OU Plan voor lijndienst tussen havens C DE STEM Kanaaltunnel tast positie havens aan Bio-ethanol heeft toekomst als autobrandstof Bavaria blijft ook als NV familiebedrijf 6Eenzame Jeltsin schreef een Russische krant Rusland had heimwee naar Boris Op slechts enkele kilometers van hier is er een grote Belgische bank die het rendement van uw beleggingen kan verhogen. 060226534 A6 Makelaar zet huizenaanbod op Internet Nedalco hoopt in 1998 met grootschalige productie te beginnen Weinig publiek Emotion-beurs ECONOMIE KORT Handelsoverschot Japan stuk kleiner Veel bezoekers Landbouw Vakbeurs Diesel een cent goedkoper Woningbouw bbjft achter ,G 19 OKTOBER 1996 en, n- g- ïn ur Bt an rie al an ds d, ok ts- li- len er- tv- !e- in schrijving kunnen vallen," aldus de bezorgde Koelikov, die door Lebed al vele malen voor rotte vis is uitgemaakt en blijkbaar ook zichzelf in gedachten had. Koeli- ko.vs meest bizarre 'onthulling' was dat het leger van Lebed in zijn aanstaande greep naar de macht kon rekenen op de steun van een groep van vijftienhon derd Tsjetsjeense rebellen en van 'criminele structuren'. Blijkbaar was de hitte van deze herfst vol intriges de minister naar het hoofd gestegen. Lebed erkende dat er plannen be staan voor de oprichting van spe ciale brigades, maar de conclusies die Koelikov hieraan verbindt werden door hem verworpen. Heimwee Vanuit zijn sanatorium in de bos sen buiten Moskou keek de zieke Boris Jeltsin toe hoe zijn bojaren onderling vochten. 'Eenzame Je ltsin,' schreef een Russische krant. Rusland had heimwee naar Boris. En de verzwakte president sloeg nog eenmaal toe: hij gooide dege ne eruit die openlijk zijn positie bedreigde. Lebed dus. „De cam pagnes voor de presidentsverkie zingen beginnen pas in 2000," zei Jeltsin boos. „En dan die twee neraals. Lebed en Korzjakov. Het is een ontoelaatbare situatie." Volgens Russische commentato ren is het ontslag van Lebed een rechtstreeks gevolg van diens re cente toenadering tot Korzjakov. De Moskouse elite maakt zich zorgen over diens 'kompromat' en zou Lebed en Korzjakov onge loofwaardig willen maken door hen in diskrediet te brengen. De geruchten zijn dan ook ont hutsend: Tsjernomyrdins een tweetjes met Gazprom, het schat rijke gasmonopolie waaraan hij eens leiding gaf en dat aan Tsjer- nomyrdin belangrijke belasting vrijstellingen heeft te danken; Tjoebais' innige contacten met de semi-criminele zaken- en ban kierswereld van puissant rijke Nieuwe Russen; Loezjkov, onder wiens regime in Moskou miljoe nen vierkante meters onroerend goed zijn verhandeld; Koelikov, wiens troepen zijn betrokken bij illegale wapenhandel in Tsjetsje nië. En ga zo maar door. Lebed reageerde tamelijk laco niek op zijn verwijdering uit het Kremlin. Toen hij zich tegenover journalis ten tegen de aantijgingen ver weerde, leek het alsof Korzjakov voor hem sprak. „Tsjoebais zit er achter,' wist Lebed. 'Hij is een re- gent en is erop uit om president e worden." En, tussen twee haakjes, ging be bed verder, toen hij de vredesa koorden met de Tsjetsjeense ie bellen had getekend kwam ai Boris Berezovski, die vriend va het Kremlin, op hem af en bego hem te intimideren. „Of ik som niet goed bij m'n hoofd was en ik wel wist hoeveel geld er aan oorlog werd verdiend?" Alwe die Berezovski. Aleksandr Korzjakov heelt g zegd het 'juiste moment' af te w len wachten om zijn 'komprontfi op tafel te leggen. Als Korzja niet bluft - wat velen overig wel vermoeden - dan is het ij stip nu aangebroken. MHjoe Russen zouden er veel voor hebben om een deel van de hu ge machthebbers achter de trau^ te zien verdwijnen. (_IC Aleksandr Lebed zou dan op een goede als Jeltsin is overleden ot n langer in staat is om te reg naar het