z u ui Q ui 0 ui a De etser Ru van Rossem Sam Parabirsingh: kleuren om de winter door te komen 'En Jan van Goyen maakte Nederland adembenemend mooi Hugo Cl Z D Z DENDE KUNS Waarschuwing Liegen Navolgers Tintelend Weerschilder Ui h j UI Details Vak x Risico Trekpoppen Jntje Massagesal elderzC DE STEM DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 D(j Landschappen afgrazen met het oog Door Koos Tuitjer De schilder Jan van Goyen (1596-1656) is door het mu seum De Lakenhal in Leiden uit de kunsthistorische slaap gekust. Van Goyen leefde niet alleen in de tijd van Rem brandt en Jan Steen (zijn schoonzoon ook), net als die twee was hij in Leiden gebo ren. Rembrandt en Steen wer den al vroeg vóór op het toneel van de kunstbeschouwing ge plaatst. Van Goyen zat altijd meer naar achteren. Maar nu is er ook de schijnwerper op deze ijverige landschapsschil der gezet. Met een oeuvre van 1200 schilderijen is Van Goyen beslist een schilderkampioen. Vijftig schilderijen en twintig tekeningen nodigen in Leiden uit tot driftig turen. Natuurgetrouwer kun je het niet voorgeschoteld krijgen. Dat is wel de meest prikkelende indruk na een rondgang langs het werk Jan van Goyen. Je hebt het gevoel een reis gemaakt te hebben. En wel door het Nederland van de zeventiende eeuw. Ja. Zo moet het er met dit vertoon van jachtige wolken, woelig wa ter en met kerktorens en molens bezaaide rivieroevers hier ooit uit hebben gezien! Bij alle tevreden heid daarover, past ook nog deze verzuchting: 'Zag het er nog maar steeds zo uit!'. Waar je wel aan moet wennen, is het in doorsnee sobere palet van de schilder. De landschappen zijn gevangen in een wat sombere schijn. Zou het land werkelijk de kleur hebben aangenomen van een bruin café? Nee, vast niet. Die toon versterkt overigens wel het historische gevoel. Kort en goed: zoals Van Goyen het land schil derde, was Nederland adembene mend mooi. De bezoeker is hem daarom veel dank verschuldigd. Maar wie dan de catalogus leest, voelt zich aanvankelijk ook een beetje genomen. Want je leert over Van Goyen, dat hij meer dan de werkelijkheid, vooral de schil derkunst diende. Met andere woorden: het werk mag dan wel natuurgetrouw ogen, toch mani puleerde de maker zijn voorstel lingen vrijuit. Eigenlijk werd je op reis door het Land van Van Goyen voortdurend op het ver keerde been gezet. De schilder van Goyen blijft me er uiteindelijk toch even lief om. En eerlijk gezegd had ik ook be ter moeten weten. Een van de 'Jan van Goyen: Panoramisch landschap met gezicht op Arnhem (1646) grootste doeken in de tentoon stelling had namelijk al een waarschuwing kunnen zijn. Het gaat hierbij om een panoramisch zicht op Arnhem, dat overigens niet in de Gelderse hoofdstad maar in Düsseldorf bewaard wordt. Kerktorens domineren dit heu velachtige landschap met rivier delta. Om te beginnen de drie to rens van twee kerken: die van de Grote of Eusebius Kerk en de dubbele spits van de Sint Wal- burgis-kerk. Dat drietal domi neert de stad nog steeds. Maar de beide kerken staan toch heel wat minder ver uiteen dan de schilder suggereert. De rest van de stad lijkt overi gens in de grond verzonken. Een troost is dan dat je de Elterberg (dertig kilometer verderop) mét kerk wel helder aangeduid krijgt. En wie vervolgens zijn blik zuid waarts richt, ziet ook nog de Zwanenburcht in Kleef. Welnu, je moet kunnen vliegen om dit ge heel in werkelijkheid te kunnen overzien. Van Goyen kon veel. De kunst van het vliegen verstond hij toch niet. Wat Jan van Goyen deed, was lie gen om bestwil. Hij wilde zijn land zonder poespas verbeelden. Dat streven was vernieuwend. Want zijn collega-schilders wa ren eigenlijk niet verder gekomen dan de creatie van gedroomde landschappen. Die waren opgzet om er zich allerlei