Motorfiets
op
vier wielen
SsangYong Musso:
ruim, sterk
en nog onbekend
Fiat heeft plannen met moderne versie van Nuova 500
Schijn bedriegt bij
Wagon
R van Suzuki
Carisma nu ook in sedan
Russen nemen
import
Lada zelf ter hand
pESTEM
Adembenemende Porsche Boxster met techniek om van te likkebaarden
SP - tjfeygfr fcSRjB»
SURPLUS
E3
I Eindelijk. Na achttien jaar intro-
juceert Porsche weer een com-
jleet nieuwe auto. De Boxter. In
Nederland hebben 67 mensen de
I j.jto al besteld. Zonder er een
meter in gereden of de auto zelfs
jaar gezien te hebben. Ze heb-
jen gelijk: de Boxster is het sum
mum. De beste van de drie Duitse
Isters, naast Mercedes en
fl. Ook de MGF stelt hij in de
J schaduw. Maar akkoord: hij is
I jok de kostbaarste van het gezel-
S schap.
n
X 52
VRIJDAG 25 OKTOBER 1996
r
I goor Rien van der Steen
I Het gaat sportwagenbouwer Por-
;che uit Zuffenhausen weer voor
ie wind. Sinds de komst van top-
tan dr. Wendelin Wiedeking
ontwikkelde het kleine merk van
I ie groots brullende boxer een ex-
jmiteitsstrategie. Weinig au-
I ;o's dus, maar wel goeie en gewil-
I ie. In Detroit verscheen drie jaar
jeleden een studiemodel van een
ileine roadster. Uit de samenvoe
ging van merk- en typenaam ont
stond de titel Boxster. De pro
ductie is inmiddels gestart.
Het nieuwe juweeltje moet samen
met de unieke 911 de toekomst
van Porsche zeker stellen. „Geen
fun-auto maar onmiskenbaar een
Porsche met hoogstaande techni
sche kwaliteiten", zegt een opge
togen Wiedeking. „Wij willen
weg van de massa en modellen
maken die een klein deel (niche)
van de markt bedienen. En we
gaan gunstige tijden tegemoet.
Het afgelopen jaar zijn meer dan
20.000 911's gebouwd. Het waren
er nog nooit zoveel."
Er is weer belangstelling voor
kleine, open sportauto's. De Box
ster herbergt de eerste vloeistof-
gekoelde boxermotor van Por
sche achter de twee stoeltjes. Zes
cilinders, meer dan 200 pk en een
top van 240 km/h. Er is één min
puntje: wie die prachtige motor
wil bekijken moet er onder krui-
De Porsche Boxster: adembenemend design.
pen. Onder voor- en achterklep
kan flink wat bagage, maar de
motor blijft compleet aan het oog
onttrokken.
De Boxster is een soort motor
fiets op vier wielen. Laag en ta
melijk klein, snel en met een oor-
strelend boxergeluid. Een auto
met een adembenemend design.
Met vormgevingselementen van
de Porsche nummer 1 uit 1948 en
de Spyder 550 uit 1953. En een
bijzonder interieur. De contact
sleutel gaat traditiegetrouw links
in het met rood leer omspannen
dashboard. Ovale knopjes voor
de bediening van het fraai weg-
klappende dak.
De nieuwe Boxster is een feest
om naar te kijken. En ermee rij
den is een sensationele belevenis.
Tot een snelheid van ca. 160 km/h
- het was in Duitsland - blijft de
auto met geopend dak plezierig.
Een ruitje en geperforeerde
windgeleiders achter de stoelen
zorgen dat de turbulentie uit
blijft. Alleen boven 200 km/h
geeft de Boxster aan niet dezelfde
stabiele capaciteiten te hebben
als zijn bijna twee keer zo dure
broer, de 911. Maar het is een
echte sportwagen. Zo stijf als een
plank, rank, watervlug en met de
technische fascinatie, waarmee
ook een F 16 belangstelling trekt.
Chef-designer Harm Lagaaij van
Porsche vertelt dat er voorlopig
geen nieuwe experimenten te
verwachten zijn. „De 911 en Box
ster moeten onze kar gaan trek
ken. De eerste wordt binnen en
kele jaren grondig vernieuwd. We
zijn overigens bezig met de ont
wikkeling van een MPV en een
off-road voertuig. Over de pro
ductie voeren we overleg met
Mercedes."
