Unieke swinger op de vierkante centimeter Bach in Brabant ormen huis ïg twee Breda Tenorsaxofoonlegende Sonny Rollins zondag in Maastricht Opnieuw wereldjazz in Terneuzense club DE STEM MUZIEK D3 Stram Klein Concerten Dopegezinde Gemeente Keltische liedkunst in Breda Tien jaar Bach Collegium Breda Barokstijl Rome TOBER 1996 D2 ederlandse gebarentaal, rré - Onbekende Gracht - Chamber Theatre toneel r Raamtheater -'t Klein nov) amtheater - Raamtheater kkeltheater - wo tot zo - dec en 25 t/m 30 dec) ter aan het Spui - (t/m 35 versie van Rudi van Dam- en 8 nov in Rotterdamse at 6 -19.30 uur - zo 13.30 - 20.30 - zo 14.30 uur (t/m ederlands Kindertheater - ssé Theater - 20.30 uur De Bussel-Torenplein 12- t' - Schouwburg De Kring 20.15 uur - Schouwburg Til- r - Schouwburg Tilburg aer - Anna v. Berchemlaan 2 -Chassé Theater- 20.30 u 'Hitparade' - Chassé Thea- met Theater Malpertuis 15 uur .00 uur de Krim' - Chassé Theater 0 - Schouwburg De Kring r van CaDance, ook de plaats van de Theater jzen van de Vereniging louwburg- en Concertge- recteuren (VSCD) plaats, rden Theaterdansprijs is lanne Solan van het Ne- s Danstheater en de Cho- .eprijs is voor Piet Rogie. e Zilveren Theaterdans en Ann van den Broek en Evelin genomineerd. De obers voor de Lucas Ho- js zijn Karin Post en n Sabaté. agse theaters Korzo en aan het Spui organiseren ze. In tweeëneenhalve aan veertien Nederlandse oducties in première, komst van het festival is ns onzeker. Het nieuwe nplan van staatssecretaris iorspelt niet veel goeds, al organisatoren. zacht verloren heeft. Met arme stem en scherpe te reëert Long een intiem vol tederheid, humoi e ring. Zijn liedjes geven ee gevoel van herkenning* zijn soms ook bijtend sa zoals in nummers als H irin Bolkestein op de kom' genomen. ,e zijn inspanningen voor landse taal ontving D° 8 nog de Visser-Neerian- js. Het sterkst blijft hijeC zanger van zijn eigen U teksten, die in Nu d°01'n r Victor van Swaay t 1, Carlie) op een ondein manier zijn saro®8 Hij wordt begeleid ijfmansband onder lei toetsenist Peter van, g, dat met zijn akoesti ynthetische instrum ~1" een compleet orkes Long komt met 'Nu °P e. ;r en 1 november naa p januari naar Tilburg *rt naar Terneuzen. _rt be, 17 DONDERDAG 31 OKTOBER 1996 poor Rinus van der Heijden Legendes, de jazzmuziek staat ermee op en gaat ermee naar bed. In de tijd dat er nog vele leefden schreven zij zelf hun geschiedenis. Nu er tegen woordig nog maar zo weinig over zijn, wordt hun belang rijkheid gemaakt door de me dia. Er zijn er nog slechts en kele in staat hun eigen levens loop te creëren. Een van hen is Sonny Rollins. Deze zwaargewicht op de tenor saxofoon doet niet vaak deze contreien aan. Zondagavond is hij echter in Nederland, als hek- kesluiter van het driedaagse fes tival Music Nights in Maastricht. Hoewel zeker dient te worden vermeld dat er sleet komt op deze tenorreus, is een concert van Rol lins altijd een evenement om naar uit te zien. De man die in de jaren vijftig een groot drugsprobleem had, moet daar nu de tol voor be talen. De pensioengerechtigde leeftijd juist gepasseerd, weet hij zelf ook dat zijn kracht niet meer dezelfde is als in zijn gloriejaren. Daarom toert hij de laatste jaren weer wat meer. Nu kan het nog, over tien jaar is het fysiek niet meer op te brengen zijn double- time soli over de mondiale con certzalen uit te storten. Vorig voorjaar trad Rollins nog op in Brussel en Amsterdam. Zijn bewegingen waren stram en zijn