kas
Heidemij in
wereldtop
door fusie
ivlnt!
Elsevier en VNU verliezen strijd om Blenheim
Landbouwbeurs in teken groei
Pepsi legt het af tegen Coca-Cola
Vandaag starten onderhandelingen Fokker
Stroomlijnen organisaties Heidemij-DHV geen gemakkelijke kluif
ECONOMIE
A7
Minister Wijers:
'Concurrentie
chipkaart goed'
Aandelen
Een op de drie
Nederlanders
neemt Air Miles
KOP MUNT
Kick!
ECONOMIE KORT
Greenery komt spruiten tekort
Uitvoer stijgt licht
OV-Chipkaart kost half miljard
Dure kerosine leidt tot toeslag charters
Eerste vakbond voor krantenbezorgers
(CTOBER 1996 A6 I DE STEM
I I I I I
WOENSDAG 16 OKTOBER 1996
jhrysler
32'/,
[iticorp
93%
ons.edison
28%
igit.equipm.
34%
lupontnemours
96
low chemical
78%
lastman kodak
77
ixxon corp
87%
brd motor
32%
jen. electric
95%
ien. motors
51
oodyear
45%
fewlett-pack.
46%
pt. bus.mach.
129%
it industries
23%
(lm airlines
24%
jpn
35%
.cdonnell
53%
lerck co.
71%
pobil oil
118%
ice vd grinten
112
tmegafinanc.
32%
hilips
36
ïoyal dutch
164%
»ears roebuck
495/
ihell tr.
98%
exaco ine.
101%
ravelers
53
jnilever nv
157
united techn.
122
westinghouse
18%
whitman corp
23%
woolworth
21
96
78'/
79
87'/,
337,
95'/,
52/
45
46/
129/
237
257
35'/,
■537
717
1187
1127
33'/,
35
165'/,
487
98
1007
52'/,
156'/,
122'/,
21'/,
A
advieskoers
vk
vorige koers
sk
slotkoers gisteren
a
laten
b
bieden
c
ex claim
d
ex dividend
e
gedaan/bieden
gedaan/laten
g
bieden en ex dividend
h
laten en dividend
k
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dvidend
2030
2,20
,90
3198
0,30
,80
1418
2,70
,00
1478
1,20
,50
1676
3,10
3,40
1835
0,90
,70
1523
4,40
,30
1004
2,30
,00
1000
13,80 15,00
900
0,30
3,40
1162
3,50 a
,30
1158
9,40
3,80
4023
39,50 b <2,20
1318
29,50 b 22,00
2804
24,50 b 25,00
1752
10,30 12,80
1298
6,00
1,80 b
10241
2,90
1,00
2505
1,20
,60 a
909
0,40
3,60
3105
41,00 41,50 a
2705
28,50 a 31,00
3867
9,50 11.00 a
7354
5,10
5,20
1814
37,00 b 41,50 a
1843
23,50 25,00 a
912
1,70
1,60
1250
3,30
,60 fa
995
6,80 a 1,00
876
2,50 a
,70
970
4,00
1,70
2728
5,70
5,20
1828
11,00
1,80
3835
5,50 a
1,20
912
24,50 23,00
1104
3,30
3,70
4439
1.40
.70
2896
0,20
1,30
1263
1,40
,50
1304
2,60
2,80
848
1,40
,80
1064
1,20
,40
1423
3,00
5.60
1069
1,20
2,30
1111
3,50
1,60
938
0,80
1,40
1357
5,30
„90
2216
2,80
(2,50
941
1,20
,30
1337
2,50
,2,90
is zelfs de knapste
Dankzij de Actie
krant.
n de deelnemence
it ten goede aan de
van io landelijk!
ting krijgen. Dat i:
Londen (anp) - De uitgevers
VNU en Reed Elsevier lijken
te zijn afgetroefd in hun po-
2en greep te krijgen op het
I Britse Blenheim, organisator
van beurzen en tentoonstel
lingen.