tonelen, niet zelden van stichtelijke aard, te laten afspelen. Jan van Goyen daarentegen, stond met beide be nen in de klei. Niet dat hij ooit echt buiten had zitten schilderen. Dat deed in zijn dagen niemand. Maar hij was zich altijd wel ter plekke gaan oriënteren. Met zijn schetsboek doorkruiste hij het land te paard. Daarbij wezen rivieren hem de richting. Naast Arnhem, waren Nijmegen, Rhenen en Dordrecht ook favoriete riviersteden. Die schetsboeken werden thuis, eerst in Leiden, later in Den Haag uitgewerkt. Die afstand bood de schilder mogelijkheden. Nu niet meer gebonden aan de strikte to pografie, schoof Van Goyen uit eenlopende waarnemingen in een nieuw kader. En waar hij de rea listische vorm aanhield, leken de landschappen die hij schilderde echt. Met die werkwijze was hij zijn tijd vooruit. Maar de aanpak bleef niet onopgemerkt. Jan van Goyen kende vele navolgers. Niet alleen in zijn tijd. Zijn kijk op het landschap inspireerde vele gene raties vakgenoten. Die navolging eiste wel haar tol. De navolgers werden allereerst concurrenten, die Van Goyen naar het financiële leven zouden gaan staan. Op de lange termijn had de navolging ook nog een an der effect. Latere critici schoren deze realisten op den duur over één kam. Hun nuchter realisme werd op den duur als poverheid opgevat. Daar had menigeen wei nig mee op. Pas in de negentiende eeuw raak te Jan van Goyen weer in tel. Wat dat betreft heeft hij net als Ver meer, het nodige aan de Franse voorliefde voor het realisme te danken. De Fransen herontdek ten ook hem. Wat die hernieuwde 19e eeuwse belangstelling aangaat, moet je zeggen dat Jan van Goyen zijn tijd zonder het te weten vooruit was. De indruk wordt gewekt door een bescheiden schilderij. Een van de mooiste doekjes naar mijn smaak. Het betreft een sfeervol riviergezicht. Daarop is slechts water, een fraaie wolken lucht en vooral veel struweel te zien. Nergens valt een topogra fisch aanknopingspunt te be speuren. Want een bootje met twee mannen erin kun je moeilijk als zodanig opvatten. Wat dit vredig tafereel oproept, is zoveel als de geest van de latere Haagse School. Deze geldt dé Ne derlandse inbreng in de 19de eeuwse vernieuwing van de schil derkunst. Zo tintelend fris, lijkt dit werk verdwaald te zijn op de ze Jan van Goyen-tentoonstel- ling. Nee, dat kan geen Van Goyen zijn! Je zou het zweren. Evengoed: hij schilderde het wel. Op het genoemde bootje staat dan ook het karakteristieke mo nogram: VG. Vijftig schilderijen op een totale productie van 1200 is voor een overzichtstentoonstelling niet al te veel. Er hangen enkele stoere knapen tussen, maar het overgro te deel is bescheiden van omvang. Toch hangt er genoeg. Er is in elk doek bovendien veel te zien. De schilder noopt je tot turen. Kijken naar Van Goyen is met het oog zijn landschappen afgrazen. Ook Van Goyen gebruikt het landschap als een schouwtoneel. Maar het verschil tussen hem en zijn voorgangers is dat hij het da gelijkse leven in beeld gebracht heeft. Zonder poespas alweer, met de blik van een chroniqueur. Het gevoel voor alledaagse din gen spreekt uit vaak heel aardige details. Jan van Goyen staat erom bekend, dat hij een weerschilder is. Zijn luchten zou je bij regel maat 's avonds zó in het weerbe richt kunnen gebruiken. Dat hij in dat opzicht bij de les blijft, blijkt bijvoorbeeld uit de storm- beelden die hij weergeeft. Men sen zijn dan vaak dommer dan dieren. Zij bewegen zich tegen de wind in voort. Begrijpelijk, want wie van Leiden naar Warmond loopt, bedenkt zich wel drie keer om terug te lopen. Koeien zijn verstandiger. Zij gaan met de kont tegen de wind in staan. Lek ker stevig in het veld. Van Goy- ens oog voor dergeljike details maken hem uiteindelijk toch ge loofwaardig. Alle manipulatie