De Boer en Unigro gaan samen i O IB O Duisenberg is niet verontrust over dreigend Duits falen EMU Eisen van Den Haag gaan Samsung te ver 'Les van RSV niet geleerd' ECONOMIE A7 340-2445171. Nieuwe supermarktketen wordt na fusie nummer twee in Nederland achter Albert Heyn Verlies 75 banen dreigt bij Paktank Maleisiërs kopen Britse Lotus MÊÈ Robe co brengt landenfondsen op de markt Oorlogsgeweld Mid d en-Afrik a raakt Heineken ECONOMIE KORT OKTOBER 1996 A6 DE STEM 1111 DONDERDAG 31 OKTOBER 1996 goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries klm airlines kpn mcdonnell merck co. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp 54 53'/, 45 45V, 44'/« 44 12514 126'/, 23'/. 23'/, 2414 24 36'/. 35'/, 53 54'/, 73'/, 73 11714 118 108s/, 106'/, 33 34 35 34'/, 170 168'/, 4814 47 100% 10014 104s/, 103 54/, 54 152% 152 125 127% 17s/, 17% 25 24% 2114 21 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c exclaim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 1212 17,80 17,40 1525 14,50 14,10 439 3,60 3,70 1393 7,20 b 7,20 1820 0,70 1,40 686 0,40 a 0,60 a 465 1,40 2,30 452 0,90 0,70 831 4,50 4,25 509 0,80 1,00 512 9,00 6,80 a 1047 6,10 4,70 5801 4,00 a 3,40 547 2,90 a 2,20 5381 1,80 b 1,40 794 1,30 a 0,70 397 2,00 b 2,70 1892 5,00 6,50 1016 6,70 b 9,00 600 9,00 11,50 582 12,50 b 15,50 a 410 13,00 15,50 b 436 1,90 2,20 666 1,60 1,50 387 0,70 0,30 569 2,40 1,70 555 1,40 1,30 544 11,20 10,60 653 7,10 6,80 768 4,50 5,00 789 11,00 12,00 479 0,60 0,50 519 1,40 1,30 583 2,90 2,90 b 416 8,70 7,80 569 9,30 a 8,80 461 5,00 a 5,70 636 3,80 3,50 735 2,30 2,00 1316 1,30 1,20 386 4,70 4,60 484 2,40 2,50 777 4,00 4,40 437 1,10 1,00 438 2,90 3,00 450 5,60 5,50 545 1,50 1,30 1020 11,50 12,50 1458 6,00 4,70 1259 5,30 4,70 Brussel (anp) - President Duisenberg van De Nederlandsche Bank (DNB) is niet geschrokken van de voorspel ling van zes Duitse economische in stituten dat Duitsland de toelatings eisen voor de euro niet haalt. Het be grotingstekort en de staatsschuld zouden in 1997, het toetsingsjaar, te hoog uitkomen. Ik schrik er niet van," zei Duisenberg gisteren. Het rapport komt volgens hem 'net op tijd'. „Duitsland zit al zo dicht bij ief matras eni lattenbodem) Luiulia Flexibele Woonsysteem. 43731. 91. de normen dat het alleen enkele additio nele maatregelen vergt." Volgens de pre sident laat het Verdrag van Maastricht ruimte voor een land met een begrotings tekort boven de norm van 3 procent. Als het land zich in zijn middellange begro tingsplannen voorneemt om lager uit te komen, kan het in 1999 toetreden tot de Europese muntunie EMU. „We zijn geen boekhouders," zei Duisenberg. Hij houdt dan ook vast aan het tijdsche ma. WD-Tweede-Kamerlid Hooger- vorst vindt juist dat uitstel van EMU steeds dichterbij komt na de Duitse voorspellingen. Duisenberg sprak gisteren in Brussel met de Commissie economische en mo netaire zaken, industriële politiek van het Europees Parlement over zijn kandi datuur voor de functie van president van het Europees Monetair Instituut (EMI) per 1 juli 1997. De EU-regeringsleiders beslissen in de cember in Dublin over de invulling van de functie. Duisenberg vond de zitting in Brussel 'plezierig'. „Het was bepaald geen kruisverhoor." Hij verdedigde zijn straf inflatiebeleid. De afgelopen jaren in Nederland hebben uitgewezen dat een lage inflatie gepaard kan gaan met de hoogste economische groei. De Duitse christen-democraten hebben gisteren het startschot gegeven voor een campagne over de euro, ondanks voor spellingen dat Duitsland zich niet kwali ficeert voor de Europese muntunie. Vol gens CDU-secretaris-generaal Peter Hintze slaagt Duitsland wel. De campagne heeft als thema: Euro, de munteenheid voor een