kas Heidemij in wereldtop door fusie ivlnt! Elsevier en VNU verliezen strijd om Blenheim Landbouwbeurs in teken groei Pepsi legt het af tegen Coca-Cola Vandaag starten onderhandelingen Fokker Stroomlijnen organisaties Heidemij-DHV geen gemakkelijke kluif ECONOMIE A7 Minister Wijers: 'Concurrentie chipkaart goed' Aandelen Een op de drie Nederlanders neemt Air Miles KOP MUNT Kick! ECONOMIE KORT Greenery komt spruiten tekort Uitvoer stijgt licht OV-Chipkaart kost half miljard Dure kerosine leidt tot toeslag charters Eerste vakbond voor krantenbezorgers (CTOBER 1996 A6 I DE STEM I I I I I WOENSDAG 16 OKTOBER 1996 jhrysler 32'/, [iticorp 93% ons.edison 28% igit.equipm. 34% lupontnemours 96 low chemical 78% lastman kodak 77 ixxon corp 87% brd motor 32% jen. electric 95% ien. motors 51 oodyear 45% fewlett-pack. 46% pt. bus.mach. 129% it industries 23% (lm airlines 24% jpn 35% .cdonnell 53% lerck co. 71% pobil oil 118% ice vd grinten 112 tmegafinanc. 32% hilips 36 ïoyal dutch 164% »ears roebuck 495/ ihell tr. 98% exaco ine. 101% ravelers 53 jnilever nv 157 united techn. 122 westinghouse 18% whitman corp 23% woolworth 21 96 78'/ 79 87'/, 337, 95'/, 52/ 45 46/ 129/ 237 257 35'/, ■537 717 1187 1127 33'/, 35 165'/, 487 98 1007 52'/, 156'/, 122'/, 21'/, A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan/bieden gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dvidend 2030 2,20 ,90 3198 0,30 ,80 1418 2,70 ,00 1478 1,20 ,50 1676 3,10 3,40 1835 0,90 ,70 1523 4,40 ,30 1004 2,30 ,00 1000 13,80 15,00 900 0,30 3,40 1162 3,50 a ,30 1158 9,40 3,80 4023 39,50 b <2,20 1318 29,50 b 22,00 2804 24,50 b 25,00 1752 10,30 12,80 1298 6,00 1,80 b 10241 2,90 1,00 2505 1,20 ,60 a 909 0,40 3,60 3105 41,00 41,50 a 2705 28,50 a 31,00 3867 9,50 11.00 a 7354 5,10 5,20 1814 37,00 b 41,50 a 1843 23,50 25,00 a 912 1,70 1,60 1250 3,30 ,60 fa 995 6,80 a 1,00 876 2,50 a ,70 970 4,00 1,70 2728 5,70 5,20 1828 11,00 1,80 3835 5,50 a 1,20 912 24,50 23,00 1104 3,30 3,70 4439 1.40 .70 2896 0,20 1,30 1263 1,40 ,50 1304 2,60 2,80 848 1,40 ,80 1064 1,20 ,40 1423 3,00 5.60 1069 1,20 2,30 1111 3,50 1,60 938 0,80 1,40 1357 5,30 „90 2216 2,80 (2,50 941 1,20 ,30 1337 2,50 ,2,90 is zelfs de knapste Dankzij de Actie krant. n de deelnemence it ten goede aan de van io landelijk! ting krijgen. Dat i: Londen (anp) - De uitgevers VNU en Reed Elsevier lijken te zijn afgetroefd in hun po- 2en greep te krijgen op het I Britse Blenheim, organisator van beurzen en tentoonstel lingen. I uet Britse concern United News jS Media maakte gisterochtend Lkend een bod van 500 pence Ler aandeel ofwel in totaal 1,6 I miljard gulden op Blenheim te hebben uitgebracht en daarop al 51 procent van de aandelen toe gezegd te hebben gekregen. Vorige week werd bekend dat VNU een belang van 14,9 procent in Blenheim had verworven, ook voor 500 pence per aandeel. Het Nederlandse concem liet weten te overwegen het belang uit te breiden, maar voorlopig niet met een bod op alle aandelen te zullen komen. Wel zei VNU zijn positie te heroverwegen als een derde partij een volledig bod zou uit brengen. VNU ziet nu definitief af van een tegenbod. Een woordvoerder voegde eraan toe dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat VNU afscheid neemt van zijn pas ver worven belang. „We moeten ui teraard wel de biedingsvoor- waarden bekijken." Gezien de hoogte van het bod, lijdt het be drijf bij verkoop een 'verwaar loosbaar verliesje'. Reed Elsevier wenste geen enkel commentaar te geven op de overnamestrijd rond Blenheim. Volgens berichten in de Britse pers was Reed Elsevier wel uit op volledige overneming van Blen heim. Het Nederlands-Britse concern had daartoe het belang van VNU willen overnemen. Reed Elsevier