DE STEM 4Ik heb geen hoop voor Amerika' 'Film is telkens weer een roulette' Joodse cultuur in Brabant te zien in Noordbrabants Museum Driekwart eeuw kunst van Picasso in Parijs Weer films met orkest in theater Den Bosch m Literatuur in de trein DE STEM Engelse Amerikaan Scott Bradfield schrijft inktzwarte roman Vrijheid Obsessie Idealen Chet Baker Regisseur Mike Leigh van Gouden Palm-winnaar 'Secrets and lies': Groeien Interessant ■Hi M NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 BELGIË FRANS 2 DUITSLAND 1 «f Morgenmagazin, ontbijttelevis 0 Tagesschau 09.03 ML Mona Lis «ouwenmagazine 09.45 Die 5 Harmony „Een computerprogramma bepaalt vaak hoe de ontwerper ermee werkt. Terwijl je vanuit een eigen idee zou moeten werken." Max Kisman, tv-vormgever Den Bosch (anp) - Het Noordbra bants Museum in Den Bosch be steedt binnenkort ruime aandacht aan twee eeuwen joodse cultuur in deze provincie. Onder de titel Joods Leven in Brabant is van 13 december tot en met 9 maart een tentoonstel ling te zien van zogenoemde judaica, voorwerpen die een beeld geven van de religieuze identiteit van de joodse gemeenschap. In 1796 kwam officieel een einde aan de discriminatie van de joodse minderheid in Nederland. In Noord-Brabant, dat in datzelfde jaar een volwaardige provincie werd, kwam die gemeenschap daarna langzaam maar zeker tot bloei. Er volgde een periode waarin de Brabantse joden betrekkelijk ongestoord vorm konden geven aan hun eigen religie en cultuur. Op veel plaatsen openden ze synagogen, vaak met een rijke aankleding. Op die manier leverde deze bevolkings groep een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van de provincie, aldus een woordvoerder van het museum. De ten toonstelling brengt de bloeitijd van de joodse bevolkingsgroep in Noord-Bra bant in beeld. Op de expositie is een omvangrijke col lectie zilveren voorwerpen uit synagogen te zien. Daarnaast geven schilderijen, prenten, foto's en ander beeldmateriaal een indruk van de joodse gebruiken, his torische gebeurtenissen en de achter grond waartegen deze plaats vonden. Het museum besteedt ook aandacht aan de gebedshuizen, ongeacht of ze nog be staan. Op de expositie wordt een eigen plaats ingeruimd voor een aantal markante persoonlijkheden, zoals de Osse onder nemer Saai van Zwanenberg, de Bossche verzamelaar Karei Azijnman en de kleurrijke komiek Abraham de Winter uit Breda. De opening van de tentoon stelling valt samen met de heropening van de Bossche synagoge, die ingrijpend is gerestaureerd. Door Hans Rooseboom Scott Bradfield woont al tien jaar in Engeland. Hij is gebo ren in Amerika (1955) maar heeft gekozen voor een be staan in het Oost-Engelse Norwich. Een romanschrijver die opgelucht is dat hij niet meer in zijn geboorteland woont. „In Amerika kan ik niet leven. Het leven is daar is een nacht merrie. Ik krijg er trouwens ook mijn boeken niet uitgegeven. Al leen mijn volgende roman, Ani mal Planetzal ook in Amerika verschijnen. Mijn vorige boeken zijn in Engeland uitgegeven." In zijn satirische roman Wat is er mis met Amerika maakt Scott Bradfield korte metten met de Verenigde Staten. De Nederland se vertaling is zojuist verschenen bij uitgeverij De Geus in Breda. De schrijver stak voor die gele genheid even Het Kanaal over. In het Engels heet het boek What's wrong with America. Dat kan zowel een vraag als een vast stelling zijn. De Nederlandse ver taler heeft gekozen voor de vraag 'Wat is er mis met Amerika', maar na lezing van het boek weet je dat auteur Scott Bradfield dui delijk een constatering heeft be doeld. Hij weet precies wat er mis is met Amerika. „Amerika heeft een hoop ruimte, maar er is geen spoor van cultu reel leven. Buiten New York is er helemaal geen literair leven. Amerika is overal even lelijk, het zijn allemaal dezelfde