Terug naar de
spookpiano
DESTEM
Dans- en muziekfolklore
uit Afrika en Chili in Breda
Cor Bakker streelt de piano
In Moerdijk wordt
niemand rijk
King Kong in theaters
gebracht in gebarentaal
Teleac organiseert
internationale beurs
Expositie in
Eindhoven
met oude
intrumenten
en
muziekrollen
Eigen muziek
programma
voor vaste
begeleider van
Paul de Leeuw
DE STEM
Volksverhalen
uit Brabant
in dichtvorm
Openluchtmuseum herstel
oude Groninger boerderij
„"(J 2,30 Tagesthemen 23.00 Tatort, 21
„Aangaande de jaren vijftig heeft
onze zenuwarts ons een
spreekverbod opgelegd."
Vari Kooten De Bie
ids
Door Wim Doesborgh
Er bestaat een prent uit
1922 waarop sir Henry
Wood, initiatiefnemer van
de populaire Proms-con-
certen, in de Londense
Queen's Hall een pianocon
cert van Saint-Saëns diri
geert. Het orkest zwoegt en
ploetert, de dirigent leidt
met ferme hand, maar de
stoel achter de piano blijft
leeg. Een spookpiano. Sir
H.J. Wood and the invisible
pianist kraait het onder
schrift en de bezoekers van
het concert waren verrukt.
Het was de tijd dat de pianola
nog epn fenomeen was. Een me
chanisch spelende piano, dat was
het helemaal. Het ook wel kunst-
spelpiano genoemde apparaat
was een wereldhit. Overal vond
men de pianola terug, tot in de
meeste exotische landen. In veel
cafés en restaurants klonk het
pianolaspel en in tal van huiska
mers van de gegoede burgerij (het
instrument was prijzig) voldeed
de pianola als concertinstrument.
Het best verkocht werd de piano
la in Engeland en Amerika.
In het laatste land bezat in 1923
zelfs één op de drie gezinnen een
exemplaar! Miljoenen pianola's
Zo'n honderd jaar ge
leden werd de pianola
uitgevonden. Een we
reldhit, waarvan
er miljoenen werden
verkocht. Rond 1930
verdween het instru
ment weer van het to
neel, maar een nieuwe
generatie liefhebbers
brengt de
pianola opnieuw on
der de aandacht.
zijn er sinds het eerste exemplaar
van de Aeolian Company in New
York in 1897 uit de fabrieken ge
komen en er werd een veelvoud
daarvan aan muziekrollen gepro
duceerd. Totdat rond 1930 plot
seling de klad in de pianolabusi-
ness kwam. De beurscrisis, de op
komst van de radio en de sterk
verbeterde grammofoonplaat ga
ven de pianola de doodsteek. Het
instrument waarmee Aeolian in
1908 nog adverteerde als 'het in
strument van de eeuw', was nog
geen kwart eeuw later alweer af
geschreven.
De vraag is nu: heeft de muziek
liefhebber die met één voet in de
21e eeuw staat nog een bood
schap aan het mechanische ge-
plinkeplonk van zijn voorouders?
In Museum Kempenland in Eind
hoven krijgt hij een mooi ant
woord. Daar staat een trits fraaie
pianola's opgesteld temidden van
muziekrollen, affiches, boekjes,
prenten en andere attributen die
onmiddellijk het historisch be
lang van de pianola doen voelen.
Want welk een muzikale rijkdom
heeft dit instrument' over de
aardbol uitgestort.
Goed, Edison had in 1877 al zijn
fonograaf uitgevonden, maar de
door hem uitgegeven cilinders
konden nauwelijks muziek weer
geven. En Emile Berliner bracht
in 1888 wel de eerste primitieve
grammofoonplaten op de markt,
maar daar kon je met goed fat
soen geen pianospel op herken
nen.
Voor mooi pianospel kun je op de
plaat eigenlijk'pas na de intro
ductie van de elektrische opna
mes terecht, dus pas na 1925.