wilde op die berichten geen commentaar geven. Pogingen het tij te keren lijken zinloos. United News Media deelde gisteren mee met Blen heim een akkoord te hebben over het bod en onderstreepte dat de toezeggingen van in totaal 51 procent van de aandelen onher roepelijk zijn. Blenheim telt achthonderd werk nemers en boekte vorig jaar een omzet van 550 miljoen gulden. United News Media is op het terrein van beurzen en tentoon stellingen al actief via dochterbe drijf Miller Freeman. Via overne ming van Blenheim ontstaat op dit gebied de grootste organisator ter wereld, met een jaaromzet van omstreeks 1,5 miljard. Reed Elsevier is ook een belang rijke partij op de markt. Dochter bedrijf Reed Exhibition Compa nies organiseerde vorig jaar 310 grote beurzen. VNU heeft op dit terrein activiteiten in de Verenig de Staten en Engeland, maar is veel kleiner. Van onze redactie economie j Arnhem - Het Arnhemse ingenieurs- en adviesbureau Heidemij wil rond de jaarwisseling fuseren met de Amersfoortse collega DHV. De nieuwe combinatie zal met een omzet van circa 1,4 miljard gulden en 8300 werknemers behoren tot de wereldwij- I de top-5 en nummer een in Europa zijn. I In eigen land wordt DHV Heide mij, zoals de nieuwe onderne ming zal gaan heten, marktleider op het gebied van advies en engi neering. Het Arnhemse hoofd kantoor van Heidemij - 6000 werknemers en rond 1 miljard gulden omzet - wordt ook de ze- I tel van het nieuwe bedrijf. De gisteren aangekondigde fusie, 1 waarvoor in het voorjaar het idee ontstond, zal leiden tot verlies van arbeidsplaatsen. Dat zal vooral ondersteunende functies j en banen in de 'marktbewerking' j betreffen. Om hoeveel banen het j gaat en waar is nog niet bekend. DHV Heidemij wil het wegsnij den van dubbel werk opvangen door natuurlijk verloop en her- Den Haag (anp) - De concurren tie tussen de banken over de chipper en de chipknip zal de iument alleen maar ten goede len, vindt minister Wijers (Economische Zaken). Hij gaat er vanuit dat de concurrentie lagere tarieven tot gevolg zal hebben. De bewindsman ziet dan ook geen enkele reden de Nederland- sche Bank te vragen om te bemid delen in het conflict. Hij ant woordt dat, mede namens collega Zalm van Financiën, op vragen van Kamerlid Rabbae van j GroenLinks. ,:rs verwacht dat als er twee i chipkaarten op de markt komen zowel voor de consumenten als de winkeliers voordeel ontstaat. De aanbieders zal er veel aan gele gen zijn een zo aantrekkelijk mo gelijk product op de markt te brengen tegen zo laag mogelijke kosten. Om klanten te trekken zullen de banken er wel voor zor gen zo veel mogelijk informatie over hun product te verstrekken. De vrees van GroenLinks dat het op de markt komen van twee kaarten tot verwarring zal leiden, deelt Wijers niet. ffij gaat er vanuit dat de betaal automaten voor de elektronische portemonnee, beide kaarten zul- 'en accepteren. De gezamenlijke banken ener- ajjds en de Postbank anderzijds zijn al weken in de slag om po tentiële afnemers te overtuigen van de voordelen van hun chip plaatsing. De voorgenomen fusie moet nog worden besproken met vakbon den en ondernemingsraden ter wijl de beoogde partners ook nog eikaars boeken moeten bekijken. Momenteel hebben alleen direc ties en commissarissen er him ze gen aan gegeven. Eind dit jaar of begin volgend jaar spreken de aandeelhouders het laatste woord. De fusie krijgt gestalte doordat het huidige Heidemij 5,25 mil joen nieuwe aandelen plaatst bij de stichting DHV. Die stichting is enig aandeelhouder van het bu reau uit Amersfoort en is in han den van het personeel. Door deze constructie krijgt het DHV-per- soneel een even groot belang als de in de stichting Lovinklaan verenigde