Terneuzen aan de techno-dance
La Vie en Roosendaal swingt
Clouseau: *Het gaat meer om de muziek'
H
Hip Hop Party in Oosterhout
r
,2) 1Banger hart - Rob de Nijs
w k«:
7) Hardcore feelings -
Charlie Mental Theo
2) Wannabe - Spice girls
O 4) Saven days and one
week - B.B.E.
O 5) Flave - Peter Andre
8) Stranger in moscow -
Michael Jackson
3) Ready or not - Fugees
(13) It's all coming back to
me now - Celine Dion
(15) Somebody else's lover
- Total Touch
(29) I can't help myself -
The Kelly family
(14) Little boy-Captain Jack
(24) How bizarre - OMC
6) Macarena - Los del rio
9) Coco jamboo - Mr. Presi
dent
(21) Dance into the light -
Phil Collins
(10) Million miles from ho
me - Dune
(22) Buenos dias weisse
taube - Frans Bauer
(16) De zee -Trijntje Ooster
huis
(17) If I ruled the world -
Nas
(11) Loungin - LL Cool J
(12) Hij maakte me gek - De
Foetsie's
(19) Ready or not - The Cour-
zes ce
(18)Why-3T
(37) II volo - Zucchero sugar
Fornaciari
(20) Mysterious girl - Peter
Andre
-) What's loveWarren G
feat. Adina Howard
(23) I'm a raver - Lipstick
(38) Hero of the day - Metal-
lica
(27) Killing me softly - Fu-
gees
(33) Punk, funk live - Rob
Gee
(35) Gewoon een vrolijk
liedje - Dennis
(41)This is your night-Am
ber
(34) Welles (verliefd ge
weest) - B.E.D.
-) No diggity - Blackstreet
feat Dr. Dre
(28) Twisted - Keith Sweat
(36) Banana-na-na - Techno-
head
(44) Incancellabile - Laura
Pausini
(26) Sing of love and faith -
BZN
(46) Your loving arms - Billie
Ray Martin
(32) Head over feet - Alanis
Morissette
(-) Smiling - T-spoon
(31) Samen - Clouseau
-) Fade to grey - Mark 'oh
-) Spring - RMB
(49) Always hardcore - Bo-
dylotion
-) Raak - De Kast
(47) Higher state of con-
siousness - Wink
(25) Aquarius - Party Animals
-) Mother mother - Tracy
Bonham
-) Tic tic tac - Carrapicho
©STICHTING MEGA TOP 50
Eindredactie: Paul Verlinden
Readies: Wnd je jezelf heel interessant,
iieb je een goed idee of wil je gewoon )e
gal spuwen?
Schrijf of bel naar: Ragaza',
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 07G-5312379.
Door Michiel van den Broek
Pompende bassen in machtige ritmes.
Ragazzi's kroegentocht heeft het bier
even aan de kant gezet en belandde in
het schemerduister van de dance. Beats
per minute waar André Hazes U tegen
zegt. Roosendaal leeft 's avonds op
club house, ambient en een theelepel
tje mellow. Veel mooier dan La Vie en
Rose kan een swingcafé niet heten.
Dat de tent dan ook nog op de Bloe
menmarkt staat, mag geen toeval he
ten. Hier zijn de laatste klanken altijd
van Grace Jones, die het nummer La Vie
en Rose wat jaren terug jatte van Edith
Piaff. Als dat geschuifel klinkt om twee
uur 's nachts heeft DJ Hans zijn boxen
al urenlang op de proef gesteld.
Na de garderobe weet je meteen dat
deze discotheek niet met zich laat spot
ten. In de opvallend grote ruimte lig
gen vier eilandjes: een oase voor Hans
en drie barren. Daaromheen kunnen
maximaal dertienhonderd mensen hun
rozenleventje beleven. Verder zorgen
de muntjesverkoop 2.50) en onver
valste toiletdames ervoor dat het
swingcafé zeker geen doetje is.
Eigenaar Kees van Overveld noemt een
paar willekeurige events: de Rave Reac
tion Mix Championship, een scholieren
party met T-Spoon en een Black Music
Night met een paar handen vol optre
dens. Zij bepalen niet de hoogtepun
ten, het zijn drie speciale avonden in
een week tijd.
Volgens Kees ligt daar dan ook de
kracht van zijn business: iedereen krijgt
een eigen act. „Op vrijdag overheersen
gels veel strakker, dan komen alleen
net geklede mensen binnen."