sound miste het ronde van de ja ren vijftig. Maar Rollins is nog al tijd Rollins, de unieke swinger op de vierkante centimeter, de man van de nimmer eindigende solo's. Het unieke van Rollins valt nau welijks te omschrijven. Je moet dat niet zoeken in vernieuwings drang, want die is hem vreemd. Rollins zet de lijn Coleman Haw- kins-Lester Young-John Coltra- ne voort, drie saxofoongiganten die hem vóór gingen. Hij pikte het omfloerste geluid van Hawk ins en Young in en ontfermde zich tevens over de spierballen van Coltrane. Waarbij hij er in tussen alles aan deed een eigen sound te ontwikkelen. In de be ginfase van zijn carrière experi- Sonny Rollins: perfectionist menteerde Rollins met onmoge lijke rietdiktes en mondstukken die heel wat wijder gaapten dan die van andere blazers. En daar bij bleef hij te allen tijde de im provisator zonder weerga, die be bop, calypso, funk en blues vere nigt in een kolkende stijl die niet te imiteren valt. Sonny Rollins vierde in de twee de helft van de jaren vijftig zijn grootste triomfen. In 1956 kwam zijn album Saxophone Colossus uit, waarmee hij er in één klap stond. Andere mijlpalen volgden elkaar in snel tempo op: Way Out West (1957), The Freedom Suite (1958) en The Bridge (1962). De reputatie van Rollins was geves tigd, voor eeuwig. Rollins is altijd zijn eigen gang gegaan. Van trends in de jazz trok hij zich niets aan. In 1959, precies in de periode dat zijn grootste concurrent John Coltra ne de modale jazz verliet en ging experimenteren met orkestraties, harmonieën en akkoorden, ver liet Rollins het jazzmilieu voor 27 maanden. In 1966 laste hij een tweede retraite in, die maar liefst vijf jaar duurde. Alle veranderingen die de jazz heeft doorstaan, zoals de periode van de freejazz in de jaren zestig, de opkomst van de rockjazz en loftjazz in de jaren zeventig en andere, latere fusievormen, liet Rollins aan zich voorbij gaan. Hij schaart zich daarmee in de rijen van grote voorgangers als Art Blakey, Bud Powell, Dexter Gor don en al die anderen die er slechts naar streefden in de jaren die hen nog restten nog perfectio- nistischer te worden. Perfectio nistisch in een muzieksoort die hen met de paplepel was ingege ven en waarbij zij geen behoefte hadden die van hun historische waarde te ontdoen. Sonny Rollins was altijd het sterkst in klein gezelschap, met alleen een bassist en drummer om zich heen. Toch kiest hij de laat ste jaren voor grotere bezettin gen. Dat is een vreemde keuze, want de tenorist blijkt een ijdel persoon, die als zijn lichamelijke kracht dat toestaat, het liefst egotript en zijn mede-musici tot toehoorders degradeert. Of hij dat zondag ook zal doen is na tuurlijk nog niet bekend. Maar Clifton Anderson (trombone), Stephen Scott (piano), Bob Cranshaw (contrabas), Victor See-Yuen (percussie) en Harold Sumney (slagwerk) zullen er vooral slechts zijn om te begelei den. Schitteren doet de Meester zelf wel. De Music Nights Maastricht vin den van vrijdag tot en met zater dag plaats in een tent op het Vrijthof en in de Maastrichtse cafés. Het evenement is de opvol ger van het ter ziele gegane Jazz Mecca. De vrijdag wordt ruwweg voor de jongeren geprogram meerd, de zaterdag voor een wat breder publiek en de zondag voor de liefhebbers van de traditionele jazz. De vrijdag staat onder het motto Move to the Groove helemaal in het teken van de funk en de jazz- dance. De titel van het zaterdagpro gramma luidt Voyage of the Afri can Voice. Een