Theo van Gogh flikt het
hem weer in 'Blind Date'
Moed en romantiek op de golfbaan
^NNE
Drie aardige sukkels in
komedie 'Palookaville'
.NNE
'Angel Baby' mooie film
over schizofreen paar
ssen
[VOOR KINDEREN:
D4
DE STEM
ze korsetterie in de
merken
>r de vrouw met een
meer is er veel keus
en body's in D-DD-E-F-G
je herenlingerie
wste modetrends in
oed, nachtmode
dy's (voor de
node te dragen)
Berojer' collectie
aap- en kinderondergoed
en jongens
62 t/m 76
ode:
panty's-kniekousjes
iwste kleuren
nes-, heren-, kinder-,
ad- en beenmode
beste merken alle
prijsklassen
rktlO 0117-452182
van 14.00-18.00 uur
Van onze filmredactie
Angel Baby van Michael
Rymer is een van die recente
films uit Australië die opval
len door het gedurfde onder
werp, de humor en de origi
naliteit. Hij won op het laat
ste Filmfestival Rotterdam
de publieksprijs.
Het gaat om twee jonge schizo-
frenen, Harry en Kate, die el
kaar ontmoeten in de psychia
trische kliniek waar ze allebei
patiënt zijn.
Harry heeft last van psychoti
sche aanvallen, Kate leeft in
een totaal eigen verbeeldings
wereld. Hun liefde voor elkaar
beschouwen ze als een verlos
sing uit de waanzin. Ondanks
het verzet van hun omgeving
gaan Harry en Kate samenwo
nen. Nog groter is de algemene
weerzin als Kate zwanger
wordt en vanwege de gezond
heid van de baby verder alle
medicijnen weigert.
Het stel is zelf helemaal in de
wolken, ze denken zelfs dat het
kind voor hen heeft gekozen in
plaats van andersom. Zonder
medicijnen raken zij echter nog
meer van de werkelijkheid ver
vreemd en keren de psychoti
sche aanvallen ernstiger terug.
Het gevolg is ook dat ze steeds
verder geïsoleerd raken van
hun omgeving.
Ondertussen beleven Kate en
Harry hun relatie en de zwan
gerschap veel intenser en op
rechter dan menig 'normaal'
stel. Feitelijk houden ze veel
meer van elkaar dan gebruike
lijk is. Jaloezie en machtsstrijd
ontbreken geheel in hun heftige
relatie. De film laat het zien op
een soms hartverscheurende,
maar vaak ook komische ma
nier, waarbij het aandeel van
de twee jonge acteurs, John
Lynch en vooral Jacqueline
McKenzie, buitengewoon sterk
is.
Het tragische van hun buiten
gewone liefde is dat Harry en
Kate helaas wel degelijk ziek
zijn, waardoor ze - zonder me
dicijnen en hulp van buitenaf -
niet bestand zijn tegen het veel
eisende, harde leven.
Angel Baby geeft een bijzonder
inzicht in de bizarre belevings
wereld van de schizofrenie. Ka-
te heeft bijvoorbeeld het idee
dat het tv-spelletje Rad van
Fortuin allerlei geheime bood
schappen doorgeeft die voor
haar en Harry bestemd zijn.
Michael Rymer vertelt zijn ver
haal in originele, stemmige
beelden.
Gevoelig wordt de complexe
belevingswereld van deze jeug
dige schizofrenen zichtbaar ge
maakt, waarbij duidelijk wordt
dat het leven hier weliswaar op
een andere manier wordt erva
ren maar dat het ook om men
sen gaat met dezelfde verlan
gens als ieder ander.
'Angel Baby' van Michael Rymer
draait in Chassé Cinema in Breda.