veilige toekomst. De Duitse bevolking, die de mark koes tert, moet immers overtuigd worden van de solidariteit van de euro. Volgens Hintze is die houding grotendeels te wij ten aan een gebrekkige kennis. Maar hij zei wel dat, 'de euro net zo hard zal zijn als de mark'. Op een affiche staat de vage mark afge beeld naast een stralende euro. „Twee kanten van dezelfde medaille," aldus Hintze, naar uitspraken van partijvoor man en bondskanselier Helmut Kohl. Van onze verslaggever Amsterdam - Onder de naam 'Super De Boer' rukken de super marktketens van De Boer Winkelbedrijven en Unigro (Spar, Super en Cirkel), die begin volgend jaar willen fuseren, straks op naar de tweede plaats in Nederland. Achter grootgrutter Al- bert Heyn, dat met een marktaandeel van 27 procent nog onbe- wist aan kop staat, streeft de nieuwe supermarktreus met een toekomstig marktaandeel van 13 procent Vendex (Edah) voor bij De nieuwe voorzitter van de hoofddirectie van De Boer Uni gro NV mr. Rob ter Haar van Unigro gaat er vanuit dat beide supermarktketens voorlopig nog wel hun eigen naam blijven ge bruiken. „Maar op den duur sluit ik zeker niet uit dat ze onder één naam zullen opereren. Nu al zien we dat de formules van beide ke tens verrassend goed op elkaar aansluiten". In de euforie over de voorgeno men fusie maakt Ter Haar toch even pas op de plaats waar het om de garantie van behoud van werkgelegenheid van de ruim 10.000 werknemers gaat. Mogelijk ontslagen „De mogelijkheid dat er enige tientallen ontslagen vallen be hoort tot de mogelijkheden, want we voegen toch twee grote bedrij ven samen". De Dienstenbond CNV liet meteen weten gedwon gen ontslagen onaanvaardbaar te vinden. De nieuwe groep met een gebun delde omzet van 6 miljard gul den, telt straks 380 supermark ten. Daarnaast levert de nieuwe combinatie De Boer Unigro aan een groot aantal buurtwinkels (Amax, A-Markten, de rijdende winkels S+K en Spar). Verder zijn er de Mitra-slijterijen en Trekpleister-drogisterijen. Tenslotte zijn er groothandelsac tiviteiten van Unigro in België Rotterdam (anp) - Bij Paktank in Rotterdam dreigt een verlies van 75 arbeidsplaatsen. Dat heeft de Vervoersbond FNV bekendge maakt. De bond is van de plannen op de hoogte gesteld door de directie. Deze wil van het bedrijf een doel gerichter organisatie maken. De dochteronderneming van Pakhoed kampt al geruimte tijd met problemen in de olieopslag- sector. De Vervoersbond wijst op de in mei dit jaar gemaakte af spraak met de Paktank-directie dat er voor 1 januari 2000 geen gedwongen ontslagen vallen. Volgens de Pakhoed-directie is er geen sprake van gedwongen ont slagen. Zij wil het aantal arbeids plaatsen terugbrengen via onder meer natuurlijk verloop en over plaatsing. Het banenverlies maakt volgens de directie onderdeel uit van de reeds eerder gemaakte afspraken met de bond. (500 afnemers) en 270 eigen su permarkten in Spanje onder de naam El Arbol. Ter Haar staat niet onwelwillend tegenover ver dere activiteiten in het buiten land. Garantie De partners vullen elkaar goed aan en vormen zo een goed ga rantie voor de continuïteit op lange termijn. Bovendien kan, al dus Ter Haar, vooral door geza menlijke aanpak van techniek en logistiek in het tweede volledige jaar al een kostenbesparing van 10 miljoen gerealiseerd worden. Overigens werd de fusie tussen het beursgenoteerde De Boer en Unigro, dat ook allang beursaspi- raties koestert door experts al verwacht. Al in 1992 sprak de grootaan deelhouder en destijds president directeur van de levensmiddel- engrosser Unigro Eric Albada Je- lgersma al over de wens samen te gaan met 'een beursgenoteerd be drijf in de levensmiddelensector'. Toen viel ook al de naam van De