'Ik houd van mensen, daarom neem ik afstand' 'Chain Reaction' een middelmatige actiefilm Franse filmers tegen stoppen subsidie stichting Joris Ivens Première in Breda van film 'Memory of the Unknown Bestem FILM Cineaste Nathalie Alonso Casale (26): Onthecht Franco-regime Trance DONDERDAG 31 OKTOBER 1996 D4 Amsterdam/Parijs (anp) - De Franse filmwereld vindt dat staatssecretaris Nuis van Cultuur de subsidie aan de Eu ropese Stichting Joris Ivens moet voort zetten. In een petitie vragen ze de be windsman terug te komen op zijn besluit de geldkraan dicht te draaien. M. Loridan-Ivens, de weduwe van de in 1989 overleden filmer, overhandigt de petitie vandaag in Parijs aan de Neder landse ambassadeur H, Wijnandt. Tot de ondertekenaars behoren bekende film makers als Claude Lelouch, Michel Pic- coli en Jean-Claude Carrière. Ook in Nederland, Duitsland en Italië komt het protest op gang, aldus direc teur E. Geldof. In Duitsland hebben fil mers onder wie Wim Wenders steun be tuigd. In Nederland hebben onder meer documentairemaker Johan van der Keu ken, Nederlands Filmmuseum-directeur Hoos Blotkamp, filmer en journalist Jan Vrijman en regisseur George Sluizer een steunbetuiging ondertekend. De Europese Stichting Joris Ivens in Amsterdam werd in 1990 opgericht met als taak het beheren van het archief en het onder de aandacht brengen van het werk van de befaamde documentairema ker. Het ministerie gaf jaarlijks 250.000 gulden subsidie. Voor de komende vier jaar vroeg de stichting 280.000 gulden per jaar, maar staatssecretaris Nuis is van plan de bijdrage stop te zetten. Hij vindt dat het werk van de stichting te weinig vorderingen maakt. Hij betwijfelt ook de meerwaarde van de stichting ten opzichte van het Nederlands Filmmu seum en het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). Daarbij baseert Nuis zich op het advies van de Raad voor Cultuur. Het bestuur van de stichting meent dat de raad een oordeel velt op feitelijke onjuistheden. Het ver wijt de raad onvoldoende zicht te hebben op het functioneren van de stichting. De Tweede Kamer bespreekt de Cultuur nota, waarin Nuis aangeeft hoe hij de subsidiegelden de komende vier jaar ver deelt, op 11 november. Scène uit 'Memory of the Unknown' Nathalie Alonso Casale: 'Ieder mens is uiteindelijk eenzaam. Ik ook.'. FOTO VLADAS NAUDZIUS Door Marjan mes Ze is pas 26, maar oogt - als ze niet lacht wat ze ook graag doet - net zo triest en melan choliek als de figuren in haar nieuwste film, Memory of the Unknown. Het is de tristesse van een vreemdeling die zich nergens thuisvoelt omdat hij nergens echt bij hoort. Natha lie Alonso Casale, een frêle ci neaste met Spaans en Frans bloed, houdt niet van Neder land, hoewel zij er al sinds haar vierde jaar woont. Altijd moet ze reizen, op zoek naar haar achtergrond, die zich be halve in Spanje ook in Frank rijk en zelfs in Rusland bevindt. Haar nieuwe film, die al de aan dacht trok op het laatste Filmfes tival Rotterdam, is een ongewone reisfilm, waarin een groepje men sen met een internationale achter grond vanuit Nederland een bus reis maakt naar Spanje. Volgende week donderdag gaat hij in Am sterdam en Chassé Cinema Breda in première. Op vrijdagavond 8 november zal Nathalie Alonso Ca sale in Breda worden geïnter viewd door filmrecensent Hans Beerekamp van NRC/Handels- blad. Memory of the Unknown begint heel Hollands met een buschauf feur met Brabants accent die de reizigers maant in te stappen. Maar al gauw blijkt er weinig Hollands aan deze magisch-rea- listische busreis met zijn ont heemde reizigers, die zich traag voltrekt zonder noemenswaardig verhaal of dialoog. Met een vreemde geladenheid worden de reizigers, in grijzig zwart-wit, ge observeerd in hun doen en laten. Als in een geïmproviseerde docu mentaire, maar dat is maar schijn, want de karakters en situaties werden wel degelijk tevoren vast gelegd in een scenario. Uit hun vaak gefluisterde ge- spreksflarden en hun houding kun je afleiden dat het om mensen gaat die hun vaderland - Rusland, de Balkan? - verlaten hebben en die onthecht zijn en ongelukkig. On zekere zoekers blijken het die - als ze met z'n tweëen zijn, zoals een Russische broer en zus, een Frans sprekend echtpaar en een Rotter damse opa en kleinzoon - moei zaam contact hebben. Ook is er een zwijgende, gekwelde man die alleen maar toekijkt en dan plotseling, als de bus door een donkere tunnel rijdt, een jongetje wurgt. De