Theo van Gogh flikt het hem weer in 'Blind Date' Moed en romantiek op de golfbaan ^NNE Drie aardige sukkels in komedie 'Palookaville' .NNE 'Angel Baby' mooie film over schizofreen paar ssen [VOOR KINDEREN: D4 DE STEM ze korsetterie in de merken >r de vrouw met een meer is er veel keus en body's in D-DD-E-F-G je herenlingerie wste modetrends in oed, nachtmode dy's (voor de node te dragen) Berojer' collectie aap- en kinderondergoed en jongens 62 t/m 76 ode: panty's-kniekousjes iwste kleuren nes-, heren-, kinder-, ad- en beenmode beste merken alle prijsklassen rktlO 0117-452182 van 14.00-18.00 uur Van onze filmredactie Angel Baby van Michael Rymer is een van die recente films uit Australië die opval len door het gedurfde onder werp, de humor en de origi naliteit. Hij won op het laat ste Filmfestival Rotterdam de publieksprijs. Het gaat om twee jonge schizo- frenen, Harry en Kate, die el kaar ontmoeten in de psychia trische kliniek waar ze allebei patiënt zijn. Harry heeft last van psychoti sche aanvallen, Kate leeft in een totaal eigen verbeeldings wereld. Hun liefde voor elkaar beschouwen ze als een verlos sing uit de waanzin. Ondanks het verzet van hun omgeving gaan Harry en Kate samenwo nen. Nog groter is de algemene weerzin als Kate zwanger wordt en vanwege de gezond heid van de baby verder alle medicijnen weigert. Het stel is zelf helemaal in de wolken, ze denken zelfs dat het kind voor hen heeft gekozen in plaats van andersom. Zonder medicijnen raken zij echter nog meer van de werkelijkheid ver vreemd en keren de psychoti sche aanvallen ernstiger terug. Het gevolg is ook dat ze steeds verder geïsoleerd raken van hun omgeving. Ondertussen beleven Kate en Harry hun relatie en de zwan gerschap veel intenser en op rechter dan menig 'normaal' stel. Feitelijk houden ze veel meer van elkaar dan gebruike lijk is. Jaloezie en machtsstrijd ontbreken geheel in hun heftige relatie. De film laat het zien op een soms hartverscheurende, maar vaak ook komische ma nier, waarbij het aandeel van de twee jonge acteurs, John Lynch en vooral Jacqueline McKenzie, buitengewoon sterk is. Het tragische van hun buiten gewone liefde is dat Harry en Kate helaas wel degelijk ziek zijn, waardoor ze - zonder me dicijnen en hulp van buitenaf - niet bestand zijn tegen het veel eisende, harde leven. Angel Baby geeft een bijzonder inzicht in de bizarre belevings wereld van de schizofrenie. Ka- te heeft bijvoorbeeld het idee dat het tv-spelletje Rad van Fortuin allerlei geheime bood schappen doorgeeft die voor haar en Harry bestemd zijn. Michael Rymer vertelt zijn ver haal in originele, stemmige beelden. Gevoelig wordt de complexe belevingswereld van deze jeug dige schizofrenen zichtbaar ge maakt, waarbij duidelijk wordt dat het leven hier weliswaar op een andere manier wordt erva ren maar dat het ook om men sen gaat met dezelfde verlan gens als ieder ander. 'Angel Baby' van Michael Rymer draait in Chassé Cinema in Breda. DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 Eddy Murphy is weer helemaal terug op zijn oude, komische niveau in The Nutty Professor. Een vermakelijke komedie waarin hij als de sympathieke professor Klump kampt met zwaar overgewicht. Om in druk te maken op zijn nieuwe vrouwelijke collega dient hij zichzelf een nog niet uitgetest afslankmiddel toe, dat een krankzinnige seksu ele bijwerking heeft. Murphy zet overtuigend zes verschillende type tjes neer, waarbij leuk gebruik wordt gemaakt van trucage. (Grand in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst) De gevolgen van een shot heroïne worden in de film Trainspotting van Danny Boyle visueel zo sterk verbeeld dat je als kijker ook in een roes dreigt te komen. Het is het schokkende portret van een groepje junks in het Edinburgh van de jaren tachtig, gebaseerd op de gelijkna mige, rauwe bestseller van de Schotse schrijver Irvine Welsh. Zonder een moreel oordeel te vellen en met zwarte humor volgt de regisseur het leven van zijn vier nihilistische junks, die alles doen om te kunnen scoren. (Casino 4 in Breda) Lang leve de koningin, het kostelijke filmsprookje van Esmée Lam- mers, is weer terug in Cinésol in Breda. Over een klein, eenzaam meis je dat dol is op schaken en in het paleis van de koningin (Monique van der Ven) levende schaakstukken ontmoet, die met elkaar strijden als echte mensen. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 28 oktober II momento delta verita van Francesco Rosi over een arme jongen die furore maakt als stierenvechter in Barcelona maar niet is opgewas sen tegen de druk van het succes en de macht van zijn manager. Filmclub Cinema Paradiso draait maandag en dinsdag in Cinemactueel Bergen op Zoom en op woensdag in City Roosendaal Shanghai Triad, de oogverblindend mooie film van Zhang Yimou waarin Gong Li het verwende liefje van een gangsterbaas speelt in de luxueuze on derwereld van Shanghai in de jaren dertig. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanmiddag de nieuwe jeugdfilm van Ben Sombogaart, De jongen die niet meer praatte (vanaf acht jaar), over de vriendschap tussen de Nederlandse Jeroen en de Koerdi sche Mohammed. Vanavond: de bizarre Nieuwzeelandse film Despe rate Memories, een Victoriaans melodrama over verboden harts tochten in een fictieve 19e eeuwse kolonie. BREDA Grand - The Nutty Professor (a.l) Mignon - Lang leve de koningin (a.l) - Phenomenon (a.l) Cinesol 1 - Tin Cup (12 j) Cinesol 2 - Babe een buitengewone big (a.l) - Blind Date (16 j) Cinesol 3 - Twister (12 j) Casino 1 - Independence Day Casino 2 - Last man standing Casino 3 - Independence Day - Tom Jerry Casino 4 - Trainspotting Chassé Cinema - Palookaville - Angel Baby - Breaking the waves - Zusje - Amsterdam Global Village - II momento delta verita - Ronja de roversdochter - De sneeuwkoningin - De laatste eenhoorn - The secret of Roan Inish - De prinses en de trollen BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twis ter - A Goofy Movie Cinema Paradiso - Shanghai Triad Roxi 1 - Independence Day Roxi 2 - Tin Cup - Toy Story - Antonia DORST De Klip - De grote vriendelijke reus GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Independence Day (12 j) - Multiplicity (a.l) - Flipper GOES Grand Theater - Independence Day - Babe Podium't Beest - Zusje HULST Koning van Engeland - Independence Day - Twister - A time to Kill - Last man standing - The nutty professor - Tin Cup - De Zeemeerman - A Goofy Movie - Loch Ness MIDDELBURG Schuttershoftheater - Mijn leven als hond - James and the Giant Peach - De jongen die niet meer praatte - Kijk ik vlieg - Palookaville - Chinatown OUDENBOSCH Fidei et Arti - Desperate Remedies - De jongen die niet meer praatte ROOSENDAAL City 1-2-3 - Independence Day - The nutty professor - Twister - A Goofy Movie Cinema Paradiso - Shanghai Triad Filmhuis - The secret of Roan Inish TERNEUZEN Porgy Bess - To Die for TILBURG Heuvelpoort 1 - Tin Cup (12 j) Heuvelpoort 2 - Babe (a.l) - Twister (12 j) Heuvelpoort 3 - Tom Jerry (a.l) - Last man standing (16 j) Heuvelpoort 4 - The nutty professor (a.l) Heuvelpoort 5 - Goofy Movie (a.l) - Time to. kill (12 j) Cinecitta 1 - Fargo - Trainspotting Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Stealing Beauty - Phenomenon Midi - Independence Day - Horror Show Filmtheater Louis - De prinses en de trollen - Un été a la Goulette - The secret of Roan Inish - From down under: Bad boy bubby - De com missaris -Babar VLISSINGEN Alhambra Theater - Independence Day - The nutty professor - A Goofie Movie - Twister - Babe - Last man standing - Tin Cup ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Quest Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur Dunston Checks In 20.00 en 22.30 uur Fargo Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Multiplicity Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The nutty professor