Voortzetter
Maar intussen was daar al jaren
de glaszuiver weergegeven kla
viermuziek via de pianola. Eerst
als een lomp apparaat dat vóór
een gewone piano moest worden
gezet (de zogeheten 'voorzetter'),
later als mechaniek dat was inge
bouwd in een klavier. Natuurlijk,
cilinders met pennen en stiften
die zuiver mechanisch een mu
ziekstuk konden afdraaien, wa
ren al veel ouder. In de boedel
van Hendrik VIII wordt in 1547
al een klavier vermeld 'dat gaat
met een wiel, zonder er op te spe
len'.
En verder zijn er talrijke histori
sche snarenklokken, speeldozen
en carillons die hun mechanische
deuntjes kunnen afdraaien. Nee,
het verschil met de pianola is dat
dank zij de muziekrol waarin
gaatjes werden gestanst, uitein
delijk de interpretatie van een
musicus kon worden overge
bracht. En dat was een sensatie
van de eerste orde.
Hamertje
Aanvankelijk ging het bij de pia
nola nog om mechanische vertol
kingen van muziekstukken, door
dat rollen werd gestanst aan de
hand van een muziekpartituur.
Ieder gaatje in de rol correnspon-
deerde met een vilten hamertje
voor iedere noot.
Door middel van pedalen stelde
men de op luchtdruk werkende
motor in, waardoor de rol afrolde
en de gaatjes de hamertjes be
dienden die de piano bespeelden.
Met aparte hendeltjes aan de pia
nola zorgde de 'bespeler' van het
instrument voor het juiste tempo,
het bedienen van de pianopeda
len en het vooruit- of terugspoe
len van de rol.
Maar later bleken knappe techni-
ci een procédé te hebben gevon
den, waarmee het lukte het spel
van pianisten rechtstreeks op de
rol vast te leggen. Tempo, pedaal-
gebruik, aanslag en allerlei per
soonlijke eigenaardigheden van
vaak grote pianisten konden via
deze zogenoemde 'reproduktie-
rollen' plotseling in de eigen
huiskamer worden afgespeeld.
Beroemde musici als Busoni, Ma
hler, Grieg, Saint-Saëns, Rach-
maninov, Myra Hess, Landows-
ka, Richard Strauss, Leoncavallo
en Reger speelden overal 'live'
tussen de schuifdeuren. Onnodig
te zeggen met welk een artistieke
rijkdom de wereld kon kennis
maken. Lange tijd werd de pia
nola als verouderd gezien en hij
raakte in vergetelheid. Totdat in
1976 de Nederlandse Pianola
Vereniging werd opgericht met
het doel een kostbaar tijdvak uit
onze. muziekgeschiedenis vast te
houden. Driehonderd leden telt
de vereniging die de herinnering
aan de 'spookpiano' levend hou
den.
Op een recente cd laat de vereni
ging kostelijke oude rollen horen
op fraaie instrumenten. Bij be
luistering is het niet moeilijk ons
voor te stellen welk een fascine
rend fenomeen de pianola bijna
honderd jaar geleden was.
Expositie: De pianola in Museum
Kempenland, St.-Antoniusstraat
5-7, Eindhoven, di t/m zo van
13.00 tot 17.00 uur, tot 10 nov.
Van onze kunstredactie
De liefhebbers van exotische
dans en muziek wachten de
ze maand in West-Brabant
optredens uit twee heel ver
schillende culturen. Les Bal-
Iets Africains, het beroemde
gezelschap uit de Afrikaanse
republiek Guinée, en Bafo-
chi, folkloristisch ballet uit
Chili, presenteren elk een
programma rond het eigen
culturele erfgoed.
Heritage is een ruim twee uur
durende Afrikaanse show vol
energie, acrobatische hoog
standjes, exotische kostuums en
overdonderende muziek, die op
19 oktober in Roosendaal en op
26 en 27 oktober Breda staat.