bus rijdt dwars over een bizarre Spaanse begraafplaats. Later zien de reizigers uit het raam een Spaanse processie, een plechtig ritueel, waar ze plotse ling zelf deel van uitmaken. De Russische vrouw blijkt maar een been te hebben; de reden dat haar broer steeds bij haar blijft, in te genstelling tot de andere paren. Het zijn intrigerende surrea listische momenten in een vreem de, associatieve semi-documen- taire speelfilm, die verstikkende eenzaamheid oproept. Aan het slot, als de bus in de mist is gestrand op het Spaanse platte land, maken de passagiers een boerenfeest mee. Hoewel er mee wordt gedanst met de bevolking, is er geen vrolijkheid en waaiert het gezelschap uit elkaar. Een hu welijk lijkt gestrand. Een oudere vrouw die ooit mooi was, mijdt de Arabische jongeman die haar eer der in de bus amuseerde met zijn handelswaar. Men is alleen nog op zichzelf aangewezen. Ieder lijdt onder een onbenoemd heimwee en een verlangen naar iets dat niet werd ingelost. „Ze proberen wel met elkaar te praten, maar je krijgt het gevoel dat het niet lukt," zegt de film maakster. „Ieder mens is uiteinde lijk eenzaam. Ik ook. Sommigen zijn zich van die existentiële een zaamheid bewust, maar deze mensen zijn dat niet. Die houden een illusie op en proberen nog mee te dansen en te zingen, maar ze doen dat eigenlijk in hun eentje en niet met elkaar. Mijn film gaat vooral over die onbewuste een zaamheid." „Ik heb gekozen voor een bus om dat dat een gesloten ruimte is, waar de tijd stilstaat terwijl die buiten het raam voorbij gaat. Veel scènes zijn spontaan ontstaan door het gedrag van de mensen die met mij op reis gingen: mijn vader, mijn kleine broertje, die ik koos omdat hij zo mooi is, een goede Russische vriend met zijn zus, een Rotterdamse ex-zeeman (met ta toeages) die ik in de kroeg heb ontmoet, de vriend van de regie assistente en een beroepsactrice, die zich heel erg in haar personage herkende." Achttien dagen zaten ze samen in de bus. Een pretje was het niet, maar Nathalie Alonso Casale wist alle ruzies tussen haar 'acteurs' buiten beeld te houden en met heel weinig uiterlijke middelen een verstild, vervreemdend en traag voortgaand beeld op te roe pen van een triest reisgezelschap dat wel nooit meer 'thuis' zal komen. Thuis voelt Casale zichzelf ook nergens, met haar Nederlands- Frans-Spaanse achtergrond, hoe zeer zij wel haar best heeft gedaan om zich aan te passen aan Neder land, waar ze opgroeide. Ze werd in Parijs geboren uit een Spaanse vader en een Franse moeder. Haar vader, een communistische hoog leraar Spaans, moest zijn land verlaten vanwege het Franco-re gime, maar kon in Parijs uiteinde lijk geen goed betaald werk vin den. Hij vertrok in de jaren zeventig naar Nederland vanwege de uit stekende economische situatie. In Groningen vond hij een hoogle raarsbetrekking in de Spaanse linguïstiek. Daar groeide Nathalie op en wist al op haar veertiende dat ze wilde filmen. Haar vader was dol op Chaplin, vond hem de grootste, en zij dus ook. Zijn ge voel van heimwee en onthechting heeft van jongsaf een stempel op haar gedrukt. „Altijd ben ik op zoek naar mijn achtergrond, vooral naar een Spanje dat ik alleen uit verhalen ken. Ik hoor nergens bij en dan krijg je ook die afstand tot men sen, zoals in mijn film. Ik houd heel erg van mensen, maar daar om moet ik juist afstand nemen. Om ze in hun waarde te kunnen laten. Mijn oorspronkelijke scena rio was uitgeschreven in tragi-ko- mische dialogen, maar de levens geschiedenissen van de passsa- giers waren zo uiteenlopend en triest dat de film uiteindelijk veel zwaarder en ernstiger is geworden dan oorspronkelijk de bedoeling was." Haar vaders actieve belangstel ling voor het communistische Rusland (die later omsloeg in de bekende desillusie) bracht haar ertoe om meteen na haar oplei ding aan de Nederlandse Filmaca demie naar Rusland te gaan. Ze ontmoette er haar latere man, de Russische cameraman Vladas Naudzius, die haar Memory of the Unknown zo sfeerrijk fotografeer de. De Russische cinema lijkt, meer nog dan het surrealisme van Bu- nuel, een onmiskenbare inspira tiebron voor Nathalie Allonso Ca sale. „Ach," zegt ze, „de Russische cinema bestaat helemaal niet meer. Nu het land is ingestort, wordt er niets moois meer ge maakt. Ik houd van grote Russi sche filmers die allang dood zijn, zoals Tarkovski. En Vyacheslav Amirkhanian, een beeldendichter waar ik om moet huilen zonder dat ik weet