ten spijt. De levensloop van Jan van Goyen is een verhaal apart. Zijn biogra fie is min of meer een aaneen schakeling van huizenadverten ties. Jan Goyen koopt of verkoopt panden. Erg veel meer weten we niet. Wel dat de schilder zijn geld te pas en te onpas belegde. Dat laatste met name wanneer hij zich ook in de tulpenbollenhan- del begeeft. In die dagen een bui tengewoon winstgevende maar ook zeer riskante onderneming. Van Goyen kon daar van mee spreken. In de laatste periode van zijn leven trok hij aan het kortste eind. Een faillissement was niet te vermijden. Zijn schoonzoon Jan Steen weigerde na de dood van Jan van Goyen de nalaten schap te aanvaarden. De weduwe Van Goyen zou in bittere armoe sterven. Jan van Goyen, Stedelijk Museum de Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. Di. t/m vr. 10-17; za. en zo. 12-17 uur. Tot en met 13 januari. 0 AMSTELVEEN Cobra Museum voor Moderne Kunst - Carl-Henning Pedersen kunstwerken, periode 1936-1996 (25 okt t/m 19 jan) - (1 novt/m 1W AMSTERDAM Stedelijk museum - P. Potterstraat 13 - 'Het vieze tafeltje' overzicht ouvre NL Kunstenaar Marien Schouten - ma t/m zo 11.00-1" 3 nov) Van Gogh musuem - P. Potterstraat 7 - In living colour sculpturen jaren 1840-1910 - o.a. Picasso en Gauguin - ma t/m"zo fn'rvi 17.00 uur (t/m 17 nov) Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verteller ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan 1997) ANTWERPEN Hessenhuis Falconrui 53 - 'De Moderne Jaren' - Floris en Oscar Jesp, schilderijen en beelden - di t/m zo 10.00-16.45 uur (t/m 3 nov) BAARLE-HERTOG Galerie De Verbeelding - Klokkenstraat 12 - Gé Verhulst/ aquarellen Peter Hengst/ glas sculpturen. Rob van Bergen/ objekten en Willem pi Fo Tjonbeelden - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 7 nov) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Dick Fluitsma/ tekeningen houten beelden - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 17 nov) BREDA Chassé Galerie - tekeningen - Helen Frik en Hans Hovy - ma t/m 13.00-18.00 uur (tot 13 nov) Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - MariekenCe chius/ foto's en Erik Taal/ tekeningen De Beijerd Boschstraat 22 - De Muze als Motor - ontwikkelingen! Noordbrabantse kunst na WO II - di t/m vr 10.00-17.00 uur-zaen» 13.00-17.00 uur (t/m 24 nov) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - werk van Joost Verwey en Mn tie Schilders - wo t/m vr 13.00-17.30 uur - za 11.00-17.00 uur (tlm8no, Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Hans Greep/ schilderijen-dit/r vr 10.00-18.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 26 okt) Voormalig Volkenkundig Museum Justinus van Nassau - Kasi plein 55 - werk van verschillende kunstenaars uit de regio Breda- 27 okt) - wo t/m zo 11.00-17.00 uur DEN BOSCH Noordbrabants Museum Verwersstraat 41 - 'De Muze als Motor'-i t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 1 dec) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - 'De Muze als Motor' - di t/m» 11.00-17.00 uur (t/m 24 nov) OTTERLO Kröller-Miiller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, i ties en collages (t/m 19 jan 1997) ROOSENDAAL Tongerlohuys - Molenstraat 2 - Etsen, tekeingen en bronzen van li van Rossem - di t/m zo. van 14 tot 17 uur (t/m 4 nov.) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20-Willem di Kooning - late schilderijen 1981-1987 (tot 1 dec) - di t/m za 10.00-17JO uur-zo 11.00-17.00 uur Het Nederlands Archictuurinstituut - ontwerpen van 17 nov) - en Ben Loerakker, architect (t/m 8 dec) - di t/m za 10.00-17.