„De Boxster hebben we in ruim
drie jaar ontwikkeld. Het groot-,
ste probleem was de motorkoe-
ling op een acceptabele manier in
de vormgeving van de auto in te
passen. Opzij en aan de voorkant
waren daar grote gaten voor no
dig. Ook met de koplampen heb
ben we hevig gevochten. Ik wilde
per se een grote unit, waarin ho-
gedruk-reiniging, verstralers,
knipperlichten en groot en klein
licht opgenomen waren. Wij had
den ze getekend, maar wisten dat
de verwezenlijking ervan op
technische problemen zou stui
ten. Dat het gelukt is, stemt me
heel tevreden, want het vormt
een essentieel onderdeel van de
vormgeving van deze auto", al
dus de Nederlander, die al 28 jaar
in Duitsland werkt.
Andries Veeneman van Porsche
in Nederland verwacht dat voor
al veel vrouwen zullen 'vallen'
voor de Boxster. „Ik verwacht er
jaarlijks 135 te verkopen, net zo
veel als nu van de 911. De Por-
sche-rijder zal ook wat jonger
worden. Het is de Porsche onder
de roadsters. En dat is genoeg als
verkoopargument.
I Er komt steeds minder plek
I roor auto's. Er zijn dus 'inno-
I fatieve oplossingen nodig
I raor de individuele mobili-
jteit,' zeggen de politiek en de
oelangrijkste constructeurs.
Er bestaan fantastisch ogende
studies van kleine auto's die
extreem zuinig zijn. Tegelijk
is er de hang naar nostal-
iljische vormgeving. VW heeft
inmiddels besloten een mo-
lern vormgegeven Kever ter
ivereld te brengen. En Fiat
speelt met de gedachte de le
gendarische Nuova 500 in een
I nieuw jasje te steken. Het zal
lie talloze bewonderaars als
muziek in de oren klinken.
Boor Rien van der Steen
I InNederland zitten de prijzen bi
jmiddels tegen de tienduizend
gulden. De aloude Fiat 500 is ge
il. Het rugzakje is nog lang
Imet uitgestorven. In de Poolse
Fiatfabriek worden dagelijks nog
I nieuwe onderdelen en zelfs com-
Iplete motoren gemaakt.
I In Italië immers zijn er nog enke-
I Ie honderdduizenden van. Op de
1 sloop zijn ze voor een paar hon-
I derd gulden te koop. En rijdende
jMmplaren zijn - na enig zoeken
voor zo'n drieduizend gulden
e weken. In de stad kent het
aandoenlijke Fiatje zijn gelijke
i j met. Italianen hébben iets met
I oet autootje. Het was immers het
I karretje dat hun land mobiel
maakte. Ook Nederland kent een
I schare bewonderaars.
Het Italiaanse blad Corriere dello
I Sport meldde onlangs dat Fiat in
krijn plannen heeft een moder-
l«e versie van de Nuova 500 te
H lanceren. Die zou eerst als proto
type op een aantal belangrijke
lutosalons gepresenteerd wor-
w. Om de reacties van het pu-
I »liek te peilen. Hetzelfde systeem
|«t Volkswagen eerder met het
oistorische succesnummer Kever
hanteerde. Binnen twee jaar
Ijordt de moderne Kever in
faico in productie genomen.
Aan kleine auto's geen gebrek,
't is ook noodzaak voor moder-
Tijd rijp voor
moderne rugzak
»In Nederland zitten de prijzen inmiddels tegen de tienduizend gulden. De aloude Fiat 500 is geliefd.
ne fabrikanten. Want een kleine
auto die aanslaat, brengt geld in
het laatje. Veel meer dan een suc
cesvolle grote auto. Daar worden
er immers veel minder van ge
maakt. Opel heeft de vooruitstre
vende Maxx, Mercedes lanceert
eind volgend jaar de kleine A-
klasse en Ford heeft een 'Sub B'
op stapel staan, een auto onder de
Fiesta. Horlogefabrikant Swatch
bedacht ook een origineel klein
tje, dat binnenkort bij MCC, een
onderneming van Mercedes en
Swatch, in productie gaat. Twee
persoons slechts, maar met een
ongelooflijk krappe lengte van
tweeëneenhalve meter. En dat is
eventjes een halve meter korter
dan de oude Fiat 500, die in 1975
uit productie genomen werd.
foto cor de kock
Maar ja, die was ook vierper-
soons. Fiat heeft sinds een paar
jaar de nieuwe Cinquecento, die
gepresenteerd werd als de mo
derne opvolger van de 500. Het
vierkante ding is wonderwel aan
geslagen, maar heeft behalve de
naam weinig met het oude rug
zakje van doen. In Italië wordt
gefluisterd dat de Cinquecento
volgend jaar een facelift krijgt en
vervolgens 600 genoemd zal wor
den. Om dus ruim baan te maken
voor de reïncarnatie van de 500:
een handzaam, klein en zuinig
karretje, dat in stadsverkeer bij
zonder geschikt is. Met prachtige
ronde vormen en frappant lij
kend op het legendarische autoo
tje dat volgend jaar zijn veertig
ste verjaardag viert. Motor en
transmissie verhuizen in de nieu
we versie overigens naar voren.