Zaal 8 - 14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In dependence Day Zaal 9 - 14.00,14.30,16.30,17.00,19.30, 20.00, 22.00 en 22.30 uur In dependence Day Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Pietje Kortstaart 19.45 en 22.30 uur Breaking the waves Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Goofy Movie 20.00 uur Bound 22.30 uur The bastketball diaries Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Diabolique Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Flipper 20.00 en 22.30 uur Striptease Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur It takes two 22.30 uur Critical Decision Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Phenomenon Zaal 17 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Eraser 22.30 uur From dusk till dawn Zaal 18 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock Zaal 19- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 21 -14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In dependence Day Zaal 22-14.00,14.30,16.30,17.00,19.30,20.00,22.00 en 22.30 uur In- dependance Day Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Secrets and lies Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Raspoetin 22.30 uur The Craft Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina. Door Marjan Mes Theo van Gogh blijft de vlees geworden provocatie; een bru tale schreeuwlelijk die graag stuitend overkomt, maar die tegelijkertijd de prachtigste interviews kan afnemen en heel gevoelige films kan ma ken, zoals nu weer Blind Date. Daar zit natuurlijk meer ach ter. Vorige week provoceerde hij weer op televisie, hoewel hij bijna als een geslagen hond leek te zwich ten voor pseudo-therapeut Maar ten Spanjer, die hem had meege nomen naar een Portugese af- slankfarm. Daar probeerde hij met zijn uitpuilende, blote pens de brave lieden van zijn gezond- heidsgroep te choqueren, maar werkte ongewild op het moeder gevoel van de trimmende, oudere dames. Even leek het succes te hebben, maar Theo liet zich uiteindelijk toch niet als een mak schaap af brengen van zijn eet- en drinkge woonten en vertrok middenin de cursus met de fraaiste van de oudere dames, om samen met haar in Amsterdam schaamteloos te gaan genieten van een copieus diner, het gezelschap verbluft achterlatend. Slaaptekort Maandagavond laat werd door Nederland 3 Van Goghs intrige rende documentaire Hoe ik mijn moeder doodde vertoond, waarin de provocatie kwam van de schrijver/columnist Theodor Hol man; een half-indische jongen die zichtbaar leed onder een slaapte kort en dat ook keihard zijn 81- jarige moeder verweet. Want zij had hem als kind over voerd met haar Jappenkamp-ver- halen en nu kon hij nooit meer slapen. 'Nooit is het thuis gezellig en al tijd wil je dood' verweet hij zijn Renée Fokker en Peer Mascini in 'Blind Date' van Theo van Gogh. met vage klachten op bed liggen de moeder. Holmans brutaliseren van zijn moeder en het gesteggel over euthanasie, die zij waarschijnlijk helemaal niet wilde (al beweerde hij van wel), kwam schokkend over, ook op zijn nieuwe vriendin die hij voor het eerst mee naar huis had genomen. Maar onder tussen liet hij zijn moeder toch praten over het verleden en dat bleek buitengewoon heilzaam te werken op de oude dame. Theo van Gogh had het toch maar weer geflikt; tussen de regels door werd, met schaamteloze provoca tie en humor, een compleet le vensdrama blootgelegd. Sinds Een dagje naar het strand, een van de betere Nederlandse films, was het met Van Goghs filmcarrière bergafwaarts ge gaan, met Vals Licht als diepte punt. Tot twee jaar geleden 06 verscheen, een indringende film versie van het toneelstuk van Jo- han van Doesburg, over een man en een vrouw die via telefoonseks pijnlijk worden geconfronteerd met hun eigen onvermogens en eenzaamheid. Woedend was Van Gogh dat hij er op het vorige Ne derlands Filmfestival geen Gou den Kalf voor kreeg. Met Blind Date kon