DE STEM
Bel-spelletjes spekken tv-kassen
REKENDE
Feroza
u Cuore
I: 2.245,-!
)l\f 1.152,-!
WSM
Tromp-winnaar Bart van de Roer vooral blij met extra concerten
Psalm 122 eindigt in
oorverdovende vrede
Jantje Beton Cinekid
Prijs voor Burny Bos
Run op 06-kwisjes baart Consumentenbond grote zorgen
Sï.^^toitodeSpie-
sdppM Van Concertgebouw,
een 1 TOor de Avro-radio. Op
gePast stilzwijgen begint hij
Nieuwe programmering
baat Sport7 nog niet
Soap 6Onderweg naar
Morgen' mag blijven
e4x4.
rijklaar,
:ig. Zuinig.
95,- rijklaar.
D1
Nieuw werk van Breuker in Veere
zijn en loopt tot 1 december 1996 en geldt
verwijderingsbijdrage. SE&O. U vindt
sten). Afgebeelde accessoires zijn
jlversum heeft een
jieuwe goudmijn: quiz-
calls. Kijkers worden
..passaal opgeroepen de
fe-nummers van 'Call-
tv', 'Rad van Fortuin', het
STEE-spel', 'Hitbingo'
en de '20 Seconden-kwis'
te bellen. Meedoen kost
één gulden per minuut.
Het record staat op
00 bellers op één
avond. Kassa dus! Iro
nisch genoeg wordt het
meeste geld verdiend aan
bellers die niet eens
doordringen tot het tv-
spelletje. Kunnen omroe-
jen en PTT-telecom de
tv-zendtijd gebruiken om
06-spelletjes te exploite
ren? „Meneer, dit is pas
het begin".
Toneel is vor mfj twee schragen met
een plank, en hartstocht erop. Dat is
alles."
Dirk Tanghe, toneelregisseur
Erna**.:
)oor Ron Buitenhuis
Wat is de hoofdstad van Neder
land?
Dertien miljoen Nederlanders
weten gegarandeerd het ant-
woord. Rond de achtduizend van
ken bellen elke avond het 06-
nummer van het Quiz-spel in de
STER-recIame. 'Winnaar in het
inde blok', zegt de stem van
een onzichtbare quizmaster.
De slimmerik die het goede ant
woord weet - en tijdens het het
bellen nóg een aantal vragen met
juist of onjuist beantwoordt -
wint veelal een stofzuiger of een
overnachting bij een bekende ho
telketen. De 7.999 overige bellers
hebben dubbel pech: niks gewon
nen en ook nog twee tot drie gul
kwijt aan telefoonkosten.
Het gedraaide 06-nummer tikt
namelijk met de snelheid van één
galden per minuut.
Per aflevering levert het Quizspel
(sinds 1 oktober: het STER-spel)
dus naar schatting 20.000 gulden
„Daarvan is veertig procent
or de PTT, dertig procent voor
de STER en dertig procent voor
ons", zegt Joop Homan van Call
Factory in Aalsmeer. Het bedrijf
(eigendom van PTT Nederland,
Endemol en NovaMedia-Postco-
de Loterij) is gespecialiseerd in
'explosief telefoonverkeer'. De
klfériek moet de enorme aan
tallen telefoongesprekken ver
werken die dagelijks op gang ko
men bij spelletjes of kijkersvra-
gen in tv-programma's en recla
meblokken.
Het presentatieteam van 'Call TV', een programma dat wordt betaald door telefoneerders.
Hf computergestuurde centrale
van Call Factory heeft een capa
citeit van 2250 telefoonlijnen.
Dne keer zoveel als de 06-centra-
le van de PTT zelf. Bij volledige
Wasting is dat goed voor 135.000
fmfen per uur (2250 x 60 tele-
Miminuten). Het eerste kwar
to na populaire tv-programma's
de 1,2,3-show zijn naar ver-
™t ®derdaad alle lijnen bezet,
record staat op circa,
bellers op één avond na
een uitzending van de Postcode
Loterij", zegt salesmanager Ho-
man trots. „Gesprekken duren
doorgaans twee tot drie minu
ten". Omgerekend goed voor
ruim 200.000 gulden aan inkom
sten.
