DE STEM Bel-spelletjes spekken tv-kassen REKENDE Feroza u Cuore I: 2.245,-! )l\f 1.152,-! WSM Tromp-winnaar Bart van de Roer vooral blij met extra concerten Psalm 122 eindigt in oorverdovende vrede Jantje Beton Cinekid Prijs voor Burny Bos Run op 06-kwisjes baart Consumentenbond grote zorgen Sï.^^toitodeSpie- sdppM Van Concertgebouw, een 1 TOor de Avro-radio. Op gePast stilzwijgen begint hij Nieuwe programmering baat Sport7 nog niet Soap 6Onderweg naar Morgen' mag blijven e4x4. rijklaar, :ig. Zuinig. 95,- rijklaar. D1 Nieuw werk van Breuker in Veere zijn en loopt tot 1 december 1996 en geldt verwijderingsbijdrage. SE&O. U vindt sten). Afgebeelde accessoires zijn jlversum heeft een jieuwe goudmijn: quiz- calls. Kijkers worden ..passaal opgeroepen de fe-nummers van 'Call- tv', 'Rad van Fortuin', het STEE-spel', 'Hitbingo' en de '20 Seconden-kwis' te bellen. Meedoen kost één gulden per minuut. Het record staat op 00 bellers op één avond. Kassa dus! Iro nisch genoeg wordt het meeste geld verdiend aan bellers die niet eens doordringen tot het tv- spelletje. Kunnen omroe- jen en PTT-telecom de tv-zendtijd gebruiken om 06-spelletjes te exploite ren? „Meneer, dit is pas het begin". Toneel is vor mfj twee schragen met een plank, en hartstocht erop. Dat is alles." Dirk Tanghe, toneelregisseur Erna**.: )oor Ron Buitenhuis Wat is de hoofdstad van Neder land? Dertien miljoen Nederlanders weten gegarandeerd het ant- woord. Rond de achtduizend van ken bellen elke avond het 06- nummer van het Quiz-spel in de STER-recIame. 'Winnaar in het inde blok', zegt de stem van een onzichtbare quizmaster. De slimmerik die het goede ant woord weet - en tijdens het het bellen nóg een aantal vragen met juist of onjuist beantwoordt - wint veelal een stofzuiger of een overnachting bij een bekende ho telketen. De 7.999 overige bellers hebben dubbel pech: niks gewon nen en ook nog twee tot drie gul kwijt aan telefoonkosten. Het gedraaide 06-nummer tikt namelijk met de snelheid van één galden per minuut. Per aflevering levert het Quizspel (sinds 1 oktober: het STER-spel) dus naar schatting 20.000 gulden „Daarvan is veertig procent or de PTT, dertig procent voor de STER en dertig procent voor ons", zegt Joop Homan van Call Factory in Aalsmeer. Het bedrijf (eigendom van PTT Nederland, Endemol en NovaMedia-Postco- de Loterij) is gespecialiseerd in 'explosief telefoonverkeer'. De klfériek moet de enorme aan tallen telefoongesprekken ver werken die dagelijks op gang ko men bij spelletjes of kijkersvra- gen in tv-programma's en recla meblokken. Het presentatieteam van 'Call TV', een programma dat wordt betaald door telefoneerders. Hf computergestuurde centrale van Call Factory heeft een capa citeit van 2250 telefoonlijnen. Dne keer zoveel als de 06-centra- le van de PTT zelf. Bij volledige Wasting is dat goed voor 135.000 fmfen per uur (2250 x 60 tele- Miminuten). Het eerste kwar to na populaire tv-programma's de 1,2,3-show zijn naar ver- ™t ®derdaad alle lijnen bezet, record staat op circa, bellers op één avond na een uitzending van de Postcode Loterij", zegt salesmanager Ho- man trots. „Gesprekken duren doorgaans twee tot drie minu ten". Omgerekend goed voor ruim 200.000 gulden aan inkom sten. Maar daar blijft het niet bij. De belfabriek verwerkt ook de vol gens Veronica 6 tot 10.000 tele foontjes van Nederlanders die dagelijks reageren op Call-tv. Het programma - zeven dagen per week van 07.00 tot 16.00 uur - draait volledig op spelletjes en kijkersreacties. De hele dag door worden kijkers opgeroepen om via 06-nummers mee te doen. Van al die duizenden bellers belanden