«SKKïL" 6Buschauffeur bepaalt veiligheid' HET WEER Rotter* Twee ac in cel vc op Benr Homovis ■.Ssssr (Pyertaefkr- -DE STEM- Laatste zonnige^ DE STEM DE BINNENKRANT Euromunt Verkeer Aangepaste dure touringcars zullen de ritprijs verhogen BEL LEZERSCONTACT 076 - 5 312 312 I Zon en maan Hoogwater PESTEM Hooggespan i 11 11 DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 De Euromunt wordt de nagel aan de doodskist van de EG. In alle EG landen worden enorme bezuinigingsplannen opgesteld en bezuinigingen uitgevoerd om aan de Maastichtnormen te voldoen. Bezuinigingen die voor de burgers negatief uit pakken. Het omschakelen zal het bedrijfsleven miljarden gaan kosten. Ieder weldenkend burger weet dat extra kosten in het productieproces tenslotte aan de burger worden doorbe rekend. Dus alweer meer kos ten voor de gewone consument. Wat te denken van de proble- me_ die ontstaan als een aantal lanoen wel aan de (in 1999 waarschijnlijk aangepaste) ei sen van deelname kan voldoen en in de Euro stapt, maar tege lijkertijd een aantal niet mag deelnemen en sommige dat niet eens willen. Wat 'n eenheid. Ik kan voor de gewone burger geen enkel voordeel in de Euro vinden of moest het soms het ene keertje per jaar zijn dat we naar het buitenland gaan en niet hoeven te wisselen. Het be drijfsleven zal hier z'n voordeel uit halen, maar ik verzeker u dat dit geen goedkoper product op zal leveren. De criminaliteit zal de grote overwinnaar zijn in deze race. Drugs en gestolen goed zijn nog eenvoudiger om te zetten met de nu al open grenzen en straks (ik hoop van niet) ook nog eens één munt. Dus geen problemen met vreemde valuta en dus een vlotte afhandeling. Ook een voudiger om zo in alle deelne mende landen het zwarte geld om te zetten in wit. Het doorvoeren van alle bezui nigingen die men nu opstelt, zal.bij de nog hoge werkloos heid, rampzalige gevolgen heb ben. De Euro is een utopie. Ik ben benieuwd wanneer deze Euro-ballon uit elkaar klapt. Wie mij kan vertellen wat deze Euromunt nu werkelijk voor voordelen oplevert voor de ge- te korten en te bewerken. Puhr *"'even °P rijm. wone burger, mag dit nu doen. Extra arbeidsplaatsen levert het ding geenszins op, eerder verlies van plaatsen. Lees dit stukje over ongeveer drie jaar nog maar eens en u zult het zien! Etten-Leur, J. Vermeulen In Dagblad De Stem van 11 ok tober 1996 las ik tot mijn grote verbazing dat bromfiet sen/scooters op de rijbaan zou den moeten gaan rijden, omdat het op de fietspaden te gevaar lijk wordt vanwege de hoge snelheid. Hoewel ze maar 30 km per uur mogen rijden, maar dat toch niet doen, moeten ze maar op de rijbaan met een snelheid van 40 tot 45 km per uur. Dit wordt toch een regel rechte ramp, want verkeersre gels kennen ze niet. Ze rijden zonder licht, zonder helm, door rood en vaak tegen het verkeer in en letten nergens op. Wordt het niet tijd dat er meer gelet gaat worden op deze groep verkeersgebruikers, die maar doen of de hele wereld van hen is. Voor hen de snel heidslimiet opvoeren en voor de automobilisten omlaag. Waar zijn we in 's hemelsnaam mee bezig Breda R. van Rijckevorsel De reisonderneming houdt rekening met de wensen van de consument. En die wil zo goedkoop mo gelijk met de bus naar Spanje. foto cor viveen Dat je hom en kuit hebt. en dat je daaraan het geslacht van een vis kan bepalen, dat weten we. Maar wie heeft er ooit gehoord van het bestaan van een 'homovis'? Een homovis is kennelijk iets dat voor beginnen de ondernemers onmisbaar is. Dat zegt een Ster-spotje op de radio. Uw bedrijf gaat veel beter met een homovis.Het spotje blijkt af komstig te zijn van een wereldwijde producent