DE STEM
Donovan terug uit schuilplaats
Nieuw boek Ludlum
blijkt heruitgave
Zuidelijke cultuurwensen in Den Haag gedeponeerd voor 11 november
'Boeddhisme heeft mij meer veranderd dan alle protestdemonstraties'
Jan Steen trekt volle
zalen in Rijksmuseum
John Leighton directeur
van Van Gogh Museum
Rotterdams orkest zoekt
heil in gratis concert
House of pain
Joe Zawinul
Steve Forbert
Liesbeth List
PESTEM
„Ik heb er geen. zin meer in
om zo hard te werken. Dat
heb ik genoeg gedaan."
Jasperina de Jong
Van onze verslaggever
Den Haag - Het was een on
deugende vraag die ze eigen
lijk niet mocht stellen, zei Pv-
dA-kamerlid Van Nieuwenho-
ven, maar ze deed het toch
maar. Waarom voegen de zui
delijke provincies het Bra
bants Orkest (HBO) niet met
het Limburgs Symfonie Or
kest samen? „Als het budget
voor beide orkesten wordt sa
mengevoegd, zijn alle finan
ciële en bezettingsproblemen
opgelost."
Van Nieuwenhoven opperde dat
tijdens de hoorziting van de vaste
kamercommissie Onderwijs, Cul
tuur en Wetenschappen over de
Cultuurnota van staatssecretaris
Nuis. Mevrouw M. Magis-Habets,
gedeputeerde Cultuur van Bra
bant, wees de suggestie meteen
als niet reeël van de hand. Ze
stelde dat de samenwerking tus
sen beide orkesten groeit en dat
afspraken zijn gemaakt over de
begeleiding van Opera Zuid.
„Voor Het Brabants Orkest is het
nu al een grote opgave het eigen
gebied te bedienen."
Magis was woordvoerder van een
kleine afvaardiging van de drie
zuidelijke provincies die in Den
Haag kwam pleiten voor meer
geld voor met name HBO en Ope
ra Zuid. Brabant, Zeeland en
Limburg en de steden Den Bosch,
Eindhoven, Breda, Tilburg en
Maastricht willen meer geld dan
Nuis voor de zuidelijke provin
cies heeft uitgetrokken. Met na
me HBO en Opera Zuid, door Ma-
gis geafficheerd als 'speerpun
ten', komen er volgens haar be
kaaid af.
Magis noemde het Brabantse
dansgezelschap Raz als voor
beeld van hoe samenwerking tus
sen provincie en rijk succesvol
kan zijn. Dankzij de gezamenlij
ke inspanning kon Raz van de
grond komen en succesvol wor
den. Eenzelfde gezamenlijke in
spanning zou ook voor HBO en
Opera Zuid nodig zijn.
Opera Zuid kampt met een struc
tureel tekort en Nuis wil dat Ope
ra Zuid nauwer gaat samenwer
ken met de Nationale Reisopera.
Maar, stelde Magis, Opera Zuid
wil een eigen artistieke lijn blij
ven volgen. Bovendien zien de
zuidelijke provincies Opera Zuid
niet als een aanvullende voorzie
ning - zoals Nuis -, maar als een
landelijke voorziening. Iets wat
ook financieel vertaald zou moe
ten worden. Magis nodigde de le
den van de kamercommissie uit
begin november een uitvoering
van HBO en Opera Zuid te bezoe
ken. De hoorzitting pakte uit in
een dag lang durend pleidooi van
provincies, gemeenten en instel
lingen voor meer geld. Het debat
tussen de Kamer en Nuis vindt op
11 november plaats. Protest was
er ook, van de BOM, bond van
onafhankelijke toneelmakers. De
toneelmakers vinden dat ze zelf
in de discussie over het theater-
bestel niet aan bod komen en wil
len een verhoging van drie mil
joen voor de budgetten van onaf
hankelijk theater. Geld dat deels
bij de gesubsdidieerde toneelge
zelschappen gehaald zou moeten
worden.
