Breda's Mannenkoor start Night of the Proms 'Nooit eerder gedaan, niet in Nederland en niet in deze tijd' Julie Scott met Mizpah doorgestoten naar het grote werk 'alletten ïitparade Top Nederlandse jazz opnieuw in Zevenbergen Vier series kamermuziek gaan van start in Breda ESTEM MUZIEK D3 Glasgow Moeilijke periode Twee premières van Manneke rond jubileum van Cappella Breda Toelatingseisen Onverwachte Kenmerkend Nieuwe werken AG 24 OKTOBER 1996 D2 ISTERDAM vanenmeer - versie van Rudi van Dam .er, Amsterdam - 4 en 5 nov in Lucent k nov in Rotterdamse Schouwburg TWERPEN Euripides - door KNS - Bourlaschouw (tot 27 okt) doni - door Raamtheater - Raamtheaw ur (tot 17 nov) BREDA s - Chassé Theater - 20.45 uur (vr en za) age - muziektheater met 35 dansers en ater (za 20.00 uur - zo 14.30 uur) musical 'Sacco en Vanzetti' - chassé EN HAAG bouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) Duinstraat 6 - 20.30 uur (t/m 26 okt) er - Duinstraat 6 -19.30 uur (wo en do) NDHOVEN reprise - Stadsschouwburg - 20.15 uur NDERDAG BREDA Stilte - voor de jeugd - Chassé Theater ter - 20.00 uur OSTERHOUT familie-dansvoorstelling - CC. De Bus- TILBURG Sur Place - bewegingstheater - 20.15 VRIJDAG ERNEUZEN arepa de torenbouwer - Zuidlandtheater TILBURG jheid' - cabaret - 20.30 uur - Schouwburg ATERDAG 5EN OP ZOOM ch Vegas' - Stadsschouwburg De Maagd - BREDA nee en nog eens nee' - Chassé Theater - OOSENDAAL chouwburg De Kring - 20.15 uur ZONDAG BREDA eugdtheater (6+) - Chassé Theater -15.00 DINSDAG TILBURG ontrol - met 'The Solo Project' - dans- en Schouwburg 'Wat zou ik graag zijn...' - toneel - 20.30 DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 'Als ik geen liedjes kan schrijven, word ik gek' oor Rob Cobben tn paar jaar geleden nog voor aderhalve man en een paar- tnkop in rokerige achteraf- ialtjes, nu concerten voor >use mensenmassa's op me- ifestivals; het kan snel gaan, it hebben de zes mannen en ■ouwen van de Gelderse for- atie Mizpah inmiddels idervonden. is de maandag na de zondag de Uitmarkt en Lowlands, ree concerten voor meer dan mensen. Julie Scott, lead- ngeres van Mizpah, is bekaf, ivert een vermoeid lacht je op igezicht en inhaleert langzaam prook van een sigaret. Ze heeft lige moeite haar gedachten ge lend onder woorden te bren- iet gaat ook allemaal zo snel", gt ze. „Een tijdje geleden had g niemand van ons gehoord en ïmoet ik al cd's signeren op een festival." De keuze van de oepsnaam - mizpah is He- eeuws en betekent zoiets als aar je ook moge zijn, moge het eed gaan' - lijkt in ieder geval schot in de roos. De concert- enda van de groep is voor de st van dit jaar gevuld en de al- aardigste debuut-cd I'm here lusic Words) ligt sindskort in winkel. izpah bestaat sinds 1992. In dat ir ontmoet de uit het Schotse asgow afkomstige Julie Scott Arnhemse gitarist Paul van Julie Scott, de leadzangezres van Mizpah den Heuvel. „Het was niet de op zet om een band te beginnen. Op mijn elfde heb ik een tijdje gi taarles gehad, maar ik heb dat ei genlijk nooit serieus genomen. Eigenlijk wilde ik schilder wor den. Ik ging naar de kunstacade- mie, maar vond er geen bevredi ging. Toen kwam ik Paul tegen. Hij schreef liedjes, terwijl ik dat ook net aan het proberen was. Het klikte meteen tussen ons." Mizpah was geboren. Met het aantrekken van een tweede gita rist en zangeres (die overigens in middels weer is opgestapt) en een bassist, violiste en drummer is de groep in 1993 compleet. Het re pertoire van Mizpah is eigenzin nig. Het is een niet-alledaagse cocktail van folk-, heavy- en psy chedelische rock, afgewisseld door luistermuziek. Popjourna listen noemen Mizpah in een adem met The Walkabouts en The Levellers, maar wie goed luistert hoort ook iets