De Boer en Unigro gaan samen
i
O
IB
O
Duisenberg is niet verontrust over dreigend Duits falen EMU
Eisen van Den Haag
gaan Samsung te ver
'Les van RSV niet geleerd'
ECONOMIE
A7
340-2445171.
Nieuwe supermarktketen wordt na fusie nummer twee in Nederland achter Albert Heyn
Verlies 75 banen
dreigt bij Paktank
Maleisiërs kopen
Britse Lotus
MÊÈ
Robe co brengt
landenfondsen
op de markt
Oorlogsgeweld
Mid d en-Afrik a
raakt Heineken
ECONOMIE KORT
OKTOBER 1996 A6 DE STEM
1111
DONDERDAG 31 OKTOBER 1996
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
itt industries
klm airlines
kpn
mcdonnell
merck co.
mobil oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
54
53'/,
45
45V,
44'/«
44
12514
126'/,
23'/.
23'/,
2414
24
36'/.
35'/,
53
54'/,
73'/,
73
11714
118
108s/,
106'/,
33
34
35
34'/,
170
168'/,
4814
47
100%
10014
104s/,
103
54/,
54
152%
152
125
127%
17s/,
17%
25
24%
2114
21
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c exclaim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
1212
17,80
17,40
1525
14,50
14,10
439
3,60
3,70
1393
7,20 b
7,20
1820
0,70
1,40
686
0,40 a
0,60 a
465
1,40
2,30
452
0,90
0,70
831
4,50
4,25
509
0,80
1,00
512
9,00
6,80 a
1047
6,10
4,70
5801
4,00 a
3,40
547
2,90 a
2,20
5381
1,80 b
1,40
794
1,30 a
0,70
397
2,00 b
2,70
1892
5,00
6,50
1016
6,70 b
9,00
600
9,00
11,50
582
12,50 b
15,50 a
410
13,00
15,50 b
436
1,90
2,20
666
1,60
1,50
387
0,70
0,30
569
2,40
1,70
555
1,40
1,30
544
11,20
10,60
653
7,10
6,80
768
4,50
5,00
789
11,00
12,00
479
0,60
0,50
519
1,40
1,30
583
2,90
2,90 b
416
8,70
7,80
569
9,30 a
8,80
461
5,00 a
5,70
636
3,80
3,50
735
2,30
2,00
1316
1,30
1,20
386
4,70
4,60
484
2,40
2,50
777
4,00
4,40
437
1,10
1,00
438
2,90
3,00
450
5,60
5,50
545
1,50
1,30
1020
11,50
12,50
1458
6,00
4,70
1259
5,30
4,70
Brussel (anp) - President Duisenberg
van De Nederlandsche Bank (DNB)
is niet geschrokken van de voorspel
ling van zes Duitse economische in
stituten dat Duitsland de toelatings
eisen voor de euro niet haalt. Het be
grotingstekort en de staatsschuld
zouden in 1997, het toetsingsjaar, te
hoog uitkomen.
Ik schrik er niet van," zei Duisenberg
gisteren. Het rapport komt volgens hem
'net op tijd'. „Duitsland zit al zo dicht bij
ief matras eni lattenbodem)
Luiulia
Flexibele Woonsysteem.
43731.
91.
de normen dat het alleen enkele additio
nele maatregelen vergt." Volgens de pre
sident laat het Verdrag van Maastricht
ruimte voor een land met een begrotings
tekort boven de norm van 3 procent. Als
het land zich in zijn middellange begro
tingsplannen voorneemt om lager uit te
komen, kan het in 1999 toetreden tot de
Europese muntunie EMU. „We zijn geen
boekhouders," zei Duisenberg.
Hij houdt dan ook vast aan het tijdsche
ma. WD-Tweede-Kamerlid Hooger-
vorst vindt juist dat uitstel van EMU
steeds dichterbij komt na de Duitse
voorspellingen.
Duisenberg sprak gisteren in Brussel
met de Commissie economische en mo
netaire zaken, industriële politiek van
het Europees Parlement over zijn kandi
datuur voor de functie van president van
het Europees Monetair Instituut (EMI)
per 1 juli 1997.
De EU-regeringsleiders beslissen in de
cember in Dublin over de invulling van
de functie. Duisenberg vond de zitting in
Brussel 'plezierig'. „Het was bepaald
geen kruisverhoor." Hij verdedigde zijn
straf inflatiebeleid. De afgelopen jaren
in Nederland hebben uitgewezen dat een
lage inflatie gepaard kan gaan met de
hoogste economische groei.