Kremlin kunnen e keren. Als een volksheld. „e Russen houden van underdog uit een schijnbaar uitzichtte positie hard terugslaan. B° ltsin weet daar alles van. ZATERDAG 19 OKTOBER 1996 onze verslaggever Haag/Vlissingen - De Nationale Havenraad gaat de mogelijkheid van een binnen- vaartverbinding onderzoeken op de routes Rotterdam-Vlis- singen/Terneuzen en Rotter dam-Moerdijk. Dat houdt in binnenvaartschepen een lijndienst tussen de havens gaan onderhouden. De mogelijke lijndienst staat ver- d op een lijst van projecten de Havenraad gisteren heeft aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die lijst is volgens de Havenraad een eerste aanzet tot meer onderlinge samenwerking tussen de Neder landse zeehavens. J. Philippen van de Havenraad en tevens directeur van de haven schappen Vlissingen/Terneuzen noemt de lijndienst een alterna tief voor het drukke vervoer over de weg. „Het gebruik van vracht wagens wordt door de overheid steeds meer ontmoedigd ten voordele van het vervoer per spoor, maar ook over water, de binnenvaart dus. Daarom denken we aan het opzetten van een lijn dienst." Of daar voldoende goederenaan bod voor is, weet Philippen nu nog niet. „We zullen dat eerst moeten onderzoeken. Je zult na tuurlijk een goede frequentie van de dienst moeten kunnen bieden. Bovendien moeten we de transit- tijden onderzoeken. Want in principe gaat vervoer over water natuurlijk niet zo snel als per vrachtwagen." Naast het onderzoek naar een mogelijke lijndienst, gaan de ha vens van Rotterdam, Vlissingen, Terneuzen, Dordrecht en Moer dijk gezamenlijk hun ruimtebe hoefte inventariseren en hun ac tiviteiten bij het aantrekken van nieuwe bedrijven op elkaar af stemmen. Voorts gaan Rotterdam en Vlissingen bekijken wat de mogelijkheden zijn voor een ethyleen-leiding tussen beide ha vens. Vlissingen en Delfzijl gaan samen de toekomst van hun alu- miniumsmelterijen onderzoeken, terwijl Harlingen en Delf- zijl/Eemshaven nauwer willen samenwerken op het gebied van scheepsonderhoud. De Havenraad heeft de lijst met projecten opgesteld op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Philippen: „Dat kwam vooral omdat bij de behan deling van de nota Zeehavenbe- leid in de Tweede Kamer de bete kenis van de kleine havens is on derbelicht. Het ministerie heeft ons gevraagd om een aantal pro jecten te onderzoeken die de po sitie van die havens kunnen ver sterken. En niet alleen die van Rotterdam en Amsterdam." Waarmee Philippen doelt op het besluit van minister Jorritsma om, tegen het advies van de Ha venraad in, alle havengebonden gelden tot 1999 richting de twee grootste Nederlandse havens van Nederland te sluizen. De onderlinge samenwerking moet ook voorkomen dat de ver schillende havens teveel met het zelfde bezig zijn. „We moeten geen vliegen van elkaar afvangen en niet met zijn allen tegelijk op de markt springen," aldus Philip pen. Of alle nu gepresenteerde projecten (financieel) haalbaar zijn, moet binnen een jaar blij ken, stelt Philippen. Botterdam (anp) - Het sterk toegenomen transport van goede ren door de Kanaaltunnel is in de Noordzeehavens merkbaar door minder overslag. In het ro/ro verkeer noteerde Zeebrugge een teruggang van 8 procent in de eerste zes maanden. In Duin kerken en Rotterdam lag de teruggang op respectievelijk 61,5 procent en 2,1 procent. Nieuwegein (anp) - Het uitzoeken van een koop woning of een huurhuis kan vanaf maandag ook op Internet. Vanaf die dag zétten de makelaars van de Nederlandse Vereni ging van Makelaars hun complete woningaanbod op Internet. Kopen via In ternet kan voorlopig nog niet. Er zijn ongeveer 35.000 koopwoningen en huurhui zen bij de makelaars be schikbaar. In principe gaat elk nieuw aanbod