van hard- en software voor computers. Als je dat eenmaal weet en je luistert nog eens goed - want het spotje wordt uitentreuren herhaald - dan snap je opeens de bedoeling. De aanprijzing geldt niet een 'homovis' maar een 'home office'. HR Drie ernstige busonge lukken dit jaar in Win terberg, Turkije en Thi- onville ten spijt; de tou ringcar is een super veilig vervoermiddel. Beweren experts op de Autobus RAI in Maastricht. Door Bart Ebisch Een bus kan nog zo stevig zijn en daarmee aan alle veiligheidscri teria voldoen, maar als de chauf feur zich niet aan de regels houdt, dan houdt het op." Volgens P. Scheiffele van de Duitse buspro ducent Setra uit Ulm zijn de grenzen van veilig bouwen zo'n beetje bereikt. Intelligente rem- systemen zijn tegenwoordig stan daard ingebouwd, de bussen op de beurs hebben vrijwel allemaal een super-stevige kooiconstructie en driepunts-gordels houden de passagiers veilig in hun stoel, mocht de bus toch van de Weg ra ken. Scheiffele: „Waar het nog aan schort is het rijgedrag van de chauffeurs. Als die niet op tijd pauzeert krijg je vanzelf onge lukken." H. van der Kleij van Volvo, op de beurs present met de ultramoder ne Environmental Concept Bus, sluit zich daarbij aan. „Het kan ook aan de baas liggen. Als die de chauffeur opdracht geeft om niet te pauzeren..." Veiligheid is het gesprek van de dag op de tweede Autobus Rai in het Mecc. En dat is niet zo ver wonderlijk. Afgelopen zondag vielen drie doden bij een buson geluk in Thionville, Frankrijk. Het was het derde ernstige onge val met Nederlandse slachtoffers. In februari verongelukten zeven mensen toen een Nederlandse bus in het Duitse Winterberg in een ravijn stortte. En eerder deze maand kwamen bij een busonge luk in Antalya, Turkije, acht Ne derlanders om het leven. De branche, die kampt met een terugloop van passagiers, zit er behoorlijk mee in zijn maag. Vol gens voorzitter W. de Grefte van de RAI vereniging is er echter geen veiliger vervoermiddel dan de bus. Duitse cijfers (uit 1993) geven De Grefte gelijk. Per miljard reizi gerskilometers gebeurden er 0,81 ongelukken met touringcars. Voor vliegtuigen, treinen en au to's bedroegen de cijfers respec tievelijk 5,93, 5,94 en 9,08. Van der Kleij van Volvo kent de cijfers ook. „Kijk, een Ameri kaanse deskundige heeft ooit be rekend dat per dag in Amerika 380 mensen worden vermoord. Daar lezen u en ik nooit iets van. Maar als een vliegtuig met zoveel mensen aan boord neerstort, is het wereldnieuws. Zo gaat het ook met busongelukken." Intussen werken fabrieken ver der aan nog veiligere bussen. Een blikvanger op de beurs is de Der Starliner van Neoplan uit Stutt gart. Kenmerkend zijn speciale zuilen boven iedere stoel. Mocht ooit een Starliner in een ravijn stortten, dan zullen die zuilen het dak opvangen, garandeert H. Pilz. De prijs van Der Starliner: een slordige zeven ton. Er zijn duurdere creaties te zien. De vraag is of reisondernemeningen willen investeren in zo'n dure bus. Van der Kleij: „De reisonderne ming houdt rekening met de wen sen van de consument. En die wil zo goedkoop mogelijk naar Span je. Een dure bus maakt de reis vanzelf duurder. Dat is een di lemma waar veel bedrijven voor staan." Toch zullen ze moeten investeren, willen ze erkend worden door de Stichting Keurmerk Busbedrijf. Dat gebeurt pas als de busonder neming beschikt over capabel personeel en deugdelijk materieel en als cao en rijtijdenwet worden nageleefd. Intussen zijn 65 be drijven (38 procent) erkend. Zij hebben samen 1600 bussen in be zit. Dat de overige 62 procent niet zijn aangesloten, betekent niet dat die bedrijven niet deugen, haast