terug van FOTO NIEKANTHONISE Fairport Convention. Die vergelijkingen snijden vol gens Scott nauwelijks hout. „Na tuurlijk ben ik gestreeld als men ons vergelijkt met The Levellers. Maar onze muziek is toch heel anders. We stoppen er veel meer invloeden in. Bovendien maken de Britten echte feestmuziek, ter wijl die van ons af en toe best neerslachtig klinkt." Dat laatste komt, zegt Scott, om dat ze zelf alle teksten schrijft en dat haar het makkelijkst afgaat als ze een moeilijke periode ach ter de rug heeft. „Van mij hoef je geen nummers te verwachten over wereldleed. Ik schrijf over wat ik zelf ervaar en voel. Liedjes over verloren gegane vriend schappen of onmogelijke ver liefdheden, bijvoorbeeld. Onze muziek is voor mij een soort dag boek. Ik schrijf mijn problemen als het ware van me af. En dat is een prima therapie. Want als ik geen liedjes meer zou kunnen schrijven, zou ik gek worden. Kunnen ze me opsluiten in een gesticht." Het klankgeluid van Mizpah is rijk, maar de folkrock-invloeden hebben de overhand. Scott heeft daar geen verklaring voor. Eigen lijk heeft niemand van de band iets met folk. Onze gitaristen hebben een rock-achtergrond, de violiste is klassiek geschool en ik zelf kom meer uit de punkhoek. Ik ben dus absoluut geen folkfan. Maar wellicht heeft het - onbe wust - toch iets te maken met mijn Schotse achtegrond. „Vorig jaar toerden we met de band en een stel vrienden door de Schot land. Toen we door de Hooglan den reden, had ik het gevoel dat opeens alles wel op zijn plaats viel." I Mizpah treedt vrijdagavond 25 oktober op in Para in Breda AMSTERDAM Herman van Veen - Carré - t/m 30 nov De Neus - Dmitri Sjostakovitsj - door Nederlandse Opera - Het Mu ziektheater (24 en 27 okt) BRUGGE 20th Century Blues - theaterconcert Marianne Faithfull - Sint Gillis- kerk - 20.00 uur - do en vr GENT II Trittico - opera van Puccini - Vlaamse Opera - vr 19.30 uur - zo 15.00 uur DONDERDAG AMSTERDAM Joe Cocker - Paradiso BREDA Nationaal Jeugd Orkest - Sjostakovitsj en Tsjaikovsky - Chassé Thea ter-20.30 uur DEN HAAG Best of Tom Parker - Nederlands Congresgebouw TILBURG Ten Sharp - en support act. - Noorderligt - Veldhovenring - 20.30 uur ROOSENDAAL Jan Akkerman - theaterconcert 'Focus ip Time' - Schouwburg De Kring-20.15 uur VRIJDAG ANTWERPEN Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - met Cheryl Studer (so praan) - Elisabethzaal - 20.00 uur Strijksextetten - Arditti Kwartet en 2 ieden Alban Berg kwartet - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Stef Bos - concert 'Schaduw in de Nacht' - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Paolo Conté - in concert - Chassé Theater - 20.00 uur Night of the Proms Breda - door het Breda's Mannenkoor - m.m.v. de Nationale Opera van Chisinau - Chassé Theater - 20.30 uur Dubbelconcert - Mizpah en Bloem - PARA - van Coothpiein - 21.30 uur OOSTERHOUT Orchestra Sinfonica Sanremo - o.a. Tschaikowsky en Beethoven - CC De Bussel - Torenplein 12-20.15 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM The Easy Aloha's - Easy listening - Poppodium De Botte Hommel - Blokstallen 3 - 22.00 uur EINDHOVEN Nacht van de Klavieren - 20.00-02.00 uur - muziekcentrum Frits Phi lips ROOSENDAAL I Lombardi - opera door Roosendaals Gemengd Koor - Schouwburg De Kring - Kerkstraat 1 - 20.15 uur TERNEUZEN Der Bettelstudent - operette - door Muziektheater van Warschau - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG Ohio Players - Noorderligt TERNEUZEN Peter Faber - 20.00 uur - Zuidlandtheater OENSDAG ETTEN-LEUR door Het Filiaal - De Nobelaer -15.00 uur TILBURG met 'Het Mens' - toneel - 20.15 uur met 'Ay Carmela - toneel - 20.30 uur - en Fabrice Mazliah van Nederlands éja Vu' van Hans van