De Duitse christen-democraten hebben
gisteren het startschot gegeven voor een
campagne over de euro, ondanks voor
spellingen dat Duitsland zich niet kwali
ficeert voor de Europese muntunie. Vol
gens CDU-secretaris-generaal Peter
Hintze slaagt Duitsland wel.
De campagne heeft als thema: Euro, de
munteenheid voor een veilige toekomst.
De Duitse bevolking, die de mark koes
tert, moet immers overtuigd worden van
de solidariteit van de euro. Volgens
Hintze is die houding grotendeels te wij
ten aan een gebrekkige kennis. Maar hij
zei wel dat, 'de euro net zo hard zal zijn
als de mark'.
Op een affiche staat de vage mark afge
beeld naast een stralende euro. „Twee
kanten van dezelfde medaille," aldus
Hintze, naar uitspraken van partijvoor
man en bondskanselier Helmut Kohl.
Van onze verslaggever
Amsterdam - Onder de naam 'Super De Boer' rukken de super
marktketens van De Boer Winkelbedrijven en Unigro (Spar,
Super en Cirkel), die begin volgend jaar willen fuseren, straks
op naar de tweede plaats in Nederland. Achter grootgrutter Al-
bert Heyn, dat met een marktaandeel van 27 procent nog onbe-
wist aan kop staat, streeft de nieuwe supermarktreus met een
toekomstig marktaandeel van 13 procent Vendex (Edah) voor
bij
De
nieuwe voorzitter van de
hoofddirectie van De Boer Uni
gro NV mr. Rob ter Haar van
Unigro gaat er vanuit dat beide
supermarktketens voorlopig nog
wel hun eigen naam blijven ge
bruiken. „Maar op den duur sluit
ik zeker niet uit dat ze onder één
naam zullen opereren. Nu al zien
we dat de formules van beide ke
tens verrassend goed op elkaar
aansluiten".
In de euforie over de voorgeno
men fusie maakt Ter Haar toch
even pas op de plaats waar het
om de garantie van behoud van
werkgelegenheid van de ruim
10.000 werknemers gaat.
Mogelijk ontslagen
„De mogelijkheid dat er enige
tientallen ontslagen vallen be
hoort tot de mogelijkheden, want
we voegen toch twee grote bedrij
ven samen". De Dienstenbond
CNV liet meteen weten gedwon
gen ontslagen onaanvaardbaar te
vinden.
De nieuwe groep met een gebun
delde omzet van 6 miljard gul
den, telt straks 380 supermark
ten. Daarnaast levert de nieuwe
combinatie De Boer Unigro aan
een groot aantal buurtwinkels
(Amax, A-Markten, de rijdende
winkels S+K en Spar). Verder
zijn er de Mitra-slijterijen en
Trekpleister-drogisterijen.
Tenslotte zijn er groothandelsac
tiviteiten van Unigro in België
Rotterdam (anp) - Bij Paktank in
Rotterdam dreigt een verlies van
75 arbeidsplaatsen. Dat heeft de
Vervoersbond FNV bekendge
maakt.
De bond is van de plannen op de
hoogte gesteld door de directie.
Deze wil van het bedrijf een doel
gerichter organisatie maken.
De dochteronderneming van
Pakhoed kampt al geruimte tijd
met problemen in de olieopslag-
sector. De Vervoersbond wijst op
de in mei dit jaar gemaakte af
spraak met de Paktank-directie
dat er voor 1 januari 2000 geen
gedwongen ontslagen vallen.
Volgens de Pakhoed-directie is er
geen sprake van gedwongen ont
slagen. Zij wil het aantal arbeids
plaatsen terugbrengen via onder
meer natuurlijk verloop en over
plaatsing.
Het banenverlies maakt volgens
de directie onderdeel uit van de
reeds eerder gemaakte afspraken
met de bond.
(500 afnemers) en 270 eigen su
permarkten in Spanje onder de
naam El Arbol. Ter Haar staat
niet onwelwillend tegenover ver
dere activiteiten in het buiten
land.
Garantie
De partners vullen elkaar goed
aan en vormen zo een goed ga
rantie voor de continuïteit op
lange termijn. Bovendien kan, al
dus Ter Haar, vooral door geza
menlijke aanpak van techniek en
logistiek in het tweede volledige
jaar al een kostenbesparing van
10 miljoen gerealiseerd worden.
Overigens werd de fusie tussen
het beursgenoteerde De Boer en
Unigro, dat ook allang beursaspi-
raties koestert door experts al
verwacht.