DONDERDAG 24 OKTOBER 1996
Eddy Murphy is weer helemaal terug op zijn oude, komische niveau in
The Nutty Professor. Een vermakelijke komedie waarin hij als de
sympathieke professor Klump kampt met zwaar overgewicht. Om in
druk te maken op zijn nieuwe vrouwelijke collega dient hij zichzelf
een nog niet uitgetest afslankmiddel toe, dat een krankzinnige seksu
ele bijwerking heeft. Murphy zet overtuigend zes verschillende type
tjes neer, waarbij leuk gebruik wordt gemaakt van trucage. (Grand in
Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in Hulst)
De gevolgen van een shot heroïne worden in de film Trainspotting
van Danny Boyle visueel zo sterk verbeeld dat je als kijker ook in een
roes dreigt te komen. Het is het schokkende portret van een groepje
junks in het Edinburgh van de jaren tachtig, gebaseerd op de gelijkna
mige, rauwe bestseller van de Schotse schrijver Irvine Welsh. Zonder
een moreel oordeel te vellen en met zwarte humor volgt de regisseur
het leven van zijn vier nihilistische junks, die alles doen om te kunnen
scoren. (Casino 4 in Breda)
Lang leve de koningin, het kostelijke filmsprookje van Esmée Lam-
mers, is weer terug in Cinésol in Breda. Over een klein, eenzaam meis
je dat dol is op schaken en in het paleis van de koningin (Monique van
der Ven) levende schaakstukken ontmoet, die met elkaar strijden als
echte mensen.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 28 oktober
II momento delta verita van Francesco Rosi over een arme jongen
die furore maakt als stierenvechter in Barcelona maar niet is opgewas
sen tegen de druk van het succes en de macht van zijn manager.
Filmclub Cinema Paradiso draait maandag en dinsdag in Cinemactueel
Bergen op Zoom en op woensdag in City Roosendaal Shanghai
Triad, de oogverblindend mooie film van Zhang Yimou waarin Gong
Li het verwende liefje van een gangsterbaas speelt in de luxueuze on
derwereld van Shanghai in de jaren dertig.
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanmiddag de nieuwe jeugdfilm
van Ben Sombogaart, De jongen die niet meer praatte (vanaf acht
jaar), over de vriendschap tussen de Nederlandse Jeroen en de Koerdi
sche Mohammed. Vanavond: de bizarre Nieuwzeelandse film Despe
rate Memories, een Victoriaans melodrama over verboden harts
tochten in een fictieve 19e eeuwse kolonie.
BREDA
Grand - The Nutty Professor (a.l)
Mignon - Lang leve de koningin (a.l) - Phenomenon (a.l)
Cinesol 1 - Tin Cup (12 j)
Cinesol 2 - Babe een buitengewone big (a.l) - Blind Date (16 j)
Cinesol 3 - Twister (12 j)
Casino 1 - Independence Day
Casino 2 - Last man standing
Casino 3 - Independence Day - Tom Jerry
Casino 4 - Trainspotting
Chassé Cinema - Palookaville - Angel Baby - Breaking the waves -
Zusje - Amsterdam Global Village - II momento delta verita - Ronja de
roversdochter - De sneeuwkoningin - De laatste eenhoorn - The secret
of Roan Inish - De prinses en de trollen
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis
ter - A Goofy Movie
Cinema Paradiso - Shanghai Triad
Roxi 1 - Independence Day
Roxi 2 - Tin Cup - Toy Story - Antonia
DORST
De Klip - De grote vriendelijke reus
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Independence Day (12 j) - Multiplicity (a.l) - Flipper
GOES
Grand Theater - Independence Day - Babe
Podium't Beest - Zusje
HULST
Koning van Engeland - Independence Day - Twister - A time to Kill -
Last man standing - The nutty professor - Tin Cup - De Zeemeerman -
A Goofy Movie - Loch Ness
MIDDELBURG
Schuttershoftheater - Mijn leven als hond - James and the Giant
Peach - De jongen die niet meer praatte - Kijk ik vlieg - Palookaville -
Chinatown
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Desperate Remedies - De jongen die niet meer praatte
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twister - A
Goofy Movie
Cinema Paradiso - Shanghai Triad
Filmhuis - The secret of Roan Inish
TERNEUZEN
Porgy Bess - To Die for
TILBURG
Heuvelpoort 1 - Tin Cup (12 j)
Heuvelpoort 2 - Babe (a.l) - Twister (12 j)
Heuvelpoort 3 - Tom Jerry (a.l) - Last man standing (16 j)
Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l)
Heuvelpoort 5 - Goofy Movie (a.l) - Time to. kill (12 j)
Cinecitta 1 - Fargo - Trainspotting
Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves
Cinecitta 3 - Stealing Beauty - Phenomenon
Midi - Independence Day - Horror Show
Filmtheater Louis - De prinses en de trollen - Un été a la Goulette -
The secret of Roan Inish - From down under: Bad boy bubby - De com
missaris -Babar
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Independence Day - The nutty professor - A
Goofie Movie - Twister - Babe - Last man standing - Tin Cup
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Quest
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Dunston Checks In
20.00 en 22.30 uur Fargo
Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The nutty professor
Zaal 8 - 14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In
dependence Day
Zaal 9 - 14.00,14.30,16.30,17.00,19.30, 20.00, 22.00 en 22.30 uur In
dependence Day
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstaart
19.45 en 22.30 uur Breaking the waves
Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Goofy Movie
20.00 uur Bound
22.30 uur The bastketball diaries
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Diabolique
Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Flipper
20.00 en 22.30 uur Striptease
Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur It takes two
22.30 uur Critical Decision
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Phenomenon
Zaal 17 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Eraser
22.30 uur From dusk till dawn
Zaal 18 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock
Zaal 19- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 21 -14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In
dependence Day
Zaal 22-14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In-
dependance Day
Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Secrets and lies
Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Raspoetin
22.30 uur The Craft
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de
regionale pagina.