persvoorlichter J. de Car- pentier Wolf te zeggen. „We zijn pas twee jaar bezig." De Autobus RAI in het Mecc in Maastricht duurt tot en met 27 oktober. Uitgave van Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V. Directie: D.H. Ahles en A.A.M. Verrest. Hoofdredactie: A. Verplancke - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 0 076-5312311 Telefax 076-5312355. Telefax redactie 076-5312512. Telefax lezerscontact 076-5312330. Rayonkantoren: In Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van deze krant. Abonnementsprijzen via automatische incasso: (tussen haakjes de prijs via acceptgiro) maand 31,15 n.v.t. kwartaal 91,25 93,75) halfjaar 181,00 186,00) jaar 358,00 369,00) Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice: S 076-5312573. Advertenties: (tijdens kantoóruren 8.30 -17.00 uur):. Rubrieksadvertenties: 0 076-5312313, telefax 076-5312340. Grote advertenties: uitsluitend 0 076-5312300, telefax 076-5312310. Geboorte- en overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 0 076-5312300, telefax 076-5312310. zondag van 18.30 tot 20.30 uur 0 076-5312242 5312311, telefax 076-5312310. Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447 De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 0 0486-482345. De Stem op internet: http://www.dse.nl/stem Copyright 1996 Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V. Breda BEZORGKLACHTEN LEZERSSERVICE ABONNEMENTENADMINISTRATIE MA. T/M VRIJ. 8.00 -17.00 UUR ZAT. 8.00 -12.00 UUR Beëindiging abonnementen: uitsluitend schriftelijk, 1 maand vóór het einde van de betaalperiode, bij voorkeur met vermelding van reden beëindiging. (Anders automatische verlenging met de voor u geldende betaalperiode) SUSKE EN WISKE: DE VERRADERLIJKE VINSON thehhnken.héMas, traaf dnwf aankomen Je bent op z'n spmtfat paan zitten' (en n uah/ts spuit STOP HELP {^OoRAMP/ ten zeelui paardl Jeetmpaaréen eten ptnfuws! Htj zat Tob/as rersthiuren HEINZ BOES Vandaag wordt waar schijnlijk de voorlopig laatste zonni ge en zachte dag. Vanoch- tendvroeg is het eerst wat nevelig, maar al vrij snel wordt het hel der. De zon laat de tempe ratuur op lopen van 6 graden in de vroege och tend tot rond 13 graden op het middag uur. De maxi mumtempera tuur kent van daag echter een groot on derscheid. Zo wordt het niet warmer dan 14 graden in het uiterste noordoosten van het land, terwijl in Zeeland en Zuid-Limburg de thermometer vanmiddag 18 graden aan kan geven. De wind waait uit richtingen tussen zuid en zuidoost en is boven land meest matig. Langs de kust staat een vrij krachtige wind, windkracht 5, en in het Waddenge bied kan de wind nu en dan windkracht 6 worden. Een frontale sto ring die nu nog boven Ierland ligt, komt geleidelijk naderbij. Mor gen drijven in de loop van de dag de eerste wolkenvelden binnen en later kan er ook wat regen vallen. Vanaf zaterdag ligt de tempera tuur rond 15 graden en vallen er enkele buien. Weersvooruitzichten van het KNMI, gemiddeld over Nederland: voor zonneschijn in proc.; neerslagkans: minimumtemp.: middagtemp.: wind: (Windrichting en windsnelheid gelden voor overdag boven open gebieden) donderdag vrijdag zaterdag zondag maandag 60 20 30 20 20 10 30 30 50 30 - 8 9 6 7 16 17 15 15 14 Z4 Z3 ZW3 Z5 ZW4 Weerrapporten 23 oktober 20 uur Amsterdam licht bew15 gr Londen De Bilt onbewolkt14 gr Luxemburg Deelen licht bew15 gr Madrid Eelde onbewolkt15 gr Malaga Eindhoven onbewolkt....14 gr Mallorca Den Helder onbewolkt15 gr Malta Rotterdam onbewolkt15 gr Moskou Twente licht bew14 gr München Vlissingen licht bew15 gr Nice Maastricht licht bew14 gr Oslo Aberdeen half bew17 gr Parijs Athene