Boer, evenmals trouwens die van Vendex. Aandelenruil De nieuwe supermarktreus wil toetreden tot de inkoopcombina tie Superunie, waarvan De Boer al lid is. De fusie krijgt haar beslag door een aandelenruil, waarbij de Unigro-aandelen worden inge bracht in De Boer Winkelbedrij ven. Vervolgens worden nieuwe certificaten van aandelen De Boer Unigro uitgegeven, waarin de houdstermaatschappij van Unigro, met Albada Jelgersma als enig grootaandeelhouder, uit eindelijk een belang van 49,9 procent krijgt. Kuala Lumpur (rtr) - De Maleisi sche autofabrikant Proton heeft een belang van 80 procent ge kocht in de fameuze Britse sport wagenmaker Lotus. Het telt er bijna 140 miljoen gulden voor neer. De race-legende Colin Chapman richtte de fabriek in 1955 op. Lo tus heeft met groot succes meege draaid in de Formule 1-racerij, met bekende coureurs als Gra ham Hill, Jim Clark, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi en Ma rio Andretti. Bekende automo dellen van de fabrikant zijn de Lotus Seven, de Elan, de Elite en de jongste telg, de Elise. vervolg van voorpagina Behalve de genoemde clausule zouden ook andere financiële en garantie-eisen van de Nederland- je overheid te ver gaan. Het zou onder meer gaan om af spraken over het dekken van ver hezen in het geval Fokker in de eerste twee jaar na de doorstart de rode cijfers zou blijven, de Koreanen bezweren dat zij [het de kunst van de vliegtuig bouw van Fokker willen afkijken eu vervolgens de fabriek willen sluiten. Economische Zaken zou vooral beducht zijn voor het overheve- en van werk van Nederland naar ^uid-Korea. Bén en andermaal stelt de Sams- ®g-top echter dat zij twee pro ductielijnen wil handhaven, "Uarbij Amsterdam zowel de Productie van de Fokkers 50, 60, 190 houdt, alswel het ont wikkelingscentrum voor nieuwe vUegtuigtechnologie. amsung Aerospace zou dan de iJjUWlg 'n Nederland te ontwik- bouw ^er 1B0 in Seoul gaan Het feit dat de Nederlandse over- strakke eisen stelt om de Eén van de zaken die deel uit gaat maken van het nieuwe concern De Boer Unigro. continuïteit van Fokker te garan deren, zien de Koreanen als een beledigende vorm van wantrou wen. Samsung, dat inmiddels behoor lijke ervaring heeft opgedaan met het overnemen van bedrijven in West-Europa en de Verenigde Staten, zegt dit soort 'onethische' eisen niet eerder te zijn tegenge komen in de internationale za kenwereld. „De mensen hier zijn bepaald niet blij met de eisen van de Ne derlandse overheid. Dat geldt niet alleen voor Samsung, maar ook voor de Koreaanse over heid," aldus de topman. „Dit zijn geen faire eisen. De Nederlandse overheid wantrouwt Samsung." De problemen zijn volgens de topman te zwaar om te veronder stellen dat die voor vannacht kunnen zijn opgelost. „Ik zie niet hoe wij zelfs nog maar binnen een paar dagen een Memorandum of Understanding zouden kunnen bereiken. Wij be grijpen dat Nederland slechte er varingen heeft opgedaan met Da- sa. Maar wij zijn geen Dasa, wij zijn Koreanen, wij zijn Samsung. En dat is een heel ander verhaal." Door Peter Scholtes DE technolease-constructie voor Fokker, die de Staat veel meer aan gederfde belastingin komsten kost dan de 412 mil joen gulden vermogens verster king, waarmee Fokker in 1994 werd geholpen. Ambtenaren van Economische Zaken die zich bemoeien met het al dan niet instellen van een reclamecampagne voor NedCar, omdat de verkoop van de Volvo 400-serie niet goed loopt. Het zijn de 'uitwassen' van hulpverlening door de Neder landse Staat aan zijn noodlij dende multinationals, waarmee de Algemene Rekenkamer gis teren de bewindslieden van Economische Zaken en van Fi nanciën om de oren heeft gesla gen. De vertrouwelijke gegevens over DAF, NedCar en