Beeldend kunstenaar Marius Boender maakt nieuw grafmonument UNICEF com- 'it kan ndheid voor Bescheiden Betekenissen Nieuwe steden Module DONDERDAG 31 OKTOBER 1996 kunnen moet plaatst. De Piëtaaf heeft dezelfde basisvorm, maar is uitgebreid met een piëdestal en een tim paan. De kunstenaar moet het nu doen met een bescheiden opstelling van zijn idee. Een kleine 'muur.' van drie modulen en een voor beeld van een Piëtaaf moeten een indruk geven van Boenders idee. Dat gebeurt bij het Stadskan toor, omdat daar zondag een in formatiemarkt plaats vindt van de Stichting Dood en Rouw. De kunstenaar hoopt dat het idee niet alleen artistiek en spiritueel aanspreekt, maar dat het ook "door het publiek wordt gewaar deerd. Ze zijn te koop. Hij stort de be tonnen modulen zelf in zijri werkplaats. „Ze zijn van hoog waardig beton, heel gaaf, va cuüm getrokken, dus zonder luchtbellen, en glad geschuurd. De Pietafen worden afgemaakt (paneeltjes met tekst) door steen houwer Van Peer in Sprundel. Die zorgt ook voor het transport en de plaatsing. Deze steenhou wer heeft de nieuwe vorm van grafmonument in zijn collectie opgenomen. Tenslotte iets over de naamge ving van het project. Marius Boender heeft met allerlei woor den en betekenissen gespeeld. Pietras bevat de woorden pietas (Latijn) en piëta (Italiaans), die o.a. 'plichtsgevoel', 'eerbied', 'vroomheid', 'piëteit' en 'liefde' betekenen. Daarnaast bevat pietras reminis centies aan het Griekse petra (rots), pied a terrepiëdestal (voetstuk) en in het onderdeel tras wordt gezinspeeld op 'terras' en 'terra' (aarde). Het woord piëtaaf herinnert be halve aan het bovenstaande aan het woord cenotaaf (grafmonu ment zonder lijk) en epitaaf (grafschrift). Door Hans Rooseboom Zaterdag is het Allerzielen. Alle begraafplaatsen zullen iveer bezaaid zijn met bloemen en planten. Voor de Bredase beeldend kunstenaar Marius Boender is de dodenherden king opnieuw een gelegenheid om met zijn alternatieve plan nen voor begraven en herden ken naar buiten te treden. Al jaren heeft Marius Boender een uitgewerkt en doordacht idee van een spiraalvormige grafto ren, genaamd Pietras. Ooit zal die toren ergens verrijzen. Ma rius Boender twijfelt niet aan de mogelijkheid om zijn droom te realiseren. Ook de Vereniging van Neder landse Gemeenten heeft zich over Pietras gebogen. Conclusie: er bestaat geen enkel bezwaar, ook niet in de Wet op de Lijkbe zorging, tegen de alternatieve wijze van begraven die Marius Boender heeft bedacht. „Maar het plan is van dermate grote afmetingen dat niemand het aandurft. Hoewel het idee, de utopie, iedereen aanspreekt. Er is in de afgelopen jaren een groep supporters ontstaan, ik heb com putertekeningen, airbrush ani maties en andere visualisaties van Pietras aangeboden gekre gen. De provincie Noord-Bra bant is zo enthousiast dat archi tecten van de diensten cultuur en ruimtelijke ordening contact hebben gelegd met de Dela in Eindhoven. Door al die positieve reacties kan ik het onderwerp niet iaten rusten, al zou ik het willen." Het plan past uitstekend in stadsuitbreidingsplannen. Zoals Leidse Rijn bij Utrecht en de Bergsche Plaat bij Bergen op Zoom. Daar worden compleet nieuwe steden gebouwd. Ik heb de architect van Leidse Rijn mijn plan laten zien. Die reageerde enthousiast, maar vervolgens hoor je niets meer." Vanwege de complexiteit om het project in zijn geheel uit te voe ren heeft Marius Boender een jaar geleden besloten om de zaak van de andere kant aan te pak ken. Het resultaat van die aan pak is tijdens deze Allerzielen te zien. Boenders modulen en piê- nd, Amersfoort. Drie grafmonumenten van Marius Boender. Op den duur zouden deze 'modulen' een muur op de begraafplaats kunnen vormen. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP van gelijk formaat. Het begraven zou kunnen gaan zoals dat ge bruikelijk is. Maar de steen die meestal bij een graf wordt ge plaatst, zou nu niet precies bij het graf staan maar onderdeel van een muur vormen. De muur krijgt een spiraalvorm, de ruimte die tussen de muren ontstaat is de ruimte waarin men kan be graven." De hoogte van Pietras zou na tien jaar, vijf graven per week, 16,5 meter bedragen op een diameter van 60 meter. Aan tal graven 2634. Marius Boender: „Er komt nog iets bij: ik had al veel langer de wens om een monument voor de voorouders te maken. Wij leven op een dun vliesje bovenop ontel bare generaties. Voor al die gene raties bestaat geen sculptuur. Die wilde ik maken. Als je boven op Pietras staat en je ziet die dui zenden stenen en je weet die dui zenden graven onder je, dan daagt je iets van de aantallen mensen die voor ons geweest zijn." De kunstenaar baseerde zijn idee van een spiraalvormige toren op bouwsels uit de hele wereld en de hele geschiedenis. Torens en mi naretten in Mexico; het Midden- Oosten en Afrika, de toren van Babel, spiralen labyrinten: het heeft allemaal bijgedragen aan het ontstaan van Pietras. „Het idee vindt zijn wortels overal. Maar het idee op zich was er nog niet," aldus Marius Boender. De Vpro-radio heeft onlangs een documentaire gemaakt als zou Pietras al bestaan. Verslaggever Michael Jansen staat op zestien meter hoogte boven op de heuvel en kijkt uit over de stad. Onder zijn voeten weet hij de duizenden graven en grafstenen die samen de spiraalvormige opbouw van Pietras vormen. Nogmaals: het idee is prachtig, maar het blijft hoogst- waarschjijnlijk een utopie. Dat kan Marius Boender niet op zich laten zitten. „Ik heb er niets aan als het een utopie blijft. Daarom ben ik een jaar geleden begonnen om het idee van de andere kant aan te pakken." Boender heeft het essentiële ele ment van het project, de indivi duele steen, eruit gelicht en is daarmee aan de gang gegaan. Hij heeft, uitgaande van de graf steen, een module geschapen, een betonnen nis of kapelletje waar in nabestaanden naar eigen keu ze een herinnering aan of een te ken van de overledene kunnen plaatsen. „Al die modulen bij elkaar kun nen een muur vormen, bijvoor beeld een muur die een begraaf plaats scheidt van een woonwijk. Zo'n muur. kan ook in het rond, met een dak erboven en de deur op slot. Want mensen kunnen er ook kostbare spullen in zetten. Naar aanleiding van deze expo sitie zou ik op de begraafplaats Zuilen in Breda een dergelijke muur neerzetten. Ik had er een aantal kunstenaars voor bena derd om de nissen te vullen, maar óp het laatste moment kwam er wat tussen." Behalve die module heeft Marius Boender nog de iets uitgebreide re Piëtaaf ontworpen. Dat monu ment kan bestemd worden voor de begraafplaats maar kan ook door nabestaanden bijvoorbeeld in de eigen tuin worden ge taaf staan zondag opgesteld voor de ingang van het Stadskantoor in Breda. Toch eerst nog even de voorge schiedenis van Pietras. Het idee om tot nieuwe graftekens te ko men, spookt Marius Boender al zeven jaar door het hoofd. De aanleiding lag in de persoonlijke sfeer. „Toen mijn vader werd be graven, dacht ik: dat moet toch anders kunnen. Ik miste iets aan het graf. Een graf is alleen een aanduiding: Hier ligt... Voor rouwverwerking is een traditio neel 'graf .te kaal.". Zo ontstond het idee om niet alleen tot een nieuwe wijze van begraven maar tot een compleet nieuwe begraaf plaats te komen. „De dood en het begraven kunnen iets bijzonders zijn. Soms zelfs iets monumen taals, en dan zowel het ritueel als de plaats zelf waar men be graaft." Boender ontwierp een begraaf plaats als monument dat zicht baar maakt dat het leven geen wegwerpartikel is. „De vorm hiérvan zou een spiraalsgewijs opgebouwde muur moeten wor den. Een muur van grafstenen De hier beschreven en afgebeel de objecten van Marius Boender zijn op zondag 3 november te zien voor de ingang van het Stadskantoor aan de Claudius Prinsenlaan in Breda. In het Stads kantoor vindt die dag een infor matiedag plaats van de stichting Dood en Rouw. Piëtaaf' van Marius Boender. Mensen kunnen zo'n gedenk-object in hun eigen tuin plaatsen, bij- voorbeeld voor een urn met as. Marius Boender stort voor zijn grafmonumenten beton in een mal. Feike Boschma laat halve eeuw poppen dansen Jazzlegende Sonny Rollins perfectionist Breda krijgt première van 'Memory of the Unknown' Megashow van Grootmeesters schilderkunst in Oostende Erik Vlaminck en het realisme van alledag PAGINA D2 PAGINA D3 PAGINA D4 PAGINA D6 PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21