Het programma van Les Ballets
Africains de Guinée, uitgevoerd
door 33 dansers en muzikanten,
is de verbeelding van een 14e
eeuwse legende over Bala Fasa-
ke die op zoek is naar het ge
heim van de macht van tover-
naar-koning Soumaore Kante.
Deze Kante is een grootmeester
in het bespelen van de balafon,
de Afrikaanse voorouder van de
hedendaagse xylofoon.
De avonturen van Bala en Sou
maore worden breeduit geme
ten, waarbij opzwepende
groepsdans afgewisseld wordt
met muziek- en zangscènes. De
balafon speelt daarbij een
hoofdrol. Bijrollen zijn wegge
legd voor de Kora, de kalebas
met een steel en snaren, de tra
ditionele fluit en authentieke
Guinese drums.
Feestelijke scènes uit het dage
lijks leven op het platteland en
op het dorpsplein ontbreken
evenmin. De dans is een onop
houdelijke uitbarsting van
energie, waarbij de trommels
een weergaloos ritme produce
ren. Al veertig jaar reist dit
Afrikaanse ensemble, met een
steeds vernieuwde cast, over de
wereld om de rijkdom aan tra
ditie van het Afrikaanse conti
nent en vooral het eigen land,
uit te dragen.
Van een heel andere aard, maar
evenzeer folkloristisch wordt
het Latijns-Amerikaanse optre
den op 31 oktober in Breda van
Bafochi, Ballet Folclorico de
Chile. De groep met 25 dansers
en musici werd naar ons land
gehaald door het Nederlands-
Chileens Cultureel Instituut
(NCI8 in Rotterdam. Het pro
gramma is gebaseerd op het
pre-columbiaanse verleden van
Chili, het werk van Nobelprijs
winnaar Pablo Neruda en het
Polynesische karakter van het
Paaseiland.
Het kleurrijke, zeven jaar oude
Chileense gezelschap maakt een
toernee door het Midden-Oos
ten en Europa en zal ondermeer
ook in de Rotterdamse Doelen
optreden. De groep beschikt
over gepolijste dansers en een
karakteristiek orkest met
krachtige zangers, panfluiten,
gitaren en een grote trommel.
Het staat garant voor het spe
ciale timbre en de gesyncopeer
de ritmes uit ondermeer het An-
des-gebied.
Bafochi presenteert behalve de
verschillende dans- en muziek
stijlen uit Chili ook een 'medley'
van andere latijns-amerikaanse
genres, zoals een Mexicaanse
hoedendans. Zowel de Ameri
kaanse als Duitse pers prezen
het ontbreken van macho-ver
toon, kitsch en cliché's. De bal
let-interpretatie van choreo
graaf Escobar van Pablo Neru
da's gedichten werd echter min
der sterk gevonden.
Les Ballets Africains de Guinée is
met 'Héritage' op 19 oktober in
De Kring in Roosendaal, 26 en
27 oktober in Chassé Theater
Breda.
Bafochi, folkloristisch ballet uit
Chili, komt op 31 oktober naar
Breda.
Les Ballets Africains de Guinée komen naar Roosendaal en Breda met het spectaculaire pro
gramma 'Héritage'. foto marc robin
Cor Bakker: „Ik kamp een l
Door Anja van den Akker
„Dit is een feestje van me
zelf", glundert Cor Bakker bij
zijn eerste muzikale tv-pro-
gramma Cor Co waarin hij
internationale artiesten ont
vangt. Vanavond zijn dat Bak
kers jeugdidool Cleo Laine,
Andrea Bocelli en Total
Touch. In de volgende vijf af
leveringen volgen onder meer
Jean 'Toots' Thielemans, Joke
de Kruijff en mogelijk Sting.