Fokker, waarvoor Wijers en Zalm zo bang waren, ontbreken en staan vermoedelijk in de geheime bij lage, die niet openbaar is ge maakt. Vervelend voor het bedrijfsle ven is veel meer de kantteke ning van de Rekenkamer, dat belangrijke bedrijfsinformatie voor iedere ambtenaar gemak kelijk bij Economische Zaken toegankelijk is. Nieuw in het rapport van de Re kenkamer is hooguit dat de bij Fokker en Philips ingezette en later verboden technolease constructie ook bij de redding van DAF aan de orde is ge weest. De transactie waarbij de vrachtwagenbouwer zijn tech nologische kennis zou verkopen en vervolgens terughuren van de Rabobank, vond geen genade in de ogen van het ministerie van Financiën, na een negatief advies van de Belastingdienst grote ondernemingen in Eind hoven en Amsterdam. Ook de aanvraag van de Rabobank en Philips voor zo'n constructie in 1993 is in eerste instantie afge wezen. Later ging de staatsse cretaris van Financiën wel ak koord en kwam er een werk groep, die criteria heeft opge steld voor technolease. Volgens die voorwaarden zou 'de Phi- lips-constructie geen doorgang hebben gehad', zegt het rapport overigens. De rapporteurs van de Reken kamer wilden gisteren niet in gaan op de Philips-kwestie, om dat die zaak alleen is bekeken in relatie tot Fokker. Over de hulp aan de vliegtuig fabrikant zijn ze helderder. De bedoelde vermogensversterking voor Fokker bedroeg 412 mil joen gulden, maar de derving door de Staat van door de Ra bobank af te dragen belasting overschrijdt dat bedrag volgens de Rekenkamer 'in ruime mate'. Naar verluidt gaat het om 700 miljoen gulden. De Rekenkamer vindt dat de Staat 'met deze steun geen in vloed op Fokker heeft verwor ven en dat de kosten per behou den arbeidsplaats uit het oog lijken te zijn verloren'. Dat in de gaten houden van de relatie tussen steun en werkge legenheid is volgens Rekenka mer-president Koning een van de belangrijke aspecten, waar de overheid tekort is geschoten. Voor Koning is dat reden de stelling op te werpen dat 'de les uit de RSV-enquête niet is ge leerd'. Hij noemt meer voor beelden. Fokker is in de ogen van de toezichthouder 'weinig strak' aan de in 1987 gestelde voorwaarden gehouden. Zo kon de onderneming de eis dat naar een partner zou worden ge zocht, naast zich neerleggen en drong Economische Zaken steeds minder aan op een voor geschreven kostenreductie van jaarlijks 200 miljoen gulden. Ook van het door toenmalig mi nister Andriessen uitgedragen clusterbeleid vindt de Rekenka mer weinig terug in de steun operaties. Als staatshulp wordt overwogen zou het van groot belang zijn of de te steunen on derneming de spil is van een netwerk van bedrijven, sugge reerde Andriessen. „Het cluster rond DAF (oud en nieuw) is niet in kaart ge bracht," meent de Rekenkamer. Ook de verhoudingen tussen het Nederlandse en internationale deel van het cluster 'is in de af wegingen omtrent steun aan DAF, Fokker en NedCar niet betrokken'. Het rapport schetst ook een beeld van hoe staatssteun bij NedCar kon leiden tot 'vermen ging van publieke en commer ciële belangen, die ongewenst is'. De ambtenaren moesten meebe slissen over het uitbrengen van een actiepakket bij een auto, het presenteren van een nieuwe versie van een model en het ver hogen of verlagen van de prijs voor bepaalde landen. Volgens NedCar valt het met het door de Rekenkamer gewraakte onder nemerschap van de ambtenaren wel mee. Als Volvo en NedCar het niet eens konden worden over de strategie voor de 400- serie, hakte een executive com mittee met daarin onder meer EZ-ambtenaren de knoop door. „Er werd gesproken over stra tegische zaken en goedkeuring aan besluiten verleend," zo om schrijft hij de bemoeienis van de