Tijd dringt
steeds meer
voor Fokker
F
cd~L
Grijze pakken in top bedrijven houden verandering tegen'
Tekorten Duitsland te groot voor EMU'
Boek: tweeslachtig beeld Heineken
Nettowinst DSM derde
kwartaal omlaag naar
178 miljoen gulden
Bietencampagne is in volle gang
ECONOMIE
A7
Nog geen antwoord Samsung
Behoud nummer
baant weg voor
concurrentie PTT
Heineken ontkent bedreigen
van schrijfster Barbara Smit
KOP MUNT
Foute Snickers
ECONOMIE KORT
Twee procent meer loon in 1995
Falkplan wil cartografisch bedrijf
Northwest bestelt concurrent Fokker 70
Akkoord over meer werk allochtonen
Luchtvracht Schiphol per trein verder
VLM koopt drie Fokkers 50
Mobiele telefonie goed voor Ericsson
TOBER 1996 A6 I PESTEM
i I I I I
WOENSDAG 30 OKTOBER 1996
in company
[hl. steel
sing co
iington sfe
pacific
Bvron
quita
rysler
icorp
ns.edison
it.equipm.
pont nemours
chemical
>tman kodak
<on corp
d motor
electric
motors
odyear
wlett-pack.
bus.mach.
industries
airlines
n
donnell
irck co.
sbil oil
vd grinten
iga financ.
ilips
yal dutch
;ars roebuck
lell tr.
xaco inc.
avelers
lilever nv
lited techn.
estinghouse
'hitman corp
oolworth
93V.
80'/,
25!/.
66
125/,
m
m
28'/.
30
93
78/.
75
88'/.
31/.
95
53
45
45'/.
127/,
23'/,
24s/.
36'/.
52
72
117'/,
108s/,
33
35s/.
170s/,
48s/.
100ft
102/.
52/,
151ft
127
17s/,
24'/.
21ft
93/
79
25'/.
66
12'/.
33s/,
97'/,
29
29'/,
93
78/
•76
89s/,
31/
96
54
45
44/
125/
23/
24/
36/
53
73
117/
106'
33
35
170
48/
100/
104/
54/
152'/,
125
17s/,
25
21/
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
B99
3,00
2,30
990
7,30
7,60
023
15,50 a
16,10
565
5,70 a
4,60
301
3,40
2,50
332
1,30
0,90
707
2,40
3,20
594
9,40
9,00
003
0,70 a
0,50
971
18,50 b
12,50 a
288
15,00
9,00
977
11,50
6,10
540
8,50
4,00 a
325
5,60
2,90 a
735
3,70
1,80 b
900
25,00 a
17,00
546
13,50
9,80
967
8,50
5,50
950
2,00 a
3,30 b
887
2,70 a
5,00
125
3,50
6,70 b
1182
4,60
9,00
1732
6,20 a
12,50 b
645
7,80
11,50
518
5,00 a
6,50
000
0,90 a
0,50
000
1,90
2,50
710
1,80
2,30 b
497
3,10
2,40
570
2,60
3,50
064
4,30
4,50
354
10,10
11,00
043
3,70
3,00
577
5,60
3,80
550
3,50
2,30
603
6,80
4,70
285
2,40
2,80
054
4,00
2,90
902
0,20
0,40
1519
0,50
0,90
151
1,00
1,80
853
2,60
3,50
3177
4,00
5,00
500
48,00 a
32,00 a
554
2,50
1,50
500
51,00 a
37,30
500
9,00 a
5,50
545
5,70
11,50 b
993
1,70
1,20
1002
4,00
4,20
zelfs de knapste
Dankzij de Actie
ant.
de deelnemende
en goede aan de
an io landelijke
rg krijgen. Dat is
Amsterdam (anp) - Minister Wijers
van Economische Zaken is er voor
stander van dat bedrijven meer jeug
digen in de top opnemen.