Opvallend dat zoveel verschillende
klanten zich thuis voelen in La Vie. Van
avond hebben vooral gabbers bezitge-
nomen van het gebouw, maar niet van
de dansvloer. Deze wordt continu ge
bruikt door een stuk of zes meisjes, die
zich niet laten afleiden door de vele be
wonderaars om hen heen. Het lijkt er
sterk op dat zelfs hun ogen dichthou
den. Begrijpelijk, want door het gedim
de licht en het rookkanon kun je enkel
raden wie naast je staat. Paul kijkt er
naar en besluit een van de barretjes op
te zoeken. Daar kun je elkaar zien en,
beter nog, verstaan. „De muziek staat
duidelijk op de dansvloer gericht,"
weet Paul. „|n de meeste discotheken
kun je een gezellig praatje wel verge
ten, maar hier gaat dat perfect. Veel
publiek komt speciaal om wat beken
den te ontmoeten, dan is het gevaar op
een schorre keel dus niet zo groot." Hij
glimlacht iets te opvallend naar Miran
da, met wie hij waarschijnlijk al heel
wat praatjes heeft gemaakt.
Tot een uur of elf komt de gemiddelde
leeftijd niet boven de achttien, daarna
moet entreegeld betaald worden en
zien de binnenkomers er een stuk ou
der uit. Vertrouwde Roosendalers die
Voor het eerst in de gescliiedenis vindt er vanavond in Oosterhout, in
het popcentrum De Toonzaal, een 'Hip Hop Party' plaats. Dat claimen
althans de mensen van Tha Superbowl of Rap, die de party organiseren.
Hiphop heeft na de opkomst in Amerika in de jaren zeventig alleen
maar aan populariteit gewonnen. Nog altijd is het publiek de raps en de
bijbehorende vlotte beats niet beu, zo leert een blik op de hitlijsten.
Coolio, Snoop Doggy Dog en The Fugees zijn erg populair, terwijl ook
minder bekende, maar kwalitatief hoogstaande groepen als Gang Starr
en The Wu Tang Clan, door de 'kenners' zeer worden gewaardeerd.
In Oosterhout komen al deze hiphop-varianten vanavond aan bod. Tha
Super Bowl of Rap werkt samen met The Funky Ruffneek Crew uit
Delft. Deze groep bestaat uit een-aantal deejays en rappers die geregeld
optreden in Den Haag en Rotterdam. Er zullen twee deejays van de
'crew' naar Oosterhout komen, te weten DJ Bakara en DJ Rock-Kid.
Naast hiphop zullen ook andere zwarte muziekstijlen als swingbeat,
bubblin' en soul aan bod komen. Op het podium staat een microfoon
voor mensen die zelf willen freestylen of rappen. Bij freestyle wordt ter
plekke een andere tekst verzonnen op een al bestaand nummer.
Om 22.30 uur gaan de deuren van de Toonzaal open. Tussen 22.30 en
3.30 uur is er een happy hour. De entreeprijs bedraagt 5 gulden.
-
eerst Kees begroeten en dan langdurig
een barkruk verwarmen. Buiten wach
ten vaders ongeduldig hun kids op in
auto's met draaiende motoren. Daar
naast verzamelt een groepje gabbers
zich om naar Club-X in België te ver
trekken.
Dat is vaste prik volgens Kees. Na
twaalf uur hebben de echte housers ge
noeg van Roosendaal. Hij ging een keer
met ze mee om te ontdekken wat
Vlaanderen meer dan zijn tent heeft te
bieden. Tot een conclusie kwam het
toen niet, of het moet zijn dat 'smaken
nu eenmaal verschillen'. Wieke (van de
garderobe) begrijpt het ook niet: „In
het weekend komen sinds kort veel Bel
gen hierheen, dus daar zal het echt niet
zo fantastisch zijn."
Twee trainingspakken ruzieën vlakbij
de ingang om hun veelkleurige, gebrei
de housetruien. Hoewel ze erg op el
kaar lijken, moet er een de mooiste
zijn. Ze besluiten er maar om te lach
ten: „Nieuwe trui? Nee, Robijn inten
sief." Een van hen wil nog kwijt dat hij
zo blij is dat in La Vie geen Rotterdam
mers komen. Andere Roosendaalse
cafés schijnen daar wel 'last' van te
hebben.
De zithoek bestaat uit typische witte
Blokker-tuinstoelen. Op de drukkere
zaterdag haalt het personeel ze weg,
maar vanavond drinken enigszins hol
kijkende meisjes er hun mixen. Zoals
het hoort in een discotheek zijn de li
keuren net zo populair als bier en fris.
Kees: „De dametjes houden nu een
maal van een Passoa." Hij moet er zelf
om lachten en kijkt nog eens rooskleu-
Door Ronald Verstraten
Planet Beep en Deejay Lupa, Techno
Dance drum'n bass, Bart en Bass'Men-
tor uit Gent aan de draaitafel. Van
avond is jongerencentrum Kalashnikov
in Terneuzen niet meer van deze we
reld. De eerste Zeeuws-Vlaamse Under
ground Dance Hall is dan een feit.