lelijke su burbs. Zelf kom ik uit Californië. Ik ben geboren in San Francisco. In mijn jeugd miste ik al alles. Er was niks, geen boeken, ik voelde me doodongelukkig. Ik heb ge studeerd aan de UCLA in Los Angeles, en was daarna een tijd literatuurdocent aan de universi teit van Connecticut. Ik wist al lang dat ik uit Amerika weg wil de. Toen ik rond 1985 met vakan tie in Engeland was, besloot ik daar te blijven." Wat is er mis is met Amerika is een zwarte satire op Amerika. Het is het dagboek van de 69-ja- rige Emma, die na 45 jaar opge kropte ergernis en haat haar man vermoordt. Ze begraaft het lijk in de achtertuin. Emma heeft nu al le vrijheid, maar er is niets om die vrijheid mee te vullen. Haar kin deren en kleinkinderen wonen ver weg en hebben geen belang stelling voor haar. Het boek be schrijft hoe Emma tot haar daad is gekomen. Zowel de vrouw als de vermoorde echtgenoot Marvin staan bol van de haat en de woede. Scott Brad field: „Die Marvin is een heel ge woon type in Amerika. Er zit veel van mijn grootvader in, maar ik herken het ook in mezelf. Het type dat voor de tv zit te schelden en te tieren, dat alles de schuld geeft behalve zichzelf. Mensen die woedend zijn op de hele we reld, op de regering, op de belas tingen, op de buren. Maar vooral vol haat tegen zichzelf, alleen daar zullen ze nóóit over praten. Eenzaamheid en woede. Gelukki ge, ontspannen mensen bestaan in Amerika niet." In Engeland leeft Scott Bradfield van journalistiek. Hij schrijft voor de Observer, The Indepen dant en Times Literary Supple ment. Hij publiceerde de afgelo pen tien jaar twee romans en twee verhalenbundels. Amerika is zijn obsessie, zijn goudmijn als schrijver. „In Amerika is alles fast food en televisie, alles is groot en goed koop. Er is verder niets. Het land is opgebouwd door mensen die er elders zijn uitgegooid, onaange pasten, godsdienstijveraars, niet geschikt voor een normaal leven. Het land is bovendien voortdu rend in beweging. Iedereen ver huist constant. Er is geen conti nuïteit." In de beleving van Scott Brad field bestaat er in Amerika slechts eenzaamheid en isole ment. „Het land is opgebouwd uit geï soleerde gemeenschappen. Er is geen gemeenschappelijk geschie denis, geen gedeelde cultuur. Er is geen samenleving, geen ge meenschap. Ze hebben in het ver leden eerst al het bestaande weg gevaagd en er vervolgens niets voor in de plaats gesteld. Het eni ge waar het in Amerika om gaat is geld verdienen." Toch zegt Bradfield: „Ik hou van de Amerikanen, ze verdienen een beter leven. Het land is krankzin nig. Eigenlijk is Amerika een ide alistisch land, maar al die idealen zijn verpest, aangetast. Voor een schrijver is het trouwens wel in teressant." De litanie van de auteur kent geen einde. „De televisie is alleen maar junk, troep. De tv bestaat slechts om dingen te verkopen. Alle kranten, uitgeverijen en tv-station zijn in handen van drie grote corpora ties. Ook politiek is in Amerika een product dat op dezelfde ma nier wordt verkocht als luiers en inlegkruisjes." Scott Bradfield ziet, het zal geen verrassing zijn, een inktzwarte toekomst voor Amerika: „Ik heb geen hoop voor Amerika. Fami lies en gezinnen vallen uit elkaar. Er is geen aandacht voor kinde ren. Ik voorzie zelfs dat het land uit elkaar zal vallen. Dat de sta ten in New England zich af splitsten van de Verenigde Sta ten. En wat zal er gebeuren in de uitgestrekte zwarte getto's. Er wordt niet over gepraat. Wat ge beurt daar? Ze hebben geen geld en geen werk, maar wel wapens en drugs. En de miljoenen Mexi canen zullen in opstand komen. Die hebben met slavenarbeid Caifornië rijk gemaakt en zijn daarna afgedankt." „De Amerikaanse Droom draait om vrijheid. Maar waarvoor ge bruiken ze die vrijheid? Om er een eenheidsworst van te maken. Alles ziet er