Door Marjan Mes
Theo van Gogh blijft de vlees
geworden provocatie; een bru
tale schreeuwlelijk die graag
stuitend overkomt, maar die
tegelijkertijd de prachtigste
interviews kan afnemen en
heel gevoelige films kan ma
ken, zoals nu weer Blind Date.
Daar zit natuurlijk meer ach
ter.
Vorige week provoceerde hij weer
op televisie, hoewel hij bijna als
een geslagen hond leek te zwich
ten voor pseudo-therapeut Maar
ten Spanjer, die hem had meege
nomen naar een Portugese af-
slankfarm. Daar probeerde hij
met zijn uitpuilende, blote pens
de brave lieden van zijn gezond-
heidsgroep te choqueren, maar
werkte ongewild op het moeder
gevoel van de trimmende, oudere
dames.
Even leek het succes te hebben,
maar Theo liet zich uiteindelijk
toch niet als een mak schaap af
brengen van zijn eet- en drinkge
woonten en vertrok middenin de
cursus met de fraaiste van de
oudere dames, om samen met
haar in Amsterdam schaamteloos
te gaan genieten van een copieus
diner, het gezelschap verbluft
achterlatend.
Slaaptekort
Maandagavond laat werd door
Nederland 3 Van Goghs intrige
rende documentaire Hoe ik mijn
moeder doodde vertoond, waarin
de provocatie kwam van de
schrijver/columnist Theodor Hol
man; een half-indische jongen die
zichtbaar leed onder een slaapte
kort en dat ook keihard zijn 81-
jarige moeder verweet.
Want zij had hem als kind over
voerd met haar Jappenkamp-ver-
halen en nu kon hij nooit meer
slapen.
'Nooit is het thuis gezellig en al
tijd wil je dood' verweet hij zijn
Renée Fokker en Peer Mascini in 'Blind Date' van Theo van Gogh.
met vage klachten op bed liggen
de moeder.
Holmans brutaliseren van zijn
moeder en het gesteggel over
euthanasie, die zij waarschijnlijk
helemaal niet wilde (al beweerde
hij van wel), kwam schokkend
over, ook op zijn nieuwe vriendin
die hij voor het eerst mee naar
huis had genomen. Maar onder
tussen liet hij zijn moeder toch
praten over het verleden en dat
bleek buitengewoon heilzaam te
werken op de oude dame. Theo
van Gogh had het toch maar weer
geflikt; tussen de regels door
werd, met schaamteloze provoca
tie en humor, een compleet le
vensdrama blootgelegd.
Sinds Een dagje naar het strand,
een van de betere Nederlandse
films, was het met Van Goghs
filmcarrière bergafwaarts ge
gaan, met Vals Licht als diepte
punt. Tot twee jaar geleden 06
verscheen, een indringende film
versie van het toneelstuk van Jo-
han van Doesburg, over een man
en een vrouw die via telefoonseks
pijnlijk worden geconfronteerd
met hun eigen onvermogens en
eenzaamheid. Woedend was Van
Gogh dat hij er op het vorige Ne
derlands Filmfestival geen Gou
den Kalf voor kreeg.
Met Blind Date kon de schade
FOTO SHOOTING STAR
worden ingehaald; hij won er
maar liefst drie Gouden Kalveren
mee. Opnieuw maakte de regis
seur er een soort therapeutisch
spel van. Telkens ontmoeten een
man en een vrouw elkaar in een
nachtclubachtige omgeving waar
zij via een contactadvertentie een
zogenaamde blind date hebben.
Lijkt het, want het zijn steeds de
zelfde man en vrouw.
