Toerandoo' als een komisch opera-sprookje 'A Bre 'No< Neck Peter Faber met Catherine ten Bruggencate in 'Een goed ontbijt' lil I h Vier balletten uit de hitparade Julie 0 tc DE STEM Ruimte Ontmoetingen Aanbiedingen UJ PB STEM Glasgow Twee i Toelatingseisen DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 D2 'Rollen met denkkracht en strijdlust' Door Ido Broersma Wanneer je in Monnickendam met Peter Faber een afspraak hebt, moet je de mensen niet vragen naar de straat waar hij woont. Je moet gewoon zijn naam noemen en ze wijzen je vriendelijk de weg. Want de populaire acteur, die er al ze veneneenhalf jaar woont, is een zeer bekend figuur. Hij wordt op straat, als hij de hond uitlaat, door de mensen aangesproken op zijn tv- en vele andere bezigheden. En 's zondags zit hij met vrienden te klaverjassen in het plaatselij ke café. In Monnickendam heeft hij altijd vakantie, vindt hij. Maar acteur Peter Faber is druk en heeft het druk. Toneel, film, tv, overal zit hij in. En als hij nog een gaatje in zijn overvolle agenda heeft, heeft hij er ook weer zin in. Deze week vertelt hij sprookjes op het Debuut-kinderfestival in Arnhem en Nijmegen en omge ving. Italiaanse sprookjes zijn het, die eeuwenlang door monde linge overlevering van grootmoe der op grootmoeder in Italië zijn doorverteld. Om de bambini stil te houden, een lesje te leren, of tijdens het aardappelschillen of bonendoppen door. Op een terras in Monnickendam, aan de haven, vlakbij een paling rokerij, vertelt Peter Faber dat hij meer geniet van het produce ren dan van het consumeren. „Ik ben liever aan een film of een to neelstuk bezig dan dat ik er naar zit te kijken", bekent hij. Vitaal Doener Peter Faber heeft er on danks al zijn rollen geen moeite mee om zich die teksten van de sprookjes nog eigen te maken ook. „De sprookjes zijn zo goed, daar krijg je vitaminen van. De verhalen zijn zo vitaal, zo vol wijsheden, daar red je het dan mee. Er zijn zoveel dingen die de moeite waard zijn om te doen. Als ik op een zaterdag niets te doen heb, dan bedenk ik wat. Want als er niets is, dan word ik daar zo moe van. Ik kan nooit een avond televisie kijken. Daar word ik gaar van." Hij speelt momenteel onder meer met Catherine ten Bruggencate in Een goed ontbijtover een voorbije liefdesrelatie waarin passie en politieke overtuiging met elkaar zijn verweven. Hij roemt de regie van Berend Bou- dewijn, die de acteurs ruimte laat. „Heel veel mensen kennen mij van tv en film, maar dat doe ik ernaast", zegt de acteur. In Een goed ontbijt wordt het ge zamenlijke verleden van Kyra en Tom langzaam ontrafeld. Ze doen na drie jaar zonder contact een moeizame poging elkaar weer te vinden. De acteurs laten de toeschouwer worstelen met sympathie en antipathie voor de karakters die ze neerzetten. Het stuk van de Engelse toneel schrijver David Hare werd in Londen uitgeroepen tot 'Best Play 1995'. Renée Smulders heeft Skylight vertaald en naar de Ne derlandse situatie omgezet. Kyra bewoont nu een vervallen, toch- terige etage in de Amsterdamse pijp en werkt op een school in de Bijlmer. Peter Faber moet het in Een goed ontbijt vooral hebben van zijn uitstraling en authenticiteit. Al leen zijn soms verharde gezichts uitdrukking en stemverheffin gen, verraden iets van zijn gevoe lens. Peter Faber werd bij toeval ac teur. Hij was van huis weggelo pen en wilde gaan varen. In Am sterdam-Noord kwam hij, met