ambtenaren. NedCar erkent ook dat, zoals het rapport meldt, veel discus sie is gevoerd over de toereke ning van kosten in de periode dat NedCar nog de 'oude' Volvo 400-serie maakte en een begin maakte met de productie van nieuwe modellen voor Volvo en Mitsubishi. De bepaling dat de Staat en Volvo volgens een 70- 30 verhouding zouden op draaien voor de verliezen van de 400-serie was daarvan de oorzaak. Voor de Zweden was het 'interessant om zoveel mo gelijk kosten op de 400-serie te schuiven en voor de Staat lag dat andersom', schrijven de rapporteurs van de Rekenka mer. „Als het gaat om de kosten voor materialen is dat simpel. De toerekening van overhead-kos- ten is een stuk moeilijker," rea geert NedCar. Botterdam (anp) - Robeco komt met nieuw speelgoed voor de ac tieve particuliere belegger. De Rotterdamse vermogensbeheer der brengt in november dertien landenfondsen op de markt, on dergebracht in een overkoepel end fonds, RG Zelfselect Landen- Fund geheten. De particulier kan binnen dit paraplufonds in een of meerdere landenfondsen beleg gen en betrekkelijk goedkoop overschakelen van het ene naar het andere fonds. Alle fondsen krijgen een notering op de Amsterdamse effecten beurs. De landenfondsen zijn Au stralië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Singapore, het Verenigd Konink rijk, de Verenigde Staten en Zwitserland. Elk fonds belegt in circa vijftien tot tachtig onderne mingen. De belegger begint met een inleg van duizend gulden en kan dan participaties van hon derd gulden bijkopen. Amsterdam (anp) - Als gevolg van het oorlogsgeweld in Oost- Zaïre is de Heineken-brouwerij in de stad Bukavu stil komen te liggen. Een deel van de driehon derd werknemers, vooral Tutsi's, is geëvacueerd naar het noorde lijkere Goma. Met de achterge bleven werknemers heeft de bier brouwer sinds dinsdag geen con tact meer gehad. „Wij maken ons grote zorgen. Op dit moment kunnen we niets doen," aldus een woordvoerder van Heineken. Ook een depot van de Heineken-dochter Bralima in Uvera, dichtbij Bukavu, is geheel ontruimd. Heineken heeft in Burundi en Ruanda eveneens grote moeite om op de been te blijven. De grote brouwerij in de Burundese hoofdstad Bujumbura draait nog slechts op halve kracht. Een tweede, kleinere brouwerij in Gitaga ligt zo goed als stil. In Rwanda is een depot bij Cyangugu volledig ontruimd als gevolg van de gevechten. Pond sterling omhoog na renteverhoging Amsterdam - Op de Europese wisselmarkten trok het pond ster ling gisteren alle aandacht naar zich toe. Een renteverhoging in Groot-Brittannië resulteerde in een koersstijging van de Britse munteenheid met 3,5 cent. Het pond eindigde in Amsterdam op 2,76 gulden. Gisteren verhoogde de Britse centrale bank haar be langrijkste rentetarief met een kwart procent tot 6 procent. Felle concurrentie banken op Internet Amsterdam/Utrecht - De messen op het terrein van elektronisch bankieren in Nederland worden geslepen. Ook de Postbank start voor zijn klanten met een vernieuwde Internet-site. Daarmee voegt de bank aan haar al tien jaar bestaande elektronische dis tributiekanaal Girotel een nieuwe lijn toe. „Hiermee loopt de Postbank voorop in de ontwikkeling van nieu we elektronische toepassingen voor financiële dienstverlening," klinkt het op het Postbank-hoofdkantoor. De Rabobank gniffelt. „Ze lopen mee in de stoet om Rabobank te volgen," aldus een woordvoerder. De twee banken zijn de grootste op betalingsver keer in Nederland. Ook een bank als ABN Amro beschikt over een Internet-plek voor zijn klanten. Supermarkten leven CAO vaak niet na Den Haag - De supermarkten komen de CAO-afspraken voor hun 180.000 werknemers niet goed na. De werkgevers maken roosters te laat