Manen, uit het FOTO JORIS JAN BOS 2 (de groep met aankomend dans er in Breda aan een korte toernee it het programma Hitparade. Vie' lis louter hoogtepunten gelden ui het moedergezelschap, NDT1. et verture La Gazza Ladra tot het uiterste. Mellantid (Zweeds voor 'tusjea] de tijd') is het debuutwerk van da an ser Johan Inger; een momentop he name van het leven tussen a i- lescentie en volwassenheid. A n moment waarop de toekomst n 8 :- open ligt en vol belofte is. Ba ,jn van Manen was er buitengewo lot lovend over: 'Johan Inger bij k- niet alleen buitengewoon mu al kaal te zijn en over een pr®". io- dansvocabulaire te beschik hij geeft ook te kennen verstan van dramaturgie te hebben. Belichting, decors en kostuun iet bij deze danswerken zijn van iè- Joop Caboort en Keso Dek de grote namen bij het Nederl la- Dans Theater. •VO 'Hitparade' door het Nedejjajj f Dans Theater 2 is op maan„ven- november te zien in de arci jn °P co-zaal van het Chasse The (u- Breda. o •Dirigent Marcel Verhoeff Door Hans Rooseboom Het is de bedoeling dat het een jaar lijks terugkerend evenement gaat worden: de Night of the Proms Bre da in het Chassé Theater. Dirigent Marcel Verhoeff heeft voor deze eer ste keer het orkest van de Nationale Opera van Moldavië ingeschakeld. De Night of the Proms is een initiatief van Breda's Mannenkoor. „Wij dachten: een nieuw theater, een nieuw evene ment," aldus vaste dirigent Marcel Ver hoeff. Hoe komt Breda's Mannenkoor in con tact met een orkest uit het verre Molda vië, dat achter Roemenië in de voorma lige Sovjet-Unie ligt. Verhoeff: „Ik kwam in het Chassé Theater een be vriende impresario tegen en ik vroeg hem of hij misschien iets wist. Hij kwam met het orkest en solisten van de Natio nale Opera van Moldavië op de prop pen. Zulke gezelschappen zijn nog be taalbaar." Vorige week heeft Marcel Verhoeff (40) intensief in de Moldavische hoofdstad Chisinau met het opera-orkest gewerkt. „Er is daar een echte operacultuur, een mooi operahuis met goede akoestiek, een goed ballet. Ik heb veel in het oost- blok gewerkt, maar dit was een positie ve verrassing. De organisatie van de opera zit als schakeltjes in elkaar. Ze pakken dit concert zeer serieus aan. Ik heb daar zowel met discipline als met humor gewerkt." Marcel Verhoeff, zelf opgeleid als zan ger, koor- en orkestdirigent, is geen vreemde daar in het oosten. Hij is name lijk ook dirigent van het Don Kozakken Koor in Moskou en van de Male Voices of Bulgaria in Sofia. Zijn leven bestaat voor een groot deel uit reizen. „Voor de repetitie van Breda's Mannenkoor kom ik wel eens rechtstreeks van Schiphol om na afloop direct weer te vertrek ken." „We komen met Breda's Mannenkoor steeds een stap verder. Mijn eerste con cert was een kerstconcert met Lenny Kuhr en pianobeleiding. Daarna heb ben we de Soldatenmis van Martinu ge daan, met orkest. En nu dan een groot opera-programma met orkest en solis ten." Het wordt vrijdag een avond vol pu bliekslievelingen. Begonnen wordt met de Altrhapsodie van Johannes Brahms, gezongen door de alt-mezzo Jacomijn Wallis - de enige niet-Roemeense zang solist. De rest van de avond bestaat uit complete scènes uit beroemde opera's. Denk daarbij aan Die Zauberflöte van Mozart („met een prachtige Sarastro," zegt Marcel Verhoeff), Fidelio (Beetho ven), Don Carlo, Rigoletto en La Forza del Destino van Verdi, en Tannhauser van Wagner. „Het is jammer genoeg slechts één con cert," aldus de dirigent. Om het feeste lijke concert in stijl af te sluiten heeft Marcel Verhoeff gekozen voor de mars Pomp and Circumstance nr. 1 van Edward Elgar, beter bekend als Land of Hope and Glory. „Het gaat hier tenslot te om een Night of the Proms." I Night of the Proms Breda. Breda's Man