er naar schatting iets meer dan honderd daadwerkelijk in de uit zending. De rest komt niet verder dan de voice-computer die met allerlei jingles en boodschappen de beller aan het lijntje houdt. Ondertussen lopen de minuten weg en de telefoonkosten op. „De 06-lijnen van Call-tv leveren Veronica geld op, maar geen winst",- beweert woordvoerster Kim Koppenol. „Het overgrote deel van het telefoongeld gaat naar de PTT. Het geld dat wij er aan overhouden is net genoeg om quitte te spelen. En dat kan al leen omdat Call-tv naar Hilver- sumse begrippen een goedkoop programma is. Bovendien is het echt niet zo dat we kijkers die ons via 06 bellen onnodig lang laten wachten. Wie na een minuut of twee, drie door de voorselectie komt, wordt door ons terugge beld." Philips Veronica is niet de enige klant van Call Factory - en Call Facto ry is niet de enige 'belfabriek' die aan 06-dienstverlening doet. Zo is Teleworld in Rotterdam (veer tig procent eigendom van Philips, omzet ruim 100 miljoen) een van de kapers op de kust. Van Call Factory is bekend dat onder meer de 06-nummers van Rad van Fortuin, Hitbingo, de Postco de Loterij, De Vakantieman, De Soundmixshow, All you need is love en Doelpunt van de Week (Sport7) rechtstreeks in Aalsmeer binnenkomen. En dan zijn er na tuurlijk nog de vele spelletjes, praatprogramma's en reactie-te lefoons op de diverse radiozen ders. Wat PTT-telecom, de belfabrie- ken, de STER, de tv-producenten en de omroepen aan de hele 06- business verdienen, wil niemand vertellen. „Leuk dat u effe belt", zegt de woordvoerder van PTT- telecom in Den Haag met gevoel voor understatement, „maar dat blijft ons commmercieel bedrijfs geheim". Toch ligt het voor de hand dat het op jaarbasis om be dragen met vele nullen gaat. Een nieuwe goudmijn? „Dat valt best wel mee", is veelal het weerwoord van de betrokken instanties. „Tegenover de 06-in- komsten staan namelijk hoge kosten voor productie en onder houd van de technische applica ties," Of het hier slechts om aan loopkosten, danwel om blijvende kosten gaat, wordt in het midden gelaten. Proef Die kosten waren voor RTL5 in ieder geval mede aanleiding om al na enkele maanden te stoppen met de interactieve 20 Seconden- kwis (deze week winnaar EM- MA-award voor Europese Multi Media toepassingen op de Frank furter Buchmesse). Ook hierbij konden kijkers via een 06-rium- mer allerlei meerkeuzevragen over actuele zaken beantwoor den. Was het antwoord A, dan moest de beller de 1 op z'n tele foon intoetsen. Voor antwoord B de 2, enz. Hoe sneller de beller drukte, hoe meer punten hij ver gaarde. „De 20 Seconden-kwis was een proef", zegt Rene 't Sas van RTL. „Interactieve kwissen staan nog in de kinderschoenen. We zijn er mee gestopt omdat het commer cieel nog niet rendabel bleek te zijn. De kwis leverde, mede door het late tijdstip (rond twaalf uur), te weinig respons op. Alleen al om uit de kosten voor de inge wikkelde computerprogramma's te komen, moeten vele duizenden kijkers bellen met zo'n 06-kwis." Uitwerkfase Toch is de ontwikkeling van in teractieve kwissen en spelletjes in volle gang. Vooral de commer ciële omroepen zien er een leuke inkomstenbron in. Producent P. Nijssen van de Call Factory voor spelt dat er eind '96, begin '97 tig van dergelijke programma's op tv zullen verschijnen. „We zitten nog in de uitwerkfase, maar er staat een hele nieuwe generatie tv-kwissen in de startblokken. Allemaal spelletjes waarbij kij kers via een 06-nummer actief kunnen méespelen." „Wij hebben in ons blok Game Time al een soort Memory-spel", zegt Wouter Tabernal van Vero nica's Call-tv. „Verder starten