Bach Dietrich als voorbeeld Tovenaar met simpele lapjes stof Tenorsa Dansers bestormen Haags stadhuis 'Liefde op de Krim' van Slawomir Mrozek met Nelly Frijda Robert Long twee avonden in Breda Tien j aai pE STEM Stram Concerten Dopeg< Keltische liedk DE STEM Bureaucratie Tekenwerk Chris Lomme blikt als toneelvedette terug op het leven in 'Het Mens' Feike Boschma brengt jubileumprogramma 'De poppen aan het dansen' In ere Naturel Oorlog Franse traditie Invloed DONDERDAG 31 OKTOBER 1996 D2 AMSTERDAM King Kong - eerste theatervoorstelling in Nederlandse gebarentaal Üvoor doof en horend publiek (8+) - Klein Carré Onbekende Gracht 19.00 uur - zo 15.00 uur (t/m 3 nov) 2 The man who wished - door Amsterdam Chamber Theatre - - 20.15 uur - Stadsschouwburg (5 t/m 10 nov) ANTWERPEN Schuilplaats - van James Saunders - door Raamtheater 't Kje„ Raamtheater - wo t/m za - 20.00 uur (tot 10 nov) La Locandiera - van Carlo Goldoni - door Raamtheater - Raamtheater op 't Zuid - wo t/m za - 20.00 uur (tot 17 nov) Onegin - naar Poeskin - door Torka T. - Fakkeltheater - wo tot 20.30 uur (tot 10 nov) DEN HAAG ft West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) De Gids - door Het Nationale Toneel - Theater aan het Spui - (t/m i; nov) Het Nationale Ballet - Het Zwanenmeer - versie van Rudi van Dant- zig - 4 en 5 nov in Lucent Danstheater - 7 en 8 nov in Rotterdamss Schouwburg Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur - zo 133) uur (t/m 21 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 - zo 14.30 uur (ft 21 dec) DONDERDAG AMSTERDAM De wereld van Mathijs - musical door Nederlands Kindertheater 14.00 uur - Stadsschouwburg BREDA Bafochi - folkloristisch ballet uit Chili - Chassé Theater - 20.30 uur OOSTERHOUT Tim van der Sluijs - soloprogramma - CC De Bussel - Torenplein I) 20.15 uur ROOSENDAAL Jozef in Dothan - door 'Het Toneel Speelt' - Schouwburg De Kring Kerkstraat 1 -20.15 uur TILBURG Malpertuis - met Troje Trilogie - toneel - 20.15 uur - Schouwburg lil- burg Poupou - met Vuur - kleinkunst - 20.30 uur - Schouwburg Tilburg VRIJDAG ETTEN-LEUR John Buijsman - solo-cabaret - De Nobelaer - Anna v. Berchemlaani -21.00 uur ZATERDAG BREDA Erik van Muiswinkel - De Mensenvriend - Chassé Theater - 20.30 uur MAANDAG BREDA Première Nederlands Dans Theater 2 - 'Hitparade' - Chassé Thea ter - 20.00 uur DINSDAG ROOSENDAAL Beatrijs - woordtheater - co-produktie met Theater Malpertuis Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur WOENSDAG BREDA Zzinderella - musical - Chassé Theater - 20.00 uur Haarlems toneel - komedie - 'Liefde op de Krim' - Chassé Theater 20.30 uur ROOSENDAAL De Frivole Framboos - door Con Moto - Schouwburg De I Kerkstraat 1-20.15 uur Negentig dansers, beroeps mensen en amateurs, bestor men woensdagmiddag 6 no vember de hal van het Haagse stadhuis. In het Atrium, de immense ont vangsthal van het Richard Mei er's spierwitte gebouw, openen zij het tweejaarlijkse Haagse dansfestival CaDance. Ze doen dat met het evenement The City Hall Ball, een choreo grafie van de Haagse Sanne van der Put. De 'spetterende' voor stelling is gratis toegankelijk voor het publiek. Het eigenlijke begin van CaDan ce is een dag later. Dan heeft de première plaats van My Jester, een choreografie van de Rotter damse Anouk van Dijk. Op 10 november heeft in het Theater aan het Spui, eveneens in het kader van CaDance, ook d( uitreiking plaats van de Theater- dansprijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecteuren (VSCD) plaats De Gouden Theaterdansprijs is voor Jeanne Solan van het Ne derlands Danstheater en de Cb- reografieprijs is voor Piet Rogie. Voor de Zilveren Theaterdans- prijs zijn Ann van den Broeken Marcelo Evelin genomineerd. De kanshebbers voor de Lucas Ho- vingprijs zijn Karin Post en Joaquim Sabaté. De Haagse theaters Korzo en Theater aan het Spui organiseren CaDance. In tweeëneenhalw week gaan veertien Nederlandse dansproducties in première. De toekomst van het festival's overigens onzeker. Het nieuw' Kunstenplan van