DE STEM Van Mick Jagger en Keith Richards naar Bertolt Brecht en Kurt Weill RENTE. D1 MUZIEK K U INI S BOEKEN ïanciering (0% rente), (tot f 2.300,-. In plaats jeciale uitvoeringen of sant inruilaanbod voor aler langs te komen. 1 5.495,-. met de gratis jen 0% rente voor 36 FIAT BRAVO. FIAT BRAVA. AUTO VAN HET JAAR 1996. Grot - Gids DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 Het Groot-Duitse verleden van Marianne Faithfull Door Dirk Vellenga Mijn moeder danste in Ber ijm Heel jong, vanaf haar 16e. ;0en ze in de balletgroep zat ian de Dreigroschenoper, nvam de grote Bertolt Brecht net zijn gevolg langs. Alle lanseresjes maakten een bui- rjng voor hem. Mijn moeder lok, zij was er bij! Ze werkte ■en tijd bij het gezelschap van ilax Reinhardt. Dat was haar laantje overdag en 's avonds leed ze cabaret. Het echte ca- laret, niet zoals Liza Minnel- i." larianne Faithfull vertelt op een (arme dag in Amsterdam over aar theatertournee An evening a the Weimar Republic, haar eer- letoon aan Kurt Weill en Bertolt Irecht en over het danseresje dat haar in 1946 in Enge- and het leven schonk, laar tournee brengt haar dit jaar ii Israël, Australië, Europa en legin volgend jaar in Amerika en 'apan. In de eerste helft van no- lember doet ze elf Nederlandse leden aan, met één begeleider, lianist Paul Trueblood. larianne Faithfull is er weer. dein maar fier, uitgesleten stem, chorre lach. Als ze loopt, valt ten storing in haar motoriek op. laar gezicht is vaal en hier en laar pokdalig, maar nog altijd expressief. Ze probeert voor de zoveelste ;eer af te rekenen met het kost- choolmeisje van As tears go by, iet liefje van Mick Jagger, dat na ie zoete sixties reddeloos ver- laafd een roemloos einde tege- moet ging. De spectaculaire val (an een adellijk Engels meisje, iat blijft tot de verbeelding spre ien. Maar er is veel meer. Deze .eer slaagt Marianne Faithfull er icht in dat beeld te corrigeren en er een breder, verhelderend per- ipectief aan te geven, ién ding lijkt nooit te verande- 'en: het ongeluk blijft op haar oeren. Tijdens de lunch op een taisterdams terras wordt haar ïandtas gestolen en daarin zit laar paspoort met een visum 'oor Amerika, waarvoor ze, ge- lien haar verleden, zoveel moeite leeft moeten doen. Ontaard Marianne Faithfull hield zich al eerder bezig met het Groot-Duit- ie verleden. In 1985 deed ze mee «et het project Lost in the Stars Hal Willner. Mensen als üting, Lou Reed en Tom Waits vertolkten Weill-songs en zij long Ballad of the Soldier's Wife. he Weimar Republiek is nu haar onderwerp. Weimar staat voor lolitieke verwarring in de jaren wintig, artistieke vrijheid en •ulturele experimenten met Ber- ijn als bruisend middelpunt. Aan a'los maakte Hitler in 1933 ibrupt een einde. 'Ontaarde' fflnstenaars als Kurt Weill, Ber- «t Brecht en Max Reinhardt vluchtten en kwamen na enige fflwegen in Amerika terecht. "°mP°nist Kurt Weill stierf in 1950 in New York, hij had zich op aten nemen in het Amerikaanse 'musement. Schrijver en marxist oertolt Brecht zocht zijn heil uit kijk in de DDR, waar hij in '956 overleed. De unieke Weill- rfodt combinatie leverde tussen tot 1930 de legendarische opera's Mahaqonny en Dreiqro- f'henopero p Sigaretten haar kamer in het American probeert Marianne Faith- «U de zaken serieus aan te pakv Haar goede voornemens gaan zo ver dat ze sigaretten laat bezorgen en dan