we met het spel Top Score, waarbij 2000 bellers tegelijk met elkaar kunnen puzzelen. En voor no vember staat een soort 'tv-ruil- beurs' gepland, waarin kijkers FOTO VERONICA 'flippo's, meubels, speelgoed, postzegels etcetera met elkaar kunnen ruilen. Met gesloten beurs uiteraard." Mediawet De omroepen, de STER, tv-pro ducenten en Call Factory (PTT, Endemol, NovaMedium) timme ren dus flink aan de weg met al lerlei nieuwe tv-spelletjesr waar aan ze vervolgens (via de 06- nummers) weer geld verdienen. Volgens Diederick Sunnenberg van het Commissariaat voor de Media is dit niet in strijd met de huidige mediawet. „Tv-produ centen, publieke- en commerciële omroepen mogen in hun pro gramma's gebruik maken van 06- nummers, mits ze die zelf exploi teren." Wel moeten de interactieve tv- kwissen binnen de regels van de Wet op de Kansspelen blijven. December vorig jaar oordeelde minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken) dat het Fruitautomaten- spel in Veronica's Call-tv in strijd was met die kansspelenwet. Deelnemers konden namelijk geen invloed uitoefenen op het verloop van het spel (dat inmid dels van het scherm is verdwe nen). Soortgelijke vraagtekens lijken nu te rijzen bij het spel Me ga Coach van Sport7. Op verzoek van de minister houdt het open baar ministerie de ontwikkeling van het groeiend aantal 06-kwis- sen op tv nauwlettend in de gaten. Niveau In Haagse kringen rijst inmiddels de vraag of bij het belabberde ni veau van veel kwissen nog wel sprake is van een spel. Vragen als 'Wie schreef de vijfde symphonie Van onze kunstredactie Heel eerlijk gezegd had hij er na de eerste voorronde geen goed gevoel over. „Maar mijn ?roer> die in de zaal zat, vond net wel heel mooi. En hij gelijk, dus heb ik ver der nergens meer bij stilge staan. Alleen het werk zo goed mogelijk gespeeld, zoals k net zelf wilde horen. Tja, len"3' iS bliikvbaar beval- De jury van het Tromp-concours o m ieder geval weinig te kla gen over Bart van de Roer (24). "el internationale vijftal riep em zaterdagnacht uit tot win- tml.Van ket tweejaariijkse con- s voor jonge professionele Sm uit de Benelux. „Een pia- tnovVan a^ure, waar we in de i ™st n°g veel van zullen Ma»? Z° Werd hii geprezen. Tmi Z,1Jn eerste concert als al n Pdnweaat heeft hij er zelfs na J §een twaalf uur te lachen: „Ach, ik heb er al meer gespeeld hoor. Er zijn heel aardige zondagochtend-series." De muze heeft nu een hoofdrol in Barts leven, maar kwam in eerste instantie maar beschei den binnen. Want waarom hij piano is gaan spelen? „Omdat mijn vader er een kocht", klinkt het droog. „Het leek hem leuk om er een te hebben. Nou, en als zo'n ding in de kamer staat, dan zit je als kind al gauw wat te pingelen. Op een gegeven mo ment was vader het gezeur van zijn zoons beu en kwam er echt les." Zelf zegt hij voornamelijk voor de lol te spelen, maar als we met moeite door zijn bescheidenheid heendringen, blijkt hij al vroeg eens per week in Tilburg de vooropleiding van het conserva torium te hebben gevolgd, om meteen na het halen van zijn gymnasium naar amsterdam te gaan voor les bij niemand min der dan Jan Wijn. Van de Roer grinnikt om het ontzag. „Het is geen man om bang van te zijn. In tegendeel. Het is erg fijn. Zijn hele inzet is er op gericht om jouw spel zo goed mogelijk te maken. Geeft erg veel uitleg. Leuk zijn ook de groepslessen, als alle leerlingen voor elkaar spelen en elkaar vervolgens dus ook onderde loep nemen. En de gastcollege's. Nee, heel motiverend allemaal, en zeker geen concurrentieslag, maar gericht op motivatie." Sympathiek Van de Roer besloot pas laat om mee te