Bakker, bij het grote publiek
vooral bekend als de veel ge
plaagde, vaste pianist van Paul
de Leeuw, heeft ook net zijn eer
ste solo-cd uitgebracht. „Natuur
lijk is dat moment niet geheel
toevallig", geeft hij toe. „Daar
heeft dit programma toe bijge
dragen. En het blijft niet bij die
ene cd, er komen er zeker nog
twee, met een optie op nog eens
twee", vult hij z'n successtory
aan. Cor Bakker (35), cum laude
afgestudeerd aan het Amster
damse Sweelinck Conservato
rium, kan bogen op een indruk
wekkende staat van dienst. Hij
begeleidde artiesten als Paul van
Vliet en Jenny Arean en studeer
de bij de legendarische Ameri
kaanse arrangeur Clare Fischer,
die hij ook naar Cor Co haalt.
Maar dank zij Paul de Leeuw, die
met het Swiebertje-effect.
in zijn tv-programma's wel zes
keer per avond 'het orkest van
Corrr Bakkerrr' aanprees, is hij
Bekende Nederlander geworden.
„Ik kamp een beetje met het
Swiebertje-effect", grijnst Bak
ker tevreden. „De underdog
neemt nu wraak."
Omdat Paul de Leeuw de theaters
langs trekt met het toneelstuk
Torch Song Trilogy, heeft Bakker
wat meer tijd voor andere dingen.
„Maar ik blijf wel degelijk met
Paul werken."
In Cor Co speelt Bakker niet
alleen piano, doch fungeert hij
ook als presentator die zijn gas
ten op locatie opzoekt en inter
viewt. Dat had hij misschien niet
moeten doen. De gesprekjes zijn
zo ingekort, dat ze nauwelijks er
gens over gaan. En Cor is niet be
paald voor presentator in de wieg
gelegd. Maar zijn onbeholpen
heid is daarentegen zo charmant,
dat het niet echt erg is.
MAANDAG 14 OKTOBER 1996
Amsterdam (anp) - De dove acteur Tony Bloem heeft het\
haal van King Kong, de vervaarlijke gorilla die verliefd
op een vrouw, vertaald in gebarentaal. Met ingang van 30 oir
ber brengt hij het verhaal in Carré. Zijn collega Helmertl!
denberg vertaalt de voorstelling in gesproken taal.
NEDERLAND 1
De voorstelling is een initiatief van de Stichting Vi-taal,
taal onder de aandacht van een breed publiek wil brengen,
komt uit een familie die al generaties lang doof is. Gebarentaal^
eerste taal, maar hij beheerst het Nederlands ook. Dank zij deze'tw
taligheid' heeft hij woordspelingen en taalgrapjes in de voorstel
kunnen verwerken, dingen die in gebarentaal weinig voorkomen
Na Amsterdam worden ook Utrecht, Grongingen, Middelburg, j
Bosch, Schiedam, Enschede, Haarlem, Apeldoorn, Den Haag en'j
termeer aangedaan.
Door Hans Rooseboom
Het boekje De erwtenman en
andere volksverhalen uit
Noord-Brabant is samenge
steld door een import-Braban
der. Deze D.J.W. Teding van
Berkhout legt in de inleiding
van zijn boekje uit waarom
steeds meer mensen, net als hij
zelf, zich van buiten in Brabant
vestigen.
Het bekende verhaal: het leven
is goed, Brabant is bourgon-
disch, uitbundig, heeft alles in
gulle overvloed. Dat geldt ook
voor volksverhalen. Wat een
rijke schat, vindt schrijver-te
kenaar Teding.
Het werd hoog tijd om die
schat aan verhalen met ande
ren te delen, vond hij. En zo
vertelt hij in zijn boekje tien
tallen volksverhalen na in een
voudige dichtvorm, verlucht
met prentjes van eigen hand.
Sommige van die verhalen spe
len in de regio West- en Mid
den-Brabant. Zoals 'De bran
dende scheper' (Eens reed bij
Dorst over de heide een voer
man met een zware last), en het
bekende verhaal van 'De Dui
velsbrug bij Ginneken'.
En deze:
Dicht bij de Kalbergen, terzijde
van Teteringen, op de heide,
hing een zigeunerin, morsdood.