plat-Amsterdams accent, bij het amateurtoneel terecht, waar hij in Midzomernachtsdroom van Shakespeare speelde. Op zijn vijftiende was hij al een verwoed amateurspeler. Een meisje advi seerde hem dat hij pantomime moest gaan spelen en hij ging een mime-opleiding volgen. Hij las boeken over Stanislawski en to neel en kwam als belichtingsman bij theatergroep Caroussel. Ver volgens bracht hij eigen produc ties uit. Peter Faber was met de kortgele den overleden Gerard Thoolen - Faber droeg donderdag met col lega's zijn kist ten grave - één van de medeoprichters van het Werktheater. „We speelden over al, op straat, in gevangenissen, want we wilden dicht bij de men sen spelen, dus ook bij de politie opleidingen en in de gevangenis sen. Het unieke van het Werk- theater was dat het een coöpera tie was. Niemand had er de lei ding, we deden alles zelf. Het bleek dat het kon met de super idealisten die we waren. Vaak was het meer overleg. We wilden maximaal anderhalf uur verga deren en als we er dan niet uit waren, stopten we. We kwamen nooit op één lijn te zitten." Zijn mooiste toneelrol vindt hij die van Tom in Een goed ontbijt, want de laatste rol vindt hij al tijd het mooiste. „In de repetities zitten vaak dooie momenten, maar dat was hier met Catherine ten Bruggencate niet zo. Dat stuk voedt je gewoon. Alle drie de rol len er in zijn zo rijk aan ingangen en aan inhoud. En aan denk kracht, en er zit strijdlust in." Een echte favoriete filmrol heeft hij niet, want elke film is weer iets bijzonders, vindt hij. „Het is altijd weer een apart stuk van ontmoetingen. Bij. film is het een halve dag wachten, één momen tje en het staat erop. In het thea ter kun je het de volgende dag weer verbeteren. Film is een stukje bovenop de berg. Je klimt erop en je hebt je hoogtepunt. Dat werk vind ik leuk. Maar ik kijk er niet naar." „TV en film is gewoon ander werk", vindt Peter Faber. „Bij toneel is het 's avonds spelen en wel zes of zeven weken lang. Bij film gaat het om een halve mi nuut en dan ga je weer verder." Met veel plezier heeft hij als huisman een paar jaar lang met Anne-Wil Blankers in de tv-serie Prettig geregeld gespeeld. In de pas uitgekomen film Zeem eerman heeft Peter Faber ook een rol. Hij komt in een net terecht en verdrinkt. De film is in de pers ontzettend gekraakt, maar vol gens de acteur gaat het in de re censies om een afrekening met regisseur Rob Houwer. „Veel mensen hebben een bloedhekel aan hem. Het is best een leuke film, een beetje grappig. Hij heeft Amerikaanse kwaliteit. Er wordt een beetje overdreven in geacteerd, maar dat hoort erbij. Ik ging met kromme tenen naar de première, maar toen ik hem zag, viel het me mee." Deze maand moet hij beslissen wat hij in het volgende seizoen, over een klein jaar, gaat doen. Er zijn aanbiedingen genoeg. Aan commercials werkt Faber alleen mee als het een aardig verhaal is en als het zinnig is. De spot voor Van onze kunstredactie Wie kan het ijskoude hart van prinses Toerandoo, een bloed dorstige mannenhaatster, doen smelten? Toerandoo is een sprookje aan het Chinese hof voor kinderen en volwas senen naar Puccini, gespeeld en gezongen door jeugdtheater O'Mamarée, het 'rijstheater' rond Finn Poncin en Sophie Hoeberechts, dat onlangs de aanmoedigingsprijs voor to neel ontving en genomineerd is voor de Puckprijs 1996. De voorstelling Toerandoo, zon dag in Breda, werd tevens uitge kozen door