„Ik heb dit initiatief genomen om tech
no en jungle te introduceren in
Zeeuws-Vlaanderen, omdat er hier op
dit vlak zeer weinig te beleven is,"
schreef Paul Cornelissen uit Biervliet
ons. Sterker nog: „Nog nooit van ge
hoord dat hier zoiets te doen was",
zegt Paul (22) als we hem thuis in Bier
vliet opzoeken. „In België, vooral in
Gent, is het al wat algemener." Hij kan
het weten, want hij woonde enkele ja
ren in Gent en Brugge, in verband met
zijn studie voor maatschappelijk wer
ker. Diploma op zak werkt hij tijdelijk
voor een uitzendbureau. „Geld verdie
nen en uitkijken naar een baan." Door
zijn studie is hij, zoals hij zegt 'zo'n
beetje in het techno-mileu gerold'.
Sinds acht maanden gaat hij als Deejay
Lupa door het leven en de party in Ter
neuzen is de eerste waar hij op Neder
landse bodem draait.
„Ik ben al zo'n jaar of drie geïnteres
seerd in techno en jungle. In Gent heb
je regelmatig techno parties, bijvoor
beeld in de Vooruit en in Demo Crazy.
Die zaal staat open voor hele brede
muziek. En in het Red Tape Building is
dit jaar al voor de tweede keer 'Ten
days of Techno' gehouden," vertelt
Paul. Tijdens een party in Gent, waar
hij zelf optrad, kwam hij op het idee
om de techno ook zijn geboorteland té
introduceren.
Maar wat is techno eigenlijk? „Een
minder commerciële variant van hou
se," begint Paul. Weifelend voor hij
verder gaat, want „..altijd moeilijk uit
te leggen..", zegt hij: „Techno bevat
iets meer geëxperimenteer".
Erik Langendoen vult aan: „Omdat er
minder commerciële druk achter zit.
Paul Cornelissen (deejay Lupa) en Erik Langendoen van Planet Beep.
Techno heeft de beats van de house.
Maar house bevat afgeleiden van pop
songs, meer melodie, gemakkelijker re
freinen." Erik (26) is eenderde van Pla
net Beep (voorheen het tweemanschap
Chroma Crises), motorhandelaar in Phi
lippine en computerfreak. „Ik ben
geïnteresseerd geraakt in muziek ma
ken door de computer van mijn broer,
die ingebouwde muziekmogelijkheden
had." In die toestand kwam hij Mirko
Kostanjevic tegen op een computer-
dub. „Hij zat daar dezelfde muziek te
spelen als ik. We raakten aan de praat
en zijn samen muziek gaan maken.
Sinds kort vormen ze een trio met Ger
ard Setterich (28). „Die was op zijn
eentje al zo'n jaar of tien bezig. Maar
hij heeft zich meer bekwaamd in zelf
spelen, terwijl wij meer bezig zijn met
computer. Door Gerard zitten er nu
wat meer jazz-invloeden, meer melo
die in onze muziek."
„Hoewel ik mij richt op een breed pu
bliek, verwacht ik dat er vooral interes
se bestaat in de 'alternatieve' scene,"
schreef Paul, er niettemin op wijzend
dat dance, techno en jungle afgelopen
zomer op verscheidene festivals en dan
vooral op Lowlands uitgebreid aan bod
kwam.
„Underground is er altijd al wel ge
weest", legt hij uit, „maar er is nu
meer aandacht voor." Hoe lang blijft
het dan nog 'underground'? „Als er te
veel aandacht komt, krijg je weer een
ander soort.
Dat is nu misschien begonnen met (de
uit Engeland afkomstige) jungle," den
ken beiden.
FOTO CAMILLE SCHELSTRAETE
'De jeugd meer aanbieden op muzikaal
gebied' was Pauls uitgangspunt. Zaal
huren en techno feest houden. „Maar
bij Kalashnikov waren ze heel enthou
siast, omdat het iets nieuws was. Zij
zorgen voor de zaal en wij voor het
programma en de publiciteit." Ze ver
wachten redelijk wat publiek, vooral
ook omdat er de nodige reclame is ge
maakt in België. „Als het een succes is,
willen we het de volgende keer nog
groter aanpakken, bijvoorbeeld met
graffiti-artiesten. We staan open voor
allerlei ideeën."
I De Underground Dancehall begint
om vanavond om 20.30 uur jongeren
centrum Kalashnikov in Terneuzen.
De toegang is gratis.