Al in 1992 sprak de grootaan
deelhouder en destijds president
directeur van de levensmiddel-
engrosser Unigro Eric Albada Je-
lgersma al over de wens samen te
gaan met 'een beursgenoteerd be
drijf in de levensmiddelensector'.
Toen viel ook al de naam van De
Boer, evenmals trouwens die van
Vendex.
Aandelenruil
De nieuwe supermarktreus wil
toetreden tot de inkoopcombina
tie Superunie, waarvan De Boer
al lid is.
De fusie krijgt haar beslag door
een aandelenruil, waarbij de
Unigro-aandelen worden inge
bracht in De Boer Winkelbedrij
ven. Vervolgens worden nieuwe
certificaten van aandelen De
Boer Unigro uitgegeven, waarin
de houdstermaatschappij van
Unigro, met Albada Jelgersma
als enig grootaandeelhouder, uit
eindelijk een belang van 49,9
procent krijgt.
Kuala Lumpur (rtr) - De Maleisi
sche autofabrikant Proton heeft
een belang van 80 procent ge
kocht in de fameuze Britse sport
wagenmaker Lotus. Het telt er
bijna 140 miljoen gulden voor
neer.
De race-legende Colin Chapman
richtte de fabriek in 1955 op. Lo
tus heeft met groot succes meege
draaid in de Formule 1-racerij,
met bekende coureurs als Gra
ham Hill, Jim Clark, Jochen
Rindt, Emerson Fittipaldi en Ma
rio Andretti. Bekende automo
dellen van de fabrikant zijn de
Lotus Seven, de Elan, de Elite en
de jongste telg, de Elise.
vervolg van voorpagina
Behalve de genoemde clausule
zouden ook andere financiële en
garantie-eisen van de Nederland-
je overheid te ver gaan.
Het zou onder meer gaan om af
spraken over het dekken van ver
hezen in het geval Fokker in de
eerste twee jaar na de doorstart
de rode cijfers zou blijven,
de Koreanen bezweren dat zij
[het de kunst van de vliegtuig
bouw van Fokker willen afkijken
eu vervolgens de fabriek willen
sluiten.
Economische Zaken zou vooral
beducht zijn voor het overheve-
en van werk van Nederland naar
^uid-Korea.
Bén en andermaal stelt de Sams-
®g-top echter dat zij twee pro
ductielijnen wil handhaven,
"Uarbij Amsterdam zowel de
Productie van de Fokkers 50, 60,
190 houdt, alswel het ont
wikkelingscentrum voor nieuwe
vUegtuigtechnologie.
amsung Aerospace zou dan de
iJjUWlg 'n Nederland te ontwik-
bouw ^er 1B0 in Seoul gaan
Het feit dat de Nederlandse over-
strakke eisen stelt om de
Eén van de zaken die deel uit gaat maken van het nieuwe concern De Boer Unigro.
continuïteit van Fokker te garan
deren, zien de Koreanen als een
beledigende vorm van wantrou
wen.
Samsung, dat inmiddels behoor
lijke ervaring heeft opgedaan met
het overnemen van bedrijven in
West-Europa en de Verenigde
Staten, zegt dit soort 'onethische'
eisen niet eerder te zijn tegenge
komen in de internationale za
kenwereld.
„De mensen hier zijn bepaald
niet blij met de eisen van de Ne
derlandse overheid. Dat geldt
niet alleen voor Samsung, maar
ook voor de Koreaanse over
heid," aldus de topman. „Dit zijn
geen faire eisen. De Nederlandse
overheid wantrouwt Samsung."
De problemen zijn volgens de
topman te zwaar om te veronder
stellen dat die voor vannacht
kunnen zijn opgelost.
„Ik zie niet hoe wij zelfs nog
maar binnen een paar dagen een
Memorandum of Understanding
zouden kunnen bereiken. Wij be
grijpen dat Nederland slechte er
varingen heeft opgedaan met Da-
sa. Maar wij zijn geen Dasa, wij
zijn Koreanen, wij zijn Samsung.
En dat is een heel ander verhaal."
Door Peter Scholtes
DE technolease-constructie
voor Fokker, die de Staat veel
meer aan gederfde belastingin
komsten kost dan de 412 mil
joen gulden vermogens verster
king, waarmee Fokker in 1994
werd geholpen.
Ambtenaren van Economische
Zaken die zich bemoeien met
het al dan niet instellen van een
reclamecampagne voor NedCar,
omdat de verkoop van de Volvo
400-serie niet goed loopt.