licht bew19 gr Praag Barcelona zwaar bew20 gr Rome Berlijn zwaar bew11 gr Split Boedapest zwaar bew13 gr Stockholm Bordeaux onbewolkt25 gr Warschau Brussel onbewolkt15 gr Wenen Cyprus weerlicht23 gr Zürich Dublin motregen15 gr Bangkok Frankfurt licht bew14 gr Buenos Aires Genève licht bew12 gr Casablanca Helsinki zwaar bew6 gr Johannesburg Innsbruck onbewolkt13 gr Los Angeles Istanbul half bew13 gr New Orleans Klagenfurt onbewolkt14 gr New York Kopenhagen mistbanken 9 gr Tel Aviv Las Palmas licht bew28 gr Tokyo Lissabon half bew25 gr Toronto Locarno onbewolkt15 gr Tunis half bew21 gr onbewolkt14 gr onbewolkt27 gr onbewolkt23 gr mistbanken24 gr onbewolkt22 gr zwaar bew10 gr onbewolkt12 gr licht bew21 gr half bew10 gr onbewolkt19 gr zwaar bew11 gr onbewolkt22 gr onbewolkt21 gr onbewolkt11 gr zwaar bew10 gr zwaar bew11 gr licht bew12 gr half bew36 gr zwaar bew16 gr onbewolkt27 gr onweer21 gr onbewolkt20 gr onbewolkt19 gr half bew19 gr onbewolkt26 gr onbewolkt21 gr regenbui12 gr licht bew23 gr VANDAAG/ Zon op: 08.21. Zon onder: 18.28. Maan op: 17.37. Maan onder: 05.25.MORGEN/Zon op: 08.22. Zon onder: 18.24. Maan op: 18.05. Maan onder: 06.42. VANDAAG/ Bath: 01.47-14.16. Dordrecht: 03.14-15.34, Hansweert: 01.25- 13.47. Hoek van Holland: 01.09-13.34. Terneuzen: 00.56-13.16. Vlissingen: 00.35-12.59. MORGEN/ Bath: 02.43-15.06. Dordrecht: 05.15-17.46. Hans- weert: 02.17-14.35. Hoek van Holland: 01.54-14.17. Terneuzen: 01.46-14.06. Vlissingen: 01.27-13.46. Groot-Brittannië en ler|ar. Overwegend bewolkt, van fel tot tijd regen en vooral do I derdag winderig. in het oosten van nog perioden met droog. Geleidelijk peraturen; maxima rond 17, vrijdag ongeveer ij graden. België en Luxemburg: D011 derdag droog en zonnig. Vrij' dag meer bewolking en kleit, kans op regen. Maxima dot derdag rond 19, vrijdag oW veer 17 graden. Noord- en Midden-Frankrijk Droog en veel zon. Vrijdag,,' de westelijke departementen meer bewolking en toenemen de kans.op regen. Langs hei Kanaal aantrekkende zuiden, tot zuidwestenwind. Middag, temperatuur donderdag onge. veer 20 graden, maar langs de kust hier en daar lagere te®: peraturen. Vrijdag overal wa! lagere maxima. Zuid-Frankrijk: In de nachten ochtend kans op mist. Veria veel zon en droog. Vrijdag vooral in het westen meer bfl wolking en toenemende kans op een bui, misschien ook o». weer. Maxima donderdag uit. eenlopend -van 22 Lyon tot 27 aan de voet van de Pyreneeën. Vrijdag van bei westen uit lagere temperatu. ren. Portugal: Wolkenvelden een enkele bui, mogelijk onweer. Naar het zuiden meer zon en droger, temperaturen; middagtempe- ra tuur vrijdag uiteenlopend van 18 graden aan de Ci Verde tot 24 in de Algarve. Spanje: Droog en overwegend zonnig. In het noordwesten, vrijdag ook in het westen, wol kenvelden en een enkele tai. Kans op onweer. Minder warm; maxima vrijdag van lt graden langs de Golf van Bis kaje tot rond 25 in het zuiden. Italië: Afwisselend zon en sta pelwolken. Droog. Middag- temperatuur meest tussen VI en 22 graden. Griekenland en Kreta: Naast wolkenvelden ook geregeld zon en een enkele regen- of on weersbui. In het westen van Griekenland droog en overwe gend zonnig. Op de Egeïsche Zee waait een frisse noorden wind. Vooral rond Thessaloni ki fris met maxima van 14 gra den. Elders middagtemperatn- ren rond 18 graden. Duitsland: Overwegend zon nig en droog. In de ochtend kans op mist. Pas vrijdag later op de dag vanuit het westen meer bewolking, maar tot avond droog. Maxima uiteen lopend van 15 graden rond Berlijn tot 20 in het zuidwes ten. Zwitserland: In de nacht en ochtend hier en daar mist. Verder flink wat zon en