staatssecretaris Nuis voorspelt niet veel goeds, a-- dus de organisatoren. Door Rinus van der Heijden Legendes, de jazzmuziek staat ermee op en gaat ermee naar bed. In de tijd dat er nog vele leefden schreven zij zelf hun geschiedenis. Nu er tegen woordig nog maar zo weinig over zijn, wordt hun belang rijkheid gemaakt door de me dia. Er zijn er nog slechts en kele in staat hun eigen levens loop te creëren. Een van hen is Sonny Rollins. Deze zwaargewicht op de tenor saxofoon doet niet vaak deze contreien aan. Zondagavond is hij echter in Nederland, als hek- kesluiter van het driedaagse fes tival Music Nights in Maastricht. Hoewel zeker dient te worden vermeld dat er sleet komt op deze tenorreus, is een concert van Rol lins altijd een evenement om naar uit te zien. De man die in de jaren vijftig een groot drugsprobleem had, moet daar nu de tol voor be talen. De pensioengerechtigde leeftijd juist gepasseerd, weet hij zelf ook dat zijn kracht niet meer dezelfde is als in zijn gloriejaren. Daarom toert hij de laatste jaren weer wat meer. Nu kan het nog, over tien jaar is het fysiek niet meer op te brengen zijn double- time soli over de mondiale con certzalen uit te storten. Vorig voorjaar trad Rollins nog op in Brussel en Amsterdam. Zijn bewegingen waren stram en zijn sound miste het ronde van de ja ren vijftig. Maar Rollins is nog al tijd Rollins, de unieke swinger op de vierkante centimeter, de man van de nimmer eindigende solo's. Het unieke van Rollins valt nau welijks te omschrijven. Je moet dat niet zoeken in vernieuwings drang, want die is hem vreemd. Rollins zet de lijn Coleman Haw kins-Lester Young-John Coltra- ne voort, drie saxofoongiganten die hem vóór gingen. Hij pikte het omfloerste geluid van Hawk ins en Young in en ontfermde zich tevens over de spierballen van Coltrane. Waarbij hij er in tussen alles aan deed een eigen sound te ontwikkelen. In de be ginfase van zijn carrière experi- Van onze kunstredactie In de gemiddelde platenzaak moet je de naam nog spellen maar met de toenemende populariteit van de smartlap gaat het ook steeds beter met De Dopegezinde Gemeente. De band geeft deze maand concerten in Breda en Roosendaal. Toen ruim acht jaar geleden Trio Cor Witjes uit elkaar viel, bete kende dat voor Pierre van Duyl (Cor Witjes) het startsein voor De Dopegezinde Gemeente. In Mar cel Cuypers (klarinet) van de City Eastern Standard Time Jazz Band trof Van Duyl (accordeon, gitaar) een muzikale bondgenoot met eenzelfde belangstelling voor volksmuziek. De groep werd gecompleteerd door de Rotterdamse en Haagse Van onze verslaggever De zangeres en harpiste Rachel Ann Morgan zingt vrijdagavond volksliedkunst uit Wales en klas sieke liederen tijdens een concert in De Nieuwe Veste in Breda. Ra chel Ann Morgan is uitgenodigd door de Vrienden van het Lied. Zij begeleidt zichzelf op de harp. Het recital is verdeeld in twee ge deelten. In het eerste deel van het programma zingt Morgan Kelti sche liederen, begeleid door de Door Hans Rooseboom Het koor Bach Collegium Bre da viert zijn tienjarig bestaan deze maand met drie activitei ten, waaronder deelname aan een internationaal korencon cours in Jeruzalem. Aanstaande zondagavond ver borgt het Bach Collegium onder dmg van Geert van den Dun- gen een concert in Breda met een wereldprenière, namelijk de Mis- sa estiva van de Brabantse componist Jos van Amelsvoort. Deze mis gaat pas na 35 jaar in première, want Van Amelsvoort schreef het werk in 1961. Bijna al net werk van deze componist uit Kaatsheuvel - en docent aan het conservatorium in Tilburg - is onbekend gebleven. Mede door net ijveren van de Bredase musi coloog en koordirigent Geert van uen Dungen wordt Van Amels- nu op 87-jarige leeftijd vol- dig gewaardeerd. Zijn 300 Van onze kunstredactie Gees Linnebank, Nelly Frijda en Jeröme Reehuis spelen de hoofdrollen in Liefde op de Krim bij het Haarlems Toneel. Een politieke satire vol humor en bizarre verwikkelingen, in 1992 ge schreven door Slawomir Mrozek, die aan de hand van een aantal liefdesverhalen