I uet Britse concern United News
jS Media maakte gisterochtend
Lkend een bod van 500 pence
Ler aandeel ofwel in totaal 1,6
I miljard gulden op Blenheim te
hebben uitgebracht en daarop al
51 procent van de aandelen toe
gezegd te hebben gekregen.
Vorige week werd bekend dat
VNU een belang van 14,9 procent
in Blenheim had verworven, ook
voor 500 pence per aandeel. Het
Nederlandse concem liet weten
te overwegen het belang uit te
breiden, maar voorlopig niet met
een bod op alle aandelen te zullen
komen. Wel zei VNU zijn positie
te heroverwegen als een derde
partij een volledig bod zou uit
brengen.
VNU ziet nu definitief af van een
tegenbod. Een woordvoerder
voegde eraan toe dat het in de lijn
der verwachtingen ligt dat VNU
afscheid neemt van zijn pas ver
worven belang. „We moeten ui
teraard wel de biedingsvoor-
waarden bekijken." Gezien de
hoogte van het bod, lijdt het be
drijf bij verkoop een 'verwaar
loosbaar verliesje'. Reed Elsevier
wenste geen enkel commentaar te
geven op de overnamestrijd rond
Blenheim.
Volgens berichten in de Britse
pers was Reed Elsevier wel uit op
volledige overneming van Blen
heim. Het Nederlands-Britse
concern had daartoe het belang
van VNU willen overnemen. Reed
Elsevier wilde op die berichten
geen commentaar geven.
Pogingen het tij te keren lijken
zinloos. United News Media
deelde gisteren mee met Blen
heim een akkoord te hebben over
het bod en onderstreepte dat de
toezeggingen van in totaal 51
procent van de aandelen onher
roepelijk zijn.
Blenheim telt achthonderd werk
nemers en boekte vorig jaar een
omzet van 550 miljoen gulden.
United News Media is op het
terrein van beurzen en tentoon
stellingen al actief via dochterbe
drijf Miller Freeman. Via overne
ming van Blenheim ontstaat op
dit gebied de grootste organisator
ter wereld, met een jaaromzet
van omstreeks 1,5 miljard.
Reed Elsevier is ook een belang
rijke partij op de markt. Dochter
bedrijf Reed Exhibition Compa
nies organiseerde vorig jaar 310
grote beurzen. VNU heeft op dit
terrein activiteiten in de Verenig
de Staten en Engeland, maar is
veel kleiner.
Van onze redactie economie
j Arnhem - Het Arnhemse ingenieurs- en adviesbureau Heidemij
wil rond de jaarwisseling fuseren met de Amersfoortse collega
DHV. De nieuwe combinatie zal met een omzet van circa 1,4
miljard gulden en 8300 werknemers behoren tot de wereldwij-
I de top-5 en nummer een in Europa zijn.
I In eigen land wordt DHV Heide
mij, zoals de nieuwe onderne
ming zal gaan heten, marktleider
op het gebied van advies en engi
neering. Het Arnhemse hoofd
kantoor van Heidemij - 6000
werknemers en rond 1 miljard
gulden omzet - wordt ook de ze-
I tel van het nieuwe bedrijf.
De gisteren aangekondigde fusie,
1 waarvoor in het voorjaar het idee
ontstond, zal leiden tot verlies
van arbeidsplaatsen. Dat zal
vooral ondersteunende functies
j en banen in de 'marktbewerking'
j betreffen. Om hoeveel banen het
j gaat en waar is nog niet bekend.
DHV Heidemij wil het wegsnij
den van dubbel werk opvangen
door natuurlijk verloop en her-
Den Haag (anp) - De concurren
tie tussen de banken over de
chipper en de chipknip zal de
iument alleen maar ten goede
len, vindt minister Wijers
(Economische Zaken). Hij gaat er
vanuit dat de concurrentie lagere
tarieven tot gevolg zal hebben.
