Toerandoo' als een komisch opera-sprookje
'A
Bre
'No<
Neck
Peter Faber met Catherine ten Bruggencate in 'Een goed ontbijt'
lil
I
h
Vier balletten
uit de hitparade
Julie
0
tc
DE STEM
Ruimte
Ontmoetingen
Aanbiedingen
UJ
PB STEM
Glasgow
Twee i
Toelatingseisen
DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 D2
'Rollen met
denkkracht
en strijdlust'
Door Ido Broersma
Wanneer je in Monnickendam
met Peter Faber een afspraak
hebt, moet je de mensen niet
vragen naar de straat waar hij
woont. Je moet gewoon zijn
naam noemen en ze wijzen je
vriendelijk de weg. Want de
populaire acteur, die er al ze
veneneenhalf jaar woont, is
een zeer bekend figuur. Hij
wordt op straat, als hij de
hond uitlaat, door de mensen
aangesproken op zijn tv- en
vele andere bezigheden. En 's
zondags zit hij met vrienden te
klaverjassen in het plaatselij
ke café.
In Monnickendam heeft hij altijd
vakantie, vindt hij. Maar acteur
Peter Faber is druk en heeft het
druk. Toneel, film, tv, overal zit
hij in. En als hij nog een gaatje in
zijn overvolle agenda heeft, heeft
hij er ook weer zin in.
Deze week vertelt hij sprookjes
op het Debuut-kinderfestival in
Arnhem en Nijmegen en omge
ving. Italiaanse sprookjes zijn
het, die eeuwenlang door monde
linge overlevering van grootmoe
der op grootmoeder in Italië zijn
doorverteld. Om de bambini stil
te houden, een lesje te leren, of
tijdens het aardappelschillen of
bonendoppen door.
Op een terras in Monnickendam,
aan de haven, vlakbij een paling
rokerij, vertelt Peter Faber dat
hij meer geniet van het produce
ren dan van het consumeren. „Ik
ben liever aan een film of een to
neelstuk bezig dan dat ik er naar
zit te kijken", bekent hij.
Vitaal
Doener Peter Faber heeft er on
danks al zijn rollen geen moeite
mee om zich die teksten van de
sprookjes nog eigen te maken
ook. „De sprookjes zijn zo goed,
daar krijg je vitaminen van. De
verhalen zijn zo vitaal, zo vol
wijsheden, daar red je het dan
mee. Er zijn zoveel dingen die de
moeite waard zijn om te doen.
Als ik op een zaterdag niets te
doen heb, dan bedenk ik wat.
Want als er niets is, dan word ik
daar zo moe van. Ik kan nooit een
avond televisie kijken. Daar
word ik gaar van."
Hij speelt momenteel onder meer
met Catherine ten Bruggencate
in Een goed ontbijtover een
voorbije liefdesrelatie waarin
passie en politieke overtuiging
met elkaar zijn verweven. Hij
roemt de regie van Berend Bou-
dewijn, die de acteurs ruimte
laat. „Heel veel mensen kennen
mij van tv en film, maar dat doe
ik ernaast", zegt de acteur.
In Een goed ontbijt wordt het ge
zamenlijke verleden van Kyra en
Tom langzaam ontrafeld. Ze
doen na drie jaar zonder contact
een moeizame poging elkaar
weer te vinden. De acteurs laten
de toeschouwer worstelen met
sympathie en antipathie voor de
karakters die ze neerzetten.
Het stuk van de Engelse toneel
schrijver David Hare werd in
Londen uitgeroepen tot 'Best
Play 1995'. Renée Smulders heeft
Skylight vertaald en naar de Ne
derlandse situatie omgezet. Kyra
bewoont nu een vervallen, toch-
terige etage in de Amsterdamse
pijp en werkt op een school in de
Bijlmer.
Peter Faber moet het in Een goed
ontbijt vooral hebben van zijn
uitstraling en authenticiteit. Al
leen zijn soms verharde gezichts
uitdrukking en stemverheffin
gen, verraden iets van zijn gevoe
lens.
