Terneuzen aan de techno-dance La Vie en Roosendaal swingt Clouseau: *Het gaat meer om de muziek' H Hip Hop Party in Oosterhout r ,2) 1Banger hart - Rob de Nijs w k«: 7) Hardcore feelings - Charlie Mental Theo 2) Wannabe - Spice girls O 4) Saven days and one week - B.B.E. O 5) Flave - Peter Andre 8) Stranger in moscow - Michael Jackson 3) Ready or not - Fugees (13) It's all coming back to me now - Celine Dion (15) Somebody else's lover - Total Touch (29) I can't help myself - The Kelly family (14) Little boy-Captain Jack (24) How bizarre - OMC 6) Macarena - Los del rio 9) Coco jamboo - Mr. Presi dent (21) Dance into the light - Phil Collins (10) Million miles from ho me - Dune (22) Buenos dias weisse taube - Frans Bauer (16) De zee -Trijntje Ooster huis (17) If I ruled the world - Nas (11) Loungin - LL Cool J (12) Hij maakte me gek - De Foetsie's (19) Ready or not - The Cour- zes ce (18)Why-3T (37) II volo - Zucchero sugar Fornaciari (20) Mysterious girl - Peter Andre -) What's loveWarren G feat. Adina Howard (23) I'm a raver - Lipstick (38) Hero of the day - Metal- lica (27) Killing me softly - Fu- gees (33) Punk, funk live - Rob Gee (35) Gewoon een vrolijk liedje - Dennis (41)This is your night-Am ber (34) Welles (verliefd ge weest) - B.E.D. -) No diggity - Blackstreet feat Dr. Dre (28) Twisted - Keith Sweat (36) Banana-na-na - Techno- head (44) Incancellabile - Laura Pausini (26) Sing of love and faith - BZN (46) Your loving arms - Billie Ray Martin (32) Head over feet - Alanis Morissette (-) Smiling - T-spoon (31) Samen - Clouseau -) Fade to grey - Mark 'oh -) Spring - RMB (49) Always hardcore - Bo- dylotion -) Raak - De Kast (47) Higher state of con- siousness - Wink (25) Aquarius - Party Animals -) Mother mother - Tracy Bonham -) Tic tic tac - Carrapicho ©STICHTING MEGA TOP 50 Eindredactie: Paul Verlinden Readies: Wnd je jezelf heel interessant, iieb je een goed idee of wil je gewoon )e gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragaza', Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 07G-5312379. Door Michiel van den Broek Pompende bassen in machtige ritmes. Ragazzi's kroegentocht heeft het bier even aan de kant gezet en belandde in het schemerduister van de dance. Beats per minute waar André Hazes U tegen zegt. Roosendaal leeft 's avonds op club house, ambient en een theelepel tje mellow. Veel mooier dan La Vie en Rose kan een swingcafé niet heten. Dat de tent dan ook nog op de Bloe menmarkt staat, mag geen toeval he ten. Hier zijn de laatste klanken altijd van Grace Jones, die het nummer La Vie en Rose wat jaren terug jatte van Edith Piaff. Als dat geschuifel klinkt om twee uur 's nachts heeft DJ Hans zijn boxen al urenlang op de proef gesteld. Na de garderobe weet je meteen dat deze discotheek niet met zich laat spot ten. In de opvallend grote ruimte lig gen vier eilandjes: een oase voor Hans en drie barren. Daaromheen kunnen maximaal dertienhonderd mensen hun rozenleventje beleven. Verder zorgen de muntjesverkoop 2.50) en onver valste toiletdames ervoor dat het swingcafé zeker geen doetje is. Eigenaar Kees van Overveld noemt een paar willekeurige events: de Rave Reac tion Mix Championship, een scholieren party met T-Spoon en een Black Music Night met een paar handen vol optre dens. Zij bepalen niet de hoogtepun ten, het zijn drie speciale avonden in een week tijd. Volgens Kees ligt daar dan ook de kracht van zijn business: iedereen krijgt een eigen act. „Op vrijdag overheersen gels veel strakker, dan komen alleen net geklede mensen binnen." Opvallend dat zoveel verschillende klanten zich thuis voelen in La Vie. Van avond hebben vooral gabbers bezitge- nomen van het gebouw, maar niet van de dansvloer. Deze wordt continu ge bruikt door een stuk of zes meisjes, die zich niet laten afleiden door de vele be wonderaars om hen heen. Het lijkt er sterk op