medewerkers van Hei demij. Op de Amsterdamse beurs en de Amerikaanse beeldscher menbeurs Nasdaq staan dan de resterende 13,45 miljoen aande len uit. Volgens de toelichting die Heide- mij-topman drs. F. Luttmer en zijn DHV-collega ir. J. Huis in 't Veld gisteren in Amsterdam ga ven, is de belangrijkste reden voor de fusie dat de twee elkaar goed aanvullen en door een bun deling hun klanten beter kunnen bedienen. Zo is Heidemij sterk in milieu, uitvoering en commer cieel vastgoed, terwijl DHV veel doet in drink- en afvalwater, in frastructuur en - mede door de eerdere overname van het inge nieursbureau van Philips - in dustriële huisvesting. »Deze varkens lijken zich er weinig van aan te trekken dat ze het middelpunt vor men van de zesde Landbouw Vakbeurs in de Bossche Brabanthallen, die gisteren is begonnen. De beurs voor de intensieve veehouderij, verwacht goede zaken te doen. De sector beleeft goede tijden, dus de ver wachtingen bij organisator Expo Manage ment en de standhouders zijn hoogge spannen. Het accent ligt op de varkens houderij die goede jaren beleeft en weer investeert. Ruim driehonderd bedrijven presenteren zich in Den Bosch. Veehouders kunnen er kennisnemen van het nieuwste op het gebied van onder an dere stalinrichting, automatisering, voe ders, klimaatbeheersing en medicatie. De beurs trok vorig jaar 43.000 bezoekers. De beurs duurt tot en met vrijdag. De openingstijden zijn van 13.00 tot 22.00 uur. FOTO JAN VERHOEFF New York (anp/krf) - Pepsi Cola lijkt gedoemd de eeuwige tweede te blijven in de strijd met aartsrivaal Coca-Cola om de heerschappij op de internationale frisdrankenmarkt. Pepsi trof in het derde kwartaal wegens de proble men in deze sector een voorziening van 376 miljoen dollar. Het kwartaal leverde door de voorziening een net towinst op van slechts 248 miljoen gulden, een schamel bedrag vergeleken met het resultaat over de vergelijkbare periode van 1995. PepsiCo wist zijn positie op de Amerikaanse thuis markt nog goed te handhaven, maar buiten de Ver enigde Staten ging het fout. In april startte het con cem nog een campagne van een half miljard dollar, waarmee de producent zich een blauw imago aan mat om zich van het rode Coca-Cola te onderschei den. Concurrent Coca-Cola kan in zijn vuistje lachen. De producent, sponsor van de in augustus gehouden Olympische Spelen, zag de winst in de eerste negen maanden stijgen. Het derde kwartaal leverde een winst van 1,67 miljard gulden op. Den Haag (anp) - Kamerlid Van Gelder (PvdA) gaat ervan uit dat de onderhandelingen tussen Economische Zaken en Samsung over voortzetting van het failliete Fokker van daag beginnen. Dat zei hij gisteren na afloop van besloten overleg tussen de Ka mercommissie Economische Za ken en de curatoren van Fokker. Een woordvoerder van minister Wijers (Economische Zaken) zei dat hem daar niets over bekend was. Hij sloot echter niet uit dat er op ambtelijk niveau contact is. Van Gelder zei verder te ver wachten dat nog deze maand dui delijk zal zijn of Fokker verder gaat. Deze termijn hangt samen met de positie van de toeleveran ciers, die steeds meer moeite zeg gen te hebben hun leveranties na te komen. Door de aarzeling bij de honder den toeleveranciers om nog pro ducten te leveren aan een failliet verklaard Fokker, ging een ambi tieus vliegtuigprogramma niet door. De curatoren van het bedrijf had den plannen om naast het al be staande bouwprogramma, dat begin volgend jaar stopt, nog eens 25 tot 35 vliegtuigen te laten bouwen. De zoektocht naar een industriële en financiële partner was echter niet succesvol. Te veel partijen twijfelden. „Het faillis sement van Fokker begint een zorgpunt te worden," constateren de curatoren. Wil