van de grote na men is Al Jarreau. Jazz Legend is het terechte motto van de zondag, want dan valt onder meer Sonny Rollins te beluisteren. In de kroegen staan dit jaar nog betere artiesten dan vorig jaar. Er is opvallend veel trompetge- weld: mensen als de Amerikaanse trompettisten Roy Hargrove (zondag in Terneuzen) en Leroy Jones en het Nederlandse trom pet-talent Saskia Laroo. Het concert van Sonny Rollins wordt zondag gegeven in de tent op het Vrijthof in Maastricht. Aanvang 20.15 uur. Van onze kunstredactie In de gemiddelde platenzaak moet je de naam nog spellen maar met de toenemende populariteit van de smartlap gaat het ook steeds beter met De Dopegezinde Gemeente. De band geeft deze maand concerten in Breda en Roosendaal. Toen ruim acht jaar geleden Trio Cor Witjes uit elkaar viel, bete kende dat voor Pierre van Duyl (Cor Witjes) het startsein voor De Dopegezinde Gemeente. In Mar cel Cuypers (klarinet) van de City Eastern Standard Time Jazz Band trof Van Duyl (accordeon, gitaar) een muzikale bondgenoot met eenzelfde belangstelling voor volksmuziek. De groep werd gecompleteerd door de Rotterdamse en Haagse vrienden Peer Wassenaar (con trabas), Bob Langenberg (drums), Patrick Votrian (trom bone) en Rick Witlox (gitaar). De Dopegezinde Gemeente speelt liedjes met levenservaring, vaak puur Nederlands maar ook stam mend uit andere Europese cultu ren en Zuid-Amerikaanse en Jid dische nummers. De band, die zichzelf beschouwt als een 're pertoiregezelschap' bracht de cd Ver van alles uit waarop eigen bewerkingen van Nederlandse liedjes als Amsterdam huilt, Leidscheplein en Ketelbinkie of wel 'Toen wij van Rotterdam ver trokken'. Vrijdag 1 november Breda (Chasse Theater kleine zaal), zaterdag 23 november Roosendaal (Schouw burg De Kring). Bassist Christian McBride (links) speelt volgende week, trompettist Roy Hargrove aanstaande zondag in Terneuzen foto's porgy bess Van onze verslaggever De zangeres en harpiste Rachel Ann Morgan zingt vrijdagavond volksliedkunst uit Wales en klas sieke liederen tijdens een concert in De Nieuwe Veste in Breda. Ra chel Ann Morgan is uitgenodigd door de Vrienden van het Lied. Zij begeleidt zichzelf op de harp. Het recital is verdeeld in twee ge deelten. In het eerste deel van het programma zingt Morgan Kelti sche liederen, begeleid door de Keltische harp. Daarnaast brengt de zangeres klassieke liederen ten gehore, van o.a. Handel, Beet hoven, Massenet en Rodrigo, waarbij zij een concertharp be speelt. Rachel Ann Morgan be schikt over het typerende fluwe len en buigzame stemgeluid dat Ierse en Welshe zangeressen vaak hebben. De Vereniging Vrienden van het Lied propageert de lied kunst in Nederland door het or ganiseren van concerten in klei nere concertzalen. Van onze verslaggever Jazzclub Porgy Bess in Terneu zen bevestigt de komende twee weekeinden zijn reputatie als po dium voor wereldsterren. Twee prominente vertegenwoordigers van de jongste Amerikaanse jazz- generatie treden aan. Aanstaande zondag is dat trom pettist Roy Hargrove, een week later bassist Christian McBride. Van de laatste is het diens enige optreden jn de Benelux. De carrière van trompettist Roy Hargrove (26) is de afgelopen ne gen jaar als een raket omhoog ge schoten. In 1987 ontdekte Wyn- ton Marsalis de 17-jarige Roy Hargrove op een middelbare school in Dallas, Texas. Negen jaar later heeft hij zes cd's op zijn naam staan. Hoewel een geboren bebop-musicus, is Hargrove niet doof