op Inter net, behalve als de aanbieder het per se niet wil. Het be stand wordt iedere dag ver verst. Kopen via Internet is nog niet mogelijk. Dat heeft te maken de juridische aspec ten die verbonden zijn aan het kopen van een huis. Wie meer wil weten over een woning of een bod wil uit brengen, moet de makelaar opbellen of bij hem langs gaan. Naast het volledige woning aanbod biedt de Internet presentatie van NVM ook in formatie over tal van andere zaken. Het gaat om trendge- gevens over de woningmarkt, informatie over hypotheken en algemene adviezen voor het kopen en verkopen van een huis. Wegens technische redenen is voorlopig alleen het wo ningaanbod beschikbaar. Bedrijfspanden en agrarisch onroerend goed komen pas later, maar nog wel voor het einde van het jaar, beschik baar. Het adres van de NVM op In ternet is: http://www.nvm.nl. een grote naamsbe- Amsterdam - De organisatie van Emotion '96 is al heel blij als morgen de helft van het vooraf geraamde aantal be zoekers gehaald wordt. De beurs voor consumentenelek tronica en computers in de Amsterdamse RAI is moei zaam van start gegaan. Verwarring over wat er te zien is en weinig belangstelling voor nieuwe apparaten lijken de be- kmgrijkste oorzaken. Of er over ™ee jaar weer een Emotion somt, is nog niet zeker. e eerstc vier dagen kwamen er J1 totaal slechts 22.000 bezoe- ®rs, een aantal dat bijna per dag nad moeten komen om het streef- Sdalvan 200.000 te halen. Vanaf woensdag trok de belangstelling nan. Morgen is de laatste dag Emotion duig mensen wisten van te vo- rowaar Emotion over zou gaan; n jachten eerder aan para- ormale zaken dan aan televisies oomputers. «)^vani=er> i"1- Spock van de J? ar Trek, was ook weinig 7aajl' 'What on earth is h n'> woeg hij zich af, en met vae' mensen die de posters «gen hangen. BH aanl:iC)d °P de beurs is niet al- J samenhangend. Er is van k i jte ^den op het gebied W„f en Seluid: van mobiele °°nj i°t nachtkijkers en van Dnt„ kudsprekers tot com- a]l is digitale camera's. Dit i onder de modieuze ver- 'multimedia', naam 1 'lee^t de organisatie de irato weer uit de kast te laakt"'''"0' in voor het n°g aj*®d georganiseerd, heeft kendheid. Door Paul Verlinden Bergen op Zoom - De tijd dat elk Nederlands tankstation voorzien is van een pomp met bio-ethanol, is nog ver weg. Maar het hoeft niet meer lang te duren of deze alcohol-va riant wordt ook in Nederland gebruikt als bijmenging met gewone benzine of als grond stof voor loodvervanger. „De milieuvoordelen van bio-et hanol zijn duidelijk," zegt Nedal- co-directeur A. Derde. „Het ge bruik ervan als autobrandstof leidt tot minder uitstoot van roet, aromaten en C02. Bovendien hoeft er minder beroep te worden gedaan op de voorraad fossiele brandstoffen." Alcohol-producent Nedalco - een joint venture van CSM en Cosun - in Bergen op Zoom hoopt in 1998 als eerste in Nederland te beginnen met de grootschalige productie van bio-ethanol. Er is in elk geval een markt voor, want volgens Derde zijn oliemaat schappijen zoals Shell zeer geïn teresseerd. Nedalco heeft een project voor ogen voor de duur van tien jaar waarbij driehon derdduizend hectoliter per jaar geproduceerd zou worden. Vrijstelling Nedalco wacht alleen nog op de gevraagde accijns-vrijstelling door de Nederlandse overheid. Wordt die verleend, dan komt ook hier bio-ethanol als auto brandstof binnen bereik. In lan den als Brazilië, de VS en Zwe den is dat al heel gewoon. Zo rijdt in Brazilië maar liefst dertig pro cent van het wagenpark op bio- ethanol en in de VS wordt de al cohol-variant massaal gemengd met benzine. Bio-ethanol kan in een gewone bezinemotor ge bruikt worden en bij een diesel motor zijn er slechts lichte aan passingen