Alcolholtest via de pc ont. 'De kastelein maakt het café' PËSTEM I 11 HaWynlKS Een ritje in de 'alcoholsimulator' van VVN isaf volkomen ingeburgerd Een glossy over kroegen SURPLUS E2 tfzijn jests DRIJF A.S.V.O. B.V., /ERS B.V., UURON Ook achter de bar kom je alle denkbare mensentypen tegen Bedryfsruimte^ 2 kantoorruimtes I t ^formatie surplus I x 51 VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 gg IP?" Su^ Netscape: Uolksuiagen, Conditie a 11 TJJ uB O mi V:'-vni Home Reload Images Open Print Find Sf.s>£ fotfit*- IM f v^ft:sv»?»n r.1 /3CQNQ»T .Mrft Door deze de allereerste keer nachter' te doen, bepaal je jouv nuchtere standaard. Vervolgens kan je doorgaan of 'virtueel order invloed Met die laatste kan je zelf het aantal virtuele consumpties #De site van Volkswagen en Veilig Verkeer Nederland. Volkswagen en Veilig Verkeer Nederland hebben de handen ineen ge slagen en samen een alcoholtest op het Internet gelanceerd. Met veel interactie, bewegende beelden en geluid, een multimediaspektakel dus. De site - adres: http://alcoholtest.volkswagen.nl - bevat veel infor matie over de invloed van alcohol op het lichaam en op het rijgedrag. Bovendien kan men, al dan niet na het nuttigen van een of meer gla zen alcohol, enkele tests uitvoeren vanachter het beeldscherm. Met Cyberbeetle is het zaak een VW Kever gedurende 1 minuut met de muis over het scherm te sturen en de goede koers vast te houden zon der obstakels te raken. Syncro meet het reactievermogen doordat men met de muis moet klikken als een object (dat eerst in een achteruit kijkspiegel wordt getoond) over het scherm flitst. Flywheel test het beoordelingsvermogen: kies het wiel dat qua formaat en merk bij de getoonde auto oppast en zet het in de lege wielkasten; de auto rijdt weg als hij twee wielen heeft gekregen. Vereist is een pc met Netscape 2.02 en de plug-in Shockwave 5. Op de eerste pagina van de site staan hyperlinks om deze programma's zo nodig op te vragen. rdoor u al dan is nu afiifwv n in onze 'm daarna nschappen. MITSUBISHI MOTORS rijklaar maken, af Sassenheim. er informatie: 06-0383. 58. Dronken achter het stuur .1 Zijn de kleine dingen die Mitsubishi groot tnoken. I Veilig Verkeer Nederland ver- I zorgt al jaren demonstraties I met een 'alcoholsimulator', een elektronisch toestel dat laat zien hoe een dronken I chauffeur zich achter het 1 stuur gedraagt. We reden een keertje mee. Door Nico Koolsbergen De auto - op het stuurwiel staat de handtekening van Henry Ford ploetert door de sneeuw. Over leen tweebaans buitenweg, met enkele kruisingen, bochtig en I Ms en rechts wat bomen. Dat I kennen we nog van afgelopen I winter. Maar er is iets vreemds aan de hand. De auto gedraagt I zich niet zoals het hoort. De wa- I gen lijkt vertraagd op het stuur te I reageren en als je er een ruk aan ft, draait het voertuig weer te I snel. Het zicht is slecht, hoewel het klaarlichte dag is. En staat dat verkeerslicht nu op rood of I niet? I Aan de auto mankeert niks. De I bestuurder is het probleem. Hij I heeft 0,8 promille alcohol in het [bloed. Dronken volgens de wet. I De pineut als de politie hem zou onderscheppen. j Zonder die politie trouwens ook, ij want op een ritje van maar een paar kilometer raakt de auto van veg, botst op een oversteken- de ree en knalt op tegenliggers. In I de echte wereld zou de bestuur der minstens zwaar gewond in het ziekenhuis belanden, zo niet erger De 'alcoholsimulator' van Veilig Verkeer Nederland wordt gedemonstreerd bij scholen, bra derieën, bedrijven, sportkanti nes, cafés, instellingen. Om