droog. Maxima rond 18 graden. Oostenrijk: Flinke zonnige pe rioden en droog. In de nachten ochtend kans op mist. Mid- dagtemperatuur meest 13 en 18 graden. EVEN PIEKEREN VISITEKAARTJE R. Driekern Echt De letters van naam en woonplaats van deze min vormen in een andere volgorde de naam van zijn beroep. Wat doet hij voor de kost? Horizontaal: 1. Op vluchtige wijze is het roofdier verdwenen (6); 4. Een bokser is gevoelig voor deze drank (5); 5. Ben je op? Kom er maar eens op! (4); 7. Het water hierin is niet geschikt voor lekkere koffie (5); 8. Kleding voor het grijpen (3); 9. Die hond haalt z'n tegenstander hoorbaar onderuit (6); 10. Is een stommeling in staat om te peddelen? (6). Vertikaal: 1. Vermageringsmiddel voor runderen? (9), 2. Als vondst is hij zeer geliefd (5); 3. Ook weer een plant (4); 4. Net kapot om ertussen te zetten (7); 6. Het is voor elkaar als dit brood dik is (3); 8. Opzet voor de campagne (4). ONTDEK DE VERSCHILLEN X3 Oplossing van gisteren Horizontaal: 1. Donderdag, zondag; 2. ineen, aaneen, orde; 3. neen, gast, evenaar; 4. setter, teler, gems; 5. droom, benen, eerst; 6. atol, een, net, ulaan; 7. garen, koemis, etui; 8. zand, darts, ergo, na; 9. agio, af, branie, rag; 10. teelt, soes, st, noga; 11. Eire, ia, relaas, oor; 12. ransel, dras, gamma; 13. dieet, anagram, Eva; 14. adel, omega, overal; 15. garstig, Essen, arm. Vertikaal: I. Dinsdag, zaterdag; 2. oneer, Taag, ei, Aida; 3. neetoor, nier, neer; 4. den, Toledo, les, els; 5. eng, emendatie, tot; 6. raar, bekaf, salami; 7. das, tenor, bord, neg; 8. antenne, tree, rage; 9. geel, Eems, asla, gas; 10. zeventien, sas, ros; II. onereus, rit, agave; 12. non, gelegen, samen; 13. dn, Erato, room, era; 14. Adam, sauna, gom, var; 15. gerst, Niagara, alm. ©JFS ■auiep 'jous 'japugos ueA bm 'auiep S|eq 'isioq do doou>| qaasuad 'auiep aeeq 'auiep ue/\qoj 'sjqaaj iui|d 'ua/toq uaiiilS Van onze verslaggever Rreda - De Rotterdar vangenis De Schie h Amsterdamse advocai A. Baaijens en mr. N. rins excuses aang voor het 'afluisterin rond hun Engelse clii Die man is inmiddels getuige in het onderzot grote xtc-bende, dl Ede (anp) - Het Openb; nisterie (OM) heeft gist Ede een omvangrijk gepresenteerd om fin, criminaliteit te lijf te Het project 'Financie chercheren' moet zich drie jaar hebben bewez dus het college van reurs-generaal in Den 1 Het project bestaat uit dri het inschakelen van de fir recherche om de zware cri teit aan te pakken; het a van de criminele winsten slotte de bestrijding van Ede (anp) - De politie in tien uit de omgeving vai vriend uit Wageningen trokkenheid bij de moo Bennekom in septembej verdachten is gistermidi Een van de verdachten hield een relatie met de si: fers. Of dat een familie- vriendschappelijke relatil wil de politie nog niet zeg; relatie was wel zodanig, twee achttienjarigen kom ten dat er twee kleine kil van een en bijna drie jaar huis waren. Die kinderen hebben vai dagavond tot dinsdagmorjl leen in hun bedjes gest: waren er slecht aan toe t politie ze vond. Inmiddels kinderen lichamelijk weei knapt. Zij verblijven bij fJ leden. Het Bennekomse paar wl dinsdag 17 september dooc| gen gevonden. De man lag bij de voordeur, terwijl de dood in de slaapkamer la|| lega's van de slachtoffers naar hun woning, toen hc tegen de afspraak in niet reclamebureau in Veen verscheen. Uit politie-ond is gebleken dat de man vrouw waarschijnlijk z, Zoekt u een blue je: washed of sand wa: pen? Een wijde, ge kiest, de perfecte je HET IS NOG STEEDS kassakorting bu c&t DUS: NOG EVEN PROFITEREN VAN DIE LANG NIET KINDERACH1 KORTINGEN! ADC011

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 2