PE STEM Er is nu ook al lingerie voor kleine meisjes De kunststukjes van Alessi 1 V x- Kleintje AUDI AUSTIN BMW CITROEN FIAT Onzeker Hormonen Pre-puberaal Exclusieve producten voor het het huishouden Citruspers Contouren X 59 %'i m n met Libertel® GSM. Voor meer nementen, de gratis belminuten, -talen per seconde, de reldwijd mobiel bellen' het Libertel® GSM netwerk belt dichtstbijzijnde Libertel-verkoop- echt. :n van de verkooporganisaties (de rtel mee samenwerkt. Cellway: 033 ntercity Mobile Communications: PHONES4« B.V.: 036 548 62 00; in 020 606 26 06. 16.750,- 8.950,- 6.950,- 3.950,- 3.750,- 1.950,- IMTIE agen/ oor 'S n t.k. 42120 'l oop-en s in alle irdelen ijzen. AUDI 80 2.6 E (6 cil), bj. dec.'92, km. 97.000, v.v. alu. velgen., airco, bevei. met startonderbr., autote- aansluiting, 35.000,-. Tel. 0161-432683. AUSTIN Metro GT 1300 '90 sport vlg. rood 71.000km. APK 10-'97 ƒ4.750,- 0164-613307. BMW 524 Turbo Diesel. '90. Rood. Aut. I.z.g.st. Pr. n.o.t.k. 076-5428120. CX Pallas iE '84 APK 6-97 autom. leer schuifd. Te bevr. 076-5223829 t.e.ab^ Goed, beter: Fiat UNO I.OiE'b.j. 5-90, nw.mod., veel extra's, z.g, a.n. Vr.pr. 6.450,- 0164-674082 FIAT PANDA '89 bj. 90 50.000km APK sept. 9£ ziet er prima 0165-536102. uit Sur, De eerste beha vraag om tact en warmte Setje van tienermerk Boobs Bloomers. 'After Eden. Kanten setje voor de 'brutale meid die wat durft'. Hoor Will Gerritsen Haar komt ze bij jou de zaak in: een meisje van dertien, 'er net tussen in', j® met Paul van Vliet te spreken. Ze er niet omheen, ze moet een beha. Hat moment dat ze bij jou in de zaak ramt, is voor haar een historisch ogen blik. Haar eerste schrede over de drempel van een lingeriezaak is een stap naar volwassenheid. Tact en warmte, dat is "at deze meisjes nodig hebben. Ze zijn 111 oen uiterst gevoelige periode, ze worden heen en weer geslingerd tussen bet kindzijn en het vrouw worden. Het beste is haar met een air van 'het is beel gewoon' tegemoet te treden. Geen opmerkingen over haar borsten, dat bgt veel te gevoelig.' Aldus instrueert ondergoedgigant triumph (onder meer de merken Bee- Hees, Sloggi) de lingerieverkoopsters over de beste benadering van het prille tienermeisje dat een tikje schuchter en Meestal in gezelschap van haar moeder baar eerste behaatje komt uitzoeken. Tiumph-directeur R. Brand: „Meisjes het begin van de puberteit zijn vaak onzeker. Zij vinden al gauw dat ze te yeft °f te weinig buste hebben. Dat nebben volwassen vrouwen ook wel, maar zij hebben ermee leren leven. Je kunt je voorstellen dat een 14-jarig meisje dat geen buste heeft of juist een C-cup nodig heeft heel onzeker is." Toch behoren de meisjes die zich angstvallig achter het gordijn van het pashok schuil houden voor de keuren de blikken van de verkoopster tot een bijna-uitgestorven ras. Het tienermerk Boobs Bloomers verstopte zijn be- haatjes vroeger in een anoniem ogend doosje, zodat de debuterende bakvis niet met een rode kop bij de kassa hoefde af te rekenen. Tegenwoordig hangt de meisjeslingerie gewoon open en bloot in de rekken. Dat is natuurlijk het resultaat van de vrijere moraal en - in het verlengde daarvan - van de pro minente aandacht voor lingerie 'iii vi deoclips. Madonna heeft op dit gebied baanbrekend werk verricht, zo vindt de branche. Een meisje moet in de winkel worden geholpen door een jonge verkoopster en zeker niet, zoals Brand stelt, door 'kenau-achtige spatadertypes'. Brand: „Een winkelier moet voor een goede leeftijdmix in zijn verkoopteam zor gen. Een tienermeisje móet geholpen worden door een verkoopster die