Aanvankelijk schijnt het om alle
maal losse scènes te gaan en duurt
het even voordat de kijker in de
gaten heeft wat er werkelijk aan
de hand is. Telkens doen de man
en de vrouw zich weer net even
anders voor en vinden bizarre,
soms intimiderende gesprekken
plaats, waarbij de kijker steeds
meer te weten komt over het ach
terliggende levensdrama van het
paar. Van Gogh is daar sterk in,
in het psychologisch invullen van
levenspuzzels.
Het stel blijkt in zijn eenzaam
heid en wanhoop een spel met el
kaar te spelen om een groot ver
driet te verwerken; de dood van
hun dochtertje, dat drie jaar gele
den bij een auto-ongeluk om het
leven kwam. Zij zijn daarna ge
scheiden maar hebben elkaar nu
weer nodig. Een commentaarstem
begeleidt hun therapeutische
contacten. Het is de stem van het
dochtertje dat een dagboek begon
te schrijven na haar dood. Het
zijn soms hartverscheurende tek
sten, geschreven door Kim van
Kooten.
Intiem
De filmvorm is weer gedurfd in
tiem, maar misschien ook wel wat
te afstandelijk literair voor de
bioscoop. Het is boeiend kamer
toneel voor twee acteurs, Peer
Mascini en Renée Fokker, die
door Theo van Gogh heel sterk en
soms ontroerend werden geregis
seerd, in al hun hartstocht, cyni
sche woede en in hun vaak grove
gesprekken.
De herhaling van hun ontmoetin
gen verliest echter op den duur
enigszins zijn doel omdat de ge
sprekken en de personages niet
volledig blijven boeien.
Dat de cineast erin slaagde om
deze film met slechts drie ton ei
gen geld te maken, pleit echter
voor zijn durf en kunde. Hij heeft
het toch maar weer geflikt.
I 'Blind Date' van Theo van Gogh draait
in Cinésol 2 in Breda.
Drie sympathieke mislukkelingen in de alternatieve komedie 'Palookaville'.
krijgt een leuke attentie
le de week van de
VVyVVV
boor Aicha Bouwens
Dat een stevige tienkamp tus
sen de lakens aan de voora
vond van een belangrijke
match ook een louterend effect
kan hebben op de topsporter,
bewijst regisseur Ron Shelton
in de als romantisch geannon
ceerde golf-komedie Tin Cup.
Nu wordt het golfen door de ge
ringe fysieke inspanning van de
spelers door sommigen badine
rend afgedaan als een bejaarden-
bezigheid. Dit is niet het enige
vooroordeel dat Shelton in deze
film beslecht. Het snobisme
waarmee de sport in Europa om
geven wordt, staat in schril con
trast met de Amerikaanse bena
dering, die veel minder elitair is.
Neem de morsige Roy 'Tin Cup'
McAvoy, een rol van Kevin Cost-
fier. Hij is bezeten van de sport.
v°or hem is de golfclub een stem-
vork en een goed gespeelde bal
een symfonie. McAvoy gold eens
a's een geweldig talent, maar op
e beslissende momenten zat hij
steeds zichzelf in de weg en koos
e moeilijkste oplossingen, waar-
®or hij steeds verloor. Daarom is
«cAvoy gedegradeerd tot 'trailer
camp trash' en verdient whiskey
e' grillessen. Zijn voormalige
artsrivaal en tegenpool, de bere-
enende Simms (Don Johnson),
gaat het voor de wind. Simms is
1 rswaar behept met minder ta
rn, maar speelt zuinig en risico-
seU611 Wint daarmee de titels, het
8 id en de mooie vrouwen.
ino vete wordt nieuw leven
van laZen wanneer de vriendin
Srmms, de aantrekkelijke
Psychologe Molly (René Russo)
Kevin Costner (links) en Don Johnson in 'Tin Cup'.
golflessen neemt bij Tin Cup. De
verlopen golfer wordt verliefd op
haar. Als Tin Cup dan ook nog
door Simms vernederd wordt,
gaat hij weer de baan van de U.S.
Open op, om wraak te nemen op
Simms en Molly te imponeren.
Ron Shelton probeert het met Tin
Cup iedereen naar de zin te ma
ken. Of, zoals hij zelf zegt: „Tin
Cup diende geloofwaardig te zijn
voor golfkenners en het liefdes
verhaal moest zelfs de grootste
golfhater over de streep trekken".