voor de hedendaagse stads- muziek van zijn generatiegeno ten. Hij speelt ook in diverse funkformaties. Roy Hargrove treedt zondag in Porgy Bess op in kwintetfor matie: met Ron Blake op sax, Charles Craig op piano, Gerald Cannon op bas en Karriem Rig- gins op drums. Optredens van de onstuimige Hargrove willen nog wel eens uitlopen tot meer dan drie uur. Nog jonger dan Hargro ve is bassist Christian McBride. Pas 23 jaar en nu al allerwege ge noemd als dé erfgenaam van Charles Mingus en Ray Brown. McBride treedt op met een kwar tet. Porgy Bess, Noordstraat 52, Ter- neuzen, zondag 3 november, 16.00 uur. Kwintet Roy Hargrove. Hargrove speelt ook tijdens de Music Night in Maastricht. foor Hans Rooseboom Het koor Bach Collegium Bre da viert zijn tienjarig bestaan deze maand met drie activitei ten, waaronder deelname aan een internationaal korencon cours in Jeruzalem. Aanstaande zondagavond ver zorgt het Bach Collegium onder leiding van Geert van den Dun gen een concert in Breda met een wereldprenière, namelijk de Mis- so Festiva van de Brabantse componist Jos van Amelsvoort. Deze mis gaat pas na 35 jaar in première, want Van Amelsvoort schreef het werk in 1961. Bijna al het werk van deze componist uit Kaatsheuvel - en docent aan het conservatorium in Tilburg - is onbekend gebleven. Mede door het ijveren van de Bredase musi coloog en koordirigent Geert van den Dungen wordt Van Amels voort nu op 87-jarige leeftijd vol ledig gewaardeerd. Zijn 300 composities worden momenteel alle uitgegeven door Donemus, en hij componeert gestadig door, nu vooral kamermuziek. Het bijzondere van de Missa Fes tiva van Jos van Amelsvoort is de stijl: het werk is namelijk geheel in de hoogbarokke stijl van Jo- hann Sebastian Bach geschre ven. De componist schreef twee van dergelijke missen. Hoewel de muziek volledig barok klinkt, gaat Van Amelsvoort harmo nisch toch een paar stapjes ver der dan Bach. Tijdens het con cert van zondagavond (Anto- niuskerk Breda, 20.15 uur) zingt het Bach Collegium bovendien een zelden uitgevoerde Mis van J.S. Bach zelf. Het koor wordt tijdens het concert instrumentaal bijgestaan door het Barokorkest Florilegium Musicum op authen tieke instrumenten. Een week later organiseert het Bach Collegium opnieuw een be langwekkend concert: een Bach- recital door de pianist Geoffrey Douglas Madge in de Waalse Kerk in Breda. Hij speelt Fanta sieën van Bach. Madge is een be kend voorvechter van heden daagse muziek, maar hij heeft Bach nooit opgegeven. In zijn jeugd in Australië (hij woont sinds 1963 in Nederland en is do cent aan het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag) heeft hij ooit het Australian Bach Cham pionship gewonnen. Op 17 november vertrekt het koor naar Jeruzalem om deel te nemen aan het internationale Palestrina Concours. Dat is een koorconcours waarvan de orga nisatie in Rome zetelt, maar dat steeds in een ander land wordt gehouden. Dit jaar is dat Jeruza lem vanwege het 3000-jarig be staan van de stad. Ook tijdens dit concours zal het Bach Collegium een werk van Jos van Amelsvoort brengen. Van de Brabantse componist Jos van Amelsvoort (links) dirigeert Geert van den Dungen (rechts) zondagavond de wereldpremière van de Missa Festiva (1961) in barokstijl. foto archief oe stem AMSTERDAM Herman van Veen - Carré (t/m 30 nov) BREDA Robert Long - 'Nu' - Chassé Theater - 20.00 uur - do en vr DEN HAAG Evita - Congresgebouw - (1 t/m 10 nov) MAASTRICHT Music Nights Maastricht 