Heel veel beslissingen die er in dit
land of in bedrijven worden geno
men, hebben ook gevolgen voor jon
geren. Niets is dus logischer dan jon
geren
sen.''
zelf ook te laten meebeslis-
Dat zei de bewindsman gistermiddag
voorafgaande aan de installatie van de
eerste jongeren-commissaris in Neder
land bij ijsfabrikant Ben Jerry's Bene
lux.
In het 'old boys network' binnen de top
van het Nederlandse bedrijfsleven zijn
jonge frisse mensen welkom. Jongeren
hebben minder ervaring, maar juist
daardoor veel meer lef.
Zij zijn het 'die eens wat durven zeggen
of doen, zonder dat ze bang zijn dat ze
daar een van hun vriendjes mee voor het
hoofd stoten', aldus Wijers.
Bestuursleden en commissarissen van
het gemiddelde Nederlandse bedrijf zijn
'keurige mannen van rond de vijftig'. De
commissarissen 'kennen elkaar allemaal
en komen elkaar ook in andere bedrijven
tegen', aldus Wijers. „Dat heeft nadelen.
Zo verandert er daardoor heel weinig in
het Nederlandse bedrijfsleven."
Vernieuwing is onontbeerlijk. „Al die
oude mannen in hun grijze pakken in het
bedrijfsleven zullen daaraan mee moeten
doen".
De jongeren-commissaris bij Ben Jer
ry's blijft twee jaar in functie. Betaald
krijgt hij niet, maar wel worden zijn on
kosten vergoed en eet hij veel ijs.
Ben* Jerry's is opgericht door de Ame
rikanen Ben Cohen en Jerry Greenfield.
Achttien jaar geleden verkochten ze hun
eerste ijsjes in de VS. Daar hebben ze nu
zo'n honderd ijssalons.
Ook zijn ze actief in Canada, het Vere
nigd Koninkrijk, Frankrijk, Israël en
Rusland.
In juli van dit jaar presenteerde het duo
zijn Benelux-bedrijf. Ze leveren naar ei
gen zeggen 'puur natuur ijs' in Neder
land aan al zo'n 265 winkels. Eind dit
jaar willen ze hier driehonderd verdeel
punten bereiken.
Van onze verslaggevers
Amsterdam/Den Haag - De Koreaanse chaebol Samsung laat
Fokker tot de laatste dag bungelen. Er was gisteren nog steeds
geen concreet antwoord uit Seoul op de vraag of de Koreanen
instemmen met een concept-tekst voor een Memorandum of
Understanding.
Minster Wijers (Economische Za
ken) heeft gisteravond de vaste
Kamercommissie voor Economi
sche Zaken vertrouwelijk geïn
formeerd over de stand van za
ken.
De curatoren onderhouden via
fax en telefoon contact met Ko
rea, waar de leiders van de on
derhandelingsdelegatie overleg
gen met de top van het concern.
Een nieuwe afspraak is nog
steeds niet gemaakt. „De Korea
nen komen terug om te tekenen of
ze komen niet meer terug," zegt
een waarnemer.
De curatoren hanteren een dead
line voor Fokkker die in de nacht
van donderdag op vrijdag om
24.00 uur verstrijkt. Daarna zijn
de toeleveranciers ontslagen van
hun verplichtingen versus de
failliete vliegtuigbouwer.
Opgerekt
Maar nu de tijd dringt, vragen
sommigen zich al af of de tijd
toch weer niet opgerekt gaat
worden. De belangrijke toeleve
ranciers Shorts in Belfast en
Daimler Airbus in Hamburg zou
den bereid zijn om de curatoren
enkele dagen tot enkele weken
respijt te geven, voordat zij hun
productielijnen voor het Fokker
programma helemaal opdoeken.