nodig. Als grondstof voor bio-ethanol worden vooral suiker (uit bieten) en zetmeel (tarwe) gebruikt. Tot voor kort werd aangenomen dat productie van bio-ethanol een negatieve energiebalans zou heb ben: bij het zaaien, oogsten en verwerken van gewassen ten be hoeve van de ethanol-productie zou meer energie verbruikt wor den dan er vervolgens bij de ver branding van bio-ethanol vrij zou komen. Open vizier De berekeningen waren afkom stig van de Nederlands Onderne ming voor Energie en Milieu (No- vem). Volgens Nedalco heeft No- vem zich gestoeld op verouderde gegevens. „Wij zijn met Novem om de tafel gaan zitten en hebben met open vizier de gegevens op nieuw bekeken. Daaruit is toen naar voren gekomen dat bio-et hanol twee- tot driemaal meer Dat blijkt uit het kwartaalbulle- tin Rotterdam Port Statistics. Het bulletin stelt dat aanvanke lijk werd aangenomen dat alleen nabijgelegen havens als Calais en Duinkerken hinder van de Ka naaltunnel zouden ondervinden. In tegenstelling tot eerdere aan names krijgen nu ook de havens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge tikken mee. De komst van de Kanaaltunnel heeft tot een tarievenslag op de Noordzee geleid, zo blijkt verder uit het bulletin. Marktaandeel lijkt boven rendement te gaan. De veerdiensten zien overigens met angst en beven een faillisse ment van de tunnel tegemoet. „Een daadwerkelijk faillissement en een nieuwe onderneming die vrij van schulden de boedel over neemt zou een ramp betekenen voor de veerdiensten," aldus het kwartaalbulletin van de Rotter damse haven. In de eerste zes maanden van dit jaar vervoerde Le Shuttle door de tunnel 272.000 vrachtwagens. Dat is een stijging met 85 procent ten opzichte van 1995. De groei zwakt overigens wel af, want voor volgend jaar ligt een groei van 10 tot 15 procent in het ver schiet. Het havenbulletin ver wacht een geleidelijke stabilisa tie van de marktaandelen en een aanvaardbaarder prijsniveau. energie oplevert dan er in geïn vesteerd wordt," aldus Derde. Vraagtekens waren er ook bij de prijs van de grondstoffen voor bio-ethanol. Die zouden te hoog zijn om van de alcohol-variant een aantrekkelijk alternatief te maken voor andere brandstoffen. De landbouwprijzen zijn echter behoorlijk gedaald de laatste ja ren, zodat dat ook niet meer een groot probleem hoeft te zijn. Bo vendien wil Nedalco met andere, goedkopere gewassen dan tarwe en suikerbieten gaan werken. Zo zouden ook grassen zeer geschikt zijn om bio-ethanol uit te win nen. Op dit moment is het echter nog duur om bio-ethanol te produce ren. De kostprijs van één liter is 1,10 gulden, terwijl dat voor ben zine 40 cent is. Daarbovenop ko men de hoge accijnzen. Omdat de productiekosten van bio-ethanol nog te hoog zijn, be pleit Nedalco - op grond van de grote milieu-voordelen - voor de duur van het project een accijns vrijstelling. Tijdens het project verwacht Nedalco zoveel kennis en ervaring op te doen, dat bio- ethanol steeds goedkoper en effi ciënter geproduceerd kan wor den. „Als het goed is hebben we na afloop van het project de ac cijnsvrijstelling niet meer nodig om bio-ethanol toch tegen con currerende prijzen op de markt te zetten," zegt Derde. Om de accijnsvrijstelling te krij gen heeft Nedalco in 1995 een verzoek ingediend bij het minis terie van Financiën, dat heeft weer advies gevraagd aan be trokken ministeries als Vrom en Economische zaken. Derde: „Ik heb begrepen dat die adviezen in middels zijn uitgebracht." Adviezen Officieel weet hij niet wat de in houd van die adviezen is. „Maar ik heb alle reden te veronderstel len dat ze positief zijn," zegt hij een beetje cryptisch. Derde ver wacht een definitief besluit rond de jaarwisseling. De productie zou dan