De bewindsman ziet dan ook
geen enkele reden de Nederland-
sche Bank te vragen om te bemid
delen in het conflict. Hij ant
woordt dat, mede namens collega
Zalm van Financiën, op vragen
van Kamerlid Rabbae van
j GroenLinks.
,:rs verwacht dat als er twee
i chipkaarten op de markt komen
zowel voor de consumenten als de
winkeliers voordeel ontstaat. De
aanbieders zal er veel aan gele
gen zijn een zo aantrekkelijk mo
gelijk product op de markt te
brengen tegen zo laag mogelijke
kosten. Om klanten te trekken
zullen de banken er wel voor zor
gen zo veel mogelijk informatie
over hun product te verstrekken.
De vrees van GroenLinks dat het
op de markt komen van twee
kaarten tot verwarring zal leiden,
deelt Wijers niet.
ffij gaat er vanuit dat de betaal
automaten voor de elektronische
portemonnee, beide kaarten zul-
'en accepteren.
De gezamenlijke banken ener-
ajjds en de Postbank anderzijds
zijn al weken in de slag om po
tentiële afnemers te overtuigen
van de voordelen van hun chip
plaatsing.
De voorgenomen fusie moet nog
worden besproken met vakbon
den en ondernemingsraden ter
wijl de beoogde partners ook nog
eikaars boeken moeten bekijken.
Momenteel hebben alleen direc
ties en commissarissen er him ze
gen aan gegeven. Eind dit jaar of
begin volgend jaar spreken de
aandeelhouders het laatste
woord.
De fusie krijgt gestalte doordat
het huidige Heidemij 5,25 mil
joen nieuwe aandelen plaatst bij
de stichting DHV. Die stichting is
enig aandeelhouder van het bu
reau uit Amersfoort en is in han
den van het personeel. Door deze
constructie krijgt het DHV-per-
soneel een even groot belang als
de in de stichting Lovinklaan
verenigde medewerkers van Hei
demij. Op de Amsterdamse beurs
en de Amerikaanse beeldscher
menbeurs Nasdaq staan dan de
resterende 13,45 miljoen aande
len uit.
Volgens de toelichting die Heide-
mij-topman drs. F. Luttmer en
zijn DHV-collega ir. J. Huis in 't
Veld gisteren in Amsterdam ga
ven, is de belangrijkste reden
voor de fusie dat de twee elkaar
goed aanvullen en door een bun
deling hun klanten beter kunnen
bedienen. Zo is Heidemij sterk in
milieu, uitvoering en commer
cieel vastgoed, terwijl DHV veel
doet in drink- en afvalwater, in
frastructuur en - mede door de
eerdere overname van het inge
nieursbureau van Philips - in
dustriële huisvesting.
»Deze varkens lijken zich er weinig van
aan te trekken dat ze het middelpunt vor
men van de zesde Landbouw Vakbeurs in
de Bossche Brabanthallen, die gisteren is
begonnen.
De beurs voor de intensieve veehouderij,
verwacht goede zaken te doen.
De sector beleeft goede tijden, dus de ver
wachtingen bij organisator Expo Manage
ment en de standhouders zijn hoogge
spannen. Het accent ligt op de varkens
houderij die goede jaren beleeft en weer
investeert.
Ruim driehonderd bedrijven presenteren
zich in Den Bosch.
Veehouders kunnen er kennisnemen van
het nieuwste op het gebied van onder an
dere stalinrichting, automatisering, voe
ders, klimaatbeheersing en medicatie.
De beurs trok vorig jaar 43.000 bezoekers.
De beurs duurt tot en met vrijdag.
De openingstijden zijn van 13.00 tot 22.00
uur.
FOTO JAN VERHOEFF
New York (anp/krf) - Pepsi Cola lijkt gedoemd
de eeuwige tweede te blijven in de strijd met
aartsrivaal Coca-Cola om de heerschappij op
de internationale frisdrankenmarkt.
Pepsi trof in het derde kwartaal wegens de proble
men in deze sector een voorziening van 376 miljoen
dollar.