Het zijn de 'uitwassen' van
hulpverlening door de Neder
landse Staat aan zijn noodlij
dende multinationals, waarmee
de Algemene Rekenkamer gis
teren de bewindslieden van
Economische Zaken en van Fi
nanciën om de oren heeft gesla
gen.
De vertrouwelijke gegevens
over DAF, NedCar en Fokker,
waarvoor Wijers en Zalm zo
bang waren, ontbreken en staan
vermoedelijk in de geheime bij
lage, die niet openbaar is ge
maakt.
Vervelend voor het bedrijfsle
ven is veel meer de kantteke
ning van de Rekenkamer, dat
belangrijke bedrijfsinformatie
voor iedere ambtenaar gemak
kelijk bij Economische Zaken
toegankelijk is.
Nieuw in het rapport van de Re
kenkamer is hooguit dat de bij
Fokker en Philips ingezette en
later verboden technolease
constructie ook bij de redding
van DAF aan de orde is ge
weest.
De transactie waarbij de
vrachtwagenbouwer zijn tech
nologische kennis zou verkopen
en vervolgens terughuren van
de Rabobank, vond geen genade
in de ogen van het ministerie
van Financiën, na een negatief
advies van de Belastingdienst
grote ondernemingen in Eind
hoven en Amsterdam. Ook de
aanvraag van de Rabobank en
Philips voor zo'n constructie in
1993 is in eerste instantie afge
wezen. Later ging de staatsse
cretaris van Financiën wel ak
koord en kwam er een werk
groep, die criteria heeft opge
steld voor technolease. Volgens
die voorwaarden zou 'de Phi-
lips-constructie geen doorgang
hebben gehad', zegt het rapport
overigens.
De rapporteurs van de Reken
kamer wilden gisteren niet in
gaan op de Philips-kwestie, om
dat die zaak alleen is bekeken
in relatie tot Fokker.
Over de hulp aan de vliegtuig
fabrikant zijn ze helderder. De
bedoelde vermogensversterking
voor Fokker bedroeg 412 mil
joen gulden, maar de derving
door de Staat van door de Ra
bobank af te dragen belasting
overschrijdt dat bedrag volgens
de Rekenkamer 'in ruime mate'.
Naar verluidt gaat het om 700
miljoen gulden.
De Rekenkamer vindt dat de
Staat 'met deze steun geen in
vloed op Fokker heeft verwor
ven en dat de kosten per behou
den arbeidsplaats uit het oog
lijken te zijn verloren'.
Dat in de gaten houden van de
relatie tussen steun en werkge
legenheid is volgens Rekenka
mer-president Koning een van
de belangrijke aspecten, waar
de overheid tekort is geschoten.
Voor Koning is dat reden de
stelling op te werpen dat 'de les
uit de RSV-enquête niet is ge
leerd'. Hij noemt meer voor
beelden. Fokker is in de ogen
van de toezichthouder 'weinig
strak' aan de in 1987 gestelde
voorwaarden gehouden. Zo kon
de onderneming de eis dat naar
een partner zou worden ge
zocht, naast zich neerleggen en
drong Economische Zaken
steeds minder aan op een voor
geschreven kostenreductie van
jaarlijks 200 miljoen gulden.
Ook van het door toenmalig mi
nister Andriessen uitgedragen
clusterbeleid vindt de Rekenka
mer weinig terug in de steun
operaties. Als staatshulp wordt
overwogen zou het van groot
belang zijn of de te steunen on
derneming de spil is van een
netwerk van bedrijven, sugge
reerde Andriessen.
„Het cluster rond DAF (oud en
nieuw) is niet in kaart ge
bracht," meent de Rekenkamer.
Ook de verhoudingen tussen het
Nederlandse en internationale
deel van het cluster 'is in de af
wegingen omtrent steun aan
DAF, Fokker en NedCar niet
betrokken'.
Het rapport schetst ook een
beeld van hoe staatssteun bij
NedCar kon leiden tot 'vermen
ging van publieke en commer
ciële belangen, die ongewenst
is'.
De ambtenaren moesten meebe
slissen over het uitbrengen van
een actiepakket bij een auto,
het presenteren van een nieuwe
versie van een model en het ver
hogen of verlagen van de prijs
voor bepaalde landen. Volgens
NedCar valt het met het door de
Rekenkamer gewraakte onder
nemerschap van de ambtenaren
wel mee. Als Volvo en NedCar
het niet eens konden worden
over de strategie voor de 400-
serie, hakte een executive com
mittee met daarin onder meer
EZ-ambtenaren de knoop door.