waarom." Zelf denkt ze ook vooral in beel den en in sfeer, niet in verhalen. Ik ben niet zo goed in verhalen. Dat is bepaald niet mijn sterkste punt, omdat ik alle verhalen even be langrijk vind. Ik heb moeite met selecteren omdat er zo verschrik kelijk veel op me af komt." „Eén beeld uit de werkelijkheid is toch altijd nog unieker dan een heel verhaal. Terwijl ik met deze film bezig was, had je de oorlog in Joegoslavië en toen kwam de oor log in Tsjetsjenië. Dan heb ik on middellijk het gevoel dat ik daar naartoe moet, omdat ik altijd op zoek ben naar een universeel beeld dat ook op allerlei andere si tuaties toepasbaar is." Toch is de cineaste momenteel be zig met een scenario op basis van een boek, Werther Nieland, de eer ste roman van Gerard Reve. „Maar dat zal beslist een heel an der soort Reve-verfilming worden dan men in Nederland tot nog toe gewend was," lacht ze. In Memory of the Unknown bren gen de trage cadans van de busreis en de lange afstanden die worden afgelegd, bij de onzekere persona ges een toestand van steeds grote re apathie en verlatenheid teweeg. Maar ook de kijker raakt eniger mate in trance. Als die tenminste openstaat voor de verhaalloze filmstijl, die weinig prijs geeft van het achterliggende levensverhaal van de geheimzinnige reizigers. „Het is een busreis door de drie landen waar mijn wortels liggen, maar nergens kan ik aarden, net als mijn personages." 'Memory of the Unknown' van Na thalie Allonso Casale draait vanaf donderdag 7 november in Chassé Cinema in Breda. Op vrijdagavond 8 november is de cineaste daar aanwezig. Door Jos Kessels Regisseur Andrew Davis zal zelf wel graag trimmen, anders is het ffloeUijk te verklaren dat er in z'jn films zoveel gehold wordt. In The Fugitive liep Harrison Ford zich de longen uit het lijf, in Chain Reaction legt Keanu Ree ves enkele steeple chases af. Reeves heet in de film Eddie en ffloet voor iedereen op de vlucht. Hij werkt mee aan een waterstof ®ergie project in Chicago. Als net onderzoek vruchten afwerpt wordt het laboratorium overval len. Een geleerde wordt gedood, een andere gekidnapt en de fa briek wordt opgeblazen. hddie krijgt hier allemaal de schuld van en de FBI opent de jacht op hem. Samen met zijn vrouwelijke collega Lily gaat Ed die er vandoor. Hij krijgt hulp van de wetenschapper Shannon (Morgan Freeman), maar die blijkt een dubieuze rol te spelen. Het maken van Chain Reaction schijnt nogal problematisch ge weest te zijn, als we regisseur Da- vis mogen geloven. Hij filmde in Chicago in de winter, een periode die zich beter leent om de benen omhoog te leggen bij de kachel, zo adviseerde de naaste omge ving. Alle kosten en ontberingen ten spijt is Chain Reaction een middelmatige actiefilm. Het ver haal is gekookt op een eenpits- brander en alweer koud voordat het goed en wel opgediend wordt. Zoals gezegd wordt er veel ge rend, maar dat is eerder om de spieren warm te houden. Slechts een enkele passage mag er zijn, zoals de scène waarin Reeves een geopende brug be klimt. Voor het overige moet de opruimingsdienst de klus klaren met wat ontploffingen in fa- brieksloodsen. Moet Keanu Reeves nog volop aan de bak in de bevroren nacht, de actiebijdragen van de toch be genadigde Morgan Freeman be perken zich tot het opsteken van dikke sigaren. Chain Reaction bewijst dat regis seur Andrew Davis inderdaad beter een winterslaapje had kun nen doen. In Blind Date van Theo van Gogh doen een man en een vrouw net alsof zij elkaar voor het eerst ontmoeten door middel van een con tactadvertentie. Het blijkt echter om een gescheiden echtpaar te gaan dat een spel met elkaar speelt om het verdriet over de dood van hun dochtertje te verwerken. Renée Fokker en Peer Mascini werden uitste kend geregisseerd, hoewel de herhaling van hun ontmoetingen - tel kens in een nachtclubachtige omgeving - op den duur wat minder overtuigt. (Cinésol 2 in Breda) Twee schizofrene jongeren, Harry en Kate, worden verliefd en gaan tot verbijstering van hun omgeving samenwonen in de schrijnende en geestige Australische speelfilm Angel Baby van Michael Rymer. Har ry heeft last van psychotische aanvallen, Kate leeft in een geheel ei gen verbeeldingswereld. Wanneer Kate zwanger wordt, weigeren ze medicijnen, waardoor hun waanzin erger wordt en zij steeds meer geïsoleerd raken. Ze beleven hun relatie en de zwangerschap echter veel intenser dan 'normale' mensen. (Chassé Cinema Breda) Lang leve de koningin, het kostelijke filmsprookje van Esmée Lam- mers, is weer terug in Cinésol in Breda. Over een klein, eenzaam meis je dat dol is op schaken en in het paleis van de koningin (Monique van der Ven) levende schaakstukken ontmoet, die met elkaar strijden als echte mensen. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Small Faces, een klein Schots meesterwerkje van Gilles MacKinnon over drie ontspo rende broers uit een ontwricht gezin uit het Glasgow van de jaren zes tig. Felrealistisch en beweeglijk wordt het geweld van straatgevech ten tussen rivaliserende jeugdbendes opgeroepen, maar daar staat ook de poëtische schoonheid tegenover van jeugdherinneringen, die de kwetsbaarheid van de jongens laten zien. Op het Filmfestival Rot terdam bekroond met de Tiger Award. Filmhuis Roosendaal (in schouwburg De Kring) draait vanavond Braindead, een amusante en bloedstollende horrorfilm van de Nieuwzeelandse cineast Peter Jackson (Heavenly Creatures). Een kleinburgerlijk gezin in een keurige wijk wordt bestookt door een duivels zombie-virus. De trucages zijn bijzonder en de persiflage is geestig. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis ter - A Goofy Movie Cinema Paradiso - City of the lost children - Primal fear Roxi 1 - Independence Day Roxi 2 Tin Cup - Babe, een buitengewone big - Chain reaction BREDA Grand - The Nutty Professor (a.I) Mignon - Lang leve de koningin (a.I) - Phenomenon (a.I) Cinesol 1 - Tin Cup (12 j) Cinesol 2 - Babe een buitengewone big (a.I) - Blind Date (16 j) Cinesol 3-Twister (12 j) Casino 1 - Independence Day Casino 2 - Chain Reaction - A Goofy Movie Casino 3 - Last man standing - Independence Day Casino 4 - Trainspotting - Tom Jerry movie Chassé Cinema - Baisers Volés - Angel Baby - Breaking the waves - Zusje - filmcollege over interpreteren - Tokyo Drifter - De gebroeders Leeuwenhart GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Independence Day (12 j) - A time to kill (16 j) - A Goofy movie (a.I) GOES Grand Theater Goes - Independence Day - Babe, een buitengewone big Podium 't Beest - De jurk - Wan Pipel HULST Koning van Engeland - Independence Day - Tin Cup - Chain reaction - The nutty professor - Time to kill - Twister - Last man standing - Inde pendence day MIDDELBURG Schuttershoftheater - Trainspotting - Mighty Aphrodite - Mean Streets - Beautiful Thing (avant première) OUDENBOSCH Fidei et Arti - Small Faces ROOSENDAAL City 1-2-3 - independence Day - The nutty professor - Phenomenon - A Goofy movie Cinema Paradiso - Primal Fear Filmhuis - Braindead TERNEUZEN Porgy Bess - Zusje TILBURG Heuvelpoort 1 - Tin Cup (12 j) - Tom Jerry (a.I) Heuvelpoort 2 - Babe (a.l) - Twister (12 j) Heuvelpoort 3 - Chain reaction (16 j) Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l) Heuvelpoort 5 - Last man standing (16 j) - A Goofy movie (a.l) Cinecitta 1 - Fargo - Trainspotting Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Stealing Beauty - Phenomenon - Zero Kelvin Midi - Independence Day Filmtheater Louis - Cold Fever - The celluloid closet - Andrej Roeblov - Thomas More Academic - Het gouden zwaard VLISSINGEN Alhambra Theater - Independence Day - The nutty professor - A Goofie Movie - Twister - Chain reaction - Babe - Last man standing - Tin Cup ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Quest Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur A Goofy movie 20.00 en 22.30 uur Fargo Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The nutty professor Zaal 8,9,16 en 20 - 14.00,14.30,16.30, 17.00,19.30, 20.00, 22.00 en 22.30 uur Independence Day (flexibele indeling) Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dragonhead Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstaart 19.30 en 22.30 uur Breaking the waves Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Diabolique Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Dunstion checks in 20.00 en 22.30 uur Striptease Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Phenomenon Zaal 17 - 14.30,17.00 en 20.00 uur It takes two 22.30 uur Rasputin Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - the Glimmerman Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur - Mission impossible Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Flipper Zaal 23 - 20.00 en 22.30 uur Secrets and lies Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The crash Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25