de tragedie van het 20e eeuwse Rusland toont. In een pension aan de Krim, de Russische Rivièra, viert een ge zelschap in 1910 vakantie. Rond de samovar filosoferen zij over politiek, theater en het leven. Met de onverwachte komst van Lenin kondigt de revolutie zich aan. Achttien jaar later is pension 'Ni ce' veranderd in vakantieoord 'De Rode Gardist'. De Tsjechov-achtige personages uit de tsarentijd raken verstrikt in het labyrinth van de Sovjet bureaucratie. Als het Sovjet-sys teem langzaam instort, belanden de personages in het hedendaag se, decadente Rusland. Een gene raal zonder hoofd dwaalt rond in het Kremlin waar hij zijn ontbre kende lichaamsdeel steeds weer misloopt. De bizarre situatie ver wijst ongetwijfeld naar de huidi ge politieke situatie in Rusland. De figuren proberen zich staande te houden in een samenleving waar men cola met spiritus drinkt en elkaar op de bek slaat omdat er nu vrijheid heerst. Ie dereen droomt van Amerika. Steeds gaat het weer om mensen die hun middelmatige bestaan niet kunnen accepteren en altijd blijven zoeken naar passie en liefde. Het stuk dat bij het Haarlems To neel werd geregisseerd door Jo hanna Bilska (eveneens Pools van origine) kreeg in 1993 de Prix CIC Paris Theatre. Opvoeringen in Warschau, Krakau, Parijs en Stockholm oogstten veel succes. De voorstelling van het Haarlem se gezelschap telt tien acteurs, onder wie ook Hein van Beem, Metta Gramberg en Teuntje de Klerk. Slawomir Mrozek (1930) studeer de architectuur in Krakow en vestigde zich in 1963 in Italië en vijf jaar later in Parijs. Behalve als schrijver maakte hij naam als cartoontekenaar. Het groteske en absurde in zijn politieke satires heeft veel gemeen met zijn teken werk. Zijn vroege absurde theater stak vooral de draak met maatschap pelijke conventies. De absurdisti sche vorm waarin veel kritiek be dekt zat verstopt, had ook te ma ken met de communistische cen suur in Polen, dat hij dan ook lie ver de rug toekeerde. In de jaren zestig werden zijn absurdistische politieke satires Emigranten en Tango ook in ons land veel ge speeld. Zijn recente stuk Liefde op de Krim is aantrekkelijk voor een breed publiek. 'Liefde op de Krim' van Slawomir Mrozek door het Haarlems Toneel is op woensdag 6 november in Breda, 21 december in Terneuzen, 7 januari in Bergen op Zoom. Haarlems Toneel speelt 'Liefde op de Krim' van Mrozek met o.a. Gees Linnebank en Nelly Frijda (midden). foto joh an de boer Enkele seizoen terug speelde Chris Lomme bij De Blauwe Maandag Compagnie opvallend mooi en ingetogen de rol van Ar- kadina in De Meeuw van Tsje- chov. Een rol die ook werd opge merkt door de schrijver Benno Barnard, die bij hetzelfde gezel schap All for Love van John Dry- den zo fascinerend had bewerkt tot een verzendrama over de raadsels en poëzie van de liefde en het leven, met de zinderende Jan Decleir in de hoofdrol. Op Lommes instigatie schreef Barnard Het Mens, zijn eerste ei gen toneeltekst en een geslaagde poging om het Nederlandstalig versdrama opnieuw in ere te her stellen. Het klinkt schitterend: Natuurlijk heeft de tijd zijn kal me mes/in mijn gezicht gezet. Een onzacht handschrift/maar godzijdank geen zaal die het kan lezen. Coco's angst voor de ouderdom deelt Chris Lomme overigens niet, zoals zij in een in terview vertelde, evenmin als de adoratie voor Marlène Dietrich. 'Ouder worden hoort bij het le ven.' „Ik heb aan Benno Barnard verteld over mijn leven, over mijn toneelcarrière. Elementen daar van keren terug in de voorstel ling. Wat ik over Marlène zeg, meen ik niet. De acteur Gérard Philippe is veel eerder mijn held geweest. In mijn jeugd keek ik te gen hem op, niet tegen Dietrich. Ik was niet mooi, eerder spichtig en je denkt er dan niet aan dat je glamour kunt uitstralen. Ik wilde ook geen glamour uitstralen maar een goede actrice zijn." In Het Mens schakelt Lomme op vloeiende wijze over van de ene naar de andere rol, van Dietrich naar het meisje en de jonge vrouw die Coco ooit was. En ook de heerszuchtige moeder waar ze