„Er werd gesproken over stra
tegische zaken en goedkeuring
aan besluiten verleend," zo om
schrijft hij de bemoeienis van
de ambtenaren.
NedCar erkent ook dat, zoals
het rapport meldt, veel discus
sie is gevoerd over de toereke
ning van kosten in de periode
dat NedCar nog de 'oude' Volvo
400-serie maakte en een begin
maakte met de productie van
nieuwe modellen voor Volvo en
Mitsubishi. De bepaling dat de
Staat en Volvo volgens een 70-
30 verhouding zouden op
draaien voor de verliezen van
de 400-serie was daarvan de
oorzaak. Voor de Zweden was
het 'interessant om zoveel mo
gelijk kosten op de 400-serie te
schuiven en voor de Staat lag
dat andersom', schrijven de
rapporteurs van de Rekenka
mer.
„Als het gaat om de kosten voor
materialen is dat simpel. De
toerekening van overhead-kos-
ten is een stuk moeilijker," rea
geert NedCar.
Botterdam (anp) - Robeco komt
met nieuw speelgoed voor de ac
tieve particuliere belegger. De
Rotterdamse vermogensbeheer
der brengt in november dertien
landenfondsen op de markt, on
dergebracht in een overkoepel
end fonds, RG Zelfselect Landen-
Fund geheten. De particulier kan
binnen dit paraplufonds in een of
meerdere landenfondsen beleg
gen en betrekkelijk goedkoop
overschakelen van het ene naar
het andere fonds.
Alle fondsen krijgen een notering
op de Amsterdamse effecten
beurs. De landenfondsen zijn Au
stralië, Canada, Duitsland,
Frankrijk, Hongkong, Japan,
Maleisië, Mexico, Nederland,
Singapore, het Verenigd Konink
rijk, de Verenigde Staten en
Zwitserland. Elk fonds belegt in
circa vijftien tot tachtig onderne
mingen. De belegger begint met
een inleg van duizend gulden en
kan dan participaties van hon
derd gulden bijkopen.
Amsterdam (anp) - Als gevolg
van het oorlogsgeweld in Oost-
Zaïre is de Heineken-brouwerij
in de stad Bukavu stil komen te
liggen. Een deel van de driehon
derd werknemers, vooral Tutsi's,
is geëvacueerd naar het noorde
lijkere Goma. Met de achterge
bleven werknemers heeft de bier
brouwer sinds dinsdag geen con
tact meer gehad.
„Wij maken ons grote zorgen. Op
dit moment kunnen we niets
doen," aldus een woordvoerder
van Heineken. Ook een depot van
de Heineken-dochter Bralima in
Uvera, dichtbij Bukavu, is geheel
ontruimd. Heineken heeft in
Burundi en Ruanda eveneens
grote moeite om op de been te
blijven. De grote brouwerij in de
Burundese hoofdstad Bujumbura
draait nog slechts op halve
kracht. Een tweede, kleinere
brouwerij in Gitaga ligt zo goed
als stil. In Rwanda is een depot
bij Cyangugu volledig ontruimd
als gevolg van de gevechten.
Pond sterling omhoog na renteverhoging
Amsterdam - Op de Europese wisselmarkten trok het pond ster
ling gisteren alle aandacht naar zich toe. Een renteverhoging in
Groot-Brittannië resulteerde in een koersstijging van de Britse
munteenheid met 3,5 cent. Het pond eindigde in Amsterdam op
2,76 gulden. Gisteren verhoogde de Britse centrale bank haar be
langrijkste rentetarief met een kwart procent tot 6 procent.
Felle concurrentie banken op Internet
Amsterdam/Utrecht - De messen op het terrein van elektronisch
bankieren in Nederland worden geslepen. Ook de Postbank start
voor zijn klanten met een vernieuwde Internet-site. Daarmee
voegt de bank aan haar al tien jaar bestaande elektronische dis
tributiekanaal Girotel een nieuwe lijn toe.
„Hiermee loopt de Postbank voorop in de ontwikkeling van nieu
we elektronische toepassingen voor financiële dienstverlening,"
klinkt het op het Postbank-hoofdkantoor. De Rabobank gniffelt.
„Ze lopen mee in de stoet om Rabobank te volgen," aldus een
woordvoerder. De twee banken zijn de grootste op betalingsver
keer in Nederland. Ook een bank als ABN Amro beschikt over een
Internet-plek voor zijn klanten.