De Haagse wethouder Engering
bepleitte meer geld voor toneel
groep De Appel, die aanvankelijk
helemaal geen subsidie zou krij
gen. Nu wordt De Appel met vier
ton gekort en daarmee zou de to
neelgroep volgens de wethouder
toch in problemen komen. Ze be
pleitte een subsidieverhoging of
een vrijstelling van de reisplicht.
Ook hield ze een pleidooi om
dansgroep Djazzex overeind te
houden.
De zorgwekkende situatie bij het
Nederlands Architectuur Insti
tuut (NAi) werd besproken. De
Rotterdamse wethouder Kom
brink stelde dat het NAi laatste
jaren 'ijsschotsen heeft gespron
gen' en de reserves opgebruikt
zijn. Subsidiëring van het nood
lijdende instituut is volgens hem
vooral een zaak van de overheid.
Door Ann Bouwma
In het vertrek heerst duis
ternis. Slechts een streepje
zonlicht valt tussen zware
gordijnen door op de tafel.
Daar bewegen twee handen
zich traag gebarend, de ge
lakte nagels schitteren in
het licht. I love you like the
sun, ever shining sun. Het
is een regel van Sutras, het
nieuwe album van Dono
van. De prins van de Flo
wer Power is terug.
Voor Sutras heeft Donovan (50)
samengewerkt met producer Rick
Rubin, bekend van hiphop en me-
tal-producties, maar ook van zijn
recente samenwerking met John
ny Cash. Rubin heeft met grote
zorgvuldigheid Donovans type
rende vibrato van de zanger en
zijn akoestische folk intact gela
ten. Maar de weg naar deze come
back was lang en soms zwaar.
Donovan heeft zich jarenlang
schuilgehouden, bijna letterlijk,
omdat hij aan hetzelfde syndroom
leed als sommige jonge sterren
van tegenwoordig. Snelle roem
sloeg hem los van zijn anker,
maakte hem dood-ongelukkig.
„Succesvolle artiesten beweren
vaak dat roem hen niet heeft ver
anderd. Maar natuurlijk gebeurt
dat wel, alleen al doordat anderen
jou anders gaan zien. Je hebt geen
flauw idee hoe desoriënterend dat
is. Roem kan een obsessie worden
die je kapot maakt. Het is slecht
voor je gezondheid en ruïneert je
relaties met familie en geliefden."
Muze
Op het hoogtepunt van zijn roem,
eind jaren zestig, sloeg Donovan
een nieuw contract met veel nul
len af. Hij kon het niet aan, om
telkens weer aan dezelfde ver
wachtingen te moeten voldoen.
De droom was uitgekomen, maar
had geen inhoud zonder iemand
om van te houden. Tijdens een
spontane ontmoeting, die Dono
van 'magisch' noemt, kwam hij
opnieuw zijn muze en eerste lief
de tegen: Linda Lawrence. Samen
met haar vluchtte hij weg van de
roem en woonde jarenlang in de
woestijn van Californië.
„Voor ons was dat het paradijs:
schone lucht, veel zon, reform-
Donovan: „Roem kan een obsessie worden die je kapot maakt".
voedsel, een alternatieve opvoe
ding voor de kinderen. We brach
ten onze principes in praktijk.
Maar begin jaren tachtig kwam ik
er achter, dat er bijna niemand
meer leefde zoals wij. En de we
reld was nog steeds een puinhoop.
Ik begon me af te vragen, of ik
nog wel een roeping had als ar
tiest. Wat was eigenlijk mijn taak
in het leven?"
Radicaal
Donovan voelde opnieuw de be
hoefte om te werken, maar wist
niet waar te beginnen. De Golf
oorlog van 1989 haalde hem uit de
anonimiteit. De mobilisatie van
jonge Amerikanen deed veel men
sen terugdenken aan de Vietnam-
oorlog, oudere deejays wisten
zich nog de protest-liederen uit
die tijd te herinneren en zo werd
ook Universal Soldier weer afge
stoft. Het was een absolute hit
voor Donovan in 1965, de song
(geschreven door Buffy Ste.Ma-
rie) waarmee hij wereldfaam ver
wierf. Maar hij nam ook liedjes op
als Catch the Wind, Sunshine Su
perman, Mellow Yellow, Atlantis
en Hurdy Gurdy Man. Eigenlijk
was de jonge Schotse bard veel
meer een romanticus dan een pro-
test-zanger.