de schade FOTO SHOOTING STAR worden ingehaald; hij won er maar liefst drie Gouden Kalveren mee. Opnieuw maakte de regis seur er een soort therapeutisch spel van. Telkens ontmoeten een man en een vrouw elkaar in een nachtclubachtige omgeving waar zij via een contactadvertentie een zogenaamde blind date hebben. Lijkt het, want het zijn steeds de zelfde man en vrouw. Aanvankelijk schijnt het om alle maal losse scènes te gaan en duurt het even voordat de kijker in de gaten heeft wat er werkelijk aan de hand is. Telkens doen de man en de vrouw zich weer net even anders voor en vinden bizarre, soms intimiderende gesprekken plaats, waarbij de kijker steeds meer te weten komt over het ach terliggende levensdrama van het paar. Van Gogh is daar sterk in, in het psychologisch invullen van levenspuzzels. Het stel blijkt in zijn eenzaam heid en wanhoop een spel met el kaar te spelen om een groot ver driet te verwerken; de dood van hun dochtertje, dat drie jaar gele den bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Zij zijn daarna ge scheiden maar hebben elkaar nu weer nodig. Een commentaarstem begeleidt hun therapeutische contacten. Het is de stem van het dochtertje dat een dagboek begon te schrijven na haar dood. Het zijn soms hartverscheurende tek sten, geschreven door Kim van Kooten. Intiem De filmvorm is weer gedurfd in tiem, maar misschien ook wel wat te afstandelijk literair voor de bioscoop. Het is boeiend kamer toneel voor twee acteurs, Peer Mascini en Renée Fokker, die door Theo van Gogh heel sterk en soms ontroerend werden geregis seerd, in al hun hartstocht, cyni sche woede en in hun vaak grove gesprekken. De herhaling van hun ontmoetin gen verliest echter op den duur enigszins zijn doel omdat de ge sprekken en de personages niet volledig blijven boeien. Dat de cineast erin slaagde om deze film met slechts drie ton ei gen geld te maken, pleit echter voor zijn durf en kunde. Hij heeft het toch maar weer geflikt. I 'Blind Date' van Theo van Gogh draait in Cinésol 2 in Breda. Drie sympathieke mislukkelingen in de alternatieve komedie 'Palookaville'. krijgt een leuke attentie le de week van de VVyVVV boor Aicha Bouwens Dat een stevige tienkamp tus sen de lakens aan de voora vond van een belangrijke match ook een louterend effect kan hebben op de topsporter, bewijst regisseur Ron Shelton in de als romantisch geannon ceerde golf-komedie Tin Cup. Nu wordt het golfen door de ge ringe fysieke inspanning van de spelers door sommigen badine rend afgedaan als een bejaarden- bezigheid. Dit is niet het enige vooroordeel dat Shelton in deze film beslecht. Het snobisme waarmee de sport in Europa om geven wordt, staat in schril con trast met de Amerikaanse bena dering, die veel minder elitair is. Neem de morsige Roy 'Tin Cup' McAvoy, een rol van Kevin Cost- fier. Hij is bezeten van de sport. v°or hem is de golfclub een stem- vork en een goed gespeelde bal een symfonie. McAvoy gold eens a's een geweldig talent, maar op e beslissende momenten zat hij steeds zichzelf in de weg en koos e moeilijkste oplossingen, waar- ®or hij steeds verloor. Daarom is «cAvoy gedegradeerd tot 'trailer camp trash' en verdient whiskey e' grillessen. Zijn voormalige artsrivaal en tegenpool, de bere- enende Simms (Don Johnson), gaat het voor de wind. Simms is 1 rswaar behept met minder ta rn, maar speelt zuinig en risico- seU611 Wint daarmee de titels, het 8 id en de mooie vrouwen. ino vete wordt nieuw leven van laZen wanneer de vriendin Srmms, de aantrekkelijke Psychologe Molly (René Russo) Kevin Costner (links) en Don Johnson in 'Tin Cup'. golflessen neemt bij Tin Cup. De verlopen golfer wordt verliefd op haar. Als Tin Cup dan ook nog door Simms vernederd wordt, gaat hij weer de baan van de U.S. Open op, om wraak te nemen op Simms en Molly te imponeren. Ron Shelton probeert het met Tin Cup iedereen naar de zin te ma ken. Of, zoals hij zelf zegt: „Tin Cup diende geloofwaardig