Een lang opsommend gedicht
over verborgen schatten meldt
vindplaatsen in het Uilenkas
teel in Alphen, de Witte Bergen
bij Baarle, de Haanse Hoef bui
ten Dongen, bij Oud-Gastel in
de bossen (zijn er die?), in de
Wouwse Poort te Steenbergen,
en eindigt buiten Breda:
Dan tot slot de Haagse Beem
den.
In het Heksenwiel, een poel,
ligt een kist met gouden mun
ten.
Vervolgens een ander verhaal
dat als volgt begint:
Dicht bij Breda stond hun
Burgst.
Dat huis is nu verdwenen
Dat huis is helemaal niet ver
dwenen! Het staat midden ir
het gelijknamige landgo»
Burgst - het groene hart vande
Haagse Beemden.
Een uitgebreid gedicht is ge
wijd aan het verschijnsel
min. Langs de hele kust vaa
West-Brabant blijken die we
zens vroeger regelmatig in net
ten terecht te zijn
Wie een meermin teruggooide
werd daarvoor beloond nel
welvaart, zoals bijvoorbeeld
gebeurde met de stad
op Zoom. Maar in het vissers
dorp Moerdijk liep het slechte
af:
In Moerdijk vingen de vissers
eens een meermin in hun net
en zij werd ondanks haar sme
ken
niet in 't water teruggezet.
,,'k Zal je straffen," riep
meermin,
Geld verandert hier in slijk!
Ja, hoeveel j'ook moogt verdie
nen:
in Moerdijk wordt
rijk!"
'De erwtenman en andere
volksverhalen uit Noord-Bra
bant. (Op)getekend door
D.J.W. Teding van Berkbout.
Uitg. Statief. Prijs 15,-.
foto bernd rouabhi
Cor Bakker speelt samen met het
Metropole Orkest onder leiding
van Dick Bakker (geen familie
overigens) de sterren van de he
mel.
Hij brengt bekend en onbekend
werk als hapklare brok de huis
kamer binnen. „Dat vond ik al
tijd zo prachtig aan Pim Jacobs.
Die wist goede muziek te spelen
en toch een breed publiek te be
reiken."
Als het aan Cor Bakker ligt, stopt
hij de komende weken ook nog
wel wat „asperientjes tussen de
snoepjes".
Een beetje free jazz bijvoorbeeld,
moet volgens hem eveneens kun
nen.
In Cor Co gaat alles live de
lucht in, maar er wordt weinig
geïmproviseerd. „In ieder geval
niet zoals bij Paul de Leeuw. Die
zet soms een liedje in dat niet be
staat of iets dat nooit is afgespro
ken. Daar moet je dan maar wat
van zien te maken."
Paul de Leeuw over Bakker op
diens nieuwste cd: „Cor speelt
geen piano, hij streelt de piano.
Hij slaat geen noten aan: hij stoft
ze af."
De Leeuw komt de komende we
ken ook zeker nog een keer op be
zoek bij Cor en Co. Bakker: „Dan
zijn de rollen eens omgedraaid.
Dat vind ik leuk."
Cor Co, Nederland 2, 20.04 uur
Rotterdam (anp) - De stichting
Teleac/NOT organiseert in op
dracht van de European Broad-
coast Union (EBU) volgend jaar
een internationale beurs voor
educatieve televisieprogramma's.
Het evenement heeft plaats op 21
en 22 april in het Beursge
bouw/World Trade Center in
Rotterdam. Naar verwachting
zullen tussen de 150 en 200 om
roepbedrijven en tv-producenten
aan het evenement deelnemen.
Op de beurs kunnen bedrijven
produkties presenteeren en aan
kopen. Rotterdam Market is een
initiatief van Teleac/NOT direc
teur C. Schippers, tevens vta
voorzitter van de EBU.
komt mooi uit dat de Rotterdai
Market aansluit op het Fes
van Cannes. Vooral bezoe
van buiten Europa kunnen
meteen doorreizen. In Cannes
geen plaats voor educatieve pro
gramma's."Net als andere bei»
zen zal de Rotterdam Market oo
prijzen kennen. Voor het W
jeugdprogramma en het M
programma voor volwassene
wordt een bedrag van t:
zend dollar uitgeloofd.