De spanning onder de ruim vijf
honderd werknemers die de hand
leggen aan de laatste Fokker-toe-
stellen op Schiphol-Oost is
enorm. „De mensen zijn aan de
ene kant wel wat gewend geraakt
in de loop der tijd," zegt G. Mel-
chers, secretaris van de centrale
ondernemingsraad. „Maar het
gaat nu weer lijken op de aanloop
naar het faillissement begin dit
jaar. De mensen willen nu aller
eerst duidelijkheid. Ze horen bij
wijze van spreken nog liever dat
het is afgelopen dan dat ze nog
eens weken in onzekerheid wor
den gehouden."
De speculaties over de stand van
zaken lopen sterk uiteen. Zowel
de curatoren als Economische
Zaken proberen elke vorm van
optimisme de kop in te drukken.
Volgens bronnen op Economische
Zaken zou er zelfs nooit enige re
den voor optimisme zijn geweest.
Minister Wijers zou de eisen van
de Koreanen nog steeds bijzonder
hoog vinden in verhouding tot
het aantal banen dat in Neder
land behouden blijft. Een advi
seur van Samsung zei eerder te
genover NRC Handelsblad dat er
zeker nog vijf heikele punten tus
sen de overheid en het Koreaanse
concern niet zijn opgelost, maar
hij wilde gisteren niet ingaan op
zijn uitlatingen.
Doorstart
Een doorstart van Fokker zou to
taal tweeëneenhalfduizend ba
nen opleveren. De kosten van de
overheid zijn slecht in te schat
ten. De meeste eisen van Sams
ung betreffen voorfinancieringen
en leningen, en dat geld hoeft de
overheid niet op voorhand kwijt
te zijn.
Ook de vierhonderd miljoen gul
den aan compensabele verliezen
kost de overheid niets in vergelij
king met een definitieve onder
gang van Fokker, omdat in dat
geval er ook geen winstbelasting
kan worden geheven.
Andere bronnen denken dat een
accoord wel degelijk dichtbij is
en dat de Koreanen slechts een
faxje hoeven te sturen om de zaak
rond te maken. De eis van Wijers
om de werkgelegenheid bij Fok
ker op langere termijn te garan
deren, zou voldoende ingewilligd
zijn. De omvang en het niveau
van de werkgelegenheid zouden
bovendien goed zijn geregeld,
omdat de ontwikkeling van de
nieuwe Fokker 130, die in Korea
zal worden gebouwd, volledig in
Nederland zal geschieden.
Rotterdam (anp) - Alleen als het
mogelijk is bestaande telefoon
nummers te behouden, is 65 pro
cent van de bedrijven bereid over
te stappen naar een van de toe
komstige concurrenten van PTT
Telecom.
Dit blijkt uit een onderzoek van
accountantskantoor Moret, Ernst
en Young.
Vooral bedrijven met meer dan
driehonderd werknemers hebben
grote belangstelling voor een an
dere aanbieder van telefonie.
Vanaf 1 juli volgend jaar is het
nieuwe vergunninghouders, Tel
fort en EnerTel, toegestaan via
hun kabelnetwerken telefonie
aan te bieden.
Heerlen (anp) - De nettowinst van het chemieconcern DSM
wer het derde kwartaal van dit jaar is gedaald van 234 miljoen
tot 178 miljoen gulden. Analisten gingen uit van een nettoresul
taat tussen de 181 en 224 miljoen gulden. Het Limburgse che-
•toeconcem handhaaft de verwachting dat 1996 'een goed jaar'
zal blijken, maar minder goed dan het 'voortreffelijke' 1995.