Maar daar blijft het niet bij. De
belfabriek verwerkt ook de vol
gens Veronica 6 tot 10.000 tele
foontjes van Nederlanders die
dagelijks reageren op Call-tv. Het
programma - zeven dagen per
week van 07.00 tot 16.00 uur -
draait volledig op spelletjes en
kijkersreacties. De hele dag door
worden kijkers opgeroepen om
via 06-nummers mee te doen. Van
al die duizenden bellers belanden
er naar schatting iets meer dan
honderd daadwerkelijk in de uit
zending. De rest komt niet verder
dan de voice-computer die met
allerlei jingles en boodschappen
de beller aan het lijntje houdt.
Ondertussen lopen de minuten
weg en de telefoonkosten op.
„De 06-lijnen van Call-tv leveren
Veronica geld op, maar geen
winst",- beweert woordvoerster
Kim Koppenol. „Het overgrote
deel van het telefoongeld gaat
naar de PTT. Het geld dat wij er
aan overhouden is net genoeg om
quitte te spelen. En dat kan al
leen omdat Call-tv naar Hilver-
sumse begrippen een goedkoop
programma is. Bovendien is het
echt niet zo dat we kijkers die ons
via 06 bellen onnodig lang laten
wachten. Wie na een minuut of
twee, drie door de voorselectie
komt, wordt door ons terugge
beld."
Philips
Veronica is niet de enige klant
van Call Factory - en Call Facto
ry is niet de enige 'belfabriek' die
aan 06-dienstverlening doet. Zo
is Teleworld in Rotterdam (veer
tig procent eigendom van Philips,
omzet ruim 100 miljoen) een
van de kapers op de kust. Van
Call Factory is bekend dat onder
meer de 06-nummers van Rad
van Fortuin, Hitbingo, de Postco
de Loterij, De Vakantieman, De
Soundmixshow, All you need is
love en Doelpunt van de Week
(Sport7) rechtstreeks in Aalsmeer
binnenkomen. En dan zijn er na
tuurlijk nog de vele spelletjes,
praatprogramma's en reactie-te
lefoons op de diverse radiozen
ders.
Wat PTT-telecom, de belfabrie-
ken, de STER, de tv-producenten
en de omroepen aan de hele 06-
business verdienen, wil niemand
vertellen. „Leuk dat u effe belt",
zegt de woordvoerder van PTT-
telecom in Den Haag met gevoel
voor understatement, „maar dat
blijft ons commmercieel bedrijfs
geheim". Toch ligt het voor de
hand dat het op jaarbasis om be
dragen met vele nullen gaat. Een
nieuwe goudmijn?
„Dat valt best wel mee", is veelal
het weerwoord van de betrokken
instanties. „Tegenover de 06-in-
komsten staan namelijk hoge
kosten voor productie en onder
houd van de technische applica
ties," Of het hier slechts om aan
loopkosten, danwel om blijvende
kosten gaat, wordt in het midden
gelaten.
Proef
Die kosten waren voor RTL5 in
ieder geval mede aanleiding om
al na enkele maanden te stoppen
met de interactieve 20 Seconden-
kwis (deze week winnaar EM-
MA-award voor Europese Multi
Media toepassingen op de Frank
furter Buchmesse). Ook hierbij
konden kijkers via een 06-rium-
mer allerlei meerkeuzevragen
over actuele zaken beantwoor
den. Was het antwoord A, dan
moest de beller de 1 op z'n tele
foon intoetsen. Voor antwoord B
de 2, enz. Hoe sneller de beller
drukte, hoe meer punten hij ver
gaarde.
„De 20 Seconden-kwis was een
proef", zegt Rene 't Sas van RTL.
„Interactieve kwissen staan nog
in de kinderschoenen. We zijn er
mee gestopt omdat het commer
cieel nog niet rendabel bleek te
zijn. De kwis leverde, mede door
het late tijdstip (rond twaalf uur),
te weinig respons op. Alleen al
om uit de kosten voor de inge
wikkelde computerprogramma's
te komen, moeten vele duizenden
kijkers bellen met zo'n 06-kwis."
Uitwerkfase
Toch is de ontwikkeling van in
teractieve kwissen en spelletjes
in volle gang. Vooral de commer
ciële omroepen zien er een leuke
inkomstenbron in. Producent P.
Nijssen van de Call Factory voor
spelt dat er eind '96, begin '97 tig
van dergelijke programma's op tv
zullen verschijnen. „We zitten
nog in de uitwerkfase, maar er
staat een hele nieuwe generatie
tv-kwissen in de startblokken.
Allemaal spelletjes waarbij kij
kers via een 06-nummer actief
kunnen méespelen."