de Rotterdamse schouwburg en de Amsterdamse Nestheaters als 'keuze van de schouwburg'. Een aanstekelijke voorstelling waar het speelple- zier vanaf spat, op basis van im provisatie geregisseerd door Marja Kok (voorheen Werkthea ter) en met muziek van Paul Pre- nen, die ook de rol van Puccini speelt. Het verhaal gaat over een moe der die vermoord wordt en een dochter die wraak wil nemen op mannen, maar uiteindelijk toch verliefd wordt. De prinsen die naar haar hand dingen, moeten drie raadsels oplossen. Wanneer Een scène uit het muzikale, komische sprookje 'Toerandoo' van de bekroonde Theatergroep O'Mamarée. FOTO MARIA VAN DER WOUDE zij het antwoord schuldig blij ven, worden zij koelbloedig ont hoofd. Het hoofd, dat rolt, blijkt in deze humoristische voorstelling dan plotseling een kool te zijn. Ook zijn er grappige rolwisselingen, die met 'een achteloze virtuosi teit' (Toneel Theatraal) door de spelers voor hun rekening wor den genomen. De makers van de voorstelling zijn dezelfden als de spelers, mu zikanten en acrobaten. 'Zij zijn geraffineerde manipulatoren van het publiek. Vrolijke volksmen ners die moeiteloos het slechtste in ons wakker weten te roepen', aldus Toneel Theatraal. Het juryrapport van het Amster dams Fonds voor de Kunst meld de o.a.: 'Ze maken meeslepend, smakelijk en geestig theater en zetten zo een oude traditie voort van geimproviseerd spelen op markten en pleinen. Daarmee houden ze een pleidooi voor een expressieve manier van theater maken.' Toerandoo is de vijfde voorstel ling van theatergroep O'Ma marée, die 'rijstheater' maakt over verre landen en vreemde culturen met behulp van simpele theatrale middelen. Aan een pro ductie gaat enkele maanden aan research vooraf in het gebied waar de voorstelling zich af speelt. In 1990 was dat de Hima laya, in de zomer van 1993 wer- Peter Faber: „Ik ben liever aan een film of een toneelstuk bezig dan dat ik er naar zit te kijken". FOTO HANS GERRITSEN PBNA heeft hij graag gedaan: „M'n hele leven is zelfstudie". Nee, principiële bezwaren heeft hij er niet tegen. Peter Faber kan niet zeggen wat hij liever doet, film, tv of toneel. „Wat op m'n weg komt, doe ik en wat me niet ligt, doe ik niet. Daarom doe ik zulke uiteenlo pende dingen, zoals de sprookjes. Maar die vertellingen betekent de sprookjes leren en dat is een investering in werk en dan 's avonds nog eens naar het Nieuwe De La Mar. Maar die investerin gen geven weer energie, vitami- l 'Een goed ontbijt', met Catherine ten Bruggencate, Peter Faber en Roeland Fernhout. Tekst: David Hare. Regie: Berend Boudewijn. Op 29 oktober in het Zuidland- theater in Terneuzen; op 7 de cember in het Chassé Theater in Breda; op 11 januari in De Nobe- laer in Etten-Leur; op 16 januari in De Maagd in Bergen op Zoom; Q Z UI H AMSTERDAM Het Nationale Ballet - Het Zwanenmeer - versie van Rudi van Da zig - t/m 1 nov in Muziektheater, Amsterdam - 4 en 5 nov in iuce J Danstheater, Den Haag - 7 en 8 nov in Rotterdamse Schouwburg ANTWERPEN De Trojaanse vrouwen - van Euripides - door KNS - Bourlaschonv, burg - 20.00 uur (zo 15.00 uur) (tot 27 okt) La Locandiera - van Carlo Goldoni - door Raamtheater - Raamtheair op 't Zuid - wo t/m za - 20.00 uur (tot 17 nov) r (tot 17 nov) BREDA Het Nationale Toneel - De gids - Chassé Theater - 20.45 uur(vrenzai Les Ballets Africains - Heritage - muziektheater met 35J— musici uit Guinee - Chassé Theater (za 