Over de eerste negen maanden
noteerde DSM een nettowinst
van 591 miljoen tegen 927 mil
joen in de eerste drie kwartalen
van 1995. De omzet steeg in het
™e kwartaal van 2255 miljoen
naar 2481 miljoen,
aarmee kwamen de verkopen in
eerste negen maanden op 7674
®%en. De daling van de winst
nsii c*erc'e kwartaal schrijft
M vooral toe aan lagere mar
ges. 6
°ok de eerdere kwartalen van dit
aar konden niet tippen aan die
an 1995 In het tweede kwartaal
°,e DSM ten opzichte van de
ergelijkbare periode in 1995 een
Procent lagere nettowinst. In
et eerste kwartaal daalde de
®st met 42 procent. Het be-
l A resultaat over het eerste
"«ijaar bedroeg 582 miljoen te-
8 n een miljard in de eerste zes
maanden van 1995,
Manks de geringere prestaties
De bietencampagne draait op volle toeren. In deze tijd van het jaar wordt alleen al per schip drieëneenhalf miljoen kilo bieten ver
voerd. foto anp
Bonn (dpa/anp) - Duitsland
mist volgend jaar de norm van
3 procent voor het begrotings- 1
tekort, zoals geldt voor toetre
ding tot de Economische en
Monetaire Unie (EMU). Het
tekort komt uit op 3,5 procent
van het bruto binnenlands
product, zo blijkt uit het gis
teren vrijgegeven najaarsrap
port van de zes grote economi
sche onderzoeksinstituten in
Duitsland.
De bezuinigingen die de regering
voor ogen staan, zijn niet vol
doende om de norm te halen.
Extra bezuinigingen van vijftien
miljard mark brengen het crite
rium in zicht, aldus het najaars
rapport. Theo Waigel, Duitslands
minister van Financiën, heeft
eerder laten weten dat het tekort
in 1997 op 2,5 procent komt.
Zijn collega van Economische
Zaken, Günther Rexrodt, ver
klaarde gisteren er alles aan te
zullen doen de criteria te halen.
De conjuncturele dip van vorig
jaar is achter de rug. Het herstel
dat zich sinds dit voorjaar voor
doet, gaat volgend jaar door, al
dus Rexrodt. De Duitse centrale
bank noemde bij monde van be
stuurslid Olaf Sievert de ramin
gen van de instituten reëel.
Staatsschuld
Duitsland voldoet volgens de in
stituten evenmin aan de eis dat
de staatsschuld niet meer dan 60
procent van het bruto binnen
lands product bedraagt. Volgend
jaar wordt de maat genomen om
te zien welke landen tijdig klaar
zijn voor de monetaire unie van
de EU.
Maandag lekte al uit dat de zes
instituten, IWH, DIW, IW, RWI
en HWWA, de economische groei
van Duitsland zien aantrekken.
Voor dit jaar houden ze het op 1,5
procent en voor volgend jaar op
2,5 procent.
Ze zijn voor dit jaar zelfs wat op
timistischer dan de regering, die
uitgaat van een economische
groei van 1 procent.
In het oosten van Duitsland
groeit de economie wel minder.
Dit jaar voorzien de zes een per
centage van 1,5 en voor volgend
jaar 2 procent. Daarmee zit het
oosten van het land voor het eerst
sinds de hereniging onder het
groeiniveau van het westen van
Duitsland.
De werkloosheid loopt eerder op
dan die vermindert. In 1996 komt
het gemiddelde aantal Duitsers
zonder werk uit op 3,95 miljoen.
In 1997 stijgt dat aantal weer bo
ven de vier miljoen, ondanks het
aantrekken van de economie.
In het westen blijft de werkloos
heid stabiel met 9 procent van de
beroepsbevolking. In het oosten
neemt de werkloosheid iets toe,
van 15,5 tot 16 procent. Van wer
kelijk meer banen zal pas eind
1997 sprake zijn en dan alleen
maar in het westen van het land.
Over de inflatie maken de zes in
stituten zich geen zorgen.
Ook in 1997 blijft de geldont
waarding met 1,5 procent op een
laag pitje.
Door Thieu Vaessen (anp)
ZIJN LEIDERSCHAP ken
merkte zich door een 'despo
tisch zelfvertrouwen'. Als bo-
venbaas kon hij uiterst wis
pelturig zijn. Freddy Heine
ken combineerde als topman
van het bierbrouwersconcern
een zuiver instinct met exces
sieve machtsspelletjes.