bekend, respecteren de vrijwilligheid bij avondwerk niet en werknemers krijgen vaak niet de toeslagen waar ze recht op hebben. Dat blijkt uit een enquête van de FNV Dienstenbond onder zijn leden in 112 supermarkten. In vrijwel alle supermarkten is wel iets loos rond de naleving van de CAO, maar de onderdelen van de Vendex Foodgroep (Konmar, Edah en Toro) springen er extra ne gatief uit, aldus een woordvoerder van de FNV-bond. In één op de vijf supermarkten is een zesdaagse werkweek geen uitzondering. Bovendien zijn werkgevers vaak nalatig bij het uit keren van de afgesproken toeslagen voor werken in de avond of in het weekeinde. Vooral veel parttimers zien de toeslagen aan hun neus voorbij gaan. Benzine en diesel goedkoper Rotterdam - Benzine en diesel gaan morgen in prijs omlaag. Ben zine met één cent en diesel met 1,6 cent per liter. De prijsverlaging is het gevolg van een lagere dollarkoers en lagere internationale productnoteringen. De prijzen voor de autobrandstoffen bedra gen vanaf morgen 2,14 gulden voor superbenzine met loodvervan- ger, 2,03 voor euro ongelood, 2,08 voor super plus ongelood en 1,52 voor diesel. Koeriers klagen over overname van TNT Zoetermeer - Een groep van driehonderd koeriersbedrijven heeft bij de Europese Commissie in Brussel bezwaar aangetekend tegen de aangekondigde overname van het Australische transportcon cern TNT door Koninklijke PTT Nederland (KPN). De koerierssectie (VKE) van de ondernemersorganisatie Trans port en Logistiek Nederland (TLN) vindt de overname in strijd met de Europese fusieregels. De bezwaren van de VKE richten zich met name tegen het ge bruik door KPN/PTT Post van opbrengsten die het bedrijf uit hoofde van zijn monopoliepositie heeft verkregen om overnames in binnen- en buitenland te financieren. Volgens de VKE heeft PTT Post op die manier de afgelopen jaren vrijwel alle belangrij ke bedrijven opgekocht. Veel slechte occasions uit Duitsland Den Haag - Veel dubieuze tweedehands auto's die de consument bij de 'niet-gerenommeerde handelaar' en particulieren koopt, komen uit Duitsland en in mindere mate uit België. Het gaat vooral om de gti's, cabriolets en andere snelle auto's, zegt P. Mo lenaar, chef keurmeester van het ANWB Technocentrum Haar lem. „Dergelijke auto's worden goedkoop ingekocht, goedkoop opgelapt en voor een normale prijs verkocht. Regelmatig komen we daarbij auto's tegen die uit twee delen blijken te bestaan". Akkoord over dvd met Hollywood Eindhoven - In de slepende onderhandelingen met Hollywood over de introductie van de digitale videodisc (dvd) is een door braak bereikt. Producenten van consumentenelektronica, waar onder Philips, hebben een principe-akkoord gesloten met de Amerikaanse filmindustrie. Hollywood weigerde lange tijd mee te werken aan de dvd. De filmindustrie wilde betere garanties tegen illegale kopieën. Pro ducenten van dvd-spelers stelden de introductie van de nieuwe apparatuur daarom al enkele keren uit. De industrie voor consumentenelektronica heeft hoge verwachte- ningen van de dvd, die de kwakkelende verkoop een nieuwe sti mulans kan geven. Computergroep LCI breidt uit in België Den Bosch - Het lonkende perspectief van de chipknip en chipper heeft de Bosssche computergroep LCI tot actie gedreven. LCI neemt het Belgische bedrijf Prodata Systems over. Prodata Sys tems telt veertig medewerkers en heeft een omzet van circa 20 miljoen gulden. LCI kondigde gisteren tevens aan binnenkort een bedrijf in de Randstad, met 26 werknemers en een omzet van 15 miljoen gul den, over te nemen. De naam van de bewuste onderneming is niet bekendgemaakt. (ADVERTENTIE) lil Geldig tot en met 13 november 19SB

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7