hetzelfde uit wan neer je van oost naar west dwars door het land rijdt, en nog alle maal even lelijk ook! Het enige wat Amerikanen doen is zitten en consumeren." Amerika biedt voor Scott Brad field slechts één troost: de jazz. En wel de jazz van de jaren '50. „Ik heb net de laatste hand ge legd aan een filmscript over de jazztrompettist Chet Baker. Die is een paar jaar geleden in Am sterdam aan zijn einde gekomen, toen hij uit het raam van zijn ho tel viel. Totaal stoned. Maar daarvoor ben ik niet in Neder land. De film gaat over de jonge Chet Baker, toen hij nog jong en mooi was. Califonië, jaren '50. Ik ben geïnteresseerd in de Califor- nische jazz, Gerry Mulligan, Paul Desmond, Art Pepper. Dat waren musici die werden uitgekotst door de jazz-scene in New York. Als titel voor de film heb ik Cool Heat gekozen, maar ja, als hij uit komt heet hij misschien wel De koopman van Venetië." Tenslotte: is er dan helemaal niets positiefs over Amerika te zeggen? Bradfield: „Misschien bestaan er wel mooie dingen in Amerika. Maar ik weet niet waar ik ze moet zoeken. Er zijn geen landkaarten waar dat op aange geven staat. Ik heb nog nooit iets gevonden." Scott Bradfield: 'Wat is er mis met Amerika'. Uitg. De Geus, prijs 34,90 Scott Bradfield: „Gelukkige, ontspannen mensen bestaan in Amerika niet." Door Jos Kessels Sinds mei is de wereld voor Mike Leigh een stuk groter geworden. Vanaf het moment dat Francis Coppola hem op het filmfestival van Cannes de Gouden Palm gaf voor Secrets and lies reist de Engelse regis seur de evenaar op en af. En dat voor een bescheiden, in tieme film over een zwart meisje, dat op zoek gaat naar haar biologische moeder, die blank blijkt. Mike Leigh, voor even neerge streken in Amsterdam, is zich be wust van het tegenstrijdige van de situatie. „Het geeft me het ge voel van een cultuurschok. In kleine kring maak je een film en voor je het weet duikt iedereen bovenop je. Dat was in Cannes ook al, omdat de film al snel tot de favorieten voor de hoofdprijs behoorde. Natuurlijk ben ik ver guld met de Gouden Palm. Ik zie de prijs als een soort bonus op mijn werk. Wat ik veel belangrij ker vind is dat de film internatio naal aanslaat en begrepen wordt". Verbazen doet hem dat niet. „In Engeland wordt altijd gezegd dat mijn films zo Brits zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. De thema tiek is universeel, ook van Secrets and lies. Het zijn karakters waar in de mensen zichzelf kunnen herkennen. Dat wil niet zeggen dat ik concessies heb gedaan ten aanzien van de personages. Dat doe ik nooit. De smaak van het publiek is veel te complex. Je kunt daar geen film op afstem men, wat Hollywood zo graag probeert. Daarom is Hollywood niet interessant voor mij. Film is telkens weer een roulette. Je kunt succes niet voorspellen of af dwingen" Mike Leigh repeteert maanden lang met de acteurs voordat hij de camera pakt. „Ik laat de ac teurs langzaam in hun rol groeien. Dat heeft allerlei voor delen. Ik heb het scenario welis waar in grote lijnen in mijn hoofd, maar details en dialogen nog niet. Die ontstaan tijdens de voorbreidingen. Je merkt dan of een dialoog loopt of niet. De ac teurs hebben daar ook hun in breng in." Hij ervaart het maken van een film als het leven in een donkere tunnel. „Ik ben vooraf heel erg onzeker en heb grote twijfels over een goede afloop. Je weet nooit of iets werkt. Daarom let ik op de set altijd goed op de reacties van de crew. In Secrets and lies zit een heel gevoelige scène, als de moeder en dochter elkaar treffen in een bar. Op de set was het toen muisstil en iedereen was na af loop zichtbaar aangedaan. Dan weet je dat het goed is". Secrets and lies is een positieve film, maar voorganger Naked was hard en cynisch. „De eerste film gaat over goed, de tweede over slecht. Ik denk