Supermarkten leven CAO vaak niet na
Den Haag - De supermarkten komen de CAO-afspraken voor hun
180.000 werknemers niet goed na. De werkgevers maken roosters
te laat bekend, respecteren de vrijwilligheid bij avondwerk niet
en werknemers krijgen vaak niet de toeslagen waar ze recht op
hebben.
Dat blijkt uit een enquête van de FNV Dienstenbond onder zijn
leden in 112 supermarkten. In vrijwel alle supermarkten is wel
iets loos rond de naleving van de CAO, maar de onderdelen van de
Vendex Foodgroep (Konmar, Edah en Toro) springen er extra ne
gatief uit, aldus een woordvoerder van de FNV-bond.
In één op de vijf supermarkten is een zesdaagse werkweek geen
uitzondering. Bovendien zijn werkgevers vaak nalatig bij het uit
keren van de afgesproken toeslagen voor werken in de avond of in
het weekeinde. Vooral veel parttimers zien de toeslagen aan hun
neus voorbij gaan.
Benzine en diesel goedkoper
Rotterdam - Benzine en diesel gaan morgen in prijs omlaag. Ben
zine met één cent en diesel met 1,6 cent per liter. De prijsverlaging
is het gevolg van een lagere dollarkoers en lagere internationale
productnoteringen. De prijzen voor de autobrandstoffen bedra
gen vanaf morgen 2,14 gulden voor superbenzine met loodvervan-
ger, 2,03 voor euro ongelood, 2,08 voor super plus ongelood en
1,52 voor diesel.
Koeriers klagen over overname van TNT
Zoetermeer - Een groep van driehonderd koeriersbedrijven heeft
bij de Europese Commissie in Brussel bezwaar aangetekend tegen
de aangekondigde overname van het Australische transportcon
cern TNT door Koninklijke PTT Nederland (KPN).
De koerierssectie (VKE) van de ondernemersorganisatie Trans
port en Logistiek Nederland (TLN) vindt de overname in strijd
met de Europese fusieregels.
De bezwaren van de VKE richten zich met name tegen het ge
bruik door KPN/PTT Post van opbrengsten die het bedrijf uit
hoofde van zijn monopoliepositie heeft verkregen om overnames
in binnen- en buitenland te financieren. Volgens de VKE heeft
PTT Post op die manier de afgelopen jaren vrijwel alle belangrij
ke bedrijven opgekocht.
Veel slechte occasions uit Duitsland
Den Haag - Veel dubieuze tweedehands auto's die de consument
bij de 'niet-gerenommeerde handelaar' en particulieren koopt,
komen uit Duitsland en in mindere mate uit België. Het gaat
vooral om de gti's, cabriolets en andere snelle auto's, zegt P. Mo
lenaar, chef keurmeester van het ANWB Technocentrum Haar
lem. „Dergelijke auto's worden goedkoop ingekocht, goedkoop
opgelapt en voor een normale prijs verkocht. Regelmatig komen
we daarbij auto's tegen die uit twee delen blijken te bestaan".
Akkoord over dvd met Hollywood
Eindhoven - In de slepende onderhandelingen met Hollywood
over de introductie van de digitale videodisc (dvd) is een door
braak bereikt. Producenten van consumentenelektronica, waar
onder Philips, hebben een principe-akkoord gesloten met de
Amerikaanse filmindustrie.
Hollywood weigerde lange tijd mee te werken aan de dvd. De
filmindustrie wilde betere garanties tegen illegale kopieën. Pro
ducenten van dvd-spelers stelden de introductie van de nieuwe
apparatuur daarom al enkele keren uit.
De industrie voor consumentenelektronica heeft hoge verwachte-
ningen van de dvd, die de kwakkelende verkoop een nieuwe sti
mulans kan geven.
Computergroep LCI breidt uit in België
Den Bosch - Het lonkende perspectief van de chipknip en chipper
heeft de Bosssche computergroep LCI tot actie gedreven. LCI
neemt het Belgische bedrijf Prodata Systems over. Prodata Sys
tems telt veertig medewerkers en heeft een omzet van circa 20
miljoen gulden.
LCI kondigde gisteren tevens aan binnenkort een bedrijf in de
Randstad, met 26 werknemers en een omzet van 15 miljoen gul
den, over te nemen. De naam van de bewuste onderneming is niet
bekendgemaakt.
(ADVERTENTIE)
lil
Geldig tot en met 13 november 19SB