ook naar de disco gaat." Ook anderen in de branche zijn weinig gelukkig met 'de ouderwetse corsettiè- res die met de centimeter om de nek rondlopen en de houding hebben van 'we zullen het even opmeten' en daar mee de meiden uit de winkel verjagen.' Mejuffrouw ('zo spreken de klanten mij aan') De Kok van het Kousenhuis in Maastricht zit bijna veertig jaar in de lingerie. Zij legt er juist de nadruk op dat de junior kan profiteren van de enorme ervaring van een oudere ver koopster. „Dit is geen kruideniersvak. Er zijn meisjes bij die cup-C of cup-D nodig hebben en die moet je goed helpen. Je moet gewoon controleren of het goed past." De risico's van een miskoop zijn anders veel te groot. Chris Pluk van Elbrina Foundations (nierken Elbrina en After Eden): „Veel' Nederlandse meisjes zit ten te krap in de maat. Ze hebben cup 75-C of 75-D. Daar voelen die jonge grieten zich niet gelukkig mee en ze kopen een maat te klein om hun zware buste weg te drukken." Meisjes met dit probleem zijn geen uit zondering meer, want de grote maten in de tienerbeha's zijn de laatste jaren in.opmars, zo wordt alom in de linge riewereld geconstateerd. „Er is een to tale verschuiving aan de bovenkant," zegt Erik van der Maat van het tiener merk Boobs Bloomers. „Zes jaar ge ledén was 70-A voor ons de belangrijk ste maat. Nu is 70-B een topper. Maar we zien ook in 70-E, 70-F of 70-G een toename." Daarnaast zijn de meisjes op een steeds vroegere leeftijd toe aan hun eerste be haatje. Marcel Schutte van het jonge- meidenmerk Primella: „Onze eerste beha-doelgroep zit in de leeftijd tussen negen en veertien jaar." Triumph-directeur Brand zegt dat er drie, overigens onbewezen verklarin gen in zijn branche de ronde doen. „Het gewijzigde voedingspatroon, de aanwezigheid van hormonen in vlees, maar vooral het feit dat we nu de doch ters bedienen waarvan de moeders de pil gebruikten in een tijd dat de hor moondosering nog ontzettend hoog was. In één pilletje zaten toen net zo veel hormonen als een vrouw tegen woordig in een heel jaar slikt..." Op modegebied doen zich eveneens veranderingen voor. De lievige katoe nen setjes zijn er nog altijd, maar tie nerlingerie krijgt steeds meer een spor tieve uitstraling, waarvan onder meer de topjes en de 'worstelruggen' getui gen. Katoen is het belangrijkste mate riaal: het zit lekker en heeft een meis jesachtige, brave uitstraling. De 13-ja- rige Geertje uit Grubbenvorst: „Kant vind ik iets voor ouderen. Geef mij maar sportief." „Typisch iets voor plattelandsmeisjes," zegt Chris Pluk van Elbrina Founda tions: .„Maar in de Randstad kiezen ze leuke setjes in kleurtjes met mooie kantsoorten. Daar zit de brutalere jeugd die wat durft. Dat is altijd zo ge weest: wat dat betreft komen de wijzen uit het Westen." Boobs Bloomers brengt een modi- sche lijn met onder meer kanten be- haatjes. Komende zomer lanceert het merk elastische beha's van badstof. „Vrouwen achter in de twintig zullen zeggen: dat heb ik vroeger ook gedra gen, maar voor tienermeisjes is het he lemaal nieuw," zegt Erik van der Maat. Ook de shape-it-up-vage in de lingerie laat zijn sporen na in de meidenwereld. Pluk: „Een push-upje voor een tiener meisje is geen brug te ver, hoor. Deze beha's passen in het modebeeld van strakkere bovenkleding: het profiel komt er beter uit," Nu tienerheldin Madonna de taboes, de 'schaamte en de géne bij de prille mei den heeft verjaagd, ruiken de bodyfas- hionfabrikanten hun kans ten aanzien van een nieuwe pre-puberale doel groep. Schiesser-woordvoerster Erna Don- derwinkel: „Wij brengen als nieuwe