Het kwartaal leverde door de voorziening een net
towinst op van slechts 248 miljoen gulden, een
schamel bedrag vergeleken met het resultaat over
de vergelijkbare periode van 1995.
PepsiCo wist zijn positie op de Amerikaanse thuis
markt nog goed te handhaven, maar buiten de Ver
enigde Staten ging het fout. In april startte het con
cem nog een campagne van een half miljard dollar,
waarmee de producent zich een blauw imago aan
mat om zich van het rode Coca-Cola te onderschei
den.
Concurrent Coca-Cola kan in zijn vuistje lachen. De
producent, sponsor van de in augustus gehouden
Olympische Spelen, zag de winst in de eerste negen
maanden stijgen. Het derde kwartaal leverde een
winst van 1,67 miljard gulden op.
Den Haag (anp) - Kamerlid
Van Gelder (PvdA) gaat ervan
uit dat de onderhandelingen
tussen Economische Zaken en
Samsung over voortzetting
van het failliete Fokker van
daag beginnen.
Dat zei hij gisteren na afloop van
besloten overleg tussen de Ka
mercommissie Economische Za
ken en de curatoren van Fokker.
Een woordvoerder van minister
Wijers (Economische Zaken) zei
dat hem daar niets over bekend
was. Hij sloot echter niet uit dat
er op ambtelijk niveau contact is.
Van Gelder zei verder te ver
wachten dat nog deze maand dui
delijk zal zijn of Fokker verder
gaat. Deze termijn hangt samen
met de positie van de toeleveran
ciers, die steeds meer moeite zeg
gen te hebben hun leveranties na
te komen.
Door de aarzeling bij de honder
den toeleveranciers om nog pro
ducten te leveren aan een failliet
verklaard Fokker, ging een ambi
tieus vliegtuigprogramma niet
door.
De curatoren van het bedrijf had
den plannen om naast het al be
staande bouwprogramma, dat
begin volgend jaar stopt, nog
eens 25 tot 35 vliegtuigen te laten
bouwen. De zoektocht naar een
industriële en financiële partner
was echter niet succesvol. Te veel
partijen twijfelden. „Het faillis
sement van Fokker begint een
zorgpunt te worden," constateren
de curatoren.
Wil het vervolgprogramma sla
gen, dan moet er een nieuwe par
tij opstaan die de productie bui
ten het faillissement voort wil
zetten. Dit blijkt uit het gisteren
gepubliceerde tweede curatoren-
verslag van Fokker.
De huidige eigenaar van Fokker,
Dasa, wil van de vliegtuigfabri
kant af. Het concern hoopt een
groot deel van zijn belang in de
voormalige Nederlandse 'love-
baby' te kunnen verkopen.
Dasa's bijna waardeloze aande
len zitten in de houdstermaat
schappij Fokker Holding, vyaarin
Dasa een meerderheidsbelang
van 78 procent had. De Neder
landse Staat controleerde de res
terende aandelen. De holding had
op haar beurt weer een meerder
heidsbelang van 51 procent in de
beursgenoteerde Fokker. Dat is
inmiddels gedaald tot onder de
50 procent na een gedeeltelijke
omwisseling van converteerbare
obligaties.
Voor een Fokker-certificaat
wordt op de Amsterdamse effec
tenbeurs ongeveer f 1,30 betaald.
Fokker zit inmiddels op het straf-
bankje.
Hoofddorp (anp) - Het spaar
programma Air Miles heeft de
snelle groei uit het eerste jaar
voort weten te zetten.
Van de zes miljoen Nederlandse
huishoudens doet inmiddels ruim
35 procent mee, vergeleken met
25 procent een jaar geleden. De
toeloop heeft hier en daar geleid
tot problemen bij het besteden
van de gespaarde punten.
