Motorfiets op vier wielen SsangYong Musso: ruim, sterk en nog onbekend Fiat heeft plannen met moderne versie van Nuova 500 Schijn bedriegt bij Wagon R van Suzuki Carisma nu ook in sedan Russen nemen import Lada zelf ter hand pESTEM Adembenemende Porsche Boxster met techniek om van te likkebaarden SP - tjfeygfr fcSRjB» SURPLUS E3 I Eindelijk. Na achttien jaar intro- juceert Porsche weer een com- jleet nieuwe auto. De Boxter. In Nederland hebben 67 mensen de I j.jto al besteld. Zonder er een meter in gereden of de auto zelfs jaar gezien te hebben. Ze heb- jen gelijk: de Boxster is het sum mum. De beste van de drie Duitse Isters, naast Mercedes en fl. Ook de MGF stelt hij in de J schaduw. Maar akkoord: hij is I jok de kostbaarste van het gezel- S schap. n X 52 VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 r I goor Rien van der Steen I Het gaat sportwagenbouwer Por- ;che uit Zuffenhausen weer voor ie wind. Sinds de komst van top- tan dr. Wendelin Wiedeking ontwikkelde het kleine merk van I ie groots brullende boxer een ex- jmiteitsstrategie. Weinig au- I ;o's dus, maar wel goeie en gewil- I ie. In Detroit verscheen drie jaar jeleden een studiemodel van een ileine roadster. Uit de samenvoe ging van merk- en typenaam ont stond de titel Boxster. De pro ductie is inmiddels gestart. Het nieuwe juweeltje moet samen met de unieke 911 de toekomst van Porsche zeker stellen. „Geen fun-auto maar onmiskenbaar een Porsche met hoogstaande techni sche kwaliteiten", zegt een opge togen Wiedeking. „Wij willen weg van de massa en modellen maken die een klein deel (niche) van de markt bedienen. En we gaan gunstige tijden tegemoet. Het afgelopen jaar zijn meer dan 20.000 911's gebouwd. Het waren er nog nooit zoveel." Er is weer belangstelling voor kleine, open sportauto's. De Box ster herbergt de eerste vloeistof- gekoelde boxermotor van Por sche achter de twee stoeltjes. Zes cilinders, meer dan 200 pk en een top van 240 km/h. Er is één min puntje: wie die prachtige motor wil bekijken moet er onder krui- De Porsche Boxster: adembenemend design. pen. Onder voor- en achterklep kan flink wat bagage, maar de motor blijft compleet aan het oog onttrokken. De Boxster is een soort motor fiets op vier wielen. Laag en ta melijk klein, snel en met een oor- strelend boxergeluid. Een auto met een adembenemend design. Met vormgevingselementen van de Porsche nummer 1 uit 1948 en de Spyder 550 uit 1953. En een bijzonder interieur. De contact sleutel gaat traditiegetrouw links in het met rood leer omspannen dashboard. Ovale knopjes voor de bediening van het fraai weg- klappende dak. De nieuwe Boxster is een feest om naar te kijken. En ermee rij den is een sensationele belevenis. Tot een snelheid van ca. 160 km/h - het was in Duitsland - blijft de auto met geopend dak plezierig. Een ruitje en geperforeerde windgeleiders achter de stoelen zorgen dat de turbulentie uit blijft. Alleen boven 200 km/h geeft de Boxster aan niet dezelfde stabiele capaciteiten te hebben als zijn bijna twee keer zo dure broer, de 911. Maar het is een echte sportwagen. Zo stijf als een plank, rank, watervlug en met de technische fascinatie, waarmee ook een F 16 belangstelling trekt. Chef-designer Harm Lagaaij van Porsche vertelt dat er voorlopig geen nieuwe experimenten te verwachten zijn. „De 911 en Box ster moeten onze kar gaan trek ken. De eerste wordt binnen en kele jaren grondig vernieuwd. We zijn overigens bezig met de ont wikkeling van een MPV en een off-road voertuig. Over de pro ductie voeren we overleg met Mercedes." „De Boxster hebben we in ruim drie jaar ontwikkeld. Het groot-, ste probleem was de motorkoe- ling op een acceptabele manier in de vormgeving van de auto in te passen. Opzij