dat het alle bei in me zit. Ik bestrijd trouwens dat Naked zo'n cynische film is. Hij gaat over de teleurstelling van een idealist. Ik ben een beetje al de karakters in mijn films". Hij krijgt vaak de vraag waarom MAANDAG 28 OKTOBER 1996 A7 Zoetermeer (anp) - Onder de noemer Literatuur in de trein I rijdt op zondag 3 november een Sprinter tussen Zoetermeer en Den Haag met aan boord een aantal bekende schrijvers, essayisten en vertellers. Zij houden in diverse comparti menten voordrachten over fantasie, liefde, reizen en kinde-1 rverhalen. Literatuur in de trein maakt deel uit van Zoetermeer Lite- I ratuur. Bekende Nederlanders die meedoen zijn Heere Hee- j resma, Willem Wilmink, Helga Ruebsamen en A. Moonen. De trein rijdt drie keer het traject Zoetermeer-Den Haag- Zoetermeer. In de hofstad kunnen reizigers overstappen I naar een ander compartiment. Door Wilko Voordouw Parijs - Ogen die niet naast elkaar in de schedel staan, neuzen die soms bizarre vormen aannemen, gezichten die af en toepu- re wanhoop uitstralen en een kleurenpalet dat zijns gelijke niet kent. Een van de absolute Europese expositie-hoogtepuntenis tot en met 20 januari 1997 in het Parijse Grand Palais te zien. Picasso et le Portrait toont ruim 140 portretten van de in 1973 1 overleden meester. Eigenlijk had de tentoonstelling natuurlijk gewoon Fernande, Ol- ga, Marie-Thérèse, Dora, Frangoise, Jacqueline en de ande ren moeten heten. Want de essen tie van de expositie, die eerder te zien was in het Museum of Mo dern Art in New York - en die een half miljoen bezoekers trok - is voorbehouden aan de vrouwen, die het leven voor kortere of lan gere tijd met Picasso deelden. Maar Picasso liet ook mannen - zij het op zeer bescheiden schaal - toe in zijn portrettengalerij: de dichter Guillaume Appollinaire en bij voorbeeld de componisten Erik Satie en Igor Stravinsky. Het zijn dus vooral de vrouwen die Picasso inspireren. Hoewel de artiest aanvankelijk begint met het classicisme (La mère de l'ar- tiste de profil, 1896) surft verder hij op het cubisme, het surrealis me en alle andere stromingen waar hij in zijn leven kennis mee maakte. Alle vrouwen uit zijn leven - ook degenen die niet officieel de part ner van hem waren - zijn vereeu wigd. Olga, de danseres die hij ontmoette toen hij het decor ont wierp voor Les Ballets Russes van Diaghilev; Dora, de gekwelde fotografe die getuige was van de creatie van Guernica en zijn blonde muse, Marie-Thérèse Walter. „Hallo, ik ben Picasso. Wij gaan samen prachtige dingen doen. U zou een uitstekend model zijn," moet Picasso hebben gezegd toen I hij Marie-Thérèse Walter in 1925, 1926 of 1927 voor de Galeries Lafayette ontmoette. De Pica: logen bekvechten al jaren over de juiste datum, maar feit is juist die ontmoeting wellicht 1 voor de fraaiste serie portretten heeft gezorgd. Picasso maakt van haar de meest erotische schilde- j rijen. Haar ronde vormen zijneen constante uitdaging voor de ar tiest. De badende vrouwen, de spiegelbeelden, het Nu dans t jardin en Nu couché moeten later bronnen van inspiratie zijn weest voor Fernando Botero. Het menselijk lichaam was Picas- so's lievelingsonderwerp. Ge-1 schilderd, getekend of gegra veerd beslaan de portretten onge veer een vijfde van zijn totale I werk. En wie door de prachtig |i uitgelichte zalen van het Grand Palais zwerft van het ene naar het andere werk ziet een constan-1 te: aan de muren daar hangt 75 jaar kunstgeschiedenis, beleefd 1 door een enkele man. Ook van Picasso als fotograaf is I veel werk bewaard gebleven, De tentoongestelde foto's laten zien dat de artiest vaak gebruik j maakte van zijn eigen fotomate riaal. Zo legde hij zijn kinderen vaak vast, om de foto's later als inspiratie te gebruiken, zoals het I fameuze 'Paolo op een ezel', uit 1923. foto de