besluit slechts één pakje te kopen in plaats van twee. Wanneer was je eerste kennisma king met Kurt Weill en zijn tijd? „Mijn vader en moeder hadden 78-toeren platen met nummers van Weill en Brecht. Ik luisterde er als kind naar. Ik had een vaag beeld van Mahagonny. Ik vroeg me af waar het lag." Je moeder is van Oostenrijkse af komst. Leeft ze nog? Heb je met haar over die tijd en dié muziek kunnen praten? „Mijn moeder is overleden. Ze wist wel dat ik geïnteresseerd was. Ze heeft ruwe opnamen ge hoord, ik had een bandje opgeno men in New York. Maar ze be steedde er niet veel aandacht aan. Ze wilde eigenlijk niet meer over die dingen van vroeger praten. Ze wilde het gewoon helemaal ver geten. Ik smeekte haar: vertel me nou hoe het was. Ik nam op een gegeven moment iemand anders mee, een componist, toen ik bij haar op bezoek ging. Ik dacht: mij vertelt ze niks,~Tnaaj^mis- schien deze man wel. Nptpmür^ rend liet ze iets los, maar veel was het niet." Wat ben je wél te weten geko men? „Ze was heel knap, ze was 24 in 1940. Haar doel was eigenlijk Hollywood. Ze wilde een echte filmster worden. Maar ze moest uit Berlijn terug naar Wenen. De oorlog was uitgebroken en haar broer had zich onmiddellijk aan gemeld bij het leger van Tito in Joegoslavië. Mijn moeder moest naar huis om haar ouders te ver zorgen. Ik vond het niet eerlijk van haar dat ze er niet meer over wilde praten toen ik ouder was. Als kind had ik er zoveel over ge hoord, juist toen ik het allemaal nog niet goed snapte. Ze deed het altijd met heel veel theater. Het was waar wat ze vertelde, maar ik geloof wel dat ze de details be hoorlijk kleurde." Je weet nu niet wat er in de fami lie heeft plaatsgevonden? „Ik weet het precies! Dit is er ge beurd. Mijn grootouders werdén in Wenen geconfronteerd met een verschrikkelijke onrechtvaardig heid. Mijn grootmoeder was joods en ze moest dus een joden ster dragen. Dat pikte mijn grootvader niet. Hij was kolonel geweest in het Oostenrijkse leger in de Eerste Wereldoorlog, het was een lange man met een echte militaire houding. Hij stapte re gelrecht af op het hoofd van de Gestapo en dat bleek een man te zijn die onder hem gediend had. Mijn opa eiste dat hij een docu ment kreeg, ondertekend, in drie- of viervoud, waarop stond dat mijn oma geen ster hoefde te dra gen. Hij kreeg het gedaan, maar het bracht wel heel veel spanning in de familie. Later waren mijn opa en mijn moeder actief in het verzet tegen de Duitsers, in dat hele kleine beetje verzet dat er in Oostenrijk geweest is." Ben je zelf ooit bij de familie in Oostenrijk geweest? „Ik ben rond mijn derde verjaar dag in Wenen geweest. Ik herin ner me de aankomst en het ver trek, ik herinner me ook kerst klokken en dat ik waterpokken Marianne Faithfull: „De politieke kant is voor mij niet zo interessant. In Duitsland word ik juist daarover aan m'n kop gezeurd. La zer toch op, denk ik dan." FOTO PAUL BERGEN kreeg. Maar het indrukwek kendst was een voorstelling van Assepoester. Het was een gratis show voor kinderen door de beste acteurs van Oostenrijk, tenmin ste die de oorlog overleefd had den. De stad was kapot, er was helemaal niks. Ik ging naar de schouwburg met mijn opa en mijn moeder. Er was geen decor, er waren geen kostuums, er was alleen belichting. Maar voor mij was het er allemaal. Ik had nog nooit een toneelstuk of een film gezien, ik wist niks. Dit