In haar boek 'Heineken - een le
ven in de brouwerij', dat gisteren
is verschenen, schetst de journa
liste Barbara Smit een twee
slachtig beeld van Freddy Heine
ken. Degenen die met hem heb
ben samengewerkt, waren soms
geschokt door zijn bruutheid en
arrogantie. Tegelijkertijd is er
bewondering voor de vastbera
den manier en scherpzinnigheid
waarmee hij zijn concern uit
bouwde.
Juist door toedoen van de voor
malige topman zelf is het boek
met spanning tegemoet gezien.
Heineken betitelde de eerste on
afhankelijke geschiedschrijving
van zijn concern bij voorbaat als
een 'roddelboek' en heeft van al
les gedaan om publicatie te ver
hinderen. Hij vroeg een bevrien
de uitgever zelfs om uitgeverij
SUN, die het boek publiceert, op
te kopen.
Blij met het uiteindelijke resul
taat zal de inmiddels 72-jarige
Freddy zeker niet zijn. De
schrijfster bevestigt het imago
van de rijkste man van Neder
land als een playboy. Terloops
passeren enkele escapades de re
vue. Het 'gedonderjaag' nam zul
ke vormen aan, dat de raad van
bestuur in de jaren vijftig vreesde
voor de reputatie van het bedrijf.
De top maande de jonge Freddy
ten opzichte van vorig jaar blijft
topman S. de Bree vasthouden
aan de kwalificatie 'goed' voor
1996. Hij bedoelt daarmee dat het
bedrijfsresultaat niet veel minder
mag zijn dan de 15 procent ren
dement op het geïnvesteerd ver
mogen, het gemiddelde van de af
gelopen tien jaar. In de eerste zes
maanden was dat rendement 16
procent, zo bleek eind juli bij de
presentatie van de halfjaarresul
taten. Uitgaande van hetzelfde
geïnvesteerde vermogen als in
1995 staat 15 procent rendement
voor ongeveer 960 miljoen gulden
aan bedrijfsresultaat. Daarvan is
nu al 821 miljoen binnen. In 1995
zat het rendementscijfer op een
topniveau van 24,1 procent.
Met investeringen van 446 mil
joen gulden kwam het totaal voor
dit jaar op 1,3 miljard. De inves
teringen hielden vooral verband
met de versterking van de fijn-
chemie.
Amsterdam (anp) - Freddy Heineken wenste gisteren niet inhou
delijk te reageren op het boek over zijn leven en concern. Wel gaf
hij - via zijn woordvoerder - uitleg over het contact met de
schrijfster/journaliste.
„Hij heeft van meet af aan laten weten niet te willen meewerken
aan het boek. Hij vond Smit bovendien te jong en te onervaren.
Maar hij heeft nooit de opzet gehad Barbara Smit te bedreigen of
te intimideren," aldus woordvoerder Koos Woltjens.
Zo zou Heineken volgens Smit al snel hebben gezegd: „Ik zie je
wel bij de rechtbank." Hij zou haar bij het maken van een af
spraak via de telefoon ook hebben laten weten dat hij een slaap
middel in haar thee zou doen en haar dan zou uitkleden. „Onzin,"
reageert Woltjens. „Dat is een geintje dat een eigen leven is gaan
leiden."
Heineken heeft het gewraakte boek van Smit wel als proefdruk
ontvangen, maar het linea recta teruggezonden, zegt Woltjens.
„Het boek was ongeautoriseerd, dus als je het ontvangt en niet
reageert, dan staat dat gelijk aan een soort pseudo-autorisatie.
Nu het boek er is, zal hij het wel lezen."