De Cinquecento, ofwel Nuova
500, bouwde een legendarische
naam op. Het werd het meest be
kende Fiat-model uit de geschie
denis. De eerste, de Topolino uit
1936, was de kleinste auto ter we
reld. Net als de T-Ford in de Ver
enigde Staten maakte de Topoli
no, tot 1955 geproduceerd, in Ita
lië de personenauto toegankelijk
voor een steeds bredere sociale
laag. In 1955 volgde de Fiat 600,
twee jaar later kwam de Nuova
500 op de markt. Met achttien pk
op de achterwielen. Toen die in
1975 uit productie ging waren er
inmiddels meer dan 3,5 miljoen
gemaakt. De kleinste gezinsauto
aller tijden was gemeengoed ge
worden. De ruimere 600 wordt in
Italië bijna niet meer gezien. Ter
wijl op elke straathoek nog wel
een Nuova 500 staat.
De Fiat 500 was langzaam en
klein, wars van airbags, veilig-
heidsbalken, katalysator, abs en
allerlei elektrisch spul. Het ging
de mensen toen nog puur om mo
biliteit. Het elementaire autorij
den.
De trend naar kleinere auto's is
intussen definitief ingezet. Op in
ternationale autoshows staan de
laatste jaren opvallend veel krap
bemeten automobieltjes met veel
binnenruimte. Multifunctioneel
en superzuinig, ze bieden een re
delijk comfort en veel uitrusting.
En dat voor een betaalbare prijs.
De verwachting is dat in Europa
binnenkort 1,3 miljoen van die
kleintjes verkocht worden, twee
keer zoveel als nu. Fiat, groot ge
worden met kleine auto's, lijkt
vastbesloten daar een flink stuk
van mee te pikken.
^°or Rien van der Steen
J'e' ^Mge Rover zal SsangYong
IJ® fe! 'aren moeten knokken.
h»t vormt nog steeds
T Pr'izige neusje van de zalm.
neeft het Koreaanse mérk
j: ®jnstens zo sterke aanbie-
l Opgetuigd en wel met alle
e die zo'n beetje te verzinnen
Iteuj-6'een motor die de concur-
|.ri,le de schaduw stelt en een
IL beduidend lager is dan
|,J,an welke vergelijkbare Mits-
|(v Pajero, Range Rover, Jeep,
itvri 4 ®'azer °f Opel Monte-
L py1100k- De SsangYong Mus-
io P is een ^eer van een au~
!ita ,et'neushoorn dan, want daar
ftoor Koreaanse aanduiding
l iiaT® ^,onS as nu ongeveer een
a..(°P de Nederlandse markt en
aat°P de derde plaats in het va
derlandse 4x4 marktsegment. De
Musso EX 3.2 heeft de 3.2 liter
Mercedesmotor, die ook in de
huidige Mercedes E, SL en S-
klasse ondergebracht is. De mo
derne zespitter brengt 220 pk op
de been en die worden naar alle
vier de wielen overgebracht via
een automatische viertraps ver
snellingsbak, ook al van Merce
des, op één na de grootste aan
deelhouder van de Koreaanse fa
brikant.
Met de uitrusting is niets mis:
abs, cruise control, een voortref
felijke automatische klimaatre
geling en een airbag in het stuur.
Deftige 'houtinleg' in dashboard
en portieren en een houten hand
greep voor de passagier. Accele
reren doet deze beer op een onge
looflijke manier: van 0 tot 100
km/h in een seconde of tien.
Waarmee de Musso de snelste
4WD op de markt is.
In Korea geniet SsangYong bijna
dezelfde reputatie als Mercedes
hier. In Nederland ligt dat heel
anders. De naamsbekendheid
schommelt rond het nulpunt. De
nieuweling zal daar wel wat aan
doen. Een zware jongen, geschikt
om aanhangers voort te zeulen, al
is hij daar bijna te luxe voor. De
auto biedt een vorstelijke zit, veel
glas rondom en rust. Geen gehuil
van de enorme banden, geen ge-
knerp van een rauwe terreinwa
genmotor voorin.