Ook het aantal bedrijven waar
klanten Air Miles kunnen sparen,
is sinds augustus vorig fors toe
genomen, van 23 tot 33. De ge
spaarde punten zijn inmiddels te
besteden aan 18 attracties, inclu
sief de KLM. De Efteling is de
populairste attractie. Binnenkort
kunnen de spaarders ook met
KLM-partner UK Air naar diver
se bestemming in Engeland vlie
gen. Vluchten met KLM-dochter
Transavia zullen wellicht nog
volgen.
De snelle groei betekent dat
klantenservice van Air Miles re
gelmatig niet tegemoet kan ko
men aan de wensen van spaar
ders. Met name reserveren bij de
KLM en Center Pares blijkt nog
al eens moeilijk.
Door Louis van de Geijn
foïhem - Expansie is niet een doel op
I 'cllz™ waarnaar Heidemij streeft.
iiKendabel onze klanten bedienen op ge
wen waar we verstand van hebben,
!s?®s doel," zo drukte directievoor-
trrn kt H" Luttmer het vorig jaar uit,
viol ingenieurs- en ad-
'I, ®eau °P het punt stond op het
rsbord van de Amsterdamse effecten
huis te verschijnen.
en verdubbeling van de omzet aan het
2MnVln deze eeuw (°P 31 december
Met a US zou dem echter niet verbazen.
i ,!!e vorming van DHV Heidemij zet
D een reuzenstap in die richting.
ombmatie van twee van de grootste
reave o? "genieurs- en adviesbu-
iveraU zicl1 in de toP-vijf van de
onrW' Waar tot dusver Amerikaanse
Menietmngen als IFC Kaiser (7500
Black fcvrVwet 2,2 miliard gulden),
zet b Yea'ch (6100 werknemers, om-
to'l*)de toon zetten,
sen 1 ,emiiheeft ongeveer 8300 men-
zetval i i°0rY'ist en komt aan een om-
Omva "dljnrd gulden.
Uittml? Z'c'1 's geen verdienste, zoals
'oorrnv a,an8al> en dat geldt dus ook
komt in worden. Waar het op aan
HeiiW raïlches waarin DHV en
dighpiri1 °P®reren, is een brede deskun-
®nsn»rJanj^topkwaliteit en een wereld-
Veelv j netwerk.
Is help'1, k}anten rekenen immers ook
I Wereld tot hun W„rl,to,-rt.in on
stellen het op prijs als ze adviseurs kun
nen inschakelen die ze van huis uit ken
nen en tegelijk thuis zijn in die wereld.
Een vrucht van die benadering is bij
voorbeeld dat Heidemij in Groot-Brit-
tannië milieu-onderzoek doet op dertien
terreinen van een Amerikaanse autofa
brikant en voor diezelfde opdrachtgever
ook in Nederland en Duitsland in de bo
dem boort. Zonder een dochter-van-
naam in de Verenigde Staten zou het niet
eenvoudig zijn zulke orders te bemachti
gen.
Voor die internationale netwerken heb
ben DHV en Heidemij elkaar duidelijk
wat te bieden. De DHV Groep, in 1917
opgericht, omspant inmiddels vijftien
ingenieursbureaus waar circa 2300 men
sen werken, verdeeld over veertig vesti
gingen in de hele wereld.
Water, infrastructuur (allerlei soorten
van verbindingen), verkeer en vervoer en
industriële huisvesting behoren tot de
specifieke werkterreinen. Iets meer dan
de helft van de omzet wordt in het bui
tenland behaald.
De groep heeft de laatste jaren veel aan
dacht besteed aan het Verre Oosten, telt
inmiddels kantoren in China, Sri Lanka
en Laos. Ook in Oost-Europa heeft DHV
de laatste jaren een kantorennet opge
bouwd.
Heidemij heeft zich de laatste jaren met
grote overnames in onder meer Neder
land (Grabowsky Poort) en in de Vere
nigde Staten (Geraghty Miller) tot een
Drs. F. P. Luttmer
FOTO ANP
concern met internationale allure opge
werkt. Nog dit jaar nam Heidemij het
Nederlandse ingenieursbureau Starke
Diekstra en het Amerikaanse bedrijf
Piedmont Olsen Hensley over.