Woltjens meldt wel dat Arbeiderspers in 1995 en twee andere Ne
derlandse uitgevers nog dit jaar hebben geprobeerd om ook een
boek over Heineken en zijn concern uit te brengen, wel met mede
werking van Heineken. Navraag bij Arbeiderspers leert echter
dat Heineken zelf op die uitgave heeft aangestuurd.
tot enige terughoudendheid in
zijn jacht op de snelle auto's, pri-
vé-jets en mooie vrouwen.
Voordat Heineken het contact
verbrak, zegt Smit in vijf ont
moetingen een goed beeld te heb
ben gekregen van zijn manier van
doen: „Hij is in wezen charmant,
maar hij manipuleert graag en is
uiterst wraakzuchtig." Tijdens de
gesprekken was Freddy 'bijzon
der onderhoudend'. Toen hij het
boek echter niet in de gewenste
richting kon sturen, werd hij
'ronduit onaangenaam'.
Ondanks de voorgeschiedenis en
de 'donkere kanten' van Heine-
kens karakter, spreekt uit het
boek waardering voor diens boe-
renslimheid. Op listige wijze wist
Freddy bijvoorbeeld eind jaren
veertig weer een controlerend be
lang te verwerven in de brouwe
rij, nadat zijn vader de zeggen
schap was ontglipt. Als twintiger
huurde hij een Rolls-Royce om
bij een bank een lening van
400.000 gulden af te sluiten. Zijn
missie slaagde. De rente bedroeg
slechts 3,5 procent en Freddy kon
via de effectenbeurs veel aande
len terugkopen.
Na een verblijf in de Verenigde
Staten was Freddy ook één van
de eersten die het belang van re
clame en marketing onderkende.
Presentatie kreeg zijn volle aan
dacht. Heineken koos al in een
vroeg stadium voor groen als
merkkleur en bedacht de zwarte
balk met de merknaam erin. Tot
in details regiseerde hij de op
bouw van het biermerk en zijn
uiterst sterke identiteit in alle
werelddelen.
Als reclameman had Heineken
een feilloos gevoel voor de beste
teksten. Toch is er reden om aan
te nemen dat Freddy zijn eigen
prestaties nogal eens heeft over
dreven, zoals de bewering dat
hijzelf de geestelijk vader is van
de reclameslogan 'Heerlijke hel
der Heineken'. De drie tekst
schrijvers die alle drie aanspraak
maken op de vinding, zijn ge-
De omslag van het boek over
Freddy Heineken foto anp
maand hun mond te houden.
Freddy gaat prat op zijn creatie
ve geest. Hij beschouwt zichzelf
als een homo universalisdie veel
verstand heeft van schilderen,
muziek en het ontwerpen van
huizen. Niettemin kreeg hij
slechts met grote moeite toegang
tot kunstenaarskringen en kon
hij zich op zijn beurt mateloos er
geren aan de linkse denkbeelden
die daar opgeld deden. Een van
de kleine onthullinkjes in het
boek is dat die aversie tegen links
in 1972 resulteerde in financiële
steun voor de campagne van de
WD.
Het boek van Smit beschrijft niet
alleen de persoon van Heineken,
maar ook de consequente en suc
cesvolle strategie van het con
cern: de wereldwijde introductie
van Heineken als premiummerk,
vaak gesteund door een goedko
per lokaal merk. Amstel is die
laatste rol in Nederland gaan
spelen. Freddy heeft de strategie
altijd als geen ander bewaakt.
Ondanks de opkomst van spe-
ciaalbieren wilde Freddy op geen
enkele manier experimenteren
met de merknaam Heineken.
lout, fout fout! Wat is die
reclame weer erg!
Een jongen zit op de stoep.
Volgens het bord houdt hij een
hongerstaking voor een betere
wereld. De jongen is ook wel
zo'n type: lang haar, een
baard, gemiddeld sociale aca
demie in 1969.