trend setjes voor meisjes dié nog geen borsten hebben. Deze groep zit niet meer in het kinderondergoed, maar is nog te jong voor het damesgébeuren. Kleine meisjes willen groot zijn, niet waar!" VRIJDAG 1 NOVEMBER 1996 De wandklok Firenze en de fruitschaal Ondula. Beide zijn ontworpen door Achille Castiglioni. Wie Alèssi zegt, zegt exclusief. Ruim zeventig jaar geleden begon het bedrijf met de productie van artikelen voor de ho reca. Inmiddels zijn de huishoudelijke producten opgeno men in de collectie van vooraanstaande musea. De nieuwe lijn is wederom bijzonder. Door Paul Geerts Alessi startte driekwart eeuw geleden met de productie van artikelen voor de horeca. Te genwoordig richt de firma zich ook op de particulier en bestaat de collectie naast huishoudelij ke artikelen uit een beperkt aantal meubelen, klokken, hor loges en houten gebruiksvoor werpen. Vormgeving is het handels merk van het Italiaanse bedrijf. Zonder dat de functie uit het oog wordt verloren. Vooral de koffie- en theeserviezen van een buitenaards wezen, verras send vaak op. Net als de twee- tonige fluitketel van Richard Sapper. Ook de ontwerpen die in opdracht van Philips werden gemaakt, zijn inmiddels niet meer weg te denken. In verband met het 75-jarig be staan is de collectie uitgebreid met een aantal nieuwe produc ten. Opnieuw heeft het bedrijf een beroep gedaan op aanspre kende ontwerpers. Philippe St- arck is wederom van de partij. Hij ontwierp de opvallende wekkerradio Coo Coo voor de fee). JML M- -**■ j*. »*- «mm#» 5»* J Het dienblad Girotondo is ontworpen door King Kong zilver en roestvrij staal spron gen in het oog. Ze maken deel uit van Officina Alessi, een col lectie die sinds 1983 op de markt is. Daarvoor benaderde het bedrijf een aantal top-ont- werpers. En niet de minste. Ontwerpers Michael Graves, Aldo Rossi, Philippe Starck, Ettore Sottsass en Richard Sapper verbonden hun naam aan het bedrijf. Van ieder servies bestaan maar drie originelen en 99 kopieën. De prijs varieert van 50.000 tot 150.000 gulden. Mede daardoor was Alessi in nog geen tien jaar tijd een begrip. De exclusieve ontwerpen hebben inmiddels een plaatsje in vooraanstaande musea. De huishoudelijke producten verschijnen op de markt onder de naam Alessi. Hoewel die in een veel grotere oplage worden geproduceerd, is ook hier het trefwoord exclusief. Om te voorkomen dat straks iedereen iets van Alessi in huis heeft, worden de verkooppunten dan ook met zorg geselecteerd. Toch kent het merk z'n klassie kers. Zo duikt de citruspers van Philippe Starck, die door de vormgeving iets heeft van collectie Alessitronik. Het klassiek aandoende klokje kost 135 gulden. Het meest opvallende element in de ontwerpen van King Kong zijn de gestileerde con touren van een mannetje en vrouwtje, die voortdurend te rugkeren. Ze zijn uitgespaard in het materiaal en zorgen - ge plaatst in de nabijheid van een geschikte lamp - voor een grappige lichtval. De King Kong-collectie is in middels behoorlijk uitgebreid. Naast schalen zijn onder ande re voorraadpotten, briefope ners, magneten, sleutelhangers, dienbladen en kaaspotten ver krijgbaar. De richtprijzen van deze blikvangers lopen uiteen van 35 tot 210 gulden. De Italiaanse ontwerper Achil le Castiglioni ontwierp onder andere een kruimeldief (Ala), een fruitschaal Ondulaen de wandklok Firenze. Nieuw zijn ook de muziekdozen, met daar op een afbeelding van de ster renbeelden. De eigentijdse wekkerradio Coo Coo, ontworpen door Philippe Starck, door nogal klassiek aan. mm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13