en aan de voorkant waren daar grote gaten voor no dig. Ook met de koplampen heb ben we hevig gevochten. Ik wilde per se een grote unit, waarin ho- gedruk-reiniging, verstralers, knipperlichten en groot en klein licht opgenomen waren. Wij had den ze getekend, maar wisten dat de verwezenlijking ervan op technische problemen zou stui ten. Dat het gelukt is, stemt me heel tevreden, want het vormt een essentieel onderdeel van de vormgeving van deze auto", al dus de Nederlander, die al 28 jaar in Duitsland werkt. Andries Veeneman van Porsche in Nederland verwacht dat voor al veel vrouwen zullen 'vallen' voor de Boxster. „Ik verwacht er jaarlijks 135 te verkopen, net zo veel als nu van de 911. De Por- sche-rijder zal ook wat jonger worden. Het is de Porsche onder de roadsters. En dat is genoeg als verkoopargument. I Er komt steeds minder plek I roor auto's. Er zijn dus 'inno- I fatieve oplossingen nodig I raor de individuele mobili- jteit,' zeggen de politiek en de oelangrijkste constructeurs. Er bestaan fantastisch ogende studies van kleine auto's die extreem zuinig zijn. Tegelijk is er de hang naar nostal- iljische vormgeving. VW heeft inmiddels besloten een mo- lern vormgegeven Kever ter ivereld te brengen. En Fiat speelt met de gedachte de le gendarische Nuova 500 in een I nieuw jasje te steken. Het zal lie talloze bewonderaars als muziek in de oren klinken. Boor Rien van der Steen I InNederland zitten de prijzen bi jmiddels tegen de tienduizend gulden. De aloude Fiat 500 is ge il. Het rugzakje is nog lang Imet uitgestorven. In de Poolse Fiatfabriek worden dagelijks nog I nieuwe onderdelen en zelfs com- Iplete motoren gemaakt. I In Italië immers zijn er nog enke- I Ie honderdduizenden van. Op de 1 sloop zijn ze voor een paar hon- I derd gulden te koop. En rijdende jMmplaren zijn - na enig zoeken voor zo'n drieduizend gulden e weken. In de stad kent het aandoenlijke Fiatje zijn gelijke i j met. Italianen hébben iets met I oet autootje. Het was immers het I karretje dat hun land mobiel maakte. Ook Nederland kent een I schare bewonderaars. Het Italiaanse blad Corriere dello I Sport meldde onlangs dat Fiat in krijn plannen heeft een moder- l«e versie van de Nuova 500 te H lanceren. Die zou eerst als proto type op een aantal belangrijke lutosalons gepresenteerd wor- w. Om de reacties van het pu- I »liek te peilen. Hetzelfde systeem |«t Volkswagen eerder met het oistorische succesnummer Kever hanteerde. Binnen twee jaar Ijordt de moderne Kever in faico in productie genomen. Aan kleine auto's geen gebrek, 't is ook noodzaak voor moder- Tijd rijp voor moderne rugzak »In Nederland zitten de prijzen inmiddels tegen de tienduizend gulden. De aloude Fiat 500 is geliefd. ne fabrikanten. Want een kleine auto die aanslaat, brengt geld in het laatje. Veel meer dan een suc cesvolle grote auto. Daar worden er immers veel minder van ge maakt. Opel heeft de vooruitstre vende Maxx, Mercedes lanceert eind volgend jaar de kleine A- klasse en Ford heeft een 'Sub B' op stapel staan, een auto onder de Fiesta. Horlogefabrikant Swatch bedacht ook een origineel klein tje, dat binnenkort bij MCC, een onderneming van Mercedes en Swatch, in productie gaat. Twee persoons slechts, maar met een ongelooflijk krappe lengte van tweeëneenhalve meter. En dat is eventjes een halve meter korter dan de oude Fiat 500, die in 1975 uit productie genomen werd. foto cor de kock Maar ja, die was ook vierper- soons. Fiat heeft sinds een paar jaar de nieuwe Cinquecento, die gepresenteerd werd als de mo derne opvolger van de 500. Het vierkante ding is wonderwel aan geslagen, maar heeft behalve de naam weinig met het oude rug zakje van doen. In Italië wordt gefluisterd dat de