was zo écht voor mij. In mijn geheugen zit een perfect aangeklede voor stelling! Dat is de magie van het theater. Je ziet wat je je van bin nen voorstelt. Wat weet je nog van je grootou ders? „Mijn grootmoeder kreeg na de oorlog de klap. De emoties kwa men los, ze had het gevoel dat het allemaal haar schuld was. En toen kwamen ook nog de Russen Wenen binnenmarcheren. Ze sprak op een dag niet meer en ze verplaatste zich ook niet meer. Dat duurde een jaar of tien. Ze stortte in, maar ze deed het heel rustig, zo gaat dat in de familie. Ik weet nog dat ze lang, zilver haar had en dat mijn opa haar door het appartement droeg. Ik heb nog nog zoiets vreemds ge zien. Later deed ze opeens weer gewoon, toen was het over. Moeder Eva mocht zich barones noemen en haar vader, Glynn Faithfull, had ook een scheut blauw bloed. Glynn zat bij de En gelse inlichtingendienst MI6. Ma rianne herinnert zich dat hij per fect Duits, Pools en Russisch sprak. „Hij had een muzikaal ge voel voor talen." Zelf spreekt ze geen Duits, maar ze kan het goed volgen. In 1953 brak het huwelijk. Glynn omgaf zich met feesten, vriendin nen en schulden. Eva verruilde het ruime herenhuis in Oxfords hire voor een woninkje in Rea ding. Een Oostenrijkse vrouw in Engeland, alleen met een kind van zes. Het was na de door Hit- Ier afgebroken showcarrière de tweede grote teleurstelling in haar leven. Marianne Faithfull is ondertus sen overgegaan op brede gebaren met haar blote armen. Ze rookt nu gretiger, ze is op dreef ge raakt. Dan komt een telefoontje van de manager die haar inter viewschema in de gaten houdt. „Tien minuten wil ik nog, nee, een kwartier. Dit is het beste tot nu toe," zegt ze. Er zit een groot gevoel voor dra matiek in de familie. Grootmoe der, moeder, je kunt de lijn moei teloos doortrekken. Marianne liet zich vele jaren meeslepen naar haar ondergang. Ze ging nog een stuk verder dan haar grootmoe der destijds in haar na-oorlogse apathie. Het was pure zelfdes tructie. De jaren zeventig beleefde ze als junkie, op straat-en in kraakpan den. Na een afkickperiode in 1978 nam ze met haar zwaar be schadigde stem het verrassende album Broken English op. Een behandeling van zes maanden in een Amerikaanse kliniek in 1985 verloste haar definitief van haar drugsverslaving. Ze woont sinds 1989 in Ierland, een half uurtje rijden van Dublin, in een landhuis met veel grond en een zwaar hek. In 1994 verscheen haar autobiografie, waarin ze (bijna) alles zegt. Haar zoon Nicholas en kleinzoon Oscar schijnen de degelijkheid zelve te zijn. Zo lijkt er een einde te zijn gekomen aan de historie van vrouwelijke dramatiek in de familie. Wat trekt je aan in de liedjes van Weill en Brecht? „In de eerste plaats de muziek. Die is zo mooi! Weill is on geëvenaard. Hij verenigde aller lei genres, melodieën uit de syna goge, Hongaarse muziek, zigeu- nermuziek, jazz. Hij stond open voor alles. Als de teksten bedrei gend worden, wordt de muziek juist des te mooier. Voor mij is Brecht een van de grootste dichters van deze eeuw. Boodschap? Ach:... ïk moet hele maal niks hebben van ismen. Fascisme, socialisme, communis me, fuck it all. Dat interesseert mij niet." Heb je een bepaalde leeftijd nodig om dit genre te kunnen zingen „Ik weet het niet. Weill maakte ook liedjes voor kleine meisjes hoor. Hij schreef niet voor jong, niet voor oud. Lotte Lenya was in de twintig toen