Arnhem (anp) - Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnto
gaat de monumentale Oldambster-boerderij uit het Gronings
Beerta, die in november vorig jaar afbrandde, herbouwen. 9
herbouw kost naar schatting 1,8 miljoen gulden. De direc
van het museum heeft het ministerie van WVC, eigenaar van
gebouwen, gevraagd die kosten voor zijn rekening te nemen
Een werkgroep heeft deze zomer
onderzoek gedaan naar de moge
lijkheid van de herbouw. Conclu
sie is, dat de boerderij heel be
langrijk is voor de museumcol
lectie, omdat het gebouw en de
inrichting een schakel vormen
tussen de oude en de moderne
tijd. Beerta had een inrichting uit
de jaren vijftig, die geheel in
vlammen is opgegaan.
Volgens woordvoerster S. van
Maanen van het museum is het
geen enkel probleem om de in
richting te vervangen. „Na de
brand zijn we voortdurend ge
beld door mensen uit het Noor
den, die spullen ter beschikking
willen stellen. Dat varieert van
een dressoirkastje tot aan com-
07.00
07.07
07.29
09.00
09.05
09.34
10.20
10159
15.03
15.17
15.32
16.26
16.56
17.52
18.22
18.52
19.23
20.00
20.25
21.00
21.07
22.03
22.48
23.29
23.39
journaal
Tekenfilmfestival
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture
Spoorloos
Kruispunt
Voor elkaar! (tot 11.49)
Kookgek (herh)
Passie voor wijnen (herh)
'n Goeiedag met Jos Brink
The Cosby Show, comedy (herh)
Alles kits, kindermagazine
Roseanne, comedy
Get the Picture, spelletje
Willem Wever
Waku waku, spelletje
Journaal
Netwerk, actualiteitenrubriek
Weeroverzicht
Villa Felderhof. Gasten: Hella
Haasse en Willem Nijholt
Spanjer, onvoorspelbare ontmoe
tingen
Dokument: Opgejaagd, over de
gedwongen verhuizing van
woonwagenbewoners
Miniatuur: actrice Will van Kralin
gen
Murder One, rechtbankserie (tot
00.23)
NEDERLAND 2
12.30 Moshi, Moshi. Japans voor begin
ners
13,00 Studio Sport
15,00 Spreekuur
15,57 PP: Uitzending WD
16,00 Journaal
1608 De ark van Stekeltje
16.36 The Waltons, serie
17.22 Gospelclip
17.29 2Vandaag, actualiteiten
18,59 TROS loop, reportage
19.29 Radar, consumentenrubriek
20.32 Cor Co, muziek
20.56 Space Tech, populair-wetenschap-
pelijk magazine
21.24 Chirurgenwerk
22,17 Het elfde uur, praatshow
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.07 Veldpost
13.37 Per seconde wijzer
14.02 Reiziger in muziek
15.02 Jannah, New Lady in Jazz
16.00 Journaal
16.05 De plantage
17.02 Heartbreak High, jeugdserie
17.52 PP: Uitzending D66
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi-
22.
22.
22.
23.
23.
07.
07.
09.
10.
11.
11.
12.
12.
13.
14.
15.
16
16
17.
17.
18.
19.
19.
20.
20
21.
22.
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.40 Het Klokhuis
19.00 Lingo, spelletje
19.30 Een stamtafel in New York, re
portage
20.06 Edison Extraordinair, galacon-
cert t.g.v. uitreiking aan o.a. diri- 16..
gent John Eliot Gardiner, de com- 16.
ponist Pierre Boulez en Reinbert 17.!
plete dakspanten voor --
Die aanbiedingen hebben de
bouw van de boerderij ookg W
koper gemaakt. Voor he 8,1
vraagde bedrag kan het ge
opnieuw worden opgei
waarbij gespaard gebleven
tanten opnieuw zijn te gebrn
De inrichting vergaart ne
seum bij particulieren
Het museum verwacht
in 1998 weer geopend kan
den.