te zijn voor golfkenners en het liefdes verhaal moest zelfs de grootste golfhater over de streep trekken". Daarom liet Shelton professione le golfspelers en verslaggevers opdraven en dirigeerde Costner en Johnson naar de baan om les sen te nemen. Zelf ging hij op zoek naar schitterende locaties in Texas, die hij later vastlegde in prachtige, zongefilterde kleur stellingen. De regisseur, samen met Costner eerder verantwoordelijk voor de baseball-hit Bull Durham, heeft echter vooral op safe willen spe len. Zowel Shelton als Costner konden wel een succes gebruiken, na de teleurstellende ontvangst van respectievelijk Cobb en Wa- terworld. Strikt genomen zijn Johnson en Russo de echte waaghalzen van FOTO YARIV MILCHAN Tin Cup, door karakters neer te zetten die sterk afwijken van hun eerdere personages. Tin Cup is een luchtige komedie met een aantrekkelijke cast, en kele aardige kwinkslagen en als voor de hand liggende boodschap dat moed de middelmaat doet ontstijgen. Maar als je de golfuit- rusting vervangt door de base- ball-outfit, krijg je het gevoel dat je het allemaal al eens gezien hebt, én beter. 'Tin Cup' van Ron Shelton draait in Cinésol 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom en De Koning van Enge land in Hulst. drietal lijkt criminaliteit nog de laatste uitweg uit de misère, maar eigenlijk zijn ze veel te goedaardig en ook niet slim genoeg om in de misdaad te kunnen slagen. Hun naïeve plannen voor een overval op een geldwagen bespreken ze middenin de cafetaria. Als ze via de achter kant een juwelierszaak beroven, maken ze per ongeluk een gat in de muur van een aangrenzende bakkerij. On handige, maar aardige sukkels zijn het, die als ze onver wachts een grote kans krijgen in plaats van de poen te pakken een leven redden. Het verhaal is maar bijzaak, het draait helemaal om de sfeertekening van het underdog-bestaan van het trio. Dat er iets Italiaanse aan deze bescheiden komedie kleeft, is niet toevallig want regisseur Taylor liet zich in spireren door enkele verhalen van Italo Calvino. Het verklaart ook het succes dat deze debuutfilm vorig jaar op het festival in Venetië had. Bijna alles gebeurt heel kleinschalig binnenskamers, wat ook erg on-Ameri- kaans is. Pas op het laatst zie je (vanuit New Jersey) in de verte Manhattan liggen, kennelijk het onbereikbare ideaal. Erg spannend of geestig wil het allemaal niet worden, maar sympathiek is Palookaville in ieder geval wel. 'Palookaville' van Alan Taylor draait in Chassé Cinema Breda. (ags gesloten. ktober egeleiding van de schilderes Anne kening maken op houtresten. zoek aan onze kraam-winkel. HOUTEN SPEELGOED Van onze filmredactie De term Palookaville, tevens de titel van een sym pathieke kleinschalige debuutkomedie van Alan Taylor, staat voor een plaats waar alleen maar mislukkelingen wonen. De drie vrienden, die er de hoofdrol in spelen, bakken er dan ook weinig van. Hun Palookaville is een kleine, grauwe provincieplaats waar werkloosheid troef is en waar weinig uitzicht be staat op een betere toekomst. Jerry, Russ en Sid, die al bijna hun hele leven met elkaar bevriend zijn, plegen el kaar te ontmoeten in de plaatselijke cafetaria. Daar bespreken ze, gefrustreerd en wel, hun dagelijks leven. Sid heeft zich erbij neergelegd dat zijn vriendin, die hem tien jaar geleden in de steek liet, vermoedelijk de enige ware voor hem was. Hij leeft alleen, met twee trouwe honden in een vervuild hok. Jerry is getrouwd met Betty, die ais cassière in een supermarkt de kost verdient. Als ze wordt lastiggevallen door haar baas en Jerry daar be zwaar tegen maakt, wordt ze ontslagen. Russ woont nog bij zijn moeder, net als zijn zuster en zwager, een peste rige politieman. Russ ontsnapt soms aan de huiselijke ergernis door uit het raam te klimmen om zich regelrecht in de armen van zijn buurvrouw te storten. Voor het TOBER 1996

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27