„Wij hebben in ons blok Game
Time al een soort Memory-spel",
zegt Wouter Tabernal van Vero
nica's Call-tv. „Verder starten we
met het spel Top Score, waarbij
2000 bellers tegelijk met elkaar
kunnen puzzelen. En voor no
vember staat een soort 'tv-ruil-
beurs' gepland, waarin kijkers
FOTO VERONICA
'flippo's, meubels, speelgoed,
postzegels etcetera met elkaar
kunnen ruilen. Met gesloten
beurs uiteraard."
Mediawet
De omroepen, de STER, tv-pro
ducenten en Call Factory (PTT,
Endemol, NovaMedium) timme
ren dus flink aan de weg met al
lerlei nieuwe tv-spelletjesr waar
aan ze vervolgens (via de 06-
nummers) weer geld verdienen.
Volgens Diederick Sunnenberg
van het Commissariaat voor de
Media is dit niet in strijd met de
huidige mediawet. „Tv-produ
centen, publieke- en commerciële
omroepen mogen in hun pro
gramma's gebruik maken van 06-
nummers, mits ze die zelf exploi
teren."
Wel moeten de interactieve tv-
kwissen binnen de regels van de
Wet op de Kansspelen blijven.
December vorig jaar oordeelde
minister Dijkstal (Binnenlandse
Zaken) dat het Fruitautomaten-
spel in Veronica's Call-tv in strijd
was met die kansspelenwet.
Deelnemers konden namelijk
geen invloed uitoefenen op het
verloop van het spel (dat inmid
dels van het scherm is verdwe
nen). Soortgelijke vraagtekens
lijken nu te rijzen bij het spel Me
ga Coach van Sport7. Op verzoek
van de minister houdt het open
baar ministerie de ontwikkeling
van het groeiend aantal 06-kwis-
sen op tv nauwlettend in de
gaten.
Niveau
In Haagse kringen rijst inmiddels
de vraag of bij het belabberde ni
veau van veel kwissen nog wel
sprake is van een spel. Vragen als
'Wie schreef de vijfde symphonie
Van onze kunstredactie
Heel eerlijk gezegd had hij er
na de eerste voorronde geen
goed gevoel over. „Maar mijn
?roer> die in de zaal zat, vond
net wel heel mooi. En hij
gelijk, dus heb ik ver
der nergens meer bij stilge
staan. Alleen het werk zo
goed mogelijk gespeeld, zoals
k net zelf wilde horen. Tja,
len"3' iS bliikvbaar beval-
De jury van het Tromp-concours
o m ieder geval weinig te kla
gen over Bart van de Roer (24).
"el internationale vijftal riep
em zaterdagnacht uit tot win-
tml.Van ket tweejaariijkse con-
s voor jonge professionele
Sm uit de Benelux. „Een pia-
tnovVan a^ure, waar we in de
i ™st n°g veel van zullen
Ma»? Z° Werd hii geprezen.
Tmi Z,1Jn eerste concert als
al n Pdnweaat heeft hij er zelfs
na J §een twaalf uur
te lachen: „Ach, ik heb er al
meer gespeeld hoor. Er zijn heel
aardige zondagochtend-series."
De muze heeft nu een hoofdrol
in Barts leven, maar kwam in
eerste instantie maar beschei
den binnen. Want waarom hij
piano is gaan spelen? „Omdat
mijn vader er een kocht", klinkt
het droog. „Het leek hem leuk
om er een te hebben. Nou, en als
zo'n ding in de kamer staat, dan
zit je als kind al gauw wat te
pingelen. Op een gegeven mo
ment was vader het gezeur van
zijn zoons beu en kwam er echt
les."
Zelf zegt hij voornamelijk voor
de lol te spelen, maar als we met
moeite door zijn bescheidenheid
heendringen, blijkt hij al vroeg
eens per week in Tilburg de
vooropleiding van het conserva
torium te hebben gevolgd, om
meteen na het halen van zijn
gymnasium naar amsterdam te
gaan voor les bij niemand min
der dan Jan Wijn.
Van de Roer grinnikt om het
ontzag. „Het is geen man om
bang van te zijn. In tegendeel.
Het is erg fijn. Zijn hele inzet is
er op gericht om jouw spel zo
goed mogelijk te maken. Geeft
erg veel uitleg. Leuk zijn ook de
groepslessen, als alle leerlingen
voor elkaar spelen en elkaar
vervolgens dus ook onderde
loep nemen. En de gastcollege's.