Cinquecento volgend jaar een facelift krijgt en vervolgens 600 genoemd zal wor den. Om dus ruim baan te maken voor de reïncarnatie van de 500: een handzaam, klein en zuinig karretje, dat in stadsverkeer bij zonder geschikt is. Met prachtige ronde vormen en frappant lij kend op het legendarische autoo tje dat volgend jaar zijn veertig ste verjaardag viert. Motor en transmissie verhuizen in de nieu we versie overigens naar voren. De Cinquecento, ofwel Nuova 500, bouwde een legendarische naam op. Het werd het meest be kende Fiat-model uit de geschie denis. De eerste, de Topolino uit 1936, was de kleinste auto ter we reld. Net als de T-Ford in de Ver enigde Staten maakte de Topoli no, tot 1955 geproduceerd, in Ita lië de personenauto toegankelijk voor een steeds bredere sociale laag. In 1955 volgde de Fiat 600, twee jaar later kwam de Nuova 500 op de markt. Met achttien pk op de achterwielen. Toen die in 1975 uit productie ging waren er inmiddels meer dan 3,5 miljoen gemaakt. De kleinste gezinsauto aller tijden was gemeengoed ge worden. De ruimere 600 wordt in Italië bijna niet meer gezien. Ter wijl op elke straathoek nog wel een Nuova 500 staat. De Fiat 500 was langzaam en klein, wars van airbags, veilig- heidsbalken, katalysator, abs en allerlei elektrisch spul. Het ging de mensen toen nog puur om mo biliteit. Het elementaire autorij den. De trend naar kleinere auto's is intussen definitief ingezet. Op in ternationale autoshows staan de laatste jaren opvallend veel krap bemeten automobieltjes met veel binnenruimte. Multifunctioneel en superzuinig, ze bieden een re delijk comfort en veel uitrusting. En dat voor een betaalbare prijs. De verwachting is dat in Europa binnenkort 1,3 miljoen van die kleintjes verkocht worden, twee keer zoveel als nu. Fiat, groot ge worden met kleine auto's, lijkt vastbesloten daar een flink stuk van mee te pikken. ^°or Rien van der Steen J'e' ^Mge Rover zal SsangYong IJ® fe! 'aren moeten knokken. h»t vormt nog steeds T Pr'izige neusje van de zalm. neeft het Koreaanse mérk j: ®jnstens zo sterke aanbie- l Opgetuigd en wel met alle e die zo'n beetje te verzinnen Iteuj-6'een motor die de concur- |.ri,le de schaduw stelt en een IL beduidend lager is dan |,J,an welke vergelijkbare Mits- |(v Pajero, Range Rover, Jeep, itvri 4 ®'azer °f Opel Monte- L py1100k- De SsangYong Mus- io P is een ^eer van een au~ !ita ,et'neushoorn dan, want daar ftoor Koreaanse aanduiding l iiaT® ^,onS as nu ongeveer een a..(°P de Nederlandse markt en aat°P de derde plaats in het va derlandse 4x4 marktsegment. De Musso EX 3.2 heeft de 3.2 liter Mercedesmotor, die ook in de huidige Mercedes E, SL en S- klasse ondergebracht is. De mo derne zespitter brengt 220 pk op de been en die worden naar alle vier de wielen overgebracht via een automatische viertraps ver snellingsbak, ook al van Merce des, op één na de grootste aan deelhouder van de Koreaanse fa brikant. Met de uitrusting is niets mis: abs, cruise control, een voortref felijke automatische klimaatre geling en een airbag in het stuur. Deftige 'houtinleg' in dashboard en portieren en een houten hand greep voor de passagier. Accele reren doet deze beer op een onge looflijke manier: van 0 tot 100 km/h in een seconde of tien. Waarmee de Musso de snelste 4WD op de markt is. In Korea geniet SsangYong bijna dezelfde reputatie als Mercedes hier. In Nederland ligt dat heel anders. De naamsbekendheid schommelt rond het nulpunt. De nieuweling zal daar wel wat aan doen. Een zware jongen, geschikt om aanhangers voort te zeulen, al is hij daar bijna te luxe voor. De auto biedt een vorstelijke zit, veel glas rondom en rust. Geen gehuil van de enorme banden, geen ge- knerp van een rauwe terreinwa genmotor