„Dat klopt, ja. Toen ik zestien
was en de revolutionaire taal van
mijn schoolkameraden hoorde,
voelde ik mij ook een radicaal die
tegen de bom was. Maar onder
tussen las ik allerlei boed
dhistische boeken, die mij leerden
dat de conflicten in de wereld
voortkomen uit onafgemaakte ne
gatieve gedachten en dat er een
manier is om tot harmonie te ko
men. Dat heeft mij ingrijpender
veranderd dan alle protestde
monstraties bij elkaar".
Maharishi
Donovan heeft leren mediteren
samen met The Beatles, toen hij in
1967 met de Fab Four zes weken
in de ashram van Maharashi
Mahesh Yogi in India doorbracht.
„Daar zaten we dan, tussen de
apen en de olifanten. Helemaal
onttrokken aan het oog van de
wereld. Nadat we overdag uren-
WOENSDAG 23 OKTOBER 1996 Dl
Amsterdam (anp) - Het Halidon Komplot, het boek van
thriller-auteur Ludlum dat onlangs in de Nederlandse win
kels verscheen, blijkt een heruitgave. Uitgeverij Luitingh-
Sijthoff heeft dat gisterem bevestigd.
Het boek kwam in 1983 ook al
in het Nederlands uit, onder
dezelfde titel en onder Lud-
lums pseudoniem Jonathan
Ryder. Volgens een woordvoer
der gaat het nu om een bewer
king: „Alles wat gedateerd
was, heeft hij eruit gehaald."
De uitgever zegt er alles aan
gedaan te hebben om de kopers
geen rad voor ogen te draaien:
„Het staat in het voorwoord en
er zijn folders voor de boek
handels en voor het publiek
uitgegeven. Daarin staat dat
het een heruitgave is."
Het Halidon Komplot ver
scheen in 1974 in het Engels.
Ludlum was toen nog onbe
kend, maar schreef al heel veel.
Zijn uitgever raadde hem aan
ook onder een pseudoniem te
werken. „Een jonge schrijver
die al zoveel produceerde, zou
Robert Ludlum foto luitingh
anders een beetje verdacht lij
ken", aldus de woordvoerder,
Ludlum heeft nu besloten een
opgefriste versie onder zijn ei
gen naam te publiceren.
Amsterdam (anp) - De Jan Steen-tentoonstelling in het Rijks
museum in Amsterdam trekt volle zalen. Sinds de opening op
21 september kwamen er 75.000 bezoekers. Bij de kassa staat
soms lange rijen, vooral in het weekeinde, aldus het museum.
Het museum raadt bezoekers aan gebruik te maken van de 'stille uur
tjes', dagelijks tussen 16.00 en 19.00 uur. Ook op maandag is het rus
tiger. Per uur mogen ongeveer vierhonderd bezoekers de Jan Steens
zien. Meer mensen mogen niet naar binnen omdat anders de tempera
tuur te veel zou stijgen. Ook moet de vochtigheid op peil blijven.
De Jan Steen-tentoonstelling, die eerder dit jaar in de National Gal
lery of Art in Washington was te zien, duurt tot en met 12 januari.
Amsterdam (anp) - Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft
een nieuwe directeur. De 37-jarige Brit John Leighton, conser
vator bij de National Gallery in Londen, treedt begin volgend
jaar in dienst. Hij volgt Ronald de Leeuw op die vanaf 1 decem
ber directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam is.
Leighton, geboren in het Noor-
dierse Belfast, werkt sinds 1986
als conservator 19e eeuwse schil
derkunst bij het Britse museum.
Hij studeerde kunstgeschiedenis
aan de Universiteit van Edin
burgh en behaalde zijn M.A. De
gree in the History of Art aan het
Courtauld Institute of Art in Lon
den. In een eerste reactie laat het
personeel weten 'heel blij' te zijn
met zijn benoeming. „Een zeer ca
pabele en aimabele man."