Dan komt er een lange, ge
spierde blonde jongen langs,
kort, strak gekamd haar, type
rechtse, consumptieve genera
tie jaren negentig. De jongen
pakt een Snickers uit zijn zak
en eet die recht voor de neus
van de jonge wereldverbeter
aar op. Het is een soort Tanta
luskwelling voor de honger
staker. Tergend en treiterend
langzaam gaat de candybar
naar binnen. Elke hap voelt als
een zweepslag. En de socio
gaat voor de bijl. Ben even vijf
minuten weg, staat er op zijn
protestbord.
Hoera, de consumptiemaat
schappij wint! Voor de verlei
dingen die een multinational
ons te bieden heeft, gaat zelfs
de meest standvastige progres
sive door de knieën.
Deze reclame is dus in alles
fout. Natuurlijk mag je de spot
drijven met idealistische we
reldverbeteraars. Maar niet als
je een miljarden-bedrijf bent,
dat als enige doelstelling het
verbeteren van de sharehol
ders value heeft. Dan is het de
lol van het trappen naar bene
den.
Nu zal het bedrijf zeggen:
maar het is maar een geintje.
Bovendien: als je heel goed
kijkt, zie dat die jongen zijn
reep alleen maar opeet omdat-
ie voor het stoplicht moet
wachten.
Maar daar gaat het niet om. Er
klinkt een verkeerde onder
toon. Snickers is gewoon fout.
Iets anders. Louis van Gaal
heeft aangekondigd dat hij aan
het eind van het seizoen Ajax
verlaat.
Voor sponsor Opel was dat
aanleiding om een actuele ad
vertentie te plaatsen. 'Of af
scheid nemen pijn doet?', luidt
de hoofdkop die bij nader in-
Door Willem Reijn
zien de door Van Gaal her
haalde vraag van een journa
list is. Onder de Opel staat het
antwoord vermeld: 'Dat zijn
allemaal domme vragen die u
daar stelt'.
Twee opmerkingen. De aan
pak is op zich best aardig. De
kribbige wijze waarop Van
Gaal met de pers omgaat, is
een heel eigen leven gaan lei
den en is hier leuk geïnterpre
teerd. Maar laten we nou wel
wezen: als een miljonair weg
gaat, zou hij dan echt treuren
om zijn Opeltje dat hij achter
moet laten? Neen toch. Mis
schien mag Van Gaal nou wel
in een echte auto gaan rijden.
De nieuwe Jaguar of zo.
Twee. Opel is niet origineel.
Want Jaguar deed precies het
zelfde toen Margareth
Thatcher aftrad als premier
van het Verenigd Koninkrijk.
'Ze neemt afscheid van de re
gering. Ze neemt afscheid van
Downing Street 10. Ze neemt
afscheid van staatsbezoeken.
Ze neemt afscheid van de Eu
ropese eenwording. Ze neemt
afscheid van Michael Hesselti-
ne'. En dan valt er een stilte in
de tekst. 'Maar het moeilijkste
komt nog'. En we zien haar
lag.
Eerlijk gezegd kan ik me daar
wat meer bij voorstellen dan
bij het inleveren van een Opel.
Het is niet zozeer dat Jaguar
kwalitatief een betere auto is
(ik durf te wedden dat je met
een Opel minstens twee keer
minder pech hebt), neen, het
verschil zit 'm in de emotie,
waar Opel enigszins ten on
rechte een appèl op doet.
Den Haag - Het bruto uurloon van werknemers was in oktober
1995 2 procent hoger vergeleken met dezelfde maand in 1994.
Daarmee komt de stijging iets hoger uit dan het jaar daarvoor.
Van oktober '93 tot oktober '94 stegen de lonen 1,8 procent.
Dit staat in een rapport van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid.
Mensen die niet van baan veranderden zagen hun uurloon gem-
middeld 3,6 procent stijgen. Dat is 0,6 procent meer stijging dan
in 1994. Het verschil met het gemiddelde van 2 procent komt door
een fors aantal nieuwkomers op de arbeidsmarkt.