De onderneming telt nu ongeveer 6000
werknemers en is op weg naar een jaar
omzet van meer dan een miljard gulden.
Ruim de helft daarvan komt in het bui
tenland tot stand.
Opvallend is dat beide fusiepartners nog
betrekkelijk weinig rendement hebben
kunnen laten zien van hun expansiedrift.
De winst van Heidemij blijft al geruime
tijd hangen (vorig jaar 27 miljoen gul
den) en blijft ver achter bij de groei van
de omzet. Voor het lopende jaar ver
wachtte Luttmer eerder een ongeveer ge
lijkblijvende winst bij een omzetstijging
van twintig procent. De in veel markten
krimpende milieuportefeuille is daar
mede debet aan.
DHV heeft de afgelopen jaren flink wat
op het eigen vermogen ingeteerd voor de
financiering van een reeks van overna
mes. Vooral 1992 was een hectisch jaar,
waarin zes bedrijven werden ingelijfd en
de omzet van 278 miljoen naar 395 mil
joen steeg.
Niettemin moest DHV vorig jaar verlies
noteren. Dat had te maken met een aan-
tal ingrepen in de internationale organi
satie, onder meer in Spanje, Engeland en
Duitsland. In de eerste helft van 1996
was er een winst van 1,6 miljoen, maar
die blijft nog ver achter bij het niveau
van de eerste jaren negentig.
Onderwijl stapte topman ir. F. Spaarga
ren vorig jaar 'om persoonlijke redenen'
op. Per 1 december is hij opgevolgd door
ir. J.C. Huis in 't Veld.
De aansluiting bij Heidemij, die door de
ongelijke verhoudingen ook wel ais een
overname mag worden beschouwd, is fi
nancieel gezien een uitkomst voor de
Amersfoortse groep. Heidemij heeft im
mers door de beursnotering in de Vere
nigde Staten en in Nederland toegang tot
de kapitaalmarkt.
Of die entree met succes kan worden ge
bruikt, zal echter afhangen van het ren
dement dat de combinatie kan laten zien.
Heidemij en DHV verzekerden gisteren
dat de plaatsing van 5,25 miljoen aande
len Heidemij bij de personeelsstichting
die DHV in eigendom heeft, niet tot een
daling van de winst per aandeel zal lei
den.
De winstbijdrage van DHV moet derhal
ve de 'verwachtering' aan de kant van
Heidemij ruimschoots compenseren. Be
leggers vertrouwden daar gisteren ken
nelijk op: de koers van het Heidemij-
aandeel eindigde negentig cent hoger op
18,30 gulden.
Heidemij, dat als gevolg van de overna
mereeks de omzet in vijf jaar tijd vrijwel
verdrievoudigde, leek toe aan een perio
de van consolidatie. Topman Luttmer'
wekte nog in mei de indruk dat hij de ko
mende tijd de aandacht vooral zou gaan
richten op het verbeteren van de samen
hang tussen al die oude en nieuwe Hei-
demij-bedrijven.
Met de DHV-stal erbij ziet Luttmer zijn
'huiswerk' alleen maar verder opstape
len. Niet de gemakkelijkste kluif zal de
stroomlijning zijn van beide organisaties
in de Nederlandse markt, waar de com
binatie met een omzet van ruimschoots
een half miljard een wel zeer dominante
positie inneemt.
We dachten hopelijk
toch niet dat reclame
simpel is? Neem nou
de verse campagne voor het
snoepje Meller. Naar die film
pjes moet je nog verdraaid
goed kijken om te snappen
waar het over gaat.
Maar eerst even dit. Een paar
jaar terug schreef ik in deze
rubriek een stukje over een re
clame voor Fruit-tella. Dat
filmpje was exemplarisch voor
de moderne, internationale en
vooral veramerikaniseerde re
clame. Dat wil zeggen wel vro
lijk, maar niet humoristisch en
heel kleinburgerlijk.