20.00 uur - zo 14.30 uur) Kon. Ballet van Vlaanderen - musical 'Sacco en Vanzetti' - chassé Theater - 20.00 uur (di en wo) DEN HAAG West Side Story - Congresgebouw (t/m 22 dec en 25 t/m 30 dec) La Musica II - Appeltheater - Duinstraat 6 - 20.30 uur (t/m 26 okt) Oidipous I en II - Appeltheater - Duinstraat 6 -19.30 uur (wo en do) EINDHOVEN Purper - caberet 'Purper 11' - reprise - Stadsschouwburg - 20.15 uur (vr en za) DONDERDAG BREDA Lichtjes - door dansgroep De Stilte - voor de jeugd - Chassé Theater 15.00 uur Toon Hermans - Chassé Theater - 20.00 uur OOSTERHOUT Jungle Book - door Opus One - familie-dansvoorstelling - CC. De By; sel -19.15 uur TILBURG Jan Langedijk en De Daders - Sur Place - bewegingstheater 20.1! uur - Schouwburg VRIJDAG TERNEUZEN Helmert Woudenberg - Milarepa de torenbouwer - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG Marcel Verreck - met 'De Vrijheid' - cabaret - 20.30 uur - Schouwburg ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Tineke Schouten - show 'Lach Vegas' - Stadsschouwburg De Maagd- 20.15 uur BREDA Lenette van Dongen - 'Nee, nee en nog eens nee' - Chassé Theater- 20.30 uur ROOSENDAAL Bert Klunder - 'Vette Jus' - Schouwburg De Kring - 20.15 uur ZONDAG BREDA Toerandoo - 'O'Mamaree' - jeugdtheater (6+) - Chassé Theater 1! uur DINSDAG TILBURG Michael Laub en Remote Control - met 'The Solo Project' - dans- en bewegingstheater - 20.15 uur - Schouwburg Theatergroep Hollandia - 'Wat zou ik graag zijn...' - toneel - 2031 uur - Schouwburg TERNEUZEN Een goed ontbijt - met o.a. Peter Faber - 20.00 uur - Zuidlandtheater WOENSDAG ETTEN-LEUR Als je vader een held is - door Het Filiaal - De Nobelaer-15.00 uur TILBURG Blauwe Maandag Cie. - met 'Het Mens' - toneel - 20.15 uur Schouwburg De Nieuw Amsterdam - met 'Ay Carmela - toneel - 20.30 uur Schouwburg den Zuid-China en Vietnam be zocht en in de zomer van 1994 New York, wat de voorstelling Noejork opleverde. Jeugdtheater Het Filiaal speelt op 30 oktober in De Nobelaer in Etten-Leur de eveneens muzika le familievoorstelling Als je va der een held is voor iedereen van af zeven jaar. Het lijkt een kinde rdroom maar voor de jonge Tele- machos is het werkelijkheid: hij is de zoon van de Griekse held Odysseus. Al jaren wacht Tele- machos tot zijn vader terugkomt van een oorlog overzee. Intussen verbrassen de vrijers van zijn moeder, Penelope, het familiebe zit. Dat wordt Telemachus te veel. Met behulp van Athene gaat hij de zee op, zijn vader achterna. Als je vader een held is wordt ge speeld door vijf acteurs en drie muzikanten (harp, slag en klari net). Het muziekensemble zit op een verhoging en symboliseert de godenwereld. Buiten de speel- vloer zitten de spelers klaar om op de vloer te springen en daar, na kleine verkledingen, een hele boel verschillende personages te vertolken. 'Toerandoo' door theatergroep O'Mamarée is op zondagmiddag 27 oktober (15.00 uur) in het Chassé Theater in Breda. B Het Filiaal speelt 'Als je vader een held is' op woensdagmiddag 30 oktober (15.00 uur) in De Nobe- De dansers Yolanda Martin en Fabrice Mazliah van Nederland Dans Theater 2 in het stuk 'Déja Vu' van Hans van Manen, uitW programma 'Hitparade'. foto joris jan bos Het Nederlands Dans Theater 2 (de groep met aankomend dans talent) begint op 4 november in Breda aan een korte toern® sc loor Rob Cobben jen paar jaar geleden nog mderhalve man en een p; lenkop in rokerige