stem/johan van gurp Mike Leigh: „De smaak van het publiek is veel te complex. Je kunt daar geen film op afstemmen, wat Hollywood zo graag probeert.foto klaas koppe hij films maakt over gewone mensen. „De meeste mensen lei den ook een gewoon leven. Ik zeg dan altijd tegen de journalist: u en ik niet. Het is een privilege om een interessant leven te leiden. Jij weet niet precies hoe morgen er uitziet, ik ook niet. Voor de mees te mensen geldt dat wél. Die we ten precies hoe hun leven over vijf jaar is. Toch is elk leven weer anders. Het leven is een dobbel spel". Met z'n 53 jaar groeit bij Mike Leigh de angst stil te staan. „Je hebt de neiging lui te worden, niet alleen fysiek, maar ook'gees- telijk. Je krijgt het idee dat alles minder wordt en je verzet je te gen moderne ontwikkelingen. Ik heb altijd computers gehaat en moest niets van Internet weten, omdat het zo hersenloos lijkt. Nu ik me erin verdiept het ontdek ik de kracht van Internet en is het voor mij de sleutel naar de 21e eeuw. In je leven schrijf je dingen af en komen er dingen bij, maar wezenlijk blijft toch dat je moet leven, eten, drinken en vrijen." „Soms maak ik me weieens onge rust over de toekomst van mijn kinderen, maar dan realiseer ik me dat het in het leven om die primaire dingen gaat en dat dat nooit zal veranderen. Dat merk ik ook nu ik de Gouden Palm ge wonnen heb. Voor die tijd ging ik elke morgen naar het toilet. Na de Gouden Palm ga ik nog steeds iedere morgen naar de plee en ik kan je vertellen: de stront is niet anders geworden". Van onze filmredactie Theater aan de Parade in Den Bosch (voorheen Casino schouwburg) vertoont dit seizoen drie klassieke, zwijgende f speelfilms met orkestbegeleiding. Op 16 november wordt de klassieker Intolerance van D.W. Griffith uit 1916 gedraaid met muziek van Carl Davis, die wordt gespeeld door het Noord-Ne-1 derlands Orkest. De Amerikaans-Engelse componist Davis zal I' zelf zijn filmscore dirigeren. De bijna drie uur durende film is een vervlechting van vier afzon derlijke verhalen die zich in ver schillende periodes van de ge schiedenis afspelen. Een zich herhalende geschiedenis van onverdraagzaamheid en ge weld, die zich afspeelt in het Ba- bylonië van 539 voor Christus, Judea ten tijde van de kruisiging van Christus, Parijs tijdens de Bartolomeusnacht (de slachting van protestantse Hugenoten in 1572) en het Amerika van 1914. De Amerikaanse filmpionier D.W. Griffith (1875-1948) dankt zijn faam aan de manier waarop hij in 1916, met revolutionaire parallelmontages, de Italiaanse monsterproducties liet verbleken en de grootse stijl van Hollywood introduceerde. Carl Davis componeerde er een nieuwe partituur bij. Hij maakte naam met muziek bij zwijgende films als Napoleon, Ben Hur en Greed. Op 13 januari volgt een vertoning van Chaplins Citylights met be-1 geleiding van Het Brabants Or-1 kest onder leiding van Carl Da- vis. Het Symphonie Orkest van Maastricht (LSO) begeleidt op 8 april Four horsemen of the Apo calypse met Rudolph Valentino uit 1921, eveneens gedirigeerd j door Carl Davis. Een andere attractie van het 1 Theater aan de Parade is de zon- dagavondvertoning van avontu- renspeelfilms met speciale effec-1 ten op 70 mm-breedbeeld: lm' na Jones and the temple of doom I (15 december), The Godfathen part III (26 januari), Backdraft I- maart) en Indiana Jones and th11 last crusade (6 april). De normal' I beeldbreedte in de bioscoop is 38 1 mm, 70 mm wordt ook vertoond door de IMAX en het Museon. Charlie Chaplin in 'City Lights', nu met levende muziek 07.00 Journaal 0707 Tekenfilmfestival 07.29 Ontbijt-TV 09.00 Journaal 09.05 Get the Picture (herh) 09.35 Ook dat nog (herh) 10.21 Estafette (herh) 10.58 Voor elkaar! (herh, tot 11.. 