Voor de directeurspost versche
nen geen advertenties in de dag
en weekbladen. De Raad van Toe
zicht van de Stichting Van Gogh
Museum voerde gesprekken met
vertegenwoordigers van musea,
universiteiten en bestuurlijke or
ganen. Op basis daarvan stelde de
Raad een lijst samen, waaruit de
benoeming van Leighton volgde.
Voor de National Gallery maakte
Leighton recentelijk tentoonstel
lingen getiteld Casper David
Friedrich to Ferdinand Hodler:
German, Austrian and Swiss
Paintings from the Oskar Rein-
hart Foundation (1994), Degas:
Beyond Impressionism en Degas
as a collector (1996).
foto roy tee
lang hadden gemediteerd, haal
den we 's avonds onze gitaren te
voorschijn. Dat was een heel bij
zondere ervaring. Meditatie leert
ons een techniek om in contact te
komen met ons diepere zelf.
Daarvoor moet je eerst het hier en
nu leren beleven, maar hoe doen
we dat? De meeste mensen raken
in de stress, doordat ze fantaseren
over de toekomst en het verleden
betreuren. Maar daar tussenin is
het nu. In de lege ruimte tussen
twee gedachten zit de deur naar
binnen."
Rotterdam (anp) - Het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RP-
hO) geeft wegens gebrek aan belangstelling een gratis concert.
Voor de uitvoering volgende week donderdag waren slechts 32
kaarten verkocht. De Doelen telt 2200 stoelen.
Op het programma staan werken van Debussy, Takemitsu en Bructas.
Het orkest staat onder leiding van de Japanse dirigent Jun'Ichi Hiroka-
mi. Solist is de klarinettist Richard Stolzman. Het concert op 31 okto
ber zou om 14.30 uur beginnen, maar is verplaatst naar 16.00 uur. Men
sen die al een kaart hadden a 25 gulden, kunnen hun geld terugkrijgen
HALVERWEGE DE nieuwe cd van
House of Pain horen we de bruisende
klanken van een bierflesje dat leegge
schonken wordt. De Iers-Amerikaan
se rappers zijn wat hun voorliefde
voor drank betreft kennelijk niet ver
anderd. Ook spuwen Everlast en Dan
ny Boy nog even gretig hun teksten in
de microfoon. Muzikaal gezien heeft
House of Pain na de eerste twee cd's
echter wel een ontwikkeling doorge
maakt.
Truth Crushed To Earth Shall Rise
Again klinkt muzikaal wat volwasse-
ner, de ritmes zijn minder springerig,
de productie is subtieler. Op de vorig
cd's was de bas dwingend aanwezig
en de beats klonken feller. Nu is het
geluid over het algemeen wat donker
der: kale beats met filmische melo
dieën.
House of Pain treedt in het spoor van
hun Cypress Hill-kameraden. Dat is
begrijpelijk maar ook opmerkelijk
omdat House of Pain dit keer zelf voor
de productie tekent, terwijl de vorigd
cd's nog door Cypress Hill-knoppen-
man DJ Muggs werden geproduceerd.
House of Pain heeft ook wat East
Coast-geluiden op de muziek losgela
ten. Met name de invloed van Gang
Starr (Guru speelt een gastrol) is te
horen in enkele nummers. Aardig zijn
ook de raggamuffin-klanken die her
en der op de plaat te horen zijn. Gast-
rappers zijn verder Divine Styler en
Cockni O'Dire van The Scheme Team.
De nieuwe aanpak maakt van ...Rise
Again een aangename plaat, prima
voor House of Pain-begrippen. Het ni
veau van Cypress Hill wordt echter
niet gehaald door de Ierse bierdrin
kers. (Tommy Boy/PIAS).
PAUL VERLINDEN
JOE ZAWINUL was een van de origi
nele leden van de legendarische jazz-
rock-formatie Weather Report. Na het
verscheiden van die groep heeft hij
zich met talrijke muzikale onderne
mingen bezig gehouden.