nenkoor, Orkest van de Nationale Opera van Moldavië, tien vocale solisten. Diri gent Marcel Verhoeff. Chassé Theater Breda, vrijdag 25 oktober, 20.30 uur. ZONDAG BREDA Wurttembergische Philharmonie - Chassé Theater -15.00 uur OOSTERHOUT Concert Oosterhoutse Nachtegalen - De Bussel - Torenplein 12 - 20.15 uur MAANDAG UTRECHT Paolo Conté - 20.15 uur - Vredenburg WOENSDAG EINDHOVEN Staatsopera Tatarstan - La Traviata -19.15 uur - Stadsschouwburg TILBURG Dog Eat Dog - Noorderligt - Veldhovenring or Hans Rooseboom fet mijn eigen koor moet ik s'uk twee keer in elkaar ®i" zegt Daan Manneke. ieder ander koor heb ik 'liet." Manneke bedoelt de 'Ppella Breda. De componist schikt over de luxe van een 'fflkoor voor eigen werk. 'luxe kent Daan Manneke in- ls al twintig jaar: in 1976 nd de Cappella in zijn ei- "Wskamer in Breda. „Eigen- rkÏÏejk zelf graag zingen." apt de componist over de J®ti)d van het koor. jonnen met acht mensen, ®r pretenties. Maar ik kwam t h dat dirigeren van- koor niet gaat, althans mij. Meezingend kan ik 8 andere stemmen horen, ben ik er vóór gaan lanS dnbbelkwartet ge- iT0 Cappella sine Nomine 8 geleidelijk het huidige e toelatingseisen zijn ove- jx mals. Een degelijke Hold achtergrond en een ge- 8 stem zijn voorwaarden. tuitT .den beschikken zon- jNering uit zichzelf over e betrokkenheid en en thousiasme. Daan Manneke: „Ik druk het al tijd zo uit: wij willen met de Cap pella de dingen anders doen óf andere dingen doen. Bachs Jo hannes Passion bijvoorbeeld zul len wij niet uitvoeren, hoewel we daar bij uitstek een geschikt koor voor zijn. Maar dat werk wordt al zo veel uitgevoerd." Liever kiest de Cappella Breda al twintig jaar voor het onverwach te, het verrassende, het oorspron kelijke. Natuurlijk blijkt dat oor spronkelijke allereerst uit pre mières van stukken van de diri gent zelf. Maar ook in het verle den kan genoeg nieuws opgedo ken worden. „Wij doen graag dingen die nog nooit eerder zijn gedaan, althans niet in Nederland en niet in deze tijd." Een voorbeeld van een grensverleggend en bijzonder project van de Cappella Breda was Salmi van Ludovico Viadana - een stuk uit het begin van de 17e eeuw. „Dat was letterlijk een ongehoord stuk," aldus Daan Manneke. Salmi werd vastgelegd op cd, evenals muziek van de Bredase componist Herman Hol landers (die daarmee aan de ver getelheid werd ontrukt) en een cd met met composities van Part, Stravinsky, Rachmaninov en Bruckner. Nog een opmerkelijk wapenfeit uit twintig jaar Cappella Breda was Atrium van Daan Manneke, een opdracht van de gemeente Breda ter gelegenheid van de 50e herdenking van de bevrijding. De activiteiten van het koor ne men nog steeds toe. Er zijn jaar lijks tien concerten, van Brussel tot Groningen, en in toenemende mate ook opnamen voor de radio. De KRO, NCRV en de EO hebben de Cappella Breda nu definitief ontdekt. „Ze pikken ons er uit, niet omdat we aan de beurt zijn of iets dergelijks, maar puur van wege onze programma's. Wij stel len iets voor, we zijn geen door snee-koor." Wat onderscheidt de Cappelle Breda van andere vocaal ensem bles? „Wat kenmerkend voor ons is?", zegt Daan Manneke. „Behal ve de repertoirekeuze is dat de klank. We hebben bijvoorbeeld een buitengewoon sonore lage mannenklank, die je normaal heel ver in het oosten moet zoe ken. Verder is onze mise en scène typerend. Wij zingen doorgaans in een ruimtelijke opstelling, in groepen." Toch schijnt een 'eigen' koor, bij alle voordelen, ook een nadeel te hebben. „Met de Cappella Breda moet ik een stuk twee keer in el kaar zetten. Eén keer als ik het schrijf, en de tweede keer als ik het met koor instudeer. Juist om dat ik ze zo goed ken is dat een probleem. Dat probleem doet zich niet voor als ik