doen aan Tromp. „In ja nuari zag ik het foldertje voor het eerst. Het programma zag ik wel zitten, qua planning kwam het goed uit en Tromp heeft een heel goede naam. Erg sympa thiek." In maart schreef hij in maar pas in mei was er gelegen heid om volgas te oefenene. „Gelukkig kon ik een stel try- outs geven. Maar Rachmaninov kon ik pas in deze zomer oppak ken." De deelname zelf ging als van zelf. Na de hobbel van de voor ronde zette Bart alles op alles, zonder zichzelf in de stress te werken, „geen concours is te voorspellen, alles hangt af van de jury, maar je weet nooit waar ze op letten. In het begin pro beer je daar rekening mee te houden, maar ik heb ze uit mijn hoofd gebannen en ben gewoon gaan spelen zoals me dat goed leek. Gewoon, geconcentreerd op de muziek." Toen op donderdagavond de fi naleplaats bekend werd, schoot Bart onmiddelijk aan het stude ren. „Ik kreeg Bartok toegewe zen. Een prachtig werk, maar wel zwaar. En de volgende och tend had ik al een eerste repeti tie met het orkest, dus het was wel stampen geblazen, ja:" Zijn toekomstplannen kan hij opeens bijstellen. Hoe hij dat gaat doen, is iets waar hij de ko mende weken over gaat denken. Plannen voor het prijzengeld en de beurs zijn er nog niet. „Maar dat komt wel goed." In eerste in stantie moet er gewerkt worden. „Het laureaat levert een aantal concerten op, en die zullen ook wel weer gevolgen hebben. En eigenlijk is dat nog leuker dan de geldprijs." Bart van de Roer: „Ik heb me geconcentreerd op de muziek" FOTO TON DE HOND DINSDAG 15 OKTOBER 1996 van Beethoven?' en 'Wat zijn de clubkleuren van Ajax?' kunnen nauwelijks tot de kennisspelen worden gerekend. RPF-kamerlid Dick Stellingwerf zit op het vinkentouw. „Ik be twijfel dat de overheid zonder meer akkoord gaat, nu de (com merciële) omroepen de tv-pro- grammering gebruiken om steeds meer 06-spelletjes te exploiteren. Nieuwe ontwikkelingen vragen doorgaans om nieuwe grenzen. Niet in de laatste plaats omdat '06-verslaving' een reëel pro bleem is." In december vorig jaar ant woordde minister Dijkstal dat hij (nog) niet kan inschatten in hoe verre de kwissen van Call-tv, die voortdurend mensen oproepen een 06-nummer te draaien, tele foonverslaving (en dus financiële problemen) stimuleren. „Niette min acht ik dit onderdeel niet stroken met het (ontmoedinging) beleid ten aanzien van kansspel automaten", aldus de minister. Rekening De Consumentenbond maakt zich eveneens zorgen over de ra zendsnelle ontwikkeling van de zogenaamde quiz-calls. „We ho pen maar dat kijkers zich bewust zijn dat het meespelen via 06- nummers aardig in de papieren kan lopen", zegt woordvoersters Noortje van Zanten. „Het is na melijk zo verleidelijk om met één simpel telefoontje een nieuwe fax of een gratis hotelweekend te winnen. En als je zelf niet mee doet, hangen je kinderen mis schien wel stiekem aan de 06-lijn. De financiële gevolgen worden pas duidelijk als de telefoonreke ning van de PTT in de bus valt." „Bovendien vraag ik me bij veel van die spelletjes, bij voorbeeld het QuizSpel in het STER-blok, altijd af of de genoemde winnaar inderdaad bestaat. Het is voor deelnemers namelijk niet te con troleren of J. Janssen uit Koog aan de Zaan inderdaad heeft meegedaan en dus een prijs krijgt thuisgestuurd." De Consumentenbond heeft er geen problemen mee dat diverse bedrijven en organisaties geld verdienen aan al die quiz-calls. „Dat is nu eenmaal de opzet van commerciële tv en per saldo is ie dereen vrij om wel of niet mee te doen. Toch juichen we toe dat kijkers begin volgend jaar - als de PTT 06-nummers verandert in 800- en 900-nummers - selectief nummers kunnen laten blokke ren. Abonnees die thans hun 06- sekslijnen laten blokkeren, kun nen ook de informatielijnen van het openbaar vervoer, de biblio theek of de, VVV niet meer bellen. Bij de nieuwe nummers kun je seks-, amusement- en informa tielijnen afzonderlijk laten blok keren. Geen overbodige luxe als je bedenkt dat de PTT voor de 900-nummers het maximumta rief van één gulden per minuut wil loslaten." A propos: het goede antwoord op de vraag uit de eerste alinea is: 'Amsterdam'. Veere - Grote Kerk. Psalm 122 van Willem Breuker door Wil lem Breuker Collectief, Mond riaan Strings, Koor Nieuwe Muziek, voorzanger Peter Hal- pren en draaiorgel 'De twee Musketiers' van André Boer uit Middelburg. Gehoord op 11 oktober. Door Frans Baljeu In het kader van het 20e Festival Nieuwe Muziek presenteerde de Stichting Nieuwe muziek Zeeland in samenwerking met Zeeland Nazomer Festivals en de Prof. Dr. G. van der Leeuw Stichting op 10, 11 en 12 oktober jl. de eerste inte grale semi-scenische uitvoering van psalm 122 door Willem Breu ker. In de ruige ruimte van de vooral in het donker ongenaak baar massief overkomende Grote Kerk te Veere bouwden de vele uitvoerenden de veertien compo sities die samen Willem Breukers zetting van Psalm 122 vormen op tot een onontkoombaar fenomeen. De door Karei Deurloo uit het He breeuws gemaakte vertaling van psalm 122 is door Breuker ruim opgevat. Breuker, die zegt van de religieuze aspecten geen verstand te hebben, heeft de compositieop dracht van de jubilerende stich ting aangenomen, omdat hij de tekst van deze psalm ziet als een intrigerende universele medede ling over verbroedering van men sen. In de theater-vormgeving van de gepresenteerde semi-scenische opvoering zoekt de zich zelf als kritisch theoloog in spe beschou wende beeldend kunstenaar Ger ard Hali juist wel sterk de theolo gische actualiteit over het opgaan in vrede met Jeruzalem als sym bool. De op een witte ballon van tien meter doorsnee geprojecteerde dia's, die Hali onlangs in Jeruza lem maakte, beginnen, symbolisch voor zijn opvatting van de opgang, in de avond en eindigen in de och tend. Het gaat van weinig naar veel, een element dat ook in Breu kers muziek voorkomt met delen voor solo voorzanger of draaiorgel tot haast oorverdovende tutti's. Hali ziet de muziek van de instru mentalisten van Het Willem Breu ker Collectief als de Palestijnen die komen in de nacht om de stad in te nemen. Het Koor Nieuwe Muziek staat voor de joden die het collectief omsingelt. De muziek is een strijd die eindigt in een soort vreedzaam samenleven, hoewel velen dat in de infernale volumes tegen het einde niet als zodanig ervaren zullen hebben. Dirigent Huub Kerstens toonde zich als be middelaar tussen deze partijen een betrouwbaar onderhandelaar. Het publiek werd uiteindelijk uit genodigd om samen met de spelers de 'markt' met Oud-Testamenti- sche spijzen en dranken als sym bool van het tempelplein te betre den, om daarna de kerk aan de an dere kant te verlaten. Zo zou je er ook letterlijk anders uitkomen dan je er in kwam. Begeleid door klezmermuziek verzandde dit aspect in de gemiddelde sfeer van een vernissage. Ook zonder de door Hali gedachte totaal betrokkenheid had de mu ziek echter al zijn werk gedaan. Het meest imposant waren niet de massale gedeelten, maar de door Peter Halpren indringend gezon gen Hebreeuwse teksten. Het Koor Nieuwe Muziek klonk, voor al door de versterking, nogal een vormig en te weinig genuanceerd. Het Willem Breuker Collectief speelde zoals we dat van deze pri ma muzikanten gewend zijn, soli de en origineel, hoewel dat