Volgens het rapport vonden in 1995 beduidend meer relatief
goedkope schoolverlaters hun eerste baan terwijl dure vutters en
pensioengerechtigden er mee stopten.
Het aantal nieuwkomers overtrof het aantal mensen dat de ar
beidsmarkt verliet. In het bedrijfsleven kwamen er in totaal
120.000 banen bij.
Eindhoven - Suurland Falkplan, onderdeel van de grote uitgever
Wegener Arcade, praat over de overneming van Jong Holland in
Apeldoorn.
Deze is eigenaar van Routiq Patentwegenkaarten. De kaarten zijn
vooral te koop bij benzinestations en wegrestaurants. Suurland
Falkplan en Routiq vullen elkaar volgens Wegener goed aan.
Toulouse - Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van de
KLM, heeft bij het consortium Aero International Regional (AIR)
twaalf vliegtuigen besteld van het typ Avro RJ-85, een concurrent
van de Fokker 70 en de Fokker 100.
De luchtvaartmaatschappij heeft verder een optie genomen op
nog eens 24 van die toestellen.
AIR is een samenwerkingsverband van British Aerospace, het
Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia. De order van North
west heeft een waarde van ongeveer een half miljard.
Den Haag - De centrale werkgevers- en werknemersorganisaties
hebben een akkoord bereikt over de wijze waarop meer allochto
nen een baan kunnen krijgen. In een concept-akkoord legden de
diverse partijen vast voortaan afspraken over het in dienst nemen
van meer allochtone werknemers in de cao's te maken.
Het akkoord geldt in principe voor vier jaar. Over twee jaar bekij
ken de partijen of bijstelling nodig is. Het is de bedoeling dat het
concept-akkoord onderdeel gaat uitmaken van het najaarsoverleg
in de Stichting van de Arbeid. Dat overleg is voorzien voor begin
december.
Schiphol - Schiphol wil samen met de luchthaven Frankfurt, de
NS en Deutsche Bahn intercontinentale luchtvracht per trein ver
der door Europa vervoeren. Op die manier kan het milieu-on
vriendelijke vervoer per vrachtwagen van en naar de luchthaven
worden teruggedrongen. De plannen hiertoe bevinden zich in een
vergevorderd stadium.
De vrachtwagons kunnen worden aangehaakt aan reizigerstrei
nen. In eerste instantie zou dat moeten gebeuren op bestaande
overslagterreinen. Uiteindelijk moet het nog te bouwen Rail Ser
vice Centrum in Hoofddorp hiervoor worden ingezet.
Antwerpen - De Vlaamse luchtvaartmaatschappij VLM heeft drie
Fokkers 50 gekocht en brengt daarmee haar vloot van deze vlieg
tuigen op zeven. Van wie de toestellen afkomstig zijn en hoe ze in
gezet zullen worden, wil de maatschappij nog niet kwijt. De drie
jaar oude maatschappij onderhoudt thans verbindingen tussen
Antwerpen, Londen, Rotterdam en het Duitse Mönchengladbach.
Stockholm - De belangstelling voor telecommunieatie-appara-
tuur heeft bij Ericsson in de eerste negen maanden van dit jaar
heel wat banen opgeleverd.
Het aantal arbeidsplaatsen bij de Zweedse fabrikant nam sinds
eind vorig jaar met 5380 toe tot bijna 89.900. De divisie Radio
Communications, waaronder de sterk groeiende tak van mobiele
telefonie valt, nam bijna tienduizend werknemers aan.
De fikse vraag naar mobiele telefonie-apparatuur leverde Erics
son tegelijkertijd een aanzienlijk hogere winst op. De fabrikant
haalde over de eerste negen maanden van dit jaar een resultaat
voor belastingen van 1,6 miljard gulden, wat 30 procent meer is
dan in dezelfde periode vorig jaar.