met een an der koor werk." Samen met het koor Markant uit 's-Hertogenbosch zingt de Cap pella op zaterdag 26 oktober in de NH kerk te Den Bosch (20.15 uur) en op 27 oktober in de Mar- tinuskerk in Breda-Princenhage (15.30 uur). Beiaardier Jacques Maassen speelt voorafgaand aan beide concerten. Tijdens deze twee concerten zal de Cappella Breda twee nieuwe werken van Daan Manneke uit voeren; Mundus en Notturno, dat laatste geschreven in opdracht van het koor ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan. Mundus, voor gemengd koor, elf koperblazers en orgel, bestaat uit drie grote delen. De compositie neemt veel tijd. De ondertitel luidt: Over zaken die voorbij zul len gaan en die eeuwig zijn. Notturno; adagio, dolce e lontano is geschreven voor kamerkoor (3 Het tweede seizoen van Jazz Ze venbergen gaat van start op zon dag 27 oktober met een concert door de vocaliste Fleurine. Net als vorig jaar vinden de concerten plaats in Hotel Van der Hooft aan de Zevenbergse Markt. Vorig jaar lukte het Jazz Zeven bergen tijdens het eerste seizoen om een aantal Nederlandse jazz- grootheden te contracteren. De concerten trokken vanaf het be gin veel publiek, ook van buiten de regio. Het eerste jazz-concert in het nieuwe seizoen brengt dus zange res Fleurine (Verloop), die on langs in New York een cd opnam. Instrumentaal wordt zij bijge staan door een gezelschap van 'all stars': John Engels (drums), Jesse van Ruller (gitaar), Stefan Schmid (piano), Ben van den Dungen (saxofoon), Johan Plomp (bas) en Angelo Verploegen (trompet, bugel). Het volgende concert valt op op 24 november, dan komen de Beets Brothers naar het voorma lige suikerstadje aan de Mark. Op 13 december ontvangt Jazz Ze venbergen met trots de Engelse jazz-zangeres Elaine Delmar. La ter in het seizoen volgen nog twee concerten. De aanvang van de concerten op de zondagmiddag is 15.00 uur. Toegang 20 per concert. Een abonnenement voor vijf concer ten kost 75. Daan Manneke sopranen, 3 alten, 2 tenoren, 2 bassen) en harmonium (of accor deon). De kooropstelling is zo ruimtelijk mogelijk: de vier stem groepen zijn op grote afstand van FOTO ARCHIEF DE STEM elkaar geplaatst. Vanaf ongeveer de helft van het stuk komen de vier groepen langzaam naar el kaar toe. Het hele stuk wordt p tot pp uitgevoerd. Een goed gevuld kamermuziek- seizoen in Breda begint vrijdag in de concertzaal van De Nieuwe Veste. De spits wordt afgebeten door de violist Radoslav Szulc en de pianiste Mary Drews. In De Nieuwe Veste en het Chas sé Theater zullen in totaal negen tien concerten plaatsvinden, ver deeld over vier series. Serie A bestaat uit vijf concerten op vrijdagvond, serie B uit vijf concerten op zondagmiddag, se rie C (Chassé) uit vijf concerten op dinsdagavond en de Serie De Nederlanden uit vier concerten op vrijdagavond. De concerten in deze laatste serie worden t.z.t. uitgezonden op Ra dio 4. Informatie en bestelformulieren zijn verkrijgbaar in De Nieuwe Veste en het Chassé Theater. En- uit de vefa... o Jansen, Ma rt, Aurelia kele hoogtepunten uit de vefa.. schillende series: Ivo rien van Staalen, Ds| Trombone Consort?" Saxofoon Kwartet, Loeki Star dust Kwartet, Camerata Trajecti- na, Wibi Soerjadi, Godelieve Schrama, Pieter Wispelwey, Cy- prien Katsaris. Speciaal aanbod: wie een abon nement op een van de series koopt, ontvangt een gratis toe gangskaart voor de première van de barokopera La Liberazione di Ruggiero dall'Isola d'Alcina van de 16e-eeuwse Italiaanse compo niste Francesca Caccini, op 12 november in het Chassé Theater. De kassa van De Nieuwe Veste, Molenstraat 6, is geopend van maandag t/m vrijdag van 09.00- 22,00 uur, op zaterdag van 10.00- 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25