voorin. Alles aan de auto is voornaam. Zijn enorme uiterlijk dwingt res pect af, net als de gigantische maatvoering binnenin. Met een kofferruim als een echoput. Jam mer, dat de auto op slecht weg dek een knap dweilerig wegge drag heeft. De starre achteras weet niet hoe hij met hobbels om moet gaan. Op de snelweg is het een heerlijke, opperst comforta bele reiswagen, op binnenwegge tjes! raakt de auto uit zijn doen. Een andere afstemming van het onderstel zou daar wat aan kun nen doen. In bochten helt de car rosserie nogal fors over en het is dan een beetje ingewikkeld goed op je plaats te blijven zitten. Daar zijn de leren stoelen (het enige extra bedenkbare extra) te glad en te weinig geprofileerd voor. Wanneer de neushoorn de sporen krijgt, jaagt de gewichtige Musso er veel brandstof doorheen. Maar mensen die een ton voor een auto kunnen missen, zitten daar mo gelijk niet mee. Net zo min als ze De luchthapper op het motorkapje is inderdaad van de tur- bo-intercooler. Het autootje ziet eruit zoals kinderen een auto tekenen. Door Rien van der Steen 'Ach pa, mag je nu ook een in- validenautootje testen?' Mijn zoon kijkt smalend naar wat hij in het voorbijgaan ook nog even kenschetst als bejaarden auto. De blaag. Op het werk vindt mijn baas het trouwens ook nogal vermakelijk: 'Het is absoluut geen gezicht,' lacht hij. Nou weet hij gelukkig hele maal niks van auto's. Anders zou het lachen hem wel ver gaan. Inderdaad, het lijkt net een hok waar Pluto met plezier in zou wonen. Het autootje is hoger dan het breed is, er zitten rare koplampen in het platgestamp te neusje, het stuur zit rechts en met de deuren lijkt het ook al lemaal niet gelukt. Rechts zit er eentje, links twee. Mallotig. Even uitleggen. Het gaat om de Suzuki Wagon R. In Japan een indrukwekkende verkoophit. Gebouwd op de bodem van de Japanse versie van een Alto. Nou hebben kleine auto's in Ja pan voorrechten op belasting gebied. Bovendien krijgen ze in de stad gemakkelijker parkeer- vergunningen. En als de Wagon R naar Nederland komt, zal hij anders zijn dat dit - inderdaad - op onderdelen wanstaltige vehikel. In elk geval iets bre der. Maar is er toekomst voor dit voertuigje in Nederland? Ik zeg volmondig ja. Want een weekje rondtuffen leverde ver rassende conclusies op. Het driecilinder turbomotortje (660 cm3/55 pk) presteert echt. Het is dezelfde motor als van die andere grappige Suzuki, de Ca- puccino. Verbijsterde gezichten van mensen in dikke middenklas sers, die nog reutelend voor het stoplicht staan als jij al flui tend bezig bent naar drie te schakelen. Een enorme achterklep geeft toegang tot een ruimte, waarin met gemak een fietsje kan, naast een reeks kratten bier, zakken kapok, een dekbed en een partij hondenvoer voor drie maanden. Want de twee ach terstoeltjes gaan met gemak plat: één handgreepje en de leuning gaat over .de eveneens wegscharnierende zitting heen, zodat er een perfecte laadvloer ontstaat. Leuk gevonden: onder de zit ting van de passagier zit een grote emmer, geschikt voor wat boodschappen. Er zou tijdens vakanties potdorie ook een portapotti onder die zitting kunnen. De apart lage instap is fantas tisch. Je kunt de auto bijna in lopen. Het uitzicht rondom is prachtig: hoge zit en rondom veel glas. Verder is er berg ruimte voldoende voor be stuurder en passagier. De stoe len zijn vlak en bieden geen en kele zijdelingse steun, maar desondanks is er best mee te le ven. Want het autootje ge draagt zich onderweg hartstik ke vriendelijk. Geen gespring op slecht wegdek, de vering is boterzacht. Het autootje weegt 760 kilo, het motortje is verba zend opgewekt, maar niet te gek zuinig. Een gemiddelde van 1:14 kan best, maar dat is voor zo'n Mini niet