De laatste jaren zit Joe op de toer van
de wereldmuziek. Dat levert uiteenlo
pende produkties op. Zo verscheen er
onlangs nog een plaat van hem waar
op de Donau muzikaal geportretteerd
werd. Zijn nieuwe plaat My people
zou wel eens de succesvolste plaat uit
zijn hele carrière kunnen worden,
want de wereldmuziek die hij samen
met toppers als Salif Keita, Trilok
Gurtu en Alex Acuna voortbrengt, is
heel toegankelijk.
Zawinul heeft zich dit keer niet druk
gemaakt om originele ideeën, maar
heeft heel geraffineerd succesvolle
'wereldmelodieën' met elkaar gecom
bineerd. De nadruk ligt daarbij op
Afrikaanse klanken en veel van de
nummers in die sfeer zijn niet veel
meer dan variaties op Moiré Kante en
Youssou N'Dour. Het geheel is over
goten met een lichte elektronische
saus die ook als bindmiddel dient om
exotischer klanken als Siberische mu
ziek en Oost-Europese en Latijns-
Amerikaanse motieven bij het geheel
te betrekken.
In wezen is My people een hele bana
le, bedachte plaat, maar de uitwer
king is dusdanig knap dat er een zeke
re onweerstaanbaarheid vanuitgaat.
Bepaalde nummers zullen het op de
dansvloer goed doen, terwijl er daar
naast genoeg variatie in zit om ook op
huiskamerniveau te kunnen boeien.
Muzikale puristen zullen het er moei
lijker mee hebben, maar voor hen is
My people dan ook absoluut niet be
doeld. (Efa, Via Records)
WIM VAN LEEST
EEN VAN de meest constante karak
teristieken in de voordracht van Steve
Forbert is de wijze waarop hij beurte
lings ingetogen en uitgelaten zijn
songs vertolkt. Nummers die vermoe
delijk moeizaam tot stand komen, ge
zien de lange tussenpozen waarmee de
singer/songwriter zijn albums uit
brengt. Wat dat betreft is zijn nieuwe
ling Rocking Horse Head in dubbel
opzicht even wennen.
Ongewoon snel, want anderhalf jaar
na zijn uitermate geslaagde Mission of
the Crossroad Palms, is Forbert op
nieuw present met twaalf songs. Maar
ditmaal ontbreekt zijn extraverte
helft. Ondanks de soms heavy arran
gementen van zijn nieuwe producer
Brad Jones - die ongetwijfeld een be
langrijk aandeel in Forberts nieuwe
sound heeft gehad - is de kleine trou
badour uit (tegenwoordig) Nashville
de ingetogenheid zelve.
Hij brengt hier uitsluitend het type
songs waarin bijvoorbeeld Joe Henry
zo sterk is: nummers die je niet op slag
blijvend betoveren, maar die je je door
herhaalde beluistering moet eigenma
ken. Alsof Forbert de balans wil her
stellen, na zijn welhaast uitzinnige
King Biscuit-radioconcert uit '82, dat
begin dit jaar geheel onverwacht ver
scheen.
Maar hoewel Forberts nieuwe teksten
iets van hun gebruikelijke scherpte
missen, hechten ze zich even onver
biddelijk als zijn beste nummers in je
herinnering. Het trieste sarcasme van
Good Planets Are Hard to Find ver
raadt toch weer de meesterhand van
de schrijver. Zoals de wonderschone
slotsong, het breekbare Dream
Liesbeth List foto hester dove
Dream, bewijst dat de onmogelijk te
coveren Forbert helemaal geen andere
vertolkers nodig heeft om zijn songs
in een definitieve versie te laten ver
schijnen. (Paladin/Warner).
Overigens lijkt Columbia nu eindelijk
ernst te maken met het op cd uitbren
gen van Steve Forberts vroege werk.
Vorige week verscheen zijn tweede al
bum, Jackrabbit Slim uit '79, in een
midprice editie.