te la ten zien wat er gebeurt als je on der invloed van drank achter het stuur plaats neemt. Met één druk op de knop belandt de 'auto' in een ander landschap of ander weer en zowel nuchtere als aan geschoten bestuurders zijn elek tronisch in te stellen. De resulta ten van de rit worden netjes uit geprint. Echte drank komt er niet aan te pas, vertelt Theo Hulsman die samen met Joost de Zeeuw met de simulator het hele land door trekt. „Er is vreselijk veel onderzoek gedaan; het is precies bekend hoe een chauffeur onder invloed zich gedraagt." Veilig Verkeer is ook om andere rede nen tegen demonstraties met ech te alcohol: „Stel je voor dat ie mand het er toevallig goed van af brengt en begint te denken dat hij met drank op wel veilig kan rij den." De simulator is heel 'echt'. De be stuurder moet de motor starten en zijn gordel omdoen. Vergeet de verlichting en de ruitenwisser niet. En de richtingaanwijzer, er is nog ander verkeer zoals die eenzame fietser. Lastig, een fiets inhalen als je beschonken bent. De voorruit van de auto bestaat uit een groot beeldscherm. Twee andere grote monitoren tonen het zelfde beeld aan het publiek dat daardoor kan meegenieten Genieten, want de alcoholsimu lator is ook een leuk stuk speel goed. Aan alleen maar opvoed kundige verhalen heb je niets, denken Hulsman en De Zeeuw. Er mag best een spelelement in zitten, dan blijft de informatie beter hangen. Joost de Zeeuw vertelt dat het met het aantal ongelukken onder invloed de verkeerde kant op gaat. Van 940 in 1992, naar 981 in 1993 en 1009 in het jaar daarna. Vaak met scholieren, want die geven gemiddeld een derde van hun inkomen uit aan alcohol. Nog even over de dronkemansrit. Dat het zicht zo slecht was, komt door het 'tunneleffect'. Alleen het. midden van het gezichtsveld is scherp. Zo stonden we al tiental len meters voor het rode stoplight stil, omdat de afstand moeilijk te schatten was. Ook de ree zagen we te laat. Het beest kennen we al tientallen jaren van verkeersbor den en kinderboerderijen maar nu was het er dan voor het eerst 'echt'. Een demonstratie met de alcohol simulator kost 1450. Voor dat bedrag wordt het apparaat ge bracht naar elke gewenste plaats in Nederland, geïnstalleerd en vier uur gedemonstreerd, waarbij geïnteresseerden het zelf kunnen ervaren. Inlichtingen bij de Klan tenservice van WN: tel 035-524 88 00. Huur t.h. AUTOBOX aan de str. B.o.Z. 0164-233223^ 3 HEREN zkn ruim onderti men in Breda eo, hr L?J max.p.m 5221519/5219596 f naast elkaar gelegen, mtr. m.g.v. keuken. in< Vijf Eiken, Souvereinstra<> Oosterhout. Tel. 458880. 3. Koop g, Bedaulxstraat 42 met voortuin en diepe, moei ze in 1976 gebouwde woni nd. Uitstekende ligging- en open keuken op begl® adkamer op 1 e etage, exi rijs: 255.000,- k.k. elaardij o/g, Markt 33, erg, 0162-51 49 35. Te koop of te hout 9® GARAGE omg.station 0164-258257. De kastelein maakt de kroeg. Sjn (of haar) persoon bepaalt of een gelegenheid gezellig, lawaaiig, rustig, zakelijk is. Df er gepraat of vooral ge zonken wordt. De inrichting is belangrijk, de muziek, eventuele extra's als een bil jart of een jukebox, maar uit eindelijk moeten vooral gas te en kastelein het met el- °aar kunnen vinden. Achter e bar vinden we alle denkba- ra mensentypen en daardoor alleen al is geen café gelijk aan het andere. Rinus Basters I™) is een van die duizenden Nederlandse kasteleins. Hij en ain vrouw Toos willen graag Zaten over hun leven in het dorstig Hert in Tilburg. 