Peter Faber werd bij toeval ac
teur. Hij was van huis weggelo
pen en wilde gaan varen. In Am
sterdam-Noord kwam hij, met
plat-Amsterdams accent, bij het
amateurtoneel terecht, waar hij
in Midzomernachtsdroom van
Shakespeare speelde. Op zijn
vijftiende was hij al een verwoed
amateurspeler. Een meisje advi
seerde hem dat hij pantomime
moest gaan spelen en hij ging een
mime-opleiding volgen. Hij las
boeken over Stanislawski en to
neel en kwam als belichtingsman
bij theatergroep Caroussel. Ver
volgens bracht hij eigen produc
ties uit.
Peter Faber was met de kortgele
den overleden Gerard Thoolen -
Faber droeg donderdag met col
lega's zijn kist ten grave - één
van de medeoprichters van het
Werktheater. „We speelden over
al, op straat, in gevangenissen,
want we wilden dicht bij de men
sen spelen, dus ook bij de politie
opleidingen en in de gevangenis
sen. Het unieke van het Werk-
theater was dat het een coöpera
tie was. Niemand had er de lei
ding, we deden alles zelf. Het
bleek dat het kon met de super
idealisten die we waren. Vaak
was het meer overleg. We wilden
maximaal anderhalf uur verga
deren en als we er dan niet uit
waren, stopten we. We kwamen
nooit op één lijn te zitten."
Zijn mooiste toneelrol vindt hij
die van Tom in Een goed ontbijt,
want de laatste rol vindt hij al
tijd het mooiste. „In de repetities
zitten vaak dooie momenten,
maar dat was hier met Catherine
ten Bruggencate niet zo. Dat stuk
voedt je gewoon. Alle drie de rol
len er in zijn zo rijk aan ingangen
en aan inhoud. En aan denk
kracht, en er zit strijdlust in."
Een echte favoriete filmrol heeft
hij niet, want elke film is weer
iets bijzonders, vindt hij. „Het is
altijd weer een apart stuk van
ontmoetingen. Bij. film is het een
halve dag wachten, één momen
tje en het staat erop. In het thea
ter kun je het de volgende dag
weer verbeteren. Film is een
stukje bovenop de berg. Je klimt
erop en je hebt je hoogtepunt.
Dat werk vind ik leuk. Maar ik
kijk er niet naar."
„TV en film is gewoon ander
werk", vindt Peter Faber. „Bij
toneel is het 's avonds spelen en
wel zes of zeven weken lang. Bij
film gaat het om een halve mi
nuut en dan ga je weer verder."
Met veel plezier heeft hij als
huisman een paar jaar lang met
Anne-Wil Blankers in de tv-serie
Prettig geregeld gespeeld.
In de pas uitgekomen film Zeem
eerman heeft Peter Faber ook een
rol. Hij komt in een net terecht
en verdrinkt. De film is in de pers
ontzettend gekraakt, maar vol
gens de acteur gaat het in de re
censies om een afrekening met
regisseur Rob Houwer. „Veel
mensen hebben een bloedhekel
aan hem. Het is best een leuke
film, een beetje grappig. Hij
heeft Amerikaanse kwaliteit. Er
wordt een beetje overdreven in
geacteerd, maar dat hoort erbij.
Ik ging met kromme tenen naar
de première, maar toen ik hem
zag, viel het me mee."
Deze maand moet hij beslissen
wat hij in het volgende seizoen,
over een klein jaar, gaat doen. Er
zijn aanbiedingen genoeg. Aan
commercials werkt Faber alleen
mee als het een aardig verhaal is
en als het zinnig is. De spot voor
Van onze kunstredactie
Wie kan het ijskoude hart van
prinses Toerandoo, een bloed
dorstige mannenhaatster,
doen smelten? Toerandoo is
een sprookje aan het Chinese
hof voor kinderen en volwas
senen naar Puccini, gespeeld
en gezongen door jeugdtheater
O'Mamarée, het 'rijstheater'
rond Finn Poncin en Sophie
Hoeberechts, dat onlangs de
aanmoedigingsprijs voor to
neel ontving en genomineerd is
voor de Puckprijs 1996.
De voorstelling Toerandoo, zon
dag in Breda, werd tevens uitge
kozen door de Rotterdamse
schouwburg en de Amsterdamse
Nestheaters als 'keuze van de
schouwburg'. Een aanstekelijke
voorstelling waar het speelple-
zier vanaf spat, op basis van im
provisatie geregisseerd door
Marja Kok (voorheen Werkthea
ter) en met muziek van Paul Pre-
nen, die ook de rol van Puccini
speelt.