Daarom liet Shelton professione
le golfspelers en verslaggevers
opdraven en dirigeerde Costner
en Johnson naar de baan om les
sen te nemen. Zelf ging hij op
zoek naar schitterende locaties in
Texas, die hij later vastlegde in
prachtige, zongefilterde kleur
stellingen.
De regisseur, samen met Costner
eerder verantwoordelijk voor de
baseball-hit Bull Durham, heeft
echter vooral op safe willen spe
len. Zowel Shelton als Costner
konden wel een succes gebruiken,
na de teleurstellende ontvangst
van respectievelijk Cobb en Wa-
terworld.
Strikt genomen zijn Johnson en
Russo de echte waaghalzen van
FOTO YARIV MILCHAN
Tin Cup, door karakters neer te
zetten die sterk afwijken van hun
eerdere personages.
Tin Cup is een luchtige komedie
met een aantrekkelijke cast, en
kele aardige kwinkslagen en als
voor de hand liggende boodschap
dat moed de middelmaat doet
ontstijgen. Maar als je de golfuit-
rusting vervangt door de base-
ball-outfit, krijg je het gevoel dat
je het allemaal al eens gezien
hebt, én beter.
'Tin Cup' van Ron Shelton draait in
Cinésol 1 in Breda, Roxy in Bergen
op Zoom en De Koning van Enge
land in Hulst.
drietal lijkt criminaliteit nog de laatste uitweg uit de
misère, maar eigenlijk zijn ze veel te goedaardig en ook
niet slim genoeg om in de misdaad te kunnen slagen.
Hun naïeve plannen voor een overval op een geldwagen
bespreken ze middenin de cafetaria. Als ze via de achter
kant een juwelierszaak beroven, maken ze per ongeluk
een gat in de muur van een aangrenzende bakkerij. On
handige, maar aardige sukkels zijn het, die als ze onver
wachts een grote kans krijgen in plaats van de poen te
pakken een leven redden.
Het verhaal is maar bijzaak, het draait helemaal om de
sfeertekening van het underdog-bestaan van het trio.
Dat er iets Italiaanse aan deze bescheiden komedie
kleeft, is niet toevallig want regisseur Taylor liet zich in
spireren door enkele verhalen van Italo Calvino. Het
verklaart ook het succes dat deze debuutfilm vorig jaar
op het festival in Venetië had. Bijna alles gebeurt heel
kleinschalig binnenskamers, wat ook erg on-Ameri-
kaans is.
Pas op het laatst zie je (vanuit New Jersey) in de verte
Manhattan liggen, kennelijk het onbereikbare ideaal.
Erg spannend of geestig wil het allemaal niet worden,
maar sympathiek is Palookaville in ieder geval wel.
'Palookaville' van Alan Taylor draait in Chassé Cinema Breda.
(ags gesloten.
ktober
egeleiding van de schilderes Anne
kening maken op houtresten.
zoek aan onze kraam-winkel.
HOUTEN SPEELGOED
Van onze filmredactie
De term Palookaville, tevens de titel van een sym
pathieke kleinschalige debuutkomedie van Alan
Taylor, staat voor een plaats waar alleen maar
mislukkelingen wonen. De drie vrienden, die er de
hoofdrol in spelen, bakken er dan ook weinig van.
Hun Palookaville is een kleine, grauwe provincieplaats
waar werkloosheid troef is en waar weinig uitzicht be
staat op een betere toekomst. Jerry, Russ en Sid, die al
bijna hun hele leven met elkaar bevriend zijn, plegen el
kaar te ontmoeten in de plaatselijke cafetaria.
Daar bespreken ze, gefrustreerd en wel, hun dagelijks
leven.
Sid heeft zich erbij neergelegd dat zijn vriendin, die hem
tien jaar geleden in de steek liet, vermoedelijk de enige
ware voor hem was. Hij leeft alleen, met twee trouwe
honden in een vervuild hok. Jerry is getrouwd met Betty,
die ais cassière in een supermarkt de kost verdient. Als
ze wordt lastiggevallen door haar baas en Jerry daar be
zwaar tegen maakt, wordt ze ontslagen. Russ woont nog
bij zijn moeder, net als zijn zuster en zwager, een peste
rige politieman. Russ ontsnapt soms aan de huiselijke
ergernis door uit het raam te klimmen om zich regelrecht
in de armen van zijn buurvrouw te storten. Voor het
TOBER 1996