'oor Nico Koolsbergen n keer per jaar gaan Rinus en °s Basters met vakantie. Dan hun dochter de verant woordelijkheid voor het Dorstig L?i 0V8r' ^aar verder speelt 'even zich al vijftien jaar af Een Kleintje plaatsen: resultaten boeke nadere informatie wil omtrent Welen in deze bijlage, kan kantooruren bellen naar "'6-5312344 of 076-5312272, •jdiriftelijk reageren kan ook. e'adres daarvoor is: "!em' redactie Surplus, 5 3229,48°° MB Breda, "odredactie: Wim van Leest. binnen de muren van hun café. Zes dagen per week. Alleen op zondag hebben ze tijd voor zich zelf, al openen ze soms ook die dag hun deuren voor een speciale party. In de loop van de middag verschijnen de eerste bezoekers. De sluitingstijd staat niet vast. „Dat hangt ervan af," zegt Rinus. Het kan één uur worden. Of vier uur. Met altijd verse koffie. „Daar zijn we trots op," zegt Toos. „Nooit ouder dan tien mi nuten." Zelf gaan ze nooit uit. Toos: „We komen nooit in een café." Drinken is er ook al niet bij. Rinus zal nooit voor elven 's avonds een bescheiden biertje pakken. „Drinken kan je als kas telein niet maken." Een hard bestaan? Rinus en Toos denken er anders over. Het Dor stig Hert is hun trots. Rinus zit sinds 1953 in de horeca. Hij heeft, als 'chef de rang', bij de Holland Amerika Lijn tot 1972 de hele aardbol over gevaren. In een hoekje van het Dorstig Hert hangt een oude wereldkaart. Met talloze spelden op de plekken waar hij is geweest. Nooit in Au stralië, terwijl de kaart verder vol hangt? „Ook in Australië", zegt Rinus Basters. „Er verdwijnen wel eens spelden." Zijn horeca-opleiding volgde hij bij de Holland Amerika Lijn. „De beste die er is," weet hij. „Ieder een wil die mensen hebben." On langs was er een reünie van ze venhonderd oud-gedienden; vijf honderd van hen hebben een ei gen zaak. Ook bedrijfsleiders of eigenaren van beroemde gelegen heden - bijvoorbeeld het Waldorf Astoria in New York - zijn bij de Rinus Basters: „Met dronken mensen moet je diplomatisch om gaan. Vooral rustig blijven, ze niet aan de mouw trekken of zo. Dan luisteren ze wel, als je maar kalm blijft.foto peter stigter HAL begonnen. Wat Rinus Bas ters toen leerde, brengt hij nog dagelijks in praktijk. Hij voer op alle legendarische schepen. De Grote Beer, de Maasdam, de Sta tendam, de Nieuw Amsterdam, de Willem Ruis. Met emigranten naar Halifax in Canada. Met rij ke toeristen op cruises naar de Cariben, Amerika of zelfs de hele wereld rond. Hij bediende de ka pitein, en is daar nog trots op. Hij leerde zich discreet terug te trek ken als er over zaken werd ge praat door de groten der aarde. „Ik heb Eisenhower nog bediend. Maar die was toen geen president meer." Hij heeft oneindig veel cafés over de hele wereld gezien. En één ding geleerd: „De kaste lein maakt het café." Sommige kroegen zijn populair omdat de kastelein met iedereen meekletst en zich zelfs ongevraagd met de gesprekken van zijn klanten be moeit. We kennen ze, en blijven er alleen daarom al weg. Maar avond aan avond zitten ze toch vol klanten die dol zijn op die jo viale kletskous achter de bar. In andere cafés dreunt de muziek zo hard dat niemand elkaar nog kan verstaan. Kastelein en klanten moeten schreeuwen om zich ver staanbaar te maken. Reden ge noeg om weg te blijven? Niet voor de mens die anoniem troost denkt te vinden in de alcohol. En niet voor jongelui die uit de bol willen op muziek. Johnny Jordaan of Nirvana, Rob de Nijs of de Rol ling Stones, ook de muzikale smaak van de kastelein bepaalt mede welke bezoekers er komen. Het Dorstig Hert is een rustig café, waar mensen met elkaar kunnen praten. „De muziek staat nooit harder dan op twee," meldt Toos