1996 - vele artiesten - Muziektent op het Vrijthof - vanaf 23.00 uur - zo 14.00 uur (1 t/m 3 nov) NIJMEGEN Music Meeting - Stadsschouwburg en de Vereeniging (1 t/m 3 nov) OOSTERHOUT Up with people - met 'The Happening' - CC De Bussel - Torenplein 12 -20.15 uur-vr en za ROTTERDAM Nederlands Koorfestival 1996 - door KL Bond van Zang- en Orato- riumver. - klassiek (2,9 en 16 nov) Eros Ramazzotti - wo 6 en do 7 nov - extra concert - Ahoy'Rotterdam -18 nov - MECC in Maastricht UTRECHT Andrés Marin y Grupo - Serie Flamengo - 20.15 uur - Vredenburg - vr en za DONDERDAG ETTEN-LEUR Pater Moeskroen - 'Wilde Liefde' - De Nobelaer - Anna v. Berchem laan 2-20.15 uur MAASTRICHT Première Tosca - van Giacomo Puccini - door Opera Zuid - aan de Parade VRIJDAG BERGEN OP ZOOM Jamsessie - De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur BREDA De Dopegezinde Gemeente - 'Ver van Alles' - lichte muziek - Chas sé Theater - 20.30 uur Human Beings - ambient-techno-night - PARA - van Coothplein 39 - 22.00 uur ROTTERDAM Julya Lo'ko - met 'Colour me forever' - westerse rock en oosterse roots - 201.5 uur - de Doelen UTRECHT Nederlands Kamerorkest - werken van Mozart, Bartók en Beetho ven - 20.15 uur - Vredenburg ZATERDAG BERGEN OP ZOOM La Traviata - door Russische Staatsopera van Tatarstan - 20.15 uur - Stadsschouwburg De Maagd Jammah Tammah support - ook skamuziek - Poppodium De Bot te Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur Pique Dame - opera van Tjaikovski - door Russische Staatsopera Ta tarstan - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur EINDHOVEN Marianne Faithfull - sings Kurt Weill - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips Marabenta - Afrikaanse muziek - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Pi- lips Country show - Johnny Marks en anderen - 20.00 uur - Motel Eind hoven - Aalsterweg ETTEN-LEUR Frans Bauer - concert - De Nobelaer - 20.15 uur GENT Vernon Reid - concert - 21.00 uur - Make It Happen - Fruithoflaan 124 ZONDAG BERGEN OP ZOOM Daniel Speer Trombone Consort - Hofzaal - Markiezenhof -12.00 uur BREDA Maarten van Roozendaal - Kim Soepnel - Chassé Theater -15.00 uur Der Bettelstudent - opera door muziektheater van Wroclaw - Chas sé Theater -14.30 uur Princenhage's Mannenkoor - concert - Chassé Theater -14.30 uur Carlo D'WIJS - lezing 13.30 uur en concert 15.30 uur - PARA - van Coothplein EEKLO Guo Yue groep - 'Touching the Water' - fluitist - klassieke en we reldmuziek, new age - 20.30 uur - CC de Herbakker - Pastoor De Neve- straat ETTEN-LEUR Frans Bauer - Live in Concert - De Nobelaer - Anna v. Berchemlaan 2 -20.15 uur EINDHOVEN Brunchconcert - en het NOG Ensemble -12 jonge musicanten - licht klassieke muziek -11.00 uur - Muziekcentrum Frits Philips TILBURG Steve Coleman - Noorderligt MAANDAG AMSTERDAM Peter Green Band - concert - voorprogramma Boogie Chillen om 20.00 uur - 21.00 uur - Paradiso UTRECHT Enrico Pace - piano - met werken van Schumann, Brahms, Liszt en Mozart - 20.15 uur - Vredenburg DINSDAG BREDA Widi Soerjadi - Chassé Theater - 20.00 uur EINDHOVEN Helmut Lotti - Goes Classic - 20.15 uur - Muziekcentrum Frits Philips WOENSDAG EINDHOVEN Circus - door Stichting Maat - muziekstuk voor kinderen (6+) -15.00 uur - Muziekcentrum Frits Philips UTRECHT Concert - door Candida Thompson (viool) en David Kuyken (plano) - Nederlanders in de Leipziger Schule - 20.15 uur - Vredenburg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23