Alles aan de auto is voornaam.
Zijn enorme uiterlijk dwingt res
pect af, net als de gigantische
maatvoering binnenin. Met een
kofferruim als een echoput. Jam
mer, dat de auto op slecht weg
dek een knap dweilerig wegge
drag heeft. De starre achteras
weet niet hoe hij met hobbels om
moet gaan. Op de snelweg is het
een heerlijke, opperst comforta
bele reiswagen, op binnenwegge
tjes! raakt de auto uit zijn doen.
Een andere afstemming van het
onderstel zou daar wat aan kun
nen doen. In bochten helt de car
rosserie nogal fors over en het is
dan een beetje ingewikkeld goed
op je plaats te blijven zitten.
Daar zijn de leren stoelen (het
enige extra bedenkbare extra) te
glad en te weinig geprofileerd
voor.
Wanneer de neushoorn de sporen
krijgt, jaagt de gewichtige Musso
er veel brandstof doorheen. Maar
mensen die een ton voor een auto
kunnen missen, zitten daar mo
gelijk niet mee. Net zo min als ze
De luchthapper op het motorkapje is inderdaad van de tur-
bo-intercooler. Het autootje ziet eruit zoals kinderen een auto
tekenen.
Door Rien van der Steen
'Ach pa, mag je nu ook een in-
validenautootje testen?' Mijn
zoon kijkt smalend naar wat
hij in het voorbijgaan ook nog
even kenschetst als bejaarden
auto. De blaag. Op het werk
vindt mijn baas het trouwens
ook nogal vermakelijk: 'Het is
absoluut geen gezicht,' lacht
hij. Nou weet hij gelukkig hele
maal niks van auto's. Anders
zou het lachen hem wel ver
gaan.
Inderdaad, het lijkt net een hok
waar Pluto met plezier in zou
wonen. Het autootje is hoger
dan het breed is, er zitten rare
koplampen in het platgestamp
te neusje, het stuur zit rechts en
met de deuren lijkt het ook al
lemaal niet gelukt. Rechts zit er
eentje, links twee. Mallotig.
Even uitleggen. Het gaat om de
Suzuki Wagon R. In Japan een
indrukwekkende verkoophit.
Gebouwd op de bodem van de
Japanse versie van een Alto.
Nou hebben kleine auto's in Ja
pan voorrechten op belasting
gebied. Bovendien krijgen ze in
de stad gemakkelijker parkeer-
vergunningen. En als de Wagon
R naar Nederland komt, zal hij
anders zijn dat dit - inderdaad
- op onderdelen wanstaltige
vehikel. In elk geval iets bre
der. Maar is er toekomst voor
dit voertuigje in Nederland? Ik
zeg volmondig ja. Want een
weekje rondtuffen leverde ver
rassende conclusies op. Het
driecilinder turbomotortje (660
cm3/55 pk) presteert echt. Het
is dezelfde motor als van die
andere grappige Suzuki, de Ca-
puccino.
Verbijsterde gezichten van
mensen in dikke middenklas
sers, die nog reutelend voor het
stoplicht staan als jij al flui
tend bezig bent naar drie te
schakelen.
Een enorme achterklep geeft
toegang tot een ruimte, waarin
met gemak een fietsje kan,
naast een reeks kratten bier,
zakken kapok, een dekbed en
een partij hondenvoer voor drie
maanden. Want de twee ach
terstoeltjes gaan met gemak
plat: één handgreepje en de
leuning gaat over .de eveneens
wegscharnierende zitting heen,
zodat er een perfecte laadvloer
ontstaat.
Leuk gevonden: onder de zit
ting van de passagier zit een
grote emmer, geschikt voor wat
boodschappen. Er zou tijdens
vakanties potdorie ook een
portapotti onder die zitting
kunnen.
De apart lage instap is fantas
tisch. Je kunt de auto bijna in
lopen. Het uitzicht rondom is
prachtig: hoge zit en rondom
veel glas. Verder is er berg
ruimte voldoende voor be
stuurder en passagier. De stoe
len zijn vlak en bieden geen en
kele zijdelingse steun, maar
desondanks is er best mee te le
ven. Want het autootje ge
draagt zich onderweg hartstik
ke vriendelijk. Geen gespring
op slecht wegdek, de vering is
boterzacht. Het autootje weegt
760 kilo, het motortje is verba
zend opgewekt, maar niet te
gek zuinig. Een gemiddelde
van 1:14 kan best, maar dat is
voor zo'n Mini niet indrukwek
kend.