Het verhaal gaat over een moe
der die vermoord wordt en een
dochter die wraak wil nemen op
mannen, maar uiteindelijk toch
verliefd wordt. De prinsen die
naar haar hand dingen, moeten
drie raadsels oplossen. Wanneer
Een scène uit het muzikale, komische sprookje 'Toerandoo' van de bekroonde Theatergroep O'Mamarée.
FOTO MARIA VAN DER WOUDE
zij het antwoord schuldig blij
ven, worden zij koelbloedig ont
hoofd.
Het hoofd, dat rolt, blijkt in deze
humoristische voorstelling dan
plotseling een kool te zijn. Ook
zijn er grappige rolwisselingen,
die met 'een achteloze virtuosi
teit' (Toneel Theatraal) door de
spelers voor hun rekening wor
den genomen.
De makers van de voorstelling
zijn dezelfden als de spelers, mu
zikanten en acrobaten. 'Zij zijn
geraffineerde manipulatoren van
het publiek. Vrolijke volksmen
ners die moeiteloos het slechtste
in ons wakker weten te roepen',
aldus Toneel Theatraal.
Het juryrapport van het Amster
dams Fonds voor de Kunst meld
de o.a.: 'Ze maken meeslepend,
smakelijk en geestig theater en
zetten zo een oude traditie voort
van geimproviseerd spelen op
markten en pleinen. Daarmee
houden ze een pleidooi voor een
expressieve manier van theater
maken.'
Toerandoo is de vijfde voorstel
ling van theatergroep O'Ma
marée, die 'rijstheater' maakt
over verre landen en vreemde
culturen met behulp van simpele
theatrale middelen. Aan een pro
ductie gaat enkele maanden aan
research vooraf in het gebied
waar de voorstelling zich af
speelt. In 1990 was dat de Hima
laya, in de zomer van 1993 wer-
Peter Faber: „Ik ben liever aan een film of een toneelstuk bezig dan dat ik er naar zit te kijken".
FOTO HANS GERRITSEN
PBNA heeft hij graag gedaan:
„M'n hele leven is zelfstudie".
Nee, principiële bezwaren heeft
hij er niet tegen.
Peter Faber kan niet zeggen wat
hij liever doet, film, tv of toneel.
„Wat op m'n weg komt, doe ik en
wat me niet ligt, doe ik niet.
Daarom doe ik zulke uiteenlo
pende dingen, zoals de sprookjes.
Maar die vertellingen betekent
de sprookjes leren en dat is een
investering in werk en dan 's
avonds nog eens naar het Nieuwe
De La Mar. Maar die investerin
gen geven weer energie, vitami-
l 'Een goed ontbijt', met Catherine
ten Bruggencate, Peter Faber en
Roeland Fernhout. Tekst: David
Hare. Regie: Berend Boudewijn.
Op 29 oktober in het Zuidland-
theater in Terneuzen; op 7 de
cember in het Chassé Theater in
Breda; op 11 januari in De Nobe-
laer in Etten-Leur; op 16 januari in
De Maagd in Bergen op Zoom;
Q
Z
UI
H
AMSTERDAM
Het Nationale Ballet - Het Zwanenmeer - versie van Rudi van Da
zig - t/m 1 nov in Muziektheater, Amsterdam - 4 en 5 nov in iuce J
Danstheater, Den Haag - 7 en 8 nov in Rotterdamse Schouwburg
ANTWERPEN
De Trojaanse vrouwen - van Euripides - door KNS - Bourlaschonv,
burg - 20.00 uur (zo 15.00 uur) (tot 27 okt)
La Locandiera - van Carlo Goldoni - door Raamtheater - Raamtheair
op 't Zuid - wo t/m za - 20.00 uur (tot 17 nov)
r (tot 17 nov)
BREDA
Het Nationale Toneel - De gids - Chassé Theater - 20.45 uur(vrenzai
Les Ballets Africains - Heritage - muziektheater met 35J—
musici uit Guinee - Chassé Theater (za 20.00 uur - zo 14.30 uur)
Kon. Ballet van Vlaanderen - musical 'Sacco en Vanzetti' - chassé
Theater - 20.00 uur (di en wo)
DEN HAAG
West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec)
La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 uur (t/m 26 okt)
Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur (wo en do)
EINDHOVEN
Purper - caberet 'Purper 11' - reprise - Stadsschouwburg - 20.15 uur
(vr en za)
DONDERDAG
BREDA
Lichtjes - door dansgroep De Stilte - voor de jeugd - Chassé Theater
15.00 uur
Toon Hermans - Chassé Theater - 20.00 uur
OOSTERHOUT
Jungle Book - door Opus One - familie-dansvoorstelling - CC. De By;
sel -19.15 uur
TILBURG
Jan Langedijk en De Daders - Sur Place - bewegingstheater 20.1!