Nee, heel motiverend allemaal,
en zeker geen concurrentieslag,
maar gericht op motivatie."
Sympathiek
Van de Roer besloot pas laat om
mee te doen aan Tromp. „In ja
nuari zag ik het foldertje voor
het eerst. Het programma zag ik
wel zitten, qua planning kwam
het goed uit en Tromp heeft een
heel goede naam. Erg sympa
thiek." In maart schreef hij in
maar pas in mei was er gelegen
heid om volgas te oefenene.
„Gelukkig kon ik een stel try-
outs geven. Maar Rachmaninov
kon ik pas in deze zomer oppak
ken."
De deelname zelf ging als van
zelf. Na de hobbel van de voor
ronde zette Bart alles op alles,
zonder zichzelf in de stress te
werken, „geen concours is te
voorspellen, alles hangt af van
de jury, maar je weet nooit waar
ze op letten. In het begin pro
beer je daar rekening mee te
houden, maar ik heb ze uit mijn
hoofd gebannen en ben gewoon
gaan spelen zoals me dat goed
leek. Gewoon, geconcentreerd
op de muziek."
Toen op donderdagavond de fi
naleplaats bekend werd, schoot
Bart onmiddelijk aan het stude
ren. „Ik kreeg Bartok toegewe
zen. Een prachtig werk, maar
wel zwaar. En de volgende och
tend had ik al een eerste repeti
tie met het orkest, dus het was
wel stampen geblazen, ja:"
Zijn toekomstplannen kan hij
opeens bijstellen. Hoe hij dat
gaat doen, is iets waar hij de ko
mende weken over gaat denken.
Plannen voor het prijzengeld en
de beurs zijn er nog niet. „Maar
dat komt wel goed." In eerste in
stantie moet er gewerkt worden.
„Het laureaat levert een aantal
concerten op, en die zullen ook
wel weer gevolgen hebben. En
eigenlijk is dat nog leuker dan
de geldprijs."
Bart van de Roer: „Ik heb me
geconcentreerd op de muziek"
FOTO TON DE HOND
DINSDAG 15 OKTOBER 1996
van Beethoven?' en 'Wat zijn de
clubkleuren van Ajax?' kunnen
nauwelijks tot de kennisspelen
worden gerekend.
RPF-kamerlid Dick Stellingwerf
zit op het vinkentouw. „Ik be
twijfel dat de overheid zonder
meer akkoord gaat, nu de (com
merciële) omroepen de tv-pro-
grammering gebruiken om steeds
meer 06-spelletjes te exploiteren.
Nieuwe ontwikkelingen vragen
doorgaans om nieuwe grenzen.
Niet in de laatste plaats omdat
'06-verslaving' een reëel pro
bleem is."
In december vorig jaar ant
woordde minister Dijkstal dat hij
(nog) niet kan inschatten in hoe
verre de kwissen van Call-tv, die
voortdurend mensen oproepen
een 06-nummer te draaien, tele
foonverslaving (en dus financiële
problemen) stimuleren. „Niette
min acht ik dit onderdeel niet
stroken met het (ontmoedinging)
beleid ten aanzien van kansspel
automaten", aldus de minister.
Rekening
De Consumentenbond maakt
zich eveneens zorgen over de ra
zendsnelle ontwikkeling van de
zogenaamde quiz-calls. „We ho
pen maar dat kijkers zich bewust
zijn dat het meespelen via 06-
nummers aardig in de papieren
kan lopen", zegt woordvoersters
Noortje van Zanten. „Het is na
melijk zo verleidelijk om met één
simpel telefoontje een nieuwe fax
of een gratis hotelweekend te
winnen. En als je zelf niet mee
doet, hangen je kinderen mis
schien wel stiekem aan de 06-lijn.
De financiële gevolgen worden
pas duidelijk als de telefoonreke
ning van de PTT in de bus valt."
„Bovendien vraag ik me bij veel
van die spelletjes, bij voorbeeld
het QuizSpel in het STER-blok,
altijd af of de genoemde winnaar
inderdaad bestaat. Het is voor
deelnemers namelijk niet te con
troleren of J. Janssen uit Koog
aan de Zaan inderdaad heeft
meegedaan en dus een prijs krijgt
thuisgestuurd."
De Consumentenbond heeft er
geen problemen mee dat diverse
bedrijven en organisaties geld
verdienen aan al die quiz-calls.