het vervolgprogramma sla gen, dan moet er een nieuwe par tij opstaan die de productie bui ten het faillissement voort wil zetten. Dit blijkt uit het gisteren gepubliceerde tweede curatoren- verslag van Fokker. De huidige eigenaar van Fokker, Dasa, wil van de vliegtuigfabri kant af. Het concern hoopt een groot deel van zijn belang in de voormalige Nederlandse 'love- baby' te kunnen verkopen. Dasa's bijna waardeloze aande len zitten in de houdstermaat schappij Fokker Holding, vyaarin Dasa een meerderheidsbelang van 78 procent had. De Neder landse Staat controleerde de res terende aandelen. De holding had op haar beurt weer een meerder heidsbelang van 51 procent in de beursgenoteerde Fokker. Dat is inmiddels gedaald tot onder de 50 procent na een gedeeltelijke omwisseling van converteerbare obligaties. Voor een Fokker-certificaat wordt op de Amsterdamse effec tenbeurs ongeveer f 1,30 betaald. Fokker zit inmiddels op het straf- bankje. Hoofddorp (anp) - Het spaar programma Air Miles heeft de snelle groei uit het eerste jaar voort weten te zetten. Van de zes miljoen Nederlandse huishoudens doet inmiddels ruim 35 procent mee, vergeleken met 25 procent een jaar geleden. De toeloop heeft hier en daar geleid tot problemen bij het besteden van de gespaarde punten. Ook het aantal bedrijven waar klanten Air Miles kunnen sparen, is sinds augustus vorig fors toe genomen, van 23 tot 33. De ge spaarde punten zijn inmiddels te besteden aan 18 attracties, inclu sief de KLM. De Efteling is de populairste attractie. Binnenkort kunnen de spaarders ook met KLM-partner UK Air naar diver se bestemming in Engeland vlie gen. Vluchten met KLM-dochter Transavia zullen wellicht nog volgen. De snelle groei betekent dat klantenservice van Air Miles re gelmatig niet tegemoet kan ko men aan de wensen van spaar ders. Met name reserveren bij de KLM en Center Pares blijkt nog al eens moeilijk. Door Louis van de Geijn foïhem - Expansie is niet een doel op I 'cllz™ waarnaar Heidemij streeft. iiKendabel onze klanten bedienen op ge wen waar we verstand van hebben, !s?®s doel," zo drukte directievoor- trrn kt H" Luttmer het vorig jaar uit, viol ingenieurs- en ad- 'I, ®eau °P het punt stond op het rsbord van de Amsterdamse effecten huis te verschijnen. en verdubbeling van de omzet aan het 2MnVln deze eeuw (°P 31 december Met a US zou dem echter niet verbazen. i ,!!e vorming van DHV Heidemij zet D een reuzenstap in die richting. ombmatie van twee van de grootste reave o? "genieurs- en adviesbu- iveraU zicl1 in de toP-vijf van de onrW' Waar tot dusver Amerikaanse Menietmngen als IFC Kaiser (7500 Black fcvrVwet 2,2 miliard gulden), zet b Yea'ch (6100 werknemers, om- to'l*)de toon zetten, sen 1 ,emiiheeft ongeveer 8300 men- zetval i i°0rY'ist en komt aan een om- Omva "dljnrd gulden. Uittml? Z'c'1 's geen verdienste, zoals 'oorrnv a,an8al> en dat geldt dus ook komt in worden. Waar het op aan HeiiW raïlches waarin DHV en dighpiri1 °P®reren, is een brede deskun- ®nsn»rJanj^topkwaliteit en een wereld- Veelv j netwerk. Is help'1, k}anten rekenen immers ook I Wereld tot hun W„rl,to,-rt.in on stellen het op prijs als ze adviseurs kun nen inschakelen die ze van huis uit ken nen en tegelijk thuis zijn in die wereld. Een vrucht van die benadering is bij voorbeeld dat Heidemij in Groot-Brit- tannië milieu-onderzoek doet op dertien terreinen van een Amerikaanse autofa brikant en voor diezelfde opdrachtgever ook in Nederland en Duitsland in de bo dem boort. Zonder een dochter-van- naam in de Verenigde Staten zou het niet eenvoudig zijn zulke orders te bemachti gen. Voor die internationale netwerken heb ben DHV en Heidemij elkaar duidelijk wat te bieden. De DHV Groep, in 1917 