(1 uur - zo 11.00-17.00 uur - en tentoonstelling 3 Scales/4 Architects (t/m 24 nov) Kunsthal Rotterdam - werken van Hendrik Paulides (1892-1967) schilder, tekenaar en lithograaf (t/m 17 nov) TILBURG Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - Flexible 2 - pan-euro- pean art - 2e Europese Biënnale - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za enzo 12.00-17.00 uur (t/m 24 nov) De Pont Wilhelminapark 1 - 'De Muze als Motor' - di t/m zo 11.M- 17.00 uur (t/m 24 nov) ULVENHOUT Galerie de Pekhoeve - Dorpstraat 92 - schilderijententoonstellin Spiritus door schilderscollectief De Nieuwe Maan - do t/m za 11.00- 18.00 uur, zo 13.00 t/m 17.00 uur (t/m 17 nov) UTRECHT Centraal Museum Utrecht - Agnietenstraat 1 - Take Two di t/mza 10.00-17.00 uur - zo 12.00-17.00 uur (t/m 27 okt) Museum Catharijneconvent Nieuwegracht 63 - 'Het Utrechts Psal ter' - Middeleeuwse meesterwerken rond een beroemd handschrift-di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 11.00-17.00 uur (t/m 17 nov) VLISSINGEN Watertoren Vlissingsestraat 239 - Werken van Klaus Kröger, PM Bloom, Anya Jansen, Joost Willink - wo t/m zo 12.00-17.00 uur (tM nov) Door Frits de Coninck Etsen van Ru van Rossem blijven een lust voor het oog. Hij heeft de kunst van het et sen in zijn lange carrière op een niveau gebracht dat groot respect verdient. Er zijn er maar weinig in Neder land die het etsen zo trouw zijn gebleven en die daar op eigen wijze iets mee gedaan hebben. Bij Ru van Rossem is die veeleisende techniek tot een persoonlijk handschrift geworden. In zijn thema's zit weinig ontwikkeling meer, evenmin als in zijn techniek. Het is aan anderen, jongeren, om die oude etstechniek op nieuwe beeldende mogelijk heden te onderzoeken. Van Rossems prenten zijn een soort van standaard gewor den die er zijn mag. Een klei ne keuze uit zijn werk is nu te zien in Roosendaal, in het Tongerlohuys. Er worden daar tot begin no vember etsen, tekeningen en bronzen beelden getoond. De tekeningen en de beelden zijn minder interessant, om dat ze zich minder onder scheiden van wat anderen op deze terreinen presteren. Zijn etsen zijn technisch per fect. Hij beheerst dat am bacht als weinig anderen en is er in al die jaren ook in ge slaagd om de technische mo gelijkheden te verruimen. Hij heeft nieuwe technieken ge zocht en gevonden op een ge bied dat zo'n traditie heeft en waarop veel dus vastligt. Een voorbeeld daarvan is het ver mogen om een soort van re liëf aan te brengen in een prent die gedrukt wordt en van techniek zo plat is als een dubbeltje. Hij gebruikt het etszuur zodanig vrij dat het spatwerk een nuancering van het beeld oplevert. Wat gemorst lijkt, is bij hem doel bewust gebruikt om aan het beeld iets toe te voegen. Al zijn technische bijzonderhe den leveren tegelijk en heel persoonlijk, expressief beeld op. Je zou kunnen zeggen dat Ru van Rossem etst zoals een schilder schildert. Ru van Rossem is een vaste waarde in de grafische kunst in Ne derland. Hij is geboren in 1924 in Am sterdam en is daar opgeleid aan het Rijksinstituut tot op leiding van tekenleraren. Hij begint met het maken van litho's in het laatste jaar van de oorlog, als hij samen met een aantal andere jonge kun stenaars die nu allemaal in de vergetelheid zijn verdwe nen een tijdschrift samen stelt. Zijn grafische werk komt pas echt tot ontwikke ling in Engeland, waar hij naar toe was gegaan met de opdracht om een boek van Flaubert te verluchten met gravures. Daar leert hij de vele technische problemen van het etsen te overwinnen. Daar ook wordt hij docent grafische techniek aan een kunstacademie in Oost-En- geland. Dat duurt tot 1957 als hij ingaat op het verzoek om in Tilburg de Academie opnieuw te helpen inrichten. Tot zijn pensionering zal hij daar jonge mensen blijven inwijden in de bijzondere wereld van de etskunst. In zijn leven is hij ook een aan tal keren in Nigeria geweest, zowel om te exposeren als om ook daar te onderwijzen. Een vrucht daarvan is te zien in de motieven van zijn pren ten. Van Rossem put uit tal van culturele bronnen, oud en nieuw, exotisch en in heems. Zijn werk is een ver smelting van beelden die overal vandaan komen en die in zijn prenten een andere gedaante aangemeten krij gen. Juist door die bijzonde re, eigen etstechniek. Ru van Rossem in Het Ton gerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open van 2 tot 5, behalve op maandag. Tot 4 november. 