Basters en ze laat even ho ren hoe dat klinkt: heerlijk rus tig. Het komt zelfs voor, ver trouwt ze ons toe, dat de muziek helemaal uit blijft als de gasten dat prettig vinden. Al gaat ze ook De simulator is heel 'echt: De bestuurder moet de motor starten en zijn gordel omdoen. foto wiebe kiestra een enkele keer even iets harder, als de bezoekers dat vragen. „Maar dit is een echt praatcafé." In 1972 kwam Rinus Basters naar de wal. „Ik was getrouwd, je wilt toch meer thuis zijn en je moet er nu eenmaal een keer mee stop pen." Zijn ervaring kwam hem van pas. In Amstelveen werd hij bedrijfsleider van liefst vier ho- reca-gelegenheden tegelijk. „Daar kwamen veel KLM-men- sen en werden vaak belangrijke besprekingen gehouden, zoals over landingsrechten. Dan ging ik uit de bar." 'Nette' gelegenheden domineer den zijn Teven in de horeca. Dus is ook het Dorstig Hert een be schaafd café. Hier komen hoogle raren van de nabijgelegen Katho lieke Universiteit Brabant en art sen, hier houden studenten afstu- deerfeesten, hier doen zakenlie den zaken. Soms komt zelfs de politie in het Dorstig Hert een bokbiertje drinken. Het is daar voor de tijd van het jaar en het café staat erom bekend. Proble men met dronken mensen komen zelden voor. En als dat wel ge beurt, wat dan? „Diplomatisch met mensen omgaan," zegt Rinus Basters. „Vooral rustig blijven, ze niet aan de mouw trekken of zo. Dan luisteren ze wel, als je maar kalm blijft." Toos: „We hebben niet zo'n zattelappenkroeg." Cafés als in Nederland vind je nergens anders ter wereld. Het komt door de mensen, weet Ri nus. „De mensen hier zijn meer op hun eigen. In het buitenland zijn ze vaak wat gemoedelijker, Nederlanders zijn meer terug houdend. I» 11 Door Onno H. Kleyn Toch maar weer eens gedaan, gisteravond: even wat gegeten in een eetcafé. Griekse salade, 'huisgemaakte' paté, koolrolletjes met kalfsgehakt en gebakken lever met spek en uien. Lekker. Het was weer een hele tijd geleden dat we achter de ruggen van de pilsdrinkers een maaltijd hadden verorberd. Het eetcafé is vandaag de dag volkomen ingeburgerd. Zozeer dat er creatieve breinen zijn die de term nieuw leven proberen in te blazen. Snaaitapperij, dinercafé of zelfs al 'drinkrestau- rant' hebben we gesignaleerd. Wat de betekenis en uitstraling aangaat, is het eetcafé de regelrechte erfgenaam van de stads en dorpsherberg uit voorbije eeuwen. Alleen de kamers ontbre ken. Je kunt er terecht voor een fatsoenlijke hap, zonder veel fratsen. Precies wat de Nederlander aanspreekt. De krakers zijn sinds jaar en dag de spare-ribs, de gebakken schol en de - liefst 'on beperkte' - mosselen. Ook de bereiding sluit helemaal aan bij wat de Nederlander het liefste heeft, zoals koks het noemen 'hoog op smaak'. Sateetje? Plak ananas erbij. En ondanks de saus bij het vlees kunnen de begeleidende frieten niet zonder een schaal mayonaise. Net als thuis. Verder horen de porties ruim te zijn, erg ruim. Onze paté gister avond was een hoofdmaaltijd op zich, met een riante berg sala de ernaast. Dezelfde salade die het hoofdgerecht garneert. Ook dat mag. Het eetcafé is door de heersende losse sfeer een ideale plek om culinaire nieuwigheden uit te proberen. Voor de kok dan. Ach, soms slaat iets niet aan, maar wat geeft dat? Dikwijls echter lukken de experimenten juist wel. De cafébezoekers zijn im mers dikwijls jonger, hebben gereisd en zijn wel in voor een af wijkend smaakje. Vandaar dat je juist hier een exotische mix van gastronomica vindt: Spaans/Argentijnse empanadas, Indonesische gado gado, Bourgondische