nooit los van kon komen, wordt intrigerend tot leven gewekt, in stem en gebaar. Ze heeft daar zeer intensief aan gerepeteerd. Maar: „Tijdens de voorstelling vergeet ik alles wat ik bij de repe tities heb verworven, laat alles los en speel zo naturel mogelijk." Benno Barnard schroomde niet om alle theatrale clichés uit het leven van Coco - toneeldiva, vrouw, dochter, minnares en moeder - van stal te halen, maar de vorm waarin hij dat doet, is virtuoos en steeds vol poëzie en humor. Chris Lomme speelt 'Het Mens' van Benno Barnard op zaterdag 9 november in het Chassé Theater in Breda. Door Marjan Mes Al een halve eeuw is Feike Bo schma een tovenaar met sim pele lapjes stof, gekleurde doe ken en onaanzienlijke draad jes en stokjes. Wanneer hij die zelfgemaakte floddertjes met zijn handen manipuleert, ko men er zwierige figuurtjes tot leven, marionetten, die heel mooi een bepaald gevoel of een sfeer verbeelden. Met traditio neel poppenspel heeft het wei nig te maken; het is pure schoonheid en poëzie van be weging, licht en kleur. „Het gaat mij niet om de poppen, maar om wat ik er mee uitdruk," is een veelgehoorde uitspraak van de man die nochtans als pop penspeler te boek staat. Dit sei zoen viert hij niet alleen zijn 75e verjaardag maar ook zijn 50-jarig jubileum met de nieuwe produc tie De poppen aan het dansen (50 jaar rafelige hartstocht). De voorstelling die mede werd bepaald door drie Griekse kun stenaars (regisseur, vormgever en componist) omvat korte en lange scènes die min of meer autobio grafisch zijn. Er wordt aan mee gewerkt door zijn vaste spelers Frans Hakkemars en Leonid Po- pa. Hoofdthema is de relatie van de speler met zijn 'pop' die zijn onderbewustzijn vertegenwoor digt. Een relatie die kan leiden tot onverwachte situaties, soms vol hartstocht en jalouzie. In deze jubileumvoorstelling gaat het o.a. om Pinocchio, Pygmalion en het Monster van Frankenstein. Allemaal schepsels die in opstand komen tegen hun schepper. De drie Griekse theatermakers heb ben zijn programma volgens Bo schma 'aanzienlijk verdiept en teruggebracht tot een klassiek thema.' Er zitten sprookjes en variété in het programma, maar ook heel morbide zaken, want Boschma houdt ervan om 'heel griezelig te zijn met poppen.' Na de pauze vertelt hij het verhaal van hoe hij ooit begonnen is. Feike Boschma is de zoon van een Fries boerenechtpaar dat hem als kind vaak mee nam naar voor stellingen. In de oorlog maakte hij poppen - 'vraag mij niet waarom' - en toen in 1945 de oor log was afgelopen, ging hij er mee optreden. Omdat er een grote be hoefte was aan uitgaan, vond ie dereen het prachtig. Tijdens die voorstellingen ont dekte Boschma dat poppenspel eigenlijk meer affiniteit had met cabaret dan met toneel. En zo kwam het dat hij ging samenwer ken met de in de jaren vijftig en zestig populaire parodistische danseres Cilli Wang. Deze Ween- se danseres maakte gebruik van grappig geconstrueerde kos tuums, zoals je die ook wel zag in revues en bij het variété. Een kos tuum samengesteld uit twee pop pen bijvoorbeeld, waardoor er een heel gekke drieëenheid ont stond tussen artieste en poppen. Door Marjan Mes „Er is geen vrouw die ik niet ben geweest: de jonge minnares, de intrigante, de ingenue met valse pijpekrullen rijpte ik tot rollen waar de erotiek in stotterde, zoals de echtgenote, de hysterica, de koningin". In haar toneelmonoloog Het Mens bij de Blauwe Maandag Compagnie vertolkt de Vlaamse actrice Chris Lomme een oudere toneelvedette, Coco, die terug blikt op haar leven, dat eclatante successen en vele minnaars heeft gekend en waarin haar moeder en Marlène Dietrich een overheer sende rol speelden. Dietrich is voor Coco de grootste, een idool maar ook een afschrik wekkend voorbeeld. De mono loog, in prachtig theatrale vers voeten geschreven door Benno Barnard, biedt de actrice alle ge legenheid om een hele reeks vrouwengestalten op sublieme wijze neer te zetten. Vele lange jaren was Chris Lomme de grote vedette van de Koninldijke Vlaamse Schouwburg in Brussel