Nou woont meneer Van Melie
recht tegenover ons kantoor
en de mensen die daar werken
zijn zeer betrokken bij hun
zaak. Dus kreeg ik de volgen
de dag een doos snoep met een
briefje waarin ik vriendelijk
werd bedankt voor het 'leuke
artikeltje'. Neen, dat was niet
echt gemeend.
Daarmee sta ik natuurlijk nu
wel voor een dilemma: een
aardig stukje levert een schou
derklopje op, maar een venij
nige rubriek een lading snoep
waar mijn kinderschare nog
weken buikpijn van lijdt.
Want de Meller is dus het
nieuwe snoepje van Van Mel
ie. Het Bredase bedrijf is
dankzij vooral Mentos en in
mindere mate Fruit-tella een
internationaal vermaard
snoepjesconcern geworden.
De Meller moet een verse loot
aan de boom worden, waar en
kele vorige producten van het
concern niet brachten wat
werd verwacht.
Dat is niet zo vreemd. Het be
reiden van een lekker snoepje
is eenvoudig. Het scheppen
van een internationaal merk is
ander werk. Niet alleen moet
het snoepje lekker smaken, ie
dereen moet weten hoe dat
snoepje heet en alleen al bij de
gedachte een warm gevoel van
binnen krijgen. Dan moet het
snoepje overal ter wereld ver
krijgbaar zijn: niet alleen in de
winkel, maar ook bij de kran
tenkiosk en het tankstation.
Nu wil iedereen wel zo'n
merk-snoepje en elk jaar pro
beren de bedrijven dan ook
honderden, zo niet duizenden
nieuwe lekkernijen te introdu
ceren, waarvan zeker 95 pro
cent mislukt. Het succesvol
neerzetten van één internatio
naal merk kost vele honderden
miljoenen guldens. Veel multi
nationals vinden het veiliger
om voor zo'n bedrag een be
staand snoepje op te kopen
Door Willem Reijn
dan weer een ander merk uit
te proberen. Want het mark
eten van een snoepje houdt
iets van 'trial and error'.
Van Melie probeert nu dus de
Meller. Als motto draagt het
snoepje 'the little kick inside'
mee. Dat slaat op de pittige
kern van chocolade in de dra
gee van caramel.
Ik heb pas één Meller-filmpje
gezien en ik wil graag meteen
zeggen: Onamerikaans leuk!
(Dan maar geen doos snoep).
We zien drie heren in een Rus
sische maffia-slagorde naar
een woning lopen. We wach
ten op een bloedige confronta
tie. De mannen checken nog
even de omgeving, bellen aan
en rennen weg. Leuk, verras
send en onschuldig!
Dat Meller een snoepje is,
doet er minder toe dan dat het
merk en het gevoel blijven
hangen. Dat is dus moderne
reclame: geen woord over het
product ('heerlijke caramel
met een verrassend toefje cho
cola') of over de prijs ('als in
troductie drie rollen voor de
prijs van twee').
Maar het gaat verder. 'The litt
le kick inside' slaat niet alleen
op het product (trouwens, die
link lijkt me niet zo maar auto
matisch gelegd), maar ook op
het filmpje zelf. Waarom
houdt een criminele meneer
zich bezig met een kinderlijk
pesterijtje als belletje trekken?
Dat is zijn little kick inside.
Ook staat er aan het eind een
rare meneer Mellers toe te
kennen voor het filmpje. Die
man was me niet opgevallen,
tot het me was verteld. Zo'n
filmpje is dus weer moeilijker
dan je denkt.
Niet gehinderd door deze ken
nis heb ik genoten van de Mel-
ler-campagne. Van eigen bo
dem een lekker snoepje en een
aardige reclame, dat is zo waar
leuk nieuws.
Barendrecht - Amper is de nieuwe megaveiling The Greenery met
veel bombarie een hippe promotiecampagne gestart om de consu
ment aan de spruit te krijgen, of ze kampt met een heus spruiten-
tekort. Niet omdat het storm loopt in de winkels maar omdat de
telers de afgelopen week onvoldoende van de groene bolletjes van
het land haalden.