dat zelfs hun ogen dichthou den. Begrijpelijk, want door het gedim de licht en het rookkanon kun je enkel raden wie naast je staat. Paul kijkt er naar en besluit een van de barretjes op te zoeken. Daar kun je elkaar zien en, beter nog, verstaan. „De muziek staat duidelijk op de dansvloer gericht," weet Paul. „|n de meeste discotheken kun je een gezellig praatje wel verge ten, maar hier gaat dat perfect. Veel publiek komt speciaal om wat beken den te ontmoeten, dan is het gevaar op een schorre keel dus niet zo groot." Hij glimlacht iets te opvallend naar Miran da, met wie hij waarschijnlijk al heel wat praatjes heeft gemaakt. Tot een uur of elf komt de gemiddelde leeftijd niet boven de achttien, daarna moet entreegeld betaald worden en zien de binnenkomers er een stuk ou der uit. Vertrouwde Roosendalers die Voor het eerst in de gescliiedenis vindt er vanavond in Oosterhout, in het popcentrum De Toonzaal, een 'Hip Hop Party' plaats. Dat claimen althans de mensen van Tha Superbowl of Rap, die de party organiseren. Hiphop heeft na de opkomst in Amerika in de jaren zeventig alleen maar aan populariteit gewonnen. Nog altijd is het publiek de raps en de bijbehorende vlotte beats niet beu, zo leert een blik op de hitlijsten. Coolio, Snoop Doggy Dog en The Fugees zijn erg populair, terwijl ook minder bekende, maar kwalitatief hoogstaande groepen als Gang Starr en The Wu Tang Clan, door de 'kenners' zeer worden gewaardeerd. In Oosterhout komen al deze hiphop-varianten vanavond aan bod. Tha Super Bowl of Rap werkt samen met The Funky Ruffneek Crew uit Delft. Deze groep bestaat uit een-aantal deejays en rappers die geregeld optreden in Den Haag en Rotterdam. Er zullen twee deejays van de 'crew' naar Oosterhout komen, te weten DJ Bakara en DJ Rock-Kid. Naast hiphop zullen ook andere zwarte muziekstijlen als swingbeat, bubblin' en soul aan bod komen. Op het podium staat een microfoon voor mensen die zelf willen freestylen of rappen. Bij freestyle wordt ter plekke een andere tekst verzonnen op een al bestaand nummer. Om 22.30 uur gaan de deuren van de Toonzaal open. Tussen 22.30 en 3.30 uur is er een happy hour. De entreeprijs bedraagt 5 gulden. - eerst Kees begroeten en dan langdurig een barkruk verwarmen. Buiten wach ten vaders ongeduldig hun kids op in auto's met draaiende motoren. Daar naast verzamelt een groepje gabbers zich om naar Club-X in België te ver trekken. Dat is vaste prik volgens Kees. Na twaalf uur hebben de echte housers ge noeg van Roosendaal. Hij ging een keer met ze mee om te ontdekken wat Vlaanderen meer dan zijn tent heeft te bieden. Tot een conclusie kwam het toen niet, of het moet zijn dat 'smaken nu eenmaal verschillen'. Wieke (van de garderobe) begrijpt het ook niet: „In het weekend komen sinds kort veel Bel gen hierheen, dus daar zal het echt niet zo fantastisch zijn." Twee trainingspakken ruzieën vlakbij de ingang om hun veelkleurige, gebrei de housetruien. Hoewel ze erg op el kaar lijken, moet er een de mooiste zijn. Ze besluiten er maar om te lach ten: „Nieuwe trui? Nee, Robijn inten sief." Een van hen wil nog kwijt dat hij zo blij is dat in La Vie geen Rotterdam mers komen. Andere Roosendaalse cafés schijnen daar wel 'last' van te hebben. De zithoek bestaat uit typische witte Blokker-tuinstoelen. Op de drukkere zaterdag haalt het personeel ze weg, maar vanavond drinken enigszins hol kijkende meisjes er hun mixen. Zoals het hoort in een discotheek zijn de li keuren net zo populair als bier en fris. Kees: „De dametjes houden nu een maal van een Passoa." Hij moet er zelf om lachten en kijkt nog eens rooskleu- Door Ronald Verstraten Planet Beep en Deejay Lupa, Techno Dance drum'n bass, Bart en Bass'Men- tor uit Gent aan de draaitafel. Van avond is jongerencentrum Kalashnikov in Terneuzen niet meer van deze we reld. De eerste Zeeuws-Vlaamse Under ground Dance