„Dat is nu eenmaal de opzet van
commerciële tv en per saldo is ie
dereen vrij om wel of niet mee te
doen. Toch juichen we toe dat
kijkers begin volgend jaar - als
de PTT 06-nummers verandert in
800- en 900-nummers - selectief
nummers kunnen laten blokke
ren. Abonnees die thans hun 06-
sekslijnen laten blokkeren, kun
nen ook de informatielijnen van
het openbaar vervoer, de biblio
theek of de, VVV niet meer bellen.
Bij de nieuwe nummers kun je
seks-, amusement- en informa
tielijnen afzonderlijk laten blok
keren. Geen overbodige luxe als
je bedenkt dat de PTT voor de
900-nummers het maximumta
rief van één gulden per minuut
wil loslaten."
A propos: het goede antwoord op
de vraag uit de eerste alinea is:
'Amsterdam'.
Veere - Grote Kerk. Psalm 122
van Willem Breuker door Wil
lem Breuker Collectief, Mond
riaan Strings, Koor Nieuwe
Muziek, voorzanger Peter Hal-
pren en draaiorgel 'De twee
Musketiers' van André Boer
uit Middelburg. Gehoord op 11
oktober.
Door Frans Baljeu
In het kader van het 20e Festival
Nieuwe Muziek presenteerde de
Stichting Nieuwe muziek Zeeland
in samenwerking met Zeeland
Nazomer Festivals en de Prof. Dr.
G. van der Leeuw Stichting op 10,
11 en 12 oktober jl. de eerste inte
grale semi-scenische uitvoering
van psalm 122 door Willem Breu
ker. In de ruige ruimte van de
vooral in het donker ongenaak
baar massief overkomende Grote
Kerk te Veere bouwden de vele
uitvoerenden de veertien compo
sities die samen Willem Breukers
zetting van Psalm 122 vormen op
tot een onontkoombaar fenomeen.
De door Karei Deurloo uit het He
breeuws gemaakte vertaling van
psalm 122 is door Breuker ruim
opgevat. Breuker, die zegt van de
religieuze aspecten geen verstand
te hebben, heeft de compositieop
dracht van de jubilerende stich
ting aangenomen, omdat hij de
tekst van deze psalm ziet als een
intrigerende universele medede
ling over verbroedering van men
sen.
In de theater-vormgeving van de
gepresenteerde semi-scenische
opvoering zoekt de zich zelf als
kritisch theoloog in spe beschou
wende beeldend kunstenaar Ger
ard Hali juist wel sterk de theolo
gische actualiteit over het opgaan
in vrede met Jeruzalem als sym
bool.
De op een witte ballon van tien
meter doorsnee geprojecteerde
dia's, die Hali onlangs in Jeruza
lem maakte, beginnen, symbolisch
voor zijn opvatting van de opgang,
in de avond en eindigen in de och
tend. Het gaat van weinig naar
veel, een element dat ook in Breu
kers muziek voorkomt met delen
voor solo voorzanger of draaiorgel
tot haast oorverdovende tutti's.
Hali ziet de muziek van de instru
mentalisten van Het Willem Breu
ker Collectief als de Palestijnen
die komen in de nacht om de stad
in te nemen. Het Koor Nieuwe
Muziek staat voor de joden die het
collectief omsingelt. De muziek is
een strijd die eindigt in een soort
vreedzaam samenleven, hoewel
velen dat in de infernale volumes
tegen het einde niet als zodanig
ervaren zullen hebben. Dirigent
Huub Kerstens toonde zich als be
middelaar tussen deze partijen
een betrouwbaar onderhandelaar.
Het publiek werd uiteindelijk uit
genodigd om samen met de spelers
de 'markt' met Oud-Testamenti-
sche spijzen en dranken als sym
bool van het tempelplein te betre
den, om daarna de kerk aan de an
dere kant te verlaten. Zo zou je er
ook letterlijk anders uitkomen
dan je er in kwam. Begeleid door
klezmermuziek verzandde dit
aspect in de gemiddelde sfeer van
een vernissage.
Ook zonder de door Hali gedachte
totaal betrokkenheid had de mu
ziek echter al zijn werk gedaan.
Het meest imposant waren niet de
massale gedeelten, maar de door
Peter Halpren indringend gezon
gen Hebreeuwse teksten. Het
Koor Nieuwe Muziek klonk, voor
al door de versterking, nogal een
vormig en te weinig genuanceerd.