LEO NIERSE
TWEE JAAR geleden maakte Lies
beth List een glorieuze come-back
met de cd List, waarvan het meesle
pende nummer De Verzoening een re
gelrechte hit werd. Ook in het theater
wierp de samenwerking met compo
nist/schrijver/zanger Frank Boeijen
zijn vruchten af. List bewees op
gloedvolle wijze dat een zangeres na
haar vijftigste nog ruimschoots tot
muzikale vernieuwing in staat is als
ze wordt uitgedaagd door een jonge,
inspirerende muzikant.
Een Edison en de Visser-Neerlan-
diaprijs vanwege haar betekenis voor
het Nederlandstalig cultuurgebied
vielen haar na List ten deel. De
vruchtbare muzikale samenwerking
tussen de zangeres en Boeijen heeft
tot een nieuwe, tweede cd geleid,
Noach, waarop de vedette opnieuw
indrukwekkend getuigt van haar mu
zikale passie en gevoel voor tekst.
De schijf mist waarschijnlijk die ene
grote hit, maar belangrijker is dat
praktisch alle nummers van hoog ni
veau zijn en qua meeslependheid vaak
nauwelijks onderdoen voor De Ver
zoening. Opnieuw klinken het weel
derig georkestreerde geluid en de
donkere tonen, de zware pianoklan
ken, celli en strijkers, die de op het lijf
van Liesbeth List geschreven num
mers een hartverwarmende gloed,
weemoed en tristesse meegeven.
Lists persoonlijke oorlogsgeschiede
nis leverde een prachtig liedje op van
Freek de Jonge en componist Henk
Hofstede van de Nits, Oude foto: 'En
nu ben ik ouder dan mijn ouders/ veel
ouder dan mijn ouders ooit geworden
zijn'. Een refrein dat ontroert, net als
meerdere pakkende refreinen van de
nummers van Frank Boeijen, met wie
de zangeres ook herhaaldelijk samen-
zingt zoals in Zonder jou en Mooi ge
weest.
Liesbeth List bewijst haar grote klas
se bovendien in twee klassiekers
waarvoor je sterk in je schoenen moet
staan om ze nog te durven interprete
ren: Het is over van Annie M.G. Sch
midt en Harry Bannink en Waar dan
ook, een Nederlandse bewerking van
There's a place for us uit The West Si
de Story. Een vriend zien huilen is
voor het eerst weer een prachtige te
rugkeer naar een nummer van foc-
ques Brei. Wat humoristischer van
tekstvoordracht had wellicht het
grappige titelnummer Noach van
Julien Clerc kunnen zijn, maar daar
staat weer een prachtig ironisch, alco-
holdoordenkt bluesnummer tegen
over: Nou drink ik alweer. Het nieuwe
theaterconcert van La List en Frank
Boeijen moet met al deze nummers
wel een bijzondere gebeurtenis wor-
MARJAN MES
den.
NEDERLAND 1
0700 Journaal
0708 Tekenfilmfestival
07.29 Ontbijt-TV
09 00 Journaal
09 05 Get the Picture
09.32 'n Goeiedag met Jos
(herh)
1023 Close-Up
1120 Charlotte Sophie Bentinck
tot 12.11, herh)
1449 Lieve Martine
15 37 'n Goeiedag met Jos Brink
1631 Cosby Show, comedy
17.01 Alles kits, kindermagazine
1801 Roseanne, comedy
18.30 Get the Picture, quiz
19 00 Studio RKK
ig 29 Einde kind, reportage-serie
opvoeden in de jaren'90
20.00 Journaal
2025 Netwerk, actualiteitenrubrie
21.01 Weeroverzicht
21.08 Vinger aan de pols, medisc
gazine: De Dr. Daniël Den
kliniek
21.53 Het einde van het kind?, r
tage-serie over opvoeding in
'90
22.36 Begane grond, documentai
rie
23.22 TeeVee Studio. Gast: Andrie
lenaar (tot 23.57)
NEDERLAND 2
12.30 Houden van huisdieren
13.00 Chirurgenwerk
13.50 Reality (herh)
14,20 EO-Familiedag '96 (herh)
14.55 Songs of the Seasons
15.00 Spreekuur. Thema: Consume
15.54 PP: Uitzending SP
16.00 Journaal
16.08 Summer with Selik, jeugdse
16.35 Gevonden voorwerpen
17.00 White Fang, jeugdserie
17.29 2Vandaag, actualiteiten
19.00 Goeie zaken!, zakenmag
over het Nederlandse bedrij
ven
19.28 Ik weet het beter, spelletje
19.56 Kwintessens
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.31 Je eigen huid maakt heel