in 1998 kunnen begin nen. Daartoe moet de bestaande fabriek in Bergen op Zoom uitge breid worden: een investering van dertig miljoen gulden. Meer werkgelegenheid zal de in vestering niet direct opleveren in Bergen op Zoom. „Het operatio nele gedeelte kunnen we met het huidige personeelsbestand (circa honderd mensen) runnen," aldus Derde. Wordt bio-ethanol een belangrijk project voor Nedalco, kernactivi teit blijft de productie van alco hol. Nedalco (dat ook een vesti ging met dertig werknemers in Delfzijl heeft) produceert jaarlijk achthonderdduizend hectoliter pure alcohol. Daarmee is het be drijf een van de grootste alcohol producenten in Europa; zestig procent van de productie gaat naar het buitenland. De belang rijkste afnemers zijn de produ centen van alcoholhoudende dranken, maar Nedalco levert ook veel aan de chemische- en farmaceutische industrie. Nedalco draait een omzet van honderdvijftig miljoen gulden. De winsten wisselen per jaar nogal omdat de prijzen van de grondstoffen erg schommelen. In 1994/95 boekte Nedalco een winst voor belastingen van circa tien miljoen gulden. „Het afgelopen boekjaar, waar over nu de balans wordt opge maakt, zitten we daar dik bo ven," aldus Derde. Nedalco-directeur A. Derde bij de fabriek in Bergen op Zoom. FOTO DE STEM/DICK DE BOER Tokio - Het overschot op de handelsbalans van Japan is een stuk kleiner geworden. Het Japanse ministerie van Financiën maakte gisteren bekend dat het overschot in september ruim dertig pro cent kleiner was dan in september vorig jaar. Over de eerste helft van het begrotingsjaar 1996/97 is er er zelfs sprake van een ver mindering van ruim veertig procent. Het politiek gevoelig liggende overschot van Japan in de handel met de Verenigde Staten nam behoorlijk af. In september was de vermindering 8,5 procent en in de eerste zes maanden 24,2 pro cent. Dat is goed nieuws voor president Clinton en premier Has himoto, die binnenkort verkiezingen ingaan. Den Bosch - De vierdaagse Landbouw Vakbeurs in de Bossche Brabanthallen heeft naar schatting 45.000 bezoekers getrokken, ongeveer evenveel als vorig jaar. Volgens woordvoerder R. ter Haar van organisator Expo Manage ment hebben de standhouders 'uitstekende zaken' gedaan. „Je kunt aan alles merken dat met name de varkenshouderij de wind in de zeilen heeft. Een deel daarvan heeft de branche ook te dan ken aan de BSE-affaire in de rundersector." Door de toestroom van bezoekers waren er wel enkele dagen parkeerproblemen. Over twee jaar is Landbouw Vakbeurs weer in Den Bosch. Rotterdam - De prijs van dieselolie gaat maandag met een cent per liter omlaag. Als gevolg daarvan komt de literprijs terecht op f 1,55. De benzineprijzen ondergaan geen verandering. Dat blijkt uit een bekendmaking van marktleider Shell over de nieuwe adviesprijzen. Amsterdam - De nieuwbouw van woningen in de zeven grote stadsgewesten is vorig jaar een kwart achtergebleven bij de plan nen. In de kleinere agglomeraties is 5 procent meer gebouwd dan de voorgenomen taakstelling maar dat was niet genoeg om de achterstand van het jaar daarvoor goed te maken. Het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid heeft deze ge gevens verzameld. De cijfers geven aan dat vorig jaar ondanks de zeer gunstige markt een slechte start is gemaakt met het nieuwe kabinetsbeleid voor de ruimtelijke ordening. (ADVERTENTIE) Door Chris Paulussen Lieshout - Bierbrouwer Bava ria heeft met het oog op zijn toekomstplannen besloten om de juridische structuur van de onderneming om te zetten van een besloten vennootschap in een naamloze vennootschap. De voorzitter van de raad van bestuur, drs. Peter Swinkels, benadrukt dat het niet de be doeling is om 'op voorzienbare termijn' de