidingsniveau of tussen mannen en vrouwen. Lager opgeleiden gebruiken wel wat meer verza digd vet. i RoussillonVillages Caramany. Van f ^95 voorf 5,95. Van wijn drinken kun je niet dikker worden! Vooral vrouwen vallen er door af. Mannen ook wel, maar minder spectaculair. FOTO NCRV theorie dat alcohol de stofwisse ling activeert, waardoor het lichaam de opgenoemen calo rieën effectiever kan verbranden. Dat klinkt wat aannemelijker. Hoe dan ook, de jacht op de ver miste calorieën is nog volledig open. Ze zijn nog niet gevonden. Het laatste mysterie van wijn blijft koppig overeind. En zelf begin ik weer te geloven dat mijn eigen buikje tóch een ge volg is van slechts een eenvoudi ge spierverslapping. Want ik kan dat ding inhouden. Minuten lang. Iemand met te dik ke en vette billen, kan dat nog geen seconde. Ik zweer dus bij wijn. En dat houd ik vol door dik en dun. Door Marijke Prins De Griekse keuken is in grote lijnen een stoere, boerse keuken met een beperkte hoeveelheid groenten in het assortiment. Ik ben vaak in Griekenland geweest, maar na een maand Grieks eten, sterf ik van verlangen naar een gerecht zonder aubergine, papri ka of tomaat. Vooral de tomaat is in de keuken een machtig heer ser met grote bevoegdheden in soepen, sausen en salades. Nu is de Griekse tomaat ook indrukwekkend: groot, vlezig, onverbiddelijk zongerijpt en met een fluwelige structuur. Maar dan komt na twee maanden het moment dat je weer kunt verlangen naar een gerecht met de heilige drieëneenheid van de dochters van de familie van de nachtschades, waartoe aubergine, paprika en tomaat behoren. En dan is het weer tijd om een Grieks stoofpotje op het vuur te zetten. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 15 minuten Kooktijd: 40 minuten-2Vi uur 4 kippenpoten of 500 gram lamsvlees of varkensvlees of runderlappen 1 flinke ui 500 gram vlees tomaten of een halfliter blik gepelde tomaten 1 grote aubergine 1 rode paprika 'A bosje peterselie 1 teen knoflook 2 mespunten gemalen piment (allspice) 2 mespunten gemalen kaneel 1 theelepel gedroogde oregano 3 eetlepels olijfolie zout en peper naar smaak De kooktijd is sterk afhankelijk van het type vlees dat je gebruikt. De stoofschotel is heerlijk met kippenpoten (stooftijd 40 minu ten), maar ook met lamsvlees en varkensvlees (stooftijd 60 minu ten) of rundvlees (2 1/2 uur). Het enige waarmee je met de ver schillende soorten vlees rekening moet houden is met de kooktijd van de groenten. Bij kippenpoten kun je tomaten en aubergine ge lijk erbij doen, terwijl je bij de andere soorten vlees de genoemde groenten 40 minuten voor het einde van de kooktijd moet toevoe gen. Aan de paprika en peterselie is het de beurt zo'n 15 minuten voordat het gerecht op tafel wordt gezet. Snij eerst de groenten: de uien in brede repen, de paprika's idem dito en de aubergines in dikke plakken. De tomaten worden eerst een paar minuten in kokendheet water gelegd voordat ze worden ontveld en in blokjes gesneden. De kippenbouten kunnen in tweeen worden gehakt, terwijl de andere soorten vlees in grote dobbelstenen worden gesneden. Verhit in een braadpan de olijfo lie en schroei het vlees daarin in twee porties dicht. Doe dan het vlees terug in de pan en voeg de uiringen toe. Laat het vuur hoog staan en laat de uiringen glazig worden. Voeg dan twee kopjes water en de kruiderijen toe, behalve de peterselie. Zoals gezegd worden 40 minuten voor het einde van de kooktijd de tomaten en aubergineplakken in de pan gedaan. Na een klein half uurtje is het dan de beurt aan de paprikareepjes en de grof gesneden peterselie. De stoofschotel kan desgewenst op tafel worden gezet met pasta, aardappelen of rijst. Een komkommersalade is een verfrissend ac cent. Het doet de stoofschotel helemaal geen kwaad als je hem een dag tevoren klaarmaakt (lekker wanneer je een herfstige zondag middagwandeling wilt maken). Koud hadden de jagers hun eerste schot van het seizoen gelost of de horeca offreerde weer een rijke wilddis. Ge sneefde fazanten, hazen, reeën en duiven gelardeerd ®et kastanjepuree, spruiten en cranberry's. Het nieuwe jachtseizoen betekent werk aan de winkel voor de poe lier. Maar de Nederlander is geen echte wild-eter en de doorsnee poelier geen echte vernieuwer. Portret van een aangeschoten bedrijfstak. Door Chris van Alem „Eigenlijk trekken we aan een dood paard." Kernachtiger kan Inge van Ven den van de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren het gevoel in de branche niet sa menvatten. Het aantal poeliers in Nederland loopt gestaag terug. De gemid delde Nederlander waagt zich doorgaans alleen mek Kerst aan hazenpeper of reerug en besteedt z'n centen liever aan karbonaadje of kippenpootje. De poelier is te lang met de armen over elkaar blijven zitten, heeft zich nauwe lijks vernieuwd en ziet nu toe hoe de supermarkt met een breed wildaanbod z'n klanten bejaagt. „De branche is stervende, de in teresse is weg. Ondernemers van veertig, vijftig jaar hebben de moed opgegeven. Ze weten het echt niet meer", sombert Inge van Venden, medewerkster op het drie koppen tellende kantoor van de poeliersbond in Alphen aan de Rijn Het aantal verkooppunten voor wild en gevogelte is al jaren da lende evenals het aantal poeliers. Vorig jaar telde het Hoofdbe drijfschap Ambachten nog 448 poeliers met een eigen winkel, twintig minder dan het jaar er voor. Ook de groep van circa 200 ambulante poeliers, die op de markt staan, wordt geleidelijk uitgedund. Met een gemiddelde omzet van ƒ178.000 (per werkne mer), waarvan na aftrek van be lastingen gemiddeld 9 proeent overblijft, is het poeliersbestaan geen vetpot. Volgens de poeliersbond daalt het aantai verkooppunten met 10 procent per jaar. Dat betekent dat de hele branche, als de trend zich voortzet, over tien jaar let terlijk van de kaart is verdwenen. Van Venden: „Bij de slagers gaat het nog sneller. De hele vers branche lijdt enorm. Dat wordt erkend door R. Schee ren, account manager retail bij Vogely in Kerkrade, een van de grootste wildimporteurs van Ne derland. „Maar terwijl de bakker en de slager zich hebben ontwik keld, heeft de poelier twintig jaar stilgezeten. Vaak heeft hij nog vallige kwaliteit houden de aan voer uit het Oostblok beperkt. Dat de herten in Nieuw-Zeeland speciaal worden gefokt, vindt Scheeren geen probleem. „Die terreinen zijn daar zo uitgestrekt, dat je dat nauwelijk gefokt wild kunt noemen. Bovendien proeft bijna niemand het verschil." Pogingen van de Bond van Poe liers en Wildhandelaren om de consumptie op te krikken hebben weinig succes gehad. Van Ven den: „Twee jaar geleden hadden we de actie 'wat er allemaal met wild kan, de poelier weet er alles van'. Nu hebben we 'de wilde we ken van de poelier'. We kunnen het niet groots aanpakken, want daar hebben we de middelen niet voor. Een STER-spotje op de ra dio kunnen we niet betalen. Een hele advertentiepagina in De Te legraaf en het geld is op. Er lukt zo weinig van de activiteiten die we op poten zetten." Mooij is wel blij met de 'wilde weken', die hij benut om elke week een ander wildproduct te promoten. Deze week is dat her tenbiefstuk. „Dat probeer je dan zo mooi mogelijk te presenteren." Dat Albert Heijn zich inmiddels ook op het wild heeft geworpen, deert hem allerminst. „Als AH bijvoorbeelde eendenborst pro moot via Allerhande, profiteren wij daar ook van mee. Kijk, ik kan als klein winkeltje het grote publiek niet aan het wild eten krijgen en AH wel. Ik kan alleen maar toejuichen dat ze wild pro moten. Ais poelier moet je beter zijn met je assortiment." Zijn vitrines tonen kippenmagen, niertjes, kippenrollade, gehakt en talloze andere kip- en kalkoenva rianten, want van wild alleen kan Mooij, evenals zijn branchegeno ten, niet leven. „Over het hele jaar is de verkoop van wild vijf tot tien procent van de omzet, in het seizoen loopt dat op naar tachtig procent." Aandrang om toe te treden tot de Gildepoelier, een initiatief van de bond om 'de betere poelier' te po sitioneren, heeft Mooij niet. Wel geteld veertien poeliers zijn lid van het gilde. Bedroevend laag, vindt Inge van Venden. „In het begin waren veel poeliers geïnte resseerd. Maar toen we begonnen over de jaarlijkse keuring, de contributie van honderd gulden per maand, een eigen logo en een betere uitstraling van de winkels, haakten de meesten af. Ze willen hun eigen logo niet kwijt, hun winkel niet veranderen en als ze weten dat hun concurrent mee doet zeggen ze: "schrijf mij maar uit. Samenwerken willen ze niet." Martin Mooij: „Veel poe liers denken: van mij kunnen ze nog wat leren." Terwijl de jonge garde poeliers met kant-en-klaar-maaltijden en nevenproducten de winkel over eind houdt, gaat de afvalrace door, schat Scheeren. „Ik denk dat 35 tot 40 procent het goed doet en de rest haalt het jaar 2000 met moeite of niet."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15