uit, reportage over de opvan
behandeling van patiënten bi
Nederlandse Brandwonden S
ting in Beverwijk
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Living Stone
13.33 Lingo
13.58 Villa Achterwerk
16.00 Journaal
16.08 Oppassen
16.35 Twaalf steden, dertien on
lukken
17.05 Who's the Boss?, comedy
17.30 The Ocean Girl, jeugdserie
18.00 Villa Achterwerk, kindermag
ne
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.40 Het Klokhuis
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes,
dagmagazine 13.45 Sur la piste de l'ai
natuurfilm 14.40 TéLéCiNéMa, tv- en fil
magazine 15.25 Génies en herbe, spell
16.00 Onbekend 16.35 The Waltons, s
17.30 Charlie's Angels, misdaadserie 18.
Regions soir 18.50 Cartes sur table, mag
ne 19.05 Le quotidien des sports 19.
Nieuws 20.10 Au nom de la loi, juridi
magazine 21.25 Génération vidéo, Fra
tv-film van Antoine Lorenzi met Jean-E
de la Bretêche, Laurence Masliah en Se
Avedikian 23.00 Coup de film, rubr
23,30 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
16.00 lei Bla-bla, kindermagazine 17.00
passé quand? 17.30 Cheval passion, pa
densportmagazine 18.00 lei Bla-bla 18.
Une familie pour deux, serie 19.30 Nieu
20.00 Zoom arrière: Voetbal, terugblik
Guimaraes-Standard Luik 21.30 Foot m
dial, voetbalmagazine 22.00 Nieuws. A-
sl.: Supergoal 22.25 Turnen: toernooi Ch
leroi (tot 22.55)
DUITSLAND 1
"5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevi
09.00 Heute 09.03 Dallas, serie 09.45 Te
Gym: Aktiv gegen Osteoporose 10.00 He
10.03 Surfen mit der Seele, reportage 10.
Info Verbraucher, consumentenmagazir
11.00 Heute 11.04 (ZW) The Happy Thieve
Amerikaanse speelfilm uit 1961 12.30 Ur
schau 12,55 Presseschau 13.00 Sportsch;
we/tennis: ATP-toernooi van Stuttga
17.00 Tagesschau 17.10 Brisant, boulevar
magazine 17.55 Verbotene Liebe, ser
"■25 (S) Marienhof, serie 18.54 Zappe
Politieserie 20.00 Tagesschau 20.15 Arzt
icu? 21,45 Die wirren Ja^re: Deutschlan
D45-1948, documentaire-serie 22.30 T
9,esthemen 22.00 Das Nacht-Studio: Song
nnV'ren' sPee'f"m °®'25 Nachtmagaz
La carrozza d'oro, speelfilm 02.2
Nachtmagazin
DUITSLAND 2
"5.30 Zie Duitsland 1 13.00 Mittagsmag
'n Heute 13.45 Gesundheiti, medisc
ia lnZ'nif 14,1® Bob Morrison, comec
*■30 Theos Geburtstagsecke 14.32 Celi
ugdserie 14.55 Logo, jeugdjournaal 15.(
«amboo Bears, tekenfilmserie 15.30 Dal
3 spelletje 16.00 Heute 16.05 Zwc
wnchner in Hamburg, serie 17.00 Heut
'•15 Abendmagazin 17.55 Der Mon
eint auch für Untermieter, serie 19.P
ute 19.25 Alarmcode 112, serie 20.'
Di urzeit' documentaire-serie: Sulawesi
2 uauberte lnsel 2100 Vorsicht, Falie
rit, 'm LUte 22-15 Zündstoff, reportage-se
durr^c Geld! Mach mehr Geld!'Gefah
sent..oanto'°9y? 23.00 Derrick, misdaac
24.00 Heute nacht 00.15 Zeugen de