waar zij alle belangrijke vrou wenrollen uit de wereldliteratuur gespeeld heeft, van Ophelia tot Medea. In Nederland hebben we haar nooit zo goed gekend, omdat wij hier vooral te maken krijgen met 'alternatieve' Vlaamse groe pen, zoals de Blauwe Maandag Compagnie waarmee zij nog maar sinds kort werkt. Chris Lomme is voortgekomen uit de Franse toneeltraditie. Zij groeide op in het zuiden van Bel gië en werd aan het Conservato rium van Brussel opgeleid in de Franse, klassieke traditie. Het Vlaams was nooit haar moeder taal. Die heeft ze zich pas gaan deweg eigen gemaakt. Pas op latere leeftijd, na een lan ge carrière, waarin zij alle rangen van de ouderwetse Brusselse to neelhiërarchie doorliep, besloot zij om bij het kleine Vlaamse to neelcircuit te gaan spelen. Daar telt leeftijd noch sterstatus, mag het Vlaams nog Vlaams klinken en draait het hoofdzakelijk om het zo intens en onbevangen mo gelijk acteren. Later trad Boschma samen met Cilli Wang op in het ABC Cabaret van Wim Kan. Beide kleinkun stenaars zijn voor hem van door slaande betekenis geweest even als het werk van de schilder Ma tisse en later dat van beeldend kunstenaar Peter Struycken. Door in zijn voorstellingen een relatie te leggen tussen cabaret, dans en beeldende kunst ontwik kelde Boschma een nieuw soort poppentheater, dat weinig van doen heeft met het simpel illus treren van een verhaaltje door middel van marionetten. Hij oe fende er grote invloed mee uit op een generatie jonge Nederlandse poppenspelers. Wie Boschma had zien spelen, kon geen Jan Klaas- sen en Katrijn meer zien. „Ik houd niet zo erg van mijn poppen, die lappen doen me wei nig," zei hij onlangs toen hij 75 werd. „Het zijn middelen om contact te maken met het publiek en geen doel op zich. Als je op een bepaalde beweging en een be paald ritme beweegt, ziet het pu bliek daar een realiteit in. Maar ik wil niet dat de poppen manne tjes en vrouwtjes worden. Ik ga altijd uit van de beweging." Van onze kunstredactie Wegens groot succes wordt de show 'Robert Long Nu' dit sei zoen geprolongeerd. aan kracht verloren heeft, zijn warme stem en scherpe sten creëert Long een int* sfeer vol tederheid, humor' ontroering. Zijn liedjes gever groot gevoel van herken®)? maar zijn soms ook bijtends®' risch, zoals in nummers als l" B, waarin Bolkestein op de ko® wordt genomen. Voor zijn inspanningen voor Nederlandse taal ontving L°' onlangs nog de Visser-Neen diaprijs. Het sterkst blijft hij ter als zanger van zijn eigen 1" jes en teksten, die in Nu do® gisseur Victor van Swaay I Gidsen, Carlie) op een ondern dende manier zijn bracht. Hij wordt beB— een vijfmansband onder k' van toetsenist Peter van Zwaag, dat met zijn en synthetische klinkt als een compleet I Robert Long komt met Nu oktober en 1 november naa da, 17 januari naar Tilburg maart naar Terneuzen. De Vlaamse actrice Chris Lomme in haar toneelsolo 'Het Mens': 'Ik wilde geen glamour uitstralen maar een goede actrice zijn.' foto corneel maria ryckeboer Figurentheater Feike Boschma is met 'De poppen aan het dansen' op zaterdag 9 november in het Chassé Theater in Breda en op 10 december in de schouwburg van Tilburg. Poppenspeler Feike Boschma: 'Het gaat mij niet om de poppen maar om de beweging.' foto joris van bennekom De liedjeszanger met de gevoeli ge, perfect articulerende stem brengt er nieuwe en oude chan sons in, die van een hoog niveau zijn, met plezierige muziek en een vakmanschap dat je in het heden daagse cabaret nog zelden tegen komt. Op 31 oktober en 1 novem ber staat het programma in de grote Venco-zaal van het Chassé Theater. Na zich jarenlang te hebben toe gelegd op het werk van televisie presentator in het veelbekeken quiz-programma Tien voor Taal, als toneelschrijver, regisseur, componist, tekstschrijver (onder meer Tsjechov), romanschrijver ■en columnist wilde Robert Long weer een direct contact met het publiek. Nu werd een fantastisch goed ontvangen come-back van een kleinkunstenaar die nog niets

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22