opgericht, omspant inmiddels vijftien ingenieursbureaus waar circa 2300 men sen werken, verdeeld over veertig vesti gingen in de hele wereld. Water, infrastructuur (allerlei soorten van verbindingen), verkeer en vervoer en industriële huisvesting behoren tot de specifieke werkterreinen. Iets meer dan de helft van de omzet wordt in het bui tenland behaald. De groep heeft de laatste jaren veel aan dacht besteed aan het Verre Oosten, telt inmiddels kantoren in China, Sri Lanka en Laos. Ook in Oost-Europa heeft DHV de laatste jaren een kantorennet opge bouwd. Heidemij heeft zich de laatste jaren met grote overnames in onder meer Neder land (Grabowsky Poort) en in de Vere nigde Staten (Geraghty Miller) tot een Drs. F. P. Luttmer FOTO ANP concern met internationale allure opge werkt. Nog dit jaar nam Heidemij het Nederlandse ingenieursbureau Starke Diekstra en het Amerikaanse bedrijf Piedmont Olsen Hensley over. De onderneming telt nu ongeveer 6000 werknemers en is op weg naar een jaar omzet van meer dan een miljard gulden. Ruim de helft daarvan komt in het bui tenland tot stand. Opvallend is dat beide fusiepartners nog betrekkelijk weinig rendement hebben kunnen laten zien van hun expansiedrift. De winst van Heidemij blijft al geruime tijd hangen (vorig jaar 27 miljoen gul den) en blijft ver achter bij de groei van de omzet. Voor het lopende jaar ver wachtte Luttmer eerder een ongeveer ge lijkblijvende winst bij een omzetstijging van twintig procent. De in veel markten krimpende milieuportefeuille is daar mede debet aan. DHV heeft de afgelopen jaren flink wat op het eigen vermogen ingeteerd voor de financiering van een reeks van overna mes. Vooral 1992 was een hectisch jaar, waarin zes bedrijven werden ingelijfd en de omzet van 278 miljoen naar 395 mil joen steeg. Niettemin moest DHV vorig jaar verlies noteren. Dat had te maken met een aan- tal ingrepen in de internationale organi satie, onder meer in Spanje, Engeland en Duitsland. In de eerste helft van 1996 was er een winst van 1,6 miljoen, maar die blijft nog ver achter bij het niveau van de eerste jaren negentig. Onderwijl stapte topman ir. F. Spaarga ren vorig jaar 'om persoonlijke redenen' op. Per 1 december is hij opgevolgd door ir. J.C. Huis in 't Veld. De aansluiting bij Heidemij, die door de ongelijke verhoudingen ook wel ais een overname mag worden beschouwd, is fi nancieel gezien een uitkomst voor de Amersfoortse groep. Heidemij heeft im mers door de beursnotering in de Vere nigde Staten en in Nederland toegang tot de kapitaalmarkt. Of die entree met succes kan worden ge bruikt, zal echter afhangen van het ren dement dat de combinatie kan laten zien. Heidemij en DHV verzekerden gisteren dat de plaatsing van 5,25 miljoen aande len Heidemij bij de personeelsstichting die DHV in eigendom heeft, niet tot een daling van de winst per aandeel zal lei den. De winstbijdrage van DHV moet derhal ve de 'verwachtering' aan de kant van Heidemij ruimschoots compenseren. Be leggers vertrouwden daar gisteren ken nelijk op: de koers van het Heidemij- aandeel eindigde negentig cent hoger op 18,30 gulden. Heidemij, dat als gevolg van de overna mereeks de omzet in vijf jaar tijd vrijwel verdrievoudigde, leek toe aan een perio de van consolidatie. Topman Luttmer' wekte nog in mei de indruk dat hij de ko mende tijd de aandacht vooral zou gaan richten op het verbeteren van de samen hang tussen al die oude en nieuwe Hei- demij-bedrijven. Met de DHV-stal erbij ziet Luttmer zijn 'huiswerk' alleen maar verder opstape len. Niet de gemakkelijkste kluif zal de stroomlijning zijn van beide organisaties in de Nederlandse markt, waar de com binatie met een omzet van ruimschoots een half miljard een wel