stap naar de effec tenbeurs te wagen. Tot de verandering is besloten in een buitengewone vergadering van de aandeelhouders, die alle maal tot de familie Swinkels be horen. Over de toekomstplannen waarnaar verwezen wordt wil Swinkels weinig meer kwijt dan dat Bavaria wil blijven groeien en ook zelfstandig wil blijven. Ook zijn er volgens hem geen plannen om aandeelhouders van buiten de familie toe te laten. Als familiebedrijf is Bavaria al tijd tamelijk gesloten geweest. Het besloten karakter dat inhe rent is aan de BV-structuur past volgens Swinkels echter niet meer bij de omvang van de Lies- houtse onderneming, die naar ei gen zeggen inmiddels de op één na (Heineken) grootste brouwerij in Nederland is. Een positie waar overigens om gestreden moet worden met Grolsch en Inter- brew (Oranjeboom/Dommelsch). De omvorming naar een NV- structuur, die voor het einde van het jaar moet zijn voltooid, is in middels goedgekeurd door de on dernemingsraad. Voor het perso neel heeft de wijziging van de ju ridische structuur geen conse quenties. Als NV zal Bavaria volgens Swinkels wat opener worden. „Wij zullen bijvoorbeeld wat royaler worden in onze financiële berichtgeving. Dat past bij de grootte van het bedrijf en de maatschappelijke verantwoorde lijkheid ten opzichte van afne mers, leverancies en werknemers die daarmee gepaard gaat." De aandelen in een besloten ven nootschap staan op naam en wor den ingeschreven in een aandeel houdersregister. Aan de over dracht van aandelen worden be perkingen gesteld. Hoe dat bij Bavaria precies geregeld is wil Swinkels niet zeggen. „Dat is het geheim van Lieshout." De aandelen van een naamloze vennootschap staan op naam of zijn aan toonder. Net als bij een BV zijn bij een NV de risico's voor aandeelhouders beperkt tot hun deelneming. Volgens Swin kels is de verandering van de ju ridische structuur geen voorbode van een wijziging van eigen domsverhoudingen. Ook over eventuele overname-plannen wil hij niks kwijt. Met de invoering van de nieuwe structuur wordt een deel van de reserves van Bavaria omgezet in kapitaal en worden nieuwe aan delen uitgegeven. De aandelen in de toekomstige Bavaria NV wor den ingebracht in een nieuwe holding, waarin de familie haar belangen heeft ondergebracht. Bij Bavaria werken 750 mensen. Mede als gevolg van de hoge in vesteringen - bijna 70 miljoen gulden - daalde nettowinst vorig jaar van 34,4 miljoen naar 30,6 miljoen. De omzet liep op van 530,5 miljoen gulden naar 559,2 miljoen. Bavaria produceert jaarlijks ruim vier miljoen hectoliter bier. Verder produceert de onderne ming frisdranken en mout, dat ook aan andere brouwerijen in binnen- en buitenland wordt geleverd. De Bank Brussel Lambert stelt u, in uw taal, een uitzonderlijke financiële en fiscale expertise ter beschikking. Termijnrekeningen, producten met een gewaarborgd hoog rendement en alle spaar-en beleggingsvormen zijn beschik baar in de door u gewenste deviezen en dus zonder wisselkoersrisico. Wilt u meer inlichtingen, bel dan gratis, van maandag tot zaterdag, van 7 tot 22 uur, het onderstaande nr.: DE VOORKEURBANK. ANTWERPEN: De Keyserlei 11 - Lange Gasthuisstraat 14 BEVEREN-WAAS: Oude Zandstraat 14 BRASSCHAAT: Bredabaan 236 BRUGGE-CENTRUM: Markt 18-19 KAPELLEN: Antwerpse steenweg 35/37 KNOKKE: Albertplein 2 - Lippenslaan 345 MALDEGEM: Boudewijn Lippensstraat 19A OOSTENDE: Wapenplein 3 SINT-GILLIS-WAAS Kerkstraat 104 SINT- LAUREINS: Dorpsstraat 114 SINT-NIKLAAS: O.-L.-Vrouwplein 28 STEKENE: Dorpstraat 36 VRASENE: Oude Dorpstraat 1 WATERVLIET: Molenstraat 54A ZELZATE: Grote Markt 6 - Groenplein 5 BRUSSEL: Departement NIET-INWONERS Marnixlaan 24 (PB 94S)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7