uur - Schouwburg
VRIJDAG
TERNEUZEN
Helmert Woudenberg - Milarepa de torenbouwer - Zuidlandtheater
- 20.00 uur
TILBURG
Marcel Verreck - met 'De Vrijheid' - cabaret - 20.30 uur - Schouwburg
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Tineke Schouten - show 'Lach Vegas' - Stadsschouwburg De Maagd-
20.15 uur
BREDA
Lenette van Dongen - 'Nee, nee en nog eens nee' - Chassé Theater-
20.30 uur
ROOSENDAAL
Bert Klunder - 'Vette Jus' - Schouwburg De Kring - 20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Toerandoo - 'O'Mamaree' - jeugdtheater (6+) - Chassé Theater 1!
uur
DINSDAG
TILBURG
Michael Laub en Remote Control - met 'The Solo Project' - dans- en
bewegingstheater - 20.15 uur - Schouwburg
Theatergroep Hollandia - 'Wat zou ik graag zijn...' - toneel - 2031
uur - Schouwburg
TERNEUZEN
Een goed ontbijt - met o.a. Peter Faber - 20.00 uur - Zuidlandtheater
WOENSDAG
ETTEN-LEUR
Als je vader een held is - door Het Filiaal - De Nobelaer-15.00 uur
TILBURG
Blauwe Maandag Cie. - met 'Het Mens' - toneel - 20.15 uur
Schouwburg
De Nieuw Amsterdam - met 'Ay Carmela - toneel - 20.30 uur
Schouwburg
den Zuid-China en Vietnam be
zocht en in de zomer van 1994
New York, wat de voorstelling
Noejork opleverde.
Jeugdtheater Het Filiaal speelt
op 30 oktober in De Nobelaer in
Etten-Leur de eveneens muzika
le familievoorstelling Als je va
der een held is voor iedereen van
af zeven jaar. Het lijkt een kinde
rdroom maar voor de jonge Tele-
machos is het werkelijkheid: hij
is de zoon van de Griekse held
Odysseus. Al jaren wacht Tele-
machos tot zijn vader terugkomt
van een oorlog overzee. Intussen
verbrassen de vrijers van zijn
moeder, Penelope, het familiebe
zit. Dat wordt Telemachus te
veel. Met behulp van Athene gaat
hij de zee op, zijn vader achterna.
Als je vader een held is wordt ge
speeld door vijf acteurs en drie
muzikanten (harp, slag en klari
net). Het muziekensemble zit op
een verhoging en symboliseert de
godenwereld. Buiten de speel-
vloer zitten de spelers klaar om
op de vloer te springen en daar,
na kleine verkledingen, een hele
boel verschillende personages te
vertolken.
'Toerandoo' door theatergroep
O'Mamarée is op zondagmiddag
27 oktober (15.00 uur) in het
Chassé Theater in Breda.
B Het Filiaal speelt 'Als je vader een
held is' op woensdagmiddag 30
oktober (15.00 uur) in De Nobe-
De dansers Yolanda Martin en Fabrice Mazliah van Nederland
Dans Theater 2 in het stuk 'Déja Vu' van Hans van Manen, uitW
programma 'Hitparade'. foto joris jan bos
Het Nederlands Dans Theater 2 (de groep met aankomend dans
talent) begint op 4 november in Breda aan een korte toern®
sc
loor Rob Cobben
jen paar jaar geleden nog
mderhalve man en een p;
lenkop in rokerige achte
aaltjes, nu concerten
leuse mensenmassa's op
festivals; het kan snel g;
iat hebben de zes manner
rouwen van de Gelderse
natie Mizpah inmidc
ndervonden.