Het Willem Breuker Collectief
speelde zoals we dat van deze pri
ma muzikanten gewend zijn, soli
de en origineel, hoewel dat laatste
soms haast als maniertje gaat
werken.
Het gebruik van het draaiorgel
was een vervreemdingseffect van
formaat, temeer omdat de zich
meer in een vrije tonaliteit bewe
gende delen aan dit van traditie
overlopende instrument waren
toebedacht. Het overblijven van
dit soort draaiorgelklanken uit de
euforie van het oorverdovende
slotvolume leek symbolisch voor
de twijfel of de vredesdroom ooit
waar zal worden.
Amsterdam (anp) - Burny Bos, schrijver van kinderboeken en
producent van kinderfilms, krijgt zaterdag de Jantje Beton Ci
nekid Prijs. Hij ontvangt deze onderscheiding - eembronzen
beeldje gemaakt door koningin Beatrix en 10.000 gulden - voor
zijn inspanningen om 'op een volwassen manier kwaliteit te
brengen voor de jeugd', aldus de jury.
De jury bestond dit jaar uit actri
ce Willeke van Ammelrooy, Cine-
Het fonds van Jantje Beton, dat
zich inzet voor kansarme kinde
ren, reikt de prijs dit jaar uit via
Cinekid, omdat deze stichting
zich tien jaar beijvert voor een
betere kwaliteit van films en tv-
programma's voor de jeugd.
Burny Bos heeft ruim veertig kin
derboeken op zijn naam staan.
Daarnaast maakt hij films en rtv-
programma's voor kinderen. Ook
was hij hoofd van de afdeling
jeugdtelevisie van de VPRO.
Sinds 1989 is hij eigenaar van
Bos Bros Film and TV Produk-
tions.
kid-directeur Wiebe Blauw en
adjunct-directeur Wil Houtman
van het Nationaal Jeugd
Fonds/Jantje Beton. Over Bos
zeggen ze: „Als geen ander heeft
hij tegen de verdrukking in de
culturele speeltuin in de biosco
pen en in de huiskamers ge
bracht. In hem zijn kwaliteit, cul
tuur, media en jeugd verenigd."
Staatssecretaris Terpstra van
Welzijn reikt de prijs uit tijdens
het Cinekid-gala dat op Neder
land 1 en 3 wordt uitgezonden.
Hilversum (anp) - De nieuwe programmering van Sport7, dat
de flitsen van de PTT-Telecomcompetitie op de zondagavond
naar voren heeft gehaald, baat d'e sportzender niet. De afdeling
kijk- en luisteronderzoek van de NOS signaleert dat Sport7 in
het uurtje voor zes uur 's avonds weliswaar meer kijkers trekt,
maar na zevenen, wanneer het programma met voetbalflitsen
aantrekkelijker had behoren te zijn, juist minder.
Het marktaandeel, het percentage van de kijkers dat heeft afgestemd
op een bepaalde zender, beliep zondag voor Sport7 tussen vijf uur 's
middags en zes uur 's avonds 17 procent tegen voorheen 8 procent.
Tussen zes en zeven uur 's avonds bleef het steken op het oude gemid
delde van 19 procent. Tussen zeven en acht uur echter is het markt
aandeel gezakt van voorheen gemiddeld 19 procent naar 11 procent.
Tussen acht en negen zakte het marktaandeel tot 2 procent tegen
voorheen gemiddeld 9 procent.
Studio Sport genoot zondag een martkaandeel van (tussen 21 en 22
uur) van 20 procent, vier procent meer dan het gemiddelde van 16 pro
cent tot dusver.
Hilversum (anp) - De populaire
soapserie Onderweg naar morgen
blijft zeker tot mei 1998 dagelijks
bij Veronica te zien. De commer
ciële zender heeft met dit besluit
definitief een einde gemaakt aan
de geruchten dat de serie uit be
zuinigingsoverwegingen van het
scherm zou worden gehaald.
„Veronica gelooft in deze mooie,
kwalitatieve soapserie, die prima
in de opbouw van de vooravond
van Veronica past. Daarom ge
ven we deze productie graag de
kans om zich niet alleen dit sei
zoen, maar ook het volgende
winterseizoen te kunnen ontwik
kelen", aldus rtv-directeur Unico
Glorie.
De serie loopt al vanaf 3 januari
1994. Het programma werd aan-
en Veronica uitgezonden op Ne
derland 2. Toen Veronica com
mercieel werd, verhuisde de serie