Dat bevestigt productmanager spruiten Jasperse van de veiling
organisatie. Hij heeft vorige week alle telers een brandbrief ge
stuurd met het vriendelijke verzoek meer spruiten te oogsten.
„Er zijn genoeg spruiten maar ze staan allemaal op het land," al
dus Jasperse. De oogst kwam relatief laat op gang door het slech
te weer. Ook hebben veel telers het nog druk met het binnenhalen
van aardappelen die ze vaak ook verbouwen.
Den Haag - De Nederlandse export is in de eerste helft van dit
jaar met 2 procent toegenomen tot 161 miljard gulden, vergeleken
met de tussenstand van 1995. De uitvoer naar landen van de Eu
ropese Unie was 130 miljard, een stijging met 3 procent, meldt het
CBS. Buiten de EU werd voor 31 miljard aan goederen afgezet, 2
procent minder dan vorig jaar.
De invoer bleef in zijn geheel met 144 miljard vrijwel gelijk. De
cijfers resulteren in een handelsoverschot dat twee miljard hoger
ligt dan in de eerste helft van vorig jaar. Het overschot is nu ruim
zestien miljard gulden.
Den Haag - Vervoersbedrijven verwachten dat invoering van de
chipkaart in het openbaar vervoer een investering vergt van vier-
vijfhonderd miljoen gulden. Elektronisch betalen met Chipper
of Chipknip maakt het openbaar vervoer aantrekkelijker, onder
meer doordat alle verschillende kaarten geïntegreerd kunnen
worden in één systeem.
Dit staat in de voorlopige nota Implementatie Openbaar vervoer,
die minister Jorritsma van Verkeer voorbereidt. In de nota ont
breken volgens een woordvoerder nog de belangrijkste passages,
zoals de financiële paragraaf en de voorwaarden waaronder de
chipkaart wordt ingevoerd.
Den Haag - De vliegtuigbrandstof kerosine is de laatste tijd zo
sterk in prijs gestegen, dat drie chartermaatschappijen besloten
hebben een brandstoftoeslag in rekening te brengen. Dat betekent
dat vliegreizen die vakantiereizigers boeken via de Nederlandse
touroperators vanaf 1 november duurder worden.
Dat blijkt uit een bekendmaking van de ANVR. Die heeft over de
brandstoftoeslag afspraken gemaakt met Transavia, Martinair en
Air Holland. De hoogte van de toeslagen varieert met de bestem
ming. Voor bestemmingen rond het westelijk deel van de Middel
landse Zee geldt een toeslag van 17 gulden per persoon. Voor de
Canarische Eilanden is de toeslag 27 gulden en wie naar Egypte of
Israël wil is per persoon 32 gulden duurder uit.
De toeslag geldt alleen voor nieuwe boekingen vanaf 16 oktober.
De toeslagen gelden voor de periode van 1 november tot en met 31
maart. Transavia gaat ook op zijn lijndiensten toeslagen bereke
nen. Deze zijn gelijk aan hetgeen met de touroperators is afge
sproken.
Emmen - In Emmen is de eerste vakbond voor krantenbezorgers
opgericht. Initiatiefnemers H. Bos en S. Eefting noemen het de
hoogste tijd dat een aantal arbeidsomstandigheden wordt verbe
terd. Krantenbezorgers verdienen nu gemiddeld veertig gulden
per week. Dat bedrag moet volgens de nieuwe vakbond fors om
hoog. De huidige beloning bedraagt vier of vijf cent per krant.
De Bond voor Kranten Bezorgers (BvKB) wordt binnenkort inge
schreven bij de Kamer van Koophandel. De vakorganisatie zoekt
aansluiting bij de FNV.
Het zijn vaak scholieren die de kranten dagelijks bezorgen. Bos en
Eefting vinden het werk zwaar onderbetaald, vooral als je be
denkt dat het zes dagen per week door weer en wind moet worden
verricht.