13.15 Congres-tv, verslag vierde naai Debat Gezondheidsz Utrecht 15,09 Passie voor wijnen (herh) 15,20 Kookgek (herh) 15.37 'n Goeiedag met Jos Brinl 16.30 Cosby Show, comedy 16.58 Alles kits, kindermagazin Bamboo bears; 17.24 Quatr 17.53 Roseanne, comedy 18.23 Get the picture, spelletje 18.54 Willem Wever 19.24 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubric 20.59 Weeroverzicht 21.06 Opsporing verzocht 22.01 Tussen kunst en kitsch 22.53 Dokument: Eindpunt Hoo documentaire-serie. Afl. 1 23.33 Miniatuur 23.43 Murder One, rechtba (herh) 00.28 Congres-tv, samenvatting Nationaal Debat Gezondheiq (tot 00.58) 09.00 Kijk op taal II. Afl. 1 (tot 09., 09.30 Zig Zag: Kijk op Azië (tot 09.' 10.00 Huisje Boompje Beestje 10.20) 10.30 De Pakjeman (tot 10.45) 11.00 Politieke besluitvorming. (tot 11.20) 12.30 Moshi, Moshi. Japans voor t ners 13.00 Studio Sport 15.00 Spreekuur. Thema: Politiek 15.54 PP: Uitzending CD 16.00 Journaal 16.08 'De ark van Stekeltje 16.35 The Waltons, serie 17.22 Gospelclip 17.29 2Vandaag, actualiteiten 18.59 Het pakhuis, reportage-serie verzamelaars 19.29 Radar, consumentenrubriek 20.04 BZN Special, 2-delige regist 'Symphonie Nights' van m.m.v. diverse koren en het Gala Orkest. Afl. 1 20.44 Let's make music 20.56 Space Tech, populair-wetensi pelijk magazine 21.22 Chirurgenwerk (slot): Trauma 22.16 Het elfde uur, praatshow 23.15 Studio NOS (tot 23.55) 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.07 Veldpost 13.37 Per seconde wijzer 12.05 Les voisins (Neighbours). Aust sche serie 12.30 Gourmandises. Cul magazine. Aansl.: Nieuwsoverzicht Weerbericht, nieuws en beursberich 13.15 Du bout des ailes. Middagmaga 13.45 Partir accompagné. Document over stervensbegeleiding. Herh 14.40 rants d'art. Kunstmagazine. Herh 1 Chanson du siècle. Muziekprogram Herh 16.15 Documentaire 16.40 La c que de la Forêt Noire (Die Schwarzwak nik). Duitse serie 17.30 Charlie's Ant misdaadserie 18.30 Regions soir. Regit Ie actualiteiten 18.50 Cartes sur table, gazine 19.10 Le quotidien des sp Sportprogramma. Aansl.: Supergoal. si.: Paardenkoersen en weerbericht 1- Nieuws en weerbericht 20.10 L'écran moin: Hallucinations macabres (Visions murder). Amerikaanse thriller van Mich Rhodes 21.45 L'écran témoin: Débat. cussieprogramma n.a.v. de hiervoor uit; zonden film. Vandaag: Spoken besta; 23.05 Weerbericht en laatste nieuws 23. Javas, uitgaanstips (tot 23.40) 16.05 lei Bla bla, kindermagazine 17. Tonnis, samenvatting ATP-toernooi Stu gart 17.35 Top motos. Motorsportmaga ne. Herh 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bo es a'K magazine 19.30 Nieuws 20.00 musique habite au 21: Fidélio. Opera v Beethoven. Uitgevoerd door het koor orkest van de Koninklijke Opera van Wall w i°'' v' Friec'r'c^ Pleyer. Solisten: Lyni Wtckenden, Birgit Beer, Andras Molnar e Aansl.: KENO-uitslagen 22.00 Nieui '2.20 Javas 22.30 L'hebdo, actueel wee magazine 23.05 Presence protestan 23.30 PME créateurs. Cursus voor begi nende ondernemers (slot, tot 24.00) ochtendgymnastiek 1000 Tagesscha «•03 Weltspiegel 10.45 Recht in Deutsct ,hd. Fail auf Fall - Jedem sein Recht!, jur e l'Ps 11.00 Tagesschau 11.04 Mus wntenstadl 12,55 Presseschau 13.00 T, lU 13,05 M'ttagsmagazin 13.4 l'rtschafts-Telegramm 14.00 Tagesscha •03 Ein Haus in der Toscana, serif 1. Aansl.: Kapt'n Blaubar 15.00 T; 9 sschau 15.03 Juliane Andrea, tall how 16.00 Tagesschau 16.03 Fiiege, talk b™7 "j00 Ta9«schau 17.10 Brisan ouievardmagazine 17.50 Tagesschau-Te 1R «n\ni 17-55 Verl>otene Liebe, seri «•25 Manenhof, serie 18.54 Gegen de dit! sene 2°.°0 Tagesschau 20.15 Expe re-,/16" lns Tierreich. natuurdocumentai 21 an'6? v°s 21'00 ReP°rt- magazin jj',n r"e' Manner und die Frauen, seri seri. n„a,9„eSthemen 23'00 Tatort. Politie 's 00.30 Nachtmagazin 00.50 (ZW) own-cydus: Sons o'guns, speelfilm Jo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8