Hall is dan een feit. „Ik heb dit initiatief genomen om tech no en jungle te introduceren in Zeeuws-Vlaanderen, omdat er hier op dit vlak zeer weinig te beleven is," schreef Paul Cornelissen uit Biervliet ons. Sterker nog: „Nog nooit van ge hoord dat hier zoiets te doen was", zegt Paul (22) als we hem thuis in Bier vliet opzoeken. „In België, vooral in Gent, is het al wat algemener." Hij kan het weten, want hij woonde enkele ja ren in Gent en Brugge, in verband met zijn studie voor maatschappelijk wer ker. Diploma op zak werkt hij tijdelijk voor een uitzendbureau. „Geld verdie nen en uitkijken naar een baan." Door zijn studie is hij, zoals hij zegt 'zo'n beetje in het techno-mileu gerold'. Sinds acht maanden gaat hij als Deejay Lupa door het leven en de party in Ter neuzen is de eerste waar hij op Neder landse bodem draait. „Ik ben al zo'n jaar of drie geïnteres seerd in techno en jungle. In Gent heb je regelmatig techno parties, bijvoor beeld in de Vooruit en in Demo Crazy. Die zaal staat open voor hele brede muziek. En in het Red Tape Building is dit jaar al voor de tweede keer 'Ten days of Techno' gehouden," vertelt Paul. Tijdens een party in Gent, waar hij zelf optrad, kwam hij op het idee om de techno ook zijn geboorteland té introduceren. Maar wat is techno eigenlijk? „Een minder commerciële variant van hou se," begint Paul. Weifelend voor hij verder gaat, want „..altijd moeilijk uit te leggen..", zegt hij: „Techno bevat iets meer geëxperimenteer". Erik Langendoen vult aan: „Omdat er minder commerciële druk achter zit. Paul Cornelissen (deejay Lupa) en Erik Langendoen van Planet Beep. Techno heeft de beats van de house. Maar house bevat afgeleiden van pop songs, meer melodie, gemakkelijker re freinen." Erik (26) is eenderde van Pla net Beep (voorheen het tweemanschap Chroma Crises), motorhandelaar in Phi lippine en computerfreak. „Ik ben geïnteresseerd geraakt in muziek ma ken door de computer van mijn broer, die ingebouwde muziekmogelijkheden had." In die toestand kwam hij Mirko Kostanjevic tegen op een computer- dub. „Hij zat daar dezelfde muziek te spelen als ik. We raakten aan de praat en zijn samen muziek gaan maken. Sinds kort vormen ze een trio met Ger ard Setterich (28). „Die was op zijn eentje al zo'n jaar of tien bezig. Maar hij heeft zich meer bekwaamd in zelf spelen, terwijl wij meer bezig zijn met computer. Door Gerard zitten er nu wat meer jazz-invloeden, meer melo die in onze muziek." „Hoewel ik mij richt op een breed pu bliek, verwacht ik dat er vooral interes se bestaat in de 'alternatieve' scene," schreef Paul, er niettemin op wijzend dat dance, techno en jungle afgelopen zomer op verscheidene festivals en dan vooral op Lowlands uitgebreid aan bod kwam. „Underground is er altijd al wel ge weest", legt hij uit, „maar er is nu meer aandacht voor." Hoe lang blijft het dan nog 'underground'? „Als er te veel aandacht komt, krijg je weer een ander soort. Dat is nu misschien begonnen met (de uit Engeland afkomstige) jungle," den ken beiden. FOTO CAMILLE SCHELSTRAETE 'De jeugd meer aanbieden op muzikaal gebied' was Pauls uitgangspunt. Zaal huren en techno feest houden. „Maar bij Kalashnikov waren ze heel enthou siast, omdat het iets nieuws was. Zij zorgen voor de zaal en wij voor het programma en de publiciteit." Ze ver wachten redelijk wat publiek, vooral ook omdat er de nodige reclame is ge maakt in België. „Als het een succes is, willen we het de volgende keer nog groter aanpakken, bijvoorbeeld met graffiti-artiesten. We staan open voor allerlei ideeën." I De Underground Dancehall begint om vanavond om 20.30 uur jongeren centrum Kalashnikov in Terneuzen. De toegang is gratis. Door Marjolein Rotsteeg En toen waren er nog maar twee. An no '96 is Clouseau een duo: Koen en Kris Wauters. In 1984 is het begonnen als een bandje van vijf vrienden. Het grote succes