De collectie sleden en wage
tijdelijk op de deel van d
derij was opgeslagen, nr
verloren worden beschouw-
ze voertuigen blijken onv
baar. Hun waarde is dus
geld uit te drukken.
w—
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, ble
middagmagazine 13.45 Contre-jour de tips
Sibérie, portret Vladimir Ablamski, die de übe
verschrikkingen van de Goelag-archipel sch
overleefde 14.45 Courants d'art, kunstma- te
gazine 15.15 Onbekend 16.35 Die Schwar-
zwaldklinik, serie 17.25 Charlie's Angels,
misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Car
tes sur table, magazine 19.10 Le quotidien 08.
des sports. Aansl.: Supergoal 19.30 Nieuws ges
20.10 Le bébé d'Elsa, Belgische tv-film van Sch
Michaël Perrotta. Aansl. discussie. Thema: Spc
Moederschap op 14-jarige leeftijd 23.10 nes
Laatste nieuws (tot 23.35) tue
tuu
BELGIË FRANS 2 un<
Lol
16.05 lei Bla bla, kindermagazine 17.05 gaz
Paardensport: Springconcours Luik 17.35 Lok
Top motos, motorsportmagazine 18.00 lei Nac
Bla bla 19.00 Une familie pour deux, serie ne
19.30 Nieuws 20.00 Formule jeunesses zin-
musicales, 2-delige reportage. Afl. 120.25 les,
Concert d'une lauréate Tenuto 1996: Viool- Ge:
concert opus 37 van Frederik Van Rossum eco
20.55 Singing in Brussels. Een kijkje achter gaz
de schermen bij het Koningin Elisabeth Mie
Concours 1996 22.00 Nieuws 22.20 Javas vor
2-Q8 '"'bebdo' artljeel weekmagazine (tot Nat
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschau Net
09.03 ML Mona Lisa 09.45 Die 5 Harmo- Net
JA ochtendgymnastiek 10.00 Tagesschau ma
0.03 Weltspiegel 10.45 Recht in Deutsch- Car
and: Fall auf Fall 11.00 Tagesschau 11.04 12
verstehen Sie Spass? (herh) 12.55 Presse- She
schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma- Pee
Sjazin 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Qu
agesschau 14.03 Fest im Sattel, serie. She
iel» ^apln Blaubar 15.00 Tagesschau soa
15-03 Juliane Andrea, talkshow 16.00 Wh
lagesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 16.
agesschau 17.10 Brisant, magazine 17.40 Wo
«egionale informatie 17.50 Tagesschau- 16.
ia«ai/T 17,55 Verb°tene Liebe, serie 17,
(5) Marienhof, serie 18.49 Ta- filr
gesschau-Telegramm 18.54 Gegen den Ne
wind serie 20.00 Tagesschau 20.15 Wun- Pet
J.™ Brde 21.00 Report, magazine soa
o Zwei Manner und die Frauen. serie, lev
01 nu nï'.n 00,45 Nachtmagazin ref
Sail, ?J.oe E- Brown-cydus: Son of a ran
02 sPee'film 02.15 Nachtmagazin (tot pe,
DUITSLAND 2
maHL k6 Duits'and 1 13-45 Gesundheitl,
Ih ,l9azine 14'10 Bob M°rrison, «>-
MittenHr' Tt!eos GeblJrtrtagsecke 14.32
14 SR i 'n' mi'leurna9azine voor de jeugd
Bea/a L°9Pt,eu9diournaal 15.05 Bamboo
HeutP ie Da".' Dalli' sPelletie 16.00
(herhl 17 nn Zwei Mbncbner in Hamburg
17 50 rt ?tHeute "-15 Abendmagazin
Heute 197??; m'sdaadserie (herh) 19.00
Verkehrsgericht, gedramati-