achte aaltjes, nu concerten leuse mensenmassa's op festivals; het kan snel g; iat hebben de zes manner rouwen van de Gelderse natie Mizpah inmidc ndervonden. [et is de maandag na de zon an de Uitmarkt en Lowla: Vee concerten voor meer 000 mensen. Julie Scott, 1< angeres van Mizpah, is be overt een vermoeid lachtje et gezicht en inhaleert langz; rook van een sigaret. Ze h nige moeite haar gedachten rdend onder woorden te bi en. Het gaat ook allemaal zo sn ze. „Een tijdje geleden niemand van ons gehoorc umoet ik al cd's signeren op opfestival." De keuze van roepsnaam - mizpah is reeuws en betekent zoiets raar je ook moge zijn, moge goed gaan' - lijkt in ieder gi en schot in de roos. De conc genda van de groep is vooi ïst van dit jaar gevuld en de iraardigste debuut-cd I'm Jusic Words) ligt sindskoi e winkel. iizpah bestaat sinds 1992. In lar ontmoet de uit het Sch< llasgow afkomstige Julie S< e Arnhemse gitarist Paul 1 Dirigent Marcel Verhoef) langs zes schouwburgen met het programma Hitparade. Viel Schikt verschillende balletten die als louter hoogtepunten gelden het (vrij) recente verleden van het moedergezelschap, NDT1 Het reisprogramma opent met Stamping Ground, een van de al lermooiste dansstukken die Jiri Kylian ooit maakte. Hij creëerde het in 1983 naar aanleiding van een bezoek aan de Australische Aboriginals. Hun rituele dans vormen inspireerden hem tot een groots werk met originele bewe gingspatronen, waarin hij zijn dansers met een vleug zelfspot het dier in zichzelf liet ontdek ken. Het stuk werd in 1992 ook al met veel succes in reprise geno men door de jongerengroep van het NDT. Hans van Manen is de choreo graaf van Déja Vu dat tijdens het Holland Festival 1995 in premiè re ging. Een prachtig duet dat de essentie van de menselijke rela ties weet te treffen, bij de Fratres voor viool en piano van Arvo Part. In Skew-whiff van Paul Lightfoot gaan de dansers op muziek van Rossini's opera-ou- Sen koor voor eigen werk, kent Daan Manneke verture La Gazza Ladra tot kt itstond de'Ca^pellaTn zijn uiterste. Mellantid (Zweeds voor 'tussen moment waarop de toekomstig open ligt en vol belofte is. van Manen was er buiteng lovend over: 'Johan Inger niet alleen buitengewoon m" kaal te zijn en over een pra dans vocabulaire te beschik» hij geeft ook te kennen vers» van dramaturgie te hebben. Belichting, decors en kostu» bij deze danswerken zijn Joop Caboort en Keso grote namen bij het Nederl Dans Theater. I 'Hitparade' door het Dans Theater 2 is op maa® november te zien in de 9rL°' u co-zaal van het Chassé Tnea Breda. >?r Hans Rooseboom »st mijn eigen koor moet 'J1 stuk twee keer in elk; it ze^t Daan Manne «iet ieder ander koor heb at niet." Manneke bedoelt aPpella Breda. De compon over de luxe van e huiskamer in Breda. „Eig TkUpt'dek 26lf graag Zing£ tijd') is het debuutwerk van dajt ,Mapt de ser Johan Inger; een momen» gintijd van het koor name van het leven tussenfe begonnen met acht mens lescentie en volwassenheidaider pretenties. Maar ik kw t V, achter dat dirigeren - ,n Inger bil], et aUe andere stel5men hor arom ben ik laan." "uit het dubbelkwartet Cappella sine Nom geleidelijk het huid Sens lamd 'beide -r'De toelatingseisen zijn o- üzilraï116* ma's- Een degeli hooide ®cktergrond en een j ï11 zijn voorwaard uit f beschikken z< m „"?nd„eringuit zichzelf o Pote betrokkenheid en

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 24