zeer dominante positie inneemt. We dachten hopelijk toch niet dat reclame simpel is? Neem nou de verse campagne voor het snoepje Meller. Naar die film pjes moet je nog verdraaid goed kijken om te snappen waar het over gaat. Maar eerst even dit. Een paar jaar terug schreef ik in deze rubriek een stukje over een re clame voor Fruit-tella. Dat filmpje was exemplarisch voor de moderne, internationale en vooral veramerikaniseerde re clame. Dat wil zeggen wel vro lijk, maar niet humoristisch en heel kleinburgerlijk. Nou woont meneer Van Melie recht tegenover ons kantoor en de mensen die daar werken zijn zeer betrokken bij hun zaak. Dus kreeg ik de volgen de dag een doos snoep met een briefje waarin ik vriendelijk werd bedankt voor het 'leuke artikeltje'. Neen, dat was niet echt gemeend. Daarmee sta ik natuurlijk nu wel voor een dilemma: een aardig stukje levert een schou derklopje op, maar een venij nige rubriek een lading snoep waar mijn kinderschare nog weken buikpijn van lijdt. Want de Meller is dus het nieuwe snoepje van Van Mel ie. Het Bredase bedrijf is dankzij vooral Mentos en in mindere mate Fruit-tella een internationaal vermaard snoepjesconcern geworden. De Meller moet een verse loot aan de boom worden, waar en kele vorige producten van het concern niet brachten wat werd verwacht. Dat is niet zo vreemd. Het be reiden van een lekker snoepje is eenvoudig. Het scheppen van een internationaal merk is ander werk. Niet alleen moet het snoepje lekker smaken, ie dereen moet weten hoe dat snoepje heet en alleen al bij de gedachte een warm gevoel van binnen krijgen. Dan moet het snoepje overal ter wereld ver krijgbaar zijn: niet alleen in de winkel, maar ook bij de kran tenkiosk en het tankstation. Nu wil iedereen wel zo'n merk-snoepje en elk jaar pro beren de bedrijven dan ook honderden, zo niet duizenden nieuwe lekkernijen te introdu ceren, waarvan zeker 95 pro cent mislukt. Het succesvol neerzetten van één internatio naal merk kost vele honderden miljoenen guldens. Veel multi nationals vinden het veiliger om voor zo'n bedrag een be staand snoepje op te kopen Door Willem Reijn dan weer een ander merk uit te proberen. Want het mark eten van een snoepje houdt iets van 'trial and error'. Van Melie probeert nu dus de Meller. Als motto draagt het snoepje 'the little kick inside' mee. Dat slaat op de pittige kern van chocolade in de dra gee van caramel. Ik heb pas één Meller-filmpje gezien en ik wil graag meteen zeggen: Onamerikaans leuk! (Dan maar geen doos snoep). We zien drie heren in een Rus sische maffia-slagorde naar een woning lopen. We wach ten op een bloedige confronta tie. De mannen checken nog even de omgeving, bellen aan en rennen weg. Leuk, verras send en onschuldig! Dat Meller een snoepje is, doet er minder toe dan dat het merk en het gevoel blijven hangen. Dat is dus moderne reclame: geen woord over het product ('heerlijke caramel met een verrassend toefje cho cola') of over de prijs ('als in troductie drie rollen voor de prijs van twee'). Maar het gaat verder. 'The litt le kick inside' slaat niet alleen op het product (trouwens, die link lijkt me niet zo maar auto matisch gelegd), maar ook op het filmpje zelf. Waarom houdt een criminele meneer zich bezig met een kinderlijk pesterijtje als belletje trekken? Dat is zijn little kick inside. Ook staat er aan het eind een rare meneer Mellers toe te kennen voor het filmpje. Die man was me niet opgevallen, tot het me was verteld. Zo'n filmpje is dus weer moeilijker dan je denkt. Niet gehinderd door deze ken nis heb ik genoten van de Mel- ler-campagne. Van eigen bo dem een lekker snoepje en een aardige reclame, dat is zo waar leuk nieuws. Barendrecht - Amper is de nieuwe