Door Marjolein Rotsteeg
En toen waren er nog maar twee. An
no '96 is Clouseau een duo: Koen en
Kris Wauters. In 1984 is het begonnen
als een bandje van vijf vrienden. Het
grote succes van de cd's Hoezo? en Of
zo vormde de aanleiding voor het ver
trek van gitarist Tjen Berghmans en bas
sist Karei Theys.
„Bij het succes komen een hoop dingen
kijken, vooral 350 van de 365 dagen
dag en nacht bij elkaar zijn," vertelt Kris
Wauters. „Op den duur zijn er dan din
gen die niet meer goed marcheren, zo
als het samen zijn."
Clouseau ging door als trio: de gebroe
ders Wauters en drummer Bab Saven-
berg. Begin dit jaar stapte Bob op. „Na
twaalf jaar waren we echt op elkaar uit
gekeken," aldus Kris. „Ik denk dat Bob
alles stilletjes een beetje tegen zijn zin
deed; het vele werk, de promotie, het
wachten bij tv-opnames. Het Clouseau-
vuur was er wat uit en hij wilde eigen
dingen doen. Hij is nu hertrouwd, heeft
een dochtertje en gaat een soloplaat
maken."
„Voor zover mogelijk, is de scheiding
goed verlopen", vult Koen aan. „We
hebben erover gediscussiëerd, die bleek
de uitweg en eigenlijk was iedereen er
blij mee. Maar mensen zoeken altijd ru
zie en ellende. Wij hebben het niet op
de eeuwige uitvlucht van 'muzikale me
ningsverschillen' gegooid, maar hebben
heel eerlijk gezegd dat we elkaar beu
waren. Het ging niet meer. Punt. Dat
vind ik erg genoeg, want Bob is jaren-
Clouseau: verder als duo
lang mijn beste maat geweest."
De eerste cd van Clouseau als duo heet
Adrenaline. Het is de opvolger van
Oker, de Nederlandstalige comeback-cd
na een deels geslaagd Engelstalig avon
tuur. Deze eerste volwassen Neder
landstalige Clouseau-plaat werd met
430.000 verkochte exemplaren ook een
commerciëel succes. Adrenaline, op
nieuw geproduceerd door Jean Blaute
en Kris is een ref lectievere plaat en telt
minder eigen nummers. Kris: „Natuur
lijk zijn de nummers van Bob er niet
meer bij, maar zelf heb ik nooit meer
nummers op een Clouseau-plaat gehad.
En Koen heeft in Vlaanderen nog een
fulltime job als tv-presentator."
Kris: „Voor ons is het nooit belangrijk
geweest om allemaal eigen nummers
op te nemen; ze moeten goed zijn.
Door het succes van Oker hebben wij
meer nummers van andere aangeboden
gekregen dan ooit. Het ene een beetje
slechter dan het andere, maar ook een
hoop goede. Een luxe positie."
Oker was tevens de afsluiting van het
hoofdstuk tienerband. Kris: „In inter
views beginnen mensen nu over de mu
ziek. Dat was vijfjaar geleden ondenk
baar. Wij hebben ook het gevoel dat
mensen de plaat gekocht hebben om
de muziek. Het begint natuurlijk met
een goed nummer. In Nederland was
het Daar gaat ze. Was dat er niet ge
weest, dan had Clouseau waarschijnlijk
nooit echt gemarcheerd. Maar daarna
praatte iedereen alleen nog maar over
het gedoe er omheen; jonge meisjes die
gillen of flauwvallen. Het gaat dan over
alles, behalve over muziek. Je weet niet
eens meer waarom mensen je plaat ko
pen. Dat is nu veel duidelijker en naar
ons gevoel, juister."
Opmerkelijk nummer op Adrenaline is
Samen, geschreven door Babette van
Veen, Koens voormalige vriendin. Het
lijkt een antwoord op Passie van Oker...
Koen: „Chronologisch gezien is het an
dersom en is Passie dus een antwoord
op Samen. Het is gewoon een heel
mooi nummer met een grote waarheid
in zich. Maar het is niet de bedoeling
daar altijd emotioneel aan vastge
klampt te blijven. Babette en ik zijn drie
jaar uit elkaar, het nummer is al zo'n
vier jaar oud. Babette was trouwens
heel blij met deze versie die veel minder
down is dan de hare."
Dan Vanavond ben ik Bob. Is het een
ode aan de ex-Clouseau-drummer? Kris:
„Nee. Sinds anderhalfjaar is in België
een campagne tegen rijden met alcohol
op met als slogan Vanavond ben ik Bob.
Bob is degene die rijdt en dus niet dr
inkt. Die slogan is in België echt inge
burgerd. Zo vraag je in het café om een
cola, omdat je vanavond Bob bent. Na
tuurlijk vinden wij het uitzonderlijk leuk
dat het Bob is en niet Frank; het is een
plezante knipoog."
9
k