Dat komt omdat de turbo naar
hartelust tekeergaat. Hetgeen
hij telkens laat horen bij gas
los: een gierend geluid, als een
zucht. De reacties onderweg
waren talrijk. Opgestoken dui
men of toch minstens een brede
glimlach. Het rechtse stuur en
de Pipo-uitstraling van de Su
zuki zijn hilarisch. Toch heeft
het ding wel mooi elektrisch te
bedienen ramen voor en zelfs
airco. Een werkelijk prachtig
vervoermiddel. Als tweede au
to.
Maar ook voor ouderen, alleen
al vanwege de geringe instap-
hoogte. Mensen wijzen, lachen
naar het ding. Maar dat gaat
over als ze gezien hebben hoe
veel ruimte dit geval biedt.
En hoe hard hij desnoods gaat.
Goede ideeën hebben moeite
met acceptatie. Maar als deze
auto voor pakweg 22.000 gul
den op de Europese markt
komt, kan zijn toekomst alleen
maar rooskleurig zijn. En te
recht.
Daihatsu komt binnenkort
daadwerkelijk met een derge
lijk autootje, de Move, op de
markt. Suzuki zou wel eens te
laat kunnen zijn.
Mitsubishi breidt het programma van de Carisma uit met een vier-
deurs sedan. Voor de reeds bestaande hatchback komt een turbodie
selmotor beschikbaar, die vanaf volgend jaar ook in de nieuwe sedan
verkrijgbaar wordt.
Mitsubishi lanceerde vorig jaar de bij NedCar in Born gebouwde Ca
risma. In Europa zijn er tot nu toe 2600 verkocht.
De nieuwe sedan heeft een grotere kofferruimte dan de hatchback. De
turbodiesel (1.9) is afkomstig van Renault. De hatchback met diesel
motor kost 40.495 gulden, de sedan 1.6 35.395.
Volgens directeur G. Vermeer van importeur HNG in Sassenheim
loopt het aandeel van de Japanse merken op de markt nog steeds te
rug. Die trend startte in 1993. Vooral procentueel stijgt het aandeel
van de Koreaanse merken. Ook de Duitse en Italiaanse auto's doen het
goed, ten koste van de Franse.
De SsangYong Musso is een knaap van een auto. Een kanjer van een motor, dikke uitrusting en
vooral rechtuit rijdend zeer gerieflijk. foto wout van assenoelft
het erg zullen vinden dat je de
Musso alleen kunt wassen als je
een huishoudtrapje naast de auto
zet. Anders kom je nooit bij het
dak.
Mercedes-motor 3.2 liter, zescilin
der benzine, vermogen
161kW/220 pk, permanente vier-
wielaandrijving, automatische
versnellingsbak; gewicht 1905 kg.
Verbruik: 1:7. Prijs 96.980 gulden.
De Russische fabrikant van
Lada, Avtovaz, heeft de import
en distributie van het auto
merk in Nederland zelf ter
hand genomen. De importeur,
Gremi BV in Groningen, was al
voor het grootste deel in han
den van de Russen.
ARM/Stokvis, onder meer ook
importeur van Saab en Kia,
had nog een belang van 49 pro
cent in de onderneming, maar
heeft ook dat nu van de hand
gedaan. Directeur Frits San-
ting van Gremi zegt dat de
Russen ervan uitgaan dat de
zaken beter gaan als ze in Ne
derland meer te vertellen krij
gen.
Lada had het een jaar of tien
geleden nog goed voor elkaar.
In Nederland werden in 1987
nog 13.000 Lada's verkocht.
Nu is dat aantal geslonken tot
amper 800. AvtoVaz heeft een
veel te traag tempo van model
ontwikkeling. Bovendien is al
jaren op verschillende beurzen
de nieuwe Lada 2110 te zien,
maar telkens ging de introduc
tiedatum geruisloos voorbij.
Santing waagt zich er niet
meer aan: „Lada blijft bestaan,
zonder twijfel. Maar wanneer
dat nieuwe model komt kan ik
met geen mogelijkheid zeggen.
We hebben nog honderd
dealers in het land en die moe
ten het voorlopig redden met
wat we hebben. Een paar
1100's nog en verder de Sama-
ra/Diva, de Niva, de 2104 sta
tioncar en binnenkort de in
Finland gebouwde Samara
Baltic met standaard airbag.
Doel is uiteindelijk in Neder
land weer jaarlijks 2000 auto's
te verkopen. Anders kunnen we
hier het hoofd niet boven water
houden."