ze deze nummers zong. Je doet het als je je in staat voelt om het te doen" Voel jij rebellie in de nummers „De nummers zijn zeker subver sief. Avant garde. Pirate Jenny is de meest perfecte feministische song die ik ken. Dat was in die tijd erg schokkend. Het gaat mij vooral om de muziek. De politie ke kant is voor mij niet zo inte ressant. In Duitsland word ik juist daarover aan m'n kop ge zeurd. Lazer toch op, denk ik dan. Aan de andere kant moet ik zeg gen dat ik een flits kreeg toen ik in de Driestuiversopera zong in Dublin in 1992. Het was in de tijd dat Gorbatsjov in de problemen begon te raken. Toen merkte ik opeens dat Brecht nog steeds re levant is. Dit was helemaal Solo mon Song! Rusland schrompelde ineen, het was een langzaam pro ces. Ik voelde het op dat moment. Gorbatsjov weg, Jeltsin erin, het was een variatie op Hitler en Sta lin. En dan Mackie Messer. Ik zag het bloedbad in Dunblane in het nieuws op de tv in hotels en op vliegvelden. Thuis kijk ik weinig tv, maar op tournee ontkom je er niet aan. Mijn tourmanager is een Schot, daarom kreeg het mis schien extra nadruk. Die moor denaar, dat was Mack the Knife! Hij is overal, in iedereen. Je kunt mensen niet opdelen in goed en kwaad. Het ligt veel ingewikkel der. Brecht wist wel beter, Sha kespeare ook. Ik ben gek op Pirate Jenny en die is eigenlijk ook lekker slecht. Een prostituee, met een paar abortus sen achter de rug. Jenny is niet de persoon die je zou uitnodigen op de theevisite bij de dominee, maar je kunt met haar veel ple zier beleven." Kun je dat allemaal overbrengen ■op de jeugd van nu? „O, dat heb ik al bewezen. In Ber lijn zat en stond de zaal vol jon geren en ze hingen aan mijn lip pen. Sommigen zeiden: we be grijpen nu Mack the Knife pas goed. Het is in een andere taal en dat geeft een nieuw perspectief. Het is ook een compliment voor de nieuwe vertaling van Frank McGuinness. Ik sta daar echt niet als de weduwe Weill, die een boodschap heeft door te geven aan een nieuwe generatie. Nee, ik hou van de liedjes, ze hebben nog steeds geldigheid. De jongsten in het publiek weten misschien niet eens dat je in de sixties een hit-carrière had. „Ze weten het! Ze weten alles! Ze hebben allemaal het boek gele zen. Maar bij mij geen nostalgie, daar hou ik niet van. De hele zaal begreep wat ik op dat moment zong. Niemand was boven de 25. Ze verwachtten een soort Nico, zwak, verdwaasd, gebroken. Ze luisterden heel intensief, je kon een speld horen vallen." De laatste zin spreekt ze uit met toneel-intonatie. Marianne Faithfull is terug in het theater van haar moeder. Ze heeft zichzelf overleefd. Ze toont aan dat de geschiedenis, haar ge schiedenis, veel verder gaat dan de jaren zestig. Marianne Faithfull: 'An evening in the Weimar Republic', theater tournee, vanavond en morgen in de Sint Gilliskerk in Brugge, op 2 november in het Muziekcentrum in Eindhoven, op 9 november in Chassè Theater in Breda. De cd '20th Century Blues' bevat een deel van het concert van Ma rianne Faithfull (opgenomen in Parijs), o.a. Alabama Song, Pirate Jenny, Mack the Knife, Solomon Song en Surabaya Johnny. anna Theo van Gogh: provocerend én kundig PAGINA D3 PAGINA D4 PAGINA D6 PAGINA D7 Peter Faber: acteur bij toeval Het snelle succes van popgroep Mizpah Hugo Claus rekent opnieuw af Het veld in met Jan van Goyen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23