laatste soms haast als maniertje gaat werken. Het gebruik van het draaiorgel was een vervreemdingseffect van formaat, temeer omdat de zich meer in een vrije tonaliteit bewe gende delen aan dit van traditie overlopende instrument waren toebedacht. Het overblijven van dit soort draaiorgelklanken uit de euforie van het oorverdovende slotvolume leek symbolisch voor de twijfel of de vredesdroom ooit waar zal worden. Amsterdam (anp) - Burny Bos, schrijver van kinderboeken en producent van kinderfilms, krijgt zaterdag de Jantje Beton Ci nekid Prijs. Hij ontvangt deze onderscheiding - eembronzen beeldje gemaakt door koningin Beatrix en 10.000 gulden - voor zijn inspanningen om 'op een volwassen manier kwaliteit te brengen voor de jeugd', aldus de jury. De jury bestond dit jaar uit actri ce Willeke van Ammelrooy, Cine- Het fonds van Jantje Beton, dat zich inzet voor kansarme kinde ren, reikt de prijs dit jaar uit via Cinekid, omdat deze stichting zich tien jaar beijvert voor een betere kwaliteit van films en tv- programma's voor de jeugd. Burny Bos heeft ruim veertig kin derboeken op zijn naam staan. Daarnaast maakt hij films en rtv- programma's voor kinderen. Ook was hij hoofd van de afdeling jeugdtelevisie van de VPRO. Sinds 1989 is hij eigenaar van Bos Bros Film and TV Produk- tions. kid-directeur Wiebe Blauw en adjunct-directeur Wil Houtman van het Nationaal Jeugd Fonds/Jantje Beton. Over Bos zeggen ze: „Als geen ander heeft hij tegen de verdrukking in de culturele speeltuin in de biosco pen en in de huiskamers ge bracht. In hem zijn kwaliteit, cul tuur, media en jeugd verenigd." Staatssecretaris Terpstra van Welzijn reikt de prijs uit tijdens het Cinekid-gala dat op Neder land 1 en 3 wordt uitgezonden. Hilversum (anp) - De nieuwe programmering van Sport7, dat de flitsen van de PTT-Telecomcompetitie op de zondagavond naar voren heeft gehaald, baat d'e sportzender niet. De afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS signaleert dat Sport7 in het uurtje voor zes uur 's avonds weliswaar meer kijkers trekt, maar na zevenen, wanneer het programma met voetbalflitsen aantrekkelijker had behoren te zijn, juist minder. Het marktaandeel, het percentage van de kijkers dat heeft afgestemd op een bepaalde zender, beliep zondag voor Sport7 tussen vijf uur 's middags en zes uur 's avonds 17 procent tegen voorheen 8 procent. Tussen zes en zeven uur 's avonds bleef het steken op het oude gemid delde van 19 procent. Tussen zeven en acht uur echter is het markt aandeel gezakt van voorheen gemiddeld 19 procent naar 11 procent. Tussen acht en negen zakte het marktaandeel tot 2 procent tegen voorheen gemiddeld 9 procent. Studio Sport genoot zondag een martkaandeel van (tussen 21 en 22 uur) van 20 procent, vier procent meer dan het gemiddelde van 16 pro cent tot dusver. Hilversum (anp) - De populaire soapserie Onderweg naar morgen blijft zeker tot mei 1998 dagelijks bij Veronica te zien. De commer ciële zender heeft met dit besluit definitief een einde gemaakt aan de geruchten dat de serie uit be zuinigingsoverwegingen van het scherm zou worden gehaald. „Veronica gelooft in deze mooie, kwalitatieve soapserie, die prima in de opbouw van de vooravond van Veronica past. Daarom ge ven we deze productie graag de kans om zich niet alleen dit sei zoen, maar ook het volgende winterseizoen te kunnen ontwik kelen", aldus rtv-directeur Unico Glorie. De serie loopt al vanaf 3 januari 1994. Het programma werd aan- en Veronica uitgezonden op Ne derland 2. Toen Veronica com mercieel werd, verhuisde de serie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17