'Buffalo Dancers' van Ru van Ros sem Door Hans Rooseboom Voor het eerst in zeven jaar is Sam Para birsingh terug in Breda. Gewoontege trouw toont hij zijn werk bij galerie Jas. Vroeger was dat bij Jas sr. in de Vee marktstraat, nu is het Jas jr. in de Sint Annastraat geworden. „Jas is letterlijk het hoekje om gegaan," grapt Sam Parabirsingh over zijn vaste tentoonstellingsplek in Breda. De in Don gen wonende kunstenaar exposeert mo menteel kleuretsen, gebaseerd op elemen ten uit de Griekse mythologie. De etsen van Sam Parabirsingh, gedrukt in kleine oplagen, zijn kleurrijk en zono vergoten als zijn geboorteland Curasao en zijn geliefde verblijfplaats Chios (Grie kenland). „Dit is een nazomerexpositie vol kleuren om de winter door te komen," zegt de kun stenaar over zijn warme oranje, okergele en diepblauwe kleuren. De thematiek van Parabirsinghs kleuret sen is afkomstig uit de Griekse mytholo gie, maar dan wel persoonlijk gekleurd en ingevuld. Veel terugkerend motief Icarus, die naar de zon wil vliegen maar genade loos neerstort in zee. Let bij Sam Parabirsingh behalve op het onderwerp en op de vele kleurschakerin gen ook eens op de fijne dungeëtste details die hij over zijn etsen strooit, zoals bij voorbeeld een schip, vis of vogel. Sam Parabirsinghsh druktechniek is ge raffineerd en verfijnd. De precisie waar mee hij werkt heeft kleine oplagen tot ge volg. „Ik tel bijvoorbeeld in deze ene prent zestien kleuren, inclusief wit. Dat kost zo veel tijd om te drukken. Ik ben wel een drukker, maar geen drukkerij. Een kleine serie kost me al gauw drie weken. Maar dan is elke ets ook verschillend, het zijn eigenlijk allemaal unica." Over belangstelling heeft Parabirsingh niet te klagen. „Ik lever aan vier ministe ries. Ik heb net een reeks ingeleverd die is bedoeld als relatiegeschenk. Dat waren prenten die in een diplomatenkoffertje moesten passen. Er zijn in Den Haag ge noeg kunstenaars, dacht ik, maar elke keer weten ze Parabirsingh in Dongen weer te vinden." Kenmerkend voor deze kunstenaar is de liefde waarmee Parabirsingh over zijn vak praat. „Ik maak gewoon graag een prent. Ik hou van het vak, het procédé. En ets moet ge tekend worden, het moet gebeten worden, een eerste proefdruk gemaakt, hars erop, een tweede proefdruk. Het scheelt ook wat voor weer het is. Als het warm is, dan bijt 't salpeterzuur eerder." Volgend jaar viert Sam Parabirsingh (53) het feit dat hij - na een aanvankelijke loopbaan als onderwijzer - 25 jaar als gra fisch kunstenaar werkzaam is. „Ik vier dat zilveren jubileum met een expositie op Curasao. Dan bied ik de gouverneur een boekje aan dat van mijn werk is gemaakt door het ministerie van VWS, plus een bloemlezing die ik zelf uit mijn oeuvre heb gemaakt onder de titel Oogst van mijn le ven. Daarin zie je mijn ontwikkeling van zwart-wit naar kleur. Je vindt er ook een neerslag van de reizen die ik gemaakt heb, dwars door de Andes en de Himalaya. Ik heb ook gezocht naar de Ark van Noach, maar die heb ik niet gevonden." „Met de Jassen, vader en zoon, heb ik al tijd een hele goeie relatie gehad. Ik heb eerbied voor kunstondernemers die risico lopen. Die wil ik niet in de steek laten. Dat is mijn plicht, zij hebben in zo'n stad iets van cuituur opgebouwd^rankeercie „Ik vind dat een kunst vragen voor mijn