megaveiling The Greenery met veel bombarie een hippe promotiecampagne gestart om de consu ment aan de spruit te krijgen, of ze kampt met een heus spruiten- tekort. Niet omdat het storm loopt in de winkels maar omdat de telers de afgelopen week onvoldoende van de groene bolletjes van het land haalden. Dat bevestigt productmanager spruiten Jasperse van de veiling organisatie. Hij heeft vorige week alle telers een brandbrief ge stuurd met het vriendelijke verzoek meer spruiten te oogsten. „Er zijn genoeg spruiten maar ze staan allemaal op het land," al dus Jasperse. De oogst kwam relatief laat op gang door het slech te weer. Ook hebben veel telers het nog druk met het binnenhalen van aardappelen die ze vaak ook verbouwen. Den Haag - De Nederlandse export is in de eerste helft van dit jaar met 2 procent toegenomen tot 161 miljard gulden, vergeleken met de tussenstand van 1995. De uitvoer naar landen van de Eu ropese Unie was 130 miljard, een stijging met 3 procent, meldt het CBS. Buiten de EU werd voor 31 miljard aan goederen afgezet, 2 procent minder dan vorig jaar. De invoer bleef in zijn geheel met 144 miljard vrijwel gelijk. De cijfers resulteren in een handelsoverschot dat twee miljard hoger ligt dan in de eerste helft van vorig jaar. Het overschot is nu ruim zestien miljard gulden. Den Haag - Vervoersbedrijven verwachten dat invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer een investering vergt van vier- vijfhonderd miljoen gulden. Elektronisch betalen met Chipper of Chipknip maakt het openbaar vervoer aantrekkelijker, onder meer doordat alle verschillende kaarten geïntegreerd kunnen worden in één systeem. Dit staat in de voorlopige nota Implementatie Openbaar vervoer, die minister Jorritsma van Verkeer voorbereidt. In de nota ont breken volgens een woordvoerder nog de belangrijkste passages, zoals de financiële paragraaf en de voorwaarden waaronder de chipkaart wordt ingevoerd. Den Haag - De vliegtuigbrandstof kerosine is de laatste tijd zo sterk in prijs gestegen, dat drie chartermaatschappijen besloten hebben een brandstoftoeslag in rekening te brengen. Dat betekent dat vliegreizen die vakantiereizigers boeken via de Nederlandse touroperators vanaf 1 november duurder worden. Dat blijkt uit een bekendmaking van de ANVR. Die heeft over de brandstoftoeslag afspraken gemaakt met Transavia, Martinair en Air Holland. De hoogte van de toeslagen varieert met de bestem ming. Voor bestemmingen rond het westelijk deel van de Middel landse Zee geldt een toeslag van 17 gulden per persoon. Voor de Canarische Eilanden is de toeslag 27 gulden en wie naar Egypte of Israël wil is per persoon 32 gulden duurder uit. De toeslag geldt alleen voor nieuwe boekingen vanaf 16 oktober. De toeslagen gelden voor de periode van 1 november tot en met 31 maart. Transavia gaat ook op zijn lijndiensten toeslagen bereke nen. Deze zijn gelijk aan hetgeen met de touroperators is afge sproken. Emmen - In Emmen is de eerste vakbond voor krantenbezorgers opgericht. Initiatiefnemers H. Bos en S. Eefting noemen het de hoogste tijd dat een aantal arbeidsomstandigheden wordt verbe terd. Krantenbezorgers verdienen nu gemiddeld veertig gulden per week. Dat bedrag moet volgens de nieuwe vakbond fors om hoog. De huidige beloning bedraagt vier of vijf cent per krant. De Bond voor Kranten Bezorgers (BvKB) wordt binnenkort inge schreven bij de Kamer van Koophandel. De vakorganisatie zoekt aansluiting bij de FNV. Het zijn vaak scholieren die de kranten dagelijks bezorgen. Bos en Eefting vinden het werk zwaar onderbetaald, vooral als je be denkt dat het zes dagen per week door weer en wind moet worden verricht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7