indrukwek kend. Dat komt omdat de turbo naar hartelust tekeergaat. Hetgeen hij telkens laat horen bij gas los: een gierend geluid, als een zucht. De reacties onderweg waren talrijk. Opgestoken dui men of toch minstens een brede glimlach. Het rechtse stuur en de Pipo-uitstraling van de Su zuki zijn hilarisch. Toch heeft het ding wel mooi elektrisch te bedienen ramen voor en zelfs airco. Een werkelijk prachtig vervoermiddel. Als tweede au to. Maar ook voor ouderen, alleen al vanwege de geringe instap- hoogte. Mensen wijzen, lachen naar het ding. Maar dat gaat over als ze gezien hebben hoe veel ruimte dit geval biedt. En hoe hard hij desnoods gaat. Goede ideeën hebben moeite met acceptatie. Maar als deze auto voor pakweg 22.000 gul den op de Europese markt komt, kan zijn toekomst alleen maar rooskleurig zijn. En te recht. Daihatsu komt binnenkort daadwerkelijk met een derge lijk autootje, de Move, op de markt. Suzuki zou wel eens te laat kunnen zijn. Mitsubishi breidt het programma van de Carisma uit met een vier- deurs sedan. Voor de reeds bestaande hatchback komt een turbodie selmotor beschikbaar, die vanaf volgend jaar ook in de nieuwe sedan verkrijgbaar wordt. Mitsubishi lanceerde vorig jaar de bij NedCar in Born gebouwde Ca risma. In Europa zijn er tot nu toe 2600 verkocht. De nieuwe sedan heeft een grotere kofferruimte dan de hatchback. De turbodiesel (1.9) is afkomstig van Renault. De hatchback met diesel motor kost 40.495 gulden, de sedan 1.6 35.395. Volgens directeur G. Vermeer van importeur HNG in Sassenheim loopt het aandeel van de Japanse merken op de markt nog steeds te rug. Die trend startte in 1993. Vooral procentueel stijgt het aandeel van de Koreaanse merken. Ook de Duitse en Italiaanse auto's doen het goed, ten koste van de Franse. De SsangYong Musso is een knaap van een auto. Een kanjer van een motor, dikke uitrusting en vooral rechtuit rijdend zeer gerieflijk. foto wout van assenoelft het erg zullen vinden dat je de Musso alleen kunt wassen als je een huishoudtrapje naast de auto zet. Anders kom je nooit bij het dak. Mercedes-motor 3.2 liter, zescilin der benzine, vermogen 161kW/220 pk, permanente vier- wielaandrijving, automatische versnellingsbak; gewicht 1905 kg. Verbruik: 1:7. Prijs 96.980 gulden. De Russische fabrikant van Lada, Avtovaz, heeft de import en distributie van het auto merk in Nederland zelf ter hand genomen. De importeur, Gremi BV in Groningen, was al voor het grootste deel in han den van de Russen. ARM/Stokvis, onder meer ook importeur van Saab en Kia, had nog een belang van 49 pro cent in de onderneming, maar heeft ook dat nu van de hand gedaan. Directeur Frits San- ting van Gremi zegt dat de Russen ervan uitgaan dat de zaken beter gaan als ze in Ne derland meer te vertellen krij gen. Lada had het een jaar of tien geleden nog goed voor elkaar. In Nederland werden in 1987 nog 13.000 Lada's verkocht. Nu is dat aantal geslonken tot amper 800. AvtoVaz heeft een veel te traag tempo van model ontwikkeling. Bovendien is al jaren op verschillende beurzen de nieuwe Lada 2110 te zien, maar telkens ging de introduc tiedatum geruisloos voorbij. Santing waagt zich er niet meer aan: „Lada blijft bestaan, zonder twijfel. Maar wanneer dat nieuwe model komt kan ik met geen mogelijkheid zeggen. We hebben nog honderd dealers in het land en die moe ten het voorlopig redden met wat we hebben. Een paar 1100's nog en verder de Sama- ra/Diva, de Niva, de 2104 sta tioncar en binnenkort de in Finland gebouwde Samara Baltic met standaard airbag. Doel is uiteindelijk in Neder land weer jaarlijks 2000 auto's te verkopen. Anders kunnen we hier het hoofd niet boven water houden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23