werk. Voor een paar honderd gulden kan iedereen een Para birsingh hebben." Kunstenaars moeten niet alleen over oog en smaak beschikken, ook letterlijk moet hun smaak op orde zijn, zo bewijst Sam Parabirsingh. „Ik bestel mijn handge schepte papier speciaal in Duitsland. Maar laatst heb ik het teruggestuurd. Er zat te veel lijm in. Dat kan ik proeven, want ik lik altijd even aan het papier. Wat dat betreft ben ik een freak." Kleuretsen van Sam Parabirsingh. Galerie Jas, Sint Annastraat, Breda. Tot en met 23 november UESTBM b Door Johan Diepstraten Met Belladonna (1994) reken de Hugo Claus af met d Vlaamse culturele wereld, deze satirische roman introdu ceerde hij een duizelingwek kende hoeveelheid personages die van hun voetstuk vallen. Al die geldwolven, hielenlikker en profiteurs zijn zwaar aan gezet, de situaties zijn hila risch en overtrokken en va subtiel engagement is gee sprake. Een kostelijke roman, dat wel, maar op bepaalde mo menten dreigde Claus zij hand te overspelen. De nieuwe roman De geruchten is volgens hetzelfde literaire procédé opgezet en balanceert op dezelfde grens. Zo'n twintigtal personages figureren in deze boe renroman die is gesitueerd in het Vlaamse dorp Alegem in het mid den van de jaren zestig. De ge beurtenissen zijn haast nauwe lijks geloofwaardig: de Eerwaar de Heer Lamantijn drinkt zich ongans en dondert van de preek stoel met fatale gevolgen. De postbode Edmond Staelens be landt met zijn hoofd in een em mer zoutzuur van 14 procent en de verzekeringsagent Hubert van Hoof, gepromoveerd tot verslag gever van Het Belang van Lim burg, wordt met een koekenpan naar de andere wereld geholpen. De lezer maalt niet om hun ver scheiden, want de personen zijn trekpoppen waar Hugo Claus al naar gelang zijn humeur tijdens het schrijven mee donderjaagt. Voor het verloop van de roman doet het er ook niet toe of ze voor het voetlicht op het toneel staan of definitief in de coulissen ver dwijnen. Net als in Belladonna mogen de personages even stijgen om daarna een flinke smak te maken. 'Tis all in pieces, all cohe rence gone,' luidt het motto van de roman naar John Done. En in derdaad: De geruchten bestaat uit brokstukken waarin iedere b bij uw ciale taak heeft. Ik wil g voegen. beter: voor alle massages van ma. t/m zat. 11.00 t/m 23.00 u. Breestr.6, Putte. Tel. 0164-604214. Enz. Mevr. Lariss.jrabi''5' 100% result. ooH Tel: 00-32.338 Zoersel Bel Van onze kunstredactie Zondag in Amsterdam, voor d laatste keer zomer. Buiten dren telen de mensen voorbij met hu jasjes uit. En hier, in een gract tenhotelletje, zit ik te luistere naar het verhaal van het kindek Jezus in Limerick! „Jesus laat Frank McCourt zich ontva len in zijn Iers-Amerikaans a( cent. McCourts moeder was toen vi of misschien zes en ze had inter medelijden met het Jezuskin dat achterbleef in de kribbe i die steenkoude kerk. Limerick nu eenmaal kil en vochtig, vooi al in de winter. Zijn moeder ha zó'n medelijden dat ze het Kind je op Kerstavond meenam, naa huis, waar ze het warm hield on der een oude jas. „Héél Limeric stond op z'n kop. Dit was ee van de grootste wandaden ooi tegen de kerk gepleegd. De ker was ontheiligd!", vertelt hij ove de commotie die haar daad te weeg bracht. „Zo was mijn moeder", zegt hi; "Haar familie was zo arm als ee rat, maar toch nam zij het o voor de mensen die er nóg slech ter aan toe waren." Hij vertelt dat het verhaal ove net kerstkind één van de verha en is die niet in zijn boek staar Hij: „Ik kan soms woedend o mezelf worden omdat ik zovef vergeten ben. Ik heb zelfs de uit gever gevraagd het manuscrip erug te sturen. Maar hij von et zó genoeg. De rest moest i aar in een nieuw boek zetten, ij tikt met zijn vingertoppen o

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 30