slakken, Amerikaanse cajun soep en Pro- ven?aalse salade nigoise... Daarnaast doen ouderwetse Hol landse klassiekers het ook goed, raasdonders met uitgebreid garnituur, stoofvlees, sliptongetjes en de verschillende stamp potten. En kenmerkend voor de stedelijke eetcafés is dat er al tijd, en vaak zonder speciale aanduiding, meerdere vegetari sche gerechten zijn. Logisch, als je veel jongeren onder je klan ten hebt. Al eens gebakken camembert gegeten? Hier kan het. Net als linzenpuree en notenburgers. In het eetcafé heeft de maaltijd de plaats die hij bij de meeste mensen thuis ook heeft: het moet wel lekker zijn, maar geen doel op zichzelf. Eten in het eetcafé is niet dineren. En als de avond uitloopt, komt dat niet door een te lang bezig zijn met het savoureren van subtiele sma ken, maar doordat we aan de klets raken met tafelgenoten of andere bezoekers, waarna de tap verder de achtergrondmuziek mag verzorgen. M a ■Hnanni - - 1 -ug ÉPïl WmOmÊÊi Door Nico Koolsbergen Het is een tien keer per jaar verschijnend 'sponsored magazine'. Wat wil zeggen dat er een bedrijf achter zit dat graag op vrien delijke wijze in de schijnwerpers wordt gezet. We lezen het al jaren want, gesponsord of niet, er staan interessante dingen in. De geldgever is Heineken en het tijdschrift heet 'Het Bierblad'. Over bier dus, horeca, drank, tappen, en nog veel meer. Met de nadruk op Heineken en Amstel. Het Bierblad begon zeven jaar geleden als een uitgave waarvan vooral het grote formaat opviel. Later kreeg het het A4-formaat van een eigentijds magazine. Een concurrent is er niet, Missets Horeca is vooral een nieuwsblad en Het Bierblad is meer ver want met de glossy. Je pikt er veel wetenswaardigs uit op. Over muziek in cafés bij voorbeeld. De jukebox is terug. Nu met cd's in plaats van die zwarte 17 cm-plaatjes, maar wel in grote kasten die er net zo uiutzien als in de jaren vijftig. De naam erop kennen we ook nog uit die tijd: Wurlitzer.. Elke maand is er een interview. De onvermijdelijke Jan des Bouvrie werd in het septembernummer aan de tand gevoeld over de inrichting van cafés. En wat vond hij ervan? Tedere gast moet het optimaal naar z'n zin hebben'. In het interview van oktober komt de Utrechtse socioloog prof. dr. Gerrit Jansen aan het woord. Hij weet alles over de bruine kroegen van de Domstad. Jansen is er lyrisch over: 'Café en kas telein verdienen respect'. Zijn eerste onderzoek na zijn afstude ren in 1956 bracht hem al in talloze Haarlemse cafés en zijn liefde - en vakmatige belangstelling - voor de kroeg is nooit overgegaan: 'Het café is een belangrijk knooppunt in het sociaal verkeer'. Eerste hoofredacteur van 'Het Bierblad' was Arthur van der Linden; hij schrijft nog iedere maand het interview. De huidige hoofdredacteur is Mare Peters. Die vertelt dat de oplage 26.000 exemplaren bedraagt en dat het blad primair bestemd is voor horecamensen in Nederland die Amstel of Heineken aan de man brengen. Maar anderen kunnen een los abonnement nemen 39,80 per jaar). Horecabedrijven die andere biermerken tappen doen dat nogal eens. „We zijn een vakblad," zegt Mare Peters trots. In elke aflevering worden bijzondere cafés en kasteleins in het zonnetje gezet. Het 'drankenjournaal' bevat aanbiedingen en prijzen van alle denkbare cafédrankjes. Die gelden helaas niet voor de gewone consument, maar idioot veel verdient de kaste lein er ook niet aan. Het blad heeft verder elke maand een pagi na met regionale nieuwtjes en daarvoor verschijnt het zelfs in vier edities.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21