[et is de maandag na de zon
an de Uitmarkt en Lowla:
Vee concerten voor meer
000 mensen. Julie Scott, 1<
angeres van Mizpah, is be
overt een vermoeid lachtje
et gezicht en inhaleert langz;
rook van een sigaret. Ze h
nige moeite haar gedachten
rdend onder woorden te bi
en.
Het gaat ook allemaal zo sn
ze. „Een tijdje geleden
niemand van ons gehoorc
umoet ik al cd's signeren op
opfestival." De keuze van
roepsnaam - mizpah is
reeuws en betekent zoiets
raar je ook moge zijn, moge
goed gaan' - lijkt in ieder gi
en schot in de roos. De conc
genda van de groep is vooi
ïst van dit jaar gevuld en de
iraardigste debuut-cd I'm
Jusic Words) ligt sindskoi
e winkel.
iizpah bestaat sinds 1992. In
lar ontmoet de uit het Sch<
llasgow afkomstige Julie S<
e Arnhemse gitarist Paul
1 Dirigent Marcel Verhoef)
langs zes schouwburgen met het programma Hitparade.
Viel Schikt
verschillende balletten die als louter hoogtepunten gelden
het (vrij) recente verleden van het moedergezelschap, NDT1
Het reisprogramma opent met
Stamping Ground, een van de al
lermooiste dansstukken die Jiri
Kylian ooit maakte. Hij creëerde
het in 1983 naar aanleiding van
een bezoek aan de Australische
Aboriginals. Hun rituele dans
vormen inspireerden hem tot een
groots werk met originele bewe
gingspatronen, waarin hij zijn
dansers met een vleug zelfspot
het dier in zichzelf liet ontdek
ken. Het stuk werd in 1992 ook al
met veel succes in reprise geno
men door de jongerengroep van
het NDT.
Hans van Manen is de choreo
graaf van Déja Vu dat tijdens het
Holland Festival 1995 in premiè
re ging. Een prachtig duet dat de
essentie van de menselijke rela
ties weet te treffen, bij de Fratres
voor viool en piano van Arvo
Part. In Skew-whiff van Paul
Lightfoot gaan de dansers op
muziek van Rossini's opera-ou-
Sen koor voor eigen werk,
kent Daan Manneke
verture La Gazza Ladra tot kt itstond de'Ca^pellaTn zijn
uiterste.
Mellantid (Zweeds voor 'tussen
moment waarop de toekomstig
open ligt en vol belofte is.
van Manen was er buiteng
lovend over: 'Johan Inger
niet alleen buitengewoon m"
kaal te zijn en over een pra
dans vocabulaire te beschik»
hij geeft ook te kennen vers»
van dramaturgie te hebben.
Belichting, decors en kostu»
bij deze danswerken zijn
Joop Caboort en Keso
grote namen bij het Nederl
Dans Theater.
I 'Hitparade' door het
Dans Theater 2 is op maa®
november te zien in de 9rL°' u
co-zaal van het Chassé Tnea
Breda.
>?r Hans Rooseboom
»st mijn eigen koor moet
'J1 stuk twee keer in elk;
it ze^t Daan Manne
«iet ieder ander koor heb
at niet." Manneke bedoelt
aPpella Breda. De compon
over de luxe van e
huiskamer in Breda. „Eig
TkUpt'dek 26lf graag Zing£
tijd') is het debuutwerk van dajt ,Mapt de
ser Johan Inger; een momen» gintijd van het koor
name van het leven tussenfe begonnen met acht mens
lescentie en volwassenheidaider pretenties. Maar ik kw
t V, achter dat dirigeren -
,n Inger bil], et aUe andere stel5men hor
arom ben ik
laan."
"uit het dubbelkwartet
Cappella sine Nom
geleidelijk het huid
Sens
lamd
'beide
-r'De toelatingseisen zijn o-
üzilraï116* ma's- Een degeli
hooide ®cktergrond en een
j ï11 zijn voorwaard
uit f beschikken z<
m „"?nd„eringuit zichzelf o
Pote betrokkenheid en