van de cd's Hoezo? en Of zo vormde de aanleiding voor het ver trek van gitarist Tjen Berghmans en bas sist Karei Theys. „Bij het succes komen een hoop dingen kijken, vooral 350 van de 365 dagen dag en nacht bij elkaar zijn," vertelt Kris Wauters. „Op den duur zijn er dan din gen die niet meer goed marcheren, zo als het samen zijn." Clouseau ging door als trio: de gebroe ders Wauters en drummer Bab Saven- berg. Begin dit jaar stapte Bob op. „Na twaalf jaar waren we echt op elkaar uit gekeken," aldus Kris. „Ik denk dat Bob alles stilletjes een beetje tegen zijn zin deed; het vele werk, de promotie, het wachten bij tv-opnames. Het Clouseau- vuur was er wat uit en hij wilde eigen dingen doen. Hij is nu hertrouwd, heeft een dochtertje en gaat een soloplaat maken." „Voor zover mogelijk, is de scheiding goed verlopen", vult Koen aan. „We hebben erover gediscussiëerd, die bleek de uitweg en eigenlijk was iedereen er blij mee. Maar mensen zoeken altijd ru zie en ellende. Wij hebben het niet op de eeuwige uitvlucht van 'muzikale me ningsverschillen' gegooid, maar hebben heel eerlijk gezegd dat we elkaar beu waren. Het ging niet meer. Punt. Dat vind ik erg genoeg, want Bob is jaren- Clouseau: verder als duo lang mijn beste maat geweest." De eerste cd van Clouseau als duo heet Adrenaline. Het is de opvolger van Oker, de Nederlandstalige comeback-cd na een deels geslaagd Engelstalig avon tuur. Deze eerste volwassen Neder landstalige Clouseau-plaat werd met 430.000 verkochte exemplaren ook een commerciëel succes. Adrenaline, op nieuw geproduceerd door Jean Blaute en Kris is een ref lectievere plaat en telt minder eigen nummers. Kris: „Natuur lijk zijn de nummers van Bob er niet meer bij, maar zelf heb ik nooit meer nummers op een Clouseau-plaat gehad. En Koen heeft in Vlaanderen nog een fulltime job als tv-presentator." Kris: „Voor ons is het nooit belangrijk geweest om allemaal eigen nummers op te nemen; ze moeten goed zijn. Door het succes van Oker hebben wij meer nummers van andere aangeboden gekregen dan ooit. Het ene een beetje slechter dan het andere, maar ook een hoop goede. Een luxe positie." Oker was tevens de afsluiting van het hoofdstuk tienerband. Kris: „In inter views beginnen mensen nu over de mu ziek. Dat was vijfjaar geleden ondenk baar. Wij hebben ook het gevoel dat mensen de plaat gekocht hebben om de muziek. Het begint natuurlijk met een goed nummer. In Nederland was het Daar gaat ze. Was dat er niet ge weest, dan had Clouseau waarschijnlijk nooit echt gemarcheerd. Maar daarna praatte iedereen alleen nog maar over het gedoe er omheen; jonge meisjes die gillen of flauwvallen. Het gaat dan over alles, behalve over muziek. Je weet niet eens meer waarom mensen je plaat ko pen. Dat is nu veel duidelijker en naar ons gevoel, juister." Opmerkelijk nummer op Adrenaline is Samen, geschreven door Babette van Veen, Koens voormalige vriendin. Het lijkt een antwoord op Passie van Oker... Koen: „Chronologisch gezien is het an dersom en is Passie dus een antwoord op Samen. Het is gewoon een heel mooi nummer met een grote waarheid in zich. Maar het is niet de bedoeling daar altijd emotioneel aan vastge klampt te blijven. Babette en ik zijn drie jaar uit elkaar, het nummer is al zo'n vier jaar oud. Babette was trouwens heel blij met deze versie die veel minder down is dan de hare." Dan Vanavond ben ik Bob. Is het een ode aan de ex-Clouseau-drummer? Kris: „Nee. Sinds anderhalfjaar is in België een campagne tegen rijden met alcohol op met als slogan Vanavond ben ik Bob. Bob is degene die rijdt en dus niet dr inkt. Die slogan is in België echt inge burgerd. Zo vraag je in het